آخرین اخبار نشریه
    تعالی مشاوره و روان درمانی ( علمی پژوهشی )
  • شماره های پیشین

  • معرفي نشريه
    علمی

    جهت رعایت معیارها و حفظ وحدت رویه بر اساس راهنمای نویسندگان، از قالب مجله استفاده نمایید و کاربرگ تعهد نویسندگان، پس از تکمیل و امضا با فرمت PDF و یا JPG به همراه فایل مقاله در سامانه بارگزاری گردد. همچنین شیوه ارجاع منابع در مقاله بر اساس فرمت APA باشد و همه منابع به صورت انگلیسی (متن و فهرست منابع) تهیه شده و دارای لینک باشند(نحوه ارجاع دهی منابع) ، در صورت عدم رعایت ضوابط فوق، مقاله غیرقابل پذیرش است.


     فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی از قوانین کمیتۀ بین‌المللی اخلاق نشر (Cope) پیروی میکند.

    اطلاعیه #1

    بر اساس نامه شماره 31/3/110169 مورخ 92/7/16 مدیرکل محترم دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، نام مجله آموزش، مشاوره و روان درمانی که بر اساس رای هشتاد و یکمین جلسه کمیسیون بررسی و تائید مجلات علمی دانشگاه آزاد اسلامی مورخ 90/4/16 و بر اساس مجوز شماره 87/254339 مورخ 90/7/16 سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی حائز امتیاز علمی پژوهشی گردیده بود به فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی تغییریافته است. 


    ***این فصلنامه موفق به کسب امتیاز 85 و رتبه A از سامانه ارزیابی مجلات دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1401 گردید. ***

    اطلاعیه #2

    با توجه به لزوم صیانت از حقوق پژوهشگران گرامی کشور و پرهیز از تخلفات پژوهشی، و با عنایت به قانون "پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی" و تاکید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر اخلاق پژوهش، زین پس تمامی نویسندگان مقالات موظفند گواهی همانندجویی مقاله ارسالی خود را از سامانه همانندجو اخذ و در زمان ارسال مقاله در سایت نشریه بارگذاری نمایند. جهت اطلاعات بیشتر و دریافت شناسه به راهنمای نویسندگان مراجعه فرمائید.

    شناسنامه نشریه

    • کشور محل انتشار: ایران
    • ناشر: دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
    • شاپای الکترونیکی: 2717-249X
    • حوزۀ تخصصی : روان شناسی، علوم تربیتی و مشاوره
    • اعتبار مجله : علمی پژوهشی
    • زبان مجله: فارسی با چکیده انگلیسی
    • نوبت انتشار: فصلنامه
    • نوع انتشار: الکترونیکی
    • دسترسی آزاد: بله
    • نوع داوری:  داوری دوسو کور(ناشناس)
    • زمان داوری : بررسی اولیه توسط دبیر تخصصی ۷ روز کاری، داوری اولیه توسط حداکثر 3 داور ۱ الی ۲ ماه، داوری نهایی 15 روز الی ۱ ماه
    • درصد پذیرش مقالات : 28 درصد
    • نمایه‌شده در : مگیران، پرتال جامع علوم انسانی، Google Scholar
    • دسترسی به مقاله‌ها: دسترسی آزاد (CC BY 4.0)
    • ایمیل مجله :  ecpjournal@gmail.com

    قابل توجه نویسندگان محترم

    خواهشمند است به هیچ وجه با ایمیل شخصی عوامل مجله، ازجمله سردبیر،  مدیر مسئول،  مدیر داخلی، ویراستار ارشد و اعضای هیات تحریریه مکاتبه نکنند و یا تماس نگیرند.  از این رو نویسندگان محترم هر گونه موضوع یا در خواستی را فقط از طریق ایمیل(ecpjournal@gmail.com) مجله پیگیری کنند. لازم به ذکر است در صورت عدم رعایت این موضوع، مقاله از فرایند بررسی خارج و حذف خواهد گردید. همچنین قبل از ارسال مقاله همه مواردی که در بخش راهنمای نویسندگان است در مقاله اعمال شود، در غیر این صورت مقاله رد خواهد شد. 


