آخرین اخبار نشریه
    پژوهشنامه معارف اهل بیت علیه السلام ( علمی - ترویجی )
  • معرفي نشريه
    علمی ترویجی

    جهت پرداخت هزینه داوری اولیه 1/500/000 ریال و پذیرش نهایی 3/500/000 ریال به شماره شبای IR240190000000115860823008 با شناسه واریزی 41920302000000373 بانک صادرات شعبه پونک به نام دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات .


    آخرین مقالات منتشر شده

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - صفحات اولیه فصلنامه، شناسنامه، ضوابط نگارش و فهرست مقالات
      شماره 6 , دوره 2 , زمستان 1402
      صفحات اولیه فصلنامه، شناسنامه، ضوابط نگارش و فهرست مقالات
      صفحات اولیه فصلنامه، شناسنامه، ضوابط نگارش و فهرست مقالات پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - تبیین مبانی و اصول فلسفه زیبایی شناختی قیام عاشورا و دلالت های آن در تربیت زیبایی شناسانه
      سید حسام حسینی مریم السادات طباطبایی حصنی هتاو سعدی
      شماره 6 , دوره 2 , زمستان 1402
      زمینه و هدف: این پژوهش با هدف تبیین مبانی، اصول و رهیافت¬های تربیت زیبایی شناسانه در قیام عاشورا صورت گرفت. روش: این پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از لحاظ رویکرد، کیفی و جهت جمع¬آوری داده¬ها و برای نیل به هدف پژوهش از سه روش تحلیل اسنادی، گراندد تئوری و استنتاج عملی فرا چکیده کامل
      زمینه و هدف: این پژوهش با هدف تبیین مبانی، اصول و رهیافت¬های تربیت زیبایی شناسانه در قیام عاشورا صورت گرفت. روش: این پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از لحاظ رویکرد، کیفی و جهت جمع¬آوری داده¬ها و برای نیل به هدف پژوهش از سه روش تحلیل اسنادی، گراندد تئوری و استنتاج عملی فرانکنا بهره گرفته شد. جامعه آماری و منابع جمع¬آوری داده¬های پژوهش شامل نامه¬ها، مقاتل، مقالات، آثار و نوشته¬ها و روایت¬های تاریخی مرتبط با قیام عاشورا بوده است. یافته‌ها و نتایج : براساس یافته های پژوهش هدف غایی قیام امام حسین (ع) و واقعه عاشورا در بعد زیبایی¬شناختی، حرکت در راستای زیبایی مطلق و خداگونگی است. و برای نیل به این هدف چهار مبنا ( زیبایی اعتقادی، زیبایی عمل، نگرش متعالی به زیبایی¬ها و زیبایی بینش و بصیرت )، هفت اصل ( تعالی¬جویی و کمال¬گرایی، ایثار و شهادت، عزت طلبی، عدالت خواهی، تبیینی نو از مرزهای زیبایی، تبیینی نو از مفهوم آزادگی و روشن¬گری و بیداری اذهان ) و هفت رهیافت تربیتی ( شناخت مصادیق و جهت¬دهی صحیح، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، بیان توانایی¬ها و تغافل از ضعف¬ها، الگو برداری و آگاهی بخشی از اسوه¬های زیبا، تحول در زیبایی بینش متربیان، مرزشناسی آزادی و حریت طلبی و بصیرت دهی و روشن¬گری ) استنباط و استنتاج گردید. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - الزامات نقش گفتگو در تحکیم بنیان خانواده با نگاه به سبک زندگی رضوی (یک مطالعه کیفی)
      محمد شریفانی نسرین علوی نیا طیبه زارعی
      شماره 6 , دوره 2 , زمستان 1402
