-
Article
1 - طراحی و تبیین مدل تداوم خرید محصولات مشابه اصل در سطح سازمانیJounal of Marketing Management , Issue 4 , Year , Summer 2022پژوهش حاضر به دنبال ارائه مدلی است که بتواند عوامل گوناگون مؤثر در تداوم خرید سازمانی محصولات صوتی و تصویری مشابه اصل را به خوبی نشان دهد. روش تحقیق حاضر از نوع کاربردی- توسعهای و از حیث شیوه اجرا از نوع تحقیقات کمی است. ابزار جمعآوری داده پرسشنامه است. به همین منظور Moreپژوهش حاضر به دنبال ارائه مدلی است که بتواند عوامل گوناگون مؤثر در تداوم خرید سازمانی محصولات صوتی و تصویری مشابه اصل را به خوبی نشان دهد. روش تحقیق حاضر از نوع کاربردی- توسعهای و از حیث شیوه اجرا از نوع تحقیقات کمی است. ابزار جمعآوری داده پرسشنامه است. به همین منظور در ابتدا به منظور جمعآوری دادهها، پس از بررسی ادبیات و پیشینه تحقیقات انجام شده، نمونه آماری تحقیق را 386 نفر از خریداران سازمانی و تولیدکنندگان محصولات صوتی و تصویری مشابه اصل در داخل و خارج از کشور تشکیل میدهند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از حداقل مربعات جزئی (PLS) استفاده شد. تحلیل دادههای تحقیق حاکی از نقش مؤثر دو گروه عوامل مرتبط با خریدار شامل عوامل مبتنی بر سازمان خرید؛ عوامل مبتنی بر محیط؛ واکنش خریدار؛ عوامل مرتبط با اعتبار توزیعکننده و عوامل مرتبط با اعتبار توزیعکننده شامل توانایی مدیریتی، توان بازاریابی و فروش، قدرت مالی توزیعکننده، پوشش بازار و خط محصول بر تداوم خرید محصولات مشابه اصل در سطح سازمانی است. Manuscript profile -
Article
2 - ارزیابی اثرات ارزش نوع دوستانه، آگاهی زیست محیطی و رسانه اجتماعی بر رفتار خرید سبز با نقش میانجی هدف هنجاری و نگرانی زیست محیطیJournal of Environmental Science and Technology , Issue 3 , Year , Summer 2023زمینه و هدف: نگرانیها در خصوص تخریب محیطزیست در چند دهه گذشته افزایش یافته است. در پاسخ به این نگرانیها مصرفکنندگان با بروز رفتار خرید سبز و استفاده از محصولات سبز به حفظ محیطزیست کمک میکنند. مسائل محیطی و حفظ محیطزیست یکی از مهمترین معیارهایی است که مصرفکنندگا Moreزمینه و هدف: نگرانیها در خصوص تخریب محیطزیست در چند دهه گذشته افزایش یافته است. در پاسخ به این نگرانیها مصرفکنندگان با بروز رفتار خرید سبز و استفاده از محصولات سبز به حفظ محیطزیست کمک میکنند. مسائل محیطی و حفظ محیطزیست یکی از مهمترین معیارهایی است که مصرفکنندگان هنگام خرید باید آن را مدنظر قرار دهند. هدف پژوهش ارزیابی اثرات ارزش نوعدوستانه، آگاهی زیستمحیطی و رسانه اجتماعی بر رفتار خرید سبز با نقش میانجی هدف هنجاری و نگرانی زیستمحیطی است. روش بررسی: روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و بر طبق شیوه جمعآوری داده ها، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، مشتریان محصولات غذایی ارگانیک در شهر تهران در سال 1401 می باشد. همچنین 415 پرسشنامه با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس توزیع و تعداد 387 پرسش نامه جمع آوری گردیده است. پایایی پرسش نامه با ارزیابی ضریب آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفته که به میزان 919/0 بوده است. روایی ابزار تحقیق نیز با انجام تکنیک تحلیل عاملی تاییدی مورد تایید قرار گرفته است. همچنین جهت تجزیهوتحلیل اطلاعات از روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شده است. یافته ها: نتایج حاصل از بررسی فرضیه های پژوهش حاکی از آن است که اثربخشی درک شده مشتری، رسانه اجتماعی، آگاهی زیستمحیطی، و ارزش نوعدوستانه بر هدف هنجاری و نگرانی زیستمحیطی اثرگذار است. همچنین نقش هدف هنجاری و نگرانی زیستمحیطی بر رفتار خرید سبز نشان داده شده است. بحث و نتیجه گیری: از دیدگاه مشتریان، بیشترین عامل اثرگذار بر نگرش زیستمحیطی، متغیر ارزش نوعدوستانه با آماره 363/13 و کمترین عامل اثرگذار بر هدف هنجاری، متغیر آگاهی زیستمحیطی با آماره 521/3 میباشد. Manuscript profile -
Article
3 - ارائه مدل ارتقاء برند بانک پارسیان مبتنی بر تئوری داده بنیاد بارویکرد ارزش آفرینیJournal of Investment Knowledge , Issue 35 , Year , Winter 2020مطالعه در مورد عوامل ارتقاء برند به سازمان های مالی و بانک ها کمک می کند تا استراتژی های بازاریابی خود را با درک صحیحی از مسائل برند بهبود ببخشند. اگرچه در اهمیت این موضوع بحثی نیست ولی تحقیقات موجود در این زمینه راضی کننده نیست و نیاز به مطالعات بیشتری می باشد، این مسئ Moreمطالعه در مورد عوامل ارتقاء برند به سازمان های مالی و بانک ها کمک می کند تا استراتژی های بازاریابی خود را با درک صحیحی از مسائل برند بهبود ببخشند. اگرچه در اهمیت این موضوع بحثی نیست ولی تحقیقات موجود در این زمینه راضی کننده نیست و نیاز به مطالعات بیشتری می باشد، این مسئله نشانه اهمیت مطالعه عوامل ارتقاء برند است. مسئله اصلی این پژوهش ارائه مدل ارتقاء برند بانک پارسیان است از آنجایی که در زمینه ارتقاء برند با توجه به شرایط بومی کشورمان مدل جامعی وجود ندارد از روش تئوری مبتنی بر داده ها برای نظریه پردازی و شناسایی ابعاد مدل استفاده شده است. در مدل پارادایمی تئوری مبتنی بر داده ها پدیده اصلی این پژوهش همان فرایند ارتقاء برند در نظر گرفته شده و شرایط فعلی شرایط زمینهای و شرایط مداخله گر این پدیده ای اصلی نیز ارائه خواهد شد. همچنین نتایج آن نیز ارائه میشود. برای ساخت مدل پارادایمی از طریق مصاحبه های دقیق مرتبط با نظریه مبتنی بر داده ها جامعه آماری این پژوهش از میان کلیه متخصصان مطرح دانشگاهی دارای زمینه علمی مرتبط با مدیریت برند و بازاریابی، مدیران و کارشناسان بانک ها انتخاب شده اند. Manuscript profile -
Article
