-
مقاله
1 - الگوی نواورانه صادرات محصولات نفتی با استفاده از فناوری زنجیره بلوکی بمنظور غلبه بر تحریمهای نفتیاقتصاد کاربردی , شماره 4 , سال 13 , پاییز 1402هدف این پژوهش ارایه مدل استفاده از فناوری زنجیره بلوکی بمنظور غلبه بر تحریم تجارت محصولات نفتی است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر ماهیت داده ها آمیخته و از نظر روش های گردآوری داده ها یک پژوهش توصیفی میباشد. پژوهش حاضر از دو منظر کمی و کیفی مورد بررسی قرار گرفت چکیده کاملهدف این پژوهش ارایه مدل استفاده از فناوری زنجیره بلوکی بمنظور غلبه بر تحریم تجارت محصولات نفتی است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر ماهیت داده ها آمیخته و از نظر روش های گردآوری داده ها یک پژوهش توصیفی میباشد. پژوهش حاضر از دو منظر کمی و کیفی مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری در مرحله پژوهش کیفی شامل خبرگان و صاحب نظران دانشگاهی و نیز خبرگان و مدیران شاغل در حوزه ی نفت، گاز و پتروشیمی هستند که از این میان، تعداد 125 نفر به روش نمونه گیری در دسترس و هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی برای بررسی مدل نظری نیز از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده که نتایج بیانگر آن است که صادرات محصولات نفتی با استفاده از فناوری زنجیره بلوکی می تواند در غلبه بر تحریمها و دور زدن تحریمهای نفتی بین المللی موثر واقع شده و موجب تقویت صادرات کشور گردد. پرونده مقاله -
مقاله
2 - طراحی الگو برندسازی دیجیتال محصولات کشاورزی سالم در ایران با استفاده از روش گراندد تئوریعلوم و تکنولوژی محیط زیست , شماره 141 , سال 26 , بهار 1403زمینه و هدف: در عصر حاضر، محیط طبیعی عرصه مهمی برای رقابت تمایز و برندسازی است و مسائل زیستمحیطی چشمانداز رقابتی را در بسیاری از صنایع از جمله کشاورزی تغییر میدهند.. این پژوهش بر طراحی الگو برندسازی دیجیتال محصولات کشاورزی سالم در ایران با استفاده از روش گراندد تئوری در چکیده کاملزمینه و هدف: در عصر حاضر، محیط طبیعی عرصه مهمی برای رقابت تمایز و برندسازی است و مسائل زیستمحیطی چشمانداز رقابتی را در بسیاری از صنایع از جمله کشاورزی تغییر میدهند.. این پژوهش بر طراحی الگو برندسازی دیجیتال محصولات کشاورزی سالم در ایران با استفاده از روش گراندد تئوری در بازار ایران تمرکز دارد. روش بررسی: برای کشف شاخصها، مولفهها و ابعاد برند دیجیتال از دو روش کیفی و کمّی از نرمافزارهای Maxqda و Smart-PLS استفاده شده است. دادههای پژوهش از طریق مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته از روش نمونهگیری هدفمند در جامعه برندسازان دیجیتال کشور در سال 1402 انجام پذیرفت. به منظور سنجش کمّی روایی تحلیل کیفی از ضریب هولستی استفاده شد. با توجه به جدول کرجیسی مورگان اندازه جامعه نمونه تحلیل عاملی تاییدی مشخص و از روش تصادفی ساده از طریق سامانه پرسا توزیع گردید. همچنین برای بررسی اعتبار سازه روایی واگر و همگرا محاسبه گردید. یافتهها: شرایط علّی برند دیجیتال محصولات کشاورزی سالم در ایران شامل 3 مقوله: امنیت اقتصادی کشاورز، امنیت غذایی، تمایزسازی محصولات کشاورزی میباشد. مقوله محوری حاصل از شرایط علّی شامل 3 مقوله فرعی: برندسازی دیجیتال محصولات کشاورزی سالم، بهرهمندی از قدرت جامعه برند سبز و افزایش نقاط تماس با مشتریان و ذینفعان میباشد. شرایط زمینهای در الگوی برندسازی دیجیتال محصولات کشاورزی سالم شامل 3 مقوله: اخلاق زیستمحیطی، بازاریابی دیجیتال و تولید محصولات کشاورزی سالم میباشد. شرایط مداخلهگر، شرایط علّی را تسهیل میکنند و خود به تنهایی منجر به رفتار نمیشوند، اما با تاثیر بر شرایط علّی، بر برندسازی دیجیتال محصولات کشاورزی سالم تاثیرگذار هستند. شرایط مداخلهگر شامل 2 مقوله: یعنی فرهنگ جامعه و انتظارات مصرفکنندگان برند محصولات سبز میباشند. پیامدها و نتایج استفاده از راهبردها و اقدامات حاصل از برندسازی دیجیتال محصولات کشاورزی سالم شامل 4 مقوله: حفاظت از آب، خاک و هوا، رشد اقتصاد کشاورزی، محصولات غذایی سبز و امنیت غذایی میباشد. بحث و نتیجه گیری: نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان میدهد که ابعاد، مولفهها و شاخصهای برندسازی دیجیتال محصولات کشاورزی سالم با یافتههای تجربی تطبیق دارند. برندسازی دیجیتال فرآیندی مستمر و هزینهبر میباشد، لذا حمایت مالی مسئولان را طلب مینماید. همچنین به منظور ایجاد اشتغال و امنیت و سلامت غذایی بایستی برندسازی دیجیتال محصولات کشاورزی سالم ترویج گردد. پرونده مقاله -
مقاله
