• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی میزان و علل افسردگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه و ارائه راهکارهای تقلیل و رفع آن
        محمد رضا نوروزی اقدم
        برای بررسی میزان و علل افسردگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه و ارائه راهکارهای تقلیل و رفع آن از بین 1756 نفر دانشجو در سال تحصیلی 28-18 بـااستفاده از جدول مورگان 318 نفر به عنوان نمونه مشخص گردید با بهره گیـری از روشنمونه گیری تصادفی طبقه ای با توجه به جنسیت چکیده کامل
        برای بررسی میزان و علل افسردگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه و ارائه راهکارهای تقلیل و رفع آن از بین 1756 نفر دانشجو در سال تحصیلی 28-18 بـااستفاده از جدول مورگان 318 نفر به عنوان نمونه مشخص گردید با بهره گیـری از روشنمونه گیری تصادفی طبقه ای با توجه به جنسیت و رشته ی تحصیلی 143 دانشجوی دختر و 175 دانشجوی پسر انتخاب شدند. آزمودنیها به پرسشنامه ی محقق ساخته مربـوط بـهمشخصات عمومی و تست استاندارد سنجش افسردگی یک BDI پاسخ دادند. درجات افسردگی آزمودنی ها بر اساس پرسشنامه بک استخراج گردید. یافتـه هـای حاصل از این پژوهش حاکی از این بود که 34% از آزمودنیهـا فاقـد افسـردگی و 26/ 34% آنها کمی افسرده و نیازمند مشورت با پزشک و 57/ 20% به نسبت افسـرده و 2/ 9% دارای افسردگی شدید و 6/ 1% دارای افسردگی بیش از حد هستند. در تحلیل عوامل موثر بر افسردگی دانشجویان، متغیرهای جنسیت، رشته تحصیلی، وضعیت اقتصادی والدین، بومی و غیربومی بودن، شـاغل و غیرشـاغل بـودن،امید به آینده شغلی، رضایت از دانشگاه، تأهل و تجرد، میزان ارتبـاط بـا دوسـتان مـوردبررسی و امعان نظر قرار گرفتند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی میزان فایده دروس اصلی و تخصصی رشته مددکاری اجتماعی از دیدگاه دانش آموختگان شاغل در مؤسسات رفاهی، حمایتی، درمانی و قضایی
        محمدرضا ایروانی کاظم قجاوند
        پژوهش حاضر به منظور تعیین میـزان فایـده دروس اصـلی و تخصصـی ارائـهشده در دانشگاه ها به دانـ شآموختگـان رشـته مـددکاری اجتمـاعی و علـوم اجتمـاعی بـاگرایش خدمات اجتماعی شاغل در شغل مددکاری در مؤسسات مختلف رفـاهی، حمـایتی،درمانی و قضایی انجام شده است. جامع ه آم اری عبارتن چکیده کامل
        پژوهش حاضر به منظور تعیین میـزان فایـده دروس اصـلی و تخصصـی ارائـهشده در دانشگاه ها به دانـ شآموختگـان رشـته مـددکاری اجتمـاعی و علـوم اجتمـاعی بـاگرایش خدمات اجتماعی شاغل در شغل مددکاری در مؤسسات مختلف رفـاهی، حمـایتی،درمانی و قضایی انجام شده است. جامع ه آم اری عبارتن د از کلی ه م ددکاران ف ارغالتحص یل و ش اغل در مراک ز سازمان بهزیستی، سازمان زندانها، تشکلهای داوطلب مردمی و مؤسسـات خیریـه و نیـزمراکز بهداشتی و درمانی شهر اصفهان میباشد. تعداد 138 نفر مددکار دراین پژوهش مشارکت نمودند برای تعیین میـزان فایـدهدر وی ارائه شده ،کلیه دروس اصلی و تخصصی رشته مـددکاری اجتمـاعی در01 طبقـهتقسیم شدند و پاسخگویان در یک مقیاس 5 گزینه ای (طیف لیکرت) میزان فایده هر یـک ازدرسها را تعیین نمودند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشـنامه بـوده (کـه بـرای بررسـی روایـی از روشروایی محتوا و برای سـنجش پایـایی از روش آلفـای کرونبـاخ اسـتفاده گردیـد) و بـرایتجزیه و تحلیل اطلاعات از روش آمـاری توصـیفی (فراوانـی، د