آخرین اخبار نشریه
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) ( علمی پژوهشی )
  • شماره های پیشین

  • معرفي نشريه
    علمی

         فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری(پژوهشنامه تربیتی سابق)

     ناشر: دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد                              شاپا چاپی: 17357659    

    شاپا الکترونیکی: 27171191                                     حوزه تخصصی: یاددهی و یادگیری

    اعتبار مجله : علمی دانشگاه آزاد اسلامی با درجه A امتیاز 88        توالی انتشار: فصلنامه                                      

    نوع و سال شروع انتشار: چاپی از سال 1384                      نوع دسترسی: رایگان (تمام متن)

    زبان نشریه: فارسی - انگلیسی                                       نوع داوری: دوسویه ناشناس(حداقل دو داور)   

    زمان داوری مقالات: 2 تا 6 ماه                                     هزینۀ بررسی اولیه : 150000 تومان                

    هزینه پذیرش نهایی: 350000 تومان                              شماره ثبت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: 19903 تاریخ: 1387/04/17 

    مصوبه دانشگاه آزاد اسلامی: چهل و چهارمین جلسه کمیسیون دانشگاه آزاد اسلامی تاریخ1386/12/20   نشانی الکترونیکی نشریه    http://edu.bojnourdiau.ac.ir

    آدرس دفتر نشریه: خراسان شمالی، بجنورد، خیابان 17 شهریور جنوبی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، دفتر فصلنامه علمی  پژوهش های یاددهی و یادگیری 

    لطفا قبل از ارسال مقاله، به بخش راهنمای نویسندگان مراجعه فرمایید.