    آخرین مقالات منتشر شده

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - بررسی نقش ابعاد ترومای دوران کودکی در پیش‌بینی شناخت اجتماعی در دانشجویان
      آمنه بخشی زاده حسین ابراهیمی مقدم میرمالک هاشمی
      شماره 1 , دوره 13 , بهار 1403
      هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه نقش ابعاد ترومای کودکی در پیش‌بینی شناخت اجتماعی بود. روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه‌ی آماری شامل دانشجویان دانشگاه آزاد واحد رودهن با رده سنی 20 سال به بالا بودند، که در سال (1400-1401) مشغول به تحصیل بودند و از ب چکیده کامل
      هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه نقش ابعاد ترومای کودکی در پیش‌بینی شناخت اجتماعی بود. روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه‌ی آماری شامل دانشجویان دانشگاه آزاد واحد رودهن با رده سنی 20 سال به بالا بودند، که در سال (1400-1401) مشغول به تحصیل بودند و از بین آن‌ها 336 دانشجو از طریق نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌های این پژوهش از پرسشنامه ذهن‌خوانی از طریق تصویر چشم، (بارون- کوهن، 2001) (RMET)، و پرسشنامه ترومای کودکی (برنشتاین، 2003) (CTQ)، استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش رگرسیون چندگانه با نرم‌افزار SPSS-27 انجام شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که، ابعاد ترومای دوران کودکی (غفلت فیزیکی، سوء استفاده جنسی، سوء استفاده عاطفی، غفلت عاطفی و سوء استفاده فیزیکی) قادر به پیش بینی شناخت اجتماعی بصورت منفی و معکوس هستند (001/0> P، 05/0>P) و غفلت عاطفی با ضریب تاثیر (31/0-Beta =) و غفلت فیزیکی، با ضریب تاثیر (29/0-Beta =) قوی‌ترین پیش‌بینی‌کننده مشکلات، در شناخت اجتماعی دانشجویان بود. نتیجه‌گیری: می‌توان گفت افرادی که تجربه ترومای کودکی داشته‌اند، ممکن است نقص‌هایی در شناخت اجتماعی نشان دهند که می‌تواند پیامدهای قابل توجهی داشته باشد و منجر به کاستی‌هایی در جنبه‌های مختلف فهم اجتماعی و دشواری‌ها در درک احساسات و نیات دیگران شود و باید مداخلات روانی اجتماعی، برای پیشگیری و کاهش اثرات دراز مدت ناملایمات دوران کودکی ایجاد شود. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - مقایسه اثربخشی بسته بومی بخشش مبتنی بر ادبیات کهن فارسی با بخشش درمانی ورثينگتون بر ناگویی هیجانی و ایمنی هیجانی نوجوانان اقدام کننده به خودکشی شهر اصفهان
      رضا همایی علیرضا ماردپور آرمین  محمودی
      شماره 1 , دوره 13 , بهار 1403
      هدف: هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی بسته بومی بخشش مبتنی بر ادبیات کهن فارسی با بخشش درمانی ورثينگتون بر ناگویی هیجانی و ایمنی هیجانی نوجوانان اقدام کننده به خودکشی شهر اصفهان بود. روش: روش پژوهش نيمه‌تجربي با طرح پيش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه كنترل بود. جامعه آما چکیده کامل
      هدف: هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی بسته بومی بخشش مبتنی بر ادبیات کهن فارسی با بخشش درمانی ورثينگتون بر ناگویی هیجانی و ایمنی هیجانی نوجوانان اقدام کننده به خودکشی شهر اصفهان بود. روش: روش پژوهش نيمه‌تجربي با طرح پيش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه كنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان گروه سنی 16 تا 18 سال اقدام کننده به خودکشی شهر اصفهان در سال ۱۴۰۰ بود و حجم نمونه شامل 90 نفر که به-صورت تصادفي 30 نفر در گروه آزمايش(بخشش درمانی ورثينگتون)، 30 نفر در گروه آزمايش (بخشش‌درمانی بومی محقق‌‎ساخته)، و 30 نفر در گروه گواه، و به روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند. روش بخشش درمانی ورثينگتون برای نوجوانان اقدام کننده به خودکشی گروه‌های آزمایش(در 8 جلسه) اجراء شد. ابزارهاي اندازه‌گیری شامل پرسشنامه 13 سؤالی ایمنی هیجانی مرکز خدمات خانواده کیسی(2007) و پرسشنامه 20 سؤالی ناگویی هیجانی بگبی، پارکر و تیلور (1994) بود. یافته‌ها: جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد، تفاوت معناداري بين ميانگین نمرات پس‌آزمون و آزمون پیگیری ایمنی هیجانی نوجوانان اقدام کننده به خودکشی وجود داشت (P<0.05). نتیجه‌گیری: بین میزان تأثیرگذاری دو روش بخشش درمانی ورثينگتون و بسته بومی محقق ساخته بر ناگویی هیجانی نوجوانان اقدام کننده به خودکشی تفاوت معناداری وجود نداشت. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - مرور نظام‌مند مطالعات اثربخشی انجام شده در خصوص جراحی زیبایی زنان در ایران
      احمد پارسائی الهام خواجوی
      شماره 1 , دوره 13 , بهار 1403
      هدف: هدف مطالعه حاضر مرور نظام‌مند مطالعات اثربخشی انجام شده در خصوص جراحی زیبایی زنان در 5 سال اخیر (از 1397 الی 1402) بود. روش: این مطالعه از نوع بررسی‌های ثانویه است و با توجه به روش اجرا مرور نظام‌مند تلقی می‌شود. جهت گردآوری داده‌ها از روش تحلیل اسنادی استفاده گر چکیده کامل
      هدف: هدف مطالعه حاضر مرور نظام‌مند مطالعات اثربخشی انجام شده در خصوص جراحی زیبایی زنان در 5 سال اخیر (از 1397 الی 1402) بود. روش: این مطالعه از نوع بررسی‌های ثانویه است و با توجه به روش اجرا مرور نظام‌مند تلقی می‌شود. جهت گردآوری داده‌ها از روش تحلیل اسنادی استفاده گردید، که شامل تمامی مطالعات اثربخشی منتشرشده (1402-1397) بود و جمعاً 16 مطالعه مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات به‌دست‌آمده با ابزار چک‌لیست محقق ساخته و تلخیص مطالب در قالب جدول ارائه شد. یافته‌ها: آنچه از بررسی مقالات منتشر شده در 5 سال اخیر برآمد این بود که درمان‌هایی که هدف قرار داده شد عبارت از روان‌درمانی مثبت‌گرا؛ طرحواره درمانی؛ رویکرد درمانی شناختی- رفتاری؛ روان‌درمانی بین-فردی؛ خودباوری مبتنی بر تئوری انتخاب؛ درمان فراشناختی؛ مهارت تنظیم هیجان؛ درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد؛ آموزش قدردانی از بدن؛ آموزش خودشفابخشی و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بوده که از بین آن‌ها، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. نتیجه‌گیری: علی‌رغم شیب تند گرایش به جراحی زیبایی و اثبات وجود اختلال و مشکلات روانشناختی در افراد متقاضی جراحی زیبایی، پژوهش‌های اندکی در حوزه کاربست درمان‌های روانشناختی اثربخش ثبت شده است؛ بنابراین لازم است پژوهشگران آتی به این مقوله توجه ویژه داشته باشند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      4 - طراحی و ساخت ابزار سنجش "مخاطرات روانی و اجتماعی محیط کار"
