م

  • مالملی.پری بررسی مضامین تعلیمی در مثنوی ناشناختۀ ظهیر کرمانی [ دوره14, شماره 53 - بهار سال 1401]
  • مالمیر.تیمور پند داستان‌های مبتنی بر پیشگویی در متون ادبی [ دوره3, شماره 10 - تابستان سال 1390]
  • مبارک.وحید بازنمایی مضامین اخلاقی و تعلیمی در پنج‌گنج عماد فقیه کرمانی [ دوره12, شماره 47 - پاییز سال 1399]
  • مبارک.وحید تحلیل آموزه‌های اخلاقی و تعلیمی در مثنوی صفات‌العاشقین هلالی جُغتایی [ دوره14, شماره 53 - بهار سال 1401]
  • مجد.امید فضایل اخلاقی در کتاب اخلاق محسنی( بر مبنای تقسیم بندی خواجه نصیرالدین طوسی در کتاب اخلاق ناصری) [ دوره15, شماره 57 - بهار سال 1402]
  • مجوزی.محمد بررسی مضامین عیّاری، جوانمردی و تعلیمی در رمان شمس و طغرا [ دوره11, شماره 41 - بهار سال 1398]
  • محرمی.رامین مقایسۀ «شرور» در شاهنامه و مثنوی [ دوره8, شماره 31 - پاییز سال 1395]
  • محسنی نیا.ناصر بررسی و تحلیل آموزه‌های تعلیمی در آثار برجستۀ عرفانی و صوفیانۀ حکیم ملاعباسعلی کیوان قزوینی [ دوره12, شماره 45 - بهار سال 1399]
  • محسنی.فریده راهکارهای مولانا برای مقابله با ترس‌های مذموم در مثنوی با نگاهی به دیدگاه روان‌شناسان [ دوره12, شماره 45 - بهار سال 1399]
  • محقق.مهدی ساختار تراژیک داستان سیاوش [ دوره2, شماره 6 - تابستان سال 1389]
  • محقق.مهدی برخی از اصطلاحات فلسفی در شعر ناصر خسرو [ دوره3, شماره 9 - بهار سال 1390]
  • محمدزاده.مریم انتقام و انگیزه‌های آن در شاهنامۀ فردوسی و ایلیاد و اودیسۀ هومر [ دوره10, شماره 39 - پاییز سال 1397]
  • محمدنژاد عالی زمینی.یوسف استعارۀ مفهومی «عدالت» و «ظلم» در آداب ‌الملوک‌ها با تکیه بر قابوس‌نامه، سیاست‌نامه و نصیحة ‌الملوک [ دوره12, شماره 48 - زمستان سال 1399]
  • محمدی آسیابادی.علی بررسی مؤلّفه ‏های «خودشکوفایی» در شخصیّت زال برپایة نظریة روان‏شناختی مزلو [ دوره13, شماره 52 - زمستان سال 1400]
  • محمدی پویا.فرامرز تحلیل محتوای منطق‌الطیر بر اساس ساحت های شش‌گانه تربیتی [ دوره8, شماره 31 - پاییز سال 1395]
  • محمدی فشارکی.محسن واکاوی تطبیقی جایگاه قناعت در مثنوی معنوی مولوی و بوستان سعدی با تأملی در دیدگاه مکتب معنادرمانی و ارائۀ الگویی از آن [ دوره11, شماره 44 - زمستان سال 1398]
  • محمدی.برات گفتمانِ مدارا و رویکردِ تعلیمی در شعر فریدون مشیری [ دوره14, شماره 56 - زمستان سال 1401]
  • محمدی.داود مصادیق و مضامین اخلاقی در فرائدالسلوک [ دوره14, شماره 56 - زمستان سال 1401]
  • محمدی.رسول تحلیل کارکرد ساختار اپیزودیک در تاریخ بیهقی با تکیه بر «واقعۀ بوبکر حصیری» و «حکایت افشین و بودلف» [ دوره10, شماره 40 - زمستان سال 1397]
  • محمدی.علی پایان‌بندی در داستان با رویکرد ادبیات تعلیمی [ دوره3, شماره 11 - پاییز سال 1390]
  • محمدی.گردآفرین پروین اعتصامی در گذرگاه ادبیات تعلیمی [ دوره3, شماره 10 - تابستان سال 1390]
