تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی ششم دبستان بر اساس مولفه مهارت های اجتماعی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیپری فهندژ سعدی 1 , حسین افلاکی فرد 2
1 - دانشجوی کارشناسی ،گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران
کلید واژه: تحلیل محتوا, کتب درسی, مطالعات اجتماعی, ششم دبستان, سطح خوانایی فرای,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر، تحلیلمحتوای کتابهای مطالعات اجتماعی ششم دبستان بر اساس مولفههای مهارت اجتماعی بود. روش پژوهش، کیفی و به شیوه تحلیل محتوای سطح خوانایی فرای بوده و جامعه آماری شامل کتاب ششم مطالعات اجتماعی بود. جهت بررسی کتاب مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی براساس مؤلفه مهارت و روش فرای نمونه آماری که به صورت تصادفی انتخاب شده است، شامل سه متن 100 کلمهای از ابتدا، وسط و آخر کتاب درسی مورد نظربود. بر اساس مؤلفه مهارتهای اجتماعی به روش فرای با توجه به یافتهها میتوان گفت در کتاب مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی، مهارت های اجتماعی در فصول مختلف ارائه شده است. بیشترین توجه در زمینه مهارتهای ارتباطی به مقوله مهارتهای برقراری ارتباط، بیشترین توجه در زمینه مهارتهای خودگردانی به مقوله مهارتهای مشورت با دیگران و بیشترین توجه در زمینه مهارتهای جرات ورزی به مقوله مهارت های شناسایی حقوق خود و دیگران میباشد. اصل سادگی به دشوار یا دشوار به سادگی در کتاب رعایت نشده است و مؤلفان کتب درسی، چینش مطالب را بر اساس الگوی خاصی انجام ندادهاند. همچنین بر اساس نمودار شاخص فرای مشخص گردید که مطالب موجود در کتاب، برای پایه دوزادهم مناسب بوده و این مطالب برای دانشآموزان کلاس ششم دشوار بوده و با سطح خوانایی آنان تناسب ندارد.
The purpose of this study was to analyze the content of sixth grade social studies textbooks based on social skills components. The research method was qualitative and the content analysis method was beyond the readability level and the statistical population included the sixth book of social studies. To review the sixth elementary social studies textbook based on the skill component and method beyond the randomly selected statistical sample, three texts of 100 words from the beginning, middle and end of the textbook were considered. Based on the component of social skills in the Fry method, according to the findings, it can be said that in the sixth elementary social studies book, social skills are presented in different chapters. The most attention in the field of communication skills is in the category of communication skills, the most attention in the field of self-governance skills is in the category of skills of consulting with others and the most attention in the field of courage is in the category of self-recognition skills. The principle of simplicity or difficulty is simply not observed in the book, and the authors of the textbooks have not arranged the content according to a specific pattern. Also, based on the Fry index chart, it was determined that the contents of the book are suitable for the twelfth grade, and these contents are difficult for sixth grade students and do not fit their reading level.
_||_