هدف: تنظیم هیجان نقش مهمی در سایر متغیرهای روانشناختی از جمله سلامت در بیماران دیابتی دارد. در نتیجه، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین انعطافپذیری شناختی و ذهنآگاهی با تنظیم هیجان در بیماران دیابتی نوع دو انجام شد.روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا چکیده کامل
هدف: تنظیم هیجان نقش مهمی در سایر متغیرهای روانشناختی از جمله سلامت در بیماران دیابتی دارد. در نتیجه، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین انعطافپذیری شناختی و ذهنآگاهی با تنظیم هیجان در بیماران دیابتی نوع دو انجام شد.روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش بیماران دیابتی نوع دو مراجعهکننده به کلینیک دیابت بیمارستان امام خمینی در فصلهای زمستان سال 1396 و بهار سال 1397 به تعداد 341 نفر بودند. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 181 نفر برآورد که این تعداد پس از بررسی ملاکهای ورود به مطالعه با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامههای انعطافپذیری شناختی (دنیس و وندر وال، 2010)، ذهنآگاهی- فرم کوتاه (والاچ و همکاران، 2006) و تنظیم هیجان (گراس و جان، 2003) بودند. دادهها با آزمونهای ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل گامبهگام در نرمافزار SPSS-22 تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها نشان داد که انعطافپذیری شناختی و ذهنآگاهی با تنظیم هیجان در بیماران دیابتی نوع دو رابطه مثبت و معنادار داشتند و علاوه بر آن، متغیرهای انعطافپذیری شناختی و ذهنآگاهی بهطورمعناداری توانستند 38 درصد از تغییرات تنظیم هیجان در بیماران دیابتی نوع دو را پیشبینی کنند که در این پیشبینی سهم انعطافپذیری شناختی بیشتر از ذهنآگاهی بود (01/0˂P).نتیجهگیری: با توجه به نتایج این پژوهش، برای بهبود تنظیم هیجان در بیماران دیابتی نوع دو میتوان از طریق کارگاههای آموزشی زمینه را برای بهبود انعطافپذیری شناختی و ذهنآگاهی فراهم کرد.
پرونده مقاله
هدف: هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با درمان تنظیم هیجان بر اضطراب مرگ و سبکهای مقابله افراد دارای سابقه خودجرحی بود. روش: پژوهش از نوع نیمهتجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل به همراه پیگیری سه ماهه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل چکیده کامل
هدف: هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با درمان تنظیم هیجان بر اضطراب مرگ و سبکهای مقابله افراد دارای سابقه خودجرحی بود. روش: پژوهش از نوع نیمهتجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل به همراه پیگیری سه ماهه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی افراد دارای سابقه خودجرحی در شهر قم در سال 1401 بود که به مرکز درمانی اندیشه سبز مراجعه نمودهاند. با روش نمونه گیری در دسترس تعداد 60 بیمار انتخاب و به شیوه تصادفی سازی (قرعه کشی) به سه گروه مساوی 20 نفری گمارش شدند. ابزار گردآوری داده ها با پرسشنامه اضطراب مرگ کالت لستر ، پرسشنامه سبکهای مقابله با موقعیتهای تنیدگی زا بوده است. برای تحلیل داده ها از نرمافزار SPSS نسخه 25 با روش های آمار توصیفی، پیش فرض های آماری و تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون بن فرونی استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد اضطراب مرگ و ابعاد آن در گروههای آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به طور معناداری بهبود یافته است و این بهبود در مرحله پیگیری پایدار مانده است. نتیجهگیری : همچنین، نتایج نشان داد که سبکهای مقابله در گروههای آزمایش در مقایسه با گروه کنترل دارای تفاوت معنی داری میباشد.
