معرفي نشريه
علمی
نویسندگان محترم توجه نمایند
به منظور پرداخت هزینه های مربوط به داوری مقالات (صد و پنجاه هزار تومان) می بایست از طریق لینک https://srb.iau.ir/pazhooheshi/fa/form/864 و همچنین به منظور پرداخت هزینه های مربوط به صدور پذیرش و چاپ مقالات (سیصد و پنجاه هزار تومان) از طریق لینک https://srb.iau.ir/pazhooheshi/fa/form/866 اقدام نمایند و تصویری از صفحه واریزی همچنین کد پیگیری را به همراه فایلهای مقاله برای مجله ارسال نمایند. |
پژوهشگر گرامی
براساس دستورالعمل اجرایی حمایت مالی نشریات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به شماره 10/62815 مورخ 1398/10/4 مقرر گردید در صورت تأیید اولیه توسط سردبیر؛ بابت ارسال هر مقاله جهت داوری مبلغ 1/500/000 ریال و پس از تأیید نهایی، مبلغ 3/500/000 ریال دیگر جهت چاپ مقاله از مولفان محترم دریافت گردد. (لازم به ذکر است در صورتی که مقاله از طرف داوران محترم مردود اعلام شود مبلغ 1/500/000 ریال اولیه قابل بازگشت به مولف نمیباشد).
آخرین مقالات منتشر شده
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - اینترنت و سلامت حیوانات خانگی: مطالعۀ موردی رفتار اطلاعیابی سلامت آنلاین صاحبان حیواناتخانگی
نیلوفر صلح جو نادر نقشینه فاطمه فهیم نیاشماره 21 , دوره 6 , بهار 1396هدف: اینترنت به یک منبع مهم اطلاعات سلامت تبدیل شده است و به طور بالقوه مزایای بسیاری برای سلامت انسانها و حیوانات ارائه میکند. افرادی که به حیوانات خود احساس وابستگی، مسئولیتپذیری و علاقه دارند در جستجوی اطلاعاتی دربارۀ نگهداری و حفظ سلامت آنها هستند. از این رو، این چکیده کاملهدف: اینترنت به یک منبع مهم اطلاعات سلامت تبدیل شده است و به طور بالقوه مزایای بسیاری برای سلامت انسانها و حیوانات ارائه میکند. افرادی که به حیوانات خود احساس وابستگی، مسئولیتپذیری و علاقه دارند در جستجوی اطلاعاتی دربارۀ نگهداری و حفظ سلامت آنها هستند. از این رو، این پژوهش به دنبال ارزیابی رفتار اطلاعیابی صاحبان حیوانات خانگی در جستجوی آنلاین اطلاعات سلامت حیوانات خانگی است. روش پژوهش: این پژوهش بر مبنای هدف از نوع کاربردی و از نظر چگونگی گرداوری دادههای مورد نیاز، از نوع پژوهش پیمایشی است. ابزار پژوهش پرسشنامۀ رفتار اطلاعیابی سلامت حیوانات خانگی، برگرفته از پرسشنامه کوگان و دیگران (2012) است که از نظر روایی و پایایی مورد تایید قرار گرفت. واحد مطالعه در پژوهش حاضر به صورت هدفمند، یک درمانگاه دامپزشکی در مرکز شهر تهران است که با مشارکت مراجعهکنندههای آن درمانگاه در محدودۀ زمانی مشخص صورت پذیرفت. نمونهای تصادفی شامل 311 نفر از صاحبان حیوانات خانگی مراجعه کننده به درمانگاه به پرسشنامۀ محقق ساختۀ رفتار اطلاعیابی سلامت حیوانات خانگی در اینترنت پاسخ دادند. یافتهها: اکثر مراجعان از اینترنت برای جستجوی اطلاعات سلامت حیوان خانگی خود، از جمله مسائل رفتاری و تربیتی (80 درصد)، نوع تغذیه و رژیم غذایی (68درصد) و حفظ سلامت و پیشگیری از بیماریها (67 درصد)، استفاده میکنند. آنها اینترنت را منبعی مکمل در کنار دامپزشک میدانند و حدود بیش از 80 درصد از صاحبان حیوانات خانگی برای ارزیابی صحت اطلاعاتی که یافتهاند با دامپزشک مشورت میکنند. حدود 60 درصد از آنها موافق بودند که اطلاعات سلامت حیوانات در اینترنت بر درکشان از وضعیت سلامت حیوان خانگی، افزایش توانایی در گفتگو با دامپزشک، و تصمیمگیری بهتر دربارۀ سلامت حیوان خانگی تأثیر داشته است. نتیجهگیری: با توجه به رفتار اطلاعیابی سلامت صاحبان حیواناتخانگی در اینترنت و تاثیر آن در خدمات دامپزشکی توصیههایی از جمله تشویق به همکاری میان کتابداران با جامعه دامپزشکان برای طراحی خدمات اطلاعاتی ارائه شده است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - رفتار اطلاعیابی پژوهشگران پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بر اساس مدل اطلاعجویی غیرخطی فاستر
ایوب نازی سکینه قاسم پورشماره 21 , دوره 6 , بهار 1396هدف: هدف این مطالعه بررسی رفتار اطلاعجویی پژوهشگران بینرشتهای و تکرشتهای حاضر در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بر اساس مدل غیرخطی فاستر به عنوان رویکردی جدید (و در تقابل با مدل های پیشین) است. روش: این پژوهش به روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامهای مح چکیده کاملهدف: هدف این مطالعه بررسی رفتار اطلاعجویی پژوهشگران بینرشتهای و تکرشتهای حاضر در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بر اساس مدل غیرخطی فاستر به عنوان رویکردی جدید (و در تقابل با مدل های پیشین) است. روش: این پژوهش به روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامهای محقق ساخته، بر مبنای معیارهای موجود در پایان نامه فاستر (2003)، طراحی و بر روی نمونه ای 110 نفری به صورت تصادفی