هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش هویت، خودشناسی و تابآوری در ارضای نیازهای روانشناختی نوجوانان بود. روش: روش پژوهش همبستگی بود. بدین منظور 480 دانشآموز دختر و پسر مقطع متوسطه در رشتههای تحصیلی علوم انسانی، تجربی و ریاضی با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار م چکیده کامل
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش هویت، خودشناسی و تابآوری در ارضای نیازهای روانشناختی نوجوانان بود. روش: روش پژوهش همبستگی بود. بدین منظور 480 دانشآموز دختر و پسر مقطع متوسطه در رشتههای تحصیلی علوم انسانی، تجربی و ریاضی با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش پرسشنامه هویت، خودشناسی انسجامی، تابآوری و ارضای نیازهای روانشناختی بوده است. دادههای بهدستآمده با روشهای آماری T مستقل برای مقایسه دو گروه، ماتریس همبستگی و رگرسیون چندگانه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که بین خودشناسی و هویت رابطه مثبت و بین تابآوری و ارضای نیازهای بنیادی با هویت رابطه منفی معناداری وجود دارد. همچنین بین ارضای نیازهای بنیادی با خودشناسی و تابآوری رابطه مثبت معناداری به دست آمد. بین خرده مقیاس خودمختاری، شایستگی و ارتباط با خودشناسی و تابآوری رابطه معناداری وجود دارد. تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که هویت، خودشناسی و تابآوری واریانس نسبتاً خوبی از ارضای نیازهای بنیادی (18/0 = R2) را تبیین میکنند. همچنین بین هویت، خودشناسی، تابآوری و ارضای نیازهای بنیادی در نوجوانان دختر و پسر تفاوت معناداری به دست آمد. نتیجهگیری: نتایج حاصل از این پژوهش حکایت از پیشبینی هویت و خودشناسی در تابآوری و نیازهای بنیادی روانشناختی در نوجوانان است.
پرونده مقاله
هدف: پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی رواندرمانی پویشی فشرده کوتاهمدت بر افسردگی صورت گرفت. روش: این پژوهش کاربردی و از نوع نیمه آزمایشی (بهصورت پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه) بود. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، از بین دانشآموزان پسر سال چهارم دبیرستانهای چکیده کامل
هدف: پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی رواندرمانی پویشی فشرده کوتاهمدت بر افسردگی صورت گرفت. روش: این پژوهش کاربردی و از نوع نیمه آزمایشی (بهصورت پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه) بود. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، از بین دانشآموزان پسر سال چهارم دبیرستانهای شهر تبریز در سال تحصیلی 90- 1389 که مشکل افسردگی داشتند، با توجه به نمره بالا در مقیاس افسردگی بک، 24 نفر انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (12 نفر) و گواه (12 نفر) قرار گرفتند. سپس، اعضای گروه آزمایشی 8 جلسه رواندرمانی پویشی فشرده کوتاهمدت را بهصورت انفرادی دریافت نمودند، درحالیکه اعضای گروه گواه هیچ نوع درمانی را دریافت نکردند. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس یکطرفه نشان داد که رواندرمانی پویشی فشرده کوتاهمدت بهطور معناداری (001/0>p ) منجر به کاهش افسردگی شده است. نتیجه گیری: رواندرمانی پویشی فشرده کوتاهمدت بر افسردگی تأثیر دارد.
پرونده مقاله
هدف: هدف این تحقیق بررسی اثربخشی آموزش نمایش خلاق بر اختلالات رفتاری و هوش هیجانی کودکان پیش دبستانی بود. روش: روش پژوهش به صورت نیمه آزمایشی، از نوع پیشآزمون - پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش بوده و نمونه پژوهش شامل 30 نفر از کودکان مراکز پیش دبستانی منطقه 8 شهر تهران چکیده کامل
هدف: هدف این تحقیق بررسی اثربخشی آموزش نمایش خلاق بر اختلالات رفتاری و هوش هیجانی کودکان پیش دبستانی بود. روش: روش پژوهش به صورت نیمه آزمایشی، از نوع پیشآزمون - پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش بوده و نمونه پژوهش شامل 30 نفر از کودکان مراکز پیش دبستانی منطقه 8 شهر تهران در نیمسال اول سال تحصیلی 96-1395 که به طور تصادفی به دو گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند، بودند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه هوش هیجانی تراویس برادبری و جین گریوز (2005) و پرسشنامه اختلالات رفتاری مایکل راتر (1967) و فرم معلم بوده است. یافته ها: نتایج حاصل از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش نمایش خلاق بر اختلالات رفتاری و هوش هیجانی کودکان پیش دبستانی تاثیر داشته است؛ به طوری که موجب کاهش اختلالات رفتاری و افزایش هوش هیجانی در آنها شده است. نتیجه گیری: بنابراین می توان نتیجه گرفت نمایش خلاق بر اختلالات رفتاری و هوش هیجانی کودکان پیش دبستانی تاثیر دارد.