      طاهره اسمعیلی بیدهندی مجید برزگر زهرا نقش
      شماره 1 , دوره 13 , بهار 1403
      هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی ابزار سنجش "مخاطرات روانی و اجتماعی در محیط کار" در سال 1402 انجام شد. روش: این پژوهش با بررسی متون بالادستی و نیز با نظرخواهی از خبرگان (20 خبره) به صورت آمیخته اکتشافی از نوع توسعه ابزاری انجام شد. جهت جمع‌آوري داده‌ها در بخش کیفی علاوه چکیده کامل
      هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی ابزار سنجش "مخاطرات روانی و اجتماعی در محیط کار" در سال 1402 انجام شد. روش: این پژوهش با بررسی متون بالادستی و نیز با نظرخواهی از خبرگان (20 خبره) به صورت آمیخته اکتشافی از نوع توسعه ابزاری انجام شد. جهت جمع‌آوري داده‌ها در بخش کیفی علاوه بر بررسی متون، از مصاحبه نیمه‌ساختارمند نیز استفاده گردید و در بخش کمّی ابزار تدوین شده دستاورد بخش کیفی، به عنوان زیربنای پژوهش قرار گرفت و اینگونه آمیختگی بخش کیفی با کمّی صورت پذیرفت. در بخش کمی از بین افراد شاغل، 62 نفر (زن و مرد) به شیوه تصادفی انتخاب شده و نمونه را تشکیل دادند. روش تحلیل داده‌ها تحلیل مضمون، محاسبه شاخص روایی محتوا، نسبت روایی محتوا، نمره تاثیر، توان افتراقی و همسانی درونی، بود. یافته‌ها: یافته‌های حاصل از بخش کیفی با بررسی اسنادبالادستی تعداد 69 مولفه موثر در مخاطرات روانی-اجتماعی و اثرات آن بر ارزیابی محیط کار را نشان داد که براساس آن استخر اولیه با 83 گویه تهیه شد. پس از قرار دادن استخر اولیه گویه‌ها در اختیار خبرگان، یافته‌های حاصل از بررسی CVI و CVR نشان داد تعداد 31 گویه از دید خبرگان از کیفیت لازم برخوردار نبوده و حذف شدند. در خصوص IS، DP و IC نیز برای همه 52 گویه‌‌ باقی‌مانده به ترتیب مقادیر بالاتر از 5/1، 1 و 7/0 حاصل شد. نتیجه‌گیری: به طور کلی می‌توان گفت فرم 52 گویه‌ای تهیه شده شرایط لازم جهت بررسی در سطح نمونه اصلی گروه هدف را دارد و می‌توان آن را در نمونه وسیعی از گروه هدف، جهت دستیابی به ساختار نهایی و نمرات هنجار به کار گرفت. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      5 - اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر نشخوار فکری در زنان متقاضی طلاق
      مژگان   صارم پور نادره سهرابی شکفتی
      شماره 1 , دوره 13 , بهار 1403
      هدف: سالم¬ترین جامعه بشری جامعه¬ای است که کوچک¬ترین واحد آن یعنی خانواده، سالم باشد. از این رو، هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر نشخوار فکری در زنان متقاضی طلاق بود.. روش: طرح پژوهش حاضر از نوع طرح آزمايشي با پيش‌آزمون- پس‌آزمون- پیگیری بود. در پژو چکیده کامل
      هدف: سالم¬ترین جامعه بشری جامعه¬ای است که کوچک¬ترین واحد آن یعنی خانواده، سالم باشد. از این رو، هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر نشخوار فکری در زنان متقاضی طلاق بود.. روش: طرح پژوهش حاضر از نوع طرح آزمايشي با پيش‌آزمون- پس‌آزمون- پیگیری بود. در پژوهش حاضر از پرسشنامه نشخوار فکری (1991) و پروتکل درمان متمرکز بر شفقت استفاده شد. جامعه آماری شامل تمام زنان متقاضی طلاق مراجعه کننده به مراکز مشاوره و روانشناختی شهر شیراز بود. نمونه شامل 40 زن متقاضی طلاق بود که از روش هدفمند انتخاب شد که به صورت تصادفي در دو گروه آزمايشي گروه درمان متمرکز بر شفقت (20 نفر) و يك گروه كنترل (20 نفر) جايگزين شد. یافته‌ها: دستاورد تحلیل داده‌ها نشان داد که درمان متمرکز برشفقت بر کاهش نشخوار فکری در زنان متقاضی طلاق به طور معناداری اثربخش بود به گونه‌ای که اندازه اثر درون‌گروهی به میزان 56/0 و بین‌گروهی به اندازه 57/0 حاصل شد (P<0.05). نتیجه‌گیری: بنابراین، می‌توان از درمان متمرکز بر شفقت به عنوان روش درمانی موثر بر کاهش نشخوار فکری در زنان متقاضی طلاق استفاده نمود. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      6 - نقش واسطه‌ای صمیمیت زناشویی در رابطه فضیلت و همدلی با کیفیت رابطه زوج‌های غیربالینی
      فاطمه حاجی زاده سید علی کیمیایی حدیث حسینی
      شماره 1 , دوره 13 , بهار 1403
      هدف: بررسی نقش میانجی صمیمیت زناشویی در رابطه فضیلت زناشویی و همدلی باکیفیت رابطه زناشویی انجام‌شده است. روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف یک پژوهش کاربردی و از لحاظ روش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه افراد متأهل غیر بالینی ساکن شهر مشهد در سال 1402 بودند. چکیده کامل
      هدف: بررسی نقش میانجی صمیمیت زناشویی در رابطه فضیلت زناشویی و همدلی باکیفیت رابطه زناشویی انجام‌شده است. روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف یک پژوهش کاربردی و از لحاظ روش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه افراد متأهل غیر بالینی ساکن شهر مشهد در سال 1402 بودند. بر اساس فرمول کوکران تعداد 400 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. افراد نمونه به شیوه‌ نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده شامل مقیاس‌های بهره همدلی بارون و کوهن (2003)، صمیمیت زناشویی باسبی و همکاران (1983)، فضیلت زناشویی موسوی و دهشیری (2018) و کیفیت رابطه زناشویی تامپسون و والکر (1995) بود. داده‌ها با روش آماری معادلات ساختاری مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: صمیمیت زناشویی در رابطه فضیلت زناشویی و همدلی باکیفیت رابطه زناشویی نقش میانجی دارد (P<0.05). همچنین بین فضیلت زناشویی و همدلی (P<0.05, r= 0.70)، فضیلت زناشویی و صمیمت زناشویی (P<0.05, r= 0.65)، فضیلت زناشویی و کیفیت رابطه زناشویی (P<0.05, r= 0.71)، همدلی و صمیمت زناشویی (P<0.05, r= 0.71)، همدلی و کیفیت رابطه زناشویی (P<0.05, r= 0.63)، صمیمت زناشویی وکیفیت رابطه زناشویی (P<0.05, r= 0.68) همبستگی مثبت و معناداری وجود داشت. نتیجه‌گیری: فضیلت زناشویی و همدلی از طریق صمیمت زناشویی می‌توانند کیفیت رابطه زناشویی را پیش‌بینی نمایند. در نتیجه به زوج درمانگران پیشنهاد می‌شود به ‌منظور بهبود کیفیت رابطه زناشویی بهتر است بر صمیمیت به کمک آموزش همدلی و فضیلت زناشویی تمرکز نمایند. پرونده مقاله
    پربازدیدترین مقالات