رصـد، میـانگین، انحـرافمعیار ) و روش آمار استنباطی (آزمون) نمونه های مستطیل و تحلیل واریـانس یـک طرفـه استفاده شد. یافته های تحقیق نشـان مـی دهـد کـه بیشـترین میـزان فایـده در مقولـه دانـش ومهارتهای مربوط به مددکاری فردی بوده و دانـش و مهارتهـای روان شـناختی، دانـش ومهارتهای توانبخشی و دانش و مهارتهـای مـددکاری گروهـی در رتبـه هـای بعـدی قـرارگرفته اند . مقایسه نگرش فارغ التحصیلان مرد و زن در مورد فایـده درسـهای ارائـه شـده،مشخص نمود که در مقوله های دانش و مهارتهای مددکاری فـردی و دانـش و مهارتهـایمددکاری جامعه ای و دانش و مهارتهای مـ دیریتی بـین مـردان و زنـان تفـاوت معنـاداریوجود دارد. همچنین در مورد تأثیر نوع سازمان محل اشتغال دانش آموختگان بر نگـارشآنان نسبت به میزان فایده دروس ارائه شده، نتایج نشان می دهـد کـه در میـانگین نمـراتمددکاران شـاغل در سـازمانها، زنـدانها در مقولـه دانـش و مهارتهـای حقـوقی بـه طـورمعنی داری بیش از سایر گروههاست. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی تأثیر آموزش گروهی بر افزایش عزت نفس دانش آموزان دختر پایه سوم مقطع متوسطه دبیرستانهای شهرستان بهبهان
        هادی کجباف نژاد
        پژوهش حاضر به بررسی تأثیر آموزش گروهی، بر افزایش عزت نفس دختـراننوجوان پایه سوم مقطع متوسطه شهرستان بهبهان در سال تحصیلی 18-08 با اسـتفادهاز طرح تحقیقی آزمایشی پـس آزمـون بـا گـروه کنتـرل مـی پـردازد و میـزان اثربخشـیمشاوره گروهی را به عزت نفس می سنجد. نمونه تحقیق دانش چکیده کامل
        پژوهش حاضر به بررسی تأثیر آموزش گروهی، بر افزایش عزت نفس دختـراننوجوان پایه سوم مقطع متوسطه شهرستان بهبهان در سال تحصیلی 18-08 با اسـتفادهاز طرح تحقیقی آزمایشی پـس آزمـون بـا گـروه کنتـرل مـی پـردازد و میـزان اثربخشـیمشاوره گروهی را به عزت نفس می سنجد. نمونه تحقیق دانش آموزان دختر سال سوم مقطع متوسطه یکی از دبیرستان های شهرستان بهبهان می باشد که به طور تصادفی انتخاب شده که 03 نفر از آزمودنی هـا بـهطور تصادفی در گروه آزمایش و 03 نفر آزمودنی به طور تصادفی در گـروه گـواه قـرارگرفته اند. متغیر مستقل 480 دقیقه جلسه مشاوره گروهی (تلفیقـی از دیـدگاه بـک والـیس) بود که فقط در مورد گروه آزمایش اجرا شد. پس از برگزاری مشـ اوره گروهـی میـانگیننمرات عزت نفس گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه افزایش نشان داده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی نقش مدیریت مشارکتی بر میزان اثربخشی رفتار سازمانی مدیران، ازدیدگاه دبیران و دبیرستانهای دخترانه منطقه 5 آموزش و پرورش استان تهران در سال تحصیلی 84-1383
        لیلا شریفیان مرحوم محمد حسین رئوفی
        پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش مدیریت مشارکتی بـ ر میـزان اثربخشـیرفتار سازمانی مدیریت مدیران از دیدگاه دبیران دبیرستانهای دخترانه منطقه 5 آمـوزشو پرورش استان تهران در سال 48-1383 انجام شده است فرضیه اصلی این پژوهش به بررسی رابطه بین مدیریت مشارکتی و اثربخشی رفتار سازمان چکیده کامل
        پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش مدیریت مشارکتی بـ ر میـزان اثربخشـیرفتار سازمانی مدیریت مدیران از دیدگاه دبیران دبیرستانهای دخترانه منطقه 5 آمـوزشو پرورش استان تهران در سال 48-1383 انجام شده است فرضیه اصلی این پژوهش به بررسی رابطه بین مدیریت مشارکتی و اثربخشی رفتار سازمانی مدیران پرداختـه اسـت. فرضیات فرعی پژوهش به شرح زیر می باشد: بین مدیریت مشارکتی و انعطاف پذیری مدیران رابطه وجود دارد _بین مـدیریتمشارکتی و روابط انسانی مدیران رابطـه وجـود دارد. بـین مـدیریت مشـارکتی و ایجـادگروههای کاری رابطه وجود دارد و بـین مـدیریت مشـارکتی و بهـره گیـری از روشـهاینوین آموزشی رابطه وجود دارد. جامعه آماری این پژوهش تمامی دبیران دبیرستانهای دخترانه منطقه 5 آموزش و پرورش استان تهران می باشند که از این میان 279 نفر به عنوان نمونه آمـاری در نظـرگرفته شده اند . تحقیق حاضر توصیفی پیمایشی و از نوع همبستگی می باشد و شیوه اجـرای آنبصورت میدانی و یـا اسـتفاده از پرسشـنامه و روش جمـع آوری اطلاعـات کتابخانـه ای،اسنادی و میدانی می باشد. تحلیل آماری داده ها حاصل از ضریب همبستگی پیرسـون نشـان مـی دهـد بـینمدیریت مشـارکتی و اثربخشـی رفتـار سـازمانی مـدیران رابطـه معنـ اداری وجـود دار د. همچنین بـین مـدیریت مشـارکتی و انعطـاف پـذیری مـدیر، روابـط انسـانی مـدیر، ایجـادگروههای کاری و بهره گیری از روشهای نوین آموزشی نیز رابطه معناداری وجود دارد. نتایج حاصل از بررسی تأثیر جمعی متغیرهـای مسـتقل مـدیریت مشـارکتی بـراثربخشی رفتار سازمانی مدیران از طریق رگرسیون چند متغیـره بـه روش گـام بـه گـام نشان می دهد که کلیه این متغیرها دارای تاثیری مثبت و باعث اثربخشی رفتـار سـازمانیمدیران گردیده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی رابطه بین تصمیم گیری شغلی با منبع کنترل در مشاوران
        مریم مشایخ دکترعبداﷲ شفیع آبادی
        این پژوهش به بررسی رابطه تصمیم گیری شغلی (فرآینـدی از تفکـر و عمـل کـهمنجر به انتخاب رفتار در افرادی با گروهی از موقعیـ تهـای شـبیه هـم در یـک مؤسسـه،اداره و یا کارگاه می شود) با منبع کنترل (مجموعه ارزیابیهای فردی در مورد توانایی های خود و نیروهای جهان که بر اساس تقویت چکیده کامل
        این پژوهش به بررسی رابطه تصمیم گیری شغلی (فرآینـدی از تفکـر و عمـل کـهمنجر به انتخاب رفتار در افرادی با گروهی از موقعیـ تهـای شـبیه هـم در یـک مؤسسـه،اداره و یا کارگاه می شود) با منبع کنترل (مجموعه ارزیابیهای فردی در مورد توانایی های خود و نیروهای جهان که بر اساس تقویت کننده ها شکل گرفته است) پرداخته است. برای این منظور، بـه روش نمونـه گیـری تصـادفی بـدون جـایگزینی از بـین نـواحی چهارگانـهآموزش و پـرورش شهرسـتان کـرج32 مشـاور مـرد و73 مشـاور زن انتخـاب شـدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه تصمیم گیری شغلی محقق سـاخته بـااعتبار 8872/ 0و پرسشنامه منبع کنترل راتر بـو د. نتـایج حاصـل از برآوردهـای آمـاریداده ها رابطه بین تصمیم گیری شغلی با منبع کنترل و رابطه بین جنسیت با تصـمیم گیـریشغلی مشاوران را تأیید نمود با این وجود چنین رابطـه ای بـین جنسـیت بـا منبـع کنتـرلمشاهده نشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی معلمان و ارائه یک مدل
        تورج فلاح مهنه محمد اسدیان
        این پژوهش با عنوان بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی معلمـا ن در شـهرفردوس انجام شده و مهمترین هدف آن، بررسی میزان رضایت شغلی معلمـان و عوامـلموثر بر آن بوده است. برای بررسی آن از نظریه های متفاوتی بخصوص نظریه پنج گانـهمزلو (فیزیکی، امنیتی، اجتماعی، احترام، خود شکوفایی) و چکیده کامل
