• Home
  • Parivash Jaafari

    List of Articles Parivash Jaafari


  • Article

    1 - تحلیل روایی محتوایی تسلط شخصی: از باستان شناسی خویشتن تا آینده ورزی در خویشتن خویش در جهت بهره افزایی تجمیعی در نظام رهبری آموزش عالی
    Future study Management , Issue 118 , Year , Winter 2019
    تردیدی نیست که محیط آینده فراپیچیده نظام آموزش عالی و سازمان ها، محیطی راهبردی، و یکی از راه های موفقیت در رهبری افراد در آن محیط چرخش به درون خویش با نگاه ویژه ای به تسلط شخصی از طریق کنکاش و باستان شناسی در خویشتن خویش با هدف آینده ورزی، جلوگیری از آنتروپی و خلق سنترو More
    تردیدی نیست که محیط آینده فراپیچیده نظام آموزش عالی و سازمان ها، محیطی راهبردی، و یکی از راه های موفقیت در رهبری افراد در آن محیط چرخش به درون خویش با نگاه ویژه ای به تسلط شخصی از طریق کنکاش و باستان شناسی در خویشتن خویش با هدف آینده ورزی، جلوگیری از آنتروپی و خلق سنتروپی جهت کارآمدی جمعی، اجتماع فرهیختگان و دانش آموختگان نظام آموزش عالی در آینده خواهد بود. هدف این پژوهش شناسایی و تعیین روایی محتوایی تسلط شخصی و ابعاد آن در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی از دیدگاه خبرگان می باشد. این پژوهش کاربردی، کیفی و اکتشافی می باشد. مشارکت کنندگان در این پژوهش بصورت هدفمند در بخش اول 7 نفر با تکنیک دلفی و در بخش دوم 22 نفر، از استادان خبره دانشگاه های؛ هاروارد، فلوریدا، خوارزمی، علوم و تحقیقات با معیار سطح علمی دانشیار به بالا و تالیف کتاب های تخصصی انتخاب گردید. پرسشنامه از دو نوع بازپاسخ و بسته پاسخ و در تحلیل داده ها از روش فراوانی تحلیل روایی محتوایی با شاخص های سی وی آر و سی وی آی استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد که خبرگان دانشگاه ها در تسلط شخصی و ابعاد اصلی آن یعنی: بخشش، خودشناسی، دوست داشتن خود، حفظ ذهنیت مثبت، تمرین انضباط، پیش کنشی،باورهای خودتنظیمی فراشناختی و تدوین و اجرا(زندگی کردن)درراستای هدف مدون در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها اجماع نظر دارند Manuscript profile

  • Article

    2 - رهبری کوانتومی رویکرد دانشگاه های آینده
    Future study Management , Issue 1 , Year , Winter 2020
    هدف این مقاله، طراحی مدل رهبری دانشگاهی مبتنی بر رویکرد کوانتومی در نظام آموزش عالی ایران است. روش مطالعه با توجه به هدف آمیخته است. در بخش کیفی با استفاده از روش فرا ترکیب پس از جمع بندی یافته های پژوهش های پیشین با روش کد گذاری باز تعداد 73 کد استخراج گردید. در مرحله More
    هدف این مقاله، طراحی مدل رهبری دانشگاهی مبتنی بر رویکرد کوانتومی در نظام آموزش عالی ایران است. روش مطالعه با توجه به هدف آمیخته است. در بخش کیفی با استفاده از روش فرا ترکیب پس از جمع بندی یافته های پژوهش های پیشین با روش کد گذاری باز تعداد 73 کد استخراج گردید. در مرحله بعد با کد گذاری مجدد، مفاهیم شکل گرفته و در نهایت روی مفاهیم نیز کد گذاری دیگری انجام گرفت تا مقوله ها حاصل شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. جامعه ی آماری پژوهش از دو جامعه تشکیل گردیده است. جامعه آماری اول، شامل تعداد 30 مقاله علمی و پژوهشی منتخب و مرتبط با رهبری کوانتومی بود. جامعه آماری دوم، شامل روسا و معاونین دانشگاه و دانشکده ها، مدیران ستادی و گروههای آموزشی دانشگاه های( آزاد و دولتی ) استانهای یزد و اصفهان بود. تعداد نمونه جامعه دوم از فرمول کوکران 220 نفر بدست آمد که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. داده ها توسط نرم افزارSPSS 24 و Smart PLS 2 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه از طریق قضاوت خبرگان و پایایی آن از طریق محاسبه آلفا کرونباخ 948/0 تایید شد. در نتیجه انجام تحلیل عاملی تاییدی تعداد 15 مولفه در قالب 7 بعد برای رهبری دانشگاهی مبتنی بر رویکرد کوانتومی تایید شد. مدل رهبری دانشگاهی مبتنی بر رویکرد کوانتومی می تواند به رهبران و سیاست گذاران آموزش عالی در رهبری اثربخش کمک نماید. Manuscript profile

  • Article

    3 - ارتقاء رقابت پذیری آینده واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران
    Future study Management , Issue 123 , Year , Summer 2020
    چکیدههدف این پژوهش ارتقاء مدل رقابت پذیری واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در آینده بود. پژوهش از نوع کاربردی و آمیخته بود. جامعه و نمونه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان علمی و دانشگاهی با پست های مدیریتی و در بخش کمی شامل اعضاء هیئت علمی دانشگاههای استان تهران در نظر گرفته شد More
    چکیدههدف این پژوهش ارتقاء مدل رقابت پذیری واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در آینده بود. پژوهش از نوع کاربردی و آمیخته بود. جامعه و نمونه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان علمی و دانشگاهی با پست های مدیریتی و در بخش کمی شامل اعضاء هیئت علمی دانشگاههای استان تهران در نظر گرفته شد. روش نمونه گیری به‌صورت نمونه‌گیری احتمالی در بخش کیفی و غیر احتمالی در بخش کمی صورت پذیرفت. در بخش کیفی از ابزار مصاحبه با خبرگان و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده های کیفی از تحلیل محتوا و در بخش کمی از آزمون نرمال سازی، آزمون t تک نمونه ای و گروهی، رگرسیون خطی، مدل یابی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. یافته های بدست ابعاد و شاخص های رقابت پذیری را مشخص نموده و همچنین نشان داد که دانشگاه‌ها در تمامی این شاخص‌ها و ابعاد(رقابت پذیری) دچار مشکل هستند. مشکل از این جهت که به نظر پاسخ‌گویان ، در تمامی شاخص‌ها و ابعادوضعیت موجود با وضعیت مطلوب( میزان بازده‌هی و کارایی دانشگاه با توجه به ابزارها و امکانات موجود) تفاوت معنی‌داری دارد. این به این معنی است که دانشگاه‌های استان تهران نتوانسته‌اند به نتبجه مطلوب دست یابند و در تمامی ابعاد و شاخص‌ها ضعیف عمل کرده‌اند.و در نهایت مدل نهایی در وضعیت مطلوب ارائه گردید. Manuscript profile

  • Article

    4 - تدوین الگوی ارتقای خرد پداگوژیکی در نظام آموزش عالی با بهره مندی از نظریه ی داده بنیاد
    Future study Management , Issue 134 , Year , Autumn 2023
    پذیرش تفکر پیچیده و خلاق برای نشان دادن دانش از چند منظر در پرورش خرد در نظام آموزش عالی موثر است که زمینه ی ارتقای خرد پداگوژیکی را فراهم می آورد. پژوهش حاضر با هدف طراحی و تدوین الگوی ارتقای خرد پداگوژیکی در نظام آموزش عالی انجام گرفته است. مطالعه ی پیش رو با بهره گیر More
    پذیرش تفکر پیچیده و خلاق برای نشان دادن دانش از چند منظر در پرورش خرد در نظام آموزش عالی موثر است که زمینه ی ارتقای خرد پداگوژیکی را فراهم می آورد. پژوهش حاضر با هدف طراحی و تدوین الگوی ارتقای خرد پداگوژیکی در نظام آموزش عالی انجام گرفته است. مطالعه ی پیش رو با بهره گیری از رویکرد کیفی و اتکا بر راهبرد نظریه ی داده بنیاد استراوس و کوربین(۱۹۹۸) و بکارگیری اسلوب کدگذاری باز، محوری و انتخابی با استفاده از نرم افزار Maxqda برای تجزیه و تحلیل داده ها، به تدوین و ترسیم الگوی ارتقای خرد پداگوژیکی در نظام آموزش عالی پرداخته است. داده های پژوهش از طریق مصاحبه های عمیق نیمه ساختار یافته با 1۶ نفر از سیاستگذاران و مدیران فعلی و اسبق آموزش عالی دارای تجارب زیسته ی مرتبط و بهره جویی از شیوه ی نمونه گیری هدفمند نظری و گلوله برفی(زنجیره ای) تا دستیابی به نقطه ی اشباع نظری گردآوری گردیده است. یافته های پژوهش به تدوین الگوی ارتقای خرد پداگوژیکی در نظام آموزش عالی بر مبنای نظریه پردازی داده بنیاد شامل 6 مقوله، ۳۸ مفهوم و ۱۷۰ کد منجر گردید. Manuscript profile

