-
Article
1 - ارائه مدلی جهت بازار فروش کالاهای جدید به روش وان تو وان مارکتینگFuture study Management , Issue 1 , Year , Summer 2021هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی جهت بازار فروش کالاهای جدید به روش وان تو وان مارکتینگ است. از آن جایی که در پژوهش های کاربردی هدف اصلی صرفا کشف علمی نیست، بلکه آزمودن و بررسی کاربرد دانش است، بنابراین روش این تحقیق از نظر هدف کاربردی است و به روش اکتشافی انجام شده است. نحوه Moreهدف پژوهش حاضر ارائه مدلی جهت بازار فروش کالاهای جدید به روش وان تو وان مارکتینگ است. از آن جایی که در پژوهش های کاربردی هدف اصلی صرفا کشف علمی نیست، بلکه آزمودن و بررسی کاربرد دانش است، بنابراین روش این تحقیق از نظر هدف کاربردی است و به روش اکتشافی انجام شده است. نحوه گردآوری داده ها به روش آمیخته (کمی و کیفی) صورت گرفته است و ابزار گرد آوری داده ها مصاحبه با خبرگان با انجام مصاحبههای تخصصی به روش دلفی، و پرسشنامه می باشد. لذا بر همین اساس، تعداد 375 نفر از بازار فروش کالاهای جدید به روش وان تو وان مارکتینگ (در بخش کمی) و 17 نفر از خبرگان و متخصصان این حوزه (در بخش کیفی) در این پژوهش همکاری کردند. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده، به دو روش توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار SPSS 16 و Smart PLS انجام شد. پس از انجام پژوهش نتایج نشان داد که: نظام مند بودن، گرایش تکنولوژی، گرایش به طراحی، گرایش بازار، استفاده از منابع، مبنای تلاش صورت گرفته برای کالاهای جدید، مفهوم سازی کالای جدید، و در نهایت مدیریت کالای جدید؛ تحت عنوان مولفههای بازار فروش کالاهای جدید به روش وان تو وان مارکتینگ؛ مورد تائید قرار گرفت. آزمون های برازش مدل، نشان از اعتبار مدل داشت. Manuscript profile -
Article
2 - مدل مهارت های زندگی نسل دیجیتال در ایران (نظام متوسطه دوم)Future study Management , Issue 115 , Year , Winter 2019پژوهش حاضر به منظور ارتقا مهارت های زندگی نسل دیجیتال انجام شده است. این مطالعه از نظر هدف اکتشافی و روش آن توصیفی پیمایشی بوده است. بر اساس مبانی نظری و پیشینه پژوهش در ایران و جهان عوامل کلیدی مهارت های زندگی بدست آمد. سپس پرسش نامه ای بر اساس طیف 10 گزینه ای تدوین شد Moreپژوهش حاضر به منظور ارتقا مهارت های زندگی نسل دیجیتال انجام شده است. این مطالعه از نظر هدف اکتشافی و روش آن توصیفی پیمایشی بوده است. بر اساس مبانی نظری و پیشینه پژوهش در ایران و جهان عوامل کلیدی مهارت های زندگی بدست آمد. سپس پرسش نامه ای بر اساس طیف 10 گزینه ای تدوین شد. روایی محتوایی پرسش نامه با توجه به دیدگاه و نظرات متخصصان آموزشی تعیین و اصلاحات لازم انجام شد. در مرحله بعدی پرسش نامه ویرایش شده بین دانش آموزان دختر و پسر مشغول به تحصیل در دبیرستان ها و هنرستان های تهران و دبیران این مدارس به اجرا در آمد تا مولفه های مهارت های زندگی از دیدگاه آنها تعیین شود. نمونه آماری با روش خوشه ای چند مرحله ای تعیین شد. برای تحلیل داده های بدست آمده از نمونه آماری تحلیل اکتشافی، آزمون t وابسته، آزمون t یک نمونه ای، تحلیل واریانس، آزمون فریدمن استفاده شد. مهارت های کلیدی زندگی بر مبنای نتایج بدست آمده عبارتند از: مهارت های فردی، سواد رسانه و اطلاعات، سواد اقتصادی، مهارت معنوی-زیست محیطی Manuscript profile -
Article
3 - ارائه مدل کسب و کار فنبازارها در حوزه انرژیهای تجدیدپذیرFuture study Management , Issue 123 , Year , Summer 2020هدف پژوهش حاضر عبارت بود از ارائه مدلی به منظور ارائه مدل کسب و کار فنبازارها در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر. روش پژوهش عبارت بود از روش ترکیبی کیفی به روش تئوری زمینه ای و مدل معادلات ساختاری به روش کمی. تعداد نمونه در بخش کیفی که به صورت هدفمند انتخاب شد، 20 نفر از کلیه Moreهدف پژوهش حاضر عبارت بود از ارائه مدلی به منظور ارائه مدل کسب و کار فنبازارها در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر. روش پژوهش عبارت بود از روش ترکیبی کیفی به روش تئوری زمینه ای و مدل معادلات ساختاری به روش کمی. تعداد نمونه در بخش کیفی که به صورت هدفمند انتخاب شد، 20 نفر از کلیه مدیران ارشد و صاحب نظران، خبرگان، مدیران صنایع هایتک ایران در بخشهای مختلف شامل: تکنولوژی، اطلاعات، نانو، بایو، ژنتیک و غیره؛ در بخش کمی، با استفاده از فرمول کوکران 337 نفر از انتخاب شدند. ابزار تحقیق عبارت بود مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده، در بخش کیفی به روش دلفی و از طریق کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) با استفاده از نرم افزار MAXQDA و در بخش کمی به دو روش توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزارهای SPSS 16 و Smart PLS انجام شد. نتایج نشان داد چهارده مولفه در تبیین مدل ارائه مدل کسب و کار فنبازارها در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر نقش دارند که عبارتند از؛ شرکای کلیدی، فعالیت های کلیدی، جریان درآمد، منابع کلیدی - فیزیکی، منابع کلیدی- فکری، منابع کلیدی- منابع انسانی، ارزش- نام تجاری، ارزش- حرکت در لبه علم و فناوری، ارزش- قیمت، ارزش- تحویل به موقع و دسترسی آسان، روابط با مشتری، بخش مشتری، کانال های توزیع، و در نهایت هزینه ها و ساختار آن. جهت بررسی برازش مدل، به بررسی X2، R و RS؛ پرداخته شد که وجود X2 پایین و نسبت کای دو به درجه آزادی کمتر از سه، و همچنین ضریب تعینن و ضریب تعیین تعدیل شده محاسبه شده؛ نشاندهنده برازش مناسب مدل بود. Manuscript profile -
Article
4 - شناسایی و رتبه بندی مولفه ها و شاخص های قصد خرید آتی محصولات با درگیری ذهنی بالا با استفاده از منطق دلفی فازی (مورد مطالعه: محصولات برند ال جی در کشور ایران)Future study Management , Issue 4 , Year , Winter 2020زمینه: امروزه با توجه به تغییرات سریع تمایلات و خواسته های مشتریان، آینده نگاری در حوزه ی پیش بینی قصد خرید آتی مصرف کنندگان در حوزه کالاهای با درگیری ذهنی بالا قابل تامل است. هدف: این مقاله به شناسایی و اولویت بندی مولفه های قصد خرید آتی محصولات با درگیری ذهنی بالا با Moreزمینه: امروزه با توجه به تغییرات سریع تمایلات و خواسته های مشتریان، آینده نگاری در حوزه ی پیش بینی قصد خرید آتی مصرف کنندگان در حوزه کالاهای با درگیری ذهنی بالا قابل تامل است. هدف: این مقاله به شناسایی و اولویت بندی مولفه های قصد خرید آتی محصولات با درگیری ذهنی بالا با شناسایی عوامل، ابعاد، مولفه ها و شاخص های اثرگذار در این حوزه می پردازد. روش ها: بر اساس چارچوب نظری این تحقیق، در این پژوهش از منطق دلفی فازی برای یافتن نظرات خبرگان نسبت به یک معیار استفاده شده است. در طراحی و تدوین شاخص های پرسشنامه از پرسشهای بسته (لیکرت) استفاده شد. در این رابطه در دور اول از روش دلفی برای طراحی پرسشنامه استفاده گردید و با مرور بر ادبیات تحقیق و مصاحبه با خبرگان شاخص ها و مولفه ها مشخص گردیدند. یافته ها: در این گام از پژوهش با استفاده از مطالعه ادبیات مولفه ها و شاخص هایی را که در قصد خرید آتی محصولات با در گیری ذهنی بالا در محصولات برند ال جی تاثیر گذار بودند، استخراج گردیده و در نهایت 18 مولفه و 75 شاخص شناسایی شد. نتیجه گیری: در این پژوهش بر اساس نظرات خبرگان و تحلیل دلفی فازی؛ شاخص های بازخورد از سوی فروشتدگان و توجه به تغییر و تحولات محصولات از مولفه اثرات اجتماعی با بالاترین مقدار دی فازی شده پر اهمیت ترین شاخص های پژوهش و شاخص گروه های محیطی از مولفه هنجارهای ذهنی با کمترین مقدار دی فازی شده کم اهمیت ترین شاخص به حساب میآیند. Manuscript profile -
