• Home
  • محمود احمدی شریف

    List of Articles محمود احمدی شریف


  • Article

    1 - الگوی نواورانه صادرات محصولات نفتی با استفاده از فناوری زنجیره بلوکی بمنظور غلبه بر تحریمهای نفتی
    Applied Economics , Issue 4 , Year , Autumn 1402
    هدف این پژوهش ارایه مدل استفاده از فناوری زنجیره بلوکی بمنظور غلبه بر تحریم تجارت محصولات نفتی است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر ماهیت داده ها آمیخته و از نظر روش های گردآوری داده ها یک پژوهش توصیفی میباشد. پژوهش حاضر از دو منظر کمی و کیفی مورد بررسی قرار گرفت More
    هدف این پژوهش ارایه مدل استفاده از فناوری زنجیره بلوکی بمنظور غلبه بر تحریم تجارت محصولات نفتی است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر ماهیت داده ها آمیخته و از نظر روش های گردآوری داده ها یک پژوهش توصیفی میباشد. پژوهش حاضر از دو منظر کمی و کیفی مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری در مرحله پژوهش کیفی شامل خبرگان و صاحب نظران دانشگاهی و نیز خبرگان و مدیران شاغل در حوزه ی نفت، گاز و پتروشیمی هستند که از این میان، تعداد 125 نفر به روش نمونه گیری در دسترس و هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی برای بررسی مدل نظری نیز از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده که نتایج بیانگر آن است که صادرات محصولات نفتی با استفاده از فناوری زنجیره بلوکی می تواند در غلبه بر تحریمها و دور زدن تحریمهای نفتی بین المللی موثر واقع شده و موجب تقویت صادرات کشور گردد. Manuscript profile

  • Article

    2 - طراحی الگو برندسازی دیجیتال محصولات کشاورزی سالم در ایران با استفاده از روش گراندد تئوری
    Journal of Environmental Science and Technology , Issue 141 , Year , Spring 2024
    زمینه و هدف: در عصر حاضر، محیط طبیعی عرصه مهمی برای رقابت تمایز و برندسازی است و مسائل زیستمحیطی چشمانداز رقابتی را در بسیاری از صنایع از جمله کشاورزی تغییر میدهند.. این پژوهش بر طراحی الگو برندسازی دیجیتال محصولات کشاورزی سالم در ایران با استفاده از روش گراندد تئوری در More
    زمینه و هدف: در عصر حاضر، محیط طبیعی عرصه مهمی برای رقابت تمایز و برندسازی است و مسائل زیستمحیطی چشمانداز رقابتی را در بسیاری از صنایع از جمله کشاورزی تغییر میدهند.. این پژوهش بر طراحی الگو برندسازی دیجیتال محصولات کشاورزی سالم در ایران با استفاده از روش گراندد تئوری در بازار ایران تمرکز دارد. روش بررسی: برای کشف شاخصها، مولفهها و ابعاد برند دیجیتال از دو روش کیفی و کمّی از نرمافزارهای Maxqda و Smart-PLS استفاده شده است. دادههای پژوهش از طریق مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته از روش نمونهگیری هدفمند در جامعه برندسازان دیجیتال کشور در سال 1402 انجام پذیرفت. به منظور سنجش کمّی روایی تحلیل کیفی از ضریب هولستی استفاده شد. با توجه به جدول کرجیسی مورگان اندازه جامعه نمونه تحلیل عاملی تاییدی مشخص و از روش تصادفی ساده از طریق سامانه پرسا توزیع گردید. همچنین برای بررسی اعتبار سازه روایی واگر و همگرا محاسبه گردید. یافتهها: شرایط علّی برند دیجیتال محصولات کشاورزی سالم در ایران شامل 3 مقوله: امنیت اقتصادی کشاورز، امنیت غذایی، تمایزسازی محصولات کشاورزی میباشد. مقوله محوری حاصل از شرایط علّی شامل 3 مقوله فرعی: برندسازی دیجیتال محصولات کشاورزی سالم، بهرهمندی از قدرت جامعه برند سبز و افزایش نقاط تماس با مشتریان و ذینفعان میباشد. شرایط زمینهای در الگوی برندسازی دیجیتال محصولات کشاورزی سالم شامل 3 مقوله: اخلاق زیستمحیطی، بازاریابی دیجیتال و تولید محصولات کشاورزی سالم میباشد. شرایط مداخلهگر، شرایط علّی را تسهیل میکنند و خود به تنهایی منجر به رفتار نمیشوند، اما با تاثیر بر شرایط علّی، بر برندسازی دیجیتال محصولات کشاورزی سالم تاثیرگذار هستند. شرایط مداخلهگر شامل 2 مقوله: یعنی فرهنگ جامعه و انتظارات مصرفکنندگان برند محصولات سبز میباشند. پیامدها و نتایج استفاده از راهبردها و اقدامات حاصل از برندسازی دیجیتال محصولات کشاورزی سالم شامل 4 مقوله: حفاظت از آب، خاک و هوا، رشد اقتصاد کشاورزی، محصولات غذایی سبز و امنیت غذایی میباشد. بحث و نتیجه گیری: نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان میدهد که ابعاد، مولفهها و شاخصهای برندسازی دیجیتال محصولات کشاورزی سالم با یافتههای تجربی تطبیق دارند. برندسازی دیجیتال فرآیندی مستمر و هزینهبر میباشد، لذا حمایت مالی مسئولان را طلب مینماید. همچنین به منظور ایجاد اشتغال و امنیت و سلامت غذایی بایستی برندسازی دیجیتال محصولات کشاورزی سالم ترویج گردد. Manuscript profile