پرونده مقاله
هدف: این پژوهش با هدف تعیین نقش انگیزه درونی مراجع و سبک بین فردی درمانگر بر پیامد درمان با میانجی گری همراهی مراجع انجام شد. روش: افرادی که در سال 1398 برای دریافت خدمات مشاوره روانشناختی به مراکز مشاوره بهزیستی، شرکت نفت و شهرداری تبریز مراجعه کرده بودند؛ جامعه این تح چکیده کامل
هدف: این پژوهش با هدف تعیین نقش انگیزه درونی مراجع و سبک بین فردی درمانگر بر پیامد درمان با میانجی گری همراهی مراجع انجام شد. روش: افرادی که در سال 1398 برای دریافت خدمات مشاوره روانشناختی به مراکز مشاوره بهزیستی، شرکت نفت و شهرداری تبریز مراجعه کرده بودند؛ جامعه این تحقیق را تشکیل دادند. نمونه تحقیق حاضر، 324 نفر از مراجعانی بودند که شرایط شرکت در مطالعه را دارا بودند. پژوهش حاضر از نوع پژوهش های توصیفی- همبستگی است. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های سبک بین فردی درمانگر، همراهی مراجع، انگیزه درمان و پیامد درمان برای مراجع و برای تحلیل داده ها از روش مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد.یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که سبک بین فردی درمانگر با میانجی گری همراهی مراجع قادرند تغییرات پیامد درمان را تبیین نمایند. همچنین نتایج نشان داد که انگیزه مراجع به طور مستقیم بر پیامد درمان تاثیر ندارد و تنها به طور مستقیم و از طریق همراهی مراجع می تواند بر پیامد درمان تاثیر مثبت داشته باشد. نتایج شاخص های نیکویی برازش نشان داد که مدل اندازه گیری شده با مدل نظری تحقیق برازش مناسبی دارد. نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که همراهی مراجع یک متغیر میانجی در تبیین پیامد درمان است و باید درمانگران علاوه بر انتخاب رویکردهای درمانی مناسب، به نقش همراهی مراجع در اثربخشی درمان توجه ویژه ای داشته باشند.
پرونده مقاله
مقدمه: داشتن روابط صمیمانه در زندگی زناشویی و خانوادگی افراد مهم ترین چالش عاطفی در زندگی آنهاست. فردی که میزان صمیمیت بالاتری در روابط تجربه می کند، قادر است خود را به شیوهی مطلوب تری در روابط عرضه کند و نیازهای خود را به شکل مؤثرتری به شریک و همسر خود ابراز نماید. به چکیده کامل
مقدمه: داشتن روابط صمیمانه در زندگی زناشویی و خانوادگی افراد مهم ترین چالش عاطفی در زندگی آنهاست. فردی که میزان صمیمیت بالاتری در روابط تجربه می کند، قادر است خود را به شیوهی مطلوب تری در روابط عرضه کند و نیازهای خود را به شکل مؤثرتری به شریک و همسر خود ابراز نماید. به علاوه همسرانی که میزان صمیمیت بالاتری دارند، از رضایت زناشویی بیشتر نیز برخوردارند. باتوجه به آنچه گفته شد، هدف پژوهش حاضر ارائه مدل ساختاری صمیمیت زوجین بر اساس رضایت جنسی با میانجیگری تعهد زناشویی و کیفیت زندگی زناشویی بود.روش شناسی: روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر تحلیل داده ها توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه زنان متاهل مراجعه کننده به خانه های سلامت شهر تهران در سال 1398 است که با توجه به حجم نمونهی لازم در تحلیل معادلات ساختاری کلاین، 360 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و مقیاس رضایت جنسی لارسون (1988)، صمیمیت زوجین ووندن بروک و برتمن (1995)، مقیاس تعهد زناشویی آدامز و جونز (1997) و کیفیت زندگی زناشویی باسبی و همکاران (1995) را تکمیل نمودند. داده های پژوهش در بخش استنباطی (با استفاده از تحلیل چندمتغیری مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) با کمک نرم افزارهای Excel، SPSS و Amos صورت گرفت.یافته ها: یافته ها نشان داد، بین رضایت جنسی با صمیمت زوجین، بین رضایت جنسی با تعهد زناشویی و کیفیت زندگی زناشویی، بین تعهد زناشویی و کیفیت زندگی زناشویی با صمیمت زوجین رابطه وجود دارد. همچنین یافته ها نشان داد رضایت جنسی بر صمیمیت زوجین از طریق متغیرهای میانجی تعهد زناشویی (1/02) و کیفیت زندگی زناشویی (0/7) تأثیر دارد. درنهایت یافته ها بیانگر برازش مدل بود.بحث: رضایت جنسی یکی از مهمترین عواملی است که بر کیفیت و پایداری رابطه زوجین اثر می گذارد یک ازدواج موفق در اغلب موارد با رضایت طرفین از رابطه جنسی همراه است. رضایت جنسی باعث افزایش حرمت خود، رضایت از زندگی، قابلیت عشق ورزی، رضایت از رابطه و رضایت عاطفی و احساس شادی در زندگی میشود. رابطه بین نارضایتی جنسی و مشکلات صمیمیت زوجین نشان می دهد که رضایت زوجین از رابطه جنسیشان یکی از مهمترین مؤلفههای تأثیرگذار بر صمیمیت زوجین به حساب میآید.نتیجه گیری: به مسئولین و برنامه ریزان سلامت روان جامعه پیشنهاد میگردد تا با مدنظر قرار دادن صمیمت در زوجین و تقویت آن توسط زوج درمانگران، روانشناسان و مشاوران، به استحکام بنیان خانواده کمک نمایند.