    آخرین مقالات منتشر شده

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - تحلیل محتوای کتاب درسی قرآن و پیام های آسمانی دوره ابتدایی براساس مولفه سلامت اجتماعی
      ,, امیر عظیمی گلوگاهی معصومه باقرپور
      شماره 79 , دوره 19 , تابستان 1403
      تحقیق حاضر با هدف بررسی تحلیل محتوای کتاب درسی قرآن و پیام های آسمانی دوره ابتدایی براساس مولفه های سلامت اجتماعی صورت گرفت. از حیث هدف کاربردی و روش تحقیق توصیفی از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش، تعداد12 جلد کتاب های درسی قرآن و پیام های آسمانی دوره ابتدایی در چکیده کامل
      تحقیق حاضر با هدف بررسی تحلیل محتوای کتاب درسی قرآن و پیام های آسمانی دوره ابتدایی براساس مولفه های سلامت اجتماعی صورت گرفت. از حیث هدف کاربردی و روش تحقیق توصیفی از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش، تعداد12 جلد کتاب های درسی قرآن و پیام های آسمانی دوره ابتدایی درسال تحصیلی 1401- 1400 می باشد. بدین ترتیب کل جامعه آماری به لحاظ توجه به سلامت اجتماعی و مؤلفه های آن مورد بررسی و تحلیل محتوا قرار گرفته است و معیار توصیف، توجه به سلامت اجتماعی و مولفه های آن بود لذا نمونه گیری به شیوه هدفمند انجام شد. در این مرحله داده های حاصل از فرم تحلیل محتوا، طبقه بندی و از آمار توصیفی (جداول فراونی، درصد و میانگین) و تحلیل کیفی استفاده شد. یافته ها نشان داد از مجموع فراوانی مولفه های سلامت اجتماعی درکتاب درسی قرآن دوره ابتدایی برابر21مورد بوده است.که 14درصد مربوط به شکوفایی اجتماعی، 9درصد مربوط به انطباق اجتماعی، 24درصد مربوط به انسجام اجتماعی، 5درصد مربوط به پذیرش اجتماعی و 48درصد مربوط به مشارکت اجتماعی می باشد. مجموع فراوانی مولفه های سلامت اجتماعی درکتاب درسی پیام های آسمانی دوره ابتدایی برابر77مورد بوده است.که 11درصد مربوط به شکوفایی اجتماعی، 23درصد مربوط به انطباق اجتماعی، 27درصد مربوط به انسجام اجتماعی، 10درصد مربوط به پذیرش اجتماعی و 29درصد مربوط به مشارکت اجتماعی می باشد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - تاثیر سرمایه ی اجتماعی برتوانمندسازی نیروی انسانی دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران جهت ارائه مدل
      سید زین العابدین ابراهیمیان شیاده علی اصغر شجاعی بابک حسین زاده
      شماره 79 , دوره 19 , تابستان 1403
      هدف از پژوهش حاضر تاثیر سرمایه‌ی اجتماعی برتوانمندسازی نیروی انسانی دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان مازندران جهت ارایه مدل بود. روش پژوهش ترکیبی از نوع طرح تحقیق آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) بود. جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی شامل (مدیران و معاونین دانشگاه‌ آزاد اسلامی) چکیده کامل
      هدف از پژوهش حاضر تاثیر سرمایه‌ی اجتماعی برتوانمندسازی نیروی انسانی دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان مازندران جهت ارایه مدل بود. روش پژوهش ترکیبی از نوع طرح تحقیق آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) بود. جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی شامل (مدیران و معاونین دانشگاه‌ آزاد اسلامی) جهت اتفاق‌نظر در روش دلفی بودند، حجم نمونه در بخش کیفی با درنظر گرفتن قانون اشباع به تعداد 17 نفر. و در بخش کمی جامعه آماری شامل کلیه اعضاء هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در 14 واحد دانشگاهی این دانشگاه در استان مازندران در سال 1399 بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 305 نفر تعیین شد، برای انتخاب نمونه‌ها از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای استفاده شد روش جمع‌آوری اطلاعات به ‌روش کتابخانه‌ای، و ابزار اندازه‌گیری در بخش کیفی مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و در بخش کمی شامل پرسشنامه محقق‌ساخته، که سؤالات آن برگرفته از داده‌های حاصل از مصاحبه بود. به‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها در بخش کیفی از تکنیک دلفی و در بخش کمی از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری از نرم‌افزارهای SPSS و LISREL استفاده شده‌ است. یافته‌ها نشان داد که 63 درصد توانمندسازی نیروی انسانی در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان مازندران به ابعاد سرمایه اجتماعی که شامل هفت بعد بشرح اعتماد (5 گویه)، شبکه‌ها (4 گویه)، مشارکت (4 گویه)، روابط (4 گویه)، ارزش‌ها (3 گویه)، فهم متقابل (4 گوبه) و تعهد سازمانی (4 گوبه) وابسته است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - نقش میانجی‌گری انگیزش پیشرفت در رابطه باورهای معرفت‌شناختی با تفکر فلسفی دانشجویان
      سهیلا حسین پور فرشته افکاری شاهده زارعی
      شماره 79 , دوره 19 , تابستان 1403
      پژوهش حاضر با هدف نقش میانجی‌گری انگیزش پیشرفت در رابطه باورهای معرفت شناختی با تفکر فلسفی دانشجویان انجام گرفت. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت و نحوه گردآوری داده‌ها، روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه چکیده کامل
      پژوهش حاضر با هدف نقش میانجی‌گری انگیزش پیشرفت در رابطه باورهای معرفت شناختی با تفکر فلسفی دانشجویان انجام گرفت. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت و نحوه گردآوری داده‌ها، روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج است و برای تعیین حجم نمونه از جدول گرجسی و مورگان 396 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی در دسترس استفاده شد. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های استاندارد باورهای معرفت‌شناسی شومر (1990)، ذهنیت فلسفی اسمیت (1965) و انگیزه پیشرفت حسینی و همکاران (1387) استفاده شد که برای تعیین پایایی آنها از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و مورد تایید قرار گرفته است. داده‌ها با استفاده از تحلیل مسیر از طریق نرم‌افزار Amos تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که باورهای معرفت-شناختی رابطه مثبت و معنی‌داری با تفکر فلسفی و انگیزه پیشرفت دارد و انگیزه پیشرفت نقش واسطه‌ای در رابطه باورهای معرفت‌شناختی دانشجویان و تفکر فلسفی آنها ایفا می‌کند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      4 - سنجش میزان انطباق محتوای آموزشی برنامه شاد براساس استانداردهای تائید شده آموزشی در دوره پیش‌دبستانی
      بهاره کنعانی سهیلا حسین پور فرشته افکاری
      شماره 79 , دوره 19 , تابستان 1403
      پژوهش حاضر با هدف سنجش میزان انطباق محتوای آموزشی برنامه‌شاد بر اساس استانداردهای تائید شده توسط آموزش و پرورش در دوره پیش‌دبستانی انجام شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، مربیان شاغل در مراکز پیش چکیده کامل
      پژوهش حاضر با هدف سنجش میزان انطباق محتوای آموزشی برنامه‌شاد بر اساس استانداردهای تائید شده توسط آموزش و پرورش در دوره پیش‌دبستانی انجام شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، مربیان شاغل در مراکز پیش‌دبستانی شهر سنندج است که1500نفر بودند. نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان ۳۰۶نفر به‌روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده شد، روایی آن مورد تأیید اساتید و متخصصان علوم‌تربیتی قرار گرفت، ضریب آلفای کرونباخ 73/0 محاسبه گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون کولموگروف ـ اسمیرنوف، آزمون فریدمن، t مستقل و تحلیل واریانس یک‌طرفه استفاده شد. از دیدگاه مربیان میزان انطباق محتوای برنامه شاد با استانداردهای تایید‌شده به ترتیب؛ آموزش کاربرد حواس پنج‌گانه، مهارت‌های حسی‌حرکتی و عاطفی، آموزش ابتدایی اندام‌های بدن، کاربردها و ویژگی‌های آن‌ها، آموزش نکات و مسائل بهداشت فردی و اجتماعی، آموزش حقوق فردی و اجتماع در کودکان، آشنا‌کردن کودکان با شخصیت‌های مذهبی و ملی، آموزش و آشنایی با حروف الفبا، اعداد و دایره لغات و کمترین انطباق را با آموزش مسائل اخلاقی، دینی و تربیتی دارد. محتوای برنامه آموزشی شاد با هفت استاندارد آموزشی انطباق دارد. در سطح شاخص‌ها میزان انطباق کم است. پرونده مقاله
    پربازدیدترین مقالات