پرونده مقاله
هدف: هدف از پژوهش حاضر مقایسه ترتیب تولد و هوش با تیپهای شخصیتی در دانشجویان دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران بود. روش: پژوهش حاضر از نوع علی – مقایسهای است و جامعه آماری متشکل از دانشجویان دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مقطع دکترای عمومی چکیده کامل
هدف: هدف از پژوهش حاضر مقایسه ترتیب تولد و هوش با تیپهای شخصیتی در دانشجویان دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران بود. روش: پژوهش حاضر از نوع علی – مقایسهای است و جامعه آماری متشکل از دانشجویان دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مقطع دکترای عمومی داروسازی مشغول به تحصیل در سال 95-94 بودند. بدین منظور 275 دانشجو با استفاده از روش نمونهبرداری تصادفی چندمرحلهای از بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده داروسازی انتخاب شدند و به مقیاس هوش کتل و پرسشنامه سنخ نمای مایرز- بریگز پاسخ دادند. یافته ها: پس از تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و با آزمون تحلیل واریانس چند متغیری نتایج نشان داد که بین هوش و مؤلفههای سریها، طبقه بندی، ماتریس ها و شرایط در بین افراد با ترتیب تولد متفاوت (فرزند اول، فرزند میانی، فرزند آخر و تکفرزند) تفاوت معنادار وجود نداشت. همچنین بین هوش و مؤلفههای آن، سریها، طبقه بندی، ماتریس ها و شرایط در بین افراد با تیپ شخصیتی متفاوت (درونگرد و برونگرد) تفاوت معنادار وجود نداشت (05/0<P). نتیجه گیری: بنابراین می توان نتیجه گرفت که ترتیب تولد در هوش و تیپ های شخصیتی نقشی ندارد.
پرونده مقاله
هدف: هدف از این پژوهش بررسی تاثیر آموزش بازی درمانی مادران کودکان اوتیستیک بر بهبود مهارت های ارتباطی زبانی کلامی کودکان اوتیسم بود. روش: مطالعه حاضر از نوع آزمایشی و کاربردی می باشد که به صورت پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل انجام گردید. جامعه آماری این پژوهش شامل کود چکیده کامل
هدف: هدف از این پژوهش بررسی تاثیر آموزش بازی درمانی مادران کودکان اوتیستیک بر بهبود مهارت های ارتباطی زبانی کلامی کودکان اوتیسم بود. روش: مطالعه حاضر از نوع آزمایشی و کاربردی می باشد که به صورت پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل انجام گردید. جامعه آماری این پژوهش شامل کودکان اوتیستیک با درجه متوسط درخودماندگی مراکز نگهداری کودکان اوتیسم بود. از بین مراکز نگهداری کودکان اوتیسم ، 2 مرکز به طور در دسترس انتخاب شد. از هر مرکز 2 کلاس از کودکان دارای اوتیسم انتخاب شدند. در این مطالعه نمونه عبارت است از 30 نفر از کودکان اوتیستیک با درجه متوسط درخودماندگی در سال 95-1394 که به صورت در دسترس انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند. یافته ها: نتایج نشان داد بین میانگین مهارت های ارتباط زبانی کلامی در گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. با حذف تاثیر نمرات پیش آزمون بین میانگین تعدیل شده مهارت های ارتباطی زبانی کلامی، بر حسب گروه در مرحله پس آزمون تفاوت معناداری وجود داشت. به طور کلی بر اساس یافته های این پژوهش بازی درمانی در پس آزمون باعث افزایش نمرات مهارت های ارتباطی زبانی کلامی شد. با توجه به اندازه تاثیر می توان گفت این میزان قابل توجه بوده است. در مرحله پیگیری نیز با حذف اثر پیش آزمون همچنان اثر درمان حفظ شده بود. نتیجه گیری: به طور کلی بر اساس این مطالعه می توان گفت آموزش بازی درمانی مادران باعث افزایش مهارت های ارتباطی زبانی کودکان اوتیسم می گردد.
پرونده مقاله
هدف: هدف از این پژوهش بررسی رابطه طرحوارههای ناسازگار اولیه با پریشانی روانشناختی و احساس تنهایی در میان دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات بود. روش: پژوهش حاضر مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعهی مورد مطالعه کلیه دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسیارشد دانشگاه چکیده کامل
هدف: هدف از این پژوهش بررسی رابطه طرحوارههای ناسازگار اولیه با پریشانی روانشناختی و احساس تنهایی در میان دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات بود. روش: پژوهش حاضر مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعهی مورد مطالعه کلیه دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسیارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات که در سال تحصیلی 95-96 مشغول به تحصیل بودند ؛ می باشد. حجم نمونه 190 نفر از دانشجویان است که به شیوه غیر تصادفی از نوع در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای، طرحوارههای ناسازگار اولیه (یانگ)، پریشانی روانشناختی (کسلر) و احساس تنهایی (دی توماسو، برانن و بست) استفاده شد. نتایج با استفاده از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون دو و چند متغیره و با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتتند. یافتهها: بررسی نتایج نشان داد که طرحوارههای ناسازگار اولیه با پریشانی روانشناختی و احساس تنهایی رابطه مثبت و معناداری دارند و از سویی رابطه طرحوارههای محرومیت هیجانی، بیاعتمادی/بدرفتاری و اطاعت، اثر معنادارتری با پریشانی روانشناختی داشته و همچنین رابطه طرحوارهی محرومیت هیجانی با احساس تنهایی برجستهتر از سایر طرحوارهها در افراد بود. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، طرحوارههای ناسازگار اولیه با پریشانی روانشناختی و احساس تنهایی در دانشجویان رابطه دارد. شایسته است متخصصان بالینی به عنوان پیشگیری ثانویه در امور مشاوره و روان درمانی به این یافته توجه داشته باشند.
پرونده مقاله