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - مقایسه‏ ی اثربخشی آموزش روانی فرندز، مشاوره ‏ی کوتاه ‏مدت راه حل‏ محور و ورزش‏ های هوازی بر میزان مهارت های ارتباطی دانش‏ آموزان
      علیرضا ارکیان محسن جدیدی زینب میهن دوست
      شماره 43 , دوره 11 , پاییز 1401
      هدف: پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش روان‌شناختی فرندز، درمان راه‌حل‌محور کوتاه‌مدت و تمرین هوازی بر مهارت‌های ارتباطی دانش آموزان بود.روش: پژوهش حاضر شبه آزمایشی و دارای طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری است. جامعه آماری این پژوهش تمامی نوجوانان 13 تا چکیده کامل
      هدف: پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش روان‌شناختی فرندز، درمان راه‌حل‌محور کوتاه‌مدت و تمرین هوازی بر مهارت‌های ارتباطی دانش آموزان بود.روش: پژوهش حاضر شبه آزمایشی و دارای طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری است. جامعه آماری این پژوهش تمامی نوجوانان 13 تا 15 ساله مقطع متوسطه اول ناحیه آموزش و پرورش کهریزک در سال تحصیلی 98-98 بودند که از بین آن ها تعداد 40 نفر با استفاده از نرم افزار G*POWER به عنوان نمونه با روش در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در 4 گروه قرار گرفتند. گروه آزمایش اول به مدت 10 جلسه 60 دقیقه ای (در هفته دوبار) تحت آموزش برنامه ی فرندز، گروه آزمایش دوم به مدت 9 جلسه 90 دقیقه ای (در هفته یکبار) تحت آموزش درمان کوتاه مدت راه حل محور، گروهسوم به مدت 12جلسه (در هفته سه بار) تحت آموزش برنامه ورزشی فیتنس گرام قرار گرفتند؛ و گروه گواه، مداخله ای دریافت نکرد. به&lrm;منظور گردآوری داده های پژوهش از پرسشنامه مهارت ارتباطی بارتون استفاده شد. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیری تحلیل شدند.یافته ها: تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که در مرحله پیش آزمون-پس آزمون درمان راه حل محور، آموزش روانی فرندز، و ورزش های هوازی به طور معناداری منجر به ارتقاء مهارتهای ارتباطی برای خرده مقیاس بازخورد (0.009p&lt; )، کلامی (0.006 p&lt;)، و شنیداری (0.001p&lt; ) معنادار بوده است. همچنین در پس آزمون&ndash;پیگیری خرده مقیاس های بازخورد (0.008 p&lt;)، و شنیداری (0.002 p&lt;)، معنادار بوده اند.نتیجه گیری: نتایج نشان داد مداخلات آموزش روان‌شناختی، درمان راه‌حل‌محور کوتاه‌مدت و تمرینات هوازی بر مهارت‌های ارتباطی دانش‌آموزان مؤثر است و می توان این دوره‌های آموزشی روان‌شناختی را برای بهبود مهارت های ارتباطی استفاده کرد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - اثربخشی گروه درمانی شناختی رفتاری (CBT) بر نشانه های روانی (افسردگی و بهزیستی روانشناختی) در سالمندان
      نازنین اصغری محمد ابراهیم مداحی ادیس کراسکیان موجمناری رباب صحاف
      شماره 32 , دوره 8 , زمستان 1398
      مقدمه: سالمندی دوران حساسی از زندگی بشر است و آگاهی از وضعیت روانی سالمندان و مداخلات روان شناختی مؤثر باعث دست یابی به بهداشت روانی این دوره می شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی گروه درمانی شناختی رفتاری بر نشانه های روانی (افسردگی و بهزیستی روانشناختی) در سالمندان چکیده کامل
      مقدمه: سالمندی دوران حساسی از زندگی بشر است و آگاهی از وضعیت روانی سالمندان و مداخلات روان شناختی مؤثر باعث دست یابی به بهداشت روانی این دوره می شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی گروه درمانی شناختی رفتاری بر نشانه های روانی (افسردگی و بهزیستی روانشناختی) در سالمندان انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه آزمایش و کنترل بود. در یک پژوهش نیمه تجربی، 24 نفر از زنان سالمند مراجعه کننده به دو مرکز توانبخشی خانه یاس و آرمان شایان شهر تهران در سال 1396 با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی ساده در دو گروه مساوی (هر گروه 12 نفر) جایگزین شدند. گروه مداخله با روش گروه درمانی شناختی رفتاری آموزش دید و گروه شاهد آموزشی دریافت نکرد. ابزارهای پژوهش پرسشنامه های افسردگی سالمندان و بهزیستی روانشناختی بودند. داده ها در نرم افزار SPSS-22 با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد که گروه درمانی شناختی رفتاری (CBT) باعث بهبود افسردگی و بهزیستی روانشناختی زنان سالمند شد ( 05 / 0 &gt; P). این یافته بدین معنی بود که مداخله درمانی منجر به افزایش میزان بهزیستی روانشناختی در زنان سالمند شد. از سوی دیگر، نگاهی به مقادیر سطح معناداری، مجذور اتا و توان آزمون نشان داد که مداخله درمانی در گروه آزمایش موثر و معنادار و میزان این اثربخشی برابر با 43/0 درصد بود. نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش، گروه درمانی شناختی رفتاری (CBT) با بهبود علائم و واکنش های منفی روان شناختی از قبیل افسردگی، احساس فقدان و تنهایی می تواند منجر به افزایش امیدواری زنان سالمند، معنایابی در فقدان، کاهش اضطراب مرگ و بهبود نگرش آنها نسبت به آینده و خود شود. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - بررسی روابط ساختاری بین سرمایه روان شناختی و بهزیستی روان شناختی با میانجی گری حمایت اجتماعی ادراک شده و تمایز یافتگی دانشجویان
      محمد حسین ساکت رحیم داوری حسن پاشا شریفی
      شماره 1 , دوره 12 , بهار 1402
      هدف: پژوهش حاضر بررسی روابط ساختاری بین سرمایه روان شناختی و بهزیستی روان شناختی با میانجی گری حمایت اجتماعی ادراک شده و تمایز یافتگی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران بود.روش: این پژوهش با روش همبستگی و معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری کلیه دانشجویان واحدهای دانشگاه چکیده کامل