Article
5 - ارائه الگوی استراتژی منابع انسانی سبز در بانک رفاه کارگران با رویکرد آیندهافسانه زمانی مقدم leila ghasemi zeinolabedin amini sabegh Seyyed abdollah sajadi seyyed ahmad hashemiFuture study Management , Issue 1401 , Year , Summer 2022آینده نگاری و تبدیل بدیلها و سناریوهای محتمل در زمینه آینده منابع انسانی در صنعت بانکداری هدف اصلی این پژوهش است. این پژوهش به لحاظ هدف، از نوع تحقیقات آیندهپژوهی تحلیلی، است. از نظر نحوه گردآوری و نوع دادهها از نوع ترکیبی میباشد. در مرحله نخست پژوهش که مبتنی بر روش Moreآینده نگاری و تبدیل بدیلها و سناریوهای محتمل در زمینه آینده منابع انسانی در صنعت بانکداری هدف اصلی این پژوهش است. این پژوهش به لحاظ هدف، از نوع تحقیقات آیندهپژوهی تحلیلی، است. از نظر نحوه گردآوری و نوع دادهها از نوع ترکیبی میباشد. در مرحله نخست پژوهش که مبتنی بر روش کیفی است، جامعه آماری کلیه خبرگان و صاحبنظران حوزه مدیریت منابع انسانی (کارشناسان سازمانی و دانشگاهی) است که نهایتا 10 نفر به عنوان گروه خبره با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند یا قضاوتی برگزیده شدند. در مرحله کمی جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران و برنامهریزان بانک رفاه کارگران در استان تهران بزرگ تشکیل دادند که با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان تعداد 338 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای جمعآوری شده در مرحله کیفی از روش تحلیل محتوای جهت دار و به صورت قیاسی و در ادامه مبتنی بر روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی به شیوه تطبیقی و در مرحله کمی با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که نتایج تحقیق نشان داد الگوی استراتژی منابع انسانی سبز در بانک رفاه کارگران دارای سه سطح و دوازده مولفه می باشد که استراتژیهای فردی شامل نگرش سبز، دانش سبز و انگیزش سبز، استراتژیهای تیمی شامل مشارکت تیمی سبز، ایجاد تیمهای سبز، رهبری تیمی سبز، درگیرسازی تیمی سبز و استراتژیهای سازمانی شامل جذب و استخدام سبز، آموزش و توسعه سبز، مدیریت عملکرد سبز، انضباط سبز و محیط کاری سبز میباشد. Manuscript profile -
Article
6 - مدل کیفی کسب ارزش در حوزه فناوری اطلاعات مبتنی بر اقتصاد نوآوری با رویکرد داده بنیادFuture study Management , Issue 1401 , Year , Summer 2022زمینه: اقتصاد نوآوری مولد ارزش است، ارزشی که از کسب و کارهای مبتنی بر این نوع اقتصاد در حوزههای مرتبط با تکنولوژی ایجاد میشود و بر کارآفرینی و نوآوری تأکید دارد.هدف: این پژوهش کیفی با مرور ادبیات و پیشینهی واژگان کلیدی موضوع پژوهش در تحقیقهای داخلی و خارجی و همچنین Moreزمینه: اقتصاد نوآوری مولد ارزش است، ارزشی که از کسب و کارهای مبتنی بر این نوع اقتصاد در حوزههای مرتبط با تکنولوژی ایجاد میشود و بر کارآفرینی و نوآوری تأکید دارد.هدف: این پژوهش کیفی با مرور ادبیات و پیشینهی واژگان کلیدی موضوع پژوهش در تحقیقهای داخلی و خارجی و همچنین مصاحبه با خبرگان حوزه فناوری اطلاعات و با بهرهگیری از نظریه داده بنیاد، به شناسایی و تبیین ابعاد و مولفهها و ارائه مدل کیفی کسب ارزش مبتنی بر اقتصاد نوآوری در کسب و کارهای دانشبنیان حوزه فناوری اطلاعات پرداخته است.روشها: مطالعه حاضر پژوهشی کیفی است که با استفاده از رویکرد اکتشافی انجام شده است. دادههای جمع آوری شده از ادبیات و پیشینه پژوهش و مصاحبهها به وسیله فرآیند کدگذاری باز، محوری و انتخابی با استفاده از نرمافزار MAXQDA18 ، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نهایتاً مدل کیفی تبیین گردید.یافته ها: یافتههای پژوهش به شناسایی 7 بعد (کد محوری) و 22 مولفه (مقوله) انجامید. سپس با توجه به نتایج بدست آمده شرایط علی، پدیده محوری، شرایط زمینهای، راهبردها، شرایط مداخلهگر و پیامدها به روش نظریه داده بنیاد استخراج گردیدهاند. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد مهمترین ابعاد شناسایی شده به ترتیب اهمیت عبارتند از: ابعاد کسب ارزش، منابع فناوری اطلاعات، نوآوری در فناوری اطلاعات، فناوری اطلاعات، کسب و کار بازار، اقتصاد نوآوری و امنیت و قوانین. Manuscript profile -
Article
7 - ارائه مدل چهار بعدی جهت تقویت بازاریابی الکترونیکی صنایع تبدیلی آینده در افق چشمانداز 1404 (با تمرکز بر آمیخته بازاریابی الکترونیکی استان زنجان).(اصلاحه)Future study Management , Issue 1401 , Year , Summer 2022این پژوهش با هدف ارائه مدل چهار بعدی جهت تقویت بازاریابی الکترونیکی صنایع تبدیلی آینده در افق چشمانداز 1404 (با تمرکز بر آمیخته بازاریابی الکترونیکی استان زنجان) انجام گرفته است. روش این پژوهش، بر حسب نوع هدف،آمیخته، کاربردی و برحسب روش اکتشافی به شیوه پیمایشی است که ر Moreاین پژوهش با هدف ارائه مدل چهار بعدی جهت تقویت بازاریابی الکترونیکی صنایع تبدیلی آینده در افق چشمانداز 1404 (با تمرکز بر آمیخته بازاریابی الکترونیکی استان زنجان) انجام گرفته است. روش این پژوهش، بر حسب نوع هدف،آمیخته، کاربردی و برحسب روش اکتشافی به شیوه پیمایشی است که روایی آن به شکل روایی سازه و پایایی پرسشنامه نیز از طریق روش آلفای کرونباخ به میزان (735/0) به تأیید رسیده است.جامعه آماری در این پژوهش در بخش کیفی خبرگان دانشگاهی و مدیران و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان به تعداد 16 نفر و در بخش کمی، کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان به تعداد 600 نفر است و از روش تصادفی ساده جهت جمعآوری نمونه آماری بهره گرفته شده، و برای تعیین حجم آن نیز از فرمول کوکران استفاده شده است که بر اساس محاسبه 234 پرسشنامه توزیع و جمعآوری گردید. همچنین در تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل آزمون تی تک نمونه مستقل جهت شناسایی مولفه های موثر و مقایسه وضعیت موجود و مطلوب و از آزمون فریدمن جهت رتبه بندی مولفه های شناسایی شده با کمک نرمافزارهای اکسل و spss کمک گرفته شده است.ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای بازاریابی الکترونیکی در صنایع تبدیلی با تمرکز بر آمیخته بازاریابی الکترونیک عبارت بودند از: قیمت (روش پرداخت، تخفیفات، قیمت بر مبنای ارزش تمام شده، مزایده و تبلیغات)، در پایان با توجه به نتایج پژوهش، پیشنهادهای کاربردی ارائه شده است. Manuscript profile -
Article