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - اثربخشی آموزش مبتنی بر الگوی چرخه یادگیری هفت مرحله‌ای (7E) بر انگیزش به یادگیری در درس علوم تجربی
      علی عبدی اقبال صفری
      شماره 58 , دوره 14 , بهار 1398
      این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر الگوی چرخه یادگیری7E بر انگیزش یادگیری در درس علوم تجربی پایه هفتم(سال اول دوره اول متوسطه) انجام شد. روش پژوهش، شبه آزمایشی و از طرح گروه‌های نامعادل با پیش آزمون- پس آزمون استفاده شد. 48 دانش‌آموز از دو کلاس یکی از دبیرستا چکیده کامل
      این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر الگوی چرخه یادگیری7E بر انگیزش یادگیری در درس علوم تجربی پایه هفتم(سال اول دوره اول متوسطه) انجام شد. روش پژوهش، شبه آزمایشی و از طرح گروه‌های نامعادل با پیش آزمون- پس آزمون استفاده شد. 48 دانش‌آموز از دو کلاس یکی از دبیرستان‌های شهر کامیاران در این پژوهش مشارکت داشتند که از طریق روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند ( 25 نفر گروه آزمایش و 23 نفر گروه کنترل). گروه آزمایش از طریق مدل چرخه یادگیری7E و گروه کنترل از طریق روش تدریس سنتی آموزش دیدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه انگیزش به یادگیری درس علوم تجربی استفاده گردید. جهت تحلیل داده‌های آماری از هر دو روش‌های آمار توصیفی(میانگین، انحراف معیار) و استنباطی (کوواریانس یک راهه و چند راهه) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد، دانش-آموزانی که از طریق مدل چرخه یادگیری هفت مرحله‌ای آموزش دیده بودند نمره انگیزش یادگیری بالاتری در مقایسه با دانش‌آموزان آموزش دیده با روش تدریس سنتی داشتند. این مطالعه به معلمان و برنامه‌ریزان درسی در شناخت و اجرای راهبردهای جدید تدریس در کلاس درس کمک خواهد کرد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - بررسی رابطه رهبری اخلاقی و معنویت سازمانی با فرسودگی شغلی، نقش میانجی یادگیری سازمانی
      علی اکبر عقیقی وحید میرزایی مجید قدیمی تولکی
      شماره 78 , دوره 19 , بهار 1403
      پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه بین رهبری اخلاقی و معنویت سازمانی با فرسودگی شغلی با نقش میانجی یادگیری سازمانی شکل‌گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع متوسطه شهر مشهد است که با استفاده از فرمول کوکران 110 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. این پژوهش از نظر چکیده کامل
      پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه بین رهبری اخلاقی و معنویت سازمانی با فرسودگی شغلی با نقش میانجی یادگیری سازمانی شکل‌گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع متوسطه شهر مشهد است که با استفاده از فرمول کوکران 110 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش، توصیفی – همبستگی است. برای گردآوری دادها از چهار پرسش‌نامه استاندارد استفاده گردید؛ بدین صورت که برای سنجش رهبری اخلاقی از پرسش‌نامه استاندارد کالشون و همکاران (2011)، برای سنجش معنویت سازمانی از پرسش‌نامه میلیمن و همکاران (2003)، برای آزمودن فرسودگی شغلی از پرسش‌نامه مسلچ (1981) و برای سنجش یادگیری سازمانی از پرسش‌نامه نیفه (2001) استفاده شد. روایی پرسش‌نامه‌ها بر اساس روایی محتوا و سازه مورد بررسی و تأیید قرار گرفتند. پایایی پرسش‌نامه‌ها با روش ضریب آلفای کرونباخ برآورد و تأیید شد. برای تجزیه‌وتحلیل آماری اطلاعات جمع‌آوری شده از مدل‌یابی معادلات ساختاری و نرم‌افزار PLS4 بهره گرفته شد. نتایج تحقیق نشان داد که رهبری اخلاقی و وجود معنویت در محیط کار اثر معکوس و معناداری بر فرسودگی شغلی کارکنان دارد و یادگیری سازمانی نیز تقویت کننده اثر این دو پدیده بر فرسودگی شغلی کارکنان بوده و این رابطه را میانجی‌گری می‌کند با توجه ‌به تأیید تمامی فرضیه‌های تحقیق، پیشنهادهایی در خصوص نحوه انتخاب و آموزش مدیران مدارس، ایجاد محیط همدلانه، کاهش و رفع فرسودگی کارکنان و اعتلای اهداف سازمانی مدارس ارائه شده است پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - طراحی مدل برنامه درسی بر اساس واقعیت‌افزوده در نظام آموزش ابتدایی ایران
      سمیه حقیقت حمیدرضا معتمد علیرضا قاسمی زاد
      شماره 72 , دوره 17 , پاییز 1401
      هدف اصلی پژوهش حاضر، طراحی مدل برنامه درسی بر اساس واقعیت افزوده برای نظام آموزش ابتدایی ایران است. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی است که با استفاده از روش تحلیل مضمون و به شیوه استقرائی، عناصر برنامه درسی مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده شناسایی و استخراج شدند. جامعه آماری پژ چکیده کامل
