فهرس المقالات Mohammad Mohammadi


  • المقاله

    1 - ارائه مدل یکپارچه قصد خرید مجدد آنلاین در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به روش مالتی گرندد تئوری
    مدیریت بازاریابی , العدد 62 , السنة 19 , بهار 1403
    زمینه: باتوجه‌به رشد روزافزون فروش آنلاین محصولات فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تنوع عوامل اثرگذار بر آن، نقش افزایش تکرار خرید آنلاین این محصولات دارای اهمیت است. هدف: هدف از مطالعه حاضر، ارائه الگوی قصد خرید مجدد آنلاین در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به روش مالتی گرندد تئوری می‌ أکثر
    زمینه: باتوجه‌به رشد روزافزون فروش آنلاین محصولات فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تنوع عوامل اثرگذار بر آن، نقش افزایش تکرار خرید آنلاین این محصولات دارای اهمیت است. هدف: هدف از مطالعه حاضر، ارائه الگوی قصد خرید مجدد آنلاین در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به روش مالتی گرندد تئوری می‌باشد. روش: این پژوهش به روش مالتی گرندد تئوری که ترکیبی از فراترکیب و گرندد تئوری می‌باشد، انجام شده است. ازاین‌رو، در گام نخست، ادبیات قصد خرید مجدد آنلاین در بازه زمانی سال 2010 الی 2022 مورد بررسی قرار گرفت و در گام بعدی با 10 نفر از خبرگان فروشگاه‌های زنجیره‌ای مصاحبه صورت گرفت و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از طریق سه نوع کدگذاری باز، محوری و انتخابی با رویکرد استراوس و کوربین صورت پذیرفته است. یافته‌ها و نتایج: در این پژوهش عوامل علی شامل طبقه فن آوری اطلاعات، ویژگی محصول، طبقه برند و طبقه خدمت؛ عوامل مداخله‌گر شامل عوامل جامعه‌شناسی و فضای رقابتی و طبقه ویژگی‌های مشتری به‌عنوان عامل زمینه‌ای شناسایی شدند که ضمن ایجاد راهبردهای بازاریابی سبب افزایش توانمندی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مسئولیت اجتماعی خواهد شد. این پژوهش به ایجاد دانش بیشتر در خصوص عوامل مؤثر بر قصد خرید مجدد آنلاین در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کمک می‌کند و به مدیران فروشگاه‌های زنجیره‌ای در افزایش قصد خرید مجدد آنلاین مشتریان و مزیت رقابتی یاری می‌رساند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - ارائه الگوی بالندگی اعضای هیئت‌علمی با رویکرد مجازی‌سازی(دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی)
    رهبری و مدیریت آموزشی , العدد 4 , السنة 15 , پاییز 1400
    هدف از انجام این پژوهش ارائه الگوی بالندگی اعضای هیئت‌علمی با رویکرد مجازی‌سازی در دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی بود. این پژوهش از نوع پژوهش‌های کیفی بود. از نظرروش، نظریۀ داده بنیاد در این پژوهش ملاک عمل واقع شد. جامعۀ آماری شامل مدیران و اساتید دانشگاهی و خبرگ أکثر
    هدف از انجام این پژوهش ارائه الگوی بالندگی اعضای هیئت‌علمی با رویکرد مجازی‌سازی در دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی بود. این پژوهش از نوع پژوهش‌های کیفی بود. از نظرروش، نظریۀ داده بنیاد در این پژوهش ملاک عمل واقع شد. جامعۀ آماری شامل مدیران و اساتید دانشگاهی و خبرگان در حوزه علوم رفتاری، رفتار سازمانی و منابع انسانی دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان خراسان رضوی بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و به‌کارگیری معیار اشباع نظری، مصاحبه‌هایی نیمه ساختاریافته با 20 نفر به‌عنوان مشارکت‌کنندگان در پژوهش انجام شد. برای بررسی روایی و پایایی از روش گوبا و لینکن (1985) استفاده شد. نتایج تحلیل داده‌ها در طی سه مرحلۀ کد‌گذاری باز، کد‌گذاری محوری و کد‌گذاری انتخابی