• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - نقش امید به آینده، برنامه ریزی مطالعه و رضایتمندی از امکانات آموزشی در افت تحصیلی دانشجویان
        سیروس احمدی محمد حسین ابتکاری
        هدف پژوهش حاضر بررسی نقش امید به آینده، برنامه‌ریزی مطالعه و رضایتمندی از امکانات آموزشی در افت تحصیلی دانشجویان دانشگاه یاسوج است. روش تحقیق، پیمایش علی- مقایسه‌ای و جامعه‌ی آماری تحقیق، دانشجویان مشروط و ممتاز دانشگاه یاسوج است که 378 نفر شامل 185 نفر مشروط و 193نفر م چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر بررسی نقش امید به آینده، برنامه‌ریزی مطالعه و رضایتمندی از امکانات آموزشی در افت تحصیلی دانشجویان دانشگاه یاسوج است. روش تحقیق، پیمایش علی- مقایسه‌ای و جامعه‌ی آماری تحقیق، دانشجویان مشروط و ممتاز دانشگاه یاسوج است که 378 نفر شامل 185 نفر مشروط و 193نفر ممتاز به روش نمونه‌گیری نظام‌مند انتخاب شدند. ابزار تحقیق، مقیاس گرایش به امیدواری بزرگسالان اسنایدر (1994)، سیاهه‌ی مهارت‌های مطالعه کانگس (2011) و پرسشنامه‌ی محقق ساخته‌ی رضایتمندی از امکانات دانشگاه است که اعتبار آن‌ها به ترتیب مبتنی بر اعتبار محتوی و اعتبار سازه‌ای به روش تحلیل عاملی تاییدی است. بر اساس یافته‌های تحقیق، امید به آینده، آمادگی امتحان، مدیریت زمان و رضایت از کتابخانه در بین دانشجویان ممتاز به طور معناداری بیش از دانشجویان مشروطی است و پیش‌بینی احتمال وقوع مشروطی بر اساس این متغیرها با استفاده از رگرسیون لجستیک بیانگر این است که امید به آینده، آمادگی امتحان، مدیریت زمان و رضایت از کتابخانه قادر است به طور معناداری، احتمال وقوع مشروطی را پیش‌بینی کند. نتایج همچنین نشان داد، در بین متغیرهای جمعیّتی بجز متغیر سکونت در خوابگاه، سایر متغیرهای جمعیّتی قادر به پیش‌بینی معنادار وقوع مشروطی نیستند. با این وجود، یافته‌های پژوهش مبین آن است که از طریق ارتقای امید به آینده، آمادگی امتحان، مدیریت زمان، رضایت از کتابخانه و بهبود وضعیت خوابگاه‌ها، می‌توان افت تحصیلی را در بین دانشجویان کاهش داد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی تاثیر برنامه درسی فلسفی بر مهارتهای تفکر اقدام پژوهی کودکان
        مجید امیری ستاره موسوی
        ، مطالعه حاضر به منظور تعیین تاثیر برنامه درسی فلسفه محور بر تفکر اقدام پژوهشی کودکان مبتنی بر آموزه های اسلامی انجام شد. در این مطالعه نیمه تجربی ، برنامه درسی فلسفه محور به کودکان آموزش داده شد. دانش آموزان پسر و دختر پایه پنجم دوره ابتدایی شهرستان شهررضا به طور تصادف چکیده کامل
        ، مطالعه حاضر به منظور تعیین تاثیر برنامه درسی فلسفه محور بر تفکر اقدام پژوهشی کودکان مبتنی بر آموزه های اسلامی انجام شد. در این مطالعه نیمه تجربی ، برنامه درسی فلسفه محور به کودکان آموزش داده شد. دانش آموزان پسر و دختر پایه پنجم دوره ابتدایی شهرستان شهررضا به طور تصادفی انتخاب و به دو گروه کنترل و آزمون، هر کدام از گروهها 56نفر تقسیم شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه محقق ساخته تفکر اقدام پژوهی بود و دادها با نرم افزار spss18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامه درسی فلسفه محور بر تفکر اقدام پژوهی کودکان مبتنی بر آموزه های اسلامی صورت گرفته است. در این پژوهش از روش نیمه تجربی با استفاده از طرح پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل و آزمایش بهره گرفته شد. جامعه آماری کلیه دانش آموزان پسر و دختر پایه پنجم دوره ابتدایی شهرستان شهررضا بوده است که جهت انتخاب نمونه از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای گروه کنترل و آزمایش استفاده شد. در نهایت 56 نفر در گروه آزمایش و 56 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که برنامه درسی فلسفه محور بر تفکر اقدام پژوهی کودکان( تشخیص، تغییر وارزیابی مسئله) تاثیری مثبت و معنادار دارد. برنامه درسی فلسفه محور می تواند تاثیر بسزایی در بهبود مهارتهای تفکر کودکان داشته باشد و می توان ازآن به عنوان یک اقدام موثر در این زمینه استفاده نمود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - تبیین اهمال‌کاری تحصیلی دانشجو-معلمان بر اساس هوش اخلاقی و عادت‌های مطالعه
