چکیده
بخش بانکی ایران به دلیل حمایتهای دولت، هیچگاه با پدیدههایی مانند هجوم بانکی و ورشکستگی بانکها مواجه نشده است. اما ارزیابی شاخص فشار بازار پول با استفاده از رهیافت الگوی چرخشی مارکف در دوره زمانی 1369 تا 1392 با تواتر فصلی نشان میدهد که ایران در دورههایی بح چکیده کامل
چکیده
بخش بانکی ایران به دلیل حمایتهای دولت، هیچگاه با پدیدههایی مانند هجوم بانکی و ورشکستگی بانکها مواجه نشده است. اما ارزیابی شاخص فشار بازار پول با استفاده از رهیافت الگوی چرخشی مارکف در دوره زمانی 1369 تا 1392 با تواتر فصلی نشان میدهد که ایران در دورههایی بحران بانکی را تجربه کرده است. همچنین آزمون هشدارهای اولیه، نشان میدهد که متغیرهای رشد نرخ ارز حقیقی، نرخ رشد تسهیلات اعطایی به بخش غیردولتی، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی حقیقی، نرخ رشد قیمت مسکن، و رشد میانگین نرخ بهره حقیقی تسهیلات پیشبینیکننده احتمال وقوع بحران بانکی در ایران میباشند. مدل تصریح شده در این روش توانسته است در ۷۷ درصد مواردی که بحران اتفاق افتاده است، وقوع بحران را با احتمال بالای 40 درصد پیشبینی نماید و تنها 1۲ درصد سیگنال اشتباه داشته است.
پرونده مقاله
چکیده
هدف مقاله حاضر بررسی تاثیر تغییر قیمتها بر توزیع درآمد و رفاه اجتماعی در مناطق شهری ایران طی دوره 90-1370 است. بنابراین ضرایب انگل در سیستم مخارج خطی با استفاده از دادههای بودجه خانوارهای شهری و تکنیک اقتصادسنجی سیستم معادلات به ظاهر نامرتبط برآورد میگردد. با چکیده کامل
چکیده
هدف مقاله حاضر بررسی تاثیر تغییر قیمتها بر توزیع درآمد و رفاه اجتماعی در مناطق شهری ایران طی دوره 90-1370 است. بنابراین ضرایب انگل در سیستم مخارج خطی با استفاده از دادههای بودجه خانوارهای شهری و تکنیک اقتصادسنجی سیستم معادلات به ظاهر نامرتبط برآورد میگردد. با استفاده از تخمینهای قبل، شاخص درآمد معادل برای 10 دهک هزینهای محاسبه شده و بر اساس آن کمیت نابرابری و شاخص رفاه اجتماعی اتکینسون، محاسبه میشود. نتایج نشان میدهد نابرابری درآمد در بین دهکهای هزینهای خانوارهای شهری طی دورههایی که اقتصاد تورم بالایی داشته، بیشتر شده است. در حالی که رفاه اجتماعی خانوارهای شهری روند افزایشی داشته است و در دورههای تورمی نرخ رشد آن کمتر بوده است. به علاوه نتایج نشان میدهد که بخش قابل توجهی از تغییرات رفاه اجتماعی ناشی از تغییرات رفاه خصوصی خانوارهاست.
پرونده مقاله
مقاله حاضر به بررسی اقتصادی جرم با استفاده از دادههای استانی کشور ایران، از سال 89-1379 با لحاظ کردن متغیرهای اقتصادی و اجتماعی میپردازد. به جهت بررسی جرم از حیث مکان و لحاظ اثرات سرریز در مدل، از اقتصاد سنجی فضایی استفاده شده است. یافتههای حاصل از تحقیق حاضر دلالت ب چکیده کامل
مقاله حاضر به بررسی اقتصادی جرم با استفاده از دادههای استانی کشور ایران، از سال 89-1379 با لحاظ کردن متغیرهای اقتصادی و اجتماعی میپردازد. به جهت بررسی جرم از حیث مکان و لحاظ اثرات سرریز در مدل، از اقتصاد سنجی فضایی استفاده شده است. یافتههای حاصل از تحقیق حاضر دلالت بر معنادار بودن اثرات سرریز ناشی از جرم در بین استانهای کشور دارد. بنابراین تغییر میزان جرم در یک استان از کشور علاوه بر تأثیرگذاری در استان موردنظر دارای اثرات سرریز یا سرایت بین مرزها بر استانهای مجاور نیز میباشد. به علاوه نتایج نشان میدهند که متغیرهای اقتصادی درآمد و نرخ مشارکت و همچنین متغیرهای اجتماعی نسبت ازدواج به طلاق، نسبت شهرنشینی و افزایش جمعیت اثرات معنادار و با اهمیتی بر وقوع جرم در کشور دارند.
پرونده مقاله
چکیده
مقاله حاضر به طور تجربی ارتباط بین میزان انتشار این گاز را با مصرف انرژی، درآمد و تجارت خارجی ایران برای دوره زمانی 90-1350 و بر اساس منحنی زیست محیطی کوزنتس بررسی کرده است. برای این منظور از روش خود توزیع با وقفههای گسترده استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان می چکیده کامل
چکیده
مقاله حاضر به طور تجربی ارتباط بین میزان انتشار این گاز را با مصرف انرژی، درآمد و تجارت خارجی ایران برای دوره زمانی 90-1350 و بر اساس منحنی زیست محیطی کوزنتس بررسی کرده است. برای این منظور از روش خود توزیع با وقفههای گسترده استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان میدهد مصرف سرانه انرژی، تولید ناخالص داخلی سرانه واقعی و درجه باز بودن اقتصاد تأثیری مثبت و معنادار بر میزان انتشار سرانه گاز دیاکسیدکربن دارند. همچنین نتایج نشان میدهد عدم تعادل در سطح انتشار گاز دی اکسید کربن پس از گذشت حدود دو سال به واسطه تغییر متغیرهای سطح مصرف انرژی، تولید ناخالص داخلی و درجه باز بودن اقتصاد تعدیل میشود. با توجه به روند رو به افزایش سرانه انتشار دیاکسیدکربن در کشور ایران، نیاز به اعمال سیاستهای زیستمحیطی جدیدی برای حفظ محیط زیست است.