حاکی از 250 کد اولیه، 39 کد ثانویه و 16 مقوله کلی است که در چارچوب مدلی پارادایمی شامل: شرایط علی (همبسته، فردی، سازمانی)، پدیده محوری (بالندگی حرفه‌ای، بالندگی اخلاقی، بالندگی پژوهشی، بالندگی آموزشی)، اقتضائات (عوامل محیطی کلان، عوامل محیطی خرد)، شرایط میانجی (بهزیستی، توسعه منابع انسانی)، شرایط زمینه‌ای (عوامل فرهنگی، عوامل اقتصادی) و پیامدها (بهبود عملکرد سازمانی، بهبود عملکرد فردی، بهبود عملکرد دانشجو)، تحلیل‌شده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - ارائه الگوی پیشایندها و پسایندهای جابجایی مدیران در مدیریت شهری
    تعالی منابع انسانی , العدد 4 , السنة 4 , پاییز 1402
    این پژوهش با هدف شناسایی پیشایندها و پسایندهای جابجایی مدیران شهری در مجموعه شهرداری مشهد انجام شده است. رویکرد این تحقیق، استقرائی بوده و راهبرد اصلی آن به روش تجربه زیسته (پدیدار شناسی) می‌باشد. وجود مبنا و الگویی پژوهش شده در این مقوله قطعا می‌تواند در جهت توسعه مفاه أکثر
    این پژوهش با هدف شناسایی پیشایندها و پسایندهای جابجایی مدیران شهری در مجموعه شهرداری مشهد انجام شده است. رویکرد این تحقیق، استقرائی بوده و راهبرد اصلی آن به روش تجربه زیسته (پدیدار شناسی) می‌باشد. وجود مبنا و الگویی پژوهش شده در این مقوله قطعا می‌تواند در جهت توسعه مفاهیم و مصادیق مرتبط با موضوع تحقیق در مدیریت شهری بویژه شهرداری ها کمک شایانی نماید . یافته های پژوهش بعنوان یک نمونه ملموس در مدیریت شهری ، می‌تواند جابجایی مدیران در شهرها را بسیار حیاتی و موثر دانسته و آن را تابع درک صحیح مدیران ارشد و وجود راهبردی مناسب و رویه ای منطقی در جابجایی مدیران معرفی نماید. در این پژوهش با انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته (روش کلایزی) با 12نفر از مدیران شهری وخبرگان دانشگاهی، مطالب با کمک نرم افزارMAXQDA پیاده سازی و کدها استخراج شده است. در ادامه با احصاء عناوین مهم پیشایندها و پسایندها، آنها را به دوگروه مثبت ومنفی تقسیم و عوامل موثرهر دسته تعیین و ویژگی های دسته ها مشخص شده است. درپایان بر اساس یافته های تحقیق، الگویی برای پیشایندها وپسایندهای جابجائی مدیران در مدیریت شهری ارائه گردیده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - اعتبارسنجی الگوی جابجایی مدیران شهری در شهرداری مشهد
    تعالی منابع انسانی , العدد 6 , السنة 5 , بهار 1403
    مقوله ثبات و جابجایی مدیران در رسیدن به اهداف و ماموریت های هر سازمانی بسیار موثر میباشد. لذا یکی از رسالت های پژوهشگران عرصه مدیریت بررسی این موضوع است، از همین روی تحقیق حاضر با هدف اعتبار سنجی الگوی پیشایندها و پسایندهای جابجایی مدیران در شهرداری مشهد تهیه و تدوین شد أکثر
    مقوله ثبات و جابجایی مدیران در رسیدن به اهداف و ماموریت های هر سازمانی بسیار موثر میباشد. لذا یکی از رسالت های پژوهشگران عرصه مدیریت بررسی این موضوع است، از همین روی تحقیق حاضر با هدف اعتبار سنجی الگوی پیشایندها و پسایندهای جابجایی مدیران در شهرداری مشهد تهیه و تدوین شده است. جامعه آماری، 300 نفر از مدیران میانی و اجرایی شهرداری مشهد بوده که براساس جدول مورگان، 196 نفر برآورد گردید. روش نمونه گیری، تصادفی ساده، و ابزار گردآوری داده ها با کمک پرسشنامه محقق ساخته صورت پذیرفته است. برای سنجش روایی پرسشنامه علاوه بر روایی ظاهری و محتوایی از تحلیل بارعاملی تائیدی و برای سنجش پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده که بیش از0.7 بوده است.در تجزیه و تحلیل داده‌ها، از روش های آماری توصیفی(جداول فراوانی و نمودارهای ستونی) و درآماراستنباطی از آزمون آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تاییدی و روش معادلات ساختاری بمنظور بررسی سؤالات پژوهش و با کمک نرم افزار SPSS و نرم افزار PLS بهره گرفته شده است. شاخص‌های برازش مدل نیز بیانگر کیفیت مناسب مدل بودند. درپایان نیز ضمن تبیین ابعاد مختلف پیشایندها و پسایندهای مثبت و منفی جابجایی مدیران، پیشنهادات کاربردی در این ابعاد ارائه گردیده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - طراحی و تبیین الگوی سیستم ارزیابی عملکرد و پاداش مبتنی بر تمدن سازمانی دانش محور در دانشگاه های علوم پزشکی