اجرا شد که حاصل کار بازگشت 105 پرسشنامه بود. دادههای موجود با استفاده از آزمون یومن ویتنی تحلیل گردید. یافتهها: میزان مطابقت رفتار اطلاع یابی پژوهشگران بینرشتهای و تکرشتهای با مدل غیرخطی فاستر دارای سطوح متفاوتی در کلیت و همچنین در فرایندهای سهگانه و بافت بود. همچنین آزمون فرضیه نیز نشان دهنده تفاوت معناداری در میزان مطابقت رفتار اطلاعیابی دو گروه عمده پژوهشگران مورد بررسی با مدل مذکور بود. نتیجه گیری: لزوم بازنگری در این مدل بهویژه در تعیین میزان وزن و اهمیت هر یک از فرایندهای سهگانه و بافت در مدلسازی فرآیند اطلاعیابی ضروری است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - سنجش اشتراک دانش و فرهنگ سازمانی در میان کتابداران کتابخانههای عمومی شهر شیراز
ناهید خوشیانشماره 21 , دوره 6 , بهار 1396هدف: هدف از این پژوهش بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و اشتراک دانش درون و برون سازمانی در میان کتابداران کتابخانههای عمومی شهر شیراز است. روش پژوهش: پژوهش به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی شیراز (195 نفر) بوده که چکیده کاملهدف: هدف از این پژوهش بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و اشتراک دانش درون و برون سازمانی در میان کتابداران کتابخانههای عمومی شهر شیراز است. روش پژوهش: پژوهش به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی شیراز (195 نفر) بوده که به علت محدودیت جامعه، نمونه گیری صورت نگرفت و تمامی این افراد بهعنوان جامعه آماری در نظر گرفته شدند. تجزیه و تحلیل یافته ها با استفاده از نرم افزارSPSS16 و آمار توصیفی و استنباطی شامل فراوانی و آزمون ضریب همبستگی پیرسون انجام شده است. یافته های پژوهش: در مجموع، می توان چنین بیان نمود که از میان موارد بیان شده، تشویق به خلق و نوآوری، فرصت دهی برای بروز افکار نو، وجود محیط کاری امن و در نهایت، جو اعتماد همکاری بیشترین حد متوسط را به خود اختصاص داده بودند و حدود 12 درصد از پاسخ گویان فرهنگ سازمانی اشتراک دانش را مناسب و 48 درصد تا حدودی مناسب ارزیابی کردند. نتیجهگیری: فرهنگ سازمانی با اشتراک دانش درون و برون سازمانی رابطه معنادار قطعی دارد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
4 - سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناسی علم اطلاعات و دانششناسی
لیلا خلیلیشماره 21 , دوره 6 , بهار 1396هدف: هدف این پژوهش سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان سالهای اول، دوم، سوم و چهارم کارشناسی علم اطلاعات و دانششناسی (ورودیهای 1390 تا 1393) و بررسی ارتباط سواد اطلاعاتی این دانشجویان با متغیرهای آموزشی و جمعیت شناختی بود. روش پژوهش: این مطالعه ازنظر هدف کاربردی و با رویکرد چکیده کاملهدف: هدف این پژوهش سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان سالهای اول، دوم، سوم و چهارم کارشناسی علم اطلاعات و دانششناسی (ورودیهای 1390 تا 1393) و بررسی ارتباط سواد اطلاعاتی این دانشجویان با متغیرهای آموزشی و جمعیت شناختی بود. روش پژوهش: این مطالعه ازنظر هدف کاربردی و با رویکرد کمی و به روش پیمایشی انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد سیامک و داورپناه (1378) بود. جامعه موردمطالعه، دانشجویان کارشناسی علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان بود. از آمار توصیفی و استنباطی پارامتریک برای تحلیل دادهها استفاده شد. تحلیل دادهها به کمک نرمافزار SPSS انجام شد. یافتهها: سواد اطلاعاتی دانشجویان سالهای دوم، سوم و چهارم کمی بالاتر از حد میانگین و برای دانشجویان سال اول کمتر از میانگین بود. با توجه به آزمونتی مستقل، تفاوت معناداری بین میانگین سواد اطلاعاتی دانشجویان دختر و پسر وجود داشت. یافتههای آزمون تحلیل واریانس نشان داد که تفاوت معناداری بین میانگین سواد اطلاعاتی دانشجویان با توجه به سال ورودی آنها وجود دارد. بر اساس آزمون همبستگی پیرسون، رابطه مثبت و معناداری بین معدل دانشجویان و میزان سواد اطلاعاتی آنها وجود داشت.بر اساس آزمون تحلیل واریانس تفاوت معناداری در میانگین سواد اطلاعاتی دانشجویان با توجه به نوع دیپلم دانشجویان (ریاضی، تجربی و انسانی) وجود نداشت. نتیجهگیری: با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت که سواد اطلاعاتی دانشجویان سال اول کمتر از دیگر گروهها است. دانشجویانی که پیشرفت تحصیلی بهتری دارند، دارای میانگین سواد اطلاعاتی بالاتری هستند درمجموع سواد اطلاعاتی دانشجویان کمی بالاتر از حد میانگین و با در نظر گرفتن رشته تحصیلی، با حد مطلوب فاصله دارد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
5 - سنجش کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران با استفاده از مدل لیب کوآل