      هدف اصلی پژوهش حاضر، طراحی مدل برنامه درسی بر اساس واقعیت افزوده برای نظام آموزش ابتدایی ایران است. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی است که با استفاده از روش تحلیل مضمون و به شیوه استقرائی، عناصر برنامه درسی مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده شناسایی و استخراج شدند. جامعه آماری پژوهش، متخصصان و صاحب نظران برنامه درسی و کارشناسان و متخصصان تکنولوژی آموزشی و متخصصان حوزه IT و تعدادی از معلمان مراکز مختلف آموزشی کشور بود که بر اساس نمونه گیری هدفمند 32 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که تا حد اشباع ادامه یافت. در نهایت شبکه مضامین با استفاده از روش آتریاد - استرلینگ کدگذاری، تحلیل و ترسیم شد. به‌منظور بررسی روایی و پایایی این پژوهش، از روش ارزیابی گوبا و لینکلن (1989) استفاده شد. بدین منظور، چهار معیار:1 - مقبول‌بودن 2- تائیدپذیری3ـ اطمینان‌پذیری4ـ انتقال‌پذیری برای ارزیابی مدنظر قرار گرفت. از منابع مکمل با مراجعه به تحقیقات علمی و مقالات و کتاب‌های مختلف دربارۀ موضوع پژوهش جهت غنای داده ها و افزایش اعتبار آنها مورد استفاده قرار گرفت. هم‌چنین، پژوهشگر با بیان مفاهیم مصاحبه-های مختلف نزد پژوهشگران دیگر و همچنین درخواست بررسی متن مصاحبه ها توسط مصاحبه شوندگان آن‌ها را راستی آزمایی کرد . پس از کدگذاری و تحلیل داده‌های مصاحبه، تعداد 52 مضمون پایه استخراج شد. از این مضامین پایه تعداد 4 مضمون سازمان‌دهنده و در نهایت 1مضمون فراگیر که شکل دهنده عناصر برنامه درسی مبتنی بر فناوری آموزشی بودند، شناسایی و استخراج شدند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      4 - بررسی محتوای کتابهای علوم تجربی دوره ابتدائی بر اساس مبانی پرورش تفکر
      حسین فکوری حاجیار دکتر عزت اﷲ نادری دکتر علی شریعتمداری دکتر مریم سیف نراقی
      شماره 12 , دوره 3 , پاییز 1386
      پژوهش حاضر به ارزیابی محتوای کتابهای علوم تجربی دوره ابتدائی بر اساس مبانی پرورش تفکر از دیدگاه مؤلفان کارشناسان آموزش و معلمان ذیربط می پردازد. سؤالات پژوهشی که در این تحقیق در رابطه با مبانی تفکر بررسی گردیده است. شامل این سؤالات است که بکارگیری محتوای کتابهای علوم ت چکیده کامل
      پژوهش حاضر به ارزیابی محتوای کتابهای علوم تجربی دوره ابتدائی بر اساس مبانی پرورش تفکر از دیدگاه مؤلفان کارشناسان آموزش و معلمان ذیربط می پردازد. سؤالات پژوهشی که در این تحقیق در رابطه با مبانی تفکر بررسی گردیده است. شامل این سؤالات است که بکارگیری محتوای کتابهای علوم تجربی در دوره ابتدائی (متن ،تصاویر و پرسشها) تا چه زمینه دامنه توجه، توانایی های تجزیه و تحلیل، توانایی ترکیب و نوآوری، قوه قضاوت صحیح، توانایی استدلال و توانایی تعمیم را در دانش آموزان پرورش می دهد. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و برای اجرای آن از روش تحقیق زمینهای استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه مؤلفان، کارشناسان آموزش و معلمان در کل کشور به استناد آمار رسمی وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی 48-38 تشکیل داد که از بین آنها 1489 نفر معلم ،248 کارشناس و 18 نفر مؤلف به عنوان نمونه انتخاب شده در مورد معلمان و کارشناسان آموزش از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای و در مورد مؤلفان به علت تعداد محدود از روش نمونه گیری نمونه برابر جامعه استفاده شده است. برای جمع آوری اطلاعات از روش کتابخانه ای و پرسشنامه محقق ساخته از نوع بسته پاسخ با طیف لیکرات مورد استفاده قرار گرفته است که پس از تعیین روائی و پایائی در اختیار نمونه های آماری قرار گرفته است. برای تحلیل اطلاعات و داده ها در بخش توصیفی از جداول توزیعی فراوانی و درصد فراوانی و میانگین و در بخش آمار استنباطی از آزمون کی استفاده شده است.تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss صورت گرفته است. از جمله نتایج کلی این تحقیق اینکه پاسخ دهندگان به سؤالات تحقیق کاربردی محتوای کتابهای علوم تجربی دوره ابتدائی را بر توانایی تجزیه و تحلیل، قوه قضاوت صحیح و توانایی استدلال دانش آموزان را کمتر از حد انتظار دانسته و نهایت اینکه تا رسیدن به وضع مطلوب تألیف کتابهای درسی فاصله ای زیاد وجود دارد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      5 - اثر بخشی گذراندن اوقات فراغت بر شادکامی، خود اثربخشی و سلامت روان دانش آموزان پسر متوسطه دوم شهرستان باغملک در سال تحصیلی 1397-1396
      جهانبخش اورک فریبرز مرادی یارعلی ممبینی
      شماره 69 , دوره 17 , زمستان 1400
      هدف اصلی این پژوهش تعیین اثربخشی گذراندن مفید اوقات فراغت بر شادکامی، خود اثربخشی و سلامت روان دانش‌آموزان پسر متوسطه دوم شهرستان باغملک بود. پژوهش حاضر کاربردی و از نوع نیمه آزمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان باغملک در سال چکیده کامل
      هدف اصلی این پژوهش تعیین اثربخشی گذراندن مفید اوقات فراغت بر شادکامی، خود اثربخشی و سلامت روان دانش‌آموزان پسر متوسطه دوم شهرستان باغملک بود. پژوهش حاضر کاربردی و از نوع نیمه آزمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان باغملک در سال تحصیلی 97-1396 به تعداد 1456 نفر است. حجم نمونه پژوهش شامل 60 نفر (30 نفر گروه آزمایش و 30 نفر گروه کنترل) از دانش‌آموزان پسر پایه چهارم متوسطه شهر باغملک که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. در گروه آزمایش علاوه بر فعالیت‌های عادی مدرسه، هر هفته یک تا دو جلسه که معمولاً هر جلسه یک نیم‌روز به طول می‌انجامید، فعالیت‌های مورد علاقه دانش‌آموزان اجرا گردید، و پس از 50 روز از هر دو گروه پس‌آزمون بعمل آمد. در این پژوهش از پرسشنامه‌های شادکامی آکسفورد، پرسشنامه خود اثربخشی شرر (1990) و سلامت عمومی (GHQ) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۳ و از آزمون‌های لوین، گلوموگرف-اسمیرینف و تحلیل کواریانس استفاده شده است. نتایج نشان داد مقدار تأثیر نحوه گذراندن اوقات فراغت بر شادکامی (f=13/93)، 001/0P= و گذراندن اوقات فراغت 52 درصد از تغییرات شادکامی را تبیین می‌کند. میزان تأثیر گذراندن اوقات فراغت بر خود اثربخشی (f=17/64)، 001/0P= و مقدار تأثیر گذراندن اوقات فراغت بر سلامت روان(f=25/78)، 001/0P= بود. تأثیر نحوه گذراندن اوقات فراغت بر مشکلات جسمانی، اضطراب، نارسا کنش‌وری اجتماعی و افسردگی در سطح 05/0 P< معنادار بود. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      6 - تحلیل شاخص‌های مهندسی و رفتاری- آموزشی در مدارس آینده کشور