        آرش شهبازیان خونیق محسن علی پور رامین حبیبی کلیبر
        پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش مؤلفه‌های هوش اخلاقی و عادت‌های مطالعه در اهمال‌کاری تحصیلی دانشجو-معلمان انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجو- معلمان پسر مشغول به تحصیل پردیس علامه امینی تبریز در سال تحصیلی 1397-1396 به تعداد چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش مؤلفه‌های هوش اخلاقی و عادت‌های مطالعه در اهمال‌کاری تحصیلی دانشجو-معلمان انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجو- معلمان پسر مشغول به تحصیل پردیس علامه امینی تبریز در سال تحصیلی 1397-1396 به تعداد 480 بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 214 نفر از آن‌ها با روش نمونه‌گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های هوش اخلاقی لنیک و کیل (2011)، سیاهة عادت‌های مطالعه پالسانی و شارما (1989) و مقیاس اهمال‌کاری تحصیلی سولمون و راثبلوم (1984) استفاده گردید. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار اس پی اس اس 22 و آزمون‌های آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه (گام‌به‌گام) مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که تمامی مؤلفه‌های هوش اخلاقی و عادت‌های مطالعه با اهمال‌کاری تحصیلی رابطه منفی معنادار داشت (01/0P<). همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که از بین مؤلفه‌های عادت‌های مطالعه، مؤلفه‌های انگیزش یادگیری، برگزاری امتحانات و وضعیت فیزیکی توانستند به‌طور معناداری اهمال‌کاری تحصیلی را پیش‌بینی کنند. با توجه به ارتباط نزدیک این سه مشخصه باهم در هرگونه برنامه‌ریزی برای آموزش، پژوهش و اصلاح امور، لازم است این رابطه در نظر گرفته شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - طراحی الگوی نظری ساختارهای جدید دانش درشبکه اجتماعی و بهبود کیفیت آموزش
        حسن صائمی کورش فتحی واجارگاه
        با افزایش گرایش دانشگاه ها و دانشجویان به استفاده از امکانات و توانمندی های شبکه های اجتماعی و انتخاب آنها به عنوان یک مکانیسم ارتباطی، به کارگیری این شبکه ها برای توسعه دانش و پژوهش امری ضروری است. هدف اصلی این پژوهش طراحی الگوی نظری ساختارهای جدید دانش در شبکه اجتماعی چکیده کامل
        با افزایش گرایش دانشگاه ها و دانشجویان به استفاده از امکانات و توانمندی های شبکه های اجتماعی و انتخاب آنها به عنوان یک مکانیسم ارتباطی، به کارگیری این شبکه ها برای توسعه دانش و پژوهش امری ضروری است. هدف اصلی این پژوهش طراحی الگوی نظری ساختارهای جدید دانش در شبکه اجتماعی و بهبود کیفیت آموزش بود. این پژوهش از نوع کیفی بودو با استفاده از روش نظریه داده بنیاد و نمونه گیری هدفمند انجام شد. داده های مورد نیاز این پژوهش در دو بخش مصاحبه و بررسی اسناد جمع آوری شد. در بخش اول از طریق مصاحبه با آن دسته از افرادی که در زمینه شبکه های اجتماعی در آموزش تخصص داشتند و در بخش دوم اسناد و منابع منتشر شده مرتبط با شبکه اجتماعی که در قالب مقاله و کتاب انتشار یافته بودند، به جمع آوری داده ها پرداخته شد. داده های حاصل از آنها از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل شد . نتیجه این پژوهش نشان داد که الگوی ساختارهای جدید دانش در شبکه اجتماعی و بهبود آموزش مستلزم به کارگیری عواملی مانند آموزش تفکر منطقی، قوانین اخلاقی، تجارب مشترک، هویت و تسهیل انطباق و سازگاری می باشد. همجنین این الگو نیازمند بسترها و زمینه های فنی و حمایت تدریجی در آموزش ، ارائه استراتژی ها و راهبردهایی مانند آموزش مهارتهای فنی، ارائه اطلاعات به روز آموزشی وآموزش شیوه های تعامل پیچیده می باشد پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - رابطه سبکهای فرزند پروری و ابعاد کمال گرایی والدین با انگیزش تحصیلی فرزندان آنها در دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان دامغان
