هدف: یکی از پیامدهای مشکلات زناشویی، طلاق عاطفی است و بر اساس آن هدف این پژوهش پیشبینی طلاق عاطفی بر اساس طرحوارههای ناسازگار اولیه در زوجین دارای مشکلات زناشویی بود.روش: این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود که جامعه آماری آن زوجین دارای مشکلات زناشویی مراجعهکننده به چکیده کامل
هدف: یکی از پیامدهای مشکلات زناشویی، طلاق عاطفی است و بر اساس آن هدف این پژوهش پیشبینی طلاق عاطفی بر اساس طرحوارههای ناسازگار اولیه در زوجین دارای مشکلات زناشویی بود.روش: این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود که جامعه آماری آن زوجین دارای مشکلات زناشویی مراجعهکننده به مراکز مشاوره شهرستان بابل به تعداد 436 نفر (218 زوج) بودند. نمونه پژوهش بر اساس جدول کرجسی و مورگان 204 نفر (102 زوج) برآورد که پس از بررسی ملاکهای ورود به مطالعه با روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس طلاق عاطفی (گاتمن، 1994) و مقیاس طرحوارههای ناسازگار اولیه (یانگ، 1994) بودند. دادهها با روشهای ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه در نرمافزار SPSS تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها نشان داد که کل طرحواره ناسازگار اولیه و سه طرحواره شامل بریدگی و طرد، دیگر جهتمندی و گوشبهزنگی افراطی با طلاق عاطفی در زوجین دارای مشکلات زناشویی رابطه مثبت و معنادار داشتند (05/0˂P)، اما دو طرحواره شامل خودگردانی مختل و محدودیتهای مختل با طلاق عاطفی در آنان رابطه معناداری نداشتند (05/0P>). یافتههای دیگر نشان داد که طرحوارههای ناسازگار اولیه بهطورمعناداری توانستند 8/36 درصد از تغییرات طلاق عاطفی در زوجین دارای مشکلات زناشویی و سه طرحواره بریدگی و طرد، دیگر جهتمندی و گوشبهزنگی افراطی بهطورمعناداری توانستند 5/88 درصد از تغییرات طلاق عاطفی در آنان را پیشبینی کنند (001/0˂P).نتیجهگیری: با توجه به یافتههای مطالعه حاضر، برنامهریزی توسط درمانگران و متخصصان سلامت برای کاهش طلاق عاطفی در زوجین دارای مشکلات زناشویی از طریق کاهش طرحوارههای ناسازگار اولیه بهویژه سه طرحواره بریدگی و طرد، دیگر جهتمندی و گوشبهزنگی افراطی ضروری است.
پرونده مقاله
هدف: پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش روانشناختی فرندز، درمان راهحلمحور کوتاهمدت و تمرین هوازی بر مهارتهای ارتباطی دانش آموزان بود.روش: پژوهش حاضر شبه آزمایشی و دارای طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری است. جامعه آماری این پژوهش تمامی نوجوانان 13 تا چکیده کامل
هدف: پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش روانشناختی فرندز، درمان راهحلمحور کوتاهمدت و تمرین هوازی بر مهارتهای ارتباطی دانش آموزان بود.روش: پژوهش حاضر شبه آزمایشی و دارای طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری است. جامعه آماری این پژوهش تمامی نوجوانان 13 تا 15 ساله مقطع متوسطه اول ناحیه آموزش و پرورش کهریزک در سال تحصیلی 98-98 بودند که از بین آن ها تعداد 40 نفر با استفاده از نرم افزار G*POWER به عنوان نمونه با روش در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در 4 گروه قرار گرفتند. گروه آزمایش اول به مدت 10 جلسه 60 دقیقه ای (در هفته دوبار) تحت آموزش برنامه ی فرندز، گروه آزمایش دوم به مدت 9 جلسه 90 دقیقه ای (در هفته یکبار) تحت آموزش درمان کوتاه مدت راه حل محور، گروهسوم به مدت 12جلسه (در هفته سه بار) تحت آموزش برنامه ورزشی فیتنس گرام قرار گرفتند؛ و گروه گواه، مداخله ای دریافت نکرد. به‎منظور گردآوری داده های پژوهش از پرسشنامه مهارت ارتباطی بارتون استفاده شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیری تحلیل شدند.یافته ها: تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که در مرحله پیش آزمون-پس آزمون درمان راه حل محور، آموزش روانی فرندز، و ورزش های هوازی به طور معناداری منجر به ارتقاء مهارتهای ارتباطی برای خرده مقیاس بازخورد (0.009p< )، کلامی (0.006 p<)، و شنیداری (0.001p< ) معنادار بوده است. همچنین در پس آزمون–پیگیری خرده مقیاس های بازخورد (0.008 p<)، و شنیداری (0.002 p<)، معنادار بوده اند.نتیجه گیری: نتایج نشان داد مداخلات آموزش روانشناختی، درمان راهحلمحور کوتاهمدت و تمرینات هوازی بر مهارتهای ارتباطی دانشآموزان مؤثر است و می توان این دورههای آموزشی روانشناختی را برای بهبود مهارت های ارتباطی استفاده کرد.
