فهرست مقالات برحسب موضوع خانواده


    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - عوامل فرهنگی موثر بر پایداری ازدواج در ازدواج‌های دانشجویی و ارائه مدل ساختاری مطلوب در دانشگاه
      محسن شریعتی کمال ابادی رضا اسماعیلی سید ناصر حجازی
      هدف از این پژوهش بررسی عوامل فرهنگی (توافق ارزشی، توافق هنجاری، توافق دینداری، سرمایه فرهنگی) موثر بر پایداری ازدواج‌های دانشجویی و ارائه مدل ساختاری مطلوب در دانشگاه‌های شهر اصفهان بود. طرح پژوهش پس رویدادی و از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دا چکیده کامل
      هدف از این پژوهش بررسی عوامل فرهنگی (توافق ارزشی، توافق هنجاری، توافق دینداری، سرمایه فرهنگی) موثر بر پایداری ازدواج‌های دانشجویی و ارائه مدل ساختاری مطلوب در دانشگاه‌های شهر اصفهان بود. طرح پژوهش پس رویدادی و از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه‌های شهر اصفهان شامل دانشگاه دولتی اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه آزاد خوراسگان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود که در فاصله سال‌های1395 الی1397بصورت دانشجویی ازدواج کرده بودند. از بین این افراد، نمونه شامل 687 نفر بصورت نمونه‌گیری هدفمند در دسترس انتخاب شدند. ابزار سنجش شامل پرسشنامه محقق ساخته عوامل فرهنگی و پایداری ازدواج (Shariati, 2019) بود. داده ها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل و آزمون شدند. یافته‌ها نشان داد که بین توافق ارزشی، توافق هنجاری، توافق دینداری و سرمایه فرهنگی با پایداری ازدواج تاثیرات مثبت معناداری وجود دارد (01/0>P). یافته های مربوط به مدلسازی معادلات ساختاری نشان دادند که مدل پایداری ازدواج ارائه شده بر اساس عوامل فرهنگی، از برازش بسیار مناسبی برخوردار است و از هر حیث مورد تایید می‌باشد. پرونده مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - رویکرد پدیدارشناسانۀ چالش‌های نوجوانان از ازدواج مجدد والدینشان
      زینب حیدری سودجانی مریم غلامزاده جفره
      مطالعۀ رویکرد پدیدارشناسانۀ چالش‌های نوجوانان از ازدواج مجدد والدینشان، می تواند والدین و نوجوانان را در راستای زندگی بهتر و ارتباط های با‌‌ کیفیت تر بین نوجوانان و والدینشان هدایت کند. این پژوهش با هدف بررسی مطالعۀ رویکرد پدیدارشناسانه به چالش‌های نوجوانان از ازدواج مج چکیده کامل
      مطالعۀ رویکرد پدیدارشناسانۀ چالش‌های نوجوانان از ازدواج مجدد والدینشان، می تواند والدین و نوجوانان را در راستای زندگی بهتر و ارتباط های با‌‌ کیفیت تر بین نوجوانان و والدینشان هدایت کند. این پژوهش با هدف بررسی مطالعۀ رویکرد پدیدارشناسانه به چالش‌های نوجوانان از ازدواج مجدد والدینشان انجام شد. این پژوهش مطالعه ای کیفی از نوع پدیدارشناسی بوده و از تحلیل مضمون در تحلیل داده ها استفاده گردیده است. اطلاعات از طریق مصاحبۀ نیمه ساختار یافته با 18 نوجوان دختر و پسر 11 تا 20 ساله و با روش نمونه گیری مبتنی بر هدف به اشباع نظری رسید و تجریه و تحلیل شد. پنج مضمون اصلی و هفده مضمون فرعی استخراج شد که شامل بررسی مسائل عاطفی نوجوانان، تجربۀ مشکلات در مسیر سازگاری، بررسی مسائل رفتاری نوجوان، اهمیت