  • Article

    3 - Designing a Strategic Model for International Marketing of Iranian Handmade Carpets
    Journal of System Management , Issue 4 , Year , Summer 2021
    The purpose of this study is to design a strategic model for international marketing of Iranian handmade carpets - a combined approach. The present study, in terms of its basic applied purpose, in terms of nature, survey research and in terms of paradigm, combined-explo More
    The purpose of this study is to design a strategic model for international marketing of Iranian handmade carpets - a combined approach. The present study, in terms of its basic applied purpose, in terms of nature, survey research and in terms of paradigm, combined-exploratory research, sampling in the qualitative part of the research was done purposefully and in the quantitative part was done by simple random sampling. In the qualitative stage with 12 experts, who were mainly academic experts in the field of international marketing and senior managers of companies exporting Iranian handmade carpets, the interviews continued until theoretical saturation was achieved, and the sample of the quantitative section consisted of 196 people selected according to the Cochran's formula and the research tool in the qualitative section has been identified using the exploratory method of strategic components of international marketing of Iranian handmade carpets and the factors affecting it and in a small part it was evaluated through descriptive-survey research. The sampling method in the qualitative part was purposeful and in the quantitative part was simple random. The research tool in the qualitative part of exploratory interview was semi-structured and in a small part, for the strategic evaluation of international marketing of Iranian handmade carpets, a researcher-made questionnaire was used, which was designed based on the themes obtained in the qualitative stage. In the qualitative part, the analysis of the interviews was performed using the content analysis method. The validity and reliability of the components were examined and Cronbach's alpha of all the above components was 0.7 and during it; the most important basic, organizing and comprehensive themes on the components of the factors affecting the international marketing strategy of Iranian handmade carpets were assessed. Quantitatively, through structural equation methods, the accuracy of the research model was confirmed and it turned out that the selection of concepts, dimensions and indicators had a high accuracy in the handmade carpet industry and it can provide a suitable framework for compiling a vision document for the handmade carpet industry. Manuscript profile