پرونده مقاله
هدف: گرایش به روابط فرازناشویی از بحرانیترین مسائل زوجها محسوب میگردد و بنظر میرسد روابط زناشویی بر پایه دلبستگی شکل میگیرد و هیجان و نحوه تنظیم آن بخش جدایی ناپذیر آن است. هدف پژوهش بررسی نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان در رابطه سبکهای دلبستگی و سواد عاطفی با چکیده کامل
هدف: گرایش به روابط فرازناشویی از بحرانیترین مسائل زوجها محسوب میگردد و بنظر میرسد روابط زناشویی بر پایه دلبستگی شکل میگیرد و هیجان و نحوه تنظیم آن بخش جدایی ناپذیر آن است. هدف پژوهش بررسی نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان در رابطه سبکهای دلبستگی و سواد عاطفی با گرایش به روابط فرازناشویی بود.روش: روش پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل جمعیت تقریبا 10 هزار نفری زنان با تجربه خیانت به شوهران بود که به دادگاه خانواده و مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی شهر تهران در سال 1398 مراجعه کرده بودند. با توجه به جدول کرجسی و مورگان تعداد 373 نفر به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از؛ مقیاس نگرش به روابط فرازناشویی واتلی (2008)، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران (2001)، خرده مقیاس سواد عاطفی از مقیاس کارکردهای روانشناختی خانواده ایرانی کیمیایی و همکاران (2012) و پرسشنامه دلبستگی بزرگسالان هازان و شاور (1987). تحلیل دادهها با معادلات ساختاری و نرمافزار SPSS-25 و Amos-24 انجام گرفت.یافتهها: مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود. اثر مستقیم سبکهای دلبستگی بر گرایش به روابط فرازناسویی معنادار بود (01/0>P). اثر غیرمستقیم سبکهای دلبستگی و سواد عاطفی با میانجیگری تنظیم هیجان منفی و اثر غیرمستقیم دلبستگی اجتنابی با میانجیگری تنظیم هیجان مثبت بر گرایش به روابط فرازناشویی معنادار بود (05/0>P).نتیجهگیری: افزایش تنظیم شناختی هیجان مبتنی بر دلبستگی و سواد عاطفی، می تواند راهی برای کاهش گرایش به روابط فرازناشویی باشد.
پرونده مقاله
هدف: بیماری کووید-19 علاوه بر آسیبهای جسمی، پیامدهای روانی زیادی مانند فرسودگی والدینی و کودکآزاری را نیز به همراه داشته است. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی برنامه تابآوری پنسیلوانیا بر فرسودگی والدینی و کودکآزاری ناشی از پاندمی کووید-19 در مادران دانشآموزان دوره اول اب چکیده کامل
هدف: بیماری کووید-19 علاوه بر آسیبهای جسمی، پیامدهای روانی زیادی مانند فرسودگی والدینی و کودکآزاری را نیز به همراه داشته است. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی برنامه تابآوری پنسیلوانیا بر فرسودگی والدینی و کودکآزاری ناشی از پاندمی کووید-19 در مادران دانشآموزان دوره اول ابتدایی انجام شد.روش: روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری متشکل از مادران دانشآموزان دوره اول ابتدایی شهرستان اردکان در سال تحصیلی 1400-1399 بود. 30 نفر با روش نمونهگیری دواطلبانه انتخاب و به صورت تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزارهای این پژوهش شامل مقیاس فرسودگی والدینی (روزکام و همکاران، 2018) و کودکآزاری (حسینخانی و همکاران، 1392) بود. برنامه تابآوری پنسیلوانیا به صورت هفتگی طی دوازده جلسه ۵/۱ ساعته به گروه آزمایش، ارائه شد و گروه کنترل آموزشی را دریافت نکرد. دادههای حاصل از پژوهش با استفاده از کایدو و تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرمافزار آماری SPSS26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: نتایج نشان داد که بین دو گروه به لحاظ متغیرهای جمعیت شناختی سن و تحصیلات تفاوت معنیداری وجود ندارد (05/0<p). دیگر نتایج نشان داد که برنامه تابآوری پنسیلوانیا در کاهش نمرات فرسودگی والدینی (001/0>p ،۱۶۸/۲۷F=) و کودکآزاری (001/0>p ،466/37F=) ناشی از پاندمی کووید-19 در مادران دانشآموزان دوره اول ابتدایی مؤثر بود.نتیجهگیری: برنامه تابآوری پنسیلوانیا میتواند به عنوان یک مداخله کارآمد در جهت کاهش فرسودگی والدینی و کودکآزاری ناشی از پاندمی کووید-19 در مادران دانشآموزان دوره اول ابتدایی در کنار سایر روشهای آموزشی و درمانی مورد استفاده گیرد.
پرونده مقاله
هدف: پژوهش حاضر با هدف خیانتهای زناشویی بر اساس سیستمهای بازداری و فعالسازی رفتاری و الگوهای ارتباطی زوجین انجام شد.روش : روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع، همبستگی بود. جامعه آماری مورد مطالعه این پژوهش دانشجویان متاهل مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد دانشگاه تهران بود. که ا چکیده کامل
هدف: پژوهش حاضر با هدف خیانتهای زناشویی بر اساس سیستمهای بازداری و فعالسازی رفتاری و الگوهای ارتباطی زوجین انجام شد.روش : روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع، همبستگی بود. جامعه آماری مورد مطالعه این پژوهش دانشجویان متاهل مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد دانشگاه تهران بود. که از بین آنها براساس فرمول حجم نمونه گرین (1992) 248 نفر که ملاکهای ورود به پژوهش را داشتند با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه نگرش به خیانت مارک واتلی (2006)، پرسشنامه سیستمهای مغزی رفتاری کارور و وایت (1994) و پرسشنامه الگوهای ارتباطی ریچی و فیتزپاتریک (1994) جمعآوری شد و به منظور بررسی فرضیهها و تحلیل دادهها از رگرسیون همزمان استفاده شد.یافته ها: بررسی نتایج پژوهش نشان داد خیانت زناشویی با سیستم بازداری رفتاری رابطه منفی و معنادار و با سیستم فعالسازی رفتاری رابطه مثبت و معنادار است. (01/0=p ). همبستگی خیانت زناشویی با جهت گیری گفت و شنود منفی و با جهت گیری همنوایی مثبت و معنادار است (01/0=p ). همچنین سیستم فعالسازی رفتاری سهم یگانه بیشتری در پیش بینی خیانت زناشویی دارد.نتیجه گیری: براساس نتایج بدست آمده خیانتهای زناشویی را میتوان براساس سیستمهای مغزی رفتاری و الگوهای ارتباطی زوجین در دانشجوبان متاهل پیشبینی کرد.