    مدیریت توسعه و تحول , العدد 5 , السنة 13 , زمستان 1400
    هدف اصلی این پژوهش، طراحی و تبیین الگوی سیستم ارزیابی عملکرد و پاداش مبتنی بر تمدن سازمانی دانش محور بود. رویکرد پژوهش کیفی و پارادایم تحقیق از نوع تفسیری و پژوهش براساس هدف، کاربردی و به صورت توصیفی از شاخه نظریه زمینه ای، داده بنیاد است. جامعه آماری اساتید مدیریت خدما أکثر
    هدف اصلی این پژوهش، طراحی و تبیین الگوی سیستم ارزیابی عملکرد و پاداش مبتنی بر تمدن سازمانی دانش محور بود. رویکرد پژوهش کیفی و پارادایم تحقیق از نوع تفسیری و پژوهش براساس هدف، کاربردی و به صورت توصیفی از شاخه نظریه زمینه ای، داده بنیاد است. جامعه آماری اساتید مدیریت خدمات بهداشت درمانی، مدیران دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور و اساتید مدیریت دولتی بودند که به شیوه نمونه گیری هدفمند 16 نفر تا اشباع نظری انتخاب شدند. برای جمع اوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. پس از انجام مصاحبه، اطلاعات به صورت کدگذاری باز و محوری انجام شد. نتایج تحقیق پس از تحلیل مضمونی نشان داد، کدهای باز شامل 44 مفهوم و 8 مولفه(سیستم ارزیابی عملکرد و پاداش ارگانیک، سیستم ارزیابی عملکرد و پاداش مبتنی بر دانش، سیستم ارزیابی عملکرد و پاداش عادلانه، سیستم ارزیابی عملکرد و پاداش انگیزشی، الگوبرداری و سنجش عملکرد، سیستم ارزیابی عملکرد و پاداش مبتنی بر ارزش ها، سیستم پاداش مبتنی بر کارکنان خلاق و نوآور، سیستم ارزیابی 360درجه) شناسایی شد. بنابراین بهبود در سیستم ارزیابی عملکرد و پاداش موجب بهبود در مزیت رقابتی و افزایش خلاقیت و نوآوری در سازمان شده و از این طریق موجب بهبود عملکرد سازمان می شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - ارائه مدل عوامل مؤثر بر مدیریت استعداد در شرکت‌های دانش‌بنیان با تأکید بر ماندگاری کارکنان دانشی
    مدیریت بهره‌وری , العدد 60 , السنة 16 , بهار 1401
    کارکنان دانشی مهم‌ترین دارایی شرکت‌های دانش‌بنیان هستند. برای ترغیب آنان جهت ماندن در این شرکت‌ها باید دست به اقداماتی زد که مسلماً فعالیت‌های مدیریت استعداد، بخش مهمی از این اقدامات به‌شمار می‌آید. بر همین اساس، هدف این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر مدیریت استعداد در شر أکثر
    کارکنان دانشی مهم‌ترین دارایی شرکت‌های دانش‌بنیان هستند. برای ترغیب آنان جهت ماندن در این شرکت‌ها باید دست به اقداماتی زد که مسلماً فعالیت‌های مدیریت استعداد، بخش مهمی از این اقدامات به‌شمار می‌آید. بر همین اساس، هدف این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر مدیریت استعداد در شرکت‌های دانش‌بنیان با تأکید بر ماندگاری کارکنان دانشی است. بدین منظور پس از تعریف موضوع و انجام مطالعات اکتشافی و کتابخانه‌ای اولیه، عوامل و مؤلفه‌های مربوط از طریق روش دلفی و توسط پرسشنامه‌ای محقق‌ساخته به نظر خبرگان رسید و پس از اخذ نظرات اصلاحی کیفی و کمّی از سوی ایشان بر اساس روش‌های آماری مربوط تحلیل و درنهایت تناسب مدل، مؤلفه‌ها و ترکیب عوامل به اجماع آنان رسید. جامعه مورد مطالعه در این بخش شامل 33 نفر از خبرگان دانشگاهی و حرفه‌ای آشنا با