میزان قدرت بازاری صنعت بیمه در ایران (کاربرد هال - راجر)
محورهای موضوعی : اقتصاد کار و جمعیتجعفر یوسفی 1 , مهدی مرادی 2 , سید یوسف حاجی اصغری 3 , رستم قره داغی 4
1 - دانشجوی دکتری گروه اقتصاد، دانشکده علوم انسانی، واحد میانه، دانشگاه آزاد اسلامی ، میانه، ایران
2 - استادیار گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت،دانشکده علوم انسانی، واحد میانه، دانشگاه آزاد اسلامی، میانه، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، واحد میانه، دانشگاه آزاد اسلامی، میانه، ایران
کلید واژه: تمرکز, G22, ساختار بازار, عملکرد بازار, قدرت بازاری, طبقهبندی JEL: .D42, رویکرد هال - راجر, K21 واژگان کلیدی: صنعت بیمه,
چکیده مقاله :
هدف از مقاله برآورد درجـه توافـق و میـزان قـدرت بازاری صـنعت بیمه با استفاده از رویکرد هال - راجر در قالب معادلات عرضه و تقاضا با کمک داده پانل به روش حداقل مربعات دومرحلهای است. بدینمنظور، اطلاعات 27 شرکت بیمهای (دولتی و خصوصی) در ایران طی سال های 1380-1399 استفاده شد. نتایج حاکی از وابستگی متقابل شرکت های صنعت بیمه و سطح بالای توافق و قدرت بازار در این صنعت است؛ بهطوری که بیش از 85 درصد شرکتهای بیمه مورد بررسی با ایجاد شکاف بین قیمت و هزینه نهایی توانستهاند از حاشیه سود قابلتوجهی برخوردار شوند. همچنین، نتایج محاسباتی مربوط به شاخص لرنر براساس مدل هال - راجر اطلاعات مربوط به ضریب ناهمگونی در بین شرکتهای بیمه را نشان میدهد. بیمه ایران با ضریب 565/0 دارای بالاترین شاخص لرنر بوده و بیمههای آسیا، دانا و پاسارگاد بهترتیب، با 419/0 و 248/0 و 182/0 در رتبههای بعدی قرار دارند؛ این بدینمعناست که این شرکت ها بهدلیل فاصله قیمت تا هزینه نهایی بیشترین حاشیه سود را کسب کردهاند. براساس نتایج، در صنعت بیمه ایران سرمایهگذاری بیشتری در فعالیتهای بازاریابی، ارائه خدمات نوین بیمهای مناسب با شرایط و نیاز جامعه ایجاد و گسترش آن، پیشنهاد میگردد.
Estimating the amount of market power and determining the market structure of various industries is one of the most important topics in microeconomics,because the amount of production and price of various goods and services is affected by the degree of monopoly and market power of that industry.The purpose of this research is to estimate the degree of agreement and the levelof market power of the insurance industry using the Hall-Roger approach in the form of supply and demand equations with the help ofpanel data using the two-stage least squares method.For this purpose,the information of27public and private insurance companies In addition to the large share of their financial market in employment, the insurance industry is closely related to the characteristics of savings and the level of economic development of countries, and as one of the tools of risk management, it provides the expansion of social welfare on the one hand, and on the other hand It leads to the growth of investment and, as a result, more production and economic prosperity.As expected,the research results indicate the mutual dependence of insurance industry companiesSo that more than 85%of the investigated insurance companies have been able to enjoy a significant profit margin by creating a gap between the price and the final cost.Also the calculation results related to theLerner index based on theHall model show the information related to the coefficient of heterogeneity among insurance companies.Iran insurance has the highest Lerner index with a coefficient of0.565andAsia,Dana andPasargad insurances are in the next ranks with0.419,0.248and0.182respectively,
منابع
- برقندان، کامران، پهلوانی، مصیب و شهیکی تاش، محمدنبی (1398). شاخص لرنر استراتژیمحور جهت تعیین قدرت بازاری دو شرکت ایران خودرو و سایپا. فصلنامه مطالعات اقتصادی کاربردی ایران، (29)، 73-95.
- پژویان، جمشید، خداداد کاشی، فرهاد و شهیکی تاش، محمدنبی (1390). ارزیابی ناپارامتریک شکاف بین قیمت و هزینه نهایی در صنایع ایران در قالب یک مدل کورنویی، فصلنامه علمی اقتصاد مقداری، 8 (2)، 95-121.
- جانی، سیاوش (۱۳۹۸). تحلیل رشد بهرهوری صنایع کارخانهای ایران با تأکید بر اثرات شومپیتری و رهایی از رقابت. فصلنامه پژوهشهای اقتصاد صنعتی، 3 (7)، 19-30.
- خداداد کاشی، فرهاد، نورانی آزاد، سمانه، اسحاقی گرجی، مرضیه (1395). رقابت، انحصار و الگوی رفتاری در صنعت ایران با استفاده از روشهای غیرساختاری. فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، (81)، 1-29.
- شریفینیا، حسین، مؤمنی وصالیان، هوشنگ، دقیقی اصلی، علیرضا، دامن کشیده، مرجان و افشاریراد، مجید (1399). ارزیابی تأثیر قدرت رقابتی و سیاست پولی بر بازده دارایی در بانکهای ایران (رهیافت الگوهای ساختاری). فصلنامه اقتصاد مالی، 14 (51)، 1-28.