  • Article

    5 - شناسایی شاخص‌های سنجش یادگیری فناورانه: فراترکیب مطالعات پیشین
    Entrepreneurship Knowledge , Issue 8 , Year , Winter 2023
    یادگیری فناورانه به عنوان شیوه‌ای برای ارتقاء توانمندی‌های فناورانه، به ویژه در دهه‌های اخیر مورد توجه محققان بوده است. یکی از موضوعات مهم در یادگیری فناورانه، سنجش ابعاد مختلف این یادگیری است. بررسی مطالعات گذشته نشان می‌دهد علی رغم تاکید بر اهمیت تعیین شاخص‌هایی برای More
    یادگیری فناورانه به عنوان شیوه‌ای برای ارتقاء توانمندی‌های فناورانه، به ویژه در دهه‌های اخیر مورد توجه محققان بوده است. یکی از موضوعات مهم در یادگیری فناورانه، سنجش ابعاد مختلف این یادگیری است. بررسی مطالعات گذشته نشان می‌دهد علی رغم تاکید بر اهمیت تعیین شاخص‌هایی برای سنجش یادگیری فناورانه، چارچوب یکپارچه‌ای ارائه نشده و اغلب مطالعات بر تاثیر یادگیری فناورانه بر حوزه‌های خاص تاکید دارند. این تحقیق با بررسی منابع مختلف و استفاده از روش فراترکیب، به دنبال تبیین چارچوبی برای سنجش سبک‌های یادگیری فناورانه و ارائه یک دسته‌بندی مشخص از آنها است. برای نیل به این هدف، مقالات منتشر شده در مجلات علمی معتبر طی سال‌های 2000 الی 2021 بررسی شده و با ترکیب یافته‌ها به شیوه‌ای نظام‌مند، تلاش شد چارچوبی کامل‌تر برای سنجش ابعاد مختلف یادگیری فناورانه ارائه شود. معرفی شاخص‌های سنجش یادگیری مبتنی بر علم، شاخص‌های سنجش یادگیری مبتنی بر تجربه، تفکیک و ارائه شاخص‌های سنجش نوآوری‌های ناشی از این یادگیری‌ها و دسته بندی آنها به سه سطح پایه، متوسط و پیشرفته؛ از جمله مهم‌ترین نتایج این تحقیق می‌باشند. Manuscript profile

  • Article

    6 - Analyzing and Drawing the Co-word Map of Competitive Intelligence in First-Level Technical Universities of Tehran
    International Journal of Finance, Accounting and Economics Studies , Issue 2 , Year , Spring 2023
    In recent years, the academic ecosystem of the country has witnessed extensive changes. The significant and sudden increase in the number of students and focus on degree attainment has led to a tremendous growth of higher education institutions in the country. By accura More
    In recent years, the academic ecosystem of the country has witnessed extensive changes. The significant and sudden increase in the number of students and focus on degree attainment has led to a tremendous growth of higher education institutions in the country. By accurately understanding the factors emphasized in these studies and applying them to the country's academic environment, we can achieve a better understanding of intellectualism in the university system. Therefore, considering the wealth of studies and research background on competitive intelligence, this research employs scientometric methods and co-word analysis to provide a complete and comprehensive picture in this field. The present study is an applied research, and the data collection method involves content analysis research. The research data was gathered from the Science Direct database covering the years 2015 through the end of 2021. Data analysis was conducted using co-word analysis and the Vosviewer software. The findings of the research revealed a total of 18 keywords, 4 clusters, and 54 links with a strength of 87. The results indicate that the concepts of competitive intelligence, knowledge management, big data, business intelligence, strategic management, organizational learning, social networks, competitive advantage, and optimization are the most frequently used words in this field. Based on the results of the present study, it is suggested that the country's universities establish a foundation for competitive intelligence by adopting a strategic view that incorporates big data analysis and development-focused activities. It should be noted that knowledge management plays an essential role and can guarantee the university's competitive advantage through effective competitive intelligence practices. Manuscript profile

  • Article

    7 - مدل تأمین مالی فعالیت‌های کارآفرینی با رویکرد مشارکت جمعی: مطالعه‌ای از کسب‌وکارهای دانش‌بنیان
    Journal of Investment Knowledge , Issue 5 , Year , Winter 2024
    تامین مالی همواره یکی از چالش‌های اصلی ایجاد و توسعه کسب‌و‌کارهای نوپا و شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است. دسترسی به منابع مالی برای کارآفرینان یکی از دغدغه‌های اصلی کارآفرینی است تا بتوانند فرصت‌های شناسایی شده را اجرا نمایند. لذا بر پایه این استدلال، هدف از پژوهش حاضر ارا More
    تامین مالی همواره یکی از چالش‌های اصلی ایجاد و توسعه کسب‌و‌کارهای نوپا و شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است. دسترسی به منابع مالی برای کارآفرینان یکی از دغدغه‌های اصلی کارآفرینی است تا بتوانند فرصت‌های شناسایی شده را اجرا نمایند. لذا بر پایه این استدلال، هدف از پژوهش حاضر ارائه مدلی برای تأمین مالی کارآفرینی با رویکرد مشارکت جمعی در کسب‌وکارهای دانش‌بنیان است. جامعه آماری پژوهش حاضر متشکل از کارآفرینان فعال و مسئولان و مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان، نخبگان در کارهای اجرایی دانش‌بنیان است. نتایج یافته‌های پژوهش نشان‌دهنده آن است که پس از بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیده‌ایم که بعد برون‌سازمانی با مقدار 52/0، و بعد دسترسی به تامین مالی داخلی با مقدار 06/0 و بعد درون سازمانی با مقدار 49/1 متغیر علی و اثرگذار بوده و بعد تسهیل‌کننده با مقدار 92/0- و بعد دسترسی به تامین مالی خارجی با مقدار 73/0- متغیر معلولی و اثرپذیر محسوب می‌شود.در رابطه بین متغیرهای شناسایی شده فرض می‌گردد سه عامل اصلی عامل برون سازمانی، تسهیل‌کننده و عامل خارجی در دسترسی به منابع تامین مالی کارآفرینی با رویکرد مشارکت جمعی تاثیرگذار باشند. Manuscript profile

  • Article

    8 - ارائه چهارچوبی برای ارتقای سواد اخلاقی دانش آموزان دوره دوم متوسطه
    Educational Leadership & administration , Issue 5 , Year , Winter 1398
    پژوهش حاضر با هدف ارائه چهارچوبی برای ارتقای سواد اخلاقی در میان دانش آموزان دوره دوم متوسطه انجام شد. در پژوهش حاضر از رویکرد آمیخته، طرح اکتشافی از نوع ابزار سازی استفاده شده است. به این ترتیب که ابتدا به منظور شناسایی ابعاد و مولفه‌های سواد اخلاقی، پس از مطالعه متون More
    پژوهش حاضر با هدف ارائه چهارچوبی برای ارتقای سواد اخلاقی در میان دانش آموزان دوره دوم متوسطه انجام شد. در پژوهش حاضر از رویکرد آمیخته، طرح اکتشافی از نوع ابزار سازی استفاده شده است. به این ترتیب که ابتدا به منظور شناسایی ابعاد و مولفه‌های سواد اخلاقی، پس از مطالعه متون مرتبط و مصاحبه نیمه ساختمند، سه بعد اصلی و 47 شاخص شناسایی شدند و براساس آن پرسشنامه سواد اخلاقی تدوین شد و وضع موجود سواد اخلاقی براساس آن مورد ارزیابی قرار گرفت. در بخش کیفی 20 نفر از مدیران و معلمان مجموعه مدارس سلام به شیوه در دسترس و در بخش کمی 233 نفر دانش اموز پایه یازدهم همین مدارس به شیوه نمونه گیری خوشه ای انتخاب و در تحقیق مشارکت داده شدندبه منظور اطمینان از روایی پرسشنامه، از روایی صوری، محتوا و سازه استفاده شد. برای محاسبه پایایی، نیز از دو روش آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد . ضرایب گویـه‌ها بـالای 7/0 محاسبه شد. تحلیل داده‌های کیفی از طریق تحلیل مضمون و داده‌های کمی از طریق آزمون t تک نمونه ای و مدلسازی معـادلات سـاختاری بـا استفاده از نرم افزار spss و Lisrel انجام شد. یافته‌های حاصل از تحلیل داده‌های کیفی و کمی منجر به تعیین سه بعد اصلی حساسیت اخلاقی، استدلال ورزی اخلاقی و تخیل اخلاقی و 47 شاخص شد. همچنین یافته‌ها نشان داد سواد اخلاقی در دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه، در حد متوسط و بالاتر از متوسط قرار دارد. Manuscript profile

