معرفي نشريه
علمی
به موجب قانون مطبوعات، پروانه انتشار نشریه مدلسازی اقتصادی به زبان فارسی و انگلیسی به شماره 124/1939 مورخ 1388/4/21 از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت و صادر شده است. این نشریه براساس تأییدیة شمارة 181884/3 مورخ 1391/9/13 کمیسیون بررسی نشریات علمی کشور حائز شرایط دریافت درجة علمی ـ پژوهشی شناخته شده و دارای ضریب IF از پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) است.
این مجله با فرآیند دوسو ناشناس داوری و دسترسی آزاد توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه منتشر میشود. هدف این مجله ارائه یک منبع علمی معتبر برای انتشار مقالات کاربردی بهروز در زمینه کمیسازی و مدلسازی اقتصادی در ایران است. این نشریه موضوعات و محورهای اقتصاد کلان، اقتصاد خرد، تجارت بینالملل، اقتصاد ملی و منطقهای، اقتصاد پولی و مالی، اقتصادسنجی، اقتصاد محیط زیست، اقتصاد صنعتی، اقتصاد بخش عمومی و اقتصاد سلامت را پوشش میدهد. این مجله صرفا پژوهشهای با کیفیت بالا را منتشر میکند. مجله برای جبران بخشی از هزینه داوری، مبلغ دو میلیون ریال (در صورتی که مقاله مرتبط با اهداف مجله باشد باید پرداخت شود تا در فرایند داوری قرار گیرد) و در صورت پذیرش مقاله، ده میلیون ریال نیز برای بخشی از هزینه های پردازش مقالات از نویسندگان دریافت میکند. سایر هزینهها با حمایت مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه پوشش داده میشود. از نویسندگان غیرایرانی هزینههای یاد شده دریافت نمیشود. این مجله به صورت آنلاین منتشر می شود.
- رتبه ارزیابی نشریه 1401: ب
- نشریه هسته موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)
- ضریب تاثیر: 0/58 و چارک Q1
- این نشریه با همکاری علمی انجمن اقتصادانان ایران منتشر می شود.
این نشریه از اصول کمیتۀ اخلاق در انتشار (COPE) و از آیین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می نماید.
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - فراگيري مالي و رشد اقتصادی؛ تحليل بين كشوري
اکرم قریشوندی ابراک صالح قویدل مسعود صوفی مجیدپورشماره 1 , دوره 18 , بهار 1403فراگيري مالي از محرکهای اصلی رشد اقتصادی است .هدف این مقاله ارزیابی اثر فراگيري مالي بر رشد اقتصادی در کشورهای با درآمد بالا (59 کشور) در دوره 2021-2004 با استفاده از روش پنل دیتاست. در این مطالعه فراگيري مالي از سه بعد نفوذ بانکی، در دسترس بودن خدمات بانکی و استفاده چکیده کاملفراگيري مالي از محرکهای اصلی رشد اقتصادی است .هدف این مقاله ارزیابی اثر فراگيري مالي بر رشد اقتصادی در کشورهای با درآمد بالا (59 کشور) در دوره 2021-2004 با استفاده از روش پنل دیتاست. در این مطالعه فراگيري مالي از سه بعد نفوذ بانکی، در دسترس بودن خدمات بانکی و استفاده از خدمات مالی اندازهگیری میشود. این ابعاد نتایج بهتری برای درک رابطه فراگيري مالی - رشد اقتصادی ارائه میدهد. بر حسب سنجههای فراگيري، تفاوت معناداری در میان کشورها وجود دارد. با وجود این از نظر محیط کلان اقتصادی از شرایط مطلوب برخوردارند. یافتهها نشان میدهد همگرایی اندک در میان کشورها وجود دارد. همچنین، برخی ابعاد فراگيري مالي بر رشد اقتصادی اثر مثبت دارند. در این راستا، ضریب نفوذ دسترسی به بانک و تسهیلات پیامد مثبت دارند. ولی ضریب نفوذ دستگاه خودپرداز و تعمیق مالی اثر منفی داشتهاند. محیط کلان اقتصادی (سرمایه، نرخ تورم، نرخ بیکاری، باز بودن اقتصاد) چشمانداز مثبت زندگی (امید به زندگی) و روند جمعیتی (نرخ رشد جمعیت) از عوامل مؤثر بر رشد اقتصادی این کشورها هستند. بهره¬برداری از ابزارهای جدید بانکداری مانند اینترنت بانک و همراه بانک برای گسترش فراگيري مالي به-ویژه در مناطق کم برخوردار، ارائه خدمات متنوع از طریق شعب، گسترش بانکداری خرد، بهرهبرداری از اپلیکشنهای ساده و متناسب با توانمندیهای مردم نقش کانونی در توسعه و تعمیق فراگيري مالي به همراه رشد اقتصادی خواهند داشت. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - رابطه بین جهش ارزی و جانشینی پول در اقتصاد ایران
سیدمنصور حشمتی سنزیقی رحمان سعادت اسمعیل ابونوریشماره 1 , دوره 18 , بهار 1403چکیده هرگاه پول داخلی یک کشور، نتواند به وظایف خود عمل کند، پول خارجی جانشین آن میشود. جانشینی پول، پدیدهای رایج در میان کشورهای در حال توسعه است که تحت تأثیر جنبههای مختلف اقتصادی و سیاسی قرار دارد. یکی از مهمترین جنبههای اقتصادی مؤثر، جهشهای ارزی چکیده کاملچکیده هرگاه پول داخلی یک کشور، نتواند به وظایف خود عمل کند، پول خارجی جانشین آن میشود. جانشینی پول، پدیدهای رایج در میان کشورهای در حال توسعه است که تحت تأثیر جنبههای مختلف اقتصادی و سیاسی قرار دارد. یکی از مهمترین جنبههای اقتصادی مؤثر، جهشهای ارزی است. هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه جهش ارزی و جانشینی پول در ایران میباشد. در این پژوهش، ابتدا از روش کمین و اریکسون (٢٠٠٣) حجم پول خارجـی در گردش و میزان جانشینی پول در اقتصاد ایران با استفاده از دادههای سالانه 1400-1338 برآورد میشود. سپس از روش خود توضیح برداری بیزین برای بررسی اثر جهش ارزی بر جانشینی پول استفاده میشود. مطابق با نتایجی که بهدست آمد، همواره جهشهای ارزی و تورم باعث افزایش جانشینی پول در اقتصاد ایران میشود. از طرفی رشد اقتصادی دارای اثر منفی بر جانشینی پول بوده است. همچنین خنثی شدن اثر شوکهای مربوط به جهشهای ارزی، رشد اقتصادی و تورم بالای 5 سال بوده و لازم است تا سیاستگذاران اقتصادی در جهت مدیریت جانشینی پول، این مهم را در نظرگیرند. پرونده مقاله
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - میزان قدرت بازاری صنعت بیمه در ایران (کاربرد هال - راجر)
جعفر یوسفی مهدی مرادی سید یوسف حاجی اصغری رستم قره داغیشماره 60 , دوره 16 , زمستان 1401هدف از مقاله برآورد درجـه توافـق و میـزان قـدرت بازاری صـنعت بیمه با استفاده از رویکرد هال - راجر در قالب معادلات عرضه و تقاضا با کمک داده پانل به روش حداقل مربعات دومرحلهای است. بدینمنظور، اطلاعات 27 شرکت بیمهای (دولتی و خصوصی) در ایران طی سال های 1380-1399 استفاده چکیده کاملهدف از مقاله برآورد درجـه توافـق و میـزان قـدرت بازاری صـنعت بیمه با استفاده از رویکرد هال - راجر در قالب معادلات عرضه و تقاضا با کمک داده پانل به روش حداقل مربعات دومرحلهای است. بدینمنظور، اطلاعات 27 شرکت بیمهای (دولتی و خصوصی) در ایران طی سال های 1380-1399 استفاده شد. نتایج حاکی از وابستگی متقابل شرکت های صنعت بیمه و سطح بالای توافق و قدرت بازار در این صنعت است؛ بهطوری که بیش از 85 درصد شرکتهای بیمه مورد بررسی با ایجاد شکاف بین قیمت و هزینه نهایی توانستهاند از حاشیه سود قابلتوجهی برخوردار شوند. همچنین، نتایج محاسباتی مربوط به شاخص لرنر براساس مدل هال - راجر اطلاعات مربوط به ضریب ناهمگونی در بین شرکتهای بیمه