      هدف: پژوهش حاضر بررسی روابط ساختاری بین سرمایه روان شناختی و بهزیستی روان شناختی با میانجی گری حمایت اجتماعی ادراک شده و تمایز یافتگی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران بود.روش: این پژوهش با روش همبستگی و معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری کلیه دانشجویان واحدهای دانشگاه آزاد استان تهران در سال 1400 بودند. روش نمونه‌گیری خوشه ای بود. تعداد نمونه نهایی 426 نفر بودند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس‌های بهزیستی روان‌شناختی ریف (1989)، سرمایه‌های روان‌شناختی لوتانز و آویلو (2007)، حمایت اجتماعی ادراک‌شده زیمت و همکاران (1988) و تمایزیافتگی خود اسکورن و فریدلندر (1998) بود. پرسشنامه‌ها به صورت آنلاین تکمیل و جمع‌آوری گردید. مشخص شد ضریب مسیر کل بین سرمایه روان‌شناختی و بهزیستی روان‌شناختی مثبت و در سطح 01/0 معنادار بود (01/۰ P&lt;، 479/0 &beta;=). ضریب مسیر غیرمستقیم بین سرمایه‌های روان‌شناختی و بهزیستی روان‌شناختی (01/۰ P&lt;، 274/0 &beta;=) مثبت و در سطح 01/0 معنادار بود.یافته‌ها: نتایج نشان داد که هر دو متغیر میانجی شامل حمایت اجتماعی ادراک‌شده و تمایزیافتگی ، به صورت مثبت و معنادار روابط ساختاری بین سرمایه‌های روان‌شناختی و بهزیستی روان‌شناختی را در دانشجویان پیش بینی کردند.نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد که آموزش خود کارآمدی، امیدواری، خوش‌بینی و تاب‌آوری نقش مهمی در بهزیستی روان‌شناختی دانشجویان دارد و درنهایت موجب سازگاری و شادکامی آنان می‌شود. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      4 - رابطه‎ی کمال‎گرایی و طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه با سندرم ایمپاستر در دختران دانشجو
      مهرنوش کلائی راد نادیا مدنی پور مهدیه صالحی
      شماره 36 , دوره 9 , زمستان 1399
      هدف: یکی از ویژگی&lrm;های شخصیتی که روی عملکرد دانشجویان تأثیر می&lrm;گذارد، نشانگان وانمود گرایی (سندرم ایمپاستر) است بر این اساس، هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه&lrm;ی کمال&lrm;گرایی و طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه با سندرم ایمپاستر در دختران دانشجو بود. روش: روش تحقیق توصی چکیده کامل
      هدف: یکی از ویژگی&lrm;های شخصیتی که روی عملکرد دانشجویان تأثیر می&lrm;گذارد، نشانگان وانمود گرایی (سندرم ایمپاستر) است بر این اساس، هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه&lrm;ی کمال&lrm;گرایی و طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه با سندرم ایمپاستر در دختران دانشجو بود. روش: روش تحقیق توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان مؤنث مشغول به تحصیل در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز در سال 97-1396 بود. با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه&lrm;ای و بر اساس جدول تعیین حجم نمونه کرجسی-مورگان (1970) تعداد 350 نفر از دانشجویان انتخاب شدند و پرسشنامه نشانگان وانمود گرایی (کلانس-ایمز، 1978)، پرسشنامه کمال گرایی چندبعدی (فراست، 1990) و پرسشنامه طرح&lrm;واره&lrm;های ناسازگارانه یانگ-فرم کوتاه (یانگ، 2005) را تکمیل نمودند. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با روش ورود هم‌زمان و نرم‌افزار آماری SPSS 26 انجام شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین کمال گرایی و ابعاد آن (نگرانی درباره اشتباه، شک درباره اعمال، انتظارات والدینی، انتقادگری والدینی، استانداردهای شخصی و سازمان‌دهی) با نشانگان وانمود گرایی همبستگی معنا‌داری وجود دارد. همچنین، نتایج نشان داد که باوجوداینکه بین نمره کل طرح&lrm;واره ناسازگار اولیه و تمامی ابعاد آن با نشانگان وانمود گرایی همبستگی معنا‌داری وجود دارد اما تنها ابعاد گرفتار/خویشتن تحول نیافته، خویشتن&lrm;داری/خود انضباطی ناکافی، محرومیت هیجانی، رهاشدگی/بی&lrm;ثباتی، بی‌اعتمادی/بدرفتاری، انزوای اجتماعی/بیگانگی، شکست، وابستگی/بی&lrm;کفایتی، آسیب&lrm;پذیری در برابر ضرر و بیماری، اطاعت و بازداری هیجانی توان تبیین تغییرات مرتبط با نشانگان وانمود گرایی را داشته&lrm;اند. نتیجه‌گیری: دانشجویان دارای نشانگان وانمود گرایی باوجود شواهد بیرونی موفقیت&lrm;ها، در درونی سازی موفقیت&lrm;ها خود ناتوان هستند و کمال&lrm;گرایی ناسالم و طرح&lrm;واره&lrm;های ناسازگاری اولیه از ویژگی&lrm;های این افراد می&lrm;باشند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      5 - مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری (CBT) با درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر کاهش افسردگی و امید به زندگی در سالمندان با سندرم آشیانه خالی
      مژده سادات حمیدیان احمد ترابی سودابه کاویانی چراتی سهیلا حاجی اسفندیاری مهسا روحانی اطاقسرا
      شماره 42 , دوره 11 , تابستان 1401
      هدف: ترک خانه توسط فرزندان و احساس کردن ناگهانی جای خالی آنها در خانه منجر به پدید آمدن برخی ناراحتی ها و استرس‌ها در سالمندان می‌گردد که برایشان بسیار وحشت آور است و به آن سندروم آشیانه خالی گفته می‌شود. هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری (Cbt) با در چکیده کامل
      هدف: ترک خانه توسط فرزندان و احساس کردن ناگهانی جای خالی آنها در خانه منجر به پدید آمدن برخی ناراحتی ها و استرس‌ها در سالمندان می‌گردد که برایشان بسیار وحشت آور است و به آن سندروم آشیانه خالی گفته می‌شود. هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری (Cbt) با درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (Act) بر کاهش افسردگی و امید به زندگی در سالمندان با سندرم آشیانه خالی بوده است.روش: روش تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش گردآوری اطلاعات شبه آزمایشی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل سالمندان حاضر در خانه سالمندان پهنه کلای ساری می‌باشند. حجم نمونه آماری این بخش از پژوهش با توجه به ماهیت روش مطالعه 30 نفر بوده است. ابزاراهای پژوهش پرسشنامه افسردگی بک، پرسشنامه امید به زندگی اشنایدر و همکاران، درمان شناختی- رفتاری و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد می‌باشد.یافته ها: مبتنی بر یافته‌های پژوهش حاضر مشخص گردید درمان شناختی رفتاری بر افسردگی سالمندان دچار سندروم آشیانه خالی اثربخش بوده است، درمان شناختی رفتاری بر امید به زندگی سالمندان دچار سندروم آشیانه خالی اثربخش بوده است.، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افسردگی سالمندان دچار سندروم آشیانه خالی اثربخش بوده است، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر امید به زندگی سالمندان دچار سندروم آشیانه خالی اثربخش بوده است.نتیجه گیری: مشخص گردید که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد نسبت به درمان شناختی رفتاری اثربخش تر بوده است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      6 - رابطه فرسودگی تحصیلی و خود ناتوان سازی تحصیلی با نقش میانجی هوش عاطفی