  • Article

    9 - شناسایی و رتبه بندی سازکارهای اجرایی رهبری دانشگاهی مبتنی بر کوانتوم: رویکرد ویکور فازی
    Educational Leadership & administration , Issue 2 , Year , Summer 1399
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبه‌بندی سازکارهای اجرایی رهبری دانشگاهی کوانتومی در دانشگاه‌های کشور انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از حیث شیوه ی گردآوری داده‌ها، پیمایشی است. جامعه‌ی آماری را خبرگان رهبری آموزش عالی تشکیل دادند؛ که تعداد هفت نفر از آنان با ر More
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبه‌بندی سازکارهای اجرایی رهبری دانشگاهی کوانتومی در دانشگاه‌های کشور انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از حیث شیوه ی گردآوری داده‌ها، پیمایشی است. جامعه‌ی آماری را خبرگان رهبری آموزش عالی تشکیل دادند؛ که تعداد هفت نفر از آنان با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی صوری و محتوایی آن از طریق قضاوت خبرگان مورد تایید قرار گرفت. پایایی ابزار نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مقدار 0.919 برآورد گردید. داده‌های جمع‌آوری شده به کمک روش ویکور فازی مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌های پژوهش نشان داد که از دیدگاه خبرگان رهبری آموزش عالی 5 سازکار، اتخاذ بهترین تصمیم در شرایط پیچیده ، انطباق و هماهنگی با روند تغییرات از طریق انطباق خلاق( پیش‌نگری تغییر) ، درک درست فرصت‌ها و بهره‌گیری از آن‌ها از طریق برخورداری از بینش، چشم‌انداز و مقاصد روشن، تدوین راهبردهایی برای شایسته‌گزینی، شایسته‌پروری و شایسته‌داری اعضای هیات علمی و کارکنان و تسهیل مشارکت مخالفان به ترتیب از بین 29 سازکار اجرایی استخراج شده از بالاترین درجه اهمیت برخوردار هستند. Manuscript profile

  • Article

    10 - ارائه مدلی برای ارتقای نقش دانشگاه‌ها در توسعه پایدار
    Educational Leadership & administration , Issue 1 , Year , Spring 1400
    این پژوهش با هدف ارائه مدلی برای ارتقای نقش دانشگاه‌ها در توسعه پایدار انجام شده است. مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده‌ها آمیخته، از نظر نحوه اجرا، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری در بخش کیفی را صاحب‌نظران و متخصصان حوزه توسعه پایدار تشکیل دادند که More
    این پژوهش با هدف ارائه مدلی برای ارتقای نقش دانشگاه‌ها در توسعه پایدار انجام شده است. مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده‌ها آمیخته، از نظر نحوه اجرا، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری در بخش کیفی را صاحب‌نظران و متخصصان حوزه توسعه پایدار تشکیل دادند که ملاک انتخاب آنان معیارهایی مانند داشتن مقالات علمی-پژوهشی در زمینه موضوع بود. از طریق مصاحبه با 10 نفر از متخصصان، اشباع داده‎ها صورت پذیرفت و افراد به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی، جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیات علمی واحدهای دانشگاه‌ آزاد اسلامی علوم تحقیقات، تهران شمال، تهران جنوب، تهران غرب، تهران مرکز و تهران شرق در سال 1397 بودند که به استناد آمار کسب شده بالغ بر 15125 بود. نمونه‌گیری به صورت تصادفی- خوشه‌ای از بین جامعه پژوهش صورت گرفت. بر اساس جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه حدود 400 نفر برآورد شد. در نهایت پس از توزیع تعداد 380 پرسشنامه جمع‌آوری و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. به ‌منظور گردآوری داده‌ها از روش کتابخانه‎ای، مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و پرسشنامه‌ محقق‌ساخته استفاده شد. تحلیل داده‌های کیفی از طریق کدگذاری باز و محوری صورت گرفت. تحلیل داده‌های کمی نیز با استفاده از نرم‌افزار SPSS و LISREL انجام شد. در بخش آمار استنباطی از تحلیل عاملی اکتشافی (تحلیل مولفه‌های اصلی) برای تعیین حوزه‌های مدل و تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از تکنیک مدل‌یابی معادلات ساختاری و برای ارائه مدل از طریق نرم‌افزار AMOS استفاده شده است. در نهایت، مدلی مشتمل بر ابعاد و شاخص‌های توسعه پایدار، حوزه اثرگذار دانشگاهی و سازوکارهای ارتقای توسعه پایدار ارائه گردید. Manuscript profile

  • Article

    11 - ارائه مدلی جهت ارتقاء کیفیت زندگی معلمان (موردمطالعه: معلمان ابتدایی استان سیستان و بلوچستان)
    Educational Leadership & administration , Issue 5 , Year , Winter 2022
    این پژوهش باهدف ارائه مدلی برای ارتقاء کیفیت زندگی معلمان ابتدایی استان سیستان و بلوچستان انجام گرفت. در پژوهش حاضر از رویکرد کیفی و مدل پارادایمی اشتراوس و کوربین استفاده شد. مشارکت‌کنندگان این پژوهش را 18 نفر از معلمان خبره و مطلعان کلیدی تشکیل دادند که بر اساس اصل اش More
    این پژوهش باهدف ارائه مدلی برای ارتقاء کیفیت زندگی معلمان ابتدایی استان سیستان و بلوچستان انجام گرفت. در پژوهش حاضر از رویکرد کیفی و مدل پارادایمی اشتراوس و کوربین استفاده شد. مشارکت‌کنندگان این پژوهش را 18 نفر از معلمان خبره و مطلعان کلیدی تشکیل دادند که بر اساس اصل اشباع نظری و با روش نمونه‌گیری هدفمند و نظری انتخاب ‌شده‌اند. جمع‌آوری داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و تحلیل داده‌ها از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی و با استفاده از نرم‌افزار Maxqda18 صورت گرفته است. برای بررسی روایی و پایایی کیفی، از روش بررسی توسط اعضاء، سه سویه نگری منابع، بررسی همکار، بازنگری ناظران و پایایی بین دو کُدگذار استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان‌دهنده 11 مقوله اصلی، 36 مقوله فرعی و 253 زیرمقوله می‌باشد که در قالب مدل پارادایمی حول پدیده‌ی محوری (کیفیت زندگی)، شامل شرایط علّى (تأمین نیازها)، عوامل زمینه‌ای (عوامل فردی/ عوامل خانوادگی/ عوامل سازمانی-شغلی)، شرایط مداخله‌گر (عوامل برون سازمان)، راهبردها (اقدامات فردی و خانوادگی/ تمرکززدایی در آموزش‌وپرورش/ اقدامات سازمانی و مدیریتی) و پیامدها در سطح (فردی و خانوادگی/ شغلی-سازمانی) قرار گرفته است. Manuscript profile

  • Article

    12 - نقش حمایت سازمانی، رهبری خدمتگزار و هویت سازمانی در پیش‌بینی اشتیاق شغلی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس
    Educational Leadership & administration , Issue 1 , Year , Spring 1397
    این پژوهش با هدف بررسی نقش حمایت سازمانی، رهبری خدمتگزار و هویت سازمانی در پیش‌بینی اشتیاق شغلی اعضای هیأت علمی انجام شد. مطالعه حاضر توصیفی – تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش همه اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس (1975 نفر) در سال تحصیلی 96-139 More
    این پژوهش با هدف بررسی نقش حمایت سازمانی، رهبری خدمتگزار و هویت سازمانی در پیش‌بینی اشتیاق شغلی اعضای هیأت علمی انجام شد. مطالعه حاضر توصیفی – تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش همه اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس (1975 نفر) در سال تحصیلی 96-1395 بودند که از میان آنان 610 نفر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های حمایت سازمانی ایزنبرگر و همکاران (2001)، رهبری خدمتگزار قلی‌پور و حضرتی (1388)، هویت سازمانی چنی (1983) و اشتیاق شغلی سالانوا و شافلی (2008) استفاده شد که پایایی آنها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ به‌ترتیب 87/0، 95/0، 90/0 و 81/0 محاسبه شد. داده‌ها با روش‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل همزمان به کمک نرم‌افزار SPSS-19 تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد حمایت سازمانی، رهبری خدمتگزار و هویت سازمانی با اشتیاق شغلی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی رابطه مثبت و معنی‌دار داشتند. در این پژوهش متغیرهای پیش‌بین به‌طورمعنی‌داری توانستند 4/56 درصد از تغییرات اشتیاق شغلی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی را پیش‌بینی کنند که در این پیش‌بینی سهم حمایت سازمانی بیشتر از سایر متغیرها بود (01/0>P). با توجه به نتایج برای بهبود اشتیاق شغلی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی می‌توان به‌ترتیب حمایت سازمانی، هویت سازمانی و رهبری خدمتگزار را ارتقاء بخشید. Manuscript profile