را نشان میدهد. بیمه ایران با ضریب 565/0 دارای بالاترین شاخص لرنر بوده و بیمههای آسیا، دانا و پاسارگاد بهترتیب، با 419/0 و 248/0 و 182/0 در رتبههای بعدی قرار دارند؛ این بدینمعناست که این شرکت ها بهدلیل فاصله قیمت تا هزینه نهایی بیشترین حاشیه سود را کسب کردهاند. براساس نتایج، در صنعت بیمه ایران سرمایهگذاری بیشتری در فعالیتهای بازاریابی، ارائه خدمات نوین بیمهای مناسب با شرایط و نیاز جامعه ایجاد و گسترش آن، پیشنهاد میگردد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - کسب و کار الکترونیکی و عملکرد بنگاههای نوظهور
نیلوفر ایمان خانشماره 41 , دوره 12 , بهار 1397چکیده هدف این مقاله بررسی تاثیر کسب و کار الکترونیکی بر عملکرد بنگاه های نوظهور می باشد. کسب و کار الکترونیکی در رابطه با فعالیت های طراحی، تولید، بازاریابی، توزیع، هماهنگی با تامینکنندگان و خدمات پس از فروش مورد بررسی قرار می گیرد. نوع تحقیق کاربردی و روش تحقیق علت و چکیده کاملچکیده هدف این مقاله بررسی تاثیر کسب و کار الکترونیکی بر عملکرد بنگاه های نوظهور می باشد. کسب و کار الکترونیکی در رابطه با فعالیت های طراحی، تولید، بازاریابی، توزیع، هماهنگی با تامینکنندگان و خدمات پس از فروش مورد بررسی قرار می گیرد. نوع تحقیق کاربردی و روش تحقیق علت و معلولی می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران و کارشناسان شاغل در بنگاه های نوظهور ثبت شده در وب سایت استارت آپ شو می باشد که 140 کسب و کار از۲۰۰ شرکت را پوشش می دهد. روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای، میدانی و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه است که از روایی و اعتبار تایید شده برخوردار است. نتایج نشان می دهد کسب و کار الکترونیکی از سه مجرای تغییر فرایندهای تولید و توزیع(طراحی، بازاریابی، توزیع، هماهنگی با تامینکنندگان و خدمات پس از فروش) کاهش هزینههای عملیاتی و افزایشها بازدهی داراییها بر عملکرد بنگاهها موثر بوده است. دولت با تدوین قوانین حمایتگرایانه، دانشگاهها با آموزش اصولی و ایجاد فضای تفکر کارآفرینی و بخش خصوصی با سرمایهگذاری خطرپذیر مثلت طلایی رشد کارآفرینی در کشور خواهند بود. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - تاثیر کیفیت حکمرانی بر مزیت صادراتی محصولات صنعتی
هدایت حاتمی کاوه درخشانی درآبی داریوش حسنوندشماره 64 , دوره 17 , زمستان 1402هدف این مقاله شناسایی عوامل موثر بر خلق مزیت رقابتی محصولات صنعتی با تاکید بر کیفیت حکمرانی است. بدینمنظور، ضمن بررسی ادبیات موضوع و احصاء متغیرهای تاثیرگذار بر مزیت صادراتی مدل پژوهش تدوین گردید. ضرایب میان متغیرها با استفاده از دادههای 82 کشور منتخب در دوره زمانی 20 چکیده کاملهدف این مقاله شناسایی عوامل موثر بر خلق مزیت رقابتی محصولات صنعتی با تاکید بر کیفیت حکمرانی است. بدینمنظور، ضمن بررسی ادبیات موضوع و احصاء متغیرهای تاثیرگذار بر مزیت صادراتی مدل پژوهش تدوین گردید. ضرایب میان متغیرها با استفاده از دادههای 82 کشور منتخب در دوره زمانی 2007 - 2018 و بکارگیری الگوهای اقتصادسنجی دادههای تابلویی برآورد گردیده است. نتایج برآورد ضرایب نشان داد که متغیرهای کیفیت حکمرانی و کیفیت زیرساختهای مرتبط با حملونقل رابطه مثبت و معناداری با شاخص مزیت صادرات محصولات صنعتی داشته است. همچنین ضرایب مربوط به نرخ ارز واقعی و سرمایهگذاری مستقیم خارجی نیز مثبت و معنادار به دست آمدهاند. بر اساس نتایج به دست آمده کیفیت نهادی و حکمرانی مطلوب از طریق ایجاد محیط باثبات و کاهش هزینهها در نهایت منجر به بهبود مزیت رقابتی در تولیدات صنعتی میگردد. براساس نتایج، ثبات سیاستگذاری، شفافیت قوانین و قراردادها، توجه به حقوق مالکیت و همچنین قاطعیت و سرعت بررسی دعاوی قراردادها پیشنهاد میشود. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