      شهربانو یزدانی بهرنگ اسماعیلی شاد
      شماره 41 , دوره 11 , بهار 1401
      هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه فرسودگی تحصیلی و خودناتوان سازی تحصیلی با نقش میانجی هوش عاطفی بود. روش: پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی در سال تحصیلی96-139 چکیده کامل
      هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه فرسودگی تحصیلی و خودناتوان سازی تحصیلی با نقش میانجی هوش عاطفی بود. روش: پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی در سال تحصیلی96-1395 به تعداد 105 نفر بودند. بر اساس فرمول کوکران 83 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بر اساس مقطع تحصیلی انتخاب شد. ابزار پژوهش عبارت از پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران (1997)، پرسشنامه خود ناتوان سازی جونز و رودوالت (1982) و هوش عاطفی ویزینگر (1998) بود. تحلیل داده ها با استفاده از معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارSPSS 21 و PLS 3 انجام شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که فرسودگی تحصیلی و خود ناتوان سازی تحصیلی دانشجویان در حد متوسط و هوش عاطفی در حد مطلوب می باشد. فرسودگی تحصیلی رابطه مثبت با خود ناتوان سازی تحصیلی دارد یعنی تاثیر مثبت بر افزایش ان دارد. هوش عاطفی با فرسودگی تحصیلی و خودناتوان سازی رابطه منفی دارد یعنی بر کاهش آنها تاثیر دارد. نتیجه گیری: برای کاهش خودناتوان سازی تحصیلی باید به تقویت هوش عاطفی دانشجویان پرداخت تا از این طریق فرسودگی تحصیلی نیز کاهش یابد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      7 - ارائه مدل ساختاری صمیمیت زوجین بر اساس رضایت جنسی با نقش میانجی تعهد زناشویی و کیفیت زندگی زناشویی
      زهرا جانی علی دلاور ابوالفضل کرمی بهزاد شوقی
      شماره 1 , دوره 12 , بهار 1402
      مقدمه: داشتن روابط صمیمانه در زندگی زناشویی و خانوادگی افراد مهم ترین چالش عاطفی در زندگی آنهاست. فردی که میزان صمیمیت بالاتری در روابط تجربه می کند، قادر است خود را به شیوه‌ی مطلوب تری در روابط عرضه کند و نیازهای خود را به شکل مؤثرتری به شریک و همسر خود ابراز نماید. به چکیده کامل
      مقدمه: داشتن روابط صمیمانه در زندگی زناشویی و خانوادگی افراد مهم ترین چالش عاطفی در زندگی آنهاست. فردی که میزان صمیمیت بالاتری در روابط تجربه می کند، قادر است خود را به شیوه‌ی مطلوب تری در روابط عرضه کند و نیازهای خود را به شکل مؤثرتری به شریک و همسر خود ابراز نماید. به علاوه همسرانی که میزان صمیمیت بالاتری دارند، از رضایت زناشویی بیشتر نیز برخوردارند. باتوجه به آنچه گفته شد، هدف پژوهش حاضر ارائه مدل ساختاری صمیمیت زوجین بر اساس رضایت جنسی با میانجیگری تعهد زناشویی و کیفیت زندگی زناشویی بود.روش شناسی: روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر تحلیل داده ها توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه زنان متاهل مراجعه کننده به خانه های سلامت شهر تهران در سال 1398 است که با توجه به حجم نمونهی لازم در تحلیل معادلات ساختاری کلاین، 360 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و مقیاس رضایت جنسی لارسون (1988)، صمیمیت زوجین ووندن بروک و برتمن (1995)، مقیاس تعهد زناشویی آدامز و جونز (1997) و کیفیت زندگی زناشویی باسبی و همکاران (1995) را تکمیل نمودند. داده های پژوهش در بخش استنباطی (با استفاده از تحلیل چندمتغیری مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) با کمک نرم افزارهای Excel، SPSS و Amos صورت گرفت.یافته ها: یافته ها نشان داد، بین رضایت جنسی با صمیمت زوجین، بین رضایت جنسی با تعهد زناشویی و کیفیت زندگی زناشویی، بین تعهد زناشویی و کیفیت زندگی زناشویی با صمیمت زوجین رابطه وجود دارد. همچنین یافته ها نشان داد رضایت جنسی بر صمیمیت زوجین از طریق متغیرهای میانجی تعهد زناشویی (1/02) و کیفیت زندگی زناشویی (0/7) تأثیر دارد. درنهایت یافته ها بیانگر برازش مدل بود.بحث: رضایت جنسی یکی از مهم‌ترین عواملی است که بر کیفیت و پایداری رابطه زوجین اثر می گذارد یک ازدواج موفق در اغلب موارد با رضایت طرفین از رابطه جنسی همراه است. رضایت جنسی باعث افزایش حرمت خود، رضایت از زندگی، قابلیت عشق ورزی، رضایت از رابطه و رضایت عاطفی و احساس شادی در زندگی می‌شود. رابطه بین نارضایتی جنسی و مشکلات صمیمیت زوجین نشان می دهد که رضایت زوجین از رابطه جنسی‌شان یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های تأثیرگذار بر صمیمیت زوجین به حساب می‌آید.نتیجه گیری: به مسئولین و برنامه ریزان سلامت روان جامعه پیشنهاد میگردد تا با مدنظر قرار دادن صمیمت در زوجین و تقویت آن توسط زوج درمانگران، روانشناسان و مشاوران، به استحکام بنیان خانواده کمک نمایند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      8 - مقایسه اثربخشی آموزش برنامه های خوشبینی، تنظیم هیجان و ذهن آگاهی در کاهش دلزدگی تحصیلی در دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان
      امیررضا رسام عذرا غفاری عباس ابوالقاسمی منصور بیرامی
      شماره 35 , دوره 9 , پاییز 1399
      اضطراب امتحان یکی از مشکلات شایع در بین دانش آموزان می باشد که علاوه بر ایجاد مشکلات تحصیلی موجب ایجاد مشکلات رفتاری در بین آنها نیز می باشد . اضطراب امتحان با عوامل متعددی در ارتباط می باشد و روشهای در مانی متنوعی در این خصوص وجود دارد مطابق بررسی های انجام شده یکی از چکیده کامل