8 - طراحی الگوی اثربخش آموزش کارآفرینی در صنایع تولیدی براساس نظریه داده بنیادFuture study Management , Issue 1401 , Year , Summer 2022زمینه: آنچه در شرایط سخت کنونی اقتصاد، ضرورت آن در جامعه بیش از پیش احساس می شود، پرداختن به مقوله اساسی کارآفرینی است.هدف: تحقیق حاضر به ارایه الگوی اثر بخش آموزش کارآفرینی در صنایع تولیدی می پردازد. روش ها: این تحقیق با رویکرد آمیخته در دو بخش کیفی و کمّی انجام شده اس Moreزمینه: آنچه در شرایط سخت کنونی اقتصاد، ضرورت آن در جامعه بیش از پیش احساس می شود، پرداختن به مقوله اساسی کارآفرینی است.هدف: تحقیق حاضر به ارایه الگوی اثر بخش آموزش کارآفرینی در صنایع تولیدی می پردازد. روش ها: این تحقیق با رویکرد آمیخته در دو بخش کیفی و کمّی انجام شده است. در این پژوهش، محقق داده های مورد نیاز خود را با انجام مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته با 15 نفر از صاحبنظران، متخصصین و اساتید رشته کارآفرینی دانشگاه های کشور به جمع آوری نمود. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که در مجموع تعداد 16 مولفه اصلی (مقوله کلان) و 84زیرمولفه (مقوله فرعی) ارائه و تلخیص گردید. بر این اساس اثربخشی آموزش کارآفرینی به عنوان مقوله محوری بر مبنای شرایط علی طراحی برنامه آموزشی، نیازسنجی آموزشی، آمادگی یادگیرنده، تقویت مهارتهای زمینه ساز و تقویت ارتباطات اجتماعی و از طریق راهبردهای سیاستگذاری آموزشی در زمینه ارتقای کارآفرینی، هدفگزینی آموزش، مدیریت مشارکتی دوره آموزشی و تحقیق و توسعه در زمینه کارآفرینی و با در نظر گرفتن اختصاص منابع و تجهیزات، نظارت و ارزیابی دوره، جو کارآفرینانه و ارزشیابی انعطاف پذیر و چندجانبه به عنوان زمینه الگو محقق میشود و منجر به تحقق افزایش خلاقیت فردی، افزایش بهره وری و جرات ریسک پذیری می گردد. نتیجه گیری: آموزش کارآفرینی به کارکنان این امکان را برای صنایع تولیدی فراهم می کند که کارآیی و بهره وری خود را افزایش دهند. Manuscript profile -
Article
9 - مقایسه نظرات نخبگان و مجریان در خصوص الزامات آموزش سواد رسانهای (با رویکرد فرهنگی) به دانش آموزان ابتداییJournal of Cultural Management , Issue 3 , Year , Winter 2016مقدمه و هدف پژوهش: در دهه های اخیر، استفاده بی رویه کودکان از رسانه های نوین زنگ هشدار نفوذ فرهنگ غرب را در کشورمان به صدا درآورده است.با عنایت به کنترل پذیری محدود ، محدودیت گریزی و گریزناپذیری استفاده از این رسانه ها به نظر می رسد تنها راه حل بنیادین ، آموزش شیوه استف Moreمقدمه و هدف پژوهش: در دهه های اخیر، استفاده بی رویه کودکان از رسانه های نوین زنگ هشدار نفوذ فرهنگ غرب را در کشورمان به صدا درآورده است.با عنایت به کنترل پذیری محدود ، محدودیت گریزی و گریزناپذیری استفاده از این رسانه ها به نظر می رسد تنها راه حل بنیادین ، آموزش شیوه استفاده مناسب از انواع محتواهای رسانه های نوین باشد. در این تحقیق، با هدف تحقّق زمینه های اجماع نظرات میان نخبگان ومجریان و افزایش امکان اجرای موفق، ضمن شناسایی الزامات آموزش سواد رسانه ای به مقایسه دیدگاه های این دو گروه از آگاهی دهندگان پرداخته شده است. روش پژوهش: تحقیق حاضر به دلیل آن که به دنبال کشف الزامات آموزش سواد رسانه ای بوده است، از نوع اکتشافی و به جهت مقایسه نظرات نخبگان و مجریان از نوع تبیینی می باشد. در این پژوهش، از تکنیک دلفی استفاده شده است. یافته ها: در نظرات نخبگان و مجریان تنها در دو مؤلفه ، تفاوت معنادار مشاهده شد که این نتیجه، وجودِ همسویی غالب بین نظرات و دیدگاه های آنان را به اثبات می رساند. نتیجه گیری: اجماع نخبگان و مجریان در خصوص الزامات کسب سواد رسانه ای با رویکرد فرهنگی ویژه دانش آموزان ابتدایی محرز گردید ، لذا شرایط برای پیاده سازی موفق سواد رسانه ای در این دوره مهیا می باشد. Manuscript profile -
Article
10 - شناسایی مبانی فرهنگ سازمانی موثر بر استقرار مدیریت دانش در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانMarzieh Sadat Akbari Mohsen Ghadami Afsaneh Zamani Moghadam Seyed Reza Salehi Amiri Fatemeh Farahani AzizabadiJournal of Cultural Management , Issue 48 , Year , Summer 2020مقدمه و هدف پژوهش: با توجه به اثرگذاری فرهنگ سازمانی بر تمامی جنبههای سازمان، پژوهش حاضر به بررسی استقرار مدیریت دانش در سازمان، متاثر از مبانی فرهنگ سازمانی آن پرداخته است. روش پژوهش: استراتژی پژوهش حاضر، به دلیل تلاش برای کشف مبانی فرهنگ سازمانی موثر بر مدیریت دانش Moreمقدمه و هدف پژوهش: با توجه به اثرگذاری فرهنگ سازمانی بر تمامی جنبههای سازمان، پژوهش حاضر به بررسی استقرار مدیریت دانش در سازمان، متاثر از مبانی فرهنگ سازمانی آن پرداخته است. روش پژوهش: استراتژی پژوهش حاضر، به دلیل تلاش برای کشف مبانی فرهنگ سازمانی موثر بر مدیریت دانش از نوع اکتشافی و به دلیل دریافت نظرات نخبگان و جامعه آماری ازطریق پرسشنامههای پژوهشگر ساخته پیمایشی - تحلیلی به روش دلفی میباشد. دور اول با نمونهگیری هدفمند و دور دوم با نمونهگیری تصادفی ساده به کمک جدول مورگان صورت گرفت. دادهها در نرمافزار SPSS محاسبه شدند. یافتهها: ضریب قضاوت آزمون کندال، اتفاق آرای خبرگان دور اول را بر روی مبانی تایید نمود. نتایج اسپیرمن، همبستگی مثبت و قوی متغیرهای پیشبین و ملاک را تاییدکرد. خروجیهای رگرسیون، اثرگذاری مبانی فرهنگ سازمانی بر متغیرهای ملاک و مثبت بودن و معناداری رابطهها را نشان دادند. همچنین ضرایب تعیین روابط را تبیین نموده، ضرایب مسیر استاندارد شده جهت مثبت روابط را تایید نمودند. بالاترین رابطه اثرگذار از نظر شدت 62% به مفاهیم اساسی و کمترین آن 16% به جلوههای ظاهری تعلق داشته است. نوآوری: وزندهی مبانی فرهنگ سازمانی به عنوان جنبه نوآوری پژوهش، بااستفاده از آزمون فریدمن صورت گرفت. نتیجهگیری: فرهنگ سازمانی عاملی موثر در استقرار سیستم مدیریت دانش بوده، کارکردهای شناسایی، تسهیم و استفاده دانش میتواند از طریق بهبود و ارتقای فرهنگ سازمانی به کارکنان تفهیم شود. Manuscript profile -
Article
11 - طراحی مدل فرایندی سیاستگذاری فرهنگی در سازمان های فرهنگی ایرانJournal of Cultural Management , Issue 4 , Year , Winter 2023مقدمه و هدف پژوهش: ارتقای سطح تصمیم گیری و ایجاد انسجام درفرایند سیاستگذاری با تعیین مناسب مراحل و گامهای این فرایند، چارچوب اساسی در مهندسی فرهنگی کشور است که پویایی فرهنگی برای تحقق سیاستهای فرهنگی را فراهم میکند. هدف پژوهش، تدوین مدل فرایندی سیاستگذاری فرهنگی برای Moreمقدمه و هدف پژوهش: ارتقای سطح تصمیم گیری و ایجاد انسجام درفرایند سیاستگذاری با تعیین مناسب مراحل و گامهای این فرایند، چارچوب اساسی در مهندسی فرهنگی کشور است که پویایی فرهنگی برای تحقق سیاستهای فرهنگی را فراهم میکند. هدف پژوهش، تدوین مدل فرایندی سیاستگذاری فرهنگی برای سازمانهای فرهنگی ایران است.روش پژوهش: از دیدگاه ساختاری، یک پژوهش بنیادی و کاربردی و از دیدگاه روش شناسی یک تحقیق توصیفی و تحلیلی است. دراین تحقیق از دو روش کتابخانه ای و کیفی استفاده شده، در روش اول مراحل و گامهای فرایند سیاستگذاری از ادبیات تحقیق استخراج و در روش دوم از طریق پرسشنامه و مصاحبه با 15 نفراز خبرگان فرهنگی وتحلیل محتوای مصاحبهها با بکارگیری سیستم استنباط فازی مدل فرایندی پیشنهادی سیاستگذاری فرهنگی طراحی و روایی پژوهش از طریق اخذ نظرات وپایایی نیز از طریق راهبرد بازخورد نظرمشارکت کنندگان تایید شد.یافتههای پژوهش: شناسایی و تایید مراحل و گامهای سیاستگذاری و تعامل وارتباط مناسب بین مراحل دستورگذاری، تنظیم، تصویب، اجرا، ارزیابی و بازخورد و گامهای هر مرحله درمدل طراحی شده از یافتههای تحقیق است. نتیجه گیری: دستاورد این پژوهش، مدلی براساس الگوی فرایندی و سیستمیبرای سازمانهای فرهنگی است که نه فقط کمبودهای مشخص شده در مدلهای موجود بلکه مکانیسمیرا برای بهبود فرایند سیاستگذاری فرهنگی درسازمانهای فرهنگی ارائه میکند تا آنها بتوانند با بکارگیری تیمهای تحلیل گر و تشکیل کمیتههای خبرگی، مراحل و گامهای فرایند سیاستگذاری فرهنگی در مدل پیشنهادی را سرلوحه کار خود قرار دهند. Manuscript profile -
Article