4 - تأثیر صنایع خلاق بر سرمایه انسانی
هدی زبیری مریم احسانیشماره 64 , دوره 17 , زمستان 1402هدف این مقاله بررسی اثر صنایع خلاق بر سرمایه انسانی در کشورهای مورد مطالعه است. برای این منظور، نقش صنایع خلاق بر سرمایه انسانی 85 کشور توسعهیافته و درحال توسعه برآورد شده است. یافتههای پژوهش نشاندهنده اثر مثبت و معنادار «صنایع خلاق» بر سرمایه انسانی کشورهای مورد مطا چکیده کاملهدف این مقاله بررسی اثر صنایع خلاق بر سرمایه انسانی در کشورهای مورد مطالعه است. برای این منظور، نقش صنایع خلاق بر سرمایه انسانی 85 کشور توسعهیافته و درحال توسعه برآورد شده است. یافتههای پژوهش نشاندهنده اثر مثبت و معنادار «صنایع خلاق» بر سرمایه انسانی کشورهای مورد مطالعه است. از دیگر یافتههای پژوهش میتوان به تأثیر مثبت رشد تولید، مخارج دولت، جمعیت و سرمایهگذاری بر سرمایه انسانی اشاره نمود. بر اساس نتایج به دست آمده ضریب صنایع خلاق در کشورهای توسعه یافته از مقدار این ضریب در کشورهای در حال توسعه بیشتر بود. بنابراین انتظار میرود میزان تأثیرگذاری تولیدات خلاقانه فرهنگی و هنری بر سرمایه انسانی در این کشورها بیشتر از کشورهای در حال توسعه باشد. براساس نتایج به دست آمده میتوان دریافت کشورها به صنایع خلاق نگاه ویژه دارند، از همین روی لزوم توجه هر چه بیشتر به صنایع خلاق و تقویت نیروی کار ماهر برای تولید محصولات خلاق بهمنظور دستیابی به رشد و شکوفایی بیشتر اقتصادی و افزایش اشتغال توصیه میگردد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
5 - درآمد غیربهرهای، ریسک و سودآوری در صنعت بانکداری
امیرعلی فرهنگ ابوالقاسم آثنی عشری اصغر ابوالحسنی محمدرضا رنجبر فلاح جهانگیر بیابانیشماره 35 , دوره 10 , پاییز 1395هدف این مقاله ارزیابی اثر درآمد غیربهرهای بر ریسک و سودآوری در صنعت بانکداری در دوره زمانی 1384 - 1393 با استفاده از روش گشتاورهای تعمیمیافته سیستمی میباشد. نتایج نشان میدهد افزایش درآمد غیربهرهای موجب افزایش سودآوری و کاهش ریسک در نظام بانکی ایران میشود و رابطه ش چکیده کاملهدف این مقاله ارزیابی اثر درآمد غیربهرهای بر ریسک و سودآوری در صنعت بانکداری در دوره زمانی 1384 - 1393 با استفاده از روش گشتاورهای تعمیمیافته سیستمی میباشد. نتایج نشان میدهد افزایش درآمد غیربهرهای موجب افزایش سودآوری و کاهش ریسک در نظام بانکی ایران میشود و رابطه شاخص تمرکز و ریسک بانکی، معنادار و مثبت است؛ به طوری که افزایش شاخص تمرکز موجب افزایش ریسک بانکها میگردد. براساس نتایج تحقیق و مشکلات کنونی نظام بانکی ایران، توجه به درآمدزایی بانکها از طریق درآمدهای غیربهرهای میتواند به عنوان یک راه حل اساسی و مهم مورد توجه قرار گیرد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
6 - تحلیل نظریه هکشر- اوهلین در تجارت خارجی ایران و آلمان (رهیافت الگوی تعادل عمومی قابل محاسبه)
