طراحی مدل توسعه نگرش به برند ایرانی در صنعت لوازم خانگی با تاکید بر ارزش های ملی و باورهای دینی
الموضوعات :
امید زنگنه
1
,
مهدی محمودزاده واشان
2
,
حسین حکیم پور
3
,
محمد محمدی
4
1 - مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند
2 - استادیار گروه مدیریت دولتی دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد بیرجند ،بیرجند ،ایران
3 - استادیار گروه مدیریت دولتی دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد بیرجند ،بیرجند ،ایران
4 - استادیار گروه مدیریت دولتی دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد بیرجند ،بیرجند ،ایران
الکلمات المفتاحية: برند, نگرش به برند, توسعه نگرش به برند , ارزش های ملی و باورهای دینی , تئوری داده بنیاد.,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر، با هدف طراحی و اعتبار سنجی مدل توسعه نگرش به برند ایرانی در صنعت لوازم خانگی با تاکید بر ارزش های ملی و باورهای دینی انجام شد. پارادایم تحقیق از نوع عمل گرایی و روش پژوهش با رویکرد استقرایی و از نوع کیفی و استراتژی نظریه پرداری داده بنیاد است. جامعه آماری خبرگان، صاحبان نظران، اساتید حوزه ی مدیریت بازرگانی، بازاریابی و مدیران در حوزه ی لوازم خانگی بودند که با استفاده از اصل اشباع و روش نمونه گیری گلوله برفی 12نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از مصاحبه های عمیق نیمه ساختار یافته استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار مکس کیودا انجام شد. نتایج پژوهش ، نشان دهنده ی استخراج 158 شاخص در 21 مولفه است که در قالب مدل پارادایمی شامل احساسی عاطفی ، شناختی و رفتاری به عنوان مقوله محوری و شرایط علّی(عوامل روانشناختی، تصویر برند، تجربه از برند، رضایت از برند، اعتماد به برند و الگوپذیری و تعلق به گروه )، عوامل زمینه ای(عوامل فرهنگی، عوامل سیاسی و عوامل اقتصادی)، شرایط مداخله گر(محیط خرد و محیط کلان )، استراتژی ( استفاده از ارزش ها و باورهای ملی، بازاریابی مستقیم، ارزش ویژه برند، قیمت منصفانه و استفاده از نقش اطلاعات محصول) و پیامدها( بهبود عملکرد مشتری و بهبود عملکرد شرکت ) قرار گرفت. بر اساس نتایج، توجه به دانش و مهارت مسئولین شرکتها درزمینه بازاریابی، شرایط مطلوب را جهت توسعه نگرش به برند مصرف کنندگان به کالای ایرانی فراهم می آورد.