  • محمدی.مژگان تحلیل کارکرد تعلیمی خوشه‌های تصویری در مرصادالعباد [ دوره11, شماره 43 - پاییز سال 1398]
  • محمدیان.عباس بینامتنیت قرآن و حدیث در اشعار تعلیمی حافظ شیرازی بر اساس نظریه های ناقدان ادبی [ دوره8, شماره 32 - زمستان سال 1395]
  • محمودی.فاطمه گفتگو در حکایت خلیفه و اعرابی در سه روایت مثنوی، مصیبت نامه و جوامع‌الحکایات [ دوره2, شماره 7 - پاییز سال 1389]
  • محمودی.مریم تأثیر رذایل اخلاقی بر اختلالات نظام معرفتی با تکیه بر داستان‌های بلعم باعورا، برصیصا، هاروت و ماروت از مثنوی المعنویۀ الخفیه گلشنی بردعی [ دوره13, شماره 49 - بهار سال 1400]
  • محمودی.مریم بایدها و نبایدهای اخلاقی جنگ در آداب الحرب و الشجاعه [ دوره15, شماره 57 - بهار سال 1402]
  • مختاری.خدایار نشانه شناسی تعلیم و تربیت در داستان زال و رودابه [ دوره6, شماره 22 - تابستان سال 1393]
  • مددی.غلامحسین بررسی ظرایف معناییِ نوع تعلیمی در بخشی از هفت‌پیکر بر پایۀ سبک‎ شناسی لایه‎ ای [ دوره12, شماره 47 - پاییز سال 1399]
  • مدرس زاده.عبدالرضا خدای خوانی و آمرزش خواهی در شعر سعدی [ دوره1, شماره 4 - زمستان سال 1388]
  • مدرس زاده.عبدالرضا بررسی مضامین تعلیمی در سفرنامه‌های ناصرخسرو، نزاری قُهستانی، خسی ‌در میقات جلال آل‌احمد [ دوره10, شماره 39 - پاییز سال 1397]
  • مدرس زاده.عبدالرضا مقایسۀ سیاوش، انسان آرمانی شاهنامه با نوح، انسان کامل تورات [ دوره12, شماره 45 - بهار سال 1399]
  • مدرس زاده.عبدالرضا ارائۀ الگوی مدرسۀ شاد از طریق واکاوی مضامین شادی در ادبیات و فرهنگ ایرانی [ دوره13, شماره 49 - بهار سال 1400]
  • مدرس زاده.عبدالرضا «رویکرد نصرالله منشی به ادب تعلیمی در دوره‌ سلجوقی» [ دوره7, شماره 26 - تابستان سال 1394]
  • مدرس زاده.عبدالرضا زنانگی ادب تعلیمی، رهاننده پروین از اضطراب تأثیر [ دوره8, شماره 29 - بهار سال 1395]
  • مدرسی.فاطمه بررسی دگرگونی ادب تعلیمی در جریان‌‌های شعر معاصر در ارتباط با تحولات اجتماعی [ دوره9, شماره 34 - تابستان سال 1396]
  • مدنی.فاطمه السادات بررسی و مقایسه جنبه های تعلیمی دو مفهوم انصاف و عشق در تذکره الاولیا و منطق الطیر عطار [ دوره9, شماره 33 - بهار سال 1396]
  • مرادی.ایوب بررسی تطبیقی اشعار تعلیمیِ منسوب به امام رضا (ع) با اشعار تعلیمی سعدی شیرازی با رویکرد نظریة بینامتنیت [ دوره13, شماره 51 - پاییز سال 1400]
  • مرادی.خدیجه تحلیل اندیشه ها و اندرزهای اخلاقی گرشاسب‌نامة اسدی در موضوع سیاست مُدُن [ دوره9, شماره 33 - بهار سال 1396]
  • مرادی.خدیجه بررسی تاریخ‌محور تحول موضوعات شعر تعلیمی قرن چهارم تا هشتم [ دوره9, شماره 36 - زمستان سال 1396]
  • مرجع‌زاده.سعیده بررسی بازتاب روحیات پروین اعتصامی در توصیه‌های اخلاقی وی [ دوره6, شماره 22 - تابستان سال 1393]
  • مستعلی زاد.تهمینه تحلیل شاخصه‌های هوش معنوی در مثنوی مولوی با تأکید بر نظریۀ رابرت ایمونز [ دوره12, شماره 46 - تابستان سال 1399]