پرونده مقاله
هدف: پژوهش حاضر به مطالعۀ کیفی تفکر مادران در مورد اضطراب جدایی، علیتشناسی اضطراب جدایی، طرز برخورد و راهبردهای مادران با کودکان مبتلا به اضطراب جداییشان میپردازد.روششناسی: روش پژوهش حاضر کیفی با رویکرد نظریۀ زمینهای بر اساس الگوی نظاممند اشتراوس و کوربین (2015) ب چکیده کامل
هدف: پژوهش حاضر به مطالعۀ کیفی تفکر مادران در مورد اضطراب جدایی، علیتشناسی اضطراب جدایی، طرز برخورد و راهبردهای مادران با کودکان مبتلا به اضطراب جداییشان میپردازد.روششناسی: روش پژوهش حاضر کیفی با رویکرد نظریۀ زمینهای بر اساس الگوی نظاممند اشتراوس و کوربین (2015) بود. جامعه دربرگیرنده مادارن کودکان مبتلا به اختلال اضطراب جدایی مقطع اول دبستان شهر تهران در سال 1399 بود که از بین آنان 10 مادر، تا رسیدن به اشباع، به روش هدفمند متجانس و گلولهبرفی انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها از روش مصاحبۀ نیمهساختاریافته استفاده شد. داده ها با کمک نرم افزار MAX-QDAنسخۀ 2020 داده ها تحلیل شدند. یافتهها: 370 کد اولیه بدست آمد که از طریق کدگذاری علی-تعاملی با تاکید بر ویژگی-ابعاد و فرآیندی-پیامدی مینیچارچوبهای متقاطع علی و راهبردی ایجاد شد.نتیجهگیری: نتایج کدگذاری علی و فرآیندی ، شامل عوامل علیِ درونی-رابطهای مانند انواع مسائل ژنتیکی، نشانههای نوزادی و کودکی، عدم حضور مادر و پدر، دعواهای زناشویی، و بیرونی-عطفی مانند آرام بودن محیط زندگی و یک حادثه یا بیماری برای خود یا نزدیکان، و راهبردهای جلوگیری-جبرانیِ فایدهمند مانند ترغیب پدر برای ارتباط بیشتر با کودک، و بیفایده مانند راهبردِ بهزور جدا کردن بود. علاوهبراین از طریق ماتریس شرطی-پیامدی، جنبههای تعاملی و پیامدی و کد مرکزیِ حساسشدگی زودهنگام نسبت به تعاملات و محیط، اضطراب جدایی از دیدگاه مادران بدست آمد.