پرونده مقاله
چکیده
در دهه گذشته توجه به پایداری محیط زیست از طریق حرکت به سمت توسعه اقتصادی کم کربن از جمله اهداف مهم کلان اقتصادی کشورها بوده است. بنابراین تحقیق حاضر با استفاده از طراحی و کالیبره نمودن یک الگو رشد درونزا[1] به کمک روش تحلیل ایستای مقایسهای[2] اقدام به بررسی سیا چکیده کامل
چکیده
در دهه گذشته توجه به پایداری محیط زیست از طریق حرکت به سمت توسعه اقتصادی کم کربن از جمله اهداف مهم کلان اقتصادی کشورها بوده است. بنابراین تحقیق حاضر با استفاده از طراحی و کالیبره نمودن یک الگو رشد درونزا[1] به کمک روش تحلیل ایستای مقایسهای[2] اقدام به بررسی سیاستهای اعمال مالیات بر مصرف انرژی، ارتقای فنآوری پیشگیری و کاهش آلودگی و پرداخت یارانه به نهادههای سبز در جهت کنترل آلودگی برای اقتصاد ایران نموده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که دولت قادر است که با اتخاذ سیاستهای مناسب عملکرد کارگزاران اقتصادی را به سمت انتخاب یک راه حل بهینه در تخصیص منابع، به منظور رسیدن به یک رشد اقتصادی پایدار تعدیل نماید.
[1] Endogenous Economic Growth Model
[2] Comparative Static Analysis
پرونده مقاله
چکیده
پژوهش حاضر در نظر دارد با استفاده از روش کتابخانهای، تحلیلی و مقایسهای اقدام به رتبهبندی معیارها و گزینههای اثرگذار در الگوی مطلوب تأمین مالی برای بخش عمومی یا همان شهرداریها (مورد: مشهد) نموده و سپس به صورت شماتیک این الگو را ارایه دهد. بدین منظور 23 نفر از چکیده کامل
چکیده
پژوهش حاضر در نظر دارد با استفاده از روش کتابخانهای، تحلیلی و مقایسهای اقدام به رتبهبندی معیارها و گزینههای اثرگذار در الگوی مطلوب تأمین مالی برای بخش عمومی یا همان شهرداریها (مورد: مشهد) نموده و سپس به صورت شماتیک این الگو را ارایه دهد. بدین منظور 23 نفر از مدیران و کارشناسان اقتصادی شهرداری مشهد جهت تکمیل پرسشنامه انتخاب شدند. سپس بر اساس روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و به کارگیری نرمافزار Expert Choice دادههای پرسشنامه مورد پردازش و تحلیل قـــرار گرفتند. در نهایت پس از وزندهی و اولویتبندی ملاکها و گزینههای تصمیمگیری، الگوی مطلوب تأمین مالی برای شهرداری مشهد در سه سطح کلان، میانی و محلی ارایه شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد عوارض بر نوسازی، عوارض بر ساختمان و اراضی (به غیر از عوارض بر تراکم)، عوارض ارزش افزوده و بهای خدمات شهری، به ترتیب مهمترین اولویتهای سیاستگذاری در زمینه پایدارسازی درآمدهای شهرداری به شمار میروند.
پرونده مقاله
چکیده
این تحقیق به دنبال شناسایی عوامل مؤثر بر نحوه تخصیص منابع مالی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور است. جامعه آماری مورد استفاده در این تحقیق، تمامی ادارات کل آموزش فنی و حرفهای استانها بوده و بازه زمانی مورد بررسی نیز سالهای 92-1391 میباشد. متدولوژی مطالعه حاض چکیده کامل
چکیده
این تحقیق به دنبال شناسایی عوامل مؤثر بر نحوه تخصیص منابع مالی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور است. جامعه آماری مورد استفاده در این تحقیق، تمامی ادارات کل آموزش فنی و حرفهای استانها بوده و بازه زمانی مورد بررسی نیز سالهای 92-1391 میباشد. متدولوژی مطالعه حاضر بر مبنای روش دادههای تابلویی استوار است. نتایج نشان میدهد در تخصیص منابع مالی سازمان آموزش فنی و حرفهای در بین مراکز آموزشی فنی و حرفهای هر استان، میبایست به 5 متغیر یعنی نرخ بیکاری، تعهدات آموزشی، تعداد مربی مراکز، تعداد کارکنان اداری و تعداد کارگاههای آموزشی، توجه ویژهای شود. بدین معنی که سازمان فنی و حرفهای کشور میبایست، 15، 25، 29، 28 و 3 درصد از اعتبارات را به ترتیب بر اساس نرخ بیکاری استانها، تعهدات ساعت آموزشی، تعداد مربیان آموزشی، تعداد کارکنان اداری و تعداد کارگاههای آموزشی (تأمین هزینههای تجهیزات) را به مراکز آموزش فنی و حرفهای استانها تخصیص دهد.
پرونده مقاله