4 - بررسی تاثیر عوامل موثر بر پذیرش فناوری مالی توسط مشتریان بانک (مطالعه موردی بانک پاسارگاد)Journal of Investment Knowledge , Issue 2 , Year , Summer 2021امروزه در اقتصاد جهانی دورنمای کسب وکار در بانکداری به صورت چشمگیری تغییر کرده است ، اهمیت فزاینده نوآوری هایی نظیر استفاده گسترده از تکنولوژی ها، گستره کسب وکار بانکی را تغییر داده است. فناوری مالی به یک بخش جدایی ناپذیر در صنعت بانکداری تبدیل شده اند و استارت آپ ها حو Moreامروزه در اقتصاد جهانی دورنمای کسب وکار در بانکداری به صورت چشمگیری تغییر کرده است ، اهمیت فزاینده نوآوری هایی نظیر استفاده گسترده از تکنولوژی ها، گستره کسب وکار بانکی را تغییر داده است. فناوری مالی به یک بخش جدایی ناپذیر در صنعت بانکداری تبدیل شده اند و استارت آپ ها حوزه فعالیت خود را با ورود کردن به فعالیت های بانکی که در گذشته تنها تحت پوشش بانک ها بود، گسترش داده اند؛ هدف این تحقیق بررسی و درک بهتر اثرگذاری سودمندی ادراک شده، سهولت ادراک شده، تجربه مشتری، تبلیغات شفاهی، قابلیت اعتمادپذیری بر روی پذیرش فناوری های مالی از سوی مشتریان بانک ها می باشد. این تحقیق از بعد هدف کاربردی بوده و از لحاظ رویکرد تحقیق کمی و دارای استراتژی توصیفی پیمایشی می باشد. جامعه آماری این تحقیق مشتریان بانک پاسارگاد بوده که از بین آنها تعداد 377 نفر به عنوان نمونه توسط فرمول کوکران محاسبه و انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه می باشد و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار PLS استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که متغیر سهولت ادراک شده اثر منفی بر اعتماد مشتریان داده و سایر متغیرها بر قابلیت اعتمادپذیری و در نتیجه پذیرش فن آوری مالی اثر مثبت داشته اند. Manuscript profile -
Article
5 - طراحی و تبیین مدل خرید نهایی کالای ایرانی با رویکرد ریسک مالی و سرمایه گذاری اهمیت- عملکرد (IPMA)Journal of Investment Knowledge , Issue 4 , Year , Autumn 2021امروزه مخاطره خرید محصولات داخلی به عنوان یک اصل مهم و اساسی برای رونق فضای کسب کار و رسیدن به رشد و توسعه اقتصادی پذیرفته شده است. هدف این تحقیق طراحی و تبیین مدل خرید نهایی با استفاده از رویکرد تحلیل ریسک مالی و سرمایه گذاری اهمیت-عملکرد با بررسی اثربخشی متغیرهای موثر Moreامروزه مخاطره خرید محصولات داخلی به عنوان یک اصل مهم و اساسی برای رونق فضای کسب کار و رسیدن به رشد و توسعه اقتصادی پذیرفته شده است. هدف این تحقیق طراحی و تبیین مدل خرید نهایی با استفاده از رویکرد تحلیل ریسک مالی و سرمایه گذاری اهمیت-عملکرد با بررسی اثربخشی متغیرهای موثر بر خرید نهایی کالای ایرانی می باشد. این تحقیق از بعد هدف کاربردی بوده و از لحاظ رویکرد تحقیق کمی و دارای استراتژی توصیفی پیمایشی می باشد. جامعه آماری تحقیق مصرف کنندگان کالای ایرانی بوده، تعداد 377 نفر به عنوان نمونه توسط نرم افزارG- Power محاسبه و انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه می باشد و برای تحلیل داده ها از مدل معادلات ساختاری با نرم افزار Smart Pls استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان داد که متغیر ریسک مالی اثر مثبت بر اعتماد و اثری منفی بر قصد خرید دارد. همچنین متغیرهای دانش محصول، کیفیت ادراک شده و ارزش ادراک شده بر اعتماد و قصد خرید موثر بودند ولی بر خلاف نتایج تحقیقات قبلی متغیر اعتماد اثر منفی بر قصد خرید داشت که در نتیجه متغیر اعتماد به عنوان میانجی مورد تایید قرار نگرفت. همچنین نتایج برآمده از تحلیل اهمیت عملکرد مدل تحقیق نشان می دهد که متغیرهای کیفیت ادراک شده، ارزش ادراک شده و قصد خرید د مدل دارای وضعیت بسیار مطلوبی از لحاظ عملکرد و اهمیت هستند ولی متغیرهای دانش محصول، اعتماد و ریسک مالی باید بنحوی اثرگذاری شان کاهش یافته و حذف شوند. Manuscript profile -
Article
6 - طراحی و تبیین مدل ارتباطات بازاریابی یکپارچه در رشد مالی و اقتصادی صنعت گردشگریJournal of Investment Knowledge , Issue 4 , Year , Autumn 2023ارتباطات یکپارچه بازاریابی می تواند بین کارگزاران گردشگری، کارکنان و مشتریان با تبادل اطلاعات از قبل، حین و بعد از سفر، سبب ایجاد ارزش افزوده برای ذی نفعان و رشد مالی و اقتصادی در صنعت گردشگری گردد. هدف از این پژوهش طراحی و تبیین مدل بازارایابی یکپارچه در رشد و توسعه اق Moreارتباطات یکپارچه بازاریابی می تواند بین کارگزاران گردشگری، کارکنان و مشتریان با تبادل اطلاعات از قبل، حین و بعد از سفر، سبب ایجاد ارزش افزوده برای ذی نفعان و رشد مالی و اقتصادی در صنعت گردشگری گردد. هدف از این پژوهش طراحی و تبیین مدل بازارایابی یکپارچه در رشد و توسعه اقتصادی صنعت گردشگری و مسافرتی ایران با تمرکز بر دفاتر خدمات مسافرتی شهر تهران است. روش تحقیق ایــن پژوهــش کاربردی ـ توســعه ای و بــا ماهیــت اکتشــافی اســت و داده‎هــا بــه روش آمیخته (کیفی-کمی) گــردآوری شــده اســت. جامعه آماری بخش کمی شامل کارشناسان و پرسنل دفاتر خدمات مسافرتی شهر تهران است که حجــم نمونــه بــه روش نمونه گیــری تصادفــی طبقـه ای 348 نفر در نظر گرفته شده است. نتایج بخش کیفی بصورت مدل کیفی در مقاله ای جداگانه ارائه گردید اما نتایـج مرحلـه کمی دال بر شــرایط علــی اثرگــذار ارتباطات بازاریابی یکپارچه بر رشد و توسعه اقتصادی صنعت گردشگری شــامل تحلیل یکپارچه(تحلیل مشتری، ارتباطی و مالی) می شــود. شـرایط زمینـه ای نیـز شـامل (الزامات زمینه ای فردی، نقاط قوت، رقابت پذیری، نیروی انسانی، فرایندها، شواهد فیزیکی، مدیریت محتوا، مدیریت دانش و تجربه) و شــرایط مداخله گــر شــامل شرایط محیطی(قوانین وشرایط سیاسی، مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیستی و فناوری ارتباطات) می شــود. هم راستایی سخت افزارها و نرم افزارها در جهت استفاده بهینه از ابزار ارتباطی آمیخته تبلیغ به عنوان راهبرد موثر در این زمینه تایید و پیامدهای آن شامل خرید و خرید مجدد و ایجاد ارزش پیشنهادی ارتباطات بازاریابی یکپارچه می باشد. Manuscript profile -
Article