  • Article

    4 - شناسایی ابعاد و مؤلفه های کلان مدل نوآورانه ارتقاء مدیریت ارتباط با مشتری مبتنی بر هوش تجاری و بررسی روابط بین آنها
    Journal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 4 , Year , Winter 2020
    زمینه:مدیریت ارتباط با مشتری به شرکت کمک می‌کند تا بفهمد کدام مشتری ارزش به‌دست آوردن، کدام ارزش نگه داشتن، کدام یک استراتژیک بوده، کدام یک سودآور است و از کدام یک می‌توان صرفنظر کرد. هدف: شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های کلان مدل ارتقاء مدیریت ارتباط با مشتری مبتنی بر هوش تجا More
    زمینه:مدیریت ارتباط با مشتری به شرکت کمک می‌کند تا بفهمد کدام مشتری ارزش به‌دست آوردن، کدام ارزش نگه داشتن، کدام یک استراتژیک بوده، کدام یک سودآور است و از کدام یک می‌توان صرفنظر کرد. هدف: شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های کلان مدل ارتقاء مدیریت ارتباط با مشتری مبتنی بر هوش تجاری و بررسی روابط بین آن‌ها در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، هدف اصلی این تحقیق است. روش:پژوهش حاضر بر اساس هدف کاربردی و روش آن از نوع پیمایشی است. شیوه جمع‌آوری اطلاعات، آمیزه‌ای از روش‌های کتابخانه‌ای، میدانی و پیمایشی است. به‌منظور دستیابی به ابعاد الگو، تحلیل محتوای کیفی مقالات و کتب قابل دسترس انجام شد. روایی محتوایی پرسشنامه، توسط 15 نفر از خبرگان تأیید شد. با توجه به محدود و البته ناشناخته بودن، این خبرگان به‌ روش نمونه‌گیری هدفمند، همگون، ناهمگون و به‌صورت گلوله برفی انتخاب شدند. تحلیل عاملی ابعاد و مؤلفه‌ها با گردآوری داده‌ها از 127 نفر و استفاده از نرم‌افزارهای SPSS و Smart PLS انجام شد. یافته‌ها: محیط سازمانی، هوش تجاری، مدیریت ارتباط با مشتریان، عوامل محیطی و نهایتاً مشتریان به عنوان پنج بعد الگو به‌ همراه 22 مؤلفه آنها شناسایی شدند که معنادار بودن همگی آنها در سطح اطمینان 95% تأیید شدند. ضمن آنکه مقدار برازش کلی مدل معادل 550/0 حاصل شد. نتیجه‌گیری: این پژوهش، ضمن کمک به توسعه ادبیات مدیریت ارتباط با مشتری و هوش تجاری در شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، می‌تواند برای مدیران،، تصمیم سازان و تصمیم گیران جهت اتخاذ تدابیر، سیاست‌ها، راهبردها و برنامه‌های مناسب، مفید و قابل بهره‌برداری باشد. Manuscript profile

  • Article

    5 - بررسی تاثیر قابلیت حسگری بازار بر نوآوری با میانجیگری خلق دانش و نقش تعدیل‌گری گرایش استراتژیک به کارآفرینی
    Journal of Knowledge Studies , Issue 1 , Year , Summer 2023
    هدف: این پژوهش با هدف تعیین تاثیر قابلیت حسگری بازار بر نوآوری با توجه به نقش میانجی خلق دانش و تعدیلگر گرایش استراتژیک به کارآفرینی در شرکت بیمه نوین به انجام رسیده است.روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است.برای گردآوری داده های مورد نیاز پژوهش More
    هدف: این پژوهش با هدف تعیین تاثیر قابلیت حسگری بازار بر نوآوری با توجه به نقش میانجی خلق دانش و تعدیلگر گرایش استراتژیک به کارآفرینی در شرکت بیمه نوین به انجام رسیده است.روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است.برای گردآوری داده های مورد نیاز پژوهش از پرسشنامه الشانتی و امیگوالی (2021) برای سنجش چهار مولفه قابلیت حسگری بازار،گرایش استراتژیک به کارآفرینی، خلق دانش و نوآوری استفاده شد.پایایی پرسشنامه در حالت کلی با استفاده از فرمول ضریب آلفای کرونباخ 781/ برآورد گردید. جامعه آماری مورد مطالعه، کلیه کارشناسان و مدیران ستاد شرکت بیمه نوین به تعداد 414 نفر می باشد که با بهره گیری از فرمول حجم نمونه کوکران، 200 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای انتخاب نمونه ها از روش تصادفی ساده استفاده شد.یافته های پژوهش: نتایج حاصل از بکارگیری مدلسازی معادلات ساختاری در محیط نرم افزار لیزرل نشان داد که قابلیت حسگری بازار به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق نقش میانجی خلق دانش بر نوآوری تاثیرگذار است. همچنین نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که گرایش استراتژیک به کارآفرینی تاثیر قابلیت حسگری بازار بر خلق دانش را تعدیل می کند.نتیجه گیری: بدون تردید خلق دانش به عنوان یکی از ابعاد و عناصر مدیریت دانش نقش بسیار ارزشمندی در فعالیت انواع سازمان ها دارد و حس گری بازار سبب می شود تا سازمان ها با درک بهتر و دقیق تر نیازهای مشتریان خود، با آگاهی و شناخت بیشتری به دنبال تامین خواسته ها و انتظارات آنان باشند. Manuscript profile