  • مستعلی زاد.تهمینه بررسی اخلاق مدیریتی در کلیله و دمنه [ دوره8, شماره 32 - زمستان سال 1395]
  • مسجدی.حسین اخلاق زیستن از نگاه ناصرخسرو [ دوره11, شماره 41 - بهار سال 1398]
  • مسجدی.حسین زندگی بر مدار مرگ (پیامدهای اخلاقی مرگ‌پویایی و زندگی‌خواهی در اسرارنامۀ عطار نیشابوری) [ دوره12, شماره 47 - پاییز سال 1399]
  • مسلمی زاده.محبوبه مضامین اخلاقی و تعلیمی مشترک در شعر زهیر و سعدی [ دوره9, شماره 34 - تابستان سال 1396]
  • مسلمی‌زاده.محبوبه پندگریزی، خلاف‌آمد عادت سعدی [ دوره8, شماره 30 - تابستان سال 1395]
  • مشتاق مهر.رحمان نگاهی به علل تحول مضامین تعلیمی از دورۀ سلجوقی تا تیموری (با تکیه بر گفتمان‌های اجتماعی و کلامی) [ دوره10, شماره 39 - پاییز سال 1397]
  • مشتاق مهر.رحمان شاخص‌های محتوایی و صوری ادبیات تعلیمی [ دوره7, شماره 26 - تابستان سال 1394]
  • مشتاق‌مهر.رحمان مناظره، ادب بی‌اضطراب بررسی ژرف‌ساخت معناییِ مناظرات در انواع ادبی با تکیه بر ادب تعلیمی [ دوره11, شماره 43 - پاییز سال 1398]
  • مشتاق‌مهر.رحمان آنچه امروز نیز می توان از شمس تبریزی آموخت؟ [ دوره8, شماره 30 - تابستان سال 1395]
  • مشرّف.مریم مفهوم تجدّد و رویکرد نئوکلاسیک در دیوان پروین اعتصامی [ دوره3, شماره 11 - پاییز سال 1390]
  • مشعلیان.مرضیه خردورزی‌های مسعود غزنوی در تاریخ بیهقی در آیینۀ نظریۀ سه‌بعدی خرد آردلت (3D-WS) [ دوره12, شماره 46 - تابستان سال 1399]
  • مشهور.پروین دخت تأثیرپذیری تعلیمی روضه‌الانوار خواجوی کرمانی از مخزن‌الاسرار نظامی گنجوی [ دوره8, شماره 29 - بهار سال 1395]
  • مظفرپور خوشرودی.سیده فاطمه واکاوی نمودهای شخصیت خودشکوفا در بوستان و گلستان سعدی با رویکرد تطبیقی به نظریه راجرز [ دوره14, شماره 54 - تابستان سال 1401]
  • معنوی.فاطمه نگاهی به علل تحول مضامین تعلیمی از دورۀ سلجوقی تا تیموری (با تکیه بر گفتمان‌های اجتماعی و کلامی) [ دوره10, شماره 39 - پاییز سال 1397]
  • ملایی.غلامحسین آموزه‌های تربیتی ملوک در شعر ملِک [ دوره4, شماره 13 - بهار سال 1391]
  • ملک پور.فیروزه علل و انگیزه های کاربرد مضامین تعلیمی در منظومۀ رامایانا بازسرودۀ ملامسیح پانی‌پتی [ دوره14, شماره 53 - بهار سال 1401]
  • ملک ثابت.مهدی بررسی توصیه‌های عام و خاص (وصیت‌نامه) در ساقی‌نامه‌ها (بر مبنای تذکرۀ میخانه، پیمانه، ساقی‌نامه‌سرایان آذربایجان و سایر ساقی‌نامه‌ها) [ دوره11, شماره 44 - زمستان سال 1398]
  • ممتحن.مهدی پروین اعتصامی در گذرگاه ادبیات تعلیمی [ دوره3, شماره 10 - تابستان سال 1390]
  • ممتحن.مهدی واکاوی نگاره های تعلیمی _ تربیتی تشویق و تنبیه در آثار سعدی [ دوره4, شماره 15 - پاییز سال 1391]
  • ممتحن.مهدی مضامین اخلاقی و تعلیمی مشترک در شعر زهیر و سعدی [ دوره9, شماره 34 - تابستان سال 1396]