7 - تبیین و ارزیابی رفتار شهروندی زیست محیطی و اثرات آن بر توسعه گردشگری با نقش میانجی برندسازی شهری (مورد کاوری: شهر تهران)Urban Environmental Planning and Development , Issue 12 , Year , Winter 2024امروزه توسعه گردشگری در مقاصد مختلف از اهداف راهبردی و مهم تلقی میشود و دارای اثرات مثبت بسیاری است. از این رو کشورهایی که از تواناییهای بالقوهای در این زمینه بهرهمند هستند، تلاش مستمری دارند تا با برندسازی سهم مناسبی از بازارهای گردشگری را به خود اختصاص دهند. هدف ا Moreامروزه توسعه گردشگری در مقاصد مختلف از اهداف راهبردی و مهم تلقی میشود و دارای اثرات مثبت بسیاری است. از این رو کشورهایی که از تواناییهای بالقوهای در این زمینه بهرهمند هستند، تلاش مستمری دارند تا با برندسازی سهم مناسبی از بازارهای گردشگری را به خود اختصاص دهند. هدف از پژوهش تبیین ارزیابی بازاریابی داخلی و رفتار شهروندی زیستمحیطی بر توسعه گردشگری شهری با نقش میانجی برندسازی شهری بوده است. روش تحقیق از جهت هدف، کاربردی و بر طبق شیوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل شهروندان استان تهران در سال 1402 است که به مناطق شمال، جنوب، غرب، شرق و مرکز تقسیم شدند. با استفاده از فرمول کوکران تعداد 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده و 420 پرسشنامه به روش نمونهگیری در دسترس توزیع و تعداد 403 پرسشنامه جمعآوری گردیده است. پایایی پرسشنامه با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفته که به میزان 804/0 بوده است. دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری و توسط نرمافزار Smart-PLS تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها حاکی از آن است که بازاریابی داخلی، بازاریابی شهری، تصویر شهر و رفتار شهروندی زیستمحیطی بر برندسازی شهری اثرگذار بوده است. همچنین برندسازی شهری بر توسعه گردشگری شهری تاثیر معنیداری دارد. بنابراین در این پژوهش برندسازی شهری بر توسعه گردشگری شهری با آماره (931/8) بیشترین تاثیر و رفتار شهروندی زیستمحیطی بر برندسازی شهری با آماره (570/3) کمترین تاثیر را داشته است. Manuscript profile -
Article
8 - Evaluation and Prediction of International Marketing Management Factors for Wind Renewable Energy EquipmentJournal of System Management , Issue 1 , Year , Winter 2022Countries have made significant investments in the last decade to reach the international market of renewable energy. Studies potentially have indicated a beneficial renewable energy market. Accordingly, firms must alter their business model to enter the global market. MoreCountries have made significant investments in the last decade to reach the international market of renewable energy. Studies potentially have indicated a beneficial renewable energy market. Accordingly, firms must alter their business model to enter the global market. This research aims to discover strategic factors in international marketing management for new renewable energy products. The community of this research includes experienced managers and experts in the field of renewable wind energy. The analysis is applied in terms of purpose and is of the qualitative-quantitative method. In this study, structural equation modeling and Smart PLS software have been utilized for data analysis. The results indicate that 11 strategic factors could influence the international marketing management for new wind renewable energy products, and their effect is at a significant level. Finally, the research model was analyzed using fuzzy inference system (FIS) and Matlab software. Manuscript profile -
Article
9 - Future Study of Marketing in the Banking Industry with a focus on Blockchain TechnologyJournal of System Management , Issue 5 , Year , Autumn 2022The aim of the current research is to identify the futures of marketing in the banking industry with a focus on blockchain technology. The current research is applied in terms of direction and has a mixed methodology due to the use of qualitative and quantitative method MoreThe aim of the current research is to identify the futures of marketing in the banking industry with a focus on blockchain technology. The current research is applied in terms of direction and has a mixed methodology due to the use of qualitative and quantitative methods together. The theoretical population of the research was experts in banking marketing and digital financial technologies, especially blockchain, and the sampling method was done in a judgmental method. The sample size in this study was equal to 15 people. For data analysis, meta synthesis methods, Binominal's statistical test, developed Copras and root definitions tool were used. The tools of data collection in this research were interviews and questionnaires (expert evaluation and priority evaluation questionnaires). 47 drivers were extracted from meta synthesis and these drivers were classified into nine main drivers. The drivers of the research were screened in two stages using theory-based inference screening and Binominal's test, and 12 drivers were considered for prioritization using the Copras technique. The remaining drivers were evaluated using the Copras technique and three criteria of importance, degree of certainty and experts' expertise. The findings showed that the drivers of marketing researchers' interest in digital financial technologies and blockchain and the development of decentralized banking had the highest priority and were selected for scenario planning. Based on these two drivers, four scenarios of crypto bank, conservative banking, pioneer banking and traditional banking were developed. The research proposals were proposed based on the important drivers and the desired scenario (crypto bank). Manuscript profile -
Article