12 - رابطه طراحی شهری با میزان امنیت اجتماعی از نظر شهروندان بر اساس مدل CPTED (مطالعه موردی: شهر کرج)Urban Management Studies , Issue 5 , Year , Winter 1390مقدمه و هدف پژوهش: این پژوهش با هدف آرمانی ارتقاء سطح امنیت اجتماعی در شهرها به کمک طراحی شهری و محیطی و به منظور نیل به جامعهای امن انجام گردیده است. هدف ویژهای که پژوهشگران در پی آن بودهاند تعیین رابطه طراحی شهری با میزان امنیت اجتماعی بوده است و برای این منظور فرض Moreمقدمه و هدف پژوهش: این پژوهش با هدف آرمانی ارتقاء سطح امنیت اجتماعی در شهرها به کمک طراحی شهری و محیطی و به منظور نیل به جامعهای امن انجام گردیده است. هدف ویژهای که پژوهشگران در پی آن بودهاند تعیین رابطه طراحی شهری با میزان امنیت اجتماعی بوده است و برای این منظور فرض گردیده است که بین مؤلفههای طراحی شهری شامل اندازه و فرم فضا، آسایش بصری و محیطی، سازمان فضایی و نفوذپذیری، و کیفیت مسکن و کاربری زمین با میزان امنیت اجتماعی رابطه وجود دارد. روش پژوهش: جامعه آماری این پژوهش شهر کرج میباشد و حجم جامعه آماری بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 1385 مرکز آمار ایران برابر با 1732275 نفر میباشد. روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای میباشد که با استفاده از روش تصادفی طبقه ای، به ترتیب ابتدا از منطقه، سپس ناحیه و پس از آن محله نمونه گیری شده است. با توجه به جدول کرجسی- مورگان، حجم نمونه 384=n میباشد. در نهایت با استفاده از روشهای مطالعه کتابخانهای و میدانی به جمع آوری دادهها پرداخته شده و دادههای گردآوری شده با استفاده از نرم افزار تحلیل آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل و روابط بین آنها مورد سنجش قرار گرفته است. یافتهها: در این پژوهش رابطهای قوی میان نمره مؤلفههای طراحی شهری و نمره جرایم رخ داده یافته شده است. به علاوه، بهبود شاخصهای این مؤلفهها، منجر به کاهش میزان جرایم ارتکاب یافته گردیده است. در نتیجه، امنیت اجتماعی بهبود یافته است که نشان دهنده رابطه مستقیم میان این مؤلفهها و میزان امنیت اجتماعی میباشد، به گونهای که با بهبود این مؤلفهها، میزان امنیت اجتماعی بهبود یافته و در نتیجه هر چهار فرضیه این پژوهش مورد تایید قرار گرفته است. نتیجه گیری: از آنجایی که فرضیههای پژوهش مورد تایید قرار گرفتهاند، به نظر میرسد که شاخصهای مؤلفههای طراحی شهری نقشی حیاتی در میزان امنیت اجتماعی از نظر شهروندان ایفا میکنند. بنابراین، بهبود شاخصهای طراحی شهری با الویت میزان قوی بودن روابط میان مؤلفههای طراحی شهری و میزان امنیت اجتماعی میتواند بسترهای ارتکاب اعمال مجرمانه در جامعه را کاهش دهد و موجب افزایش میزان امنیت اجتماعی گردد Manuscript profile -
Article
13 - رابطه سازمان فضایی و نفوذپذیری شهر با میزان امنیت اجتماعی از نظر شهروندان بر اساس مدل CPTED (مطالعه موردی: شهر کرجUrban Management Studies , Issue 4 , Year , Summer 2013مقدمه و هدف پژوهش: هدف آرمانی این پژوهش ارتقاء سطح امنیت اجتماعی در شهرها به کمک طراحی سازمان فضایی[i] و نفوذپذیری شهر به عنوان یکی از مؤلفههای اصلی طراحی شهری میباشد. هدف ویژه، تعیین رابطه این مؤلفه با میزان امنیت اجتماعی است و بدین جهت فرض گردیده است که بین این مؤلف Moreمقدمه و هدف پژوهش: هدف آرمانی این پژوهش ارتقاء سطح امنیت اجتماعی در شهرها به کمک طراحی سازمان فضایی[i] و نفوذپذیری شهر به عنوان یکی از مؤلفههای اصلی طراحی شهری میباشد. هدف ویژه، تعیین رابطه این مؤلفه با میزان امنیت اجتماعی است و بدین جهت فرض گردیده است که بین این مؤلفه با میزان امنیت اجتماعی رابطه وجود دارد. روش پژوهش: جامعه آماری، شهر کرج میباشد و حجم جامعه آماری 1732275 نفر میباشد. روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای میباشد که با استفاده از روش تصادفی طبقهای نمونهگیری شده است. با توجه به جدول کرجسی- مورگان، حجم نمونه 384=n میباشد. نهایتاً با استفاده از روشهای مطالعه کتابخانهای و میدانی به جمعآوری دادهها پرداخته شده و دادهها با استفاده از نرمافزار تحلیل آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل و روابط بین آنها مورد سنجش قرار گرفته است. یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهد که میان شاخصهای سازمان فضایی و نفوذپذیری شهر با میزان امنیت اجتماعی رابطهای قوی وجود دارد. علاوه بر این، بهبود شاخصهای سازمان فضایی و نفوذپذیری شهری، منجر به کاهش میزان جرائم رخ داده و در نتیجه افزایش میزان امنیت اجتماعی شده است. نتیجهگیری: با توجه به تأیید فرضیههای، به نظر میرسد که میتوان با بهبود و طراحی مجدد شاخصهای سازمان فضایی و نفوذپذیری شهری، بسترهای وقوع جرم در جامعه را کاهش داده و در نتیجه میزان امنیت اجتماعی را افزایش داد. [i] Spatial Structure Manuscript profile -
Article
14 - نقش شهرداری تهران در ترویج ابعاد فرهنگی سبک زندگی اسلامی(نمونه موردی:شهرداری منطقه5تهران)Urban Management Studies , Issue 5 , Year , Winter 2014مقدمه و هدف پژوهش: هدف از انجام این تحقیق این است که نقش شهرداری تهران در ترویج ابعاد فرهنگی سبک زندگی اسلامی را تعیین نماییم. روش پژوهش: دربعدفرهنگی مولفههای اخلاق واوقات فراغت مطرح میشود. برای مولفه اخلاق 4شاخص وبرای مولفه اوقات فراغت 6 شاخص درنظرگرفته شده است. پرس Moreمقدمه و هدف پژوهش: هدف از انجام این تحقیق این است که نقش شهرداری تهران در ترویج ابعاد فرهنگی سبک زندگی اسلامی را تعیین نماییم. روش پژوهش: دربعدفرهنگی مولفههای اخلاق واوقات فراغت مطرح میشود. برای مولفه اخلاق 4شاخص وبرای مولفه اوقات فراغت 6 شاخص درنظرگرفته شده است. پرسشنامه ای با 16گویه طراحی شدکه شامل دوبخش وضعیت مطلوب وموجوداست. یافتهها: یافتهها نشان میدهد درمولفه اخلاق گویهافزایش سطح آگاهی مردم در برخورد با خرافه بیشترین میانگین وگویه افزایش تمایل جوانان به امر ازدواج کمترین میانگین رادارد. همچنین درمولفه اوقات فراغت، تقویت برنامههای فرهنگسراها بیشترین میانگین و گویه معرفی جاذبههای طبیعی وتاریخی کمترین میانگین رادارد. نتیجهگیری: نتایج پژوهش بیانگراین است که در وضعیت مطلوب شهرداری در همهی گویههای مطرح شده در پرسشنامه دارای نقش میباشد امادر وضعیت موجود تحلیلهای آماری نشان میدهد شهرداری تاکنون موفق به ایفای نقش در حوزههای مطرح شده دراین پژوهش به صورت برجسته نشده است. Manuscript profile -
Article