  • Article

    6 - طراحی مدلِ مفهومی کنارگذاری محصول با روش شبکه خزانه
    Journal of Business Management , Issue 5 , Year , Winter 2020
    هنگامی که محصولات مصرف شدند، قدم بعدی تصمیم‌گیری در خصوص چگونگی کنارگذاری آنهاست. استفاده مجدد، تعمیر، بازسازی، بازیافت و... گزینه‌های مختلف کنارگذاری کالا هستند که مصرف‌کننده با آنها روبرو خواهد بود. لذا کنارگذاریِ محصولِ اکتساب شده، بخش بنیادینِ فرآیند تصمیم‌گیری مصرف More
    هنگامی که محصولات مصرف شدند، قدم بعدی تصمیم‌گیری در خصوص چگونگی کنارگذاری آنهاست. استفاده مجدد، تعمیر، بازسازی، بازیافت و... گزینه‌های مختلف کنارگذاری کالا هستند که مصرف‌کننده با آنها روبرو خواهد بود. لذا کنارگذاریِ محصولِ اکتساب شده، بخش بنیادینِ فرآیند تصمیم‌گیری مصرف‌کننده می‌باشد که دانستنِ رفتار مصرف‌کننده در کنارگذاری محصولات، پیامدهای خوبی برای مصرف‌کننده‌، کسب‌و‌کار، اجتماع و محیط زیست خواهد داشت. لذا در این تحقیق که یک پژوهش بنیادی است سعی شده با تشریح روش کیفی "شبکه خزانه" کلیه عوامل تأثیرگذار بر کنارگذاری کالا تبیین گردد. با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و مصاحبه با تعداد 20 نفر از متخصصان در این حوزه، مدلی مفهومی در خصوص عوامل کنارگذاری کالا ارائه شد. از نتایج حاصل از رویکرد شبکه خزانه، تعداد 229 سازه بدست آمد. در انتها با استفاده از روش آماری خوشه‌بندی سلسله‌مراتبی و نظر متخصصان، کل سازه‌ها به 10 خوشه (عوامل وضعیتی، عوامل روانشناختی، نظریه اسنادی، تمایل به نوآوری، قصد‌خرید، کانال کنارگذاری، تمایل به ذخیره‌سازی، عوامل اجتماعی، عوامل اقتصادی، 4p بازاریابی)، تقسیم و نام‌گذاری گردید. Manuscript profile

  • Article

    7 - طراحی الگوی تعیین تعهد درآمدی شهرداری تهران با رویکرد سرمایه گذاری و مشارکت
    Journal of Business Management and Information Science , Issue 5 , Year , Winter 2022
    در کشورهای درحال توسعه که فاقد مکانیزم مشارکت شهروندان در تأمین هزینه‌های شهر هستند، تأمین درآمد شهرداری‌ به سمت درآمد ناپایدار می‌رود. هدف از پژوهش حاضر اصلاح ساختارهای درآمدزایی پایدار شهرداری و ارائه الگوی درآمدی می‌باشد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش مصاحبه و پ More
    در کشورهای درحال توسعه که فاقد مکانیزم مشارکت شهروندان در تأمین هزینه‌های شهر هستند، تأمین درآمد شهرداری‌ به سمت درآمد ناپایدار می‌رود. هدف از پژوهش حاضر اصلاح ساختارهای درآمدزایی پایدار شهرداری و ارائه الگوی درآمدی می‌باشد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش مصاحبه و پرسشنامه بوده که برای تأیید روایی و پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد.روش تحقیق در این پژوهش به صورت کیفی و کمی و انجام تحقیق توصیفی- پیمایشی بوده است. در زمینه جمع‌آوری داده‌ها نیز از پرسش‌نامه‌ی استانداردی که برای تحلیل پایدار منابع درآمدی، مورد مطالعه و قابلیت اجرای آنها در شهر تهران تهیه شد استفاده گردید. جامعه آماری تحقیق حاضر از دو گروه تشکیل شده است: گروه اول خبرگان سرمایه‌گذاری که تعداد آنها نامشخص و نحوه انتخاب آنها گزینشی است و نظراتشان در بخش تدوین و طراحی مدل استفاده شده و گروه دوم شامل مدیران، معاونان، مشاوران و کارشناسان بخش سرمایه‌گذاری، مالی و تشخیص درآمد 582 نفر بودند و با توجه به فرمول کوکران 232 نفر از آنان به‌عنوان نمونه انتخاب گردیدند. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون‌های آماری در دو سطح توصیفی و استنباطی نظیرآزمون ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t تک متغیره، آزمون کولموگروف – اسمیرنوف ، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی ، از نرم ‌افزارهای SPSS ویراست 21، MINITAB ویراست 17 و LISREL ویراست 8/8 استفاده شد. نتایج نشان داد بین ایجاد و گسترش منابع پایدار با رویکرد سرمایه گذاری و مشارکت و تقویت سرمایه گذاری و مشارکت به عنوان یکی از پایدارترین منابع کسب درآمد در شهرداری تهران ارتباط معناداری وجود دارد. Manuscript profile