      علی سعیدی حامد میبودی مرتضی حیدری
      شماره 76 , دوره 18 , پاییز 1402
      با گسترش ارتباطات و فناوری اطلاعات در مدارس، الگوهای سنتی آموزش به الگوهای جدید تبدیل خواهند شد. این پژوهش با رویکردی منطقی و علمی به تدوین شاخص‌های مدارس آینده ایران با تأکید بر ویژگی‌های مهندسی و رفتاری- آموزشی پرداخته است. روش پژوهش از نوع توصیفی– پیمایشی و با چکیده کامل
      با گسترش ارتباطات و فناوری اطلاعات در مدارس، الگوهای سنتی آموزش به الگوهای جدید تبدیل خواهند شد. این پژوهش با رویکردی منطقی و علمی به تدوین شاخص‌های مدارس آینده ایران با تأکید بر ویژگی‌های مهندسی و رفتاری- آموزشی پرداخته است. روش پژوهش از نوع توصیفی– پیمایشی و با بهره‌گیری از فرایند تحلیل شبکه‌ای و منطق فازی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش اعضاء هیات علمی و صاحب‌نظران حوزه مدارس آینده در دانشگاه‌های فرهنگیان ﺧﺮاﺳﺎن رﺿﻮی، اصفهان و تهران و همچنین معلمان و مدیران مطرح در در بخش دولتی و خصوصی آموزش‌وپرورش کشور می‌باشند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته‌ای بود که اعتبار آن از طریق روایی صوری و محتوایی و همچنین پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ (85/0) تأیید شد. یافته‌ها نشان داد که شاخص‌های مدرسه آینده در 9 بُعد و 42 عنصر قابل تبیین است. ابعاد مدرسه آینده به ترتیب اهمیت شامل فرایندهای یاددهی، ارتباطات و فناوری، ویژگی‌های مدیریتی، فرایندهای یادگیری، سیاست‌های مشارکتی، نگرش به مدرسه، ایمنی و بهداشت، طراحی مدرسه و هوای داخلی می‌باشد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      7 - تبیین وضعیت رهبری تحولی و رابطه آن با رفتار نوآورانه مدیران مدارس هوشمند
      زکریا احمدیان علیرضا قلعه ای زهرا عزیزی تراب اسماعیل طالبی
      شماره 59 , دوره 14 , تابستان 1398
      پژوهش حاضربا هدف تبیین وضعیت رهبری تحولی و رابطه‌ی آن با رفتار نوآورانه مدیران مدارس هوشمند انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است و جامعه آماری‌، شامل کلیه معلمان مدارس هوشمند ابتدایی و متوسطه نواحی یک و دو آموزش و پرورش شهر ارومیه به تعداد 935 نفر می باش چکیده کامل
      پژوهش حاضربا هدف تبیین وضعیت رهبری تحولی و رابطه‌ی آن با رفتار نوآورانه مدیران مدارس هوشمند انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است و جامعه آماری‌، شامل کلیه معلمان مدارس هوشمند ابتدایی و متوسطه نواحی یک و دو آموزش و پرورش شهر ارومیه به تعداد 935 نفر می باشد که از میان آن‌ها نمونه‌ای به حجم 272 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده‌اند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه سنجش ویژگی‌های رهبری تحول‌آفرین مطابق با تئوری بس و آوولیو‌(2000) و پرسشنامه سنجش‌رفتارهای نوآورانه کانتر‌(1988)، استفاده شده است. روایی پرسشنامه‌ها به شیوه روایی صوری مورد تایید متخصصان مدیریت آموزشی قرار گرفته و ضرایب پایایی با روش آلفای کرونباخ برای ابزار رهبری تحول‌آفرین و رفتارهای نوآوری به ترتیب 92/0 و 95/0 تعیین گردیده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی(‌فراوانی، درصد فراوانی میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی(تی‌تک نمونه ای‌، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چند گانه وتحلیل واریانس یک طرفه) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که از دیدگاه اکثر معلمان، مدیران مدارس هوشمند از ویژگی‌های رهبری تحول آفرین و همچنین رفتارهای نوآورانه در حدّ متوسط بهره‌مند هستند. بین متغیر رهبری تحول‌آفرین از یک طرف و ابعاد پنجگانه‌ی آن از طرف دیگر، با رفتارهای نوآورانه‌ی مدیران مدارس هوشمند، در سطح اطمینان 99%‌ ، رابطه‌ی مثبت و نسبتاً قوی وجود دارد. از بین مؤلفه های پنج‌گانه‌ی رهبری ، مؤلفه‌ ترغیب ذهنی، با ضریب بتای 762/0 بیشترین نقش را در پیش‌بینی رفتار نوآورانه دارد و ‌ویژگی‌های آرمانی در اولویت دوم قرار دارد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      8 - مقایسه‌ی اثربخشی روش آموزش معکوس و آموزش سنتی بر ادراک کلاس و نگرش تحصیلی در دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان اهواز
      مهناز خیاط فریبا حافظی پرویز عسگری مرضیه طالب‌زاده شوشتری
      شماره 74 , دوره 18 , بهار 1402
      پژوهش حاضر با هدف مقایسه‌ی اثربخشی روش آموزش معکوس و آموزش سنتی بر ادراک کلاس و نگرش تحصیلی دانشجویان در درس آمار صورت گرفته است. این پژوهش از نوع شبه‌آزمایشی، با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه‌ی آماری شامل 150 نفر از دانشجویان دختر رشته‌ی مشاوره‌ی دانشگ چکیده کامل