  • Article

    13 - تأثیر مدیریت دانش بر خرد سازمانی با توجه به نقش میانجی هوش هیجانی (مورد مطالعه: دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران)
    Journal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 2 , Year , Autumn 2017
    هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر مدیریت دانش بر خرد سازمانی با توجه به نقش میانجی هوش هیجانی در دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران انجام شد. روش: روش پژوهش برحسب هدف کاربردی، از نظر روش گردآوری داده ها توصیفی- همبستگی و همین طور از نظر نوع داده کمی بود. جامعه آماری پژوهش More
    هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر مدیریت دانش بر خرد سازمانی با توجه به نقش میانجی هوش هیجانی در دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران انجام شد. روش: روش پژوهش برحسب هدف کاربردی، از نظر روش گردآوری داده ها توصیفی- همبستگی و همین طور از نظر نوع داده کمی بود. جامعه آماری پژوهش اساتید هیئت‌علمی دانشگاه های آزاد شهر تهران بودند که با استفاده از محاسبه حجم نمونه در معادلات ساختاری و روش نمونه گیری تصادفی خوشه‌ای مرحله ای، تعداد 700 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد که همگی اعضای هیئت‌علمی تمام‌وقت بودند. به منظور گرداوری داده ها از سه پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش لاوسون (2003) خرد سازمانی براون و گرین (2006) و هوش هیجانی مایر و همکاران (1999)استفاده شد.پس از جمع آوری پرسشنامه ها، توصیف داده ها از طریق میانگین، انحراف معیار و ... با استفاده از نرم افزار21Spss-و استنباط آماری داده ها از طریق مدل‌سازی معادلات ساختاری و به کمک نرم‌افزار80/8LISREL-v انجام پذیرفت. یافته ها: ویژگی های فنی پرسشنامه شامل پایایی، روایی همگرا و روایی واگرا بررسی شد و همچنین ضرایب مسیر و ضرایب معناداری نرم‌افزار برای بررسی فرضیه های پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج نشان داد، درجه تناسب مدل ارائه شده با توجه به مؤلفه های پژوهش مناسب بود؛ هم چنین مدیریت دانش بر خرد سازمانی با نقش میانجی هوش هیجانی تأثیر داشت. نتیجه گیری: مهم ترین نتیجه پژوهش حاضر این بود که با تقویت مدیریت دانش و هوش هیجانی خرد سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی ارتقا خواهد یافت. Manuscript profile

  • Article

    14 - چرخه تجاری سازی ایده های کارآفرینانه در شرکت های مبتنی بر فناوری پیشرفته
    Journal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 5 , Year , Winter 2021
    زمینه: تجاری‌سازی ایده‌های کارآفرینانه در شرکت‌های فناوری پیشرفته از طریق خلق محصولات نوآورانه و ارائه ارزش به مشتریان سبب مزیّت رقابتی برای شرکت‌ها و توسعه اقتصادی جوامع می‌شود. با این حال، شکافی در زمینه چرخه تجاری‌سازی ایده‌های کارآفرینانه در شرکت‌های فناوری پیشرفته More
    زمینه: تجاری‌سازی ایده‌های کارآفرینانه در شرکت‌های فناوری پیشرفته از طریق خلق محصولات نوآورانه و ارائه ارزش به مشتریان سبب مزیّت رقابتی برای شرکت‌ها و توسعه اقتصادی جوامع می‌شود. با این حال، شکافی در زمینه چرخه تجاری‌سازی ایده‌های کارآفرینانه در شرکت‌های فناوری پیشرفته وجود دارد. هدف: این پژوهش به‌منظور ارائه چرخه تجاری‌سازی ایده‌های کارآفرینانه در شرکت‌های فناوری پیشرفته انجام شد. روش: این مطالعه از نظر هدف کاربردی است و با رویکرد کیفی به گردآوری داده‌های پژوهش از طریق روش فراترکیب سندلوسکی و بارسو پرداخته است. این روش با بررسی نظام‌مند 20 مقاله مرتبط با هدف پژوهش از بین 397 مقاله اولیه انجام شده است. مقاله‌های نهایی براساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب شدند. روایی پژوهش برطبق معیارهای ورود به بررسی، برگزاری جلسات با اعضای تیم پژوهش، استفاده از یک کارشناس و ممیزی کل فرایند برای اجماع نظری تایید شد. پایایی نیز از طریق برنامه مهارت‌های ارزیابی انتقادی مشخص گردید. یافته‌ها: چرخه تجاری‌سازی ایده‌های کارآفرینانه در شرکت‌های فناوری پیشرفته شامل سه مقوله تحت‌عنوان مراحل تجاری‌سازی ایده‌های کارآفرینانه، دستاوردهای هر مرحله و همچنین بازخورد می-باشد. چهار مرحله این چرخه عبارتند از آفرینش و گزینش، تولید کالا/خدمت نوآورانه فناوری پیشرفته، انتشار کالا/خدمت نوآورانه فناوری پیشرفته و در نهایت اصلاح یا توسعه ایده کارآفرینانه. دستاوردهای هر مرحله به‌ترتیب شامل خلق ایده کارآفرینانه و انتخاب فناوری پیشرفته، ایجاد کالا/خدمت کارآفرینانه فناوری پیشرفته، خلق ارزش و در نهایت خلق ایده کارآفرینانه است. بازخورد نیز شامل تمام مراحل می‌شود. نتیجه‌گیری: چرخه تجاری‌سازی ایده‌های کارآفرینانه در شرکت‌های فناوری پیشرفته به تبدیل ایده-های کارآفرینانه به کالا/خدمت فناوری پیشرفته و در نهایت خلق ارزش برای ذینفعان کمک می‌کند. Manuscript profile

  • Article

    15 - تبیین رابطه انگیزه پیشرفت، مرکز کنترل و ریسک‌پذیری با خلاقیت
    Journal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 1 , Year , Spring 2014
    زمینه: خلاقیت را خلق اندیشه‌ها، ایده‌ها، افکار نو و متفاوت نگریستن به امور، عبور از مرز دانسته‌های محدود به حیطه نادانسته‌های نامحدود و ابداع راه‌حل‌های جدید برای یک مسئله تعریف کرده‌اند. خلاقیت مهم‌ترین ویژگی افراد کارآفرین است؛ به‌نحوی‌که ویژگی‌های دیگر کارآفرینان همچ More
    زمینه: خلاقیت را خلق اندیشه‌ها، ایده‌ها، افکار نو و متفاوت نگریستن به امور، عبور از مرز دانسته‌های محدود به حیطه نادانسته‌های نامحدود و ابداع راه‌حل‌های جدید برای یک مسئله تعریف کرده‌اند. خلاقیت مهم‌ترین ویژگی افراد کارآفرین است؛ به‌نحوی‌که ویژگی‌های دیگر کارآفرینان همچون انگیزه پیشرفت، مرکز کنترل و ریسک‌پذیری آنان بر خلاقیت تأثیر معناداری دارند. هدف: این مقاله درصدد است تا رابطه بین انگیزه پیشرفت، مرکز کنترل و ریسک‌پذیری دانشجویان را با خلاقیت آنان مورد برسی قرار دهد. روش: طرح آن از نوع توصیفی بوده که با هدفی کاربردی و به روش همبستگی انجام گرفته است. برای اندازه‌گیری متغیرها نیز از پرسش‌نامه هرمانز (1970)، راتر (1966)، احمدپورداریانی (1389) و کفایت (1373) استفاده شد. جامعة تحقیق را کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد تشکیل می‌دهد که از میان آنها تعداد 200 دانشجو به روش طبقه‌ای انتخاب شدند و داده‌های به‌دست‌آمده با روش‌های همبستگی، رگرسیون و تحلیل مسیر، تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که از میان متغیرهای انگیزه پیشرفت، مرکز کنترل و ریسک‌پذیری، متغیر انگیزه پیشرفت و مرکز کنترل بیشترین تأثیر و ریسک‌پذیری تأثیر کمتری بر خلاقیت دارد. نتیجه‌گیری: مهم‌ترین نتیجه تحقیق حاضر این است که با تقویت انگیزه پیشرفت و مرکز کنترل درونی دانشجویان، می‌توان خلاقیت آنان را افزایش داد. Manuscript profile

  • Article

    16 - Determining the Share of Each of the Environmental and Organizational Components in Students' Professional Ethics
    Curriculum Research Journal , Issue 4 , Year , Summer 2021
    Purpose: Considering the role of professional ethics in the success and effectiveness of other practices, the purpose of this study was determine the share of each of the environmental and organizational components in students' professional ethics.Methodology: The prese More
    Purpose: Considering the role of professional ethics in the success and effectiveness of other practices, the purpose of this study was determine the share of each of the environmental and organizational components in students' professional ethics.Methodology: The present study in terms of purpose was applied and in terms of implementation method was cross-sectional from type of quantitative. The research population was faculty members of the Islamic Azad University of Tehran province in 2018 year with number 5921 people, which according to the Krejcie and Morgan table number of 365 people were selected as a sample by multi-stage cluster sampling method. The research instrument was a 31-item researcher-made questionnaire whose content validity was confirmed by 12 experts and specialists and content validity index obtained 0.790 and its reliability was obtained by Cronbach's alpha method for components of environmental 0.881 and organizational 0.943. Data were analyzed by exploratory factor analysis and structural equation modeling in SPSS and PLS software.Finding: The results of exploratory factor analysis showed that students' professional ethics had two components of environmental (9 items) and organizational (22 items) that the factor load of all items was higher than 0.50. Also, the results of structural equation modeling showed that the model of students' professional ethics had a good fit and according to the standard coefficients of the paths, the share of environmental and organizational components in students' professional ethics was 0.250 and 0.327, respectively.Conclusion: Considering the share of environmental and organizational components in students' professional ethics, planning is necessary to improve their professional ethics through both environmental and organizational components and the indicators of each of them. Manuscript profile