3 - Designing a Strategic Model for International Marketing of Iranian Handmade CarpetsJournal of System Management , شماره 4 , سال 7 , تابستان 2021The purpose of this study is to design a strategic model for international marketing of Iranian handmade carpets - a combined approach. The present study, in terms of its basic applied purpose, in terms of nature, survey research and in terms of paradigm, combined-explo چکیده کاملThe purpose of this study is to design a strategic model for international marketing of Iranian handmade carpets - a combined approach. The present study, in terms of its basic applied purpose, in terms of nature, survey research and in terms of paradigm, combined-exploratory research, sampling in the qualitative part of the research was done purposefully and in the quantitative part was done by simple random sampling. In the qualitative stage with 12 experts, who were mainly academic experts in the field of international marketing and senior managers of companies exporting Iranian handmade carpets, the interviews continued until theoretical saturation was achieved, and the sample of the quantitative section consisted of 196 people selected according to the Cochran's formula and the research tool in the qualitative section has been identified using the exploratory method of strategic components of international marketing of Iranian handmade carpets and the factors affecting it and in a small part it was evaluated through descriptive-survey research. The sampling method in the qualitative part was purposeful and in the quantitative part was simple random. The research tool in the qualitative part of exploratory interview was semi-structured and in a small part, for the strategic evaluation of international marketing of Iranian handmade carpets, a researcher-made questionnaire was used, which was designed based on the themes obtained in the qualitative stage. In the qualitative part, the analysis of the interviews was performed using the content analysis method. The validity and reliability of the components were examined and Cronbach's alpha of all the above components was 0.7 and during it; the most important basic, organizing and comprehensive themes on the components of the factors affecting the international marketing strategy of Iranian handmade carpets were assessed. Quantitatively, through structural equation methods, the accuracy of the research model was confirmed and it turned out that the selection of concepts, dimensions and indicators had a high accuracy in the handmade carpet industry and it can provide a suitable framework for compiling a vision document for the handmade carpet industry. پرونده مقاله -
مقاله
4 - شناسایی ابعاد و مؤلفه های کلان مدل نوآورانه ارتقاء مدیریت ارتباط با مشتری مبتنی بر هوش تجاری و بررسی روابط بین آنهاابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , شماره 4 , سال 10 , پاییز 1399زمینه:مدیریت ارتباط با مشتری به شرکت کمک میکند تا بفهمد کدام مشتری ارزش بهدست آوردن، کدام ارزش نگه داشتن، کدام یک استراتژیک بوده، کدام یک سودآور است و از کدام یک میتوان صرفنظر کرد. هدف: شناسایی ابعاد و مؤلفههای کلان مدل ارتقاء مدیریت ارتباط با مشتری مبتنی بر هوش تجا چکیده کاملزمینه:مدیریت ارتباط با مشتری به شرکت کمک میکند تا بفهمد کدام مشتری ارزش بهدست آوردن، کدام ارزش نگه داشتن، کدام یک استراتژیک بوده، کدام یک سودآور است و از کدام یک میتوان صرفنظر کرد. هدف: شناسایی ابعاد و مؤلفههای کلان مدل ارتقاء مدیریت ارتباط با مشتری مبتنی بر هوش تجاری و بررسی روابط بین آنها در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، هدف اصلی این تحقیق است. روش:پژوهش حاضر بر اساس هدف کاربردی و روش آن از نوع پیمایشی است. شیوه جمعآوری اطلاعات، آمیزهای از روشهای کتابخانهای، میدانی و پیمایشی است. بهمنظور دستیابی به ابعاد الگو، تحلیل محتوای کیفی مقالات و کتب قابل دسترس انجام شد. روایی محتوایی پرسشنامه، توسط 15 نفر از خبرگان تأیید شد. با توجه به محدود و البته ناشناخته بودن، این خبرگان به روش نمونهگیری هدفمند، همگون، ناهمگون و بهصورت گلوله برفی