      خانواده به عنوان مهم¬ترین نهاد اجتماعی، زیر بنای زندگی فردی و شخصیت انسانی است که تحکیم آن مورد توجه ادیان و مذاهب مختلف و مورد پژوهش اندیشمندان متعدد است. از مهم¬ترین عوامل تحکیم بنیان خانواده گفتگو میان اعضای آن است که تحقق آن مستلزم فراهم¬بودن الزامات متعدد و استفاده چکیده کامل
      خانواده به عنوان مهم¬ترین نهاد اجتماعی، زیر بنای زندگی فردی و شخصیت انسانی است که تحکیم آن مورد توجه ادیان و مذاهب مختلف و مورد پژوهش اندیشمندان متعدد است. از مهم¬ترین عوامل تحکیم بنیان خانواده گفتگو میان اعضای آن است که تحقق آن مستلزم فراهم¬بودن الزامات متعدد و استفاده از تعالیم دینی مانند سیره رضوی است. بدین جهت هدف از پژوهش حاضر شناسایی الزامات نقش گفتگو در تحکیم بنیان خانواده با توجه به سبک زندگی رضوی است. روش پژوهش کیفی با رویکرد پدیدارشناسی و تحلیل مضمون می¬باشد که از مشاوران خانواده و اساتید دانشگاه به شیوه نمونه¬گیری قضاوتی، نظری و هدفمند با الگوی گلوله برفی انتخاب شدند. نمونه مورد مطالعه با توجه به اشباع نظری داده¬ها 12 نفر انتخاب شد و اطلاعات از طریق مصاحبه¬های نیمه ساخت¬یافته جمع آوری گردیده است. تحلیل اطلاعات با الگوی کلایزی(1978) انجام شد.پس از جمع¬آوری اطلاعات، مفاهیم و جملات کلیدی مصاحبه¬ها استخراج و مضامین اصلی کشف شد. این مضامین با توجه به سیره رضوی شامل 4 مضمون اصلی مقدمات و شرایط،فنی و فرآیندی، ابعاد گفتگو و پیامدها هستند. نتایج پژوهش بیانگر این است که سیره رضوی سرشار از نکات و مفاهیم اخلاقی و اجتماعی است که زمینه¬ساز شکل¬گیری و تقویت گفتگو میان اعضا از یک سو و تحکیم بنیان خانواده از سوی دیگر است و می¬تواند به عنوان الگویی کاربردی یاری¬گر تحکیم خانواده¬ها گردد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      4 - بررسی «انکار اولیای الهی به عنوان وسیله» در تفسیر «مصطفی حسینی طباطبائی»
      مجید بابالیان علیرضا رادبین ملیحه پورستار
      شماره 6 , دوره 2 , زمستان 1402
      جریان وهابی¬گرای "قرآنیان" با شعار بازگشت به قرآن و ادعای حذف خرافات در شیعه و طرح دیدگاههای کلامی سلفیت ، برخی از بنیان¬های عقیدتی شیعه را که مبانی کلامی و قرآنی متقن دارد، مورد تخطئه قرار داده است. مصطفی حسینی طباطبائی مؤلف تفسیر «بیان معانی در کلام ربانی» از جمله عنا چکیده کامل
      جریان وهابی¬گرای "قرآنیان" با شعار بازگشت به قرآن و ادعای حذف خرافات در شیعه و طرح دیدگاههای کلامی سلفیت ، برخی از بنیان¬های عقیدتی شیعه را که مبانی کلامی و قرآنی متقن دارد، مورد تخطئه قرار داده است. مصطفی حسینی طباطبائی مؤلف تفسیر «بیان معانی در کلام ربانی» از جمله عناصر این جریان، در تفسیر خود با ردّ واسطه¬گری و وسیله¬جویی درتقرب به خدا، هرگونه توسل به اولیای الهی را ردّ نموده و با نفی انتساب وسیله به اولیای الهی در آیات قرآنی و محدود نمودن آن به اعمال صالح، با شبیه¬سازی توسل شیعیان به عبادت بت¬پرستان، شیعیان را به قبر¬پرستی متّهم نموده است. در این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی بر اساس آیات قرآن و روایات، ثابت شد اولیای الهی از جمله مصادیق وسیله در آیه يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَه بوده و تتبّع ناقص وی به آیات قرآن مبنی بر توسل به رسول خدا و کم¬اعتنایی وی به احادیث صحیح در این زمینه، از جمله دلایل این پیش¬داوری است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      5 - نقش الگوهای ادبیات تعلیمی قرآن در تحقق حیات طیّبه