  • منصوریان سرخگریه.حسین تأثیر کواکب در پیشگویی های شاهنامه [ دوره2, شماره 5 - بهار سال 1389]
  • موسوی جروکانی.سید حامد زندگی بر مدار مرگ (پیامدهای اخلاقی مرگ‌پویایی و زندگی‌خواهی در اسرارنامۀ عطار نیشابوری) [ دوره12, شماره 47 - پاییز سال 1399]
  • موسوی جروکانی.سید حامد بررسی طرحواره های تصویری حسد و حسرت در بوستان سعدی [ دوره14, شماره 55 - پاییز سال 1401]
  • موسوی جروکانی.سید حامد معنای زندگی از نگاه ناصرخسرو با تکیه بر ایماژهای هستی [ دوره15, شماره 58 - تابستان سال 1402]
  • موسوی جروکانی.سیدحامد اخلاق زیستن از نگاه ناصرخسرو [ دوره11, شماره 41 - بهار سال 1398]
  • موسوی سالم.سیده سمیه بررسی تطبیقی اشعار تعلیمیِ منسوب به امام رضا (ع) با اشعار تعلیمی سعدی شیرازی با رویکرد نظریة بینامتنیت [ دوره13, شماره 51 - پاییز سال 1400]
  • موسوی سیرجانی.سهیلا کاربست اندیشه‌های اجتماعی و اندرزهای خواجه نظام‌الملک در کتاب سیاست‌نامه در عصر کنونی [ دوره13, شماره 49 - بهار سال 1400]
  • موسوی.زهرا کارکردهای تعلیمی و اخلاقی عناصر چندمعنایی در شعر اخوان با تکیه بر عنصر نماد [ دوره9, شماره 34 - تابستان سال 1396]
  • موسوی.سید جلال تبیین جایگاه قابوس‌نامه در تاریخ اندرزنامه‌نویسی [ دوره12, شماره 46 - تابستان سال 1399]
  • موسوی.سید کاظم بازتعریف اسطوره، حماسه و تراژدی در ادبیات تعلیمی با تکیه برگلستان سعدی [ دوره11, شماره 44 - زمستان سال 1398]
  • موسوی.سید کاظم بررسی مؤلّفه ‏های «خودشکوفایی» در شخصیّت زال برپایة نظریة روان‏شناختی مزلو [ دوره13, شماره 52 - زمستان سال 1400]
  • مهدوی دامغانی.محمود انسان خودشکوفا و خودشکوفایی سعدی با رویکرد تطبیقی به نظریۀ مزلو [ دوره10, شماره 40 - زمستان سال 1397]
  • مهدوی.بتول بررسی آموزه‌های اخلاقی آفرین‌نامۀ ابوشکور بلخی با نگاهی به میزان تأثیر آن بر قابوس‌نامه [ دوره10, شماره 38 - تابستان سال 1397]
  • مهربان قزلحصار.جواد تحلیل ادبیات تعلیمی در انواع ادبی دیگر قرن چهاردهم (نظم) [ دوره11, شماره 42 - تابستان سال 1398]
  • مهربانی ممدوح.فاطمه تاریکی‌های ادبیات تعلیمی با تکیه بر اندرزنامه‌های سیاسی قرن پنجم تا هفتم (بدآموزی‌های اندرزنامه‌های سیاسی و چرایی وجود آن‌ها) [ دوره10, شماره 39 - پاییز سال 1397]
  • مهرکی.ایرج ساختار تراژیک داستان سیاوش [ دوره2, شماره 6 - تابستان سال 1389]
  • مهری نژاد.سیده رقیه تأثیر پذیری حافظ از نظامی در آموزه های اخلاقی و تعلیمی [ دوره7, شماره 26 - تابستان سال 1394]
  • مهنی.امید آموزه‌های اخلاقی در متون روایی و غیرروایی [ دوره3, شماره 11 - پاییز سال 1390]
  • میر باقری فرد.سید علی اصغر بررسی و تحلیل یقین در متون منظوم عرفانی [ دوره2, شماره 6 - تابستان سال 1389]
  • میردار رضایی.مصطفی تحلیل فرونسیستی از «فقر و غنا» در نظام اخلاق صوفیانه و رسالۀ اخلاقی گلستان [ دوره12, شماره 45 - بهار سال 1399]