لیلا جباری علی جلالی دیزجیشماره 21 , دوره 6 , بهار 1396هدف: هدف این پژوهش سنجش کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران و شناسایی مولفههایی از خدمت است که در این کتابخانه نیازمند ارتقاء و بهبود میباشند. روش پژوهش: پژوهش از نوع توصیفی و روش پژوهش پیمایشی است و برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. از جامعه 3100 چکیده کاملهدف: هدف این پژوهش سنجش کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران و شناسایی مولفههایی از خدمت است که در این کتابخانه نیازمند ارتقاء و بهبود میباشند. روش پژوهش: پژوهش از نوع توصیفی و روش پژوهش پیمایشی است و برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. از جامعه 31000 نفری دانشگاه تهران، 205 نفر نمونه انتخاب شدند. از ابزار لیب کوآل برای سنجش سطوح مختلف ادراکات کاربران از کیفیت خدمات کتابخانه استفاده شده است. یافتهها: یافتهها نشان داده در مولفه اثر خدمت، سطح خدمت دریافتی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران بالاتر از سطح حداقل انتظار کاربران بوده است که نشان دهنده رضایت کاربران در این مولفه می باشد. در دو مولفه کنترل اطلاعات و کتابخانه به عنوان مکان نیز سطح خدمت دریافتی در کتابخانه مورد مطالعه بالاتر از سطح حداقل انتظار کاربران بوده که نشان دهنده رضایت کاربران در این مولفهها است. در مولفه اثر خدمت، سطح حداقل انتظارات برای همهی گروههای کاربری کتابخانه برآورده شده است. خدمات ارائه شده در مولفه کنترل اطلاعات، برای دانشجویان کارشناسی از سطح حداقل انتظارشان پایینتر بوده و ابراز نارضایتی کرده اند. خدمات ارائه شده در مورد مولفه کتابخانه به عنوان مکان برای دانشجویان دکتری در حد سطح حداقل انتظارشان بوده و به نوعی مطالباتی دارند. سطح خدمات دریافتی برای همهی گروههای کاربری، در هر سه مولفه، تا سطح حداکثری مورد انتظار فاصله دارد. اصالت پژوهش: به دلیل کاربرد لیب کوال در سنجش شکاف موجود بین سطوح ادراکات کاربران و تعیین نقاط ضعف و قوت کتابخانه در سه مولفه خدمت اهمیت دارد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
6 - مدلها و الگوهای سنجش و اندازهگیری سرانه مطالعه در ایران
قاسم امیدعلی حمزه علی نورمحمدیشماره 21 , دوره 6 , بهار 1396هدف: این پژوهش به منظور شناسایی و تحلیل استانداردها، معیارها و شاخصهای سنجش و اندازهگیری سرانه مطالعه در ایران بر اساس مطالعات اسنادی و اجماع نظر متخصصان حوزه مطالعه انجامشده است. روششناسی: این پژوهش از نوع پیمایشی و اسنادی بود. همچنین، بخشهایی از پژوهش، با تکیه بر چکیده کاملهدف: این پژوهش به منظور شناسایی و تحلیل استانداردها، معیارها و شاخصهای سنجش و اندازهگیری سرانه مطالعه در ایران بر اساس مطالعات اسنادی و اجماع نظر متخصصان حوزه مطالعه انجامشده است. روششناسی: این پژوهش از نوع پیمایشی و اسنادی بود. همچنین، بخشهایی از پژوهش، با تکیه بر متون انجام و برای گردآوری اطلاعات موردنیاز ، از روش دلفی استفادهشده است. یافتهها: در دور اول پرسشنامه، 87 شاخص گردآوری شد که 5 شاخص مربوط به تعاریف، 5 شاخص منابع مطالعاتی با کاربرد غیردرسی و درسی (تحصیلی) و 2 شاخص به منابع مطالعاتی با کاربرد شغلی و حرفهای، 7 شاخص به منابع کتابی (کتاب، مجله و روزنامه)، 11 شاخص به منابع غیرکتابی کاغذی، 6 شاخص به منابع غیرکتابی غیرکاغذی (فقط دیداری)، 36 شاخص به منابع غیرکتابی غیرکاغذی (دیداری- شنیداری)، 6 شاخص به عنوان شاخصهای میانجی، 4 شاخص به عنوان شاخصهای کتابخانهای (ورودی) و 5 شاخص به عنوان شاخصهای انتشارات انتخابشدهاند. نتیجهگیری: در بررسی میانگینهای به دست آمده از شاخصهای دور اول، مشاهده میشود که بالای 50 درصد از متخصصان، در انتخاب 53 شاخص از مجموع شاخصها، باهم وحدت نظر داشتهاند و به عبارتی بر سر این شاخصها به توافق رسیدهاند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
7 - مطالعه تصویر ذهنی سازمانی کتابداران از کتابخانههای دانشگاه علامه طباطبائی
مهناز حاجی حسنی فهیمه بابالحوائجی نجلا حریریشماره 21 , دوره 6 , بهار 1396هدف:این پژوهش با هدف مطالعه و شناخت تصویر ذهنی سازمانی کتابداران دانشگاه علامه طباطبائی از خدمات کتابخانه های دانشگاه انجام شده است. روش پژوهش:پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی- تحلیلی وجامعه آماری آن49 نفر از کتابداران این دانشگاه است. ابزار گردآوری اطل چکیده کاملهدف:این پژوهش با هدف مطالعه و شناخت تصویر ذهنی سازمانی کتابداران دانشگاه علامه طباطبائی از خدمات کتابخانه های دانشگاه انجام شده است. روش پژوهش:پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی- تحلیلی وجامعه آماری آن49 نفر از کتابداران این دانشگاه است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای محقق ساخته براساس مدل تصویر ذهنی سازمانی لی بلانگ و نگوین است. روایی پرسشنامه از نوع صوری( روایی محتوا) و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ برابر با 78 درصد محاسبه شده است. داده های گردآوری شده با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تی تک نمونه ای و با نرم افزار اس. پی. اس. اس. مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته ها: میانگین به دست آمده از تصویر ذهنی کتابداران 38/3 است. میانگین بدست آمده در ابعاد هویت، شهرت، کیفیت خدمات، محیط فیزیکی و رفتار کارکنان در مدل تصویر ذهنی سازمانی کتابداران برابر با 38/3، 52/3، 29/3، 26/3، 11/3 و 86/3 است. نتایج: نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهدکه میزان درک کتابداران از تصویر ذهنی سازمانی کتابخانه های دانشگاه علامه طباطبائی بیشتر از سطح متوسط و در وضعیت مطلوبی قرار دارد. پرونده مقاله
پربازدیدترین مقالات
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - سنجش رابطه دینداری اسلامی و اعتماد سازمانی مطالعه موردی: کتابداران دانشگاههای دولتی استانهای آذربایجانشرقی و غربی
احمد صادقی نیا نجلا حریری فهیمه باب الحوائجیشماره 19 , دوره 5 , پاییز 1395هدف: این پژوهش با هدف تعیین رابطه دینداری اسلامی و اعتماد سازمانی در بین کتابداران کتابخانههای دانشگاههای دولتی استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی انجام شد. روششناسی: پژوهش به روش پیمایشی تحلیلی انجام شده و جامعه آماری آن شامل کلیه کتابداران شاغل در کتابخانه های چکیده کاملهدف: این پژوهش با هدف تعیین رابطه دینداری اسلامی و اعتماد سازمانی در بین کتابداران کتابخانههای دانشگاههای دولتی استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی انجام شد. روششناسی: پژوهش به روش پیمایشی تحلیلی انجام شده و جامعه آماری آن شامل کلیه کتابداران شاغل در کتابخانه های دانشگاههای دولتی استان آذربایجانشرقی و آذربایجانغربی به تعداد 181 نفر است که 160 نفر از کتابداران به پرسشنامه ها پاسخ دادهاند. پرسشنامه های مورد استفاده در پژوهش، پرسشنامه دینداری آذربایجانی (1382) و پرسشنامه اعتماد سازمانی الونن و همکاران (2008) است. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که دینداری اسلامی با اعتماد سازمانی دارای رابطه مستقیم، مثبت و قوی است ؛ به عبارت دیگر هر چقدر دینداری فرد بالاتر باشد اعتماد سازمانی او نیز افزایش می یابد. نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش مبنی بر رابطه معنی دار دینداری و اعتماد سازمانی، استفاده از این پتانسیل قوی یعنی دین برای افزایش اعتماد، عاملی است که باید مورد توجه موسسات و سازمان ها قرار گیرد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - رابطه عوامل خانوادگی با خواندن نوجوانان: بررسی دیدگاه والدین نوجوانان عضو کتابخانههای عمومی شهر سنندج
امین زارع ژیلا سعیدی ندا صیادیشماره 17 , دوره 5 , بهار 1395هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تعیین تاثیر نقش خانواده (از جنبههای مختلف) بر خواندن نوجوانان عضو کتابخانههای عمومی شهر سنندج انجام شد روش: این پژوهش پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، والدین اعضای نوجوان فعال کتابخانههای عمومی شهر سنندج در نظر گرفته شده ا چکیده کاملهدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تعیین تاثیر نقش خانواده (از جنبههای مختلف) بر خواندن نوجوانان عضو کتابخانههای عمومی شهر سنندج انجام شد روش: این پژوهش پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، والدین اعضای نوجوان فعال کتابخانههای عمومی شهر سنندج در نظر گرفته شده است. این آمار که با استفاده از قابلیت تهیه گزارش اعضاء به تفکیک رده سنی، در نرم افزار کتابخانهای سامان به دست آمده، شامل 1500 نفر میباشد یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که بین میزان برخورداری، جایگاه کتابخانه در خانواده، تعاملات والدین و فرزندان با یکدیگر و نگرش مثبت والدین به خواندن فرزندان، رابطهی معناداری وجود دارد؛ یعنی با افزایش این متغیرها، متغیر میزان خواندن نیز بطور نسبی افزایش مییابد. از سوی دیگر بین سطح تحصیلات والدین با میزان خواندن فرزندان نوجوان ارتباط معناداری دیده نمیشود. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از وجود رابطه معنادار بین میزان برخورداری، جایگاه کتابخانه در خانواده، تعاملات والدین و فرزندان با یکدیگر و نگرش مثبت والدین به خواندن فرزندان با میزان خواندن فرزندان نوجوان میباشد؛ یعنی با افزایش این متغیرها، متغیر میزان خواندن نیز بطور نسبی افزایش مییابد. در حالیکه بین سطح تحصیلات والدین با میزان خواندن فرزندان نوجوان ارتباط معناداری دیده نمیشود؛ بنابراین شناخت و بررسی عوامل موثر بر مطالعه و خواندن نوجوانان می تواند کتابخانههای عمومی را در جهت برنامهریزیهای بهتر با دید کارشناسانه در جهت مشاوره به خانوادهها کمک کند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - ارزیابی وبگاه مجلههای کتابداری و اطلاعرسانی بر اساس ابزار ارزیابی کیفیت(WQET)