15 - تعیین میزان اثر بخشی استفاده از سامانههای اسکادا در مدیریت بحران شرکتهای آب و فاضلاب شهری (مطالعه موردی شرکت آب و فاضلاب شهری استان البرز)Urban Management Studies , Issue 2 , Year , Autumn 2014مقدمه و هدف پژوهش: مدیریت بحران داری جنبههای زیادی است که یکی از مهمترین آنها ضرورت بهره گیری از دانش و فن آوریهای نوین به منظور جمعآوری اطلاعات صحیح و پاسخ مناسب در زمان لازم به فرایندهای بحران زا است. ابزار تحقق چنین هدفی، سامانههای اتوماسیون صنعتی میباشند و جامع Moreمقدمه و هدف پژوهش: مدیریت بحران داری جنبههای زیادی است که یکی از مهمترین آنها ضرورت بهره گیری از دانش و فن آوریهای نوین به منظور جمعآوری اطلاعات صحیح و پاسخ مناسب در زمان لازم به فرایندهای بحران زا است. ابزار تحقق چنین هدفی، سامانههای اتوماسیون صنعتی میباشند و جامعترین شکل این سامانهها که بصورت جامع الاکناف و با هدف مدیریت سیستم درمدار بهره برداری درشرایط بحران و اضطرار طراحی شده است سامانههای اسکادا نام دارند. این مقاله با هدف بررسی تعیین میزان اثربخشی استفاده ازسامانههای اسکادادرمدیریت بحران شرکتهای آب و فاضلاب شهری (مطالعه موردی شرکت آب و فاضلاب شهری استان البرز) نگارش گردیده تا با پایش وضعیت تاسیسات درمدار بهره برداری دارای سامانههای اسکادا و مقایسه آنها با تاسیساتی که فاقد اسکادا است، نقش و اثر آنها در مدیریت بحران مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. روش پژوهش:نوع روش پژوهش بکار گرفته شده از نوع توصیفی و پس رویدادی میباشد. در این پژوهش، وضعیت شاخصهای مرتبط با مدیریت بحران در شهرهای دارای سامانه اسکادا سنجیده میشود و در صورت معنا دار بودن ارتباط نسبت به شهرهایی که فاقد این سامانه هستند میتوان نتیجه گرفت که با استقرار سامانه اسکادا وضعیت مدیریت بحران در تاسیسات در مدار بهره برداری شرکتهای آب و فاضلاب شهری استان البرز ارتقا یافته است یا خیر. یافته ها:نتایج این تحقیق نشان میدهد استقرار سامانه اسکادا بر مدیریت قبل و حین بحران و همچنین مدیریت جامع بحران شرکت آب و فاضلاب شهری استان البرز موثر است و در عین حال تاثیری بر مدیریت پس از بحران این شرکت ندارد. نتیجه گیری:بر اساس یافتههای تحقیق و مطابق تحلیلهای آماری صورت گرفته، از میان سه مرحله مدیریت قبل، حین و پس از بحران بیشترین تاثیرگذاری استقرار سامانه اسکادا بر مدیریت حین و قبل از بحران بوده است. لذا نظر به آن که همواره پیشگیری بهتر از درمان است و در این پژوهش، به موازات تایید اثر بخشی استقرار سامانه اسکادا در مدیریت حین بحران، اثربخشی استقرار این سامانه، در فرایند مدیریت قبل از بحران به اثبات رسید، بهره گیری از اینگونه سامانههای نظارتی، ضرورتی انکار ناپذیر مینماید که باید در دستور کار شرکتهای آب و فاضلاب شهری سراسر کشور قرار گیرد. Manuscript profile -
Article
16 - تعیین مؤلفههای آموزشی در وضعیت موجود مترو شهر تهرانUrban Management Studies , Issue 1 , Year , Spring 1392مقدمه و هدف پژوهش: با توجه به اهمیت نقش مترو نه تنها به عنوان وسیله حمل نقل عمومی بلکه به عنوان یک مکان عمومی لزوم پژوهش در موارد آموزشی و فرهنگی مشخص میگردد. پردازش به جنبه های آموزشی یکی از خلاءهایی است که با توجه به جدید بودن این وسیله حمل و نقل در کشور ما، به شدت Moreمقدمه و هدف پژوهش: با توجه به اهمیت نقش مترو نه تنها به عنوان وسیله حمل نقل عمومی بلکه به عنوان یک مکان عمومی لزوم پژوهش در موارد آموزشی و فرهنگی مشخص میگردد. پردازش به جنبه های آموزشی یکی از خلاءهایی است که با توجه به جدید بودن این وسیله حمل و نقل در کشور ما، به شدت احساس می گردد. اهداف پژوهش عبارتند از: 1) تعیین وضعیت موجود مؤلفههای آموزشی - اجتماعی متروی شهر تهران؛ 2) تعیین وضعیت موجود مؤلفههای آموزشی- بهداشتی متروی شهر تهران؛ 3) تعیین وضعیت موجود مؤلفههای آموزشی- فرهنگی متروی شهر تهران. روش پژوهش: سه بعد اجتماعی، بهداشتی و فرهنگی به عنوان ابعاد آموزش انتخاب گردید و با مطالعات گسترده میدانی و کتابخانه ای تعداد 10 مؤلفه و 24 شاخص از ادبیات تحقیق استخراج گردید. ابزار پژوهش، پرسشنامه ای شامل 32 گویه بود که با توجه به جامعه آماری گسترده، یعنی شهروندانی که از مترو شهر تهران استفاده می کنند، تعداد 410 نفر به صورت خوشه ای از مناطق شمال، جنوب، شرق و غرب تهران انتخاب گردید و از بین کارشناسان فعال در حوزه اجتماعی و فرهنگی مترو تهران تعداد 30 کارشناس به صورت تصادفی انتخاب شدند. یافتهها: بررسی ها نشان داد که از نظر شهروندان، در وضعیت موجود به جز تقویت هویت مذهبی سایر آموزش ها در حد پایین تر از میانگین قرار گرفتند. در حالی که در وضعیت مطلوب به غیر از یک گویه، سایر گویه ها از میانگین بالاتر بودند و بالاترین میانگین در وضعیت مطلوب مربوط به آموزش بهداشت فردی و راه های پیشگیری و کنترل بیماری های همه گیر تعیین شد، و این نشان دهنده نیاز به آموزش در مترو از دید شهروندان است. از دید کارشناسان در وضعیت موجود از 32 گویه ، 16 گویه در حد وسط قرار گرفتند و سایر گویه ها از میانگین پایین تر بودند و بالاترین میانگین همانند نظر شهروندان تقویت هویت مذهبی تعیین گردید. نتیجه گیری: با توجه به آنچه بیان گردید آموزش در مترو از دید کارشناسان در سطح بالاتری از دید شهروندان قرار می گیرد. این امر نشان می دهد که با وجود بسیاری از فعالیت های آموزشی که در مترو تهران انجام گرفته است، اما ازدحام جمعیت و شتاب شهروندان موجب عدم توجه کافی آنان به این آموزش ها می گردد، اما کارشناسان به دلیل ماهیت شغلی خود اطلاعات کامل تری دارند. بنابراین این پژوهش می تواند راهنمایی برای کارشناسان جهت بهبود وضعیت آموزش در مترو شهر تهران باشد. Manuscript profile -
Article
17 - تحلیل فازی عوامل موفقیت مدیریت شهری براساس شاخصهای شهرهای آیندهUrban Management Studies , Issue 4 , Year , Winter 2023هدف اصلی این پژوهش، تحلیل فازی عوامل موفقیت مدیریت شهری براساس شاخصهای شهرهای آینده است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر نوع روش، روش تحقیق توصیفی - پیمایشی، محسوب میگردد. ابزار جمعآوری دادهها شامل فیش برداری و پرسشنامه بود. جامعه آماری پژوهش Moreهدف اصلی این پژوهش، تحلیل فازی عوامل موفقیت مدیریت شهری براساس شاخصهای شهرهای آینده است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر نوع روش، روش تحقیق توصیفی - پیمایشی، محسوب میگردد. ابزار جمعآوری دادهها شامل فیش برداری و پرسشنامه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، خبرگان حوزه مدیریت شهری هستند. از روش نمونهگیری هدفمند برای انتخاب افراد نمونه استفاده شد. برای تحلیل دادهها از نرم افزار سوپردسیژن استفاده شد. در گام نخست با مرور ادبیات موضوع و تحقیقات انجام شده تعداد زیادی شاخص از ادبیات موضوع استخراج گردید. در ادامه مدل مدیریت شهری براساس شاخصهای شهرهای آینده با استفاده از تحلیل شبکه فازی رتبه بندی شدند. در پژوهش حاضر عوامل در شش سطح قرار گرفتهاند. به نحوی که حقوق و قوانین و مقررات در سطح آخر و توریسم در سطح اول قرار گرفت. در ادامه پژوهش از رویکرد آینده نگارانه بهره گرفته شده است. بررسی نتایج بدست آمده از جدول فوق حقوق و قوانین و یادگیری اجتماعی و آموزش با نمره 22 تأثیرگذارترین عامل گزارش شدند. همچنین توریسم با مجموع 17 در بین عوامل، در اولویت اول تأثیرپذیری قرار گرفت. درجه مطلوبیت ماتریس اثرات بهینهشدگی 100 درصد برخوردار بوده که حاکی از روایی بالای پرسشنامه و پاسخهای مربوط به آن است. براساس بردار ویژه بدست آمده: محیط زیست با وزن نرمال 358/0 از بیشترین اولویت برخوردار است. کالبد شهری با وزن نرمال 267/0 در اولویت دوم قرار دارد. حمل و نقل با وزن نرمال 241/0 در اولویت سوم قرار دارد. اقتصاد با وزن نرمال 134/0 از کمترین اولویت برخوردار است. Manuscript profile -
Article