- میرجلالی، فرشتهالسادات و عبدالهزاده، رضا (6 و 7 آذرماه 1389). صنعت بیمه و نقش آن در توسعه راهبردی بازارهای مالی ایران. کنفرانس بین المللی بازاریابی خدمات مالی. قابل دسترس در سایت:
https://www.sid.ir/fa/seminar/
- نورانی آزاد و اسحاقی، گرجی (1397). سنجش پویای ضریب کشش تغییرات حدسی و قدرت بازاری در صنعت چاپ ایران. فصلنامه پژوهشهای اقتصاد صنعتی، 2(4)، 89-102.
- یوسفی حاجیآباد، رضا (1397). بررسی اثرات درجه انحصار بازار بر سودآوری سیستم بانکداری ایران با استفاده از روش خود رگرسیون با وقفه توزیعی. فصلنامه پژوهشهای اقتصادی صنعتی، 2(3(3))، 45-56.
- یوسفی حاجیآباد، رضا و اقبالی، علیرضا (۱۳۹۹). قدرت بازاری در صنعت بانکداری ایران و عوامل مؤثر بر آن، فصلنامه پژوهشهای اقتصاد صنعتی، 4 (12)، 25-34.
- یوسفی حاجیآباد، رضا و خداداد کاشی، فرهاد (1392). بررسی ارتباط عملکرد صنایع با سطح تمرکز و نوآوری بخش صنعت ایران با استفاده از مدلهای رگرسیونی PVAR، فصلنامه علمی مدلسازی اقتصادی، 7 (24 (24))، 121-135.
- Ashenfelter O. & D. Sullivan (1987). Nonparametric tests of market structure: An application to the cigarette industry. Journal of Industrial Economics, (35), 483-98.
- Asongu, S. A., & Odhiambo, N. M. (2019). Size, efficiency, market power, and economies of scale in the African banking sector. Financial Innovation, 5(1), 1-22.
- Azzam, A., Lopez, R.A. & Liron-Espana, C. (2002). Market Power and efficiency: A structural approach. Review of Industrial Organization, (20), 115–126.
- Boone, J. (2008). A new way of measuring competition. The Economic Journal, 118(531), 1245-1261.
- Clark, R., & Davies, S. (1982). Market structure and price-cost argins.
Economica, 49, 277-287.
- Corts, K.S. (1999). Conduct parameters and the measurement of market power. Journal of Econometrics, (88), 227-250.
- Cowling, K.G., & Waterson, M. (1976). Price-cost margins and market structure. Economica, (43). 267-274.
- Delis, M. D., Kokas, S., & Ongena, S. (2017). Bank market power and firm performance. Review of Finance, 21(1), 299-326.
- Demsetz, H. (1973). Industry structure, market rivalry and public policy.
Journal of Law and Economics, 16(1), 1-9.
- Domowitz, I., Hubbard R. G., & Petersen, B. C. (1988). Market structure and cyclical fluctuations in U. S. manufacturing. Review of Economics and Statistics, (70), 55-66.
- Geroski, P., Masson, R., & Shaanan, J. (1987). The dynamics of market structure. International Journal of Industrial Organization, (5), 93–100.
- Hall, R. E. (1988). The relationship between price and marginal cost in U.S. Industry. Journal of Political Economy, (96), 921-47.
- Lopez, R., Zheng, H., & Azzam, A. (2015). Oligopoly power in the food industries revisited: A stochastic frontier approach. AAEA and WAEA Joint Annual Meetings San Francisco, California, 26-28.
- Martin, S. (1988). The measurement of profitability and the diagnosis of market power. International Journal of Industrial Organization, (6), 301–321.
- Ofori-Boateng, K., Ohemeng, W., Ahawaadong Boro, E. & Agyapong, E. K.(2022). Efficiency, market structure and performance of the insurance industry in an emerging economy. Cogent Economics & Finance, 10(1), 2068784. DOI:10.1080/23322039. 2022.2068784.
- Oliveira Martins, J. & Scarpetta, S. (1999). the levels and cyclical behaviour of mark-ups across countries and market structures.OECD Economics Department Working Papers, No. 213, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/817488867486.
- Roeger, W. (1995). Can Imperfect Competition Explain the Difference between Primal and Dual Productivity Measures? Estimates for US Manufacturing. Journal of Political Economy, (103), 316-330.
- Saving, Th. R. (1970). Concentration and the degree of monopoly. International Economic Review, (11), 139-146.
- Schroeter, J. R. (1988). Estimating the degree of market power in the beef packing industry. Review of Economics and Statistics, (70), 158–162.
- Shapiro, M. D. (1987). Measuring market power in U. S. Industry. National Bureau of (Economic Research Working Paper No. 2212). http:// www.nber. org/ papers/w2212.
- Spence, J. T., & Helmreich, R. L. (1980). Masculine instrumentality and feminine expressiveness: Their relationships with sex role attitudes and behaviors. Psychology of Women Quarterly, 5(2), 147-163.
- Stiglitz J. (1982). A theory of sales: A simpe model of price dispersion with identical agents. American Economic Review, 72, 1121-1130.
- Sullivan, D. (1985). Testing hypotheses about firm behavior in the cigarette industry. Journal of Political Economy, (93), 586-598.
- Thompson A.J. (2000). Import Competition and Market Power: Canadian Evidence. Analytical Studies Branch research paper series1205-9153No. 139. www. AOL.Com
- Vallejo, H. (2006). A generalized index of market power. Revista de Economía del Rosario, 10 (2), 95-108.
- Waterson, M. (1982). Vertical integration, variable proportions and oligopoly. The Economic Journal, 92(365), 129-144.
_||_