آذر نوری افکند داریوش مطلبی مهدی علیپورحافظیشماره 3 , دوره 2 , تابستان 1392هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی وضعیت وبگاه مجله های کتابداری و اطلاعرسانیداخلی بر اساس ابزار ارزیابی کیفیت (دبلیو. کیو.ای. تی) انجام شده است. روش: روش پژوهش از نوع پیمایش ارزیابانه است. ابزار ارزیابی در این پژوهش دبلیو. کیو.ای. تی است.اینابزاربهسنجشاعتباروبگاه هابراس چکیده کاملهدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی وضعیت وبگاه مجله های کتابداری و اطلاعرسانیداخلی بر اساس ابزار ارزیابی کیفیت (دبلیو. کیو.ای. تی) انجام شده است. روش: روش پژوهش از نوع پیمایش ارزیابانه است. ابزار ارزیابی در این پژوهش دبلیو. کیو.ای. تی است.اینابزاربهسنجشاعتباروبگاه هابراساس9معیارکلیمحتوا،عملکرد،اعتبار،روزآمدبودن،پیوند،گرافیک،دامنه،ساختارواستفادهازبرچسب هامیپردازد. جمعیت آماری پژوهش شامل کلیه وبگاه های نشریه های علمی حوزه کتابداری و اطلاع رسانی که دارای وبگاه مستقل برای خود بودهاند که شامل 13 وبگاه نشریه های حوزه کتابداری و اطلاعرسانی است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از درصد، میانگین رتبه ای و انحراف معیار استفاده شده است. یافته ها: بیش از 60 درصد از وبگاه های مورد بررسی از نظر میانگین کیفیت محتوا و بیش از 80 درصد از نظر امتیاز عملکرد متوسط و قوی ارزیابی شده اند، از نظر امتیاز اعتبار تمامی وبگاه های مورد بررسی در سطح متوسط و بالاتر هستند. از نظر روزآمدبودن، تنها 8 درصد به صورت قوی عمل کرده اند، از نظر پیوند53 درصد امتیاز متوسط و 47 درصد امتیاز ضعیف یا بسیار ضعیف کسب کرده و از نظر گرافیک، امتیاز آن ها بیش از 90 درصد از وبگاه ها متوسط به بالا و از نظر معیار ساختار، بیش از 93 درصد از وبگاه های مورد بررسی در سطح قوی عمل کرده اند. از نظر معیار ابر برچسب 46 درصد از وبگاه ها در سطح عالی و حدود 54 درصد ضعیف بودهاند. نتیجهگیری: از کل 31 مولفه و 8 معیار مورد بررسی در این پژوهش برای ارزیابی وبگاه نشریات کتابداری و اطلاعرسانی، تنها 2 معیار عملکرد و اعتبار در سطح عالی و معیار محتوا از نظر عملکرد قوی و معیارهای گرافیک، ساختار، ابربرچسب متوسط و همچنین دو معیار پیوند و روزآمدبودن ضعیف بوده اند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
4 - ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی همدان از طریق مدل تحلیل شکاف
مهدی مرادیان تمجید سعید غفاری عاطفه زارعیشماره 2 , دوره 2 , بهار 1392هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی همدان از طریق مدل تحلیل شکاف است. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی تحلیلی کیفیت خدمات ارائه شده را با استفاده از پرسشنامه "آی.اِی.لایبکوآل" مورد ارزیابی قرار میدهد. جامعه پژوهش چکیده کاملهدف: هدف پژوهش حاضر تعیین کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی همدان از طریق مدل تحلیل شکاف است. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی تحلیلی کیفیت خدمات ارائه شده را با استفاده از پرسشنامه "آی.اِی.لایبکوآل" مورد ارزیابی قرار میدهد. جامعه پژوهش را کاربران بالفعل کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی همدان تشکیل میدهند وبا استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای غیردرصدی،و استفاده از جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه بدست آمده برابر 367 نفر است. یافتهها: کیفیت فعلی خدمات کتابخانههای مورد بررسی از دیدگاه کاربران در کل معادل 987/2 است و این کتابخانهها، روی هم رفته توانستهاند حداقل انتظارات کاربران، خود را برآورده نمایند اما تا رسیدن به هدف برآوردسازی انتظارات کامل کاربران شکاف زیادی وجود دارد. از دیدگاه کاربران حوزههای "امانت"، "کارمندان" و "پایگاه اطلاعرسانی" به ترتیب بیشترین اولویت و درجه اهمیت را دارا هستند. همچنین، حوزههای "تکثیر و چاپ"، "مطبوعات" و "منابع دیداری- شنیداری" کمترین درجه اهمیت را دارمی باشند. از سوی دیگر، نتایج آزمون فرضیههای اول تا پنجم پژوهش نشان میدهد از دیدگاه کاربران بین درجه اهمیت پنج مؤلفه اصلی کیفیت و سطح عملکرد آنها تفاوت معنیداری وجود دارد. نتیجهگیری: میزان شکاف موجود بین درجه اهمیت و کیفیت فعلی خدمات ارائه شده در پنج مولفه مورد بررسی منفی است. به بیان دیگر، برای دستیابی به سطح رضایتمندی کاربران و افزایش کیفیت فعلی خدمات، کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی همدان نیازمند برنامهریزی و تلاشهای بیشتر و هدفمند هستند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