  • Article

    17 - Investigation of the Causal Relationships between the Effective Factors of Participatory Learning in Primary Schools
    Curriculum Research Journal , Issue 7 , Year , Spring 2022
    Purpose: Learning is an important factor in life on which the survival and success of organizations depends. The purpose of this survey study is to investigate the causal relationships between the effective factors of participatory learning in primary schools in Bandar More
    Purpose: Learning is an important factor in life on which the survival and success of organizations depends. The purpose of this survey study is to investigate the causal relationships between the effective factors of participatory learning in primary schools in Bandar Abbas, Iran. The research is applied in terms of purpose.Methodology: The participants of the study consisted of 35 experts who were selected by purposive sampling. A researcher-made pairwise comparison questionnaire consisting of 5 influential factors of student, teacher, school principal, school atmosphere, and curriculum was used to collect data. The collected data were analyzed by DEMATEL technique.Findings: The results of the analysis based on ranking showed teacher factor at the top of ranking following with the student factor in the second rank; the third rank belonged to the school atmosphere factor, the curriculum factor was ranked fourth; the principal factor fifth. The results also showed that the teacher factor (R+J=23.91; R-J=0.35) had the most interaction (impact / influence) and then respectively, the student (R+J=23.87; R-J=-0.35), the school atmosphere (R+J=23.85; R-J=1.00), the curriculum (R+J=22.88; R-J=-0.71), and, the principal factors (R+J=22.53; R-J=-0.30) considered the most interacting of all. The school atmosphere (R=12.42) was the most influential factor on the other factors, then the teacher (R=12.13) was the next influential factor, which according to the R-J value of these two influential factors are pure. The most influential factors were the curriculum, the student and the principal, respectively.Conclusion: According to the results, the content of textbooks should be written and compiled with a special focus on this method of teaching and learning. Also, new determining scales of the correct performance of participatory learning should be developed and used. Manuscript profile

  • Article

    18 - ارائه مدلی برای ارتقاء اثربخشی مدارس متوسطه دوم استان هرمزگان
    Educational researches , Issue 4 , Year , Summer 2022
    این پژوهش با هدف ارائه مدلی برای ارتقاء اثربخشی مدارس متوسطه دوم استان هرمزگان انجام شد. جامعه آماری آن در بخش کیفی شامل افراد خبره در حوزه اثربخشی مدارس و در بخش کمّی شامل کلیه مدیران، دبیران و هنرآموزان مدارس در استان هرمزگان در سال تحصیلی 97-1396 (6800=N) بود. حجم نم More
    این پژوهش با هدف ارائه مدلی برای ارتقاء اثربخشی مدارس متوسطه دوم استان هرمزگان انجام شد. جامعه آماری آن در بخش کیفی شامل افراد خبره در حوزه اثربخشی مدارس و در بخش کمّی شامل کلیه مدیران، دبیران و هنرآموزان مدارس در استان هرمزگان در سال تحصیلی 97-1396 (6800=N) بود. حجم نمونه در بخش کیفی با توجه به اصل اشباع داده‌ها، 10 نفر و در بخش کمّی بر اساس فرمول کوکران 364 نفر برآورد شد. برای انتخاب نمونه در بخش کیفی از نمونه‌گیری هدفمند و در بخش کمّی از نمونه‌گیری طبقه‌ای استفاده شد. ابزار گردآوری داده‌ها، در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختمند و در بخش کمّی، پرسش‌نامه محقق‌ساخته بود. روایی مصاحبه با روش مثلث سازی و پایایی آن از طریق کاپای کوهن 792/0 به دست آمد و در بخش کمّی روایی ﻫﻤﮕﺮا از طریق محاسبه ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ وارﯾﺎﻧﺲ اﺳﺘﺨﺮاج ﺷﺪه و روایی واﮔﺮا از طریق محاسبه جذر AVE به تأیید رسید. پایایی نیز از طریق آلفای کرونباخ برای کل پرسش‌نامه 86/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها در بخش کیفی از کدگذاری باز و محوری و در بخش کمّی از آزمون‌های تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تأییدی و t تک‌نمونه‌ای استفاده شد. نتایج به دست آمده به شناسایی 6 بُعد و 16 مؤلفه و 65 شاخص منجر شد. Manuscript profile

  • Article

    19 - تأثیر سواد اطلاعاتی اعضای هیأت علمی بر چابکی سازمانی دانشگاهی
    Information and Communication Technology in Educational Sciences , Issue 4 , Year , Winter 2017
    این پژوهش با هدف بررسی تأثیر سواد اطلاعاتی اعضای هیأت علمی بر چابکی سازمانی دانشگاهی انجام گرفت. روش‌ تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری اعضای هیأت علمی گروه‌های مدیریت و مدیریت آموزشی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران به تعداد 173 نفر بودند. نمونه آم More
    این پژوهش با هدف بررسی تأثیر سواد اطلاعاتی اعضای هیأت علمی بر چابکی سازمانی دانشگاهی انجام گرفت. روش‌ تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری اعضای هیأت علمی گروه‌های مدیریت و مدیریت آموزشی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران به تعداد 173 نفر بودند. نمونه آماری به صورت تصادفی ساده انتخاب و حجم نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران 118 نفر تعیین شد. جهت جمع‌آوری اطلاعات دو پرسش‌نامه مورد استفاده قرار گرفت. پرسش‌نامه تعیین سواد اطلاعاتی بر اساس طرح انجمن کتابخانه‌های دانشگاهی و پژوهشی آمریکا و با ابعاد مهارت‌های فن‎آوری اطلاعات و مهارت‌های کتابخانه‌ای؛ و پرسش‌نامه چابکی سازمانی دانشگاهی که توسط خاوری تدوین شده بود. روش تجزیه و تحلیل داده‌ها طرح مطالعات همبستگی و بر اساس مدل روابط ساختاری بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با نرم‌افزارهای SPSS و Smart PLS انجام شد. یافته‌های تحقیق نشان داد که سطح چابکی سازمانی واحدهای دانشگاهی و سواد اطلاعاتی اعضای هیأت علمی از متوسط بالاتر است. هم‌چنین، سواد اطلاعاتی اعضای هیأت علمی تأثیر مثبت و معنا‌داری بر چابکی سازمانی دانشگاهی دارد. Manuscript profile

  • Article

    20 - شناسایی ابعاد و موُلفه های آموزش شهروند حرفه ای جهانی در دانشگاه
    Information and Communication Technology in Educational Sciences , Issue 55 , Year , Spring 2024
    شناسایی ابعاد و موُلفه های آموزش شهروند حرفه ای جهانی در دانشگاهفاطمه آخوندی * حمیدرضا آراسته**نادرقلی قورچیان ***پریوش جعفری ****چکیده‌‌‌‌‌‌‌‌ هدف پژوهش حاضر، شناسایی ابعادو مولفه‌های آموزش شهروند حرفه‌ای جهانی در دانشگاه می‌باشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر More
    شناسایی ابعاد و موُلفه های آموزش شهروند حرفه ای جهانی در دانشگاهفاطمه آخوندی * حمیدرضا آراسته**نادرقلی قورچیان ***پریوش جعفری ****چکیده‌‌‌‌‌‌‌‌ هدف پژوهش حاضر، شناسایی ابعادو مولفه‌های آموزش شهروند حرفه‌ای جهانی در دانشگاه می‌باشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا، کیفی با تحلیل محتوا می باشد.جامعه نمونه استادان دانشگاه و صاحبنظران این حوزه بودندکه بر اساس قاعده اشباع نظری تعداد 15 نفر با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند.ابزار پژوهش مصاحبه های نیمه ساختار یافته و بررسی اسناد و متون تخصصی بود. برای اعتبار ابزار از روایی محتوایی و جهت پایایی نیز از روش کدگذاری مجدد استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل مضمون با کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده گردید.یافته ها نشان داد که 5 مولفه (شایستگی‌های شناختی، شایستگی‌های علمی و تخصصی، شایستگی‌های فرهنگی و اجتماعی، شایستگی‌های اخلاقی و شایستگی‌های خود بالندگی مستمر) و16 زیرمولفه به عنوان عناصر آموزش شهروند حرفه ای جهانی شناسایی شدند.واژگان کلیدیشهروند جهانی، شهروند حرفه ای، آموزش شهروند حرفه ای جهانی، آموزش عالی Manuscript profile

  • Article

    21 - تاثیر فن آوری اطلاعات بر قابلیت های چابکی دانشگاهی مورد مطالعه: دانشگاه آزاد اسلامی مازندران
    Information and Communication Technology in Educational Sciences , Issue 4 , Year , Winter 2018
    هدف از این پژوهش ارائه مدل چابکی سازمانی با تاکید بر نقش فن آوری اطلاعات می‌باشد. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و در زمره تحقیقات همبستگی بوده است. جامعه آماری کلیه اعضای هیات علمی واحدهای دانشگاهی آزاد اسلامی مازندران به تعداد 1671 بوده‌اند. نمونه آماری به میزان 312 نفر More
    هدف از این پژوهش ارائه مدل چابکی سازمانی با تاکید بر نقش فن آوری اطلاعات می‌باشد. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و در زمره تحقیقات همبستگی بوده است. جامعه آماری کلیه اعضای هیات علمی واحدهای دانشگاهی آزاد اسلامی مازندران به تعداد 1671 بوده‌اند. نمونه آماری به میزان 312 نفر و بر اساس فرمول کوکران و به صورت تصادفی طبقه‌ای بر اساس تعداد اعضای هیات علمی در هر واحد دانشگاهی محاسبه شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه‌ 38 سوالی محقق ساخته بوده که با الهام از مدل قابلیت‌های چابکی خاوری (2016) و پرسشنامه قابلیت‌های فن آوری اطلاعات فتحیان و شیخ( 2012) در سازمان طراحی شده است. روایی محتوایی این پرسشنامه توسط خبرگان تایید و پایایی پرسشنامه برای پرسشنامه چابکی 87/0 و برای پرسشنامه فن آوری اطلاعات 81/0 بدست آمد. تجزیه تحلیل اطلاعات با استفاده از مدل معادلات ساختاری از طریق نرم افزار لیزرل نشان داد، به میزان 63/0 فناوری اطلاعات بر چابکی سازمانی تاثیر دارد. همچنین مولفه‌های معماری فن‌آوری اطلاعات، زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، منابع انسانی (کاربران و مدیران)، فن آوری اطلاعات و امنیت شبکه‌ها به عنوان قابلیت‌های فناوری اطلاعات در سازمان معرفی شدند. همچنین یکپارچگی منابع انسانی دانشگاه‌ها، همکاری متقابل بین دانشگاهی، سرعت در فرایندهای دانشگاهی، انعطاف‌پذیری، پاسخ‌گویی و فرهنگ تغییر قابلیت‌های دانشگاه چابک معرفی شده‌اند Manuscript profile