نقش خانواده و بازدارندگی مسائل اجتماعی فرهنگی در مسیر پذیرش نوجوانان بود. با توجه به عبارات ذکر شدۀ نوجوانان می توان از مضمون‌های به دست آمده، مسائل مورد توجه نوجوانان را شناسایی کرده و به والدین، فرزندان و مشاوران در بهبود روابط و مواجهه با چالش‌های ازدواج مجدد یاری رساند. انتقال خانوادگی و ازدواج مجدد در مرحلۀ نوجوانی ممکن است فاکتورهای خطرناکی را برای فرزندان به همراه داشته باشد. کسب اطلاعات پیرامون دیدگاه‌های نوجوانان در این زمینه می تواند اطلاعات زیادی را در اختیار همگان قرار دهد. پرونده مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - تأثیر مشاوره گروهی مبتنی بر نظریه انتخاب بر سبک‌های حل تعارض ناکارآمد افراد متأهل
      محمد فرج پور کوروش محمدی اقبال زارعی
      هدف این پژوهش، بررسی تأثیر مشاوره گروهی نظریه انتخاب بر سبک‌های حل تعارض ناکارآمد افراد متأهل بود که از روش پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری استفاده شد. جامعه آماری شامل افراد متأهل(زن و مرد در دو سال اول ازدواج) بودند که به دلیل تعا چکیده کامل
      هدف این پژوهش، بررسی تأثیر مشاوره گروهی نظریه انتخاب بر سبک‌های حل تعارض ناکارآمد افراد متأهل بود که از روش پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری استفاده شد. جامعه آماری شامل افراد متأهل(زن و مرد در دو سال اول ازدواج) بودند که به دلیل تعارض به مراکز مشاوره خانواده در شهر ارومیه مراجعه کرده بودند.تعداد 20 نفر که در پرسشنامه رضامندی زناشویی (Enrich,1999) نمرات پایینی داشتند،بصورت تصادفی ساده به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. در این پژوهش از پرسشنامه سبک های حل تعارض (Rahim,1983) استفاده شده است.داده ها بوسیله آزمون تحلیل واریانس اندازه گیری مکررو آزمون های تعقیبی بنفرونی بررسی شد، یافته ها تأثیرمداخله گروهی رویکرد انتخاب گلاسر را بر کاهش سبک‌های حل تعارض ناکارآمد افراد متأهل معنادار نشان داد (01/0 ˂ P ). نتیجه در مرحله پی گیری نیز تداوم داشت. بنابراین می توان از مشاوره گروهی مبتی بر نظریه انتخاب در تعدیل سبک های حل تعارض ناکارآمد (اجتنابی،سلطه گرانه)، افراد متأهل در دو سال اول ازدواج بهره گرفت. پرونده مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      4 - اثر بخشی آموزش والدگری امید‌محور بر خودکارآمدی والدینی مادران کودکان پیش‌دبستانی
      مهدی مظاهری تهرانی محمد مسعود دیاریان فاطمه جواد زاده شهشهانی
      این پژوهش با هدف بررسی اثر بخشی آموزش والدگری امید‌محور بر خودکارآمدی والدینی مادران کودکان پیش‌دبستانی انجام شد. این پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی به همراه پیش‌آزمون، پس‌‌آزمون و پیگیری با گروه آزمایشی و کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل مادران کودکان پیش‌دبستانی شهر ا چکیده کامل
