رابطه عوامل خانوادگی با خواندن نوجوانان: بررسی دیدگاه والدین نوجوانان عضو کتابخانههای عمومی شهر سنندج
محورهای موضوعی : نظام ها و خدمات اطلاعاتیامین زارع 1 , ژیلا سعیدی 2 , ندا صیادی 3
1 - استادیار گروه علماطلاعاتودانششناسی دانشگاه رازی
2 - دانشجوی کارشناسیارشد علماطلاعاتودانششناسی دانشگاه رازی
3 - دانشجوی کارشناسیارشد علماطلاعاتودانششناسی دانشگاه رازی
کلید واژه: خانواده, خواندن, نوجوانان, کتابخانههای عمومی, سنندج,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تعیین تاثیر نقش خانواده (از جنبههای مختلف) بر خواندن نوجوانان عضو کتابخانههای عمومی شهر سنندج انجام شد روش: این پژوهش پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، والدین اعضای نوجوان فعال کتابخانههای عمومی شهر سنندج در نظر گرفته شده است. این آمار که با استفاده از قابلیت تهیه گزارش اعضاء به تفکیک رده سنی، در نرم افزار کتابخانهای سامان به دست آمده، شامل 1500 نفر میباشد یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که بین میزان برخورداری، جایگاه کتابخانه در خانواده، تعاملات والدین و فرزندان با یکدیگر و نگرش مثبت والدین به خواندن فرزندان، رابطهی معناداری وجود دارد؛ یعنی با افزایش این متغیرها، متغیر میزان خواندن نیز بطور نسبی افزایش مییابد. از سوی دیگر بین سطح تحصیلات والدین با میزان خواندن فرزندان نوجوان ارتباط معناداری دیده نمیشود. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از وجود رابطه معنادار بین میزان برخورداری، جایگاه کتابخانه در خانواده، تعاملات والدین و فرزندان با یکدیگر و نگرش مثبت والدین به خواندن فرزندان با میزان خواندن فرزندان نوجوان میباشد؛ یعنی با افزایش این متغیرها، متغیر میزان خواندن نیز بطور نسبی افزایش مییابد. در حالیکه بین سطح تحصیلات والدین با میزان خواندن فرزندان نوجوان ارتباط معناداری دیده نمیشود؛ بنابراین شناخت و بررسی عوامل موثر بر مطالعه و خواندن نوجوانان می تواند کتابخانههای عمومی را در جهت برنامهریزیهای بهتر با دید کارشناسانه در جهت مشاوره به خانوادهها کمک کند.
Purpose: The research purpose is to investigate the effective role of family (different aspects) in teenagers’ reading of public libraries in Sanandaj. Methodology: This is a correlational survey. The population under study, are parents of active young members of public libraries in Sanandaj . These statistics is obtained from Saman library software reporting based on the age of 1500 members. Findings: The research findings showed that there is a significant relationship between the enjoyment, the position of library in the family, interactions between parents and children and positive attitude of parents about children reading. Namely by increasing these variables, the variable of reading rate is also relatively increases . On the other hand there is no significant relationship between education level of parents with teenager reading. Conclusions: The results showed that there is a significant relationship between the enjoyment, the position of library in the family, interactions between parents and children and positive attitude of parents about children reading , that is, by increasing these variables, the reading variable rate is also relatively increases. While there is no significant correlation between education level of parents with reading in young children. Therefore, the identification and study of effective factors in reading of young children can be used for better expert planning to advice to families in the public libraries Purpose: The research purpose is to investigate the effective role of family (different aspects) in teenagers’ reading of public libraries in Sanandaj. Methodology: This is a correlational survey. The population under study, are parents of active young members of public libraries in Sanandaj . These statistics is obtained from Saman library software reporting based on the age of 1500 members. Findings: The research findings showed that there is a significant relationship between the enjoyment, the position of library in the family, interactions between parents and children and positive attitude of parents about children reading. Namely by increasing these variables, the variable of reading rate is also relatively increases . On the other hand there is no significant relationship between education level of parents with teenager reading. Conclusions: The results showed that there is a significant relationship between the enjoyment, the position of library in the family, interactions between parents and children and positive attitude of parents about children reading , that is, by increasing these variables, the reading variable rate is also relatively increases. While there is no significant correlation between education level of parents with reading in young children. Therefore, the identification and study of effective factors in reading of young children can be used for better expert planning to advice to families in the public libraries
احمدی ده قطب الدینی، محمد، و احدی، حسن(1391). تاثیر عوامل انگیزشی خواندن در خانه و مدرسه بر نگرش خواندن دانش آموزان پایه چهارم و پنجم ابتدایی. فصلنامه پژوهش در برنامه ریزی درسی، سال نهم، دوره دوم، 8 (35)، 44-85.
ایران نژاد، پریسا(1390). بررسی نقش جنسیت و تحصیلات والدین دانشجویان بر مهارت های مطالعه و حواندن(مطالعه موردی دانشجویان کاردانی آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج). فصلنامه علوم رفتاری- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر، 7 (1)، 27-60.
بیگ لو، اعظم و سلیمیان، ملیحه (1394). بررسی نقش خانواده بر خواندن نوجوانان عضو کتابخانه های عمومی شهر فولاد شهر. مجموعه مقالات و سخنرانی های اولین همایش ملی خواندن دانشگاه کردستان، 337- 356.