  • Article

    22 - تأثیر روشهای تأمین مالی کارآفرینی بر مشارکت جمعی در کسب و کارهای دانش بنیان The Impact of Entrepreneurship Financing Methods on Collective Participation in Knowledge-Based Businesses
    Financial Economics , Issue 5 , Year , Winter 1400
    روند پیشرفت تحولات روز افزون در محیط کسب و کار امروزی، این نوع شرکتها را که تواناییهای فناوری، نیروی کار متخصص و مدیریت پیشرفته از مهمترین ویژگیهای آنهاست، جزیی از شبکهها و زنجیرههای تولید جهانی قرار داده، از این رو، بنظر می رسد رمز توسعه اقتصادی دهه آینده، توسعه شرکتها More
    روند پیشرفت تحولات روز افزون در محیط کسب و کار امروزی، این نوع شرکتها را که تواناییهای فناوری، نیروی کار متخصص و مدیریت پیشرفته از مهمترین ویژگیهای آنهاست، جزیی از شبکهها و زنجیرههای تولید جهانی قرار داده، از این رو، بنظر می رسد رمز توسعه اقتصادی دهه آینده، توسعه شرکتهای دانشبنیان، است. لذا هدف اصلی این مقاله بررسی تأثیر روشهای تأمین مالی کارآفرینی بر مشارکت جمعی در کسب و کارهای دانش بنیان میباشد. روش تحقیق مقاله حاضرکاربردی بوده و از نظر روش پژوهش گردآوری اطلاعات بصورت پیماشیمیباشد. جامعه آماری این مقاله مسئولان و مدیران شرکتهای دانش بنیان، نخبگان در کارهای اجرایی دانشبنیان مشغول به فعالیت هستند و اساتید دانشگاهها کشور بوده است. با توجه به گسترده بودن جامعه، حجم نمونه به روش غیرتصادفی و ازنوع هدفمند انتخاب شد. در این مقاله از بین مسئولان و مدیران شرکتهای دانش بنیان، نخبگان در کارهای اجرایی دانشبنیان مشغول به فعالیت هستند و اساتید دانشگاهها 50 نفر به روش نمونهگیری غیر تصادفی و هدفمند به عنوان حجم نمونه خبرگان تعیین گردید. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش فیش و پرسشنامه محقق ساخته میباشد که با استفاده شاخص نسبت روایی محتوایی، روایی سوالات پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت و نشان داده شد اعتبار سؤالات پرسشنامهها مورد تائید هستند. در ادامه قابلیت اعتماد پرسشنامهها، با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد برازش قرار گرفت مقدار ضریب آلفای کرونباخ 0.851درصد گزارش شد که بیانگر این است پرسشنامه مورداستفاده از قابلیت اعتماد (پایایی) لازم برخوردار میباشد. در ادامه با استفاده از نرم افزار24 spss به تجزیه‌وتحلیل دادههای جمع آوری شده در دو مرحله آمارتوصیفی و استنباطی پرداخته شد. نتایجی در این مقاله با استفاده از معادله رگرسیون خطی چند متغیره بدست آمد نشان میدهد روشهای تامین مالی جمعی(روش دریافت تسهیلات، روش تشکیل شرکتهای تعاونی، روش ایجاد طرح بصورت سهامداری روش انتشار اوراق مشارکت، روش ایجاد شرکتهای سرمایه گذار، روش حضور در بازار بورس، روش جذب سرمایه از طریق فرشتگان،روش صندوقهای سرمایه گذاری مخاطره) بر روی و رفع نیازهای مالی مربوط به فعالیت شرکتهای دانش بنیان اثر مثبت و معناداری دارد. و باعث گسترش کسب و کارهای دانش بنیان خواهد شد. لذا پیشنهاد میشود براساس نتایج پژوهش در ایران تأمین مالی سابقه دیرینهای داشته است و میتوان فرهنگهای گذشته را امروز با استفاده از طرفیت تأمین مالی جمعی در راستای توسعه کارآفرینی احیا کرد. از جمله کراودفاندینگ(برگ ریزان محلی)، استفاده از روش تأمین مالی خانوادگی و استفاده از وام های قرضه الحسنه محله.The Impact of Entrepreneurship Financing Methods on Collective Participation in Knowledge-Based BusinessesBahman EskandariHossein VazifehdoostParivash JafariMorteza MusakhaniThe trend of increasing developments in today's business environment, these types of companies, whose technological capabilities, skilled workforce and advanced management are their most important features, are part of global networks and production chains. Data, therefore, seems to be the key to the economic development of the next decade, the development of knowledge-based companies. Therefore, the main purpose of this article is to investigate the effect of entrepreneurial financing methods on collective participation in knowledge-based businesses. The research method of the present article is practical and in terms of research method, data collection is by survey. The statistical population of this article is the officials and managers of knowledge-based companies, the elites in the executive work of knowledge-based companies, and the professors of the universities of the country. Due to the large population, the sample size was selected non-randomly and purposefully. In this article, among the officials and managers of knowledge-based companies, the elites are active in the executive work of knowledge-based companies, and university professors are 50 people by non-random and purposeful sampling method as the sample size of experts. Was determined. The data collection tool in this research is a researcher-made questionnaire and questionnaire that using the content validity ratio index, the validity of the questionnaire questions was examined and it was shown that the validity of the questionnaire questions is confirmed. Then, the reliability of the questionnaires was assessed using Cronbach's alpha coefficient. The value of Cronbach's alpha coefficient was reported to be 0.851%, which indicates that the questionnaire used has the necessary reliability (reliability). Then, using SPSS 24 software, the collected data were analyzed in two stages: descriptive and inferential statistics. The results obtained in this paper using multivariate linear regression equation show the methods of mass financing (method of receiving facilities, method of forming cooperatives, method of creating a plan as equity, method of dissemination). Participation bonds, the method of creating investment companies, the method of participating in the stock market, the method of attracting capital through angels, the method of risky investment funds) on and meeting the financial needs related to the company's activities. Knowledge-based activities have a positive and significant effect. And expand knowledge-based businesses. Therefore, it is suggested that according to the results of research in Iran, financing has a long history and it is possible to revive the cultures of the past today by using the direction of collective financing in order to develop entrepreneurship, including crowdfunding. (Local deciduous trees), using the family financing method and using Qarzah al-Hasna loans in the neighborhood.Keywords: financing, entrepreneurship, collective participation, business, knowledge base. Manuscript profile

  • Article

    23 - ارائه مدلی برای آموزش شهروند حرفه‌ای جهانی در دانشگاه
    Strategic Management Researches , Upcoming Articles
    در جوامع امروزی از نهاد دانشگاه و آموزش عالی انتظار می رود دانش آموختگان خود را به گونه ای تعلیم دهند که در دو ساحت اشتغال حرفه ای و الزامات زندگی شخصی و اجتماعی از بینش، دانش و مهارت های مؤثر و مقتضی نیازهای زیست جمعی را به کف آورند. لذا این پژوهش با هدف ارائه مدلی برا More
    در جوامع امروزی از نهاد دانشگاه و آموزش عالی انتظار می رود دانش آموختگان خود را به گونه ای تعلیم دهند که در دو ساحت اشتغال حرفه ای و الزامات زندگی شخصی و اجتماعی از بینش، دانش و مهارت های مؤثر و مقتضی نیازهای زیست جمعی را به کف آورند. لذا این پژوهش با هدف ارائه مدلی برای آموزش شهروند حرفه‌ای جهانی‌دردانشگاه انجام شده است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی، و استراتژی‌پژوهش در بخش‌کیفی،تحلیل محتواو در بخش کمی، پیمایشی بود. ابزارگردآوری داده‌ها در بخش کیفی مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و در بخش کمّی، پرسشنامه محقق ساخته بود. مشارکت کنندگان پژوهش در بخش کیفی، خبرگان و متخصصان حوزه آموزش عالی بودندکه به روش نمونه گیری هدفمندانتخاب شدند. در بخش کمّی، اعضای هیئت علمی واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران بودند که به روش نمونه گیری طبقه‌ای انتخاب شدند. اعتبار داده‌های کیفی از طریق بررسی توسط اعضاء، بازبینی توسط همکاران و بازنگری توسط ناظران خارجی بررسی و تأیید شد و برای پایایی کیفی و محاسبه قابلیت اطمینان یا سازگاری کدگذاری‌های انجام‌شده، از روشپایایی بین دو کُدگذار استفاده شد. در بخش کمی نیز روایی همگرا و واگرا و پایایی ترکیبی انجام و تأیید شد. نتیجه تحلیل‌های بخش کیفی استخراج 320 کد باز، 110 کد محوری و 16 مقوله شد. در نهایت، مدلی مشتمل بر پیوند میان این مقوله‌ها که شامل5 بعد (شایستگی‌های شناختی، شایستگی‌های علمی و تخصصی، شایستگی‌های فرهنگی و اجتماعی، شایستگی‌های اخلاقی و شایستگی‌های خود بالندگی مستمر) و16 مؤلفه است، به‌عنوان عناصر آموزش شهروند حرفه‌ای جهانی شناسایی شدند. Manuscript profile