موضوع است که به‌صورت غیراحتمالی و قضاوتی انتخاب شدند. سپس برای آزمون مدل پرسشنامه‌ای محقق‌ساخته در بین 295 نفر از مدیران و کارشناسان شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در استان‌های جنوب شرق کشور که به روش خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند، توزیع گردید و تجزیه‌وتحلیل داده‌های به‌دست‌آمده در این بخش نیز با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی توسط نرم‌افزار Smart PLS 3 انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که چهار دسته عوامل محیطی، سازمانی، فردی و شغلی بر مدیریت استعداد در شرکت‌های دانش‌بنیان جهت ماندگاری کارکنان دانشی مؤثر می‌باشند که از این میان، عوامل سازمانی با ضریب تأثیر 7/68، بیشترین اثرگذاری را بر مدیریت استعداد در شرکت‌های دانش‌بنیان جهت ماندگاری کارکنان دانشی دارند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - اثربخشی اصول دیداری گشتالت بر مؤلفه‌های ادراک مصرف‌کننده در بازاریابی دیجیتال
    مطالعات میان رشته ای مدیریت بازاریابی , العدد 7 , السنة 2 , زمستان 1402
    چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی اصول دیداری گشتالت بر فرایند ادراک مصرف‌کننده در بازاریابی دیجیتال انجام گردید. روش پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی و از حیث هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل 384 نفر از مشتریان بخش بازاریابی دیجیتال شرکت تولیدی مبلمان چوب سنگ که با است أکثر
    چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی اصول دیداری گشتالت بر فرایند ادراک مصرف‌کننده در بازاریابی دیجیتال انجام گردید. روش پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی و از حیث هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل 384 نفر از مشتریان بخش بازاریابی دیجیتال شرکت تولیدی مبلمان چوب سنگ که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند. تجزیه‌وتحلیل داده‌های پژوهش که با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمع‌آوری گردید، در دو سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم‌افزارهای SmartPls,Spss انجام پذیرفت. تحلیل یافته‌های این پژوهش ‌چنین نشان داد که گشتالت بستر بازاریابی دیجیتال به‌واسطه برخورداری از اصول مشابهت، مجاورت، یکپارچگی، تداوم، مناسبات نقش و زمینه بر ادراک دیداری مشتری اثرگذار است و مقدار این اثرگذاری در هر سه مؤلفه ادراک شامل مواجهه، توجه و معنی سازی مطلوب گزارش می‌گردد، ولیکن میزان اثرپذیری مؤلفه معنی سازی نسبت به دو مؤلفه دیگر بیشتر می‌باشد. بنابراین یکی از شیوه‌های کنترل کیفی بستر بازاریابی دیجیتال به‌منظور اثربخشی بیشتر بر مخاطب، توسل جستن به اصول دیداری گشتالت در طراحی آن‌ها است. نتایج حاکی از تأثیر معنادار به‌کارگیری قوانین ادراک دیداری گشتالت بر فرایند ادراک مصرف‌کننده در بازاریابی دیجیتال است. قوانین گشتالت با سازمان‌دهی محتوای دیداری و همچنین ایجاد وحدت گرافیکی در صفحات و ساده کردن مراحل سفر مشتری و افزایش تعامل به بالا رفتن ادراک و توانمندی دیداری مصرف‌کننده علاوه بر سودآوری به ارتقاء مسؤولیت اجتماعی کسب‌وکارها کمک می‌نماید. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    8 - ارائه مدل جذب مشتریان در بازاریابی دیجیتال مبتنی بر محرک‌های دیداری رویکرد داده بنیاد کلاسیک
    مطالعات میان رشته ای مدیریت بازاریابی , العدد 5 , السنة 1 , زمستان 1401
    تمایل به وارسی محصولات توسط مصرف‌کننده در بازاریابی دیجیتال چالشیست که شرکت‌های پیشرو این حوزه برای رفع آن می‌کوشند. به نظر می‌رسد بارزترین اهرمی که در این راستا می‌شود اختیار نمود ،استفاده از ویژگی‌های دیداری در ارائه محصولات می‌باشد.لذا این مطالعه کیفی باهدف کشف مؤلفه أکثر