      پژوهش حاضر با هدف مقایسه‌ی اثربخشی روش آموزش معکوس و آموزش سنتی بر ادراک کلاس و نگرش تحصیلی دانشجویان در درس آمار صورت گرفته است. این پژوهش از نوع شبه‌آزمایشی، با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه‌ی آماری شامل 150 نفر از دانشجویان دختر رشته‌ی مشاوره‌ی دانشگاه فرهنگیان-پردیس فاطمه زهرا (س) در اولین نیم‌سال 99-98 بود. از میان آن‌ها، 36 نفر از افرادی که درس آمار را انتخاب کرده بودند، به عنوان نمونه‌ی تحقیق به صورت هدفمند، در نظر گرفته شدند. دانشجویان به روش تصادفی ساده، در گروه‌های آموزش معکوس (18 نفر) و آموزش سنتی (18 نفر) جای گرفتند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های ادراک کلاس فراسر، فیشر و مک‌روبی (1996) و نگرش تحصیلی اکبری (1383) جمع‌آوری شد. گروه مداخله، برنامه‌ی آموزش معکوس را در قالب ۸ جلسه ۱۲۰ دقیقه‌ای و هفته‌ای یک‌بار دریافت کرد؛ در حالی که برای گروه کنترل، روش تدریس سنتی اجرا شد. داده‌ها از طریق تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکوا)، روش تجزیه و تحلیل تک‌متغیری (آنکوا) و آزمون تعقیبی بونفرونی، مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها نشان داد بین اثربخشی روش آموزش معکوس (0.05>P) و آموزش سنتی (0.01>P) بر ادراک کلاس و نگرش تحصیلی، تفاوت معنی‌دار وجود داشت. بر اساس نتایج پژوهش حاضر، استفاده از روش آموزش معکوس نسبت به آموزش سنتی، اثربخشی بیشتری بر ادراک کلاس و نگرش تحصیلی داشته است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      9 - اثربخشی آموزش مبتنی بر تعهد و پذیرش بر اضطراب اجتماعی و سازگاری اجتماعی پسران دبیرستانی شهر کرمان
      شایسته اشرف زاده فاطمه پورابراهیمی صادق باران اولادی وجیهه السادات هاشمی زاده وحید منظری توکلی*
      شماره 53 , دوره 13 , زمستان 1396
      پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر تعهد و پذیرش بر اضطراب اجتماعی و سازگاری اجتماعی پسران دبیرستانی شهر کرمان انجام شد. طرح این پژوهش نیمه آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش بود. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان پسر مدارس مقطع متوسطه دوره چکیده کامل
      پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر تعهد و پذیرش بر اضطراب اجتماعی و سازگاری اجتماعی پسران دبیرستانی شهر کرمان انجام شد. طرح این پژوهش نیمه آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش بود. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان پسر مدارس مقطع متوسطه دوره دوم شهر کرمان که توسط مشاوران مدارس به دفتر مشاوره اداره آموزش و پرورش ارجاع داده شدند، تشکیل می دهد که تعداد آنها 110 نفر بود. نمونه مورد بررسی عبارتند از 30 دانش آموز مقطع متوسطه دوره دوم که به صورت روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به دو گروه آزمایش (n=15) و گروه کنترل (n=15) تقسیم شدند. هر دو گروه قبل و بعد از اجرای فرآیند آموزش به پرسشنامه های اضطراب اجتماعی کانور و همکاران (2003) و مقیاس سازگاری اجتماعی کالیفرنیا (1989) پاسخ دادند. تعداد جلسات آموزشی برای گروه آزمایشی 8 جلسه و هر هفته یک جلسه و هر جلسه 90 دقیقه تشکیل شد و گروه کنترل هیچ آموزشی را دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری میانگین، انحراف استاندارد و تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش مبتنی بر تعهد و پذیرش بر اضطراب اجتماعی و سازگاری اجتماعی پسران دبیرستانی شهر کرمان در سطح P<0/01 تأثیر دارد. کلیدواژه ها: آموزش مبتنی بر تعهد و پذیرش، اضطراب اجتماعی، سازگاری اجتماعی. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      10 - شناسایی مولفه های مدیریت درس پژوهی در مدارس متوسطه
      فاطمه صباغ سعید علیزاده حسینعلی جاهد رضا سورانی ماه منیر بیاناتی
      شماره 77 , دوره 19 , زمستان 1402
      این مطالعه با هدف شناسایی مولفه های مدیریت درس پژوهی در مدارس متوسطه انجام شده است. روش پژوهش با رویکرد کیفی و به شیوه گرندد تئوری انجام شد. نمونه پژوهش برای مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته تعداد 12 نفر از خبرگان فعال در حوزه مدیریت آموزشی به شناسایی شاخص‌های الگوی مدیریت د چکیده کامل
      این مطالعه با هدف شناسایی مولفه های مدیریت درس پژوهی در مدارس متوسطه انجام شده است. روش پژوهش با رویکرد کیفی و به شیوه گرندد تئوری انجام شد. نمونه پژوهش برای مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته تعداد 12 نفر از خبرگان فعال در حوزه مدیریت آموزشی به شناسایی شاخص‌های الگوی مدیریت درس پژوهی در مدارس متوسطه بود که به شیوه هدفمند انتخاب شدند. روایی بخش کیفی از نوع روایی سازه ای و همگرا بود و مورد تایید واقع شد. تحلیل داده‌های کیفی در این مطالعه با روش تحلیل داده بنیاد و با سه مرحله کدگذاری انجام شد. برای تحلیل محتوای کیفی از نرم‌افزار MAXQDA استفاده شده است. از ﺗﺤﻠﯿﻞ داده‌ﻫﺎی ﮐﯿﻔﯽ ﭘﮋوﻫﺶ در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﮐﺪﮔﺬاری ﺑﺎز ﮐﺪهای ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ اوﻟﯿﻪ ﺣﺎﺻﻞ ﺷﺪند. یافته ها نشان داد پارادایم‌های حاصل از تحلیل کیفی داده بنیاد عبارتند از: شاخص‌‌های مقوله‌های زمینه‌ای: شاخص‌های تشویق و ترغیب به نوآوری، تلاش جهت ارتقاء مهارت‌ها، ارتقاء مسئولیت‌پذیری معلمان، آموزش واقع‌گرایانه، آموزش اکتشافی، آموزش مبتنی بر حل مسئله و آموزش تفکر انتقادی. پرونده مقاله
    مقالات در انتظار انتشار