10 - تاثیر ارزش ویژه برند و نگرش مصرف کنندگان نسبت به تبلیغات بر ایجاد مزیت رقابتی (مطالعه موردی هتل های 5 ستاره کیش )Journal of Industrial Strategic Management , Issue 5 , Year , Winter 2021امروزه تمام فعالیتهای اقتصادی درگیر رقابت هستند لذا هر بنگاه اقتصادی در تلاش است برای خود خلق مزیت رقابتی نماید در حوزه هتلداری این مفهوم از اهمیت ویژهای برخوردار است. ارزش ویژه برند و نگرش مصرف کننده دو عامل کلیدی در خلق مزیت رقابتی هستند لذا در این مقاله تأثیر ارزش وی Moreامروزه تمام فعالیتهای اقتصادی درگیر رقابت هستند لذا هر بنگاه اقتصادی در تلاش است برای خود خلق مزیت رقابتی نماید در حوزه هتلداری این مفهوم از اهمیت ویژهای برخوردار است. ارزش ویژه برند و نگرش مصرف کننده دو عامل کلیدی در خلق مزیت رقابتی هستند لذا در این مقاله تأثیر ارزش ویژه برند بر مزیت رقابتی با نگرش مصرف کننده نسبت به تبلیغات و با رویکردی کاربردی در هتلهای پنج ستاره کیش مورد بررسی قرار میگیرد. بر اساس مبانی نظری مدل مفهومی استخراج گردید. برای گردآوری دادهها از پرسشنامهای شامل 25 پرسش استفاده گردید. پرسشنامه از دیدگاه خبرگان امر از نظر روایی محتوا تایید شد. سپس روایی سازه با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی تاییدی انجام شد. برای سنجش پایایی نیز ضریب آلفای کرونباخ و پایایی مرکب محاسبه گردید. ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه 859/0 محاسبه گردید و مقدار CR تمامی متغیرها نیز بالای 7/0بدست آمد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مسافران هتل های پنج ستاره کیش میباشند و پرسشنامه به صورت تصادفی در اختیار 490نفر از مسافران قرار گرفت. برای آزمون فرضیههای پژوهش از تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار LISREL استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد آگاهی از برند، نگرش مصرف کننده نسبت به تبلیغات، کیفیت ادراک شده، وفاداری به برند و تداعی برند بر مزیت رقابتی تاثیر دارد. همچنین نتایج تحقیق نشان داد ارزش ویژه برند بر نگرش مصرف کننده به تبلیغات تاثیر مثبت و معنیداری دارد و نگرش مصرف کننده به تبلیغات، در رابطه بین ارزش ویژه برند با مزیت رقابتی نقش میانجی ایفا میکند. Manuscript profile -
Article
11 - ارائه چارچوبی برای شناسایی پیشرانهای موثر روی آینده بازاریابی نوآورانه در صنعت بانکداری با تمرکز بر فناوری بلاکچینJournal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 1 , Year , Summer 2023هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل پیشرانهای اثرگذار روی آینده بازاریابی نوآورانه در صنعت بانکداری با تمرکز بر فناوری بلاکچین است. روش: تحقیق حاضر از نظر جهتگیری، کاربردی بوده و به علت استفاده از روشهای کیفی و کمّی در کنار هم، دارای روششناسی آمیخته است. جامعه نظر Moreهدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل پیشرانهای اثرگذار روی آینده بازاریابی نوآورانه در صنعت بانکداری با تمرکز بر فناوری بلاکچین است. روش: تحقیق حاضر از نظر جهتگیری، کاربردی بوده و به علت استفاده از روشهای کیفی و کمّی در کنار هم، دارای روششناسی آمیخته است. جامعه نظری پژوهش، خبرگان بازاریابی بانکی و فناوریهای مالی دیجیتال بود و روش نمونهگیری به صورت قضاوتی انجام شد. حجم نمونه در این پژوهش برابر با 15 نفر بود. برای تحلیل دادهها، روشهای فراترکیب، آزمون آماری بینم و کپراس توسعهیافته استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش، پرسشنامههای خبرهسنجی و اولویتسنجی کپراس بود. یافتهها: 47 پیشران از فراترکیب استخراج شد و این پیشرانها در قالب نُه پیشران فرهنگی، قانونی، فناورانه، ساختاری و فرایندی، فینتکها، محیطی، مشتری، امنیتی و آگاهی و اطلاعرسانی طبقهبندی شدند. پس از غربال نظری و آماری، 12 پیشران برای اولویتبندی با کپراس مورد توجه قرار گرفتند. پیشرانهای باقیمانده با بکارگیری کپراس و سه شاخص شدت اهمیت، میزان قطعیت و تخصص خبرگان ارزیابی شدند. نتایج نشان داد که پیشرانهای اقبال محققان بازاریابی به فناوریهای مالی دیجیتال و بلاکچین و توسعه بانکداری غیرمتمرکز دارای بالاترین اولویت از نظر اثرگذاری روی آینده بازاریابی نوآورانه در صنعت بانکداری با تمرکز بر فناوری بلاکچین هستند.نتیجهگیری: تحقیقات بازاریابی و فناوری مالی علیالخصوص مطالعات میان رشتهای، تنظیم و سازگاری روشها و استراتژیهای بازاریابی در حوزههای مختلف با فناوری بلاکچین، سرمایهگذاری روی فینتکها و بهبود رگولاتوری و اصلاح برخی قوانین و نظامها مثل اصلاح نظام کارمزد و کیف پول، از مهمترین پیشنهادهای کاربردی پژوهش بودند. Manuscript profile -
Article
12 - نقش نوآوری بازاریابی و تبلیغات خلاقانه در قصد خرید مشتریان شرکت دیجی کالاJournal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 1 , Year , Summer 2022چکیدهزمینه و هدف: عامل مهم در موقعیت های راهبردی بازاریابی و تبلیغات، درک صحیح از چگونگی تصمیم گیری مصرف کننده است. همچنین قصد خرید مشتری بخشی از رفتارهای شناختی مصرف کنندگان است که روشی را که انتظار می رود مصرف کننده برای خرید یک مارک خاص داشته باشد، نشان می دهد. هدف ا Moreچکیدهزمینه و هدف: عامل مهم در موقعیت های راهبردی بازاریابی و تبلیغات، درک صحیح از چگونگی تصمیم گیری مصرف کننده است. همچنین قصد خرید مشتری بخشی از رفتارهای شناختی مصرف کنندگان است که روشی را که انتظار می رود مصرف کننده برای خرید یک مارک خاص داشته باشد، نشان می دهد. هدف از انجام پژوهش، ارزیابی نقش نوآوری بازاریابی و تبلیغات خلاقانه در قصد خرید مشتریان در شرکت دیجیکالا در شهر تهران میباشد. روش: روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و بر طبق شیوه جمع آوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش تمامی مشتریان شرکت دیجیکالا میباشند. با روش فرمول کوکران تعداد 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده و 400 پرسشنامه به روش غیرتصادفی و از طریق نمونه گیری در دسترس توزیع شد، بدین صورت که یک پرسش نامه تهیه گردید و در ابتدای آن یک سوال مطرح شد که آیا تاکنون خریدی از شرکت دیجی کالا داشته اید یا خیر؟ افرادی که جواب مثبت دادند نسبت به تکمیل پرسش نامه از طریق پُرس لاین اقدام نمودند و تعداد 393 پرسشنامه جمع-آوری گردیده است. پایایی پرسشنامه با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ مورد ارزیابی قرار گرفته که به میزان 818/0 بوده است. همچنین دادهها با شیوه مدلیابی معادلات ساختاری و توسط نرمافزار Smart-PLS مورد سنجش قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد که نوآوری بازاریابی و تبلیغات خلاقانه بر قصد خرید نقش ایفا میکند و تاثیر آگاهی از نام تجاری و اعتماد بر قصد خرید نشان داده شده است و همچنین تاثیر نگرانیهای حریم خصوصی بر قصد ابراز همدلی بیان شده است، و تجربه خرید آنلاین بر اعتماد نقش داشته است. در نهایت، تاثیر نقش ارزش عاطفی بر آگاهی از نام تجاری و نیز قصد ابراز همدلی بر قصد خرید مورد تایید قرار نگرفت.نتیجه گیری: از دیدگاه مشتریان، بیشترین عامل اثرگذار بر قصد خرید، متغیر اعتماد با آماره 876/9 و کمترین عامل اثرگذار بر آگاهی از نام تجاری، متغیر ارزش عاطفی با آماره 207/1 میباشد. Manuscript profile -
