• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - کیفیت آموزش عالی، برآیند برنامه‌ریزی و اجرا (یادداشت سردبیر)
        نجلا حریری
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - ارزیابی وبگاه مجله‌های کتابداری و اطلاع‌رسانی بر اساس ابزار ارزیابی کیفیت(WQET)
        آذر نوری افکند داریوش مطلبی مهدی علیپورحافظی
        هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی وضعیت وبگاه مجله های کتابداری و اطلاع‌رسانیداخلی بر اساس ابزار ارزیابی کیفیت (دبلیو. کیو.ای. تی) انجام شده است. روش: روش پژوهش از نوع پیمایش ارزیابانه است. ابزار ارزیابی در این پژوهش دبلیو. کیو.ای. تی است.اینابزاربهسنجشاعتباروبگاه هابراس چکیده کامل
        هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی وضعیت وبگاه مجله های کتابداری و اطلاع‌رسانیداخلی بر اساس ابزار ارزیابی کیفیت (دبلیو. کیو.ای. تی) انجام شده است. روش: روش پژوهش از نوع پیمایش ارزیابانه است. ابزار ارزیابی در این پژوهش دبلیو. کیو.ای. تی است.اینابزاربهسنجشاعتباروبگاه هابراساس9معیارکلیمحتوا،عملکرد،اعتبار،روزآمدبودن،پیوند،گرافیک،دامنه،ساختارواستفادهازبرچسب هامی‌پردازد. جمعیت آماری پژوهش شامل کلیه وبگاه های نشریه های علمی حوزه کتابداری و اطلاع رسانی که دارای وبگاه مستقل برای خود بوده‌اند که شامل 13 وبگاه نشریه های حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از درصد، میانگین رتبه ای و انحراف معیار استفاده شده است. یافته ها: بیش از 60 درصد از وبگاه های مورد بررسی از نظر میانگین کیفیت محتوا و بیش از 80 درصد از نظر امتیاز عملکرد متوسط و قوی ارزیابی شده اند، از نظر امتیاز اعتبار تمامی وبگاه های مورد بررسی در سطح متوسط و بالاتر هستند. از نظر روزآمدبودن، تنها 8 درصد به صورت قوی عمل کرده اند، از نظر پیوند53 درصد امتیاز متوسط و 47 درصد امتیاز ضعیف یا بسیار ضعیف کسب کرده و از نظر گرافیک، امتیاز آن ها بیش از 90 درصد از وبگاه ها متوسط به بالا و از نظر معیار ساختار، بیش از 93 درصد از وبگاه های مورد بررسی در سطح قوی عمل کرده اند. از نظر معیار ابر برچسب 46 درصد از وبگاه ها در سطح عالی و حدود 54 درصد ضعیف بوده‌اند. نتیجه‌گیری: از کل 31 مولفه و 8 معیار مورد بررسی در این پژوهش برای ارزیابی وبگاه نشریات کتابداری و اطلاع‌رسانی، تنها 2 معیار عملکرد و اعتبار در سطح عالی و معیار محتوا از نظر عملکرد قوی و معیارهای گرافیک، ساختار، ابربرچسب متوسط و همچنین دو معیار پیوند و روزآمدبودن ضعیف بوده اند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی رفتار اطلاع‌یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی : مطالعه موردی واحد نجف‌آباد
        عاصفه عاصمی سعید رجایی پور نرگس اورعی علی اکبر اکبر میرزایی
        هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی رفتار اطلاع‌یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد است. روش: روش انجام پژوهش توصیفی ـ پیمایشی است و جامعه پژوهش شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد بوده است. حجم نمونه با استفاده از جد چکیده کامل
        هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی رفتار اطلاع‌یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد است. روش: روش انجام پژوهش توصیفی ـ پیمایشی است و جامعه پژوهش شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد بوده است. حجم نمونه با استفاده از جدول کرج سای و مورگان 327 نفر برآورد گردید. برای گرد‌آوری داده‌ها، از پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده شده است. یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهد که مهم‌ترین منبع اطلاعاتی برای دانشجویان، شخص آگاه در موضوع؛ مهم‌ترین هدف اطلاع‌یابی، نگارش پایان‌نامه و مهم‌ترین ابزار مورد استفاده، نرم‌افزار کتابخانه است. در هنگام استفاده از کتابخانه دانشگاه مهم‌ترین منبع اطلاعاتی، کتاب‌های درسی؛ مهم‌ترین هدف از جستجوی اطلاعات در کتابخانه، انجام تکلیف درسی؛ مؤثرترین ابزار مورد استفاده، نرم‌افزار کتابخانه، و مهم‌ترین منبع خدمات اطلاعاتی مورد استفاده، خدمات مرجع است. در مطالعات تخصصی و غیرتخصصی، مهم‌ترین منبع اطلاعاتی مورد استفاده،کتاب؛ بیشترین مکان مطالعه، منزل و راه تهیه منابع اطلاعاتی اکثر دانشجویان خرید کتاب است. نتیجه: نتایج این پژوهش حاکی از این است که کتابخانه دانشگاهی و مهمتر از آن کتابداران نتوانسته اند نقش مهمی را در بر طرف‌کردن نیازهای اطلاعاتی و هدایت رفتارهای اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد نجف‌آباد ایفا نمایند،که به عنوان ضعف بزرگی محسوب شده و ناشی از ضعف برنامه ریزی و آگاهی در این زمینه می باشد پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - سنجش میزان آمادگی کتابخانه‌های دانشگاهی ایران برای ارائه خدمات عمومی الکترونیکی
        محمد حسن زاده سمانه کریمی
        هدف: هدف از پژوهش حاضر سنجش میزان آمادگی کتابخانه‌های دانشگاهی ایران برای ارائه خدمات عمومی الکترونیکیاست. خلاء پژوهشی در خصوص استفاده از فناوری اطلاعاتی و ارتباطاتی برای ارائه خدمات عمومی در این مراکز، بیانگر لزوم انجام این پژوهش بوده است. روش: روش پژوهش پیمایشی و جامع چکیده کامل
        هدف: هدف از پژوهش حاضر سنجش میزان آمادگی کتابخانه‌های دانشگاهی ایران برای ارائه خدمات عمومی الکترونیکیاست. خلاء پژوهشی در خصوص استفاده از فناوری اطلاعاتی و ارتباطاتی برای ارائه خدمات عمومی در این مراکز، بیانگر لزوم انجام این پژوهش بوده است. روش: روش پژوهش پیمایشی و جامعه پژوهش، کتابخانه‌های دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات، فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به روش سرشماری و نیز کتابخانه های دانشگاه‌های آزاد در مراکز استانها است که به روش نمونه‌گیری هدفمند مورد بررسی قرار گرفته‌اند. این پژوهشتحلیلی- کاربردی به روش پیمایشی و با استفاده از چهار نوع پرسشنامه محقق‌ساخته صورت گرفته است. یافته ها: با توجه به اینکه خدمات عمومی هرکتابخانه در سه دسته ارائه می‌شود (مرجع، اطلاع‌رسانی و امانت) نتایج پژوهش نشان داد که میزان آشنایی کاربران، مدیران و کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی با "خدمات عمومی الکترونیکی" در سطح ضعیف(98/2) است و نگرش این گروه‌ها نسبت به ارائه این نوع خدمات بطور کلی در سطح متوسط(78/3) قرار دارد. میزان آشنایی و نگرش سه گروه آماری نسبت به ارائه خدمات "مرجع الکترونیکی" در کتابخانه‌های دانشگاهی بیش از سایر خدمات عمومی الکترونیکی بوده است. کتابخانه‌های دانشگاهی برنامه ارائه خدمات عمومی الکترونیکی را در برنامه‌های آتی خود منظور داشته‌اند. این میزان بطور میانگین91/3 بوده است که در سطح متوسط به بالا است. نتیجه گیری: سابقه ارائه خدمات عمومی الکترونیکی با رعایت عوامل اصلی در هیچ یک از کتابخانه‌های دانشگاهی وجود نداشته است. از نظر تجهیزات جامعه پژوهشی مذکور وضعیت مناسبی نداشته‌اند. همچنین تخصص و میزان تحصیلات کتابداران ارائه‌دهنده خدمات عمومی در این کتابخانه‌ها در سطح متوسط رو به پایین بوده است. بطور کلی سطح آمادگی کتابخانه‌های دانشگاهی ایران برای ارائه خدمات عمومی الکترونیکی در حد متوسط است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - شناسایی راههای بهبود خدمات جنبی در کتابخانههای عمومی استان اصفهان از دیدگاه کاربران بر مبنای رهنمودهای ایفلا / یونسکو