        سعیده فوادیان
        رابطه سبکهای فرزند پروری و ابعاد کمال گرایی والدین با انگیزش تحصیلی فرزندان آنها چکیده :هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه سبکهای فرزند پروری و ابعاد کمال گرایی والدین با خود تعیین گری فرزندان آنها بود. روش پژوهش مورد استفاده توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش ک چکیده کامل
        رابطه سبکهای فرزند پروری و ابعاد کمال گرایی والدین با انگیزش تحصیلی فرزندان آنها چکیده :هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه سبکهای فرزند پروری و ابعاد کمال گرایی والدین با خود تعیین گری فرزندان آنها بود. روش پژوهش مورد استفاده توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه شهرستان دامغان (به همراه والدین آنها) در سال تحصیلی 1395-1394 بوده است که از این جامعه تعداد 300 دانش آموز(150 دختر، 150 پسر) به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد. از آنها خواسته شد پرسشنامه های سبکهای های فرزند پروری والدین، ابعاد کمال گرایی والدین، و مقیاس انگیزش تحصیلی را تکمیل کنند. تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل رگرسیون چند متغیری انجام شد. براساس نتایج پژوهش سبک فرزند پروری اقتدارگرایانه و ابعاد دیگر مدار و خود مدار والدین می تواند انگیزش تحصیلی فرزندان آنها را پیش بینی کند. به طور کلی والدین می توانند با اتخاذ شیوه های فرزند پروری صحیح و انتظارات منطقی از فرزندان خود گامی در جهت بهبود انگیزش آنها را بر دارند. کلید واژه ها:سبکهای فرزند پروری،کمال گرایی،انگیزش تحصیلی پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - رابطه معنویت در کار با عملکرد سازمانی معلمان بر اساس مؤلفه‌های مدل اچیو
        قاسم کریمی سیف اله فضل الهی
        هدف تحقیق بررسی رابطه معنویت در کار با عملکرد سازمانی معلمان بر اساس مؤلفه‌های مدل اچیو است. روش تحقیق از نظر اهداف کاربردی و به لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری 847 نفر از معلمان آموزش‌ و پرورش ناحیه دو استان قم و نمونه آماری 265 نفر که بر اس چکیده کامل
        هدف تحقیق بررسی رابطه معنویت در کار با عملکرد سازمانی معلمان بر اساس مؤلفه‌های مدل اچیو است. روش تحقیق از نظر اهداف کاربردی و به لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری 847 نفر از معلمان آموزش‌ و پرورش ناحیه دو استان قم و نمونه آماری 265 نفر که بر اساس جدول مورگان به شیوه تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه معنویت در کار میلیمن و همکاران ( 2003) و عملکرد سازمانی هرسی و گلداسمیت(1981) به ترتیب با پایایی معادل 0.78 و 0.81 بر اساس آلفای کرانباخ استفاده‌ شد. تجزیه ‌و تحلیل اطلاعات بر اساس روش‌های توصیفی و آزمون‌های استنباطی در حد همبستگی پیرسون، Z فیشر و رگرسیون، در قالب نرم‌افزار SPSS نشان داد: 1. بین معنویت در کار و ابعاد آن (کار با معنا در سطح فردی، احساس همبستگی در سطح گروهی، هم راستایی ارزش‌های فردی و سازمانی، حس لذت بردن از کار، فرصت‌هایی برای زندگی درونی) با عملکرد سازمانی رابطه مثبت و معنی‌دار وجود دارد. 2. همبستگی بین معنویت در کار با عملکرد سازمانی معلمان زن و مرد متفاوت نیست و معنویت در کار پیش‌بینی کننده مناسبی برای عملکرد سازمانی معلمان مدارس است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - ساختارعاملی مقیاس خودمختاری پژوهشی
