• Home
  • رضا شعبان نژاد خاص

    List of Articles رضا شعبان نژاد خاص


  • Article

    1 - شناسایی، اعتباریابی و رتبه‌بندی پیشران‌های آموزش کسب مزیت رقابتی مراکز آموزش عالی
    Educational Leadership & administration , Issue 64 , Year , Autumn 2024
    هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی، اعتباریابی و رتبه بندی پیشران های آموزش کسب مزیت رقابتی مراکز آموزش عالی می باشد. روش: روش تحقیق ترکیبی مبتنی بر تحقیق آمیخته اکتشافی (بررسی متون - کیفی – اعتباریابی - الویت بندی) است. جامعه آماری در بخش کیفی اعضاء هیئت علمی و رؤ More
    هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی، اعتباریابی و رتبه بندی پیشران های آموزش کسب مزیت رقابتی مراکز آموزش عالی می باشد. روش: روش تحقیق ترکیبی مبتنی بر تحقیق آمیخته اکتشافی (بررسی متون - کیفی – اعتباریابی - الویت بندی) است. جامعه آماری در بخش کیفی اعضاء هیئت علمی و رؤسای مراکز آموزش عالی و متخصصان حوزه مدیریت آموزشی، در بخش اعتباریابی، اعضاء هیئت علمی و رؤسای مراکز آموزش عالی شهر تهران و در بخش اولویت بندی مدیران عالی و میانی مراکز آموزش عالی شهر تهران بود. در بخش کیفی با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری با 12 خبره، مصاحبه عمیق انجام گرفته، در بخش اعتباریابی با روش غیراحتمالی هدفمند، از 20 خبره بوسیله چک لیست نیمه ساختاریافته و ساختاریافته طی سه راند، نظرسنجی صورت گرفته و در بخش اولویت بندی، 35 نفر با روش نمونه گیری هدفمند، انتخاب و به پرسشنامه ماتریسی پاسخ دادند. برای تعیین روایی و پایایی در مرحله کیفی از بررسی های لازم شامل مقبولیت (بازنگری خبرگان) و قابلیت تأیید(بازبینی مجدد خبرگان)، در مرحله اعتباریابی از بازنگری و بازبینی نظرسنجی، استفاده شده و در بخش اولویت بندی، محتوای پرسشنامه ماتریسی از نظر قابل فهم بودن و گویا بودن مورد تأیید پنج تن از خبرگان دانشگاهی و سازمانی قرار گرفته و نرخ ناسازگاری معیارها بین 03/0 تا 07/0 محاسبه گردید. داده های کیفی با تکنیک گرندد تئوری در نرم افزار Atlas، داده های اعتباریابی با تکنیک دلفی در نرم افزار SPSS و داده های اولویت بندی با تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) در نرم افزار Expert Choice تحلیل گردید. یافته ها: نتایج بخش کیفی و اعتباریابی حاکی از آن بوده که مدل پارادایمی دارای 26 پیشران بوده و نتایج بخش کمی نشان داد که تمامی مؤلفه های مدل پژوهش، مورد تائید واقع شدند. و نتایج بخش اولویت بندی هم، حاکی از اهمیت بیشتر پیامد و مؤلفه مدیریت و رهبری هوشمند داشته است. نتیجه گیری: با توجه به نقش مهمی که مراکز آموزش عالی در جامعه ایفا می نمایند و درصدد رفع بخشی از مشکلات کشور هستند، توجه به فاکتورهای مؤثر بر کسب مزیت رقابتی و رقابت پذیری از اهمیت بالایی برخوردار است. نتایج نشان داد فاکتورهای تبیین کننده رقابت پذیری از جمله ضروریات حال حاضر مراکز آموزش عالی در جهت کسب مزیت رقابتی و عملکرد موفق در عرصه های علمی بوده است. Manuscript profile

  • Article

    2 - تبیین نقش سیاستگذاری دولت ها درایجاد وفاداری کارکنان سازمان های دولتی ایران
    Political and InternationalResearches Quarterly , Issue 4 , Year , Winter 2021
    هدف از این مقاله بررسی نقش سیاست های حاکمیتی درسازمان های دولتی ایران است به صورتی که در حوزه های مختلف فردی، شغلی و سازمانی منجر به پرورش وفاداری کارکنان گردد.در بخش اول به منظور ارائه الگویی جامع از روش پژوهشی کیفی فراترکیب استفاده شد. تعدادی از صاحب نظران دانشگاهی و More
    هدف از این مقاله بررسی نقش سیاست های حاکمیتی درسازمان های دولتی ایران است به صورتی که در حوزه های مختلف فردی، شغلی و سازمانی منجر به پرورش وفاداری کارکنان گردد.در بخش اول به منظور ارائه الگویی جامع از روش پژوهشی کیفی فراترکیب استفاده شد. تعدادی از صاحب نظران دانشگاهی و مدیران دولتی به صورت هدفمند نمونه گیری شد و با شناسایی مقولات، مفاهیم وکدها الگوی اولیه پژوهش شکل گرفت. در بخش دوم با ارزیابی روایی محتوا و نظرهای خٌبرگان به منظور کاربردی کردن الگو در سازمان های دولتی تعداد ۲۹۲ پرسشنامه (نمونه گیری طبقه بندی) میان کارکنان ستادی استان قزوین توزیع شد. بررسی و تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی صورت گرفت.براساس نتایج، ایجاد رابطه بین مفاهیم روان شناختی با ابعاد، مولفه ها و مقوله های شخصی، شغلی و سازمانی می تواند به سیاست گذاران در بهسازی وفاداری کارکنان نقش بالایی داشته باشد. Manuscript profile