        ابراهیم ملایی احمد شعبانی رقیه رضایی‌دریانی
        هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی راه‌های بهبود خدمات جنبی در کتابخانه‌های عمومی شهر اصفهان از دیدگاه کاربران بر اساس رهنمودهای ایفلا/یونسکو انجام شد. روش: در این پژوهش از روش تحقیق پیمایشی تحلیلی بهره‌جویی‌شده، و برای نیل به اهداف تحقیق از پرسشنامه محقق‌ساخته بررسی خدمات چکیده کامل
        هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی راه‌های بهبود خدمات جنبی در کتابخانه‌های عمومی شهر اصفهان از دیدگاه کاربران بر اساس رهنمودهای ایفلا/یونسکو انجام شد. روش: در این پژوهش از روش تحقیق پیمایشی تحلیلی بهره‌جویی‌شده، و برای نیل به اهداف تحقیق از پرسشنامه محقق‌ساخته بررسی خدمات جنبی از دیدگاه کاربران بر اساس رهنمودهای ایفلا/یونسکو در سه مولفه خدمات برون‌کتابخانه‌ای، تشکیل گروه‌های قصه‌گویی، و تشکیل گروه‌های مطالعاتی استفاده گردید. جامعه آماری کلیه اعضای کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان وابسته به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هستند که با توجه به حجم جامعه آماری تعداد 459 نفر با استفاده از نمونه‌گیری خوشه‌ای به عنوان نمونه آماری برگزیده شدند. یافته‌ها: یافته‌های تحقیق نشان داد کهخدمات برون‌کتابخانه‌ای، برگزاری برنامه‌های قصه‌گویی، و تشکیل گروه‌های مطالعاتی در بهبود خدمات جنبی کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان تاثیرگذار است. نتیجه گیری: یافته‌های این پژوهش مسئولین و کتابداران کتابخانه‌های مورد بررسی را از وضعیت خدمات جنبی آنها و اینکه تا چه حد پاسخگوی نیازهای کاربران و میزان رضایت آنها از این خدمات است آگاه می‌کند و می‌تواند الگویی برای سایر کتابخانه‌های عمومی بوده تا از نتایج پژوهش حاضر برای بالابردن سطح کیفیت و کمیت خدمات جنبی خود و رضایتمندی کاربران کتابخانه بهره‌مند شوند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - میزان رضایت دانشجویان علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی از وبلاگ‌های کتابداری واطلاع‌رسانی فارسی
        سمیرا صابری
        هدف: هدف پژوهش تعیین نظرات دانشجویان کتابداری درخصوص وبلاگ‌های کتابداری واطلاع‌رسانی فارسی است. روش: در یک مطالعه پیمایشی توصیفی 144پرسشنامه از طریق پست الکترونیکی توسط پژوهشگر در میان دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته کتابداری دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران شمال چکیده کامل
        هدف: هدف پژوهش تعیین نظرات دانشجویان کتابداری درخصوص وبلاگ‌های کتابداری واطلاع‌رسانی فارسی است. روش: در یک مطالعه پیمایشی توصیفی 144پرسشنامه از طریق پست الکترونیکی توسط پژوهشگر در میان دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته کتابداری دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران شمال و واحد علوم تحقیقات تهران) سال های 1387و1388توزیع گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات توسط نرم افزارspss انجام گرفت. یافته‌ها: میزان آشنایی دانشجویان با وبلاگ های کتابداری فارسی (70درصد)، میزان هماهنگی بین وبلاگ های کتابداری و نیاز دانشجویان (66درصد) و همینطور نقش این وبلاگ ها در ارتقای دانش تخصصی دانشجویان (79درصد) است که درحد بالایی قرار دارد و انگیزه استفاده دانشجویان از وبلاگ های کتابداری (43درصد)، و نقاط قوت این وبلاگ ها (36درصد) ارزیابی شد. نتیجه‌گیری: به طورکلی یافته های پژوهش نشان داد که دانشجویان کتابداری در حد متوسطی از وبلاگ های کتابداری و اطلاع‌رسانی رضایت دارند. درپایان پژوهش نیز پیشنهاداتی ارائه شد که توصیه می شود نقاط قوت وبلاگ ها تقویت شود و در جهت برطرف‌کردن نقاط ضعف آن ها تلاش شود تا از این طریق کارایی و سودمندی این وبلاگ ها و به تبع آن میزان رضایت دانشجویان کتابداری افزایش یابد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - نیازهای اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم‌شهر و نقش کتابخانه در تأمین آن نیازها
        سارا برزگر بنفشه داداشی سیدعابدین حسینی‌آهنگری
        هدف: هدف اصلی این پژوهش نیازسنجی اطلاعات مورد نیاز دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم‌شهر و نقش کتابخانه در تأمین آن نیازها است. روش: روش تحقیق پیمایشی تحلیلی است. جامعه پژوهش شامل دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم‌شهر است. تجزیه و تحلیل آماری ب چکیده کامل
        هدف: هدف اصلی این پژوهش نیازسنجی اطلاعات مورد نیاز دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم‌شهر و نقش کتابخانه در تأمین آن نیازها است. روش: روش تحقیق پیمایشی تحلیلی است. جامعه پژوهش شامل دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم‌شهر است. تجزیه و تحلیل آماری بر روی 357 پرسشنامه ای پاسخ‌داده‌شده انجام گرفت. اطلاعات بدست‌آمده با استفاده از روش آماری توصیفی و تحلیلی و با به‌کارگیری نرم‌افزار- اس.پی.اس. اس. صورت گرفته است. یافته‌ها: تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که مهمترین هدف از جستجوی اطلاعات و دلیل کسب اطلاعات دانشجویان به ترتیب، مؤلفه انجام پروژه‌های درسی با میانگین رتبه (11/5) و اطلاعات کمکی و تخصصی مرتبط با کتب درسی با میانگین رتبه (36/3) است. از بین منابع رسمی کسب اطلاعات به ترتیب: متون پایه استاندارد (کتاب ها و منابع مرجع تخصصی)، مجلات علمی- تخصصی، پایان نامه ها و گزارش های تحقیقاتی، مهمترین منابع جهت تأمین نیازهای اطلاعاتی دانشجویان به حساب می‌آیند. از طرفی استفاده از اینترنت و موتورهای جستجوی عمومی به عنوان منابع الکترونیکی، با میانگین رتبه (02/3) برای تأمین نیازهای اطلاعاتی دانشجویان بیشترین اهمیت را دارا است. در پایان، نتایج پژوهش مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته و پیشنهادهایی نیز ارائه شده است. نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان می‌دهد، نقش کتابخانه های دانشگاه در تأمین نیازهای اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد قائم‌شهر در حد متوسط، است و دانشجویان به منظور تأمین نیازهای اطلاعاتی خود از سایر کتابخانه ها و کتابخانه های شخصی نیز استفاده می‌کنند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - نیازهای اطلاعاتی مدیران مسئول نشریات ایران
        ریحانه شاهسون میترا قیاسی
        هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی نیازهای اطلاعاتی مدیران مسئول نشریات ایران است. روش‌شناسی پژوهش: در این پژوهش از روش پیمایشی توصیفی استفاده شده است. جامعه مورد مطالعه شامل 1997 مدیر مسئول بود که توسط نمونه‌گیری تصادفی نظام‌مند 214 نفر انتخاب شدند. ابزار استفاده‌شده در این چکیده کامل
        هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی نیازهای اطلاعاتی مدیران مسئول نشریات ایران است. روش‌شناسی پژوهش: در این پژوهش از روش پیمایشی توصیفی استفاده شده است. جامعه مورد مطالعه شامل 1997 مدیر مسئول بود که توسط نمونه‌گیری تصادفی نظام‌مند 214 نفر انتخاب شدند. ابزار استفاده‌شده در این پژوهش، پرسشنامه محقق‌ساخته با پایایی 89% است. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی (که در آن از فراوانی، درصد فراوانی، میانگین ، انحراف میانگین و واریانس) با کمک نرم‌افزار spss استفاده شده است. یافته‌ها: بیشترین نیاز مدیران مسئول نشریات ایران به ترتیب منابع اطلاعاتی جهت آموزش و پژوهش در اولویت اول با 56 نفر (37/33 درصد)، جهت افزایش دانش‌حرفه‌ای در اولویت دوم با 50 نفر (33/33 درصد)، جهت افزایش دانش‌شخصی در اولویت سوم با 55 نفر (36/6 درصد) است. پایگاه اطلاعاتی "Fox news" پرکاربرد‌ترین منبع اطلاعاتی به حساب می‌آید. میزان آشنایی مدیران، با شیوه‌های جستجو در اینترنت و پایگاه‌های اطلاعاتی زیاد است. اهمیت کتابخانه در رفع نیازهای اطلاعاتی جامعه مورد بررسی در حد متوسط و با میانگین (13/3 درصد) است. نتیجه‌گیری: مشخص شد که اینترنت اولین وسیله کسب اطلاعات برای مدیران مسئول نشریات است و استفاده از نظر خوانندگان در درجه بعدی قرار دارد. هدف مدیران نشریات ایران از جستجوی اطلاعات بیش از سایر اهداف به علاقه آنها برای به روزکردن اطلاعات شان مرتبط است که (33/37) درصد است. همچنین میزان استفاده آنها از پست الکترونیکی بیش از34 % است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - وضعیت استفاده از فناوری اطلاعات در کتابخانه‏های دانشگاه تبریز
        خاتون کابانی داریوش مطلبی
        هدف: تحقیق حاضر با هدف بررسی وضعیت فناوری اطلاعات در کتابخانه های دانشگاه تبریز (12 کتابخانه) و موانع و مشکلات استفاده از آن انجام شده است. روش: روش پژوهش پیمایشی توصیفی و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه است که از سوی مدیران کتابخانه های دانشگاه تبریز تکمیل شده است. ج چکیده کامل
        هدف: تحقیق حاضر با هدف بررسی وضعیت فناوری اطلاعات در کتابخانه های دانشگاه تبریز (12 کتابخانه) و موانع و مشکلات استفاده از آن انجام شده است. روش: روش پژوهش پیمایشی توصیفی و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه است که از سوی مدیران کتابخانه های دانشگاه تبریز تکمیل شده است. جامعه آماری مورد نظر 12 کتابخانه از کتابخانه‌های دانشگاه تبریز بود و کل جامعه آماری مورد بررسی قرار گرفت و نمونه‌گیری انجام نشد. یافته‌ها: بر اساس یافته های پژوهش، از نظر امکانات سخت‌افزاری بیشترین تعداد مربوط به رایانه (با 119 دستگاه) و کمترین تعداد به اوپک (1 عدد) اختصاص دارد. برای ارائه خدمات با استفاده از ابزارهای اینترنت، موتورهای جستجو (11 کتابخانه) و پست الکترونیکی (7 کتابخانه) بیشترین و گروه های بحث و گفتگو (2 کتابخانه) کمترین میزان استفاده را داشته اند. خدمات تحویل مدرک در 4 کتابخانه، خدمات اشاعه اطلاعات گزیده، تابلوی اعلانات الکترونیکی، و فهرست پیوسته هر یک در 2 کتابخانه، و خدمات آگاهی‌رسانی جاری در 3 کتابخانه ارائه می شود. نتیجه گیری: مشکلات و موانع استفاده از فناوری اطلاعات در کتابخانه های دانشگاه تبریز به ترتیب عبارت اند از: بالابودن هزینه های دسترسی پیوسته به پایگاه های اطلاعاتی، ناآشنایی مراجعه‌کنندگان به استفاده از امکانات مبتنی بر فناوری اطلاعات، و نبود کارکنان آموزش‌دیده و متخصصان کافی برای استفاده از فناوری اطلاعاتی (هر کدام در 9 کتابخانه)، نبود حمایت مسئولان و مدیران کتابخانه (8 کتابخانه)، عدم تسلط کتابداران به زبان انگلیسی مورد نیاز برای استفاده از فناوری، مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری (هر کدام در 7 کتابخانه)، مشکلات ارتباط اینترنتی (5 کتابخانه)، و کمبود منابع الکترونیکی (3 کتابخانه). پرونده مقاله