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - بررسی تاثیر فرهنگ بین‌نسلی سازمان بر التزام شغلی کارکنان: سهم واسطه‌گری انسجام سازمانی
      قدرت الله محمدی الهام حیدری
      چکیدهالتزام کارکنان، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران منابع انسانی در سال‌های اخیر می‌باشد. چرا که کاهش سطح التزام می‌تواند منجر به کاهش اثربخشی و شهرت سازمان گردد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر فرهنگ بین نسلی سازمان بر التزام شغلی کارکنان و تعیین سهم واسطه‌گری چکیده کامل
      چکیدهالتزام کارکنان، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران منابع انسانی در سال‌های اخیر می‌باشد. چرا که کاهش سطح التزام می‌تواند منجر به کاهش اثربخشی و شهرت سازمان گردد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر فرهنگ بین نسلی سازمان بر التزام شغلی کارکنان و تعیین سهم واسطه‌گری انسجام سازمانی دانشگاه شیراز بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. نمونه تحقیق شامل 211 نفر از کارکنان دانشگاه شیراز بود، که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل مقیاس‌های فرهنگ بین‌نسلی، التزام شغلی و انسجام سازمانی بود که پس از محاسبه روایی و پایایی آن‌ها، بین نمونه‌ توزیع و داده‌ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که رشد فرهنگ بین‌نسلی در دانشگاه، تاثیر مثبت و معناداری بر انسجام سازمانی دارد. به علاوه، فرهنگ بین‌نسلی در دانشگاه تاثیر مثبت و معناداری بر رشد التزام شغلی دارد. همچنین، انسجام سازمانی تاثیر مثبت و معناداری بر التزام شغلی دارد. پرونده مقاله