18 - شناسایی، اعتباریابی و رتبهبندی پیشرانهای آموزش کسب مزیت رقابتی مراکز آموزش عالیEducational Leadership & administration , Issue 64 , Year , Autumn 2024هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی، اعتباریابی و رتبه بندی پیشران های آموزش کسب مزیت رقابتی مراکز آموزش عالی می باشد. روش: روش تحقیق ترکیبی مبتنی بر تحقیق آمیخته اکتشافی (بررسی متون - کیفی – اعتباریابی - الویت بندی) است. جامعه آماری در بخش کیفی اعضاء هیئت علمی و رؤ Moreهدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی، اعتباریابی و رتبه بندی پیشران های آموزش کسب مزیت رقابتی مراکز آموزش عالی می باشد. روش: روش تحقیق ترکیبی مبتنی بر تحقیق آمیخته اکتشافی (بررسی متون - کیفی – اعتباریابی - الویت بندی) است. جامعه آماری در بخش کیفی اعضاء هیئت علمی و رؤسای مراکز آموزش عالی و متخصصان حوزه مدیریت آموزشی، در بخش اعتباریابی، اعضاء هیئت علمی و رؤسای مراکز آموزش عالی شهر تهران و در بخش اولویت بندی مدیران عالی و میانی مراکز آموزش عالی شهر تهران بود. در بخش کیفی با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری با 12 خبره، مصاحبه عمیق انجام گرفته، در بخش اعتباریابی با روش غیراحتمالی هدفمند، از 20 خبره بوسیله چک لیست نیمه ساختاریافته و ساختاریافته طی سه راند، نظرسنجی صورت گرفته و در بخش اولویت بندی، 35 نفر با روش نمونه گیری هدفمند، انتخاب و به پرسشنامه ماتریسی پاسخ دادند. برای تعیین روایی و پایایی در مرحله کیفی از بررسی های لازم شامل مقبولیت (بازنگری خبرگان) و قابلیت تأیید(بازبینی مجدد خبرگان)، در مرحله اعتباریابی از بازنگری و بازبینی نظرسنجی، استفاده شده و در بخش اولویت بندی، محتوای پرسشنامه ماتریسی از نظر قابل فهم بودن و گویا بودن مورد تأیید پنج تن از خبرگان دانشگاهی و سازمانی قرار گرفته و نرخ ناسازگاری معیارها بین 03/0 تا 07/0 محاسبه گردید. داده های کیفی با تکنیک گرندد تئوری در نرم افزار Atlas، داده های اعتباریابی با تکنیک دلفی در نرم افزار SPSS و داده های اولویت بندی با تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) در نرم افزار Expert Choice تحلیل گردید. یافته ها: نتایج بخش کیفی و اعتباریابی حاکی از آن بوده که مدل پارادایمی دارای 26 پیشران بوده و نتایج بخش کمی نشان داد که تمامی مؤلفه های مدل پژوهش، مورد تائید واقع شدند. و نتایج بخش اولویت بندی هم، حاکی از اهمیت بیشتر پیامد و مؤلفه مدیریت و رهبری هوشمند داشته است. نتیجه گیری: با توجه به نقش مهمی که مراکز آموزش عالی در جامعه ایفا می نمایند و درصدد رفع بخشی از مشکلات کشور هستند، توجه به فاکتورهای مؤثر بر کسب مزیت رقابتی و رقابت پذیری از اهمیت بالایی برخوردار است. نتایج نشان داد فاکتورهای تبیین کننده رقابت پذیری از جمله ضروریات حال حاضر مراکز آموزش عالی در جهت کسب مزیت رقابتی و عملکرد موفق در عرصه های علمی بوده است. Manuscript profile -
Article
19 - ارائه مدلی جهت ارتقاء کیفیت زندگی معلمان (موردمطالعه: معلمان ابتدایی استان سیستان و بلوچستان)Educational Leadership & administration , Issue 5 , Year , Winter 2022این پژوهش باهدف ارائه مدلی برای ارتقاء کیفیت زندگی معلمان ابتدایی استان سیستان و بلوچستان انجام گرفت. در پژوهش حاضر از رویکرد کیفی و مدل پارادایمی اشتراوس و کوربین استفاده شد. مشارکتکنندگان این پژوهش را 18 نفر از معلمان خبره و مطلعان کلیدی تشکیل دادند که بر اساس اصل اش Moreاین پژوهش باهدف ارائه مدلی برای ارتقاء کیفیت زندگی معلمان ابتدایی استان سیستان و بلوچستان انجام گرفت. در پژوهش حاضر از رویکرد کیفی و مدل پارادایمی اشتراوس و کوربین استفاده شد. مشارکتکنندگان این پژوهش را 18 نفر از معلمان خبره و مطلعان کلیدی تشکیل دادند که بر اساس اصل اشباع نظری و با روش نمونهگیری هدفمند و نظری انتخاب شدهاند. جمعآوری دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته و تحلیل دادهها از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی و با استفاده از نرمافزار Maxqda18 صورت گرفته است. برای بررسی روایی و پایایی کیفی، از روش بررسی توسط اعضاء، سه سویه نگری منابع، بررسی همکار، بازنگری ناظران و پایایی بین دو کُدگذار استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشاندهنده 11 مقوله اصلی، 36 مقوله فرعی و 253 زیرمقوله میباشد که در قالب مدل پارادایمی حول پدیدهی محوری (کیفیت زندگی)، شامل شرایط علّى (تأمین نیازها)، عوامل زمینهای (عوامل فردی/ عوامل خانوادگی/ عوامل سازمانی-شغلی)، شرایط مداخلهگر (عوامل برون سازمان)، راهبردها (اقدامات فردی و خانوادگی/ تمرکززدایی در آموزشوپرورش/ اقدامات سازمانی و مدیریتی) و پیامدها در سطح (فردی و خانوادگی/ شغلی-سازمانی) قرار گرفته است. Manuscript profile -
Article
20 - تأثیر مدیریت دانش بر خرد سازمانی با توجه به نقش میانجی هوش هیجانی (مورد مطالعه: دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران)Journal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 2 , Year , Autumn 2017هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر مدیریت دانش بر خرد سازمانی با توجه به نقش میانجی هوش هیجانی در دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران انجام شد. روش: روش پژوهش برحسب هدف کاربردی، از نظر روش گردآوری داده ها توصیفی- همبستگی و همین طور از نظر نوع داده کمی بود. جامعه آماری پژوهش Moreهدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر مدیریت دانش بر خرد سازمانی با توجه به نقش میانجی هوش هیجانی در دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران انجام شد. روش: روش پژوهش برحسب هدف کاربردی، از نظر روش گردآوری داده ها توصیفی- همبستگی و همین طور از نظر نوع داده کمی بود. جامعه آماری پژوهش اساتید هیئتعلمی دانشگاه های آزاد شهر تهران بودند که با استفاده از محاسبه حجم نمونه در معادلات ساختاری و روش نمونه گیری تصادفی خوشهای مرحله ای، تعداد 700 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد که همگی اعضای هیئتعلمی تماموقت بودند. به منظور گرداوری داده ها از سه پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش لاوسون (2003) خرد سازمانی براون و گرین (2006) و هوش هیجانی مایر و همکاران (1999)استفاده شد.پس از جمع آوری پرسشنامه ها، توصیف داده ها از طریق میانگین، انحراف معیار و ... با استفاده از نرم افزار21Spss-و استنباط آماری داده ها از طریق مدلسازی معادلات ساختاری و به کمک نرمافزار80/8LISREL-v انجام پذیرفت. یافته ها: ویژگی های فنی پرسشنامه شامل پایایی، روایی همگرا و روایی واگرا بررسی شد و همچنین ضرایب مسیر و ضرایب معناداری نرمافزار برای بررسی فرضیه های پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج نشان داد، درجه تناسب مدل ارائه شده با توجه به مؤلفه های پژوهش مناسب بود؛ هم چنین مدیریت دانش بر خرد سازمانی با نقش میانجی هوش هیجانی تأثیر داشت. نتیجه گیری: مهم ترین نتیجه پژوهش حاضر این بود که با تقویت مدیریت دانش و هوش هیجانی خرد سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی ارتقا خواهد یافت. Manuscript profile -
Article