پنهانی، آفرین (1393). نقش حانواده در ترویج فرهنگ کتابخوانی فرزندان. هفته نامه سیمره، شماره 283.
جهانتاب، مهدی (1389). راه های ترویج فرهنگ مطالعه. www.ido.ir/n.aspx?n=1387.312185
جواد زاده، مصطفی (1392). خانواده و فرهنگ کتابخوانی. ماهنامه علمی تخصصی صدای جمهوری اسلامی ایران، 11 (69)، 83-86.
چگینی، مریم؛ مقدم زاده، علی و چگینی، نسرین (1394). نقش نگرش والدین به خواندن در پیش بینی نگرش خواندن، خود پنداره و ادراک خواندن دانش آموزان پایه ی چهارم و پنجم ابتدایی، فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 5 (19)، 28-54.
ذاکرینژاد، اکبر (1378). اصول مطالعه و روشهای آن، دسترسپذیر در http://www.rasekhoon.net/Article/show.aspx.11511
پرلز (مطالعه ی بین المللی پیشرفت سواد خواندن؟) و نقش آن در ارتقای مهارت های زبانی در ایران (1392). فرهنگستان زبان و ادب فارسی، نشریه شماره 8، گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی.
فضلی، وحید (1389). بررسی رابطه شیوه های تربیتی والدین و نگرش به رفتارهای بزهکارانه در بین نوجوانان 15تا18 سال شهر تهران. فصلنامه مطالعات پیشگیری از جرم، 5 (14) ، 80-112.
قائد امینی، رقیه؛ کیامنش، علیرضا و قربانی، رقیه (1393). رابطه بین وضعیت اقتصادی- اجتماعی خانواده، فعالیت های خواندن در پیش بینی نگرش خواندن، خود پنداره و نگرش دانش آموزان به خواندن با عملکرد سواد خواندن دانش آموزان (پرلز 2006)، فصلنامه پژوهش در برنامه ریزی درسی، 14 (41)، 88-103.
قاسمی، محمود(1391). تاثیر سواد والدین بر عملکرد سواد خواندن دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی. فصلنامه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، 6 (2)، 244.
قاسمی، محمود؛ میرزاخانی، علیرضا و فرزاد، ولی الله (1391). تاٌثیر سواد والدین بر عملکرد سواد دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی (براساس مطالعات پرلز 2006)، فصلنامه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، سال بیستم، 6 (2)، 226-244.
مطلبی، داریوش (1394). مطالعات خواندن. تهران: خانه کتاب.
مهدوی نیا، جمیله (1391). مقایسه عادت های مطالعه و روابط عاطفی خانواده دانشجویان پزشکی با دانشجویان پیراپزشکی ورودی سال1390 دانشگاه علوم پزشکی کرمان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده ادبیات و علوم انسانی. بخش علوم تربیتی. دانشگاه شهید باهنر کرمان.
نامداری پژمان، مهدی(1390). ارتباط عوامل شناختی فردی و خانوادگی با ابعاد درک مطلب خواندن دانش آموزان چهارم ابتدایی شرکت کننده در مطالعه پرلز. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 6 (20)، 37-57.
همائی، مهدی و اشرفی ریزی، حسین (1392). بررسی راهکارهای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، ماهنامه علمی تخصصی صدای جمهوری اسلامی ایران، 42-54.
About ebsco (2016). Recovered in 2016, September. 28, From https://www.ebsco.com/about/who-we-are
Al-Matalka, F. I. (2014). The Influence of Parental Socioeconomic Status on their Involvement at Home. International Journal of Humanities and Social Science, 4(5), 146-154.
Bracken, S. S., & Fischel, J. E. (2008). Family reading behavior and early literacy skills in preschool children from low-income backgrounds. Early Education and Development, 19(1), 45-67.
Chattoll, C.J. (2013). The effects of parental literacy involvement and child reading interest on the development of emergent literacy skills.
Chansa-Kabali, T., & Westerholm, J. (2014). The Role of Family on Pathways to Acquiring Early Reading Skills in Lusaka? s Low-Income Communities. Human Technology: An Interdisciplinary Journal on Humans in ICT Environments, 10(1), 5-21.
Chiu, C., & Ko, H. (2008). Parental factors related to children’s reading: Evidence from comparing transnational marriage families and local families. In 3rd IEA International Research Conference, Taipei, Chinese Taipei.
Hess, R. D., Holloway, S., Price, G. G., & Dickson, W. P. (1982). Family environments and the acquisition of reading skills. In Families as learning environments for children (pp. 87-113). Springer US.
Howie, S. (2010). The relationship between early childhood backgrounds and reading achievement in low and high achieving countries in PIRLS 2006. In Paper for the International Research Conference of the International Association for the Evaluation of Educational Achievement Gothenburg, Sweden.
Ko, H. W., & Chan, Y. L. (2009). Family factors and primary students' reading attainment: A Chinese community perspective. Chinese Education & Society, 42(3), 33-48.
Lynch, J., Anderson, J., Anderson, A., & Shapiro, J. (2006). Parents' beliefs about young children's literacy development and parents' literacy behaviors. Reading Psychology, 27(1), 1-20.
Timkey, S. (2015).The Influence of Parent Attitudes and Involvement on Childrens Literacy Achievement.Education and Human Development Masters Theses.Paper 562.