      این پژوهش با هدف بررسی اثر بخشی آموزش والدگری امید‌محور بر خودکارآمدی والدینی مادران کودکان پیش‌دبستانی انجام شد. این پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی به همراه پیش‌آزمون، پس‌‌آزمون و پیگیری با گروه آزمایشی و کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل مادران کودکان پیش‌دبستانی شهر اصفهان در سال 1398 بود. نمونه آماری پژوهش شامل 30 نفر از مادران بوده که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه کنترل قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده عبارتند از مقیاس خودکارآمدی مادران برکلی(نسخه دوم، 2005).‌ شرکت‌ کنندگان هر دو گروه پرسشنامه را در سه مرحله تکمیل کردند. جلسات آموزش والدگری امید‌محور طی 10 جلسه 90 دقیقه‌ای برای آزمودنی‌های گروه آزمایش ارائه گردید‌. داده‌ها با روش تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر در نرم افزار SPSS تحلیل شدند. نتایج حاصل حاکی‌ از تاثیر آموزش والدگری امید‌محور بر افزایش خودکارآمدی والدینی و مولفه‌های پذیرش فرزند، ارزیابی مثبت فرزند، مسئولیت‌پذیری و خود‌مدیریتی مادران کودکان پیش‌دبستانی در مرحله پس‌آزمون و پایداری این تاثیر در مرحله پیگیری بود(05/0P<). این پژوهش می‌تواند جهت روانشناسان و مشاوران حوزه والدگری و نیز انتخاب نوع مداخله برای آموزش والدین مفید باشد. پرونده مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      5 - تأثیر تمایزیافتگی، سبکهای دلبستگی و عملکرد خانواده بر دلزدگی زناشویی با میانجیگری هوش هیجانی
      ساناز کهنمویی اعظم فتاحی اندبیل مالک میرهاشمی
      این پژوهش با هدف تعیین تأثیر تمایزیافتگی، سبکهای دلبستگی و عملکرد خانواده بر دلزدگی زناشویی با میانجیگری هوش هیجانی انجام شد. روش پژوهش حاضر همبستگی و جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ زوجین ساکن شهر تبریز دارای حداقل 5 سال زندگی مشترک، 25 الی 60 ساله بود. در پژوهش حاضر 300 زوج به چکیده کامل
      این پژوهش با هدف تعیین تأثیر تمایزیافتگی، سبکهای دلبستگی و عملکرد خانواده بر دلزدگی زناشویی با میانجیگری هوش هیجانی انجام شد. روش پژوهش حاضر همبستگی و جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ زوجین ساکن شهر تبریز دارای حداقل 5 سال زندگی مشترک، 25 الی 60 ساله بود. در پژوهش حاضر 300 زوج به روش خوشه‌ای چندمرحله‌ای (بر مبنای مناطق شهری) در مرحلۀ اول از بین جامعه انتخاب و و در صورت دارا بودن ملاکهای ورود (سن بین 25-60 ، مدت زمان ازدواج حداقل 5 سال، نداشتن اختلالات روانی، نداشتن سابقۀ مشاوره و مداخلات روانشناختی در دو سال اخیر و اعلام امادگی برای شرکت در پژوهش به صورت داوطلبانه) به عنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. از پرسشنامه‌های دلزدگی زناشویی (Pines, 1996)، سنجش خانواده (Epstein, Baldwin & Bishop, 1983)، سبکهای دلبستگی (Bartholomew & Horowitz, 1991) ، هوش هیجانی (Bradberry and Greaves, 2005) و تمایزیافتگی (Skoworon & Fridlander, 1998) در جمع‌آوری داده‌ها استفاده گردید. پرسشنامه‌ها روی 300 زوج و تحلیل داده‌ها بر روی 300 واحد (میانگین نمرات هر زوج) انجام شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد، مؤلفه‌های تمایزیافتگی بر دلزدگی زناشویی با میانجی‌گری هوش هیجانی تأثیر غیر مستقیم (05/0 > P) و تمایزیافتگی بر دلزدگی تأثیر مستقیمی دارد (05/0 > P).. بر اساس نتایج، مؤلفه‌های عملکرد خانواده بر دلزدگی زناشویی با میانجی‌گری هوش هیجانی