بررسی تاثیر قابلیت حسگری بازار بر نوآوری با میانجیگری خلق دانش و نقش تعدیلگری گرایش استراتژیک به کارآفرینی
محورهای موضوعی : دانش شناسیمنصور ترکیان تبار 1 , محمود احمدی شریف 2 , هانیه آخوندزاده 3
1 - استادیار،گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، دورود، ایران
2 - استادیار،گروه مدیریت،واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت فنآوری،واحد صفادشت،دانشگاه آزاد اسلامی،صفادشت،ایران
کلید واژه: نوآوری, خلق دانش, قابلیت حسگری بازار, گرایش استراتژیک به کارآفرینی,
چکیده مقاله :
هدف: این پژوهش با هدف تعیین تاثیر قابلیت حسگری بازار بر نوآوری با توجه به نقش میانجی خلق دانش و تعدیلگر گرایش استراتژیک به کارآفرینی در شرکت بیمه نوین به انجام رسیده است.روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است.برای گردآوری داده های مورد نیاز پژوهش از پرسشنامه الشانتی و امیگوالی (2021) برای سنجش چهار مولفه قابلیت حسگری بازار،گرایش استراتژیک به کارآفرینی، خلق دانش و نوآوری استفاده شد.پایایی پرسشنامه در حالت کلی با استفاده از فرمول ضریب آلفای کرونباخ 781/ برآورد گردید. جامعه آماری مورد مطالعه، کلیه کارشناسان و مدیران ستاد شرکت بیمه نوین به تعداد 414 نفر می باشد که با بهره گیری از فرمول حجم نمونه کوکران، 200 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای انتخاب نمونه ها از روش تصادفی ساده استفاده شد.یافته های پژوهش: نتایج حاصل از بکارگیری مدلسازی معادلات ساختاری در محیط نرم افزار لیزرل نشان داد که قابلیت حسگری بازار به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق نقش میانجی خلق دانش بر نوآوری تاثیرگذار است. همچنین نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که گرایش استراتژیک به کارآفرینی تاثیر قابلیت حسگری بازار بر خلق دانش را تعدیل می کند.نتیجه گیری: بدون تردید خلق دانش به عنوان یکی از ابعاد و عناصر مدیریت دانش نقش بسیار ارزشمندی در فعالیت انواع سازمان ها دارد و حس گری بازار سبب می شود تا سازمان ها با درک بهتر و دقیق تر نیازهای مشتریان خود، با آگاهی و شناخت بیشتری به دنبال تامین خواسته ها و انتظارات آنان باشند.
Objective: This research has been done with the aim of determining the effect of market sensing ability on innovation with regard to the mediating role of knowledge creation and the moderator of strategic orientation to entrepreneurship in the Novin insurance company. It has been done by a descriptive-survey methodMethodology: Descriptive-survey method is correlational type. Al-Shanti and Amigwali (2021) questionnaire was used to collect the data needed for the research to measure the four components of market sensing ability, strategic orientation to entrepreneurship, knowledge creation and innovation. Questionnaire reliability in general, Cronbach's alpha coefficient was estimated to be 781/781 using the formula. The statistical population under study is all the experts and managers of the headquarters of Novin insurance Company, including 414 people, and using Cochran's sample size formula, 200 people were selected as a statistical sample. A simple random method was used to select the samples.Results: The results of applying structural equation modeling in the Lisrel software environment showed that the ability to sense the market directly and indirectly affects innovation through the mediating role of knowledge creation. Also, the results of the regression test showed that strategic orientation to entrepreneurship moderates the effect of market sensing ability on knowledge creation.Conclusion: Undoubtedly, knowledge creation as one of the dimensions and elements of knowledge management has a very valuable role in the activities of all kinds of organizations, and market sensitivity makes organizations seek to supply their customers with better and more accurate understanding of their needs. Be their wishes and expectations.
_||_