سارا پندآزمای عبدالمجید جلایی محسن زاینده رودیشماره 43 , دوره 12 , پاییز 1397چکیده مطالعه نظریه هکشر- اوهلین برای کشورهایی که به دنبال مزیتهای نسبی هستند، مهم است. ایران در راه توسعه روابط تجاری با کشور آلمان، نیازمند الگویی مناسب برای تولید و صادرات کالاها و نیز واردات مواد و کالاهای موردنیاز است. بدین منظور، تأثیر وفور نسبی نیروی کار و سرمایه چکیده کاملچکیده مطالعه نظریه هکشر- اوهلین برای کشورهایی که به دنبال مزیتهای نسبی هستند، مهم است. ایران در راه توسعه روابط تجاری با کشور آلمان، نیازمند الگویی مناسب برای تولید و صادرات کالاها و نیز واردات مواد و کالاهای موردنیاز است. بدین منظور، تأثیر وفور نسبی نیروی کار و سرمایه بر صادرات دو کشور ایران و آلمان، در قالب یک مدل تعادل عمومی قابل محاسبه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد در بین بخشهای کشاورزی، صنعت و معدن، خدمات و نفت و گاز که بیانگر بخشهای صادرات نفتی و غیرنفتی در اقتصاد ایران و آلمان میباشند؛ صادرات بخشهای خدمات و صنعت و معدن، به ترتیب بیشترین تأثیر را بر رشد اقتصادی دو کشور دارد.بر این اساس، برای تسریع رشد اقتصادی دو کشور باید صادرات غیرنفتی (صنعتی و خدماتی) مورد توجه سیاستگذاران قرار گیرد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
7 - تحلیل رفتار مشتریان صنعت بانک: رهیافت نظریه داده بنیاد
مصطفی اسفندیاری نیلوفر ایمان خانشماره 45 , دوره 13 , بهار 1398چکیده این مقاله ﺑﺎ رویکردی ﺟﺎﻣﻊ و روش تحقیق کیفی برگرفته از نظریه اشتراوس و کوربین (1998) ﺑـﻪ ﺑﺮرﺳﻲ و ارائه مدل ارزشیابی نشان تجاری از طریق تحلیل رفتار مشتریان پرداخته است. حجم نمونه برای مصاحبه از خبرگان در چارچوب اشباع نظری نهایی گردید و از راهبرد نظریه دادهبنیا چکیده کاملچکیده این مقاله ﺑﺎ رویکردی ﺟﺎﻣﻊ و روش تحقیق کیفی برگرفته از نظریه اشتراوس و کوربین (1998) ﺑـﻪ ﺑﺮرﺳﻲ و ارائه مدل ارزشیابی نشان تجاری از طریق تحلیل رفتار مشتریان پرداخته است. حجم نمونه برای مصاحبه از خبرگان در چارچوب اشباع نظری نهایی گردید و از راهبرد نظریه دادهبنیاد ﻣﺸﺘﻤﻞ ﺑﺮ کدگذاری باز، ﻣﺤﻮری و اﻧﺘﺨﺎﺑﻲ و ﻧﻴﺰ اﻟﮕﻮی ﻣﺒﻨﺎﻳﻲ این نظریه جهت تدوین ﻣـﺪل ﻣﺴﺘﺨﺮج از مقاله استفاده شده اﺳﺖ. یافتهها منجر به شناسایی شرایط علّی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر و ابعاد ارزشیابی در تحلیل رفتار مشتریان مبتنی بر انتخاب نشان تجاری بانک شد. تدوین راهبردهای ارزشیابی با رویکرد سنجش فرایند ارتباط با مشتری، فرایند ارائه خدمات، فرایند بخشبندی مشتریان، فرایند انتخاب بازار هدف و فرایند جایگاهیابی منجر به ارائه تصویر ذهنی مبتنی بر تمایز نشان تجاری و مزیت رقابتی میگردد که مبنای تحلیل و انتخاب مشتریان قرار خواهد گرفت. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
8 - تاثیر تکانههای مارک آپ بر تشدید تورم رکودی در اقتصاد ایران: رهیافت DSGE
تیمور محمدی عباس شاکری معصومه امامی کلائیشماره 40 , دوره 11 , زمستان 1396هدف این مقاله بررسی تاثیر وجود تکانههای حاصل از مارک آپ - که بیانگر ساختار انحصاری صنایع است- برتشدید پدیده تورم رکودی در اقتصاد ایران است. برای دستیابی به این هدف از مدل تعادل عمومی پویای تصادفی طی دوره زمانی 1338-1393 استفاده شد. یافتهها نشان داد تکانه مارک آپ باعث چکیده کاملهدف این مقاله بررسی تاثیر وجود تکانههای حاصل از مارک آپ - که بیانگر ساختار انحصاری صنایع است- برتشدید پدیده تورم رکودی در اقتصاد ایران است. برای دستیابی به این هدف از مدل تعادل عمومی پویای تصادفی طی دوره زمانی 1338-1393 