Article
13 - بررسی تأثیر عوامل موقعیتی بر رفتار خرید مصرفکنندگان بهمنظور بهرهوری مراکز تجاری کیشThe Journal of Productivity Management , Issue 65 , Year , Summer 2024در تحقیق حاضر به بررسی چگونگی تأثیر عوامل موقعیتی بر رفتار خرید مصرفکنندگان در زمینة بهرهوری مراکز تجاری کیش پرداختهشده است. روش تحقیق از نوع کاربردی و ازلحاظ رویکرد، اکتشافی - تبیینی و شیوه انجام نیز بهصورت آمیخته (کیفی-کمی) است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل مدیران Moreدر تحقیق حاضر به بررسی چگونگی تأثیر عوامل موقعیتی بر رفتار خرید مصرفکنندگان در زمینة بهرهوری مراکز تجاری کیش پرداختهشده است. روش تحقیق از نوع کاربردی و ازلحاظ رویکرد، اکتشافی - تبیینی و شیوه انجام نیز بهصورت آمیخته (کیفی-کمی) است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل مدیران مراکز تجاری کیش و در بخش کمی شامل مشتریان مراکز تجاری کیش است که از میان گروه اول به روش گلوله برفی هدفمند تعداد 12 نمونه و از میان گروه دوم به روش تصادفی ساده تعداد 117 نمونه، انتخاب شد. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات در بخش کیفی از تئوری داده بنیاد و در بخش کمی از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتههای مبتنی بر نظریه داده بنیاد در بخش کیفی نشان داد، عوامل موقعیتی از طریق 7 مؤلفه پول در دسترس، گشتوگذار در فروشگاه، محیط اجتماعی، برخورد فروشنده، ویژگیهای فیزیکی، امنیت و تفریح و سرگرمی، تمایلات رفتاری مشتریان را تحت تأثیر قرار میدهد. تمایلات رفتاری مشتریان نیز بر قصد خرید آنها تأثیر میگذارد. همچنین، عوامل بازاریابی بهعنوان شرایط زمینه و عوامل مدیریتی به عنوان عوامل مداخلهگر بر قصد خرید مشتریان تأثیر گذاشته و موجب بهرهوری مراکز تجاری کیش میشود. یافتههای کمی نیز تأییدی بر یافتههای بخش کیفی است؛ بهطوریکه نتایج حاصل از مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد، عوامل موقعیتی به تمایلات رفتاری؛ تمایلات رفتاری، آمیخته بازاریابی و عوامل مدیریتی بهقصد خرید؛ و قصد خرید به بهرهوری مؤثر است. بنابراین میتوان گفت، بهبود بهرهوری مراکز تجاری کیش پروسه پیچیدهای بوده، بهشدت تحت تأثیر عوامل موقعیتی، عوامل بازاریابی و عوامل مدیریتی قرار دارد. Manuscript profile -
Article
14 - تاثیر عوامل درون سازمانی بر عملکرد فروش با نقش انتقال ایده، خلاقیت، نوآوری و خودکارآمدی نیروی فروشJournal of Interdisciplinary Studies in Marketing Management , Issue 4 , Year , Winter 2022روند روبه رشد رقابت در فروش محصولات و خدمات منجر گردیده تا سازمانها توجه ویژهای به فروش محصولات و خدمات خود داشته و در نتیجه برنامهریزی و سرمایهگذاری مطلوبی در بهرهبرداری از نیروهای فروش به منظور توسعه سطح عملکرد فروش خود انجام دهند. بر این اساس هدف از انجام این مط Moreروند روبه رشد رقابت در فروش محصولات و خدمات منجر گردیده تا سازمانها توجه ویژهای به فروش محصولات و خدمات خود داشته و در نتیجه برنامهریزی و سرمایهگذاری مطلوبی در بهرهبرداری از نیروهای فروش به منظور توسعه سطح عملکرد فروش خود انجام دهند. بر این اساس هدف از انجام این مطالعه بررسی نقش عوامل درون سازمانی (دانش نظارتی، انطباقپذیری نیروی کار جدید و سرمایهگذاری در سرمایه اجتماعی تیمی) بر عملکرد فروش با تاکید بر نقش میانجی انتقال ایده، خلاقیت نیروی کار جدید و نوآوری فروش نمایند. همچنین این مطالعه نقش تعدیلگر خودکارآمدی بر اثرگذاری عوامل درون سازمانی بر عملکرد فروش را موردبررسی قرار داده است. جامعه آماری پژوهش را کلیهی مدیران و سرپرستان ارشد شرکتهای تولیدی حوزه مواد غذایی تشکیل دادهاند که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای- تصادفی تعداد 138 نفر بهعنوان نمونه پژوهش تعیین گردیدند. تجزیه و تحلیل دادههای جمع-آوریشده با استفاده از پرسشنامه به روش مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی به کمک نرمافزار اسمارت-پی-الاس موردبررسی قرار گرفت. یافتههای این مطالعه نشان داد که انطباقپذیری نیروی کار جدید و سرمایهگذاری در سرمایه اجتماعی تیمی، انتقال ایده و نوآوری فروش تاثیر معناداری بر عملکرد فروش داشتهاند. همچنین این مطالعه نشان داد که خودکارآمدی تنها تاثیر انطباقپذیری نیروی کار جدید فروش بر عملکرد فروش را تعدیل مینماید و نقش تعدیلگری آن در ارتباط با اثرگذاری دانش نظارتی و سرمایهگذاری در سرمایه اجتماعی تیمی بر عملکرد فروش موردتایید قرار نگرفت Manuscript profile -
Article
15 - تبیین عملکرد جهادی مدیران با تاکید بر قرآن کریم، نهج البلاغه و بیانات عالمانه آیت العظمی امام خامنه ای(مدظله العالی)New Approaches to Jihadi Management and Islamic Governance , Issue 4 , Year , Winter 2021پس از انقلاب اسلامی، به ویژه در سال های دفاع مقدس، یکی از شیوه های مدیریت که به طور خاص مورد توجه قرار گرفت،مدیریت جهادی بود که برگرفته از تعالیم اسلامی،بهره گیری از انرژی و توانمندی منابع انسانی است که با تکیه بر ارزش ها و اعتقادات معنوی صورت می گیرد.هدف این تحقیق،تبیی Moreپس از انقلاب اسلامی، به ویژه در سال های دفاع مقدس، یکی از شیوه های مدیریت که به طور خاص مورد توجه قرار گرفت،مدیریت جهادی بود که برگرفته از تعالیم اسلامی،بهره گیری از انرژی و توانمندی منابع انسانی است که با تکیه بر ارزش ها و اعتقادات معنوی صورت می گیرد.هدف این تحقیق،تبیین عملکرد جهادی مدیران با تاکید بر قرآن کریم،نهج البلاغه و بیانات عالمانه آیت العظمی امام خامنه ای(مدظله العالی) می باشد.روش تحقیق از نظر هدف،کاربردی و برطبق شیوه جمع آوری داده ها،توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش،تمامی مدیران و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای غرب استان تهران (شهرقدس، شهریار، ملارد، صفادشت و سما اندیشه) می باشند.در واقع، تعداد 125 پرسشنامه به روش تصادفی ساده توزیع و تعداد 120 پرسش نامه جمع آوری گردیده است.پایایی پرسش نامه با ارزیابی ضریب آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفته که به میزان 0/761 بوده است. همچنین داده ها با شیوه مدل یابی معادلات ساختاری و توسط نرم افزار Smart-PLS مورد سنجش قرار گرفتند.نتایج حاصل از بررسی فرضیههای پژوهش حاکی از آن است که مسئولیت و پاسخگویی مدیران، شایسته سالاری، التزام به تعهدات، روابط خوب و قوی مدیران با کارکنان، و نظارت مبتنی بر نیاز بر عملکرد جهادی مدیران تاثیر دارد. Manuscript profile -