        این پژوهش با عنوان بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی معلمـا ن در شـهرفردوس انجام شده و مهمترین هدف آن، بررسی میزان رضایت شغلی معلمـان و عوامـلموثر بر آن بوده است. برای بررسی آن از نظریه های متفاوتی بخصوص نظریه پنج گانـهمزلو (فیزیکی، امنیتی، اجتماعی، احترام، خود شکوفایی) و نظریـه برابـری اسـتفاده شـدهاســت. نــوع تحقیــق همبســتگی (correlation) و روش آن پیمایشــی (survey) شــیوه نمونه گیری، خوشه ای چند مرحله ای بوده است. جامعـه آمـاری کلیـه معلمـان سـه مقطـعتحصیلی که تعداد آنها در سال تحصیلی1384-1383، 858 نفر بودنـد کـه از میـان آنهـا،180 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و ابزار اندازه گیـری پرسشـنامه بـوده اسـت. پس از بررسی و تحلیل آماری در مورد فرضیه های تحقیق نتایج زیر به دست آمده است: 1- با 59/ 0اطمینان بین امنیت شغلی و رضایت شغلی رابطه معناداری وجود دارد. 2- با99/ 0اطمینان، بین روابط اجتماعی فرد با همکاران و رضایت شغلی رابطه معناداری وجوددارد. 3- با 99/ 0اطمینان، بین امکانـات و فرصـتهای رشـد و ارتقـاء و رضـایت شـغلی رابطـهمعناداری وجود دارد. 4- با 99/ 0اطمینان، بین منزلت اجتماعی و رضایت شغلی رابطه معناداری وجود دارد. 5- با استفاده از آزمون t برای گروه های مستقل و فرض برابری واریانس ها بین جنس و رضایت شغلی رابطه معناداری وجود ندارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - بررسی نقاط قوت و ضعف نظام ارزشیابی از کارآیی معلم
        ابوالفضل کرمی
        همگام با دخالت دوره در برنامه ریزی آموزشی و صرف هزینه های سنگین برای آموزش نونهالان کشور ارزشیابی تک تک برنامه و میزان تحقق اهداف مورد نظر ضروری می نماید. هدف این پژوهش بررسی نقاط قوت و ضعف نظام ارزشیابی از کارآیی معلم در شهرستان های استان تهران بوده است. جامعه آماری پ چکیده کامل
        همگام با دخالت دوره در برنامه ریزی آموزشی و صرف هزینه های سنگین برای آموزش نونهالان کشور ارزشیابی تک تک برنامه و میزان تحقق اهداف مورد نظر ضروری می نماید. هدف این پژوهش بررسی نقاط قوت و ضعف نظام ارزشیابی از کارآیی معلم در شهرستان های استان تهران بوده است. جامعه آماری پژوهش را فعالان آموزشی (معلمان، سرگروه ها، مدیران و کارشناسان، دانش آموزان و والدین آنها) دبیرستان های شهرستان های استان تهران در سال تحصیلی 28-28 تشکیل می دادند و نمونه مورد پژوهش به تعداد 870 نفر از 6 منطقه آموزشی از 72 منطقه شهرستان های استان تهران به شکل تصادفی خوشه ای چند مرحله ای که انتخاب شده اندکه تعداد آنها به شرح زیر بوده است. 870 نفر=120 والدین +120 مدیر و کارشناس + 300 دانش آموز (دختروپسر) +300 سرگروه +300 معلم (زن و مرد). این پژوهش از نوع پژوهش پیمایشی است و برای جمع آوری داده ها از 4 پرسشنامه محقق ساخته پس از تأیید و ویژگی های روان سنجی استفاده شده است. آزمون های آماری به کار رفته در این پژوهش از نوع توصیفی (فراوانی و درصد) بوده است. در ا ین پژوهش 41 سوال مطرح شده بود و جمع بندی نظر پاسخگویان نشان داد که حدود 37 درصد به نقاط ضعف یا ناکارآمدی دستورالعمل ارزشیابی و حدود 72 درصد به کارآمدی ارزشیابی که معرف نقاط قوت است رأی داده اند. پیشنهادات زیادی برای دفع نقاط ضعف ارائه شده است که مهمترین آنها افزایش سطح مهارت، امکانات آموزشی، سپردن ارزشیابی به دست افراد متخصص و آگاه و تأمین حداقل نیازهای مادی و معنوی معلمان بوده است. پرونده مقاله