5 - تحلیل محتوای تصاویر کتابهای داستانی کودکان رده سنی ب و ج در دهه 80
زهره میرحسینی زهرا اباذری فاطمه معدنیشماره 2 , دوره 2 , بهار 1392هدف: هدف از این پژوهش تحلیل محتوای تصاویر کتابهای داستانی تالیفی گروه سنی ب و ج در دههی 80 میباشد تا مشخص شود که تصویرگری آنها در چه وضعیت و جایگاهی قرار دارد. روش: نگارش این پژوهش بر اساس روش تحلیل محتوای مفهومی است. در این راستا ابتدا معیارهای ارزیابی تصاویر و شر چکیده کاملهدف: هدف از این پژوهش تحلیل محتوای تصاویر کتابهای داستانی تالیفی گروه سنی ب و ج در دههی 80 میباشد تا مشخص شود که تصویرگری آنها در چه وضعیت و جایگاهی قرار دارد. روش: نگارش این پژوهش بر اساس روش تحلیل محتوای مفهومی است. در این راستا ابتدا معیارهای ارزیابی تصاویر و شرایط ظاهری کتاب، از شورای کتاب کودک و همین طور کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانانگردآوری شد و پس از تهیه سیاهه وارسی از روی این معیارها و ادغام آنها بر اساس نظر متخصصان کتابداری و ادبیات کودکان، به تحلیل محتوای 335 عنوان کتاب ( بطور تصادفی) که بین سالهای80 تا 89 چاپ شده بودند، پرداخته شد. یافتهها: در این پژوهش چهار عامل 1. توجه به عوامل ظاهری 2. مرتبطبودن تصاویر با محتوای داستان 3. مرتبطبودن تصاویر با نیازهای گروه سنی ب و ج 4. وضعیت کیفیت تصاویر، مورد بررسی قرار گرفت؛ نتایج نشان میدهد که در مورد عامل اول 38/55% وضعیت مطلوب و 7/30% نامطلوب داشتند، در عامل دوم 70% وضعیت مطلوب و 2% نامطلوب بودند، در عامل سوم 3/60% وضعیت مطلوب و 16% نامطلوب داشتند و در عامل چهارم 73/44% وضعیت مطلوب و 27% نامطلوب بودند. نتیجهگیری: با توجه به آمار بدستآمده، کتابهای چاپ شده در دهه 80، وضعیت نسبتا مناسبی در زمینههای "توجه به عوامل ظاهری" و " مرتبطبودن تصاویر با نیازهای گروه سنی" داشتند و به "مرتبطبودن تصاویر با محتوی داستان" بیش از مسائل دیگر توجه شده بود و به مقوله "کیفیت تصاویر " کمتر از بقیه موارد توجه شده بود. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
6 - وضعیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در کتابخانههای دانشگاهی با توجه به سند چشمانداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 هجری شمسی (مطالعه موردی دانشگاههای استانهای خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی)
حوا خزاعی نژاد فهیمه باب الحوائجیشماره 19 , دوره 5 , پاییز 1395هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی وضعیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در کتابخانه های دانشگاهی با توجه به سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 هجری شمسی (مطالعه موردی دانشگاه های استان های خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی) انجام گرفته است. روششناسی: پژوهش حا چکیده کاملهدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی وضعیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در کتابخانه های دانشگاهی با توجه به سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 هجری شمسی (مطالعه موردی دانشگاه های استان های خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی) انجام گرفته است. روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، پژوهشی کاربردی بوده وبه روش های کتابخانه ای و پیمایشی تحلیلی انجام شده است. جامعه آماری شامل همه مدیران و کتابداران کتابخانه های دانشگاهی استان های خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی بود. ابزار این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بر اساس مؤلفه های موجود در سند راهبردی سازمان فناوری اطلاعات ایران شامل دو پرسشنامه بود. نتایج توسط نرمافزار SPSS نسخه 19 و آزمونهای t test تک نمونه ای و همچنین تحلیل واریانس مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفت. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که میزان انطباق فناوری اطلاعات و ارتباطات کتابخانه های مورد بررسی با سند راهبردی سازمان فناوری اطلاعات در سطح پایینی قرار دارد. همچنین بین دیدگاه مدیران و کتابداران در رابطه با انطباق مؤلفه های سند راهبردی سازمان فناوری اطلاعات ایران با کتابخانه های مورد بررسی، تفاوتی وجود ندارد. نتیجه گیری: تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش نشان داد میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در کتابخانه های مورد بررسی با سند راهبردی سازمان فناوری اطلاعات ایران در سطح پایینی از انطباق قرار دارد. پایین بودن سطح انطباق به خصوص در مؤلفه های مدیریت، استانداردها، تعاملات منطقه ای و بین المللی، امنیت فضای تبادل اطلاعات، تحقیق و پژوهش، تجارت و بازرگانی و توسعه خدمات الکترونیکی مشهود بود. این یافته ها نشان داد برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران و انطباق با مؤلفه های سند راهبردی سازمان فناوری اطلاعات ایران، کتابخانه ها باید در بازه زمانی کمتر از ده سال تمام تلاش خود را جهت نزدیک شدن به اهداف اشاره شده به عمل آورند و با تمرکز بیشتر به بحث فناوری اطلاعات و ارتباطات در کتابخانه ها بپردازند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