Article
16 - بررسی تاثیر قابلیت های تجارت الکترونیک بر عملکرد شرکت با رویکرد نیازهای نوین مدیریت جهادیNew Approaches to Jihadi Management and Islamic Governance , Issue 1 , Year , Spring 2022پرداختن به موضوع کیفیت فناوری اطلاعات و دانش جدید در حوزه مدیریت جهادی اهمیت بیشتری یابد که هدف کاربردی این تحقیق را نشان می دهد. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت و روش، توصیفی پیمایشی میباشد. همچنین روش پژوهش بهصورت کمی است و با توجه به اینکه روابط بین شاخص Moreپرداختن به موضوع کیفیت فناوری اطلاعات و دانش جدید در حوزه مدیریت جهادی اهمیت بیشتری یابد که هدف کاربردی این تحقیق را نشان می دهد. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت و روش، توصیفی پیمایشی میباشد. همچنین روش پژوهش بهصورت کمی است و با توجه به اینکه روابط بین شاخص ها مورد بررسی قرار می گیرد، از نوع همبستگی است.. جامعه آماری این پژوهش کلیه سرپرستان، روسا و مدیران تولید و بازاریابی دفاتر مرکزی و نمایندگی های مجاز شرکت های منتخب در صنعت خودرویی می باشد. حجم جامعه برابر با 4000 نفر است. بنابراین با توجه به حجم شمارش پذیر و محدود جامعه، در این پژوهش تعداد اعضای نمونه از طریق جدول مورگان تعیین گردید که بر اساس جدول مورگان تعداد اعضای نمونه 351 نفر می باشد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد قابلیت های تجارت الکترونیکی استفاده گسترده از اینترنت در فعالیت های تجاری را ترویج می کند و تصمیم گیری و کارایی را در بین کارکنان تسهیل می کند و در نتیجه سیستم عملیاتی شرکت ها را بهینه می کند . همچنین از طریق این چابکی، شرکت های خودرویی می توانند بین فناوری های تجارت الکترونیک، اهداف تجاری و خواسته های بازار هم افزایی ایجاد کنند. Manuscript profile -
Article
17 - بررسی تاثیر فعالیت های رسانه های اجتماعی بر رضایت از تجارت الکترونیکی و قصد خرید در رویکردهای جدید حکمرانی اسلامیNew Approaches to Jihadi Management and Islamic Governance , Issue 4 , Year , Autumn 2022با رواج اینترنت، رسانه های اجتماعی تبدیل به ابزار مهمی برای رویدادهای بازاریابی آنلاین شده اند. افراد و شرکت ها هر دو صفحات هواداری در پلتفرم های آنلاین ایجاد میکنند و فرصتهای کسب و کار را با استفاده از رسانههای اجتماعی گسترش میدهند. می توان این پژوهش را از لحاظ هدف Moreبا رواج اینترنت، رسانه های اجتماعی تبدیل به ابزار مهمی برای رویدادهای بازاریابی آنلاین شده اند. افراد و شرکت ها هر دو صفحات هواداری در پلتفرم های آنلاین ایجاد میکنند و فرصتهای کسب و کار را با استفاده از رسانههای اجتماعی گسترش میدهند. می توان این پژوهش را از لحاظ هدف تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی نام برد. تحقیق حاضر را میتوان از نوع تحقیقات توصیفی از نوع همبستگی و از نوع معادلات ساختاری به حساب آورد. در میان انواع روش های تحقیق توصیفی در زمره مطالعه موردی قرار میگیرد و از نوع کمی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه مشتریان فروشگاه اینترنتی دیجی کالا هستند. لذا حجم جامعه نامحدود و شمارش پذیر در نظر گرفته و حجم نمونه با توجه با فرمول کوکران 384 نفر مشخص گردید. نتایج نشان میدهد این مدل به درک کاربران از قصد بکارگیری از رسانه اجتماعی کمک میکند. بازاریابی رسانه اجتماعی به مخاطب هدف دست یافته و از طریق رابطه نزدیک و بلندمدت با جامعه آنلاین، اثر اطلاعات انتقالی را بهبود میبخشد. ارائه دهندگان خدمات رسانه اجتماعی باید نحوه افزایش اثرات فعالیتهای بازاریابی رسانه اجتماعی را مدنظر داشته باشند. Manuscript profile -
Article
18 - تبیین تاثیر مدیریت دانش و نقش شبکه های تجاری در بانکداری اسلامیNew Approaches to Jihadi Management and Islamic Governance , Issue 5 , Year , Winter 2022پس از انقلاب اسلامی تحقق بانکداری اسلامی در سیستم بانکی کشور یکی از موضوعات اساسی در زمینه بانکی بوده است. پیشرفت چشمگیر بانکداری اسلامی در چند دهه اخیر،توجه بسیاری از پژوهشگران حوزه مالی و بانکی را به خود جلب کرده است. با توجه به اهمیت موضوع بانکداری اسلامی،هدف از انجا Moreپس از انقلاب اسلامی تحقق بانکداری اسلامی در سیستم بانکی کشور یکی از موضوعات اساسی در زمینه بانکی بوده است. پیشرفت چشمگیر بانکداری اسلامی در چند دهه اخیر،توجه بسیاری از پژوهشگران حوزه مالی و بانکی را به خود جلب کرده است. با توجه به اهمیت موضوع بانکداری اسلامی،هدف از انجام پژوهش تبیین تاثیر مدیریت دانش و نقش شبکه های تجاری در بانکداری اسلامی در شهر تهران می باشد.روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و بر طبق شیوه جمع آوری داده ها، توصیفی از نوع همبستگی است.جامعه آماری پژوهش،تمامی مشتریان بانک های قرض الحسنه مهر ایران و بانک های قرض الحسنه رسالت در استان تهران می باشد.همچنین تعداد 384 نفر با روش فرمول کوکران به عنوان نمونه تعیین شده و 400 پرسشنامه به روش نمونه گیری در دسترس توزیع و تعداد 394 پرسش نامه جمع آوری گردیده است.پایایی پرسش نامه با ارزیابی ضریب آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفته که به میزان 808/0 بوده است.همچنین داده ها با شیوه مدل یابی معادلات ساختاری و توسط نرمافزار Smart-PLS مورد سنجش قرار گرفتند.نتایج حاصل از بررسی فرضیه های پژوهش حاکی از آن است که سنجش بازار، تصرف بازار، شبکه های تجاری، شبکه های مالی ومدیریت دانش بر بانکداری اسلامی نقش ایفا می کند. Manuscript profile -
Article
