اثربخشی اصول دیداری گشتالت بر مؤلفههای ادراک مصرفکننده در بازاریابی دیجیتال
محورهای موضوعی : بازاریابیبهمن ناروئی 1 , حسین حکیم پور 2 , مهدی محمودزاده واشان 3 , محمد محمدی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند
2 - نویسنده مسئول ،استادیار گروه مدیریت بازاریابی،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد بیرجند ،بیرجند ،ایران
3 - استادیار گروه مدیریت بازاریابی دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد بیرجند ،بیرجند ،ایران
4 - استادیار گروه مدیریت دولتی دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد بیرجند ،بیرجند ،ایران
کلید واژه: گشتالت, اثربخشی تبلیغات, ادراک مصرفکننده, بازاریابی دیجیتال, ادراک دیداری,
چکیده مقاله :
چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی اصول دیداری گشتالت بر فرایند ادراک مصرفکننده در بازاریابی دیجیتال انجام گردید. روش پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی و از حیث هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل 384 نفر از مشتریان بخش بازاریابی دیجیتال شرکت تولیدی مبلمان چوب سنگ که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند. تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش که با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری گردید، در دو سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزارهای SmartPls,Spss انجام پذیرفت. تحلیل یافتههای این پژوهش چنین نشان داد که گشتالت بستر بازاریابی دیجیتال بهواسطه برخورداری از اصول مشابهت، مجاورت، یکپارچگی، تداوم، مناسبات نقش و زمینه بر ادراک دیداری مشتری اثرگذار است و مقدار این اثرگذاری در هر سه مؤلفه ادراک شامل مواجهه، توجه و معنی سازی مطلوب گزارش میگردد، ولیکن میزان اثرپذیری مؤلفه معنی سازی نسبت به دو مؤلفه دیگر بیشتر میباشد. بنابراین یکی از شیوههای کنترل کیفی بستر بازاریابی دیجیتال بهمنظور اثربخشی بیشتر بر مخاطب، توسل جستن به اصول دیداری گشتالت در طراحی آنها است. نتایج حاکی از تأثیر معنادار بهکارگیری قوانین ادراک دیداری گشتالت بر فرایند ادراک مصرفکننده در بازاریابی دیجیتال است. قوانین گشتالت با سازماندهی محتوای دیداری و همچنین ایجاد وحدت گرافیکی در صفحات و ساده کردن مراحل سفر مشتری و افزایش تعامل به بالا رفتن ادراک و توانمندی دیداری مصرفکننده علاوه بر سودآوری به ارتقاء مسؤولیت اجتماعی کسبوکارها کمک مینماید.
Abstract: This study aimed to investigate the effectiveness of Gestalt visual principles on consumer perception in digital marketing. The research employed a descriptive survey method and had an applied purpose. It was conducted in 1402. The statistical population consisted of customers of the digital marketing department of Choob Sang industrial furniture manufacturing company. The sample size was 384, selected through simple random sampling based on Morgan's table. Data was collected using a researcher-made questionnaire, and analysis was performed using SmartPls4 and SPSS software at descriptive and inferential levels.The findings of this research indicate that the gestalt of the digital marketing platform is effective in shaping consumers' visual perception through principles such as similarity, proximity, integration, continuity, appropriateness of role, and context. This effectiveness extends to all three components of the perception process: exposure, attention, and meaning creation, with meaning creation being the most influential component. The results suggest that incorporating Gestalt principles in design can optimize the digital marketing platform and enhance the effectiveness of visual elements in audience perception. This can be achieved by organizing visual content, creating graphic unity on pages, simplifying customer journey steps, increasing interaction, and ultimately improving consumer perception, visual ability, decision-making, and conversion rates in digital marketing. keywords: Gestalt, advertising effectiveness, consumer perception, digital marketing, visual perception