7 - رابطه سبک مدیریت و تسهیم دانش در کتابخانههای شهر تهران
فاطمه علیزاده محمد حسن زاده عصمت مومنیشماره 2 , دوره 3 , زمستان 1392هدف: پژوهش حاضر با هدف شناخت رابطه سبک مدیریت و تسهیم دانش در کتابخانههای شهر تهران انجام شدهاست. روش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی است. جامعه آماری مورد مطالعه این پژوهش، کتابداران و مدیران شاغل در کتابخانههای مرکزی دانشگاه صنعتیشریف، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهد چکیده کاملهدف: پژوهش حاضر با هدف شناخت رابطه سبک مدیریت و تسهیم دانش در کتابخانههای شهر تهران انجام شدهاست. روش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی است. جامعه آماری مورد مطالعه این پژوهش، کتابداران و مدیران شاغل در کتابخانههای مرکزی دانشگاه صنعتیشریف، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، کتابخانه ملی ایران و کتابخانه مرکز اسناد و اطلاعرسانی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی میباشد که با توجه به حجم جامعه، 219 نفر با استفاده از فرمول کوکران به صورت نمونه انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش، یک پرسشنامه 3 بخشی محققساخته (تسهیم دانش؛ گرایش به تسهیم دانش؛ و سبک مدیریت، بنابر نظریه لیکرت) بوده است که از میان پرسشنامههای توزیع شده، 209 نفر به پرسشنامهها پاسخ دادهاند. جهت تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون تحلیل واریانس و ضریب همبستگی پیرسون) استفاده شدهاست. یافتهها: یافتهها نشان داد که سبک مدیریت حاکم بر کتابخانهها، سبک آمرانه- خیرخواهانه لیکرت بودهاست. میزان تسهیم دانش در بین کارکنان کتابخانهها، در سطح نسبتاً نامطلوبی و میزان گرایش کارکنان به تسهیم دانش در حد نسبتاً مطلوبی قرار دارد و نیز بین کلیه مؤلفههای سبک مدیریت با تسهیم دانش ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: کتابداران و مدیران به یکدیگر اعتماد دارند و احساس مسئولیت برای تحقق اهداف سازمان دیده میشود و نیز دانش و تجربه بین آنان توزیع و جذب شده است. به نظر میرسد برای افزایش تسهیم دانش بین کارکنان نیاز به ارتقای سبک مدیریت ضروری است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
8 - نقش کتابداران و کتابداری در مطالعات مرور نظامند و متاآنالیز
ملیحه دلیلی صالح ثریا ضیاییشماره 19 , دوره 5 , پاییز 1395مقدمه: مرور سیستماتیک، نمای جامعی از مطالعات مرتبط در یک حوزه خاص را در اختیار محققان قرار می دهد. متاآنالیز یک روش آماری است که به ترکیب اطلاعات به دسا آمده از یک مرور سیستماتیک می پردازد. به دلیل تخصص و مهارت ویژه کتابداران در اجرای گام به گام مراحل مرور سیستماتیک و م چکیده کاملمقدمه: مرور سیستماتیک، نمای جامعی از مطالعات مرتبط در یک حوزه خاص را در اختیار محققان قرار می دهد. متاآنالیز یک روش آماری است که به ترکیب اطلاعات به دسا آمده از یک مرور سیستماتیک می پردازد. به دلیل تخصص و مهارت ویژه کتابداران در اجرای گام به گام مراحل مرور سیستماتیک و متاآنالیز، همکاری آنان ضروری به نظر می رسد. در این مطالعه بر آن شدیم تا از یک سو به نقش کتابداران در تیم تحقیقاتی یک مطالعه متاآنالیز پرداخته و از سوی دیگر به انجام مطالعات متاآنالیز در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی توسط کتابداران بپردازیم. روششناسی: مطالعه بر اساس سایر تحقیقات در دسترس در این حوزه به روش کتابخانه ای انجام شد. یافتهها: در مطالعه حاضر به بیان مراحل انجامدمرور سیستماتیک و متاآنالیز، رویکرد دوگانه، نقش کتابداران در تیم تحقیقاتی متاآنالیز و همچنین انجام تحقیقات متاآنالیز توسط خود کتابداران می پردازیم. مطالعات متاآنالیز از سال 1966 شروع شد و از سال 1999 کتابداران به عنوان محقق به تیم پژوهشی متاآنالیز پیوستند. کتابداران با آگاهی از تکنیک های متاآنالیز، توانایی استفاده از آن، ذهنی بی طرف و به عنوان یک ناظر عینی می توانند در یک پروژه متاآنالیز مشارکت فعال داشته باشند. نتیجهگیری: درک آگاهانه نقش رویکرد متاآنالیز در علم اطلاعات و دانش شناسی برای تحقیقات آینده مفید خواهد بود. تحقیقات متاآنالیز انجام شده در موضوعات دیگر، نشان از مزایای بسیار این رویکرد در تحقیقات دارد، لذا استفاده از آن به بهبود جایگاه علم اطلاعات و دانش شناسی می انجامد. در ایران محققان کمتر به مطالعات با رویکرد متاآنالیز در حوزه علم اطلاعات پرداخته اند، دلایل این نبود گرایش را می توان دسترسی نداشتن به صورت کامل و رایگان به منابع تمام متن دانست. پیشرفت در تحلیل دانش و رهنمودهای گزارش دهی با بالابردن کیفیت، دامنه و کاربرد نتایج از مزایای متاآنالیز است، که با استفاده از این رویکرد می توان در راه ارتقاء علم اطلاعات و دانش شناسی گام برداشت. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