    ابر واژگان

  • صاحب امتیاز
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد
    مدیر داخلی
    شاپا: 1735.7659
    شاپای الکترونیکی:2717-1191

    دوره انتشار: فصلنامه
    پست الکترونیک
    نشانی
    آدرس پستی دفتر نشریه پژوهشنامه تربیتی: خراسان شمالی- بجنورد- خ دانشگاه- دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد - دفتر نشریه  پژوهش های یاددهی و یادگیری واحد بجنورد - کدپستی دانشگاه: 97796- 94176تلفن دفتر نشریه : 92-32296982      فاکس :32296977   با پیش شماره 058 لطفا سوالات خود را به شماره 09157767073واتساپ فرمایید. زمان پاسخگویی: شنبه الی چهارشنبه ساعت 10 الی 14ایمیل نشریه :  educ@bojnourdiau.ac.ir 
    تلفن
    09157767073

    جستجو

    بانک ها و نمایه ها

    آمار مقالات

    تعداد دوره‌ها 19
    تعداد شماره ها 81
    مقالات چاپ شده 697
    تعداد نویسندگان 3898
    تعداد مشاهده مقاله 59515
    تعداد دانلود مقاله 22293
    تعداد مقالات ارسال شده 2503
    تعداد مقالات رد شده 1430
    تعداد مقالات پذیرفته شده 711
    درصد پذیرش 25 %
    زمان پذیرش(روز) 268
    تعداد داوران 199
    آخرین به روزرسانی 11/04/1403