تبیین عوامل علی قصد خرید مجدد آنلاین در فروشگاههای زنجیرهای
الموضوعات :مهدی بره مقدم 1 , حسین حکیم پور 2 , مهدی محمودزاده 3 , محمد محمدی 4
1 - دانشکده علومانسانی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
2 - گروه مدیریت - دانشکده علومانسانی - دانشگاه آزاد اسلامی - واحد بیرجند، ایران
3 - گروه مدیریت، دانشکده علومانسانی، دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند، ایران
4 - گروه مدیریت - دانشکده علومانسانی - دانشگاه آزاد اسلامی - واحد بیرجند، ایران
الکلمات المفتاحية: قصد خرید مجدد آنلاین, فروشگاههای زنجیرهای, روش داده بنیان,
ملخص المقالة :
با توجه به نقش فروشگاههای زنجیرهای در تامین نیازهای روزمره مردم و افزایش گرایش جامعه به سمت خریدهای آنلاین، این پژوهش با هدف شناسایی عوامل علی قصد خرید مجدد آنلاین در فروشگاههای زنجیرهای به روش کیفی انجام شده است. تجزیه تحلیل داده ها به روش داده بنیان و از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با 10 نفر از مدیران فروشگاههای زنجیرهای، و اعضای هیأت علمی دانشگاه انجام شده است. روش نمونه گیری به شیوه غیر تصادفی و به صورت گلوله برفی می باشد. همچنین تحلیل دادههای کیفی مصاحبهها با استفاده از نرم افزار مکس کیودا انجام شده است. فرایند کد گذاری به سه شیوه کد گذاری باز، محوری و انتخابی و بر اساس تشابهات دادهها در یک فرایند استقرایی صورت گرفته است. نتایج تحقیق نشان داد که اولا" عوامل علی مؤثر در قصد خرید مجدد آنلاین در فروشگاههای زنجیرهای شامل طبقه فناوری و اطلاعات، ویژگی محصول، طبقه برند و طبقه خدمت است که بهعنوان ابعاد اصلی برای درک بهتر مفهوم قصد خرید مجدد آنلاین در فروشگاههای زنجیره شناسایی شدهاند. ثانیا" با توسعه و یکپارچه کردن دانش در این حوزه به پژوهشگران آتی در ارتقاء مدلهای قصد خرید مجدد آنلاین یاری میرساند. ثالثا" به مدیران فروشگاههای زنجیره در درک بهتر ابعاد اصلی بهمنظور افزایش فروش آنلاین و ایجاد مزیت رقابتی کمک میکند.