19 - رفتار معاملهگران و تأثیر آن بر مدیریت دارایی بر پایه دادههای درون روزی بازار طلاBehavioral Studies in Management , Issue 5 , Year , Winter 1398این مقاله، به بررسی رفتار معامله گران پرداخته است. عملکرد مدیریت دارایی در معاملات درون روزی بازار طلا مورد بررسی قرار گرفته است. جهت انجام این پژوهش 408 آزمودنی در سال 97 تا 98 مورد ارزیابی قرار گرفتند. ابتدا هر آزمودنی پرسشنامه رفتاری را با سه بعد رفتار احساسی، رفتار Moreاین مقاله، به بررسی رفتار معامله گران پرداخته است. عملکرد مدیریت دارایی در معاملات درون روزی بازار طلا مورد بررسی قرار گرفته است. جهت انجام این پژوهش 408 آزمودنی در سال 97 تا 98 مورد ارزیابی قرار گرفتند. ابتدا هر آزمودنی پرسشنامه رفتاری را با سه بعد رفتار احساسی، رفتار منطقی و رفتار ریسکپذیر سنجش شده و پس از آن در نرمافزار شبیهسازی بازار با استفاده از دادههای تاریخی سال 2000 جهت ازبینبردن تورش اخباری میان آزمودنیها انتخاب شده است. آزمون فرضیات با استفاده از رگرسیون چندمتغیره مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان میدهند ابعاد رفتاری معامله گران در موقعیت خرید و فروش تأثیرات نامتقارنی دارند. در بازارهایی با موقعیتهای خرید، داشتن رفتار منطقی میتواند بیشتری عامل مؤثر رفتاری برای معامله گران باشد و در بازارهایی با موقعیت فروش رفتار ریسکپذیری عامل مؤثرتری برای معاملهگر است و در نهایت در بازارهای دوطرفه مهمترین عامل رفتاری مؤثر بر عملکرد معامله گران رفتار ریسکپذیر و اجتناب از رفتارهای احساسی است. Manuscript profile -
Article
20 - تاثیر تنهایی، نگرانی از سلامت جسمی و همدلی بر قصد تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی و قصد خرید در معلولین و افراد ناتوان جسمیBehavioral Studies in Management , Issue 1 , Year , Spring 1400معلولیت همانند پدیدهای زیستی و اجتماعی، حقیقتی است که همه جوامع، جدای از میزان توسعهیافتگی، اعم از کشورهای صنعتی و غیرصنعتی با آن روبرو هستند. ناتوانان جسمی، معلولان و جانبازان، قسمتی از افراد جامعهاند که همچون سایرین نیازمند بهرهمندی و استفاده از امکانات و خدمات ع Moreمعلولیت همانند پدیدهای زیستی و اجتماعی، حقیقتی است که همه جوامع، جدای از میزان توسعهیافتگی، اعم از کشورهای صنعتی و غیرصنعتی با آن روبرو هستند. ناتوانان جسمی، معلولان و جانبازان، قسمتی از افراد جامعهاند که همچون سایرین نیازمند بهرهمندی و استفاده از امکانات و خدمات عمومی هستند. هدف از انجام پژوهش، ارزیابی تاثیر تنهایی، نگرانی از سلامت جسمی و همدلی بر قصد تبلیغات دهان به دهان و قصد خرید در بین معلولین و افراد ناتوان جسمی در شهر تهران میباشد. روش تحقیق از جهت هدف، کاربردی و بر طبق شیوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش تمامی معلولین و افراد ناتوان جسمی سازمان بهزیستی در شهر تهران میباشند. با استفاده از فرمول کوکران تعداد 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده و 400 پرسشنامه به روش نمونهگیری در دسترس توزیع و تعداد 393 پرسشنامه جمعآوری گردیده است. پایایی پرسشنامه با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفته که به میزان 789/0 بوده است. دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری و توسط نرمافزار Smart-PLS تجریه و تحلیل شدند. نتایج حاصل از بررسی فرضیهها حاکی از این است که همدلی افراد معلول، تنهایی افراد معلول، عزتنفس کم افراد معلول، و نگرانی از سلامت جسمی افراد معلول بر روابط بین اجتماعی افراد معلول تاثیر معناداری دارد. همچنین آگاهی زیستمحیطی افراد معلول بر روابط بین اجتماعی افراد معلول اثرگذار نبوده است. و در نهایت، نقش روابط بین اجتماعی افراد معلول بر قصد تبلیغات دهانبهدهان معلولین و قصد خرید معلولین نشان داده شده است. Manuscript profile -
Article
21 - طراحی و ارائه مدل بازاریابی شخصیت نام تجاری به منظور افزایش وفاداری مشتریانJournal of Business Management , Issue 4 , Year , Autumn 2020در پژوهش حاضر به ارائه مدل بازاریابی شخصیت نام تجاری به منظور افزایش وفاداری مشتریان پرداخته شده است. روش تحقیق کاربردی، اکتشافی، تبیینی و از نوع آمیخته است. بنابراین، انجام آن در دو فاز کیفی و کمی صورت گرفت. اطلاعات مورد نیاز در فاز کیفی از طریق مصاحبه با 16 نفر از مدی Moreدر پژوهش حاضر به ارائه مدل بازاریابی شخصیت نام تجاری به منظور افزایش وفاداری مشتریان پرداخته شده است. روش تحقیق کاربردی، اکتشافی، تبیینی و از نوع آمیخته است. بنابراین، انجام آن در دو فاز کیفی و کمی صورت گرفت. اطلاعات مورد نیاز در فاز کیفی از طریق مصاحبه با 16 نفر از مدیران و متخصصان صنعت لوازمخانگی که تعداد آنها به روش نمونهگیری گلوله برفی هدفمند تعیین گردید، جمعآوری شد. در بخش کمی، دادههای مورد نیاز از طریق توزیع پرسشنامه محققساخته در بین 80 تن از مشتریان لوازمخانگی جزیره کیش و به روش کوکران گردآوری شد. جهت طراحی و اجرای مدل، از مدلسازی معادلات ساختاری با pls، استفاده شد. نتایج نشان داد، عناصر آمیخته بازاریابی و مدیریت برند بر شخصیت برند مؤثر بوده، اما نگرش مشتریان بر شخصیت برند مؤثر نیست. شخصیت برند بر تثبیت جایگاه برند مؤثر ولی بر تصمیم خرید مؤثر نیست. ویژگیهای کارکردی برند بر تصمیم خرید مؤثر بوده اما بر تثبیت جایگاه برند مؤثر نمیباشد. عوامل محیطی بر تثبیت جایگاه برند مؤثر اما بر تصمیم خرید مؤثر نیست. تجربه برند بر تثبیت جایگاه برند مؤثر نیست اما بر تصمیم خرید مؤثر است. همچنین، تثبیت جایگاه برند و تصمیم خرید بر وفاداری به برند تاثیرگذار نیست. Manuscript profile -
Article