      هانیه  علیایی
      شماره 6 , دوره 2 , زمستان 1402
      یکی از نکات مهم در تبیین شیوه ها و مبانی تعلیمی، تدبر در آیات قرآن است. از آنجائیکه انتقال قرآن کریم از ذات اقدس الهی بر قلب مطهر پیامبر اکرم (ص) و نیز کیفیت ابلاغ این وحی توسط آن حضرت به مردم، خود نوعی آموزش محسوب می شود ، لذا آیات قرآن خود به نوعی تصویری از آموزش پوی چکیده کامل
      یکی از نکات مهم در تبیین شیوه ها و مبانی تعلیمی، تدبر در آیات قرآن است. از آنجائیکه انتقال قرآن کریم از ذات اقدس الهی بر قلب مطهر پیامبر اکرم (ص) و نیز کیفیت ابلاغ این وحی توسط آن حضرت به مردم، خود نوعی آموزش محسوب می شود ، لذا آیات قرآن خود به نوعی تصویری از آموزش پویا ارائه می دهند که در آن انسان همیشه متعلم و قرآن معلم اوست. بر این اساس تحقیق حاضر می کوشد تا با رویکردی قرآنی، برخی از مبانی و شیوه های آموزش قرآن در تحقق حیات طیبه را به تصویر بکشد. قرآن، کلام الله المجید و تجلّی گاه ذات اقدس او با حقیقت زبانی ـ بیانی خود برای اتّصال موجودات زمینی به حبل متین سراسر نور آسمانی فرو فرستاده شد، تا مایه ذکر و پندپذیری و دستور العمل کامل زندگانی از نوع «حیات طیبه» باشد. اولین برخورد زمینی با این کلام آسمانی، با دستور «اقرأ» به برگزیدۀ برگزیدگان الهی صادر و با تلاوت بر او و تلاوت او بر مردم و تعلیم کتاب و حکمت و تزکیه ادامه یافت. و در این میان، یکی از مهمترین تعالیم وحیانی قرآن کریم، تحقق حیات طیبه است. حیات طیبه، حیات حقیقی انسانی است که حیات دنیوی با همه گسترده‌گی‌اش بستر آن، و حیات اخروی با جاودانگی و اهمیتش تبلور این حیات حقیقی است. این حیات اصیل و حقیقی، واقعیتی ورای حیات ظاهری است که در همین دنیا حاصل می‌شود. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      6 - بررسی مفهوم «مرابطه» در قرآن کریم با تکیه بر تفاسیر المیزان و التحریر والتنویر
      عبدالرسول  شبانی احمدرضا بسیج محمدحسین قاسم پیوندی
      شماره 6 , دوره 2 , زمستان 1402
      مرابطه ازجمله مباحث مهم اجتماعی قرآن است که نقشی مؤثر در شکل‌گیری ارتباط افراد درراه اهداف و آرمان های اسلامی در جامعه دینی دارد. پژوهش حاضر، این مسئله مهم را به روش تطبیقی و شیوه توصیفی_تحلیلی از منظر دو مفسر معاصر؛ علامه طباطبائی در المیزان فی تفسیر القرآن و شیخ ابن ع چکیده کامل
      مرابطه ازجمله مباحث مهم اجتماعی قرآن است که نقشی مؤثر در شکل‌گیری ارتباط افراد درراه اهداف و آرمان های اسلامی در جامعه دینی دارد. پژوهش حاضر، این مسئله مهم را به روش تطبیقی و شیوه توصیفی_تحلیلی از منظر دو مفسر معاصر؛ علامه طباطبائی در المیزان فی تفسیر القرآن و شیخ ابن عاشور در التحریر و التنویر موردنقد قرار داده است. به نظر ابن عاشور «مرابطه» به معنای حفظ آمادگی نظامی در مرزهای کشور اسلامی است؛ درحالی‌که بر اساس خوانش اجتماعی علامه طباطبائی، مرابطه به معنای ارتباط تمامی افراد، در جمیع شئون زندگی اجتماعی است. سؤال اساسی آن است که با عنایت به روابط هم‌نشینی واژگان و همچنین بررسی معانی باب مفاعله در آیه 200 سوره آل‌عمران، تببین دقیق مفهوم مرابطه چیست؟ با بررسی تطبیقی، ذکر روایت تفسیری انتظار نماز پس از نماز، به‌عنوان نقطه اشتراک نظر هر دو مفسر به‌دست‌آمده است. از طرفی به‌عنوان نقطه افتراق، تحلیل اجتماعی علامه درباره مرابطه اسلامی به معنای ارتباط تمامی افراد در کنش‌های اجتماعی، در برابر نظر ابن عاشور، یعنی حفظ مرزهای کشور اسلامی قرار دارد. نتیجه آنکه با عنایت به اطلاق رابطوا در آیه و نظر به معانی باب مفاعله، هیچ یک از دیدگاه‌های مذکور از حد تعیین مصداق فراتر نبوده و رابطوا حکایت از مشارکت مداوم افراد جامعه همراه با ایستادگی محکم و قوی درراه رسیدن به حق دارد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      7 - تعدد زوجات: رویکردی انتقادی به گزارش‌های سفرنامه‌نویسان دوره قاجار از منظر قرآن کریم و روایات
      علی بلوردی
      شماره 6 , دوره 2 , زمستان 1402
      دوره قاجار از برجسته‌ترین دوره‌های تاریخ ایران و اوج حضور میسیونرها و سفرنامه‌نویسان در ایران است. در این برهه تاریخی سفرنامه‌نویسان اروپایی به‌صورت سیاحت شخصی و بعضاً به‌صورت هیئت‌های اعزامی از سوی ابرقدرت‌های اروپایی در ایران حضور پیدا می‌کردند. سفرنامه‌نویسان هر کدا چکیده کامل
      دوره قاجار از برجسته‌ترین دوره‌های تاریخ ایران و اوج حضور میسیونرها و سفرنامه‌نویسان در ایران است. در این برهه تاریخی سفرنامه‌نویسان اروپایی به‌صورت سیاحت شخصی و بعضاً به‌صورت هیئت‌های اعزامی از سوی ابرقدرت‌های اروپایی در ایران حضور پیدا می‌کردند. سفرنامه‌نویسان هر کدام باانگیزه و بینشی خاص، بنا بر روحیه و جنبه فرهنگی و اجتماعی خود و درحالی‌که فرهنگ سرزمین خود را به همراه دارند به بررسی وضعیت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی محل سفر خود می‌پردازند. در گزارش‌های خود بر تضییع حقوق زنان به‌واسطه تعدد زوجات اشاره کرده‌اند، برای نمونه گزارشاتی از چندزنی در میان جامعه مسلمان ایران در دوره قاجار گزارش کرده‌اند. این پژوهش در صدد پاسخ‌گویی به این سؤال است که آیا این اتهام و سوءبرداشت سفرنامه‌نویسان از تضییع حقوق زنان درست است؟ این فرضیه دنبال می‌شود که سفرنامه‌نویسان، اولاً با اهداف و اغراض سوء این گزارش‌ها را بیان کرده‌اند. ثانیاً با مرور تاریخ در ادوار گذشته در ایران و سایر جهان بالخصوص اروپا، روشن می‌شود که چندهمسری در قبل از اسلام هم در میان ملت‌های زیادی رواج داشته است و این اسلام است که این پدیده را به‌واسطه قوانینی مثل ایجاد عدالت در میان همسران سامان‌دهی کرده است تا از تضییع کرامت و حقوق زنان جلوگیری کند. هدف نویسنده در این پژوهش روشن کردن اغراض سفرنامه نویسان درتحریف فرهنگ ایرانی و اسلامی به واسطه مبانی اسلامی به ویژه آیات قرآن کریم است. روش نگارش این نوشتار؛ توصیفی، بر اساس گزارش‌های سفرنامه‌نویسان دوران قاجار و سپس از روش تحلیلی، بر اساس مبانی اسلامی در پاسخ به سوءبرداشت‌های است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      8 - ترجمه های انگلیسی چکیده های مقالات نشریه و شناسنامه نشریه به انگلیسی
      شماره 6 , دوره 2 , زمستان 1402
      ترجمه های انگلیسی چکیده های مقالات نشریه و شناسنامه نشریه به انگلیسی