استفاده شد. یافتهها نشان داد تکانه مارک آپ باعث افزایش تورم و کاهش تولید میشود که نشاندهنده به وجود آمدن وضعیت تورم رکودی در اقتصاد است. بر این اساس، شوک مارک آپ به طور آنی مصرف و سرمایهگذاری را نیز کاهش میدهد. در نتیجه، تکانه مارک آپ نه تنها نتیجه مثبت بر اقتصاد ندارد؛ بلکه، عاملی در پیدایش تورم رکودی در اقتصاد میباشد. بر اساس نتایج، میتوان با درنظر گرفتن قوانین ضد انحصاری، مانع از افزایش مارک آپ شد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
9 - نظریه اقتصادی ازدواج بهینه
وحید مهربانیشماره 33 , دوره 10 , بهار 1395نگرش اقتصادی به مسأله ازدواج نشان میدهد بهینگی در تشکیل خانواده در شرایطی تحقق مییابد که میزان علاقه مرد به خود و همسرش یکسان باشد تا به تبع آن منابع داخل خانوار به طرز برابر توزیع شود. بر این اساس، هدف مقاله بررسی صحت و اعتبار این موضوع در قالب الگویی نظری و ارائه شو چکیده کاملنگرش اقتصادی به مسأله ازدواج نشان میدهد بهینگی در تشکیل خانواده در شرایطی تحقق مییابد که میزان علاقه مرد به خود و همسرش یکسان باشد تا به تبع آن منابع داخل خانوار به طرز برابر توزیع شود. بر این اساس، هدف مقاله بررسی صحت و اعتبار این موضوع در قالب الگویی نظری و ارائه شواهد تجربی است. این پژوهش که بر اساس مطالعهای میدانی و با استفاده از پرسشنامه و جامعه آماری شامل 415 مرد متأهل ساکن شهر تهران اجرا شد، نشان داد بیشتر بودن درآمد زنان، عاملی در جهت نزدیک شدن به بهینگی در ازدواج است؛ اما سن و سطح آموزش آنها اثری متضاد دارد. همچنین تعداد فرزند، میزان مشابه بودن سلایق زوجین و سطح آموزش مردان اثر مثبتی بر نیل به بهینگی دارند. بنابراین، ازدواجی به شرایط بهینگی نزدیکتر است که در آن تفوق سطح آموزش مرد بر زن بیشتر باشد، در سنین پایینتر اتفاق بیفتد، تعداد فرزندان و درجه تفاهم زوجین بیشتر باشد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
10 - زیانهای اقتصادی طوفان گرد و غبار بر استانهای غربی ایران (مطالعهی موردی: ایلام، خوزستان و کرمانشاه)
کوهسار خالدیشماره 23 , دوره 7 , پاییز 1392گرد و غبار در دههی 1380 زیانهای گستردهی بر استانهای غربی و جنوبی کشور وارد ساخته است. در این مقاله با استفاده از روشهای پارامتریک، بخشی از خسارات گرد و غبار بر اقتصاد سه استان شدیدا متاثر (ایلام، خوزستان و کرمانشاه) برای سالهای90-1385 برآورد شده است. مجموع خسارات چکیده کاملگرد و غبار در دههی 1380 زیانهای گستردهی بر استانهای غربی و جنوبی کشور وارد ساخته است. در این مقاله با استفاده از روشهای پارامتریک، بخشی از خسارات گرد و غبار بر اقتصاد سه استان شدیدا متاثر (ایلام، خوزستان و کرمانشاه) برای سالهای90-1385 برآورد شده است. مجموع خسارات اقتصادی گرد و غبار بر کل بخش کشاورزی سه استان در سالهای مورد مطالعه از 2227 میلیون دلار در سناریوی اول تا 13361 میلیون دلار در سناریوی چهارم بوده است. در سال 1388 هر یک روز تعطیلی در اثر گرد و غبار بر مبنای ارزش افزودهی استانی، 142 میلیون دلار و بر مبنای متوسط ارزش افزودهی کشوری، 66 میلیون دلار، مجموعا بر اقتصاد سه استان زیان وارد کرده است. پیگیری حقوق طبیعی شهروندان ایرانی از طریق سازمانهای بینالمللی و منطقهای، استفاده از مدیریت بحران، تشویق دولت عراق به کنترل کانونهای گرد و غبار و حمایت کامل از فعالان اقتصادی استانهای متاثر به ویژه کشاورزان توسط دولت پیشنهاد میشود. پرونده مقاله