  • Article

    24 - ارائه مدلی برای ارتقای کیفیت زندگی اعضای هیات علمی شاهد و ایثارگردانشگاه آزاد اسلامی
    The Journal of Modern Thoughts in Education , Issue 4 , Year , Winter 2020
    چکیده بهره‌مندی از نیروی انسانی کارآمد مستلزم آن است که کارکنان از لحاظ زندگی در وضعیت مطلوبی قرار داشته باشند. اساتید ایثارگر یکی از گروه‌های اجتماعی است که کیفیت زندگی آنان مدنظر سیاست‌گذاران سلامت بوده است. هدف کلی پژوهش حاضر، ارائه مدلی برای ارتقای کیفیت زندگی اعضای More
    چکیده بهره‌مندی از نیروی انسانی کارآمد مستلزم آن است که کارکنان از لحاظ زندگی در وضعیت مطلوبی قرار داشته باشند. اساتید ایثارگر یکی از گروه‌های اجتماعی است که کیفیت زندگی آنان مدنظر سیاست‌گذاران سلامت بوده است. هدف کلی پژوهش حاضر، ارائه مدلی برای ارتقای کیفیت زندگی اعضای هیات علمی شاهد و ایثارگر دانشگاه آزاد اسلامی می باشد. روش پژوهش حاضر از نظر نحوه انجام، جزء پژوهش‌های آمیخته محسوب می‌شود. همچنین، از نظر هدف کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش، اعضای هیات علمی ایثارگر دانشگاه آزاد اسلامی که از بین آن ها 276 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین شده است .داده های کیفی با کمک مصاحبه ساختارمند و داده های کمّی با استفاده از پرسشنامه به دست آمده است. و برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندار و محقق ساخته استفاده شده است.. در بخش کمی، پس از گردآوری داده ها با استفاده از شاخص های آمار توصیفی(میانگین، انحراف معیار و ...) و آمار استنباطی(t تک نمونه ای، کای اسکوئر، رگرسیون چند متغیره، همبستگی پیرسون، تحلیل مسیر) از طریق نرم افزار Spss و Amos تجزیه و تحلیل شده است. بر اساس نتابج تحقیق، همبستگی های مثبت و معناداری بین متغیرهای وجود دارد. بالاترین همبستگی بین دو متغیر "کیفیت زندگی" و "عوامل سازمانی-شغلی" با مقدار 585/0 و کمترین همبستگی بین دو متغیر "عوامل فردی" و "کیفیت زندگی " با مقدار 103/0 می‌باشد. بر اساس ضریب تبیین شده رگرسیونی، تقریباً 6/45 درصد واریانس متغیر کیفیت زندگی، فقط از طریق سه متغیر عوامل اجتماعی، سازمانی و فردی تبیین می‎شود. ضریب تحلیل مسیر برای تأثیر عوامل فردی بر کیفیت زندگی 361/0، عوامل شغلی- سازمانی 614/0 و عوامل اجتماعی 516/0 می‌باشد. متغیر عوامل فردی علاوه بر اثر مستقیم، به صورت غیرمستقیم با ضریب (324/0β=) با واسطه متغیر عوامل اجتماعی و با ضریب (416/0β=) با واسطه متغیر عوامل شغلی- سازمانی بر کیفیت زندگی تأثیر افزاینده دارد. Manuscript profile

  • Article

    25 - شناسایی، تعیین و رتبه بندی عوامل اثرگذار بر بالندگی رهبری معنوی در دانشجویان
    The Journal of Modern Thoughts in Education , Issue 1 , Year , Autumn 2020
    در هزاره جدید رهبری معنوی نیاز جوامع انسانی است برای حرکت بسوی تعالی وبالندگی وبراین اساس دانشگاه های پیشرو برایجاد نظام بالندگی دانشجویان درحوزه رهبری به ویژه رهبری معنوی تاکید وتمرکز کرده‌اند. هدف این پژوهش شناسایی، تعیین و رتبه بندی عوامل اثر گذار بر رهبری معنوی وبال More
    در هزاره جدید رهبری معنوی نیاز جوامع انسانی است برای حرکت بسوی تعالی وبالندگی وبراین اساس دانشگاه های پیشرو برایجاد نظام بالندگی دانشجویان درحوزه رهبری به ویژه رهبری معنوی تاکید وتمرکز کرده‌اند. هدف این پژوهش شناسایی، تعیین و رتبه بندی عوامل اثر گذار بر رهبری معنوی وبالندگی آن دردانشجویان است. پژوهش با رویکردآمیخته ابتدا با روش کیفی تحلیل محتوا و سپس با استفاده تکنیک ای ان پی دیمتل (DANP) انجام شده است. به این منظور بررسی گسترده متون تخصصی مرتبط بارهبری معنوی وبالندگی دانشجویان ونیز مصاحبه نیمه‌ساختمند (بیش از 850 دقیقه) با 16 نفرازصاحب‌نظران دانشگاهی (استادان رشته‌های مرتبط ومدیران ارشد دانشگاه آزاداسلامی ومدیران واحد علوم تحقیقات) که به روش نمونه‌گیری هدفمند از جامعه متخصصین انتخاب‌شده بودند همراه با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، تا اشباع کامل داده ها انجام شد. روایی وپایایی این پژوهش با تأیید خبرگان و بارورش هولستی انجام گرفت. تحلیل داده‌های کیفی ازطریق تکنیک کدگذاری باز و محوری وداده های کمی از طریق الگوریتم وبرنامه ی ای ان پی دیمتل نوشته شده در نرم افزار اکسل وبا نتایج یکسان درمتلب انجام شدکه منتج به استخراج وخوشه بندی مؤلفه های رهبری معنوی دردانشگاه درسه حوزه فردی(با 54 مؤلفه) ، میان فردی وگروهی(با 28مؤلفه) وماورایی(با 3 مؤلفه) و استخراج 10 عامل اثرگذاردرسه خوشه به ترتیب اهمیت1. وجودی ،2. انسانی و3. محیطی ورتبه بندی این عوامل برای ایجاد نظام جامع بالندگی رهبری معنوی دردانشگاه ها گردید. Manuscript profile

  • Article

    26 - ارائه مدلی برای ارتقاء کیفیت آموزش بر اساس تفکر ناب در سازمان تامین اجتماعی
    The Journal of Modern Thoughts in Education , Issue 4 , Year , Summer 2018
    پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای ارتقاء کیفیت آموزش بر اساس تفکر ناب در سازمان تامین اجتماعی انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها توصیفی - پیمایشی محسوب می‌شود. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران، معاونین، روسا و کارشناسان آموزش در واح More
    پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای ارتقاء کیفیت آموزش بر اساس تفکر ناب در سازمان تامین اجتماعی انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها توصیفی - پیمایشی محسوب می‌شود. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران، معاونین، روسا و کارشناسان آموزش در واحدهای ستادی و اجرایی و سوپروایزرین آموزشی بیمارستان‌های تابعه سازمان تامین اجتماعی (420 نفر) بوده است. حجم نمونه آماری مطابق جدول مورگان 200 نفر برآورد و از طریق روش نمونه‌گیری تصادفی – طبقه‌ای انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته، شامل 17 مولفه و 126 گویه استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه از طریق اجرای آزمایشی، روایی محتوایی از طریق مرور جامع ادبیات و قضاوت خبرگان و روایی سازه توسط تحلیل عاملی مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 97/0 برآورد شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی (جداول فراوانی، میانگین، واریانس، انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون کولموگروف اسمیرنف و تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی) استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها در سطح 0.01، 17 بعد و 117 مولفه را بعنوان ابعاد و مولفه‌های آموزش ناب در سازمان تامین اجتماعی نشان داد که میزان اثرات کلی این ابعاد برابر 73/63 درصد بوده و بعد جریان ارزش (شناسایی اتلاف‌ها و فعالیت‌های ارزش‌آفرین) بالاترین سهم (52/84) و بعد مدیریت منابع انسانی کم‌ترین سهم (48/0) را داشت. بررسی وضعیت آموزش در سازمان تامین اجتماعی نشان داد که مقادیر هریک از ابعاد کمی بالاتر از میانگین جامعه می‌باشد لیکن هنوز با وضعیت مطلوب فاصله دارد. بدین ترتیب ضمن ارائه سازوکارهای حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب، مدل نهایی ارتقاء کیفیت آموزش بر اساس تفکر ناب در سازمان تامین‌اجتماعی طراحی، درجه تناسب مدل ارائه‌شده مشخص و برازش آن با نتیجه عالی مورد تایید قرار‌گرفت. Manuscript profile