  • Article

    8 - بررسی تاثیر رسانه های اجتماعی، کسب دانش از آن و نقش تعدیل کننده قابلیت استراتژیک رسانه های اجتماعی بر نوآوری برند مورد مطالعه شرکت های تولید کننده تجهیزات الکترونیک در شهرک صنعتی شمس آباد
    Journal of Business Management and Information Science , Issue 2 , Year , Autumn 2023
    رسانه‌های اجتماعی امروزه بخش جدایی ناپذیری از تجارت هستند و به صورت روز افزون بر اهمیت آنها افزوده می‌شود و شرکت‌ها به راحتی قادر به فعالیت در خارج از این رسانه‌ها نیستند، کسب دانش از این رسانه‌ها سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا تعاملات بهتری با مشتریان داشته باشند، سازمان More
    رسانه‌های اجتماعی امروزه بخش جدایی ناپذیری از تجارت هستند و به صورت روز افزون بر اهمیت آنها افزوده می‌شود و شرکت‌ها به راحتی قادر به فعالیت در خارج از این رسانه‌ها نیستند، کسب دانش از این رسانه‌ها سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا تعاملات بهتری با مشتریان داشته باشند، سازمان‌ها برای بقا نیاز به نوآوری دارند و از آن به عنوان مزیت رقابتی بهره می‌برند. قابلیت استراتژیک رسانه‌های اجتماعی به عنوان یک متغیر تعدیل‌گر بین کسب دانش و نوآوری برند عمل می‌کند. هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر رسانه‌های اجتماعی و کسب دانش از آن و نقش تعدیل‌کننده قابلیت استراتژیک رسانه‌های اجتماعی برنوآوری برند می‌باشد. جامعه آماری شامل 333 نمونه است. داده‌های این پژوهش از طریق پرسشنامه جمع‌آوری شده اند و برای ارزیابی پرسشنامه‌ها از طیف 5 گزینه‌ای لیکرت استفاده شده‌است و پایایی پرسشنامه برای هر یک از مولفه‌ها از طریق آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت و به منظور روایی پرسشنامه از نظرات خبرگان، برای بررسی فرضیه‌ها از آزمون اسپیرمن و برای تحلیل استنباطی داده‌ها از رگرسیون چندگانه استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها توسط نرم افزارSPSS و Lisrel انجام شده است، در بررسی فرضیه اول مشخص گردید که رسانه‌های اجتماعی تاثیر مثبت و معنا داری بر نوآوری برند دارند. در بررسی فرضیه دوم مشخص گردید که کسب دانش از رسانه‌های اجتماعی تاثیر مثبت و معنا داری بر نوآوری برند دارد، در فرضیه سوم مشخص شد قابلیت استراتژیک رسانه‌های اجتماعی به طور مثبت رابطه بین کسب دانش از رسانه‌های اجتماعی و نوآوری برند را تعدیل می‌کند. طبق نتایج بدست آمده از این پژوهش رسانه‌های اجتماعی و کسب دانش از این رسانه‌ها با نقش تعدیل‌گر قابلیت استراتژیک سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا نوآوری برند خود را بهبود دهند. Manuscript profile