      ترجمه های انگلیسی چکیده های مقالات نشریه و شناسنامه نشریه به انگلیسی پرونده مقاله
    پربازدیدترین مقالات

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - ارزیابی نسبت مفهومِ اصطلاحی امامت در آیه ابتلای ابراهیم(ع) مبتنی بر روایات شیعه
      کاظم استادی
      شماره 5 , دوره 2 , پاییز 1402
      از نظر تاریخی، مهم‌ترین مسئله‌ای که پس از پیامبر(ص) مورد بحث و گفت‌وگوی مسلمانان قرار گرفته، مسأله امامت است؛ و اندیشمندان برای اثبات مسأله امامت و جانشینی پیامبر(ص)، به دلایل کلامی، تاریخی و نیز آیات قرآن کریم استشهاد کرده‌اند، که یکی از مهم‌ترین این آیات، آیه ابتلای ح چکیده کامل
      از نظر تاریخی، مهم‌ترین مسئله‌ای که پس از پیامبر(ص) مورد بحث و گفت‌وگوی مسلمانان قرار گرفته، مسأله امامت است؛ و اندیشمندان برای اثبات مسأله امامت و جانشینی پیامبر(ص)، به دلایل کلامی، تاریخی و نیز آیات قرآن کریم استشهاد کرده‌اند، که یکی از مهم‌ترین این آیات، آیه ابتلای حضرت ابراهیم(ع) یا آیۀ امامت می‌باشد. از سوی دیگر، برای بررسی مسأله امامت، دو روش قابل پیگیری است: 1ـ تبیین مفهوم امامت به وسیله آیات قرآن با مختصات پیشینی در صدر اسلام. 2ـ تبیین مفهوم امامت به وسیله آیات قرآن با مختصات و مفاهیم ایجاد شده متأخر و جدید. بنابراین لازم است تا وضعیت استنادات به آیه ابتلای ابراهیم برای مسأله امامت، در روایات امامیه روشن شود. در پژوهش پیش‌رو، با توجه به این سؤالات: 1ـ ذیل آیه ابتلای ابراهیم، چه تعداد روایت از معصومین(ع) در منابع حدیثی و روایی ذکر شده است؟ 2ـ وضعیت محتوای متنی آنها و تشابه و تکرار روایات ذیل آیه ابتلای ابراهیم چگونه است؟ 3ـ آیا روایات ذیل آیه ابتلای ابراهیم، پیرامون مسأله امامت به معنای رایج امروزی می‌باشد و این مسأله را پشتیبانی می‌کند؟؛ به روایات ذیل آیه ابتلای ابراهیم پرداخته شده است. در نهایت، روشن گشت که روایات اندکی ذیل آیه 124 بقره موجود هستند؛ که البته بیشتر آنها (جز چند مورد که مشکوک هستند،) اشاره‌ای به مسأله امامت عامه و خاصه مورد نظر ما شیعیانِ معاصر ندارند؛ و به نوعی، روایاتِ تفسیری با موضوعی جدای از اصل امامت می‌باشند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - ارتباط معادباوری و معنای زندگی در سنت پیامبر اسلام(ص)
      اکرم خلیلی نوش آبادی
      شماره 3 , دوره 2 , بهار 1402
      مسئله‌ی معنای زندگی اگر چه مسئله‌‌ی جدید بشر نیست، اما در عصر حاضر در محافل علمی از آن رونمایی شده و به موضوع پرجاذبه‌ای برای کتابها و مقالات تبدیل شده است؛ موضوعی که هرچند منحصر به نحله‌ی خاصی نیست و همه اندیشمندان بدان بذل توجه دارند، اما در این بین، فیلسوفان دین و مت چکیده کامل