    تمایل به وارسی محصولات توسط مصرف‌کننده در بازاریابی دیجیتال چالشیست که شرکت‌های پیشرو این حوزه برای رفع آن می‌کوشند. به نظر می‌رسد بارزترین اهرمی که در این راستا می‌شود اختیار نمود ،استفاده از ویژگی‌های دیداری در ارائه محصولات می‌باشد.لذا این مطالعه کیفی باهدف کشف مؤلفه‌ها و عوامل مؤثر برجذب مشتریان در بازاریابی دیجیتال مبتنی بر محرک‌های دیداری صورت پذیرفت.روش: به‌منظور دستیابی به اهداف پژوهش از روش‌شناسی کلاسیک یا ظاهر شونده در نظریه داده بنیاد استفاده شد.استخراج مفاهیم و مؤلفه‌ها از بطن داده‌های مصاحبه با 14 نفر خبره در حوزه پژوهش تا حد اشباع نظری که با اتکا به روش نمونه‌گیری هدفمند گزینش‌شده بودند صورت پذیرفت.یافته‌ها: انجام تجزیه‌وتحلیل‌ها از طریق مقایسه مستمر در فرایند کدگذاری حقیقی و نظری با استفاده از نرم‌افزار مکس کیو دی ای منجر به شناسایی465 کدباز ،53 زیر مؤلفه، 15 مؤلفه اصلی، در 6 مقوله گردید.نتایج:مفاهیم مستخرج در این مطالعه به ظهور مدل نهایی،حول پدیده محوری تحت عنوان محرک‌های دیداری در بازاریابی دیجیتال انجامید.این مدل به پدیده علل، عوامل همبسته با فرایند علل اصلی، عوامل میانجی، مداخله‌گر و پیامدهای مرتبط با پدیده محوری مطالعه و بستر آن اشاره دارد ، این 6 مورد در رویکرد کلاسیک به خانواده 6 سی های گلیزر مصطلح می‌باشند . این مطالعه زوایای جدیدی از کاربرد و چگونگی استفاده از محرک‌های دیداری در بازاریابی دیجیتال را شناسایی کرده و با معرفی مدل جذب مشتریان در بازاریابی دیجیتال مبتنی بر محرک‌های دیداری به برطرف نمودن برخی از شکاف‌ها و رفع ابهام‌ موجود در رابطه با مفهوم موضوع پژوهش پرداخته است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    9 - طراحی مدل اقناع عمومی در حکمرانی خوب شهری (مورد مطالعه: دستگاه‌های اجرایی استان خراسان‌رضوی)
    مطالعات مدیریت و توسعه پایدار , العدد 13 , السنة 4 , بهار 1403
    این تحقیق با هدف طراحی مدل اقناع عمومی در حکمرانی‌خوب ‌شهری در دستگاه‌های اجرایی‌خراسان ‌رضوی تدوین شده ‌است. روش تحقیق، از نوع آمیخته می‌باشد که در بخش کیفی از نوع نظریه‌پردازی داده ‌بنیاد و در بخش کمّی، پیمایشی با رویکرد معادلات ساختاری است. روش نمونه‌گیری در بخش کیفی أکثر
    این تحقیق با هدف طراحی مدل اقناع عمومی در حکمرانی‌خوب ‌شهری در دستگاه‌های اجرایی‌خراسان ‌رضوی تدوین شده ‌است. روش تحقیق، از نوع آمیخته می‌باشد که در بخش کیفی از نوع نظریه‌پردازی داده ‌بنیاد و در بخش کمّی، پیمایشی با رویکرد معادلات ساختاری است. روش نمونه‌گیری در بخش کیفی، هدفمند و از نوع گلوله‌برفی است که تعداد مشارکت‌کنندگان 12 نفر می‌باشد. جامعه آماری در مرحله کمّی، کلیه مدیران دستگاه‌های اجرایی‌خراسان ‌رضوی در سال 1400 می‌باشد که تعداد آن‌ها 8936 نفر می‌باشد. روش تحقیق در بخش کمّی، پیمایشی با رویکرد معادلات ساختاری و با ابزار پرسش‌نامه محقق ساخته می‌باشد. روش نمونه‌گیری در مرحله کمّی، نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب با حجم به تعداد 368 نفر است. تجزیه و تحلیل داده‌ها در بخش کیفی، از طریق کدگذاری با استفاده از نرم‌افزار مکس کیودا می‌باشد. یافته‌های تحقیق نشان داده است که عواملی همانند سرمایه اجتماعی و حکمرانی مسائل باعث می‌شود که اقناع عمومی شکل گیرد و منجر به پیامدهایی از جمله بهبود عملکرد به‌صورت توسعه انسانی پایدار و بهبود حل مسئله می‌گردد. زمینه این استراتژی‌ها سیاست‌های حمایتی و فرهنگی هستند. در این میان نباید از مداخله‌گرهایی چون موانع محیطی و موانع ارتباطی نیز چشم پوشی کرد. تفاصيل المقالة