تأثیر غیر مستقیم (05/0 > P) و همچنین مؤلفه‌های عملکرد خانواده بر دلزدگی تأثیر مستقیمی دارد(05/0 > P). سبکهای دلبستگی بر دلزدگی زناشویی با میانجی‌گری هوش هیجانی تأثیر غیر مستقیم (05/0 > P) و سبکهای دلبستگی بر دلزدگی تأثیر مستقیمی دارد(05/0 > P). پرونده مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      6 - بررسی روش مشاورۀ ازدواج توسط خبرگان مشاورۀ ازدواج و استخراج الگوی مشاورۀ پیش از ازدواج خبره‌محور
      سمیه کاوه‌ای زهرا یوسفی هاجر ترکان
      هدف از پژوهش حاضر، تدوین مدل مشاورۀ ازدواج مبتنی بر تعیین روند و محتوای مشاورۀ ازدواج بر اساس نظر خبرگان مشاورۀ ازدواج در شهر اصفهان بود. پژوهش از نوع کیفی و تحلیل مضمون بود. جامعۀ این پژوهش کلیۀ متخصصان خبره در زمینۀ مشاورۀ ازدواج بود. روش انتخاب شرکت‌کنندگان به روش هد چکیده کامل
      هدف از پژوهش حاضر، تدوین مدل مشاورۀ ازدواج مبتنی بر تعیین روند و محتوای مشاورۀ ازدواج بر اساس نظر خبرگان مشاورۀ ازدواج در شهر اصفهان بود. پژوهش از نوع کیفی و تحلیل مضمون بود. جامعۀ این پژوهش کلیۀ متخصصان خبره در زمینۀ مشاورۀ ازدواج بود. روش انتخاب شرکت‌کنندگان به روش هدف‌مند از بین مشاوران ازدواج و مشاوران مشهور به این تخصص بود. ملاک تعداد شرکت‌کنندگان بر اساس رعایت اصل اشباع بود داده ها بود. روش گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه‌ساختاریافته بود که حاوی سؤالات مرتبط با تجربه مشاورۀ پیش از ازدواج بود. داده های حاصل از مصاحبه به کمک روش تحلیل مضمون Braun, & Clarke (2006) تحلیل شد. نتایج تحلیل مضمون نشان داد که مشاورۀ ازدواج خبره‌محور شامل شش مقولۀ اصلی؛ شناخت ها، مهارت ها، الزامات، شکل دهی مرزها، تنظیم قدرت و کنترل و شکل دهی و حفظ صمیمت بود که هریک خرده‌مقولاتی را در بر می گرفت که ابعاد مختلف زندگی زوجی و خانوادگی را از گذشته تا به آینده تحت پوشش قرار می داد. با توجه به نتایج حاصل می‌توان نتیجه گرفت که مدل مشاورۀ پیش از ازدواج خبره‌محور مدل جامعی است که قابلیت استفاده در مشاورۀ ازدواج برخوردار است. پرونده مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      7 - چالش مادران فرزندان دارای اختلال طیف اتیسم در همه گیری کووید-19
      مریم خاک رنگین منصور فتحی علیه شاهرخی
      این پژوهش با هدف واکاوی و درک عمیق چالش ها و مشکلات مادران دارای کودک مبتلا به اتیسم در مواجهه با همه گیری کووید-19 صورت گرفته است. روش پژوهش کیفی است. با بهره گیری از روش نمونه گیری هدفمند و معیار اشباع اطلاعات، درسال 1400 با 14 مادر دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف ا چکیده کامل
      این پژوهش با هدف واکاوی و درک عمیق چالش ها و مشکلات مادران دارای کودک مبتلا به اتیسم در مواجهه با همه گیری کووید-19 صورت گرفته است. روش پژوهش کیفی است. با بهره گیری از روش نمونه گیری هدفمند و معیار اشباع اطلاعات، درسال 1400 با 14 مادر دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف اتیسم در شهر تهران مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند به عمل آمد. برای رسیدن به معیار قابلیت اعتماد پژوهش از تکنیک‌های اعتباریابی توسط مشارکت‌کنندگان، تکنیک