  • Article

    27 - آسیب شناسی نظام آموزشی کارکنان بانک ملی
    Educational Administration Research , Issue 4 , Year , Winter 2018
    پژوهش حاضر با هدف آسیب شناسی نظام آموزشی کارکنان بانک ملی انجام پذیرفت. بر این اساس، پژوهش حاضر برحسب نوع داده آمیخته، بر حسب هدف، کاربردی-بنیادی، ازنظر زمان گرداوری داده مقطعی و ازنظر روش اجرای پژوهش توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی و More
    پژوهش حاضر با هدف آسیب شناسی نظام آموزشی کارکنان بانک ملی انجام پذیرفت. بر این اساس، پژوهش حاضر برحسب نوع داده آمیخته، بر حسب هدف، کاربردی-بنیادی، ازنظر زمان گرداوری داده مقطعی و ازنظر روش اجرای پژوهش توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی و مدیران شعب بانک ملی ایران بودند که با استفاده از اصل اشباع و روش نمونه گیری هدفمند تعداد 10 نفر برای بخش کیفی انتخاب شدند. در بخش کمی پژوهش نیز، جامعه آماری شامل تمامی کارکنان بانک ملی ایران، شعب تهران بودند که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای، تعداد 346 نفر از کارکنان بانک ملی به‌عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. گردآوری داده های به دو روش کتابخانه ای و میدانی انجام پذیرفت. در بخش میدانی، از مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه شامل روایی صوری، محتوا و روایی سازه بود و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ و ضریب پایایی ترکیبی .اندازه‌گیری و مورد تایید قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده‌ها در بخش کیفی تحلیل محتوای متن (کدگذاری) و در بخش کمی در دو قسمت توصیفی و استنباطی انجام پذیرفت. در بخش استنباطی، از تحلیل عاملی اکتشافی، تأییدی و آزمون تی تک نمونه‌ای بهره گرفته شد. Manuscript profile

  • Article

    28 - فراترکیب عوامل مؤثر بر انگیزش شغلی: در جستجوی الگوی انگیزش اعضای هیئت علمی
    Educational Administration Research , Issue 5 , Year , Winter 2020
    بررسی علل موفقیت برخی از سازمان‌ها و نیز علل انحطاط و انحلال بعضی از شرکت‌ها نشان می‌دهد که ایجاد انگیزه لازم و مناسب در نیروی انسانی، تأثیر معنادار و قابل توجهی در موفقیت و پایدار یا انحلال این واحدها دارد. هدف از این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر انگیزش شغلی با استفاده More
    بررسی علل موفقیت برخی از سازمان‌ها و نیز علل انحطاط و انحلال بعضی از شرکت‌ها نشان می‌دهد که ایجاد انگیزه لازم و مناسب در نیروی انسانی، تأثیر معنادار و قابل توجهی در موفقیت و پایدار یا انحلال این واحدها دارد. هدف از این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر انگیزش شغلی با استفاده از روش فراترکیب بود. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی است؛ از لحاظ ماهیت اطلاعات و شیوه تحلیل آن‌ها جزو تحقیقات کیفی است. از منظر روش جمع‌آوری اطلاعات در زمرۀ پژوهش‌های اسنادی است و در نهایت بر مبنای روش پژوهش، جزو تحقیقات تحلیلی – توصیفی است که با استفاده از روش فراترکیب صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش، کلیه پژوهش‌های داخلی صورت گرفته در 10 سال اخیر (1399-1389) با موضوع بررسی عوامل مؤثر بر انگیزش شغلی است که گزارش آن‌ها در بانک اطلاعات نشریات کشور (مگیران) یا پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی نمایه شده است. با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و با استناد به قاعدۀ اشباع نظری، تعداد 12 پژوهش انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. استخراج عوامل و مؤلفه‌ها با استفاده از روش تحلیل مضمون صورت گرفت و اعتبار تحلیل‌ها بر مبنای روش سه‌گوشه‌سازی تحلیل‌گر مورد تأیید قرار گرفت. بر اساس نتایج به‌دست آمده، الگوی عوامل مؤثر بر انگیزش اعضای هیئت علمی دانشگاه مشتمل بر هفت عامل، 19 مؤلفه و 61 شاخص است. عوامل مؤثر بر انگیزش عبارت از شرایط محیط‌ کار؛ خط‌مشی‌ها و قوانین؛ سبک مدیریت و رهبری؛ روابط با همکاران؛ عوامل شخصیتی؛ توانمندسازی؛ و ماهیت شغل هستند. موارد خیلی زیادی باعث انگیزش شغلی اعضای هیات علمی میشود که این موارد در چند طبقه جای میگیرد. Manuscript profile

  • Article

    29 - Poly(N- bromosuccinimide) (PNBS) as a mild, efficient, non-acidic, polymeric and heterogeneous catalyst applied for easy conversion of epoxides into thiiranes by treatment with KSCN or (NH2)2CS at room temperature
    Journal of Physical Chemistry & Eleectrochemistry , Issue 4 , Year , Autumn 2016
    Poly (N-bromosuccinimide) (PNBS) as a mild, efficient, non-acidic, polymeric and heterogeneous catalyst was applied for simple conversion of epoxides into thiiranes by treatment with KSCN or (NH2)2CS at room temperature. Aliphatic and aromatic epoxides converted into th More
    Poly (N-bromosuccinimide) (PNBS) as a mild, efficient, non-acidic, polymeric and heterogeneous catalyst was applied for simple conversion of epoxides into thiiranes by treatment with KSCN or (NH2)2CS at room temperature. Aliphatic and aromatic epoxides converted into their corresponding thiiranes under mild conditions. All reactions proceeded in short reaction times and afforded the corresponding products in good to excellent yields. The catalyst could be recycled and reused for several times without any deterioration in its activity. Advantages such as easy preparation of the catalyst, simple work up, excellent yields of the products and recyclability of the catalyst makes this method more useful compared to the known methodologies Manuscript profile

  • Article

    30 - پاتوق، فضای جمعی شهری و معماری و محل تعاملات اجتماعی و فرهنگی (نمونه موردی شهر برازجان)
    , Issue 5 , Year , Winter 2018
    پاتوق محل اجتماع افراد، با حضور آزادانه جهت گفت گو، بازی، کسب اطلاعات و استراحت است.  اهمیت این تحقیق پر رنگ کردن نقش پاتوق در فضای معماری و شهری در جهت افزایش تعاملات اجتماعی و فرهنگی و کاهش مشکلات افراد در جوامع شهری می باشد. عدم وجود پاتوق با کیفیت مناسب در عصر More
    پاتوق محل اجتماع افراد، با حضور آزادانه جهت گفت گو، بازی، کسب اطلاعات و استراحت است.  اهمیت این تحقیق پر رنگ کردن نقش پاتوق در فضای معماری و شهری در جهت افزایش تعاملات اجتماعی و فرهنگی و کاهش مشکلات افراد در جوامع شهری می باشد. عدم وجود پاتوق با کیفیت مناسب در عصر حاضر، ضرورت پژوهش را نشان می دهد. روش تحقیق بصورت پیمایشی است و گردآوری اطلاعات از راه مطالعات کتابخانه ای، پرسش نامه می باشد. پس از گردآوری اطلاعات و جمع آوری پرسش نامه از  جامعه آماری شامل بازدیدکنندگان تصادفی از میادین و پارکها بود که با محاسبه فرمول کوکران تعداد 100 نفر انتخاب گردیده بود. پاسخ دهندگان از اقشار مختلف شهر برازجان می باشند.  تجزیه و تحلیل داده ها توسط SPSS انجام شد. روایی پرسشنامه توسط اساتیدتایید شد. پایایی توسط آلفای کرونباخ 0.87 به دست آمد که قابل قبول میباشد.  باتوجه به ماهیت داده ها، روش پژوهش پیمایشی است. فرضیه تحقیق بر اساس این پرسش "تعاملات در پاتوق بر چه عواملی بستگی دارد" فرضیه زیر را مورد تحلیل قرار می دهد: "عوامل اجتماعی، محیطی، کالبدی و اقلیمی در تعاملات اجتماعی پاتوق موثرند"ماهیت  تحقیق بنیادی است. با در نظر گرفتن تاثیر فاکتورهابر فضای معماری پاتوق از طریق جمع آوری اطلاعات به وسیله پرسشنامه ها و امتیازدهی آن به بررسی نتایج افزایش و رشد پاتوق به عنوان یک فضای مفید در معماری درجهت توسعه تعاملات اجتماعی پرداخته شد. تحلیلهانشان داد عوامل محیطی، اجتماعی و کالبدی از تاثیرگذاری خوبی بر فضای پاتوق برخوردار می باشند که توجه به این فاکتورها و آیتم های آنها در طراحی پاتوق باعث افزایش کیفیت این فضا می گردد. عوامل اقلیمی که بر فضای پاتوق تاثیر گذار است، به دلیل عدم توجه کافی به آن دراجرا کاهش امتیاز این عامل شده است که با ارائه تدابیرلازم میتوان باعث افزایش کیفیت آسایش در فضای پاتوق شد. Manuscript profile