      اضطراب امتحان یکی از مشکلات شایع در بین دانش آموزان می باشد که علاوه بر ایجاد مشکلات تحصیلی موجب ایجاد مشکلات رفتاری در بین آنها نیز می باشد . اضطراب امتحان با عوامل متعددی در ارتباط می باشد و روشهای در مانی متنوعی در این خصوص وجود دارد مطابق بررسی های انجام شده یکی از عوامل مرتبط با اضطراب امتحان، دلزدگی تحصیلی دانش آموزان می باشد. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش برنامه های مختلف(خوشبینی، تنظیم هیجان و ذهن آگاهی) در کاهش دلزدگی تحصیلی دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان می باشد. در همین ارتباط از میان دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان به صورت تصادفی چهار گروه انتخاب گردید و سه گروه تحت آموزش برنامه های(خوشبینی، تنظیم هیجان و ذهن آگاهی)به مدت هشت جلسه و یک گروه نیز به عنوان گروه گواه در نظر قرار گرفت نتایج پیش آزمون و پس آزمون گروه ها در مورد دلزدگی تحصیلی دانش آموزان مورد مقایسه قرار گرفت و از طریق تحلیل کوواریانس چند متغیره با استفاده از نرم افزار(ssps)مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . در پژوهش حاضرنتایج نشانگر اثربخشی هرسه روش آموزش در کاهش دلزدگی تحصیلی است ولی ازبین این روشها روش آموزش ذهن آگاهی بابیشترین تفاوت در میانگین بیشترین تاثیر و بعد از آن روش خوشبینی و در آخر تنظیم هیجان می باشد پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      9 - نقش ویژگی‌های شخصیتی همسران در بروز چالشها و تعارضات زناشویی و ازدواج ناکارآمد و ناپایدار
      طلعت آهنگر احمد برجعلی مهدی دوائی
      شماره 2 , دوره 12 , تابستان 1402
      عوامل متعددی روابط زناشویی را تهدید کرده و باعث فرسودگی صمیمیت زوجین می‌گردد که در نهایت همسران را به سمت بروز تعارضات زناشویی سوق میدهند. براین اساس پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل شکلگیری تعارضات زناشویی و ازدواج ناکارآمد و ناپایدار انجام شد. این پژوهش کیفی، روش داده چکیده کامل
      عوامل متعددی روابط زناشویی را تهدید کرده و باعث فرسودگی صمیمیت زوجین می‌گردد که در نهایت همسران را به سمت بروز تعارضات زناشویی سوق میدهند. براین اساس پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل شکلگیری تعارضات زناشویی و ازدواج ناکارآمد و ناپایدار انجام شد. این پژوهش کیفی، روش داده بنیاد بوده است. جمعیت مورد مطالعه پژوهش، ۲۰ نفر از مشاوران و روانشناسان مشاوره پیش از ازدواج، خانواده و زوج در تهران، که حداقل پنج سال سابقه مشاوره داشتند، را شامل شد. مشارکت کنندگان براساس نمونهگیری هدفمند و در دسترس انتخاب شدند.تحلیل مصاحبهها به شناسایی ۴۳ کد باز و ۱۰ کد محوری و کد انتخابی "چالشهاوتعارضات زناشویی،ازدواج ناکارآمد و ناپایدار"منتهی شد. تحلیل یافتهها نشان داد در تعارضات زناشویی عوامل چندوجهی نقش دارند. عوامل فردی(ویژگیهای شخصیتی)، ارتباطی، الگوی خانواده اصلی و ارضاء نیازهای اساسی از جمله عوامل مورد نظر هستند. راهبردهای مستخرج شده از پژوهش، برای پیشگیری از تعارضات زناشویی، باید به اصلاح الگوی خانواده اصلی پرداخت. به این منظور الگوهای دلبستگی و حفظ حریم سیستم زن و شوهری باید مورد توجه قرار گرفته شوند.نتیجه بدست آمده از پژوهش، ویژگی‌های شخصیتی (مسئولیت گریزی، تکانشگری، سوءظن و بدبینی،گوشه گیری،بی ثباتی،سلطه جویی،عدم توافق پذیری و درک متقابل و خودشیفتگی) ومهارت‌های ارتباطی (مهارت حل مسئله، فقدان مدیریت خشم، عدم مهارت همدلی، عدم مهارت حل تعارض) در تعاملات زناشویی نقش منفی دارند و باعث انباشتگی احساس ناخوشایند خشم و درماندگی، تکانشگری شده و در نتیجه تعارضات زناشویی شکل می‌گیرد. توجه به ویژگیهای شخصیتی و آموزش مهارتهای کاربردی ارتباطی قبل از ازدواج از عوامل مؤثر بر کیفیت و تعاملات زوجین بوده اند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      10 - بررسی نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان در رابطه سبک های دلبستگی و سواد عاطفی با گرایش به روابط فرازناشویی
      نسترن شالچیان پورخلجان جوانشیر اسدی رمضان حسن زاده افسانه خواجوند خوشلی
      شماره 43 , دوره 11 , پاییز 1401
      هدف: گرایش به روابط فرازناشویی از بحرانی‌‌ترین مسائل زوج‌‌ها محسوب می‌‌گردد و بنظر می‌‌رسد روابط زناشویی بر پایه دلبستگی شکل می‌‌گیرد و هیجان و نحوه تنظیم آن بخش جدایی ناپذیر آن است. هدف پژوهش بررسی نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان در رابطه سبک‌‌های دلبستگی و سواد عاطفی با چکیده کامل
      هدف: گرایش به روابط فرازناشویی از بحرانی‌‌ترین مسائل زوج‌‌ها محسوب می‌‌گردد و بنظر می‌‌رسد روابط زناشویی بر پایه دلبستگی شکل می‌‌گیرد و هیجان و نحوه تنظیم آن بخش جدایی ناپذیر آن است. هدف پژوهش بررسی نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان در رابطه سبک‌‌های دلبستگی و سواد عاطفی با گرایش به روابط فرازناشویی بود.روش: روش پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل جمعیت تقریبا 10 هزار نفری زنان با تجربه خیانت به شوهران بود که به دادگاه خانواده و مراکز مشاوره و خدمات روان‌‌شناختی شهر تهران در سال 1398 مراجعه کرده بودند. با توجه به جدول کرجسی و مورگان تعداد 373 نفر به روش نمونه‌‌گیری خوشه‌‌ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از؛ مقیاس نگرش به روابط فرازناشویی واتلی (2008)، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران (2001)، خرده مقیاس سواد عاطفی از مقیاس کارکردهای روان‌‌شناختی خانواده ایرانی کیمیایی و همکاران (2012) و پرسشنامه دلبستگی بزرگسالان هازان و شاور (1987). تحلیل داده‌‌ها با معادلات ساختاری و نرم‌افزار SPSS-25 و Amos-24 انجام گرفت.یافته‌‌ها: مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود. اثر مستقیم سبک‌‌های دلبستگی بر گرایش به روابط فرازناسویی معنادار بود (01/0&gt;P). اثر غیرمستقیم سبک‌‌های دلبستگی و سواد عاطفی با میانجی‌‌گری تنظیم هیجان منفی و اثر غیرمستقیم دلبستگی اجتنابی با میانجی‌‌گری تنظیم هیجان مثبت بر گرایش به روابط فرازناشویی معنادار بود (05/0&gt;P).نتیجه‌‌گیری: افزایش تنظیم شناختی هیجان مبتنی بر دلبستگی و سواد عاطفی، می تواند راهی برای کاهش گرایش به روابط فرازناشویی باشد. پرونده مقاله
    مقالات در انتظار انتشار