21 - شناسایی عوامل مؤثر خلاقانه در تدوین شبکههای یادگیری پژوهشی در دانشگاههای آزاد اسلامی شهر تهرانJournal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 4 , Year , Winter 2021هدف: پژوهش حاضر به شناسایی عوامل مؤثر خلاقانه در تدوین شبکه های یادگیری دانشجویی در دانشگاههای آزاد اسلامی شهر تهران میپردازد.روش: برای انجام پژوهش از رویکرد پژوهش آمیخته استفاده گردید. جامعه پژوهش در بخش کیفی، شامل کلیه صاحبنظران، اساتید و مدیران ارشد حوزه مدیریتآموز Moreهدف: پژوهش حاضر به شناسایی عوامل مؤثر خلاقانه در تدوین شبکه های یادگیری دانشجویی در دانشگاههای آزاد اسلامی شهر تهران میپردازد.روش: برای انجام پژوهش از رویکرد پژوهش آمیخته استفاده گردید. جامعه پژوهش در بخش کیفی، شامل کلیه صاحبنظران، اساتید و مدیران ارشد حوزه مدیریتآموزشی و یادگیری است که در زمینه یادگیری مجازی تجربه و حضور دارند که با استفاده از نمونهگیری هدفمند با 15 نفر از صاحبنظران مصاحبه شد. جامعه آماری در مرحله کمی کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای آزاد اسلامی شهر تهران در سال تحصیلی 1399-1398 بودند که با روش نمونهگیری تصادفی 251 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی، مصاحبه بدون ساختار بود. بهمنظور گردآوری دادههای کمی نیز از پرسشنامه محققساخته استفاده شد که گویههای آن برگرفته از نتایج تحلیل دادههای کیفی در مرحله اول بود. در پژوهش حاضر از روش سهبعدی نگری برای اعتباربخشی به دادهها استفادهشده است. همچنین در بخش کیفی از روش بازخورد مشارکتکننده نیز استفاده شد. در بخش کمی نیز ابتدا از روایی صوری برای سنجش روایی پرسشنامه و سپس از ضریب آلفای کرونباخ برای پایایی پرسشنامه استفاده شد که 89% بود. بهمنظور تحلیل یافتههای بهدستآمده از مصاحبه کیفی، از روش تحلیل محتوای استقرایی مبتنی بر کدگذاری باز ، استفاده شد. برای تحلیل دادههای کمی نیز از تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون t تک نمونهای استفاده شد.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که عوامل مؤثر بر مؤثر بر ایجاد شبکههای یادگیری دانشجویی عبارتند از: 1- انگیزههای دانشجویان 2- برنامهریزی شبکههای یادگیری 3- شبکهسازی و پشتیبانی 4- امکانات و تدارکات و 5-. مدیریت دانش. توجه به این عوامل میتواند در راستای ایجاد شبکههای یادگیری دانشجویی در تحصیلات تکمیلی و بهبود یادگیری شبکهای دانشجویان بسیار موثر و سودمند باشد. Manuscript profile -
Article
22 - ارایه مدلی برای مدیریت شبکههای اجتماعی آموزشگاهیInformation and Communication Technology in Educational Sciences , Issue 1 , Year , Summer 2017هدف از این پژوهش، ارایه مدلی برای مدیریت شبکه اجتماعی آموزشگاهی است. روش پژوهش حاضر، از حیث هدف از نوع کاربردی، از حیث روش اجرا به صورت توصیفی- همبستگی (علی غیرآزمایشی) و از نظر زمان، مقطعی است. جامعه آماری 480 نفر کارشناس ارشد حوزه وزارتی آموزش و پرورش در سال 1394 است. Moreهدف از این پژوهش، ارایه مدلی برای مدیریت شبکه اجتماعی آموزشگاهی است. روش پژوهش حاضر، از حیث هدف از نوع کاربردی، از حیث روش اجرا به صورت توصیفی- همبستگی (علی غیرآزمایشی) و از نظر زمان، مقطعی است. جامعه آماری 480 نفر کارشناس ارشد حوزه وزارتی آموزش و پرورش در سال 1394 است. نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران 205 نفر محاسبه شد که به صورت تصادفی انتخاب شدند. جمعآوری اطلاعات با پرسشنامه محقق ساخته 67 سؤالی انجام شد. روایی پرسشنامه بر اساس نظر خبرگان دانشگاهها بعد از انجام آزمونهای آماری تی تست و ضریب همبستگی تأیید شد. روش تحلیل عاملی مؤلفههای اصلی، روایی سازه پرسشنامه را تأیید کرد. پایایی پرسشنامه نیز با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (854/0=α) مورد تأیید قرار گرفت. در تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تی گروههای مستقل و تحلیل عاملی استفاده شد. مدل نهایی با روش معادلات ساختاری روش بیشینه درستنمایی از نرمافزار AMOS استخراج شد. یافتهها نشان داد که ضرایب استاندارد بین متغیرهای مکنون مدل مدیریتی با متغیرهای مشهود سازه شبکه اجتماعی 0/85 و متغیرهای مشهود سازه یادگیری 0/87 نشانگر اهمیت بسیار بالای این متغیرها در شکلگیری مدل و ضریب استاندارد بین متغیرهای مکنون مدل با متغیرهای مشهود سازه مدیریت 0/40 نشانگر اهمیت قابل قبول این متغیرهاست. این ضرایب با سطح اطمینان 0/001>P معنادار است. شاخص های برازش مدل نشان داد که همه شاخص ها در دامنه مطلوب قرار دارند. بنابراین، مدل مفروض با دادههای تجربی برازش داشته و مدل تحقیق تأیید شد. Manuscript profile -
Article
23 - اولویتبندی و سنجش اهمیت متغیرهای تعیین کننده اثربخشی گیمیفیکیشن با کاربرد در آموزش آنلاینInformation and Communication Technology in Educational Sciences , Issue 2 , Year , Autumn 2023با توجه به رشد روزافزون گیمیفیکیشن در محیطهای آنلاین به ویژه در آموزش آنلاین و همچنین اهمیت و ضرورت تسلط کامل بر فعالیتهای ارزیابی اثربخشی به عنوان یکی از مهمترین و ضروریترین فعالیتهای کنترلی، این پژوهش با هدف رتبهبندی و شناخت میزان اهمیت عوامل تعیین کننده اثربخشی گ Moreبا توجه به رشد روزافزون گیمیفیکیشن در محیطهای آنلاین به ویژه در آموزش آنلاین و همچنین اهمیت و ضرورت تسلط کامل بر فعالیتهای ارزیابی اثربخشی به عنوان یکی از مهمترین و ضروریترین فعالیتهای کنترلی، این پژوهش با هدف رتبهبندی و شناخت میزان اهمیت عوامل تعیین کننده اثربخشی گیمیفیکیشن و با در نظر گرفتن مدلی جامع شامل ابعاد و متغیرهای متعدد، طی یک پیمایش میدانی، ابعاد و متغیرهای مدل اثربخشی گیمیفیکیشن را اولویتبندی کرده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه باساختار و توزیع شده به روش نمونهگیری تصادفی ساده در میان کاربران یک گیمفیکیشن بوده و آزمونهای روایی و پایایی متعددی (از جمله آلفای کرونباخ، پایایی مرکب و روایی همگرا) بر روی آن اعمال شده است. نتایج نشان داد در بین ابعاد اثربخشی گیمیفیکیشن، بُعد تغییرات رفتاری و دستاوردهای کاربر در رتبه اول اهمیت یا اولویت، بُعد تجربه کاربر در رتبه دوم و انگیزش در رتبه آخر قرار دارد. در بُعد تجربه کاربر، متغیر تجربیات کلی و رضایتمندی در رتبه اول و همخوانی و تطابق با کاربر در رتبه آخر قرار دارد. همچنین در بُعد تغییرات رفتاری و دستاوردها نیز متغیر درگیری کاربر در رتبه اول و نگرش در رتبه آخر قرار دارد. Manuscript profile -
Article
24 - ارائه مدلی جامع جهت ارزیابی اثربخشی طرحهای بازیپردازی در محیطهای آنلاینInformation and Communication Technology in Educational Sciences , Issue 5 , Year , Winter 2021استفاده روزافزون از فناوری و تکنولوژیهای ارتباطی جدید و تاثیری که بر روی فرهنگ، طرز فکر و عمل و سبک فعالیت استفادهکنندگان آن دارد، نظام آموزشی را نیز با تحولات مهمی روبهرو کرده است. با توجه به رشد فزاینده بازیپردازی یا گیمیفیکیشن با کارکردهای مختلف و در محیطهای آنل Moreاستفاده روزافزون از فناوری و تکنولوژیهای ارتباطی جدید و تاثیری که بر روی فرهنگ، طرز فکر و عمل و سبک فعالیت استفادهکنندگان آن دارد، نظام آموزشی را نیز با تحولات مهمی روبهرو کرده است. با توجه به رشد فزاینده بازیپردازی یا گیمیفیکیشن با کارکردهای مختلف و در محیطهای آنلاین به ویژه در محیط آموزشی و آموزش آنلاین و همچنین اهمیت و ضرورت فرآیندهای ارزیابی اثربخشی به عنوان یکی از مهمترین و ضروریترین فعالیتهای کنترلی، لازم است توسعهدهندگان میزان موفقیت یا اثربخشی طرحهای گیمیفیکیشن خود را بسنجند. از آنجا که تاکنون ابعاد، مولفهها و شاخصهای اثربخشی گیمیفیکیشن به صورت عام و فراگیر شناسایی نشده و مدل جامعی در این زمینه وجود ندارد، این پژوهش ضمن شناسایی ابعاد و متغیرهای مورد نظر، از طریق روش دلفی در چهار راند و توسط نمونهگیری هدفمند، مدلی جامع برای ارزیابی اثربخشی گیمیفیکیشن را ارائه نموده است. نتایج نشان میدهد اثربخشی گیمیفیکیشن متاثر از سه بُعد اصلی به نام تجربه کاربر (با هشت متغیر)، تغییرات رفتاری و دستاوردهای کاربر (با پنج متغیر) و انگیزش (یک متغیر) تشکیل شده است. پژوهش حاضر علاوه بر ارائه یک مدل جامع و جدید، نقش متغیرهای جدیدی را برای اولین بار مورد بررسی و سنجش قرار داده است. Manuscript profile -
Article
