طراحی الگوی نظری ساختارهای جدید دانش درشبکه اجتماعی و بهبود کیفیت آموزش
محورهای موضوعی : علوم تربیتیحسن صائمی 1 , کورش فتحی واجارگاه 2
1 - استادیارگروه علوم تربیتی،واحد آزادشهر،دانشگاه آزاد اسلامی،آزادشهر،ایران
2 - استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی
کلید واژه: شبکه اجتماعی, آموزش, کیفیت, الگو, ساختار دانش,
چکیده مقاله :
با افزایش گرایش دانشگاه ها و دانشجویان به استفاده از امکانات و توانمندی های شبکه های اجتماعی و انتخاب آنها به عنوان یک مکانیسم ارتباطی، به کارگیری این شبکه ها برای توسعه دانش و پژوهش امری ضروری است. هدف اصلی این پژوهش طراحی الگوی نظری ساختارهای جدید دانش در شبکه اجتماعی و بهبود کیفیت آموزش بود. این پژوهش از نوع کیفی بودو با استفاده از روش نظریه داده بنیاد و نمونه گیری هدفمند انجام شد. داده های مورد نیاز این پژوهش در دو بخش مصاحبه و بررسی اسناد جمع آوری شد. در بخش اول از طریق مصاحبه با آن دسته از افرادی که در زمینه شبکه های اجتماعی در آموزش تخصص داشتند و در بخش دوم اسناد و منابع منتشر شده مرتبط با شبکه اجتماعی که در قالب مقاله و کتاب انتشار یافته بودند، به جمع آوری داده ها پرداخته شد. داده های حاصل از آنها از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل شد . نتیجه این پژوهش نشان داد که الگوی ساختارهای جدید دانش در شبکه اجتماعی و بهبود آموزش مستلزم به کارگیری عواملی مانند آموزش تفکر منطقی، قوانین اخلاقی، تجارب مشترک، هویت و تسهیل انطباق و سازگاری می باشد. همجنین این الگو نیازمند بسترها و زمینه های فنی و حمایت تدریجی در آموزش ، ارائه استراتژی ها و راهبردهایی مانند آموزش مهارتهای فنی، ارائه اطلاعات به روز آموزشی وآموزش شیوه های تعامل پیچیده می باشد
Increasing the tendency of universities and students to use the facilities and capabilities of the social networks and their selection as a communication mechanism , applying these networks is necessary to develop the knowledge and research . The main goal of the present research was to formulate and Designing the theoretical pattern of new knowledge structures in the social network And improving the quality of education. This research was of a qualitative kind and it was performed using the grounded theory method and purposive sampling . The needed data for the present research was gathered in two sections of interview and documents studying . In the first section , data was gathered by interviewing the specialists in the social networks in education and in the second section the data was gathered through the resources ad documents published relating to the social network in the form of articles and books . The resulting data was analyzed through the open , axial and selective coding . The results demonstrate that Designing the theoretical pattern of new knowledge structures in the social network And improving the quality of education requires applying the factors such as training the logical thinking , moral principles , common experiences , identity and facilitating the adaptation and consistency . Also , such pattern needs the technical contexts and beds , the incremental support in the education and providing the strategies such as training the technical skills , providing the updated educational information and training the complex interactive methods
_||_