ممیزی و حضور طولانی در میدان مطالعه و برای تحلیل داده‌ها از تحلیل مضمون بهره گرفته شد. چالش های مادران در 5 مقوله اصلی و 16 مقوله فرعی طبقه‌بندی شد، مضامین اصلی مشتمل بر چرخه ناکامی، افزایش علایم اختلال، نقش‌های افزوده و رنجش بیشتر مادر، فقدان‌های حمایت و فشار آداب کرونایی، عامل تنش و تشدید مشکلات مادر بود. نتایج این پژوهش نشان داد که ابتلای فرزند خانواده به اختلال اتیسم متضمن تحمیل هزینه‌های سنگین مالی، صرف زمان و انرژی زیاد، تحمل رفتارهای آزار دهنده کودک و جامعه و حتی دشواری در انجام امور عادی زندگی است، اما مشکلات ناشی از شیوع کرونا و لزوم رعایت دستورالعمل‌ها و محدودیتهای بهداشتی شرایط را به مراتب دشوارتر کرده است. بنابراین توجه به نیازهای خاص خانواده های دارای کودک اتیسم در سیاستگذاری ها، ارایه خدمات حمایت روانی- اجتماعی برای این گروه از خانواده ها در مواجهه با بحران ها، آموزش خانواده ها برای مدیریت برنامه روتین روزانه و فراهم آوردن دسترسی به خدمات تخصصی برای افزایش تاب آوری خانواده ها و کودکان مورد نیاز است. پرونده مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      8 - مطالعه تجربه عدم سوگواری در بازماندگان بیماری کوید 19 در شهر همدان
      انور دست باز زهرا زارعی امید مرادی جلیل سحابی
      از دست دادن یکی از اعضای خانواده بزرگ‌ترین بحران است که فرد باید با آن روبرو شود. با توجه به شرایط قرنطینه و عدم برگزاری مراسم سوگواری و تخلیه هیجانی و با توجه به اینکه سوگواری یک واکنش اجتماعی است. از این رو این پژوهش به منظور بررسی تجربه عدم سوگواری در بازماندگان بیما چکیده کامل
      از دست دادن یکی از اعضای خانواده بزرگ‌ترین بحران است که فرد باید با آن روبرو شود. با توجه به شرایط قرنطینه و عدم برگزاری مراسم سوگواری و تخلیه هیجانی و با توجه به اینکه سوگواری یک واکنش اجتماعی است. از این رو این پژوهش به منظور بررسی تجربه عدم سوگواری در بازماندگان بیماری کوید 19انجام شد. در این پژوهش برای جمع‌آوری و ارزیابی اطلاعات درباره تجربه سوگ از پژوهش کیفی پدیدارشناسی توصیفی(تجربه زیسته) استفاده‌ شده است. ۱۲ مشارکت‌کننده که تجربه مرگ یکی از اعضای خانواده را داشتند به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و جمع‌آوری داده‌ها از طریق مصاحبه عمیق با آن‌ها تا رسیدن داده‌ها به اشباع ادامه یافت. تحلیل و تفسیر داده ها به روش گلیزری و رویکرد پدیدارشناسی انجام شد. پس از تحلیل نتایج چهار خوشه ی اصلی تحت عنوان اضطراب، نابسامانی، احساسات منفی و تنهایی و ده خوشه فرعی شامل اضطراب بیماری ، اضطراب مرگ ، احساس ناتوانی در برابر کنترل بیماری و عدم تحمل ابهام ، آشفتگی در عملکرد ، کاهش کیفیت زندگی ، گرایش های خود تخریبی و رفتارهای آسیب زا ، خشم از عدم کنترل به علت ماهیت مسری بودن بیماری و علل و درمان ناشناخته ، عذاب وجدان ، سوگ بی آغوش و عدم امکان ابراز هیجان ، پریشانی عاطفی و روانی استخراج شد. نتایج این مطالعه تائیدی است بر اینکه عدم سوگواری در بازماندگان بیماری کرونا زمینه های موثری شامل مقولات بالا داشته است. لذا ضمن توجه به این عوامل ، ایجاد فضایی امن جهت سوگواری داغدیدگان مفید و موثر است. پرونده مقاله