پرونده مقاله
هدف: آموزش توانشهای مثبت اندیشی دانشآموزان، بهمنظور تقویت و بهبود ارتباط مثبت با خود، ارتباط مثبت با دیگران و زندگی و نیز افزایش حرمتخود و موفقیت تحصیلی آنان بسیار مفید و سودمند به نظر میرسد. با توجه به اهمیت مثبت اندیشی و جنبههای گسترده آن ازجمله نقش آن در سازشی چکیده کامل
هدف: آموزش توانشهای مثبت اندیشی دانشآموزان، بهمنظور تقویت و بهبود ارتباط مثبت با خود، ارتباط مثبت با دیگران و زندگی و نیز افزایش حرمتخود و موفقیت تحصیلی آنان بسیار مفید و سودمند به نظر میرسد. با توجه به اهمیت مثبت اندیشی و جنبههای گسترده آن ازجمله نقش آن در سازشیافتگی نوجوانان، پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی آموزش توانشهای مثبت اندیشی و خودنظمجویی هیجانی بر میزان خلاقیت، کاهش اضطراب و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان سال دوم متوسطه تهران پرداخت.روش: نمرات متغیرهای آزمایشی در مراحل پیشآزمون و پسآزمون بررسی شد. جامعهآماری، دانشآموزان دبیرستانهای تهران بودند. نمونه آماری این پژوهش شامل 45 دانشآموز (15 نفر گروه اول) توانشهای مثبت اندیشی (15 نفر گروه دوم) خودنظمجویی هیجانی و 15 نفر گروه گواه میباشد.یافته ها: برای نمونهگیری ابتدا از روش نمونهگیری در دسترس دو دبیرستان گزینش و از بین دانشآموزان دوم دبیرستان بهصورت تصادفی 45 دانشآموز گزینش و در گروههای آزمایش و گروه گواه قرار گرفت. ابزار پژوهش، پرسشنامه اضطراب بک (BAI) و پرسشنامه خلاقیت عابدی بود که قبل و بعد از ارائه آموزش توانشهای مثبت اندیشی بر گروه آزمایش، برای هر دو گروه گواه و آزمایش، اجرا گردید.نتیجه گیری: برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی شامل میانگین و انحراف معیار و تحلیل کوواریانس و آزمون تحلیل اندازهگیری مکرر چند متغیره برای تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش توانشهای مثبت اندیشی و خودنظمجویی هیجانی برمیزان خلاقیت، کاهش اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان تأثیر معناداری دارد.
پرونده مقاله
هدف: پژوهش حاضر بررسی روابط ساختاری بین سرمایه روان شناختی و بهزیستی روان شناختی با میانجی گری حمایت اجتماعی ادراک شده و تمایز یافتگی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران بود.روش: این پژوهش با روش همبستگی و معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری کلیه دانشجویان واحدهای دانشگاه چکیده کامل
هدف: پژوهش حاضر بررسی روابط ساختاری بین سرمایه روان شناختی و بهزیستی روان شناختی با میانجی گری حمایت اجتماعی ادراک شده و تمایز یافتگی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران بود.روش: این پژوهش با روش همبستگی و معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری کلیه دانشجویان واحدهای دانشگاه آزاد استان تهران در سال 1400 بودند. روش نمونهگیری خوشه ای بود. تعداد نمونه نهایی 426 نفر بودند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاسهای بهزیستی روانشناختی ریف (1989)، سرمایههای روانشناختی لوتانز و آویلو (2007)، حمایت اجتماعی ادراکشده زیمت و همکاران (1988) و تمایزیافتگی خود اسکورن و فریدلندر (1998) بود. پرسشنامهها به صورت آنلاین تکمیل و جمعآوری گردید. مشخص شد ضریب مسیر کل بین سرمایه روانشناختی و بهزیستی روانشناختی مثبت و در سطح 01/0 معنادار بود (01/۰ P<، 479/0 β=). ضریب مسیر غیرمستقیم بین سرمایههای روانشناختی و بهزیستی روانشناختی (01/۰ P<، 274/0 β=) مثبت و در سطح 01/0 معنادار بود.یافتهها: نتایج نشان داد که هر دو متغیر میانجی شامل حمایت اجتماعی ادراکشده و تمایزیافتگی ، به صورت مثبت و معنادار روابط ساختاری بین سرمایههای روانشناختی و بهزیستی روانشناختی را در دانشجویان پیش بینی کردند.نتیجهگیری: به نظر میرسد که آموزش خود کارآمدی، امیدواری، خوشبینی و تابآوری نقش مهمی در بهزیستی روانشناختی دانشجویان دارد و درنهایت موجب سازگاری و شادکامی آنان میشود.
پرونده مقاله