پرونده مقاله
هدف: هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی هنر-بازی درمانی و آموزش ذهنآگاهی بر عزت نفس دانشآموزان پسر سال ششم ابتدایی بود.روش: این پژوهش با روش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون همراه با گروه گواه انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان پسر سال ششم ابتدایی شهر بو چکیده کامل
هدف: هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی هنر-بازی درمانی و آموزش ذهنآگاهی بر عزت نفس دانشآموزان پسر سال ششم ابتدایی بود.روش: این پژوهش با روش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون همراه با گروه گواه انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان پسر سال ششم ابتدایی شهر بوکان در سال تحصیلی 1400-1399 بود. روش نمونهگیری در پژوهش حاضر، به شیوه تصادفی چندمرحلهای بود. ابتدا با روش نمونهگیری تصادفی سه مدرسه ابتدایی شهر بوکان انتخاب شدند و از بین کلاسهای ششم هر مدرسه، یک کلاس به صورت تصادفی برگزیده شد. سپس، تعداد 45 دانشآموز انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (هر گروه 15 نفر) گمارش شدند. گروههای آزمایش تحت آموزش دو برنامه مداخله متفاوت هنر-بازی درمانی و آموزش ذهنآگاهی قرار گرفتند. پرسشنامه عزت نفس (SEI) به عنوان ابزار پژوهش برای اجرای پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. برای تحلیل دادهها، از روشهای آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری و آزمون مقایسههای زوجی بنفرونی استفاده شد.یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد بین گروههای آزمایشی و گروه گواه از لحاظ متغیر عزت نفس در مرحله پسآزمون تفاوت معنیداری وجود دارد (.05≥P). نتایج دیگر پژوهش نشان داد که بین آموزش ذهنآگاهی با هنر-بازی درمانی تفاوت معنیداری بین دو گروه وجود ندارد و اثربخشی هر دو مداخله به یک میزان بوده است.نتیجهگیری : براساس یافته ها، آموزش ذهنآگاهی و هنربازی درمانی به عنوان روشهای مداخلهای مؤثر در رشد و بهبود عزت نفس کودکان دبستانی میتواند مورد استفاده مربیان و دستاندرکاران تعلیم و تربیت قرار گیرد.
پرونده مقاله
هدف: اشتغال میتواند بر طرحوارههای نقش جنسیتی تاثیر بگذارد. در نتیجه پژوهش حاضر با هدف مقایسه طرحوارههای نقش جنسیتی زنان شاغل در سازمانهای اجرایی سیاسی و غیرسیاسی انجام شد.روش: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا مقایسهای بود. جامعه پژوهش زنان شاغل در س چکیده کامل
هدف: اشتغال میتواند بر طرحوارههای نقش جنسیتی تاثیر بگذارد. در نتیجه پژوهش حاضر با هدف مقایسه طرحوارههای نقش جنسیتی زنان شاغل در سازمانهای اجرایی سیاسی و غیرسیاسی انجام شد.روش: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا مقایسهای بود. جامعه پژوهش زنان شاغل در سازمانهای اجرایی سیاسی و غیرسیاسی شهر مشهد در سال 1398 بودند. نمونه پژوهش 114 نفر از زنان شاغل در سازمانهای سیاسی بودند که با روش نمونهگیری سرشماری انتخاب و 384 نفر از زنان شاغل در سازمانهای غیرسیاسی بودند که با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش فرم کوتاه سیاهه طرحوارههای نقش جنسیتی (بم، 1981) بود که روایی آن با نظر متخصصان تایید و پایایی کل آن با روش آلفای کرونباخ ۰.۸۶بدست آمد. دادهها با آزمونهای کای اسکوئر، فیشر و تی مستقل در نرمافزار SPSS-22 تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها نشان داد که زنان شاغل در سازمانهای اجرایی سیاسی و غیرسیاسی بر اساس آزمون کای اسکوئر از نظر تحصیلات و تأهل، بر اساس آزمون فیشر از نظر استان تولد، شهر تولد، رده شغلی و رضایت شغلی و بر اساس آزمون تی مستقل از نظر میانگین سنی و سابقه کار تفاوت معنیداری نداشتند (05/0P>). یافتههای دیگر نشان داد میانگین نمره طرحوارههای نقش جنسیتی مردانه زنان شاغل در سازمانهای اجرایی سیاسی بهطورمعنیداری بیشتر از میانگین آن در زنان شاغل در سازمانهای اجرایی غیرسیاسی بود (05/0˂P)، اما آنها از نظر میانگین نمره طرحوارههای نقش جنسیتی زنانه و طرحوارههای مطلوبیت اجتماعی تفاوت معنیداری نداشتند (05/0P>).نتیجهگیری: نتایج نشان داد که طرحوارههای نقش جنسیتی مردانه در زنان تحت تاثیر اشتغال در سازمانهای اجرایی سیاسی و غیرسیاسی است.
پرونده مقاله