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - تدوین الگوی شبکه‌ای ثبات زناشویی با استفاده از بررسی متون
      افروز حسین پور دوانی مجید برزگر حسین بقولی مریم زرنقاش
      هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر ثبات زناشویی با استفاده از بررسی متون بود. روش: پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده و درصدد بود با استفاده از بررسی متون به تدوین الگو در حیطه ثبات زناشویی اقدام نماید. از این‌رو، مجموعه مقالات منتشر شده داخل و خارج کشور که در حوزه ثب چکیده کامل
      هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر ثبات زناشویی با استفاده از بررسی متون بود. روش: پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده و درصدد بود با استفاده از بررسی متون به تدوین الگو در حیطه ثبات زناشویی اقدام نماید. از این‌رو، مجموعه مقالات منتشر شده داخل و خارج کشور که در حوزه ثبات زناشویی بودند، مورد بررسی قرار گرفت. الگوی شبکه‌ای تدوین شد و اعتبارسنجی آن با گروه‌های کانونی با کاربست روش دلفی فازی بررسی گردید. یافته‌ها: تحلیل مقالات حاکی از استخراج 9 متغیر اصلی بخشش، انعطاف‌پذیری، تنظیم هیجان، عشق و دوست داشتن، مهارت‌های ارتباطی، اهداف و معنای مشترک، تعهد زناشویی، رضایت جنسی و صمیمیت زناشویی بود که همگی بر ثبات زناشویی اثر گذاشته و در نتیجه کارکرد مطلوب خانواده را تحت‌الشعاع قرار می‌دادند. نتیجه‌گیری: نظر به اینکه وجود ارتباطات پیچیده بین متغیرهای موثر در ثبات زناشویی در قالب الگوی شبکه‌ای توسط تیم خبرگان پژوهش تایید گردید، بنابراین لازم است خانواده درمانگران، مشاوران و روانشناسان فعال در حیطه ازدواج و خانواده، در مداخلات درمانی که به مراجعین خود ارائه می‌کنند؛ به شبکه ارتباطی ارائه شده در این پژوهش توجه داشته باشند چرا که براساس آن می‌توان موفقیت یا عدم موفقیت یک مداخله را پیش‌بینی نمود و بدینسان از هدررفت هزینه‌های مشاوره و درمان برای مراجعین، پیشگیری نمود. پرونده مقاله

    ابر واژگان

  • پست الکترونیک
    islamshahr.journal@gmail.com
    نشانی
    آدرس وب سایت: http://journal-counselling.iiau.ac.irپست الکترونیکی: ecpjournal@gmail.comجهت ارتباط با مجله، لطفا درخواست خود را به این آدرس ایمیل ارسال نمایید.
    تلفن

    جستجو

    بانک ها و نمایه ها

    آمار مقالات

    تعداد دوره‌ها 11
    تعداد شماره ها 38
    مقالات چاپ شده 235
    تعداد نویسندگان 1384
    تعداد مشاهده مقاله 20990
    تعداد دانلود مقاله 7186
    تعداد مقالات ارسال شده 596
    تعداد مقالات رد شده 302
    تعداد مقالات پذیرفته شده 236
    درصد پذیرش 32 %
    زمان پذیرش(روز) 95
    تعداد داوران 83
    آخرین به روزرسانی 07/04/1403