22 - بررسی نقش عوامل موثر تبلیغات شفاهی بر قصد خرید مجدد درصندوق های سرمایه گذاری بانک ملتJournal of Business Management , Issue 2 , Year , Autumn 2021هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش عوامل موثر تبلیغات شفاهی برقصد خرید مجدد در صندوق های سرمایه گذاری بانک ملت می باشد. پژوهش حاضر برمبنای هدف کاربردی، از حیث جمع آوری داده هـا از نـوع توصـیفی _ همبـستگی و نوع داده های جمع آوری شده از نوع پرسشنامه ای است که به شکل میدانی Moreهدف از انجام این پژوهش بررسی نقش عوامل موثر تبلیغات شفاهی برقصد خرید مجدد در صندوق های سرمایه گذاری بانک ملت می باشد. پژوهش حاضر برمبنای هدف کاربردی، از حیث جمع آوری داده هـا از نـوع توصـیفی _ همبـستگی و نوع داده های جمع آوری شده از نوع پرسشنامه ای است که به شکل میدانی اجراشده است.جامعه آمـاری مشتریان صندوق های سرمایه گذاری بانک ملت در شعب استان تهران بوده اند.در این پژوهش از روش مدل یـابی معادلات ساختاری با استفاده نرم افزارSmart Pls 3 برای تحلیل داده ها بهره گرفته شد. با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری و با استفاده از فرمول کوکران تعداد 394 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند.پایایی پرسشنامه با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به میزان 0.754 بوده است.روایی تحقیق نیز با استفاده از تحلیل عاملی تائیدی بررسی شده است.نتایج حاصل از بررسی فرضیه ها نشان داد که متغیرهای رضایتمندی،اعتماد،مسئولیت اجتماعی و سادگی بر تبلیغات شفاهی نقش ایفا کرده و متغیر تبلیغات شفاهی و رضایتمندی نیز بر قصد خرید مجدد تاثیر داشته اند.متغیر سهولت استفاده نیز بر تبلیغات شفاهی تاثیری ندارد. Manuscript profile -
Article
23 - بررسی تأثیر قابلیت های سازمانی بر عملکرد رقابتی با نقش میانجی چابکی سازمانیJournal of Business Management , Issue 4 , Year , Autumn 2023هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر قابلیتهای سازمانی بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی چابکی سازمانی است. پژوهش حاضر به لحاظ روشی، توصیفی-پیمایشی و به لحاظ هدف نیز کاربردی است. جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان و مدیران کویرموتور به تعداد 200 نفر بودند که با استفاده از جدول مورگان- Moreهدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر قابلیتهای سازمانی بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی چابکی سازمانی است. پژوهش حاضر به لحاظ روشی، توصیفی-پیمایشی و به لحاظ هدف نیز کاربردی است. جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان و مدیران کویرموتور به تعداد 200 نفر بودند که با استفاده از جدول مورگان-کرجسی تعداد 128 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود. تجزیه و تحلیل دادهها با مدل معادلات ساختاری و با نرمافزار Smart Pls3 انجام شد. نتایج نشان داد که قابلیتهای سازمانی برچابکی سازمان تأثیر معناداری دارد. چابکی سازمان بر عملکرد رقابتی تأثیر معناداری دارد. همینطور قابلیتهای سازمانی بر عملکرد رقابتی با نقش میانجی چابکی سازمان تأثیر معناداری دارد. قابلیت پویا بر عملکرد رقابتی تأثیر ندارد. بنابراین تقویت قابلیتهای سازمانی میتواند سطح واکنشپذیری، انعطافپذیری سازمان به تحولات مختلف را تسرعی نماید و منجر به بهبود عملکرد رقابتی گردد. همچنین بهره گیری از ابزارهای نوین بازاریابی و بکارگیری بهتر عناصر عملیاتی و اهمیت قائل شدن به مهارتها، دانش بخشهای مختلف سازمان می تواند در چابکی سازمانی و به تبع آن در بهبود عملکرد مؤثر باشد Manuscript profile -
Article
24 - تاثیر "مدیریت منابع انسانی سبز" بر "مدیریت زنجیره تامین سبز" با نقش تعدیلگر تعهد مدیران ارشدJournal of Business Management , Issue 4 , Year , Autumn 2021نگرانی های اجتماعی ، خواسته مشتریان و فشار مقررات دولتی باعث نگرش سازمانها به مسائل زیست محیطی شده و نگاه سبز به مسائل مدیریتی هم بدین منظور است. مدیریت سبز منابع انسانی و زنجیره تامین از موضوعات مهم مدیریتی هستند . سبز کردن کل سازمان برنامه ای برای سازمان است و موفقیت Moreنگرانی های اجتماعی ، خواسته مشتریان و فشار مقررات دولتی باعث نگرش سازمانها به مسائل زیست محیطی شده و نگاه سبز به مسائل مدیریتی هم بدین منظور است. مدیریت سبز منابع انسانی و زنجیره تامین از موضوعات مهم مدیریتی هستند . سبز کردن کل سازمان برنامه ای برای سازمان است و موفقیت برنامه های سازمانی نیازمند تعهد مدیریت عالی است. از این رو در این پژوهش به دنبال بررسی رابطه ی سبز مدیریت منابع انسانی و زنجیره تامین همراه با بررسی نقش تعدیلگریِ تعهد مدیریت ارشد سازمان هستیم. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات توصیفی با اهداف کاربردی می باشد و باتوجه به بررسی روابط میان چند متغیر از نوع همبستگی می باشد. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری صنایع تولید مبلمان می باشد و حجم نمونه تصادفی 170 می باشد.داده های جمع آوری شده توسط نرم افزارهای SPSS و PLS جهت آزمایش فرضیات ، مورد تحلیل بر اساس مدل سازی ساختاری قرار گرفت. نتایج نشان داد که پنج متغیر مدیریت منابع انسانی سبز شامل توسعه وآموزش ، توانمندسازی ، پاداش ، مدیریت عملکرد و استخدام تاثیر مثبتی بر مدیریت زنجیره تامین سبز دارند و نشان داده شد تعهد مدیران ارشد این تاثیرگذاری را تعدیل می کند Manuscript profile -
Article
25 - بررسی میزان تاثیر مسئولیت پذیری اجتماعی بر قصد خرید مجدد با متغیر میانجی ارزش ویژه برند و اعتماد به برند (مصرف کنندگان مواد ضد عفونی کننده دست و سطوح برند اتکا در دوران کرونا)Social Research , Issue 1 , Year , Summer 2021هدف از این پژوهش، بررسی میزان تاثیر مسئولیت پذیری اجتماعی بر قصد خرید مجدد با متغیر میانجی ارزش ویژه برند و اعتماد به برند است. تحقیـق بـر حـسب نحـوه گردآوری داده ها ، توصیفی - پیمایشی و از شاخه میدانی می باشد. جامعـه آمـاری، مصرف کنندگان مواد ضد عفونی کننده دست و سطوح Moreهدف از این پژوهش، بررسی میزان تاثیر مسئولیت پذیری اجتماعی بر قصد خرید مجدد با متغیر میانجی ارزش ویژه برند و اعتماد به برند است. تحقیـق بـر حـسب نحـوه گردآوری داده ها ، توصیفی - پیمایشی و از شاخه میدانی می باشد. جامعـه آمـاری، مصرف کنندگان مواد ضد عفونی کننده دست و سطوح برند اتکا فروشگاههای زنجیره ای اتکاء در شهر تهران بوده اند که بـا اسـتفاده ای از روش نمونــه گیــری غیر احتمالی طبقه بندی شده تعــداد 5 فروشگاه انتخـاب و به علت نامحدود بودن جامعه آماری، تعداد 384 پرسشنامه بین فروشگاهها توزیع گردید. پایایی پرسش نامه با روش ضریب آلفای کرونباخ و روایی پرسشنامه با تکنیک تحلیل عاملی تاییدی بررسی شد. سپس داده ها با روش مدل یابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار Smart -PLSمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از بررسی فرضیه های پژوهش ، حاکی از تایید کلیه فرضیات بوده است. Manuscript profile