9 - شناسایی راههای بهبود خدمات جنبی در کتابخانههای عمومی استان اصفهان از دیدگاه کاربران بر مبنای رهنمودهای ایفلا / یونسکو
ابراهیم ملایی احمد شعبانی رقیه رضاییدریانیشماره 3 , دوره 2 , تابستان 1392هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی راههای بهبود خدمات جنبی در کتابخانههای عمومی شهر اصفهان از دیدگاه کاربران بر اساس رهنمودهای ایفلا/یونسکو انجام شد. روش: در این پژوهش از روش تحقیق پیمایشی تحلیلی بهرهجوییشده، و برای نیل به اهداف تحقیق از پرسشنامه محققساخته بررسی خدمات چکیده کاملهدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی راههای بهبود خدمات جنبی در کتابخانههای عمومی شهر اصفهان از دیدگاه کاربران بر اساس رهنمودهای ایفلا/یونسکو انجام شد. روش: در این پژوهش از روش تحقیق پیمایشی تحلیلی بهرهجوییشده، و برای نیل به اهداف تحقیق از پرسشنامه محققساخته بررسی خدمات جنبی از دیدگاه کاربران بر اساس رهنمودهای ایفلا/یونسکو در سه مولفه خدمات برونکتابخانهای، تشکیل گروههای قصهگویی، و تشکیل گروههای مطالعاتی استفاده گردید. جامعه آماری کلیه اعضای کتابخانههای عمومی استان اصفهان وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور هستند که با توجه به حجم جامعه آماری تعداد 459 نفر با استفاده از نمونهگیری خوشهای به عنوان نمونه آماری برگزیده شدند. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد کهخدمات برونکتابخانهای، برگزاری برنامههای قصهگویی، و تشکیل گروههای مطالعاتی در بهبود خدمات جنبی کتابخانههای عمومی استان اصفهان تاثیرگذار است. نتیجه گیری: یافتههای این پژوهش مسئولین و کتابداران کتابخانههای مورد بررسی را از وضعیت خدمات جنبی آنها و اینکه تا چه حد پاسخگوی نیازهای کاربران و میزان رضایت آنها از این خدمات است آگاه میکند و میتواند الگویی برای سایر کتابخانههای عمومی بوده تا از نتایج پژوهش حاضر برای بالابردن سطح کیفیت و کمیت خدمات جنبی خود و رضایتمندی کاربران کتابخانه بهرهمند شوند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
10 - رابطه بین میزان مهارتهای ارتباطی و ویژگیهای فردی کتابداران کتابخانههای عمومی استان مازندران
سکینه خاتون مهدوی سلما کشاورزیان سودابه شاپوریشماره 15 , دوره 4 , پاییز 1394هدف: پژوهش حاضر به منظور شناسایی رابطه میان میزان مهارتهای ارتباطی و ویژگیهای فردی کتابداران کتابخانههای عمومی استان مازندران اجرا شده است. روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه پژوهش را تمامی کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان مازندران در سال 1394 تشکیل می چکیده کاملهدف: پژوهش حاضر به منظور شناسایی رابطه میان میزان مهارتهای ارتباطی و ویژگیهای فردی کتابداران کتابخانههای عمومی استان مازندران اجرا شده است. روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه پژوهش را تمامی کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان مازندران در سال 1394 تشکیل میدهند و از روش سرشماری استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ی 18 سوالی مهارتهای ارتباطی بارتون است و بر اساس پژوهش بهزادجزی در سال 1386 روایی آن توسط اساتید و متخصصان مورد تایید و ضریب پایایی آن 76/0 ذکر گردیده است. دادهها با نرم افزار SPSS و با استقاده از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و مجذور کای تجزیه و تحلیل گردیده است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که میان میزان مهارت های ارتباطی با سن، جنسیت، سابقه خدمت کتابداران کتابخانههای عمومی رابطه معناداری وجود ندارد اما میان میزان مهارتهای ارتباطی با سطح تحصیلات و رشته تحصیلی کتابداران کتابخانههای عمومی رابطه معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش میتواند در هنگام استخدام نیروی انسانی در کتابخانههای عمومی نسبت به شناسایی افراد با مهارتهای ارتباطی بالاکمک نماید و نیز با شناسایی ضعفهای موجود در حوزه مهارتهای ارتباطی در کتابخانههای عمومی زمینه را برای رشد و ترقی این مهارتها از طریق کارگاههای آموزشی فراهم آورد تا کتابداران در ارائه خدمات به کاربران نهایت بهرهمندی از مهارتهای ارتباطی خود را ببرند و در مراجعه مجدد کاربر بهترین روش ارتباط را اتخاذ نمایند. پرونده مقاله