25 - بررسی عوامل موثر بر ارتقای کیفی تولید علم و پژوهش در دانشگاههای آزاد سنندج و کرمانشاهJournal of Knowledge Studies , Issue 4 , Year , Winter 2019هدف: تعیین عوامل موثر بر ارتقای کیفی تولید علم و پژوهش در دانشگاههای آزاد کرمانشاه و سنندج بود. روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق 298 نفرشامل کلیه اعضای هیات علمی، پژوهشگران و مدیران پژوهشی دانشگاه آزاد اسلا Moreهدف: تعیین عوامل موثر بر ارتقای کیفی تولید علم و پژوهش در دانشگاههای آزاد کرمانشاه و سنندج بود. روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق 298 نفرشامل کلیه اعضای هیات علمی، پژوهشگران و مدیران پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج و کرمانشاه بودند. که 222نفر نمونه به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته در مقیاس ده درجه ای لیکرت استفاده شده است. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ 0.878 برآورد شده است. برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از آزمون های آمار توصیفی و برای تحلیل فرضیه های پژوهش از آمار استنباطی همانند آزمون تی و فریدمن استفاده شده است. یافته ها: از دیدگاه پژوهشگران و اعضای هیئت علمی به ترتیب مولفه های منابع مالی با میانگین87/8 ، آموزش با میانگین64/8 ، فرهنگ سازمانی دانشگاه با میانگین 39/8 ،منابع انسانی متخصص با میانگین10/8 و مدیریت با میانگین20/8 بر ارتقای کیفی پژوهش در دانشگاه تاثیر دارند. نتیجه گیری: در این میان عواملی همچون ارزیابیکیفیتدانشآموختگاناز طریقاخذنظرسازمان هایذینفع، کارفرمایانو سایر سازمانها و شرکتها، انتخاب پژوهشگران علاقمند و با استعداد جهت تشویق دانشجویان، ایجاد زیر ساخت فناوری اطلاعات در جهت سهولتدر دستیابیبهاطلاعاتعلمیوفنیدرسطحجهان، برنامهمشخصیبهمنظورخودگردانکردنبخشهاییازدانشگاهباهدفاستقلالمالی و افزایشدرآمدهاوتمرکززداییمدیریتمالی در صدر گویه های مربوط به عوامل مذکور قرار گرفتند. Manuscript profile -
Article
26 - عوامل تاثیرگذار بر پیادهسازی مدیریت استعداد کارآفرینانه در شهرداریهاJournal of Business Management , Issue 4 , Year , Autumn 2021این تحقیق به منظور شناسایی عوامل موثر بر پیادهسازی مدیریت استعداد کارآفرینانه در شهرداریها و از نوع اکتشافی انجام گردید. برای این امر ضمن مرور ادبیات و پیشینه تحقیق با 45 نفر از خبرگان مصاحبه شد. عوامل تاثیرگذار در قالب 11 مولفه مهارتهای ادراکی، تصمیمگیری، هوش اجتم Moreاین تحقیق به منظور شناسایی عوامل موثر بر پیادهسازی مدیریت استعداد کارآفرینانه در شهرداریها و از نوع اکتشافی انجام گردید. برای این امر ضمن مرور ادبیات و پیشینه تحقیق با 45 نفر از خبرگان مصاحبه شد. عوامل تاثیرگذار در قالب 11 مولفه مهارتهای ادراکی، تصمیمگیری، هوش اجتماعی، رهبری تغییر، نتیجهگرایی (مدیریت عملکرد)، مدیریت افراد، پایداری و پاسخگویی، پایبندی به اصول اخلاقی، پیچیدگی، رسمیت و تمرکز و 57 شاخص متناسب با این مولفهها شناسایی گردیدند. پایایی و روایی پرسشنامهها، از روشهای آلفایکرونباخ، AVE،CR و CVR تایید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی، استنباطی و نرمافزارهای SPSS و AMOS استفاده گردید. سپس بهروش دلفی فازی طی دومرحله و تحلیل پاسخ خبرگان بهشیوه تمامشمار، شاخصهای اقتدار سازمانی، تحول سازمانی، کار تیمی، مدیریت مافوق و تعلق سازمانی بهدلیل مخالفت اکثریت خبرگان حذف شدند. شاخصهای تاییدشده میتواند در برنامههای مبتنی بر فنآوری در کانونهای ارزیابی استعدادها مورد توجه و استفاده واقع گردد. Manuscript profile -
Article
27 - ارائه الگوی تصمیمگیری مالی مبتنی بر حسابرسی عملکرد مدیریتAlireza Khojasteh Fereydoon Rahnamy Roodposhti Hashem Nikoo Maram Afsaneh Zamani Moghaddam Ghodratollah Taleb NiyaJudgment and Decision Making in Accounting and Auditing , Issue 5 , Year , Winter 2023چکیده مقاله حاضر با هدف ارائه الگوی تصمیم گیری مالی مبتنی بر حسابرسی عملکرد مدیریت، بر اساس تجزیه وتحلیل کیفی و کمی انجام پذیرفت. در بخش کیفی، با بررسی مبانی نظری و پیشینه پژوهشی عوامل اثرگذار شامل (5) بعد، (13) مؤلفه و (67) شاخص شناسایی گردید. سپس، به منظور کسب اجماع Moreچکیده مقاله حاضر با هدف ارائه الگوی تصمیم گیری مالی مبتنی بر حسابرسی عملکرد مدیریت، بر اساس تجزیه وتحلیل کیفی و کمی انجام پذیرفت. در بخش کیفی، با بررسی مبانی نظری و پیشینه پژوهشی عوامل اثرگذار شامل (5) بعد، (13) مؤلفه و (67) شاخص شناسایی گردید. سپس، به منظور کسب اجماع نظری عمومی خبرگان بخش عمومی کشور با استفاده از پرسشنامه و انجام مصاحبه نیمه ساختار یافته مبتنی بر استفاده از تکنیک دلفی فازی؛ عوامل اثرگذار مورد پذیرش و غربالگری واقع گردیدند. سپس، بر اساس تحلیل کمی و با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی بهبود یافته؛ وزن نهایی هر از یک ابعاد، مولفه های و شاخص ها تعیین و میزان اهمیت آن ها با بکارگیری از محیط نرمافزار اکسل 2016، در الگو مشخص شدند. مطابق با یافته های پژوهشی بعد "سیاسی و مدیریتی" با وزن نهایی (216/0)، مولفه "بکارگیری و مدیریت مناسب سیستم های اطلاعاتی" با وزن نهایی (1116/0) و شاخص "بکارگیری مدیران و کارکنان در دستگاه های اجرایی بخش عمومی بر اساس احراز شرایط عمومی و اختصاصی قانونی" با وزن نهایی (046/0) دارای بیشترین اهمیت بر انطابق تصمیم گیری مالی با حسابرسی عملکرد مدیریت می باشند. Manuscript profile -
Article
28 - طراحی الگوی ارتقای انگیزه اشتراک گذاری دانش در میان اعضای هیات علمیEducational Administration Research , Issue 1 , Year , Summer 2021هدف از این پژوهش طراحی الگوی ارتقای انگیزه اشتراک گذاری دانش در میان اعضای هیات علمی بود. روش انجام پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) است. برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرم افزار MAXQDA12 ، برای شناسایی ابعاد و مؤلفهها استفاده شد. جامعه آما Moreهدف از این پژوهش طراحی الگوی ارتقای انگیزه اشتراک گذاری دانش در میان اعضای هیات علمی بود. روش انجام پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) است. برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرم افزار MAXQDA12 ، برای شناسایی ابعاد و مؤلفهها استفاده شد. جامعه آماری در این پژوهش تمام خبرگان در حوزه مدیریت دانش و مدیریت آموزش عالی و آموزشی بودند که بعد از انجام 15مصاحبه اشباع نظری صورت گرفت.در نهایت 2 بعد، 10 مولفه و 62 شاخص شناسایی شد و همچنین از روش دلفی در سه راند برا ی تلخیص و تایید مولفه ها و شاخص ها توسط 15 خبره استفاده شد که در نهایت از 10 مولفه 9 مولفه تایید و مولفه نگرش حذف شد و همچنین از 62 شاخص 47 شاخص تایید شدند. برای ترسیم الگو از روش معادلات ساختاری نرم افزار smartpls3 استفاده شد. نتایج نشان داد که مولفه فرهنگ اشتراکگذاری دانش (0.998)، اعتماد(0.995)، تعهد عاطفی (0.993)، شهرت(0.991)، خودکارآمدی دانش (0.940)، سیستم پاداش(0.922)، حمایت مدیریت (0.842)، فناوری اطلاعات و ارتباطات(0.776) و استقلال شغلی( 0.413) به ترتیب بیشترین اهمیت را در الگوی ارتقاء انگیزه اشتراک گذاری دانش داشتند. اعتبار الگو نیز با 5 بعد( فلسفه و اهداف، مراحل اجرایی، سازو کار اجرایی، مبانی نظری و بازخورد ، اصلاح و مهندسی مجدد) مورد ارزیابی قرار گرفت که نشان از اعتباربخشی بالای الگو داشتند. Manuscript profile