        یاسر گراوند حسین کارشکی محمدرضا آهنچیان
        پژوهش حاضر با هدف بررسی ساختار عاملی مقیاس خودمختاری پژوهشی انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده‌های علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد به تعداد 3199 نفر بود که از طریق فرمول کوکران حجم نمونه 220 نفر تعیین و چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی ساختار عاملی مقیاس خودمختاری پژوهشی انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده‌های علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد به تعداد 3199 نفر بود که از طریق فرمول کوکران حجم نمونه 220 نفر تعیین و به روش نمونه‌گیری سهمیه‌ای انتخاب شدند. روایی محتوای مقیاس توسط 8 نفر از متخصصان دانشگاه فردوسی مشهد و بر اساس محاسبه شاخص CVI برای تمام گویه های مقیاس مورد بررسی قرار گرفت و گویه‌های نامناسب حذف شدند. برای احراز روایی سازه مقیاس از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد، نتایج تحلیل مؤلفه‌های اصلی با چرخش واریماکس نشان داد که ارزش ویژه 5 عامل قابل‌ملاحظه بود که درمجموع 52/69 درصد واریانس مقیاس خودمختاری پژوهشی را تبیین می‌کردند. شاخص‌های نیکویی برازش مدل را تأیید نمودند. همچنین برای تعیین پایایی مقیاس خودمختاری پژوهشی از روش همسانی درونی(ضریب آلفا) استفاده شد، نتایج نشان داد ضریب آلفای کل مقیاس86/0 و در خرده مؤلفه‌های آزادی انتخاب، توانایی انتخاب، خودآگاهی، قدرت ارزیابی و مسئولیت‌پذیری به ترتیب 74/0، 75/0، 78/0، 70/ 0 و 72/0 به‌دست آمد. درمجموع می‌توان گفت که مقیاس خودمختاری پژوهشی، از همسانی درونی مطلوب و روایی کافی برخوردار بود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - بررسی اثربخشی درمان نوروفیدبک بر افزایش میزان توجه کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی
        مهسا محمدی مهرناز آزادیکتا
        چکیده: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان نوروفیدبک بر افزایش میزان توجه کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی بود. ﺭﻭﺵ ﺍﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻧﻴﻤﻪ ﺁﺯﻣﺎﻳﺸﻰ ﺑﺎ ﮔﺮﻭﻩ ﻛﻨﺘﺮﻝ ﻭ ﭘﻴﺶ ﺁﺯﻣﻮﻥ- ﭘﺲ ﺁﺯﻣﻮﻥ بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کودکان مبتلا به نقص توجه – بیش فعالی مراجعه کنن چکیده کامل
        چکیده: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان نوروفیدبک بر افزایش میزان توجه کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی بود. ﺭﻭﺵ ﺍﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻧﻴﻤﻪ ﺁﺯﻣﺎﻳﺸﻰ ﺑﺎ ﮔﺮﻭﻩ ﻛﻨﺘﺮﻝ ﻭ ﭘﻴﺶ ﺁﺯﻣﻮﻥ- ﭘﺲ ﺁﺯﻣﻮﻥ بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کودکان مبتلا به نقص توجه – بیش فعالی مراجعه کننده به مرکز مشاوره و خدمات درمانی روان پویا ودرمانگران بهجو بود که از بین آنها با توجه به ملاک های ورود نمونه‌ای به حجم 22 نفرانتخاب و والدین انها، به پرسشنامه کانرز نسخه والدین پاسخ دادند. دونفر از والدین در همان ابتدا انصراف خود را اعلام نمودند .سپس بقیه نمونه به طور تصادفی به دو گروه 10 نفره تقسیم شدند. گروه آزمایش درمان نوروفیدبک به مدت 30 جلسه دریافت کردند ولی گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند و در لیست انتظار قرارگرفتند. .برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس و نرم افزار SPSS-21 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که درمان نوروفیدبک به طور معناداری باعث افزایش میزان توجه کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی شد. واژه‌های کلیدی: درمان مبتنی بر نوروفیدبک، میزان توجه، کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی پرونده مقاله