انتخاب شدند. تحلیل عاملی ابعاد و مؤلفهها با گردآوری دادهها از 127 نفر و استفاده از نرمافزارهای SPSS و Smart PLS انجام شد. یافتهها: محیط سازمانی، هوش تجاری، مدیریت ارتباط با مشتریان، عوامل محیطی و نهایتاً مشتریان به عنوان پنج بعد الگو به همراه 22 مؤلفه آنها شناسایی شدند که معنادار بودن همگی آنها در سطح اطمینان 95% تأیید شدند. ضمن آنکه مقدار برازش کلی مدل معادل 550/0 حاصل شد. نتیجهگیری: این پژوهش، ضمن کمک به توسعه ادبیات مدیریت ارتباط با مشتری و هوش تجاری در شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، میتواند برای مدیران،، تصمیم سازان و تصمیم گیران جهت اتخاذ تدابیر، سیاستها، راهبردها و برنامههای مناسب، مفید و قابل بهرهبرداری باشد. پرونده مقاله -
مقاله
5 - بررسی تاثیر قابلیت حسگری بازار بر نوآوری با میانجیگری خلق دانش و نقش تعدیلگری گرایش استراتژیک به کارآفرینیدانش شناسی , شماره 1 , سال 16 , بهار 1402هدف: این پژوهش با هدف تعیین تاثیر قابلیت حسگری بازار بر نوآوری با توجه به نقش میانجی خلق دانش و تعدیلگر گرایش استراتژیک به کارآفرینی در شرکت بیمه نوین به انجام رسیده است.روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است.برای گردآوری داده های مورد نیاز پژوهش چکیده کاملهدف: این پژوهش با هدف تعیین تاثیر قابلیت حسگری بازار بر نوآوری با توجه به نقش میانجی خلق دانش و تعدیلگر گرایش استراتژیک به کارآفرینی در شرکت بیمه نوین به انجام رسیده است.روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است.برای گردآوری داده های مورد نیاز پژوهش از پرسشنامه الشانتی و امیگوالی (2021) برای سنجش چهار مولفه قابلیت حسگری بازار،گرایش استراتژیک به کارآفرینی، خلق دانش و نوآوری استفاده شد.پایایی پرسشنامه در حالت کلی با استفاده از فرمول ضریب آلفای کرونباخ 781/ برآورد گردید. جامعه آماری مورد مطالعه، کلیه کارشناسان و مدیران ستاد شرکت بیمه نوین به تعداد 414 نفر می باشد که با بهره گیری از فرمول حجم نمونه کوکران، 200 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای انتخاب نمونه ها از روش تصادفی ساده استفاده شد.یافته های پژوهش: نتایج حاصل از بکارگیری مدلسازی معادلات ساختاری در محیط نرم افزار لیزرل نشان داد که قابلیت حسگری بازار به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق نقش میانجی خلق دانش بر نوآوری تاثیرگذار است. همچنین نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که گرایش استراتژیک به کارآفرینی تاثیر قابلیت حسگری بازار بر خلق دانش را تعدیل می کند.نتیجه گیری: بدون تردید خلق دانش به عنوان یکی از ابعاد و عناصر مدیریت دانش نقش بسیار ارزشمندی در فعالیت انواع سازمان ها دارد و حس گری بازار سبب می شود تا سازمان ها با درک بهتر و دقیق تر نیازهای مشتریان خود، با آگاهی و شناخت بیشتری به دنبال تامین خواسته ها و انتظارات آنان باشند. پرونده مقاله -
مقاله
6 - طراحی مدلِ مفهومی کنارگذاری محصول با روش شبکه خزانهمدیریت کسب و کار نوآورانه , شماره 5 , سال 12 , زمستان 1399هنگامی که محصولات مصرف شدند، قدم بعدی تصمیمگیری در خصوص چگونگی کنارگذاری آنهاست. استفاده مجدد، تعمیر، بازسازی، بازیافت و... گزینههای مختلف کنارگذاری کالا هستند که مصرفکننده با آنها روبرو خواهد بود. لذا کنارگذاریِ محصولِ اکتساب شده، بخش بنیادینِ فرآیند تصمیمگیری مصرف چکیده کاملهنگامی که محصولات مصرف شدند، قدم بعدی تصمیمگیری در خصوص چگونگی کنارگذاری آنهاست. استفاده مجدد، تعمیر، بازسازی، بازیافت و... گزینههای مختلف کنارگذاری کالا هستند که مصرفکننده با آنها روبرو خواهد بود. لذا کنارگذاریِ محصولِ اکتساب شده، بخش بنیادینِ فرآیند تصمیمگیری مصرفکننده میباشد که دانستنِ رفتار مصرفکننده در کنارگذاری محصولات، پیامدهای خوبی برای مصرفکننده، کسبوکار، اجتماع و محیط زیست خواهد داشت. لذا در این تحقیق که یک پژوهش بنیادی است سعی شده با تشریح روش کیفی "شبکه خزانه" کلیه عوامل تأثیرگذار بر کنارگذاری کالا تبیین گردد. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و مصاحبه با تعداد 20 نفر از متخصصان در این حوزه، مدلی مفهومی در خصوص عوامل کنارگذاری کالا ارائه شد. از نتایج حاصل از رویکرد شبکه خزانه، تعداد 229 سازه بدست آمد. در انتها با استفاده از روش آماری خوشهبندی سلسلهمراتبی و نظر متخصصان، کل سازهها به 10 خوشه (عوامل وضعیتی، عوامل روانشناختی، نظریه اسنادی، تمایل به نوآوری، قصدخرید، کانال کنارگذاری، تمایل به ذخیرهسازی، عوامل اجتماعی، عوامل اقتصادی، 4p بازاریابی)، تقسیم و نامگذاری گردید. پرونده مقاله