اثربخشی اصول دیداری گشتالت بر مؤلفههای ادراک مصرفکننده در بازاریابی دیجیتال
الموضوعات :بهمن ناروئی 1 , حسین حکیم پور 2 , مهدی محمودزاده واشان 3 , محمد محمدی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند
2 - نویسنده مسئول ،استادیار گروه مدیریت بازاریابی،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد بیرجند ،بیرجند ،ایران
3 - استادیار گروه مدیریت بازاریابی دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد بیرجند ،بیرجند ،ایران
4 - استادیار گروه مدیریت دولتی دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد بیرجند ،بیرجند ،ایران
الکلمات المفتاحية: گشتالت, اثربخشی تبلیغات, ادراک مصرفکننده, بازاریابی دیجیتال, ادراک دیداری,
ملخص المقالة :
چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی اصول دیداری گشتالت بر فرایند ادراک مصرفکننده در بازاریابی دیجیتال انجام گردید. روش پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی و از حیث هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل 384 نفر از مشتریان بخش بازاریابی دیجیتال شرکت تولیدی مبلمان چوب سنگ که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند. تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش که با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری گردید، در دو سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزارهای SmartPls,Spss انجام پذیرفت. تحلیل یافتههای این پژوهش چنین نشان داد که گشتالت بستر بازاریابی دیجیتال بهواسطه برخورداری از اصول مشابهت، مجاورت، یکپارچگی، تداوم، مناسبات نقش و زمینه بر ادراک دیداری مشتری اثرگذار است و مقدار این اثرگذاری در هر سه مؤلفه ادراک شامل مواجهه، توجه و معنی سازی مطلوب گزارش میگردد، ولیکن میزان اثرپذیری مؤلفه معنی سازی نسبت به دو مؤلفه دیگر بیشتر میباشد. بنابراین یکی از شیوههای کنترل کیفی بستر بازاریابی دیجیتال بهمنظور اثربخشی بیشتر بر مخاطب، توسل جستن به اصول دیداری گشتالت در طراحی آنها است. نتایج حاکی از تأثیر معنادار بهکارگیری قوانین ادراک دیداری گشتالت بر فرایند ادراک مصرفکننده در بازاریابی دیجیتال است. قوانین گشتالت با سازماندهی محتوای دیداری و همچنین ایجاد وحدت گرافیکی در صفحات و ساده کردن مراحل سفر مشتری و افزایش تعامل به بالا رفتن ادراک و توانمندی دیداری مصرفکننده علاوه بر سودآوری به ارتقاء مسؤولیت اجتماعی کسبوکارها کمک مینماید.