      مسئله‌ی معنای زندگی اگر چه مسئله‌‌ی جدید بشر نیست، اما در عصر حاضر در محافل علمی از آن رونمایی شده و به موضوع پرجاذبه‌ای برای کتابها و مقالات تبدیل شده است؛ موضوعی که هرچند منحصر به نحله‌ی خاصی نیست و همه اندیشمندان بدان بذل توجه دارند، اما در این بین، فیلسوفان دین و متلکمان جدید به نحو پیگیرانه و مجدانه‌ای آن را می-کاوند. علاوه بر دو رویکرد مذکور، روان‌شناسان، متألهین، شعرا، عرفا، قرآن‌پژوهان، محدثین و ... نیز بر اساس تخصص خود و به جهت وجود سلایق و علایق مختلف پاسخ‌های متنوعی را برای مسئله حاضر تدارک دیده‌اند. در پژوهش حاضر رویکرد دینی لحاظ شده و پژوهش‌گر از زاویه روایات پیامبر اسلام(ص) به عنوان اسوه‌ی حسنه و مورد تأکید قرآن، به این مسئله ورود کرده‌است. اینکه در بیانات رسول گرامی اسلام(ص)چه عناصری زندگی را معنادار ساخته و از سویی عنصر معادباوری چه ارتباطی با معناداری زندگی دارد دو سوال مهم این پژوهش است. در همین راستا به شیوه کتابخانه‌ای عناصر معنابخش به زندگی جمع‌آوری و بررسی شده و در ادامه به نحو خاص نقش معادباوری در معنادار ساختن زندگی انسان مورد تحلیل قرار می‌گیرد. بررسی و تحلیل روایات مرتبط نشان می‌دهد، اساسا زندگی دنیا مستقل از حیات اخروی معنا و ارزش ذاتی ندارد، بلکه زندگی‌ای معنادار است که ایمان حقیقی و وفادارانه به معاد بر آن سایه انداخته‌است و به تعبیری، جهت‌گیری اخروی است که حیات دنیا را واجد ارزش زیستن نموده و سعادتمندی جاودانه را نوید می‌دهد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - نقش آزمون تجربی، در بررسی صدق برخی احادیث و روایات
      کاظم استادی
      شماره 1 , دوره 1 , تابستان 1401
      آموزه‌های دینی، شامل بسیاری از جملات خبری و خبریِ مشرط هستند که مؤمنین و یا غیر مؤمنین را به نتایج یا جزاء‌هایی وعده می‌دهند. از آنجایی که عدم نتیجه عملی صدق این جزاء‌ها، می‌تواند در زندگی روزمره فرد فرد مسلمانان و حتی غیرمسلمانان، اثرگذار باشد و موجب تقویت یا سستی بنیا چکیده کامل
      آموزه‌های دینی، شامل بسیاری از جملات خبری و خبریِ مشرط هستند که مؤمنین و یا غیر مؤمنین را به نتایج یا جزاء‌هایی وعده می‌دهند. از آنجایی که عدم نتیجه عملی صدق این جزاء‌ها، می‌تواند در زندگی روزمره فرد فرد مسلمانان و حتی غیرمسلمانان، اثرگذار باشد و موجب تقویت یا سستی بنیان اعتقادات دینی و یا ترویج و تقبیح مذهب شود، لازم است برای رفع این مشکل، این آموزه‌ها را از هر طریقی که امکان دارد، مورد ارزیابی قرار داد. اگر گزاره‌های دینی، قابل تجربه باشند، می‌توان و حتی باید آن‌ها‌ را تجربه کرد و اگر در آزمون تجربی، نتوانست صادق باشند، به استنادِ تجربه، صدق آن گزاره را ابطال نمود. بنابراین، تجربه می‌تواند برخی گزاره‌های دینی (حداقل به صورت موردی و با پذیرش قواعدی به صورت کلی) را ابطال و یا اثبات نماید؛ و آموزه‌های دینی را از پلشتی‌ها و خرافات بزداید. به نظر می‌رسد این راه جدید (یعنی آزمون تجربی)، جدای از بررسی‌های نظری احادیث و روایات، ابزار مناسبی برای بررسی عملی صحت و صدق روایات و احادیث ‌باشد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      4 - مراحل نماز از دیدگاه سید حیدر آملی و مقایسه آن در احادیث اهل بیت علیهم السلام.
      اکرم اقدسی رقیه عبدی
      شماره 2 , دوره 1 , زمستان 1401
      رویکردهای باطنی و شیوه‌های ژرف نگرانِ به متون مقدس و ارکان عبادی دین، از شاخصه‌های تفکر عرفانی است که البته هرگز به معنای غفلت از ظواهر دین و شریعت و تخطی از احکام شرعی نیست. این ادعا در بررسی نظریات و تعالیم عارفان در همه حوزه‌های ارکان دینی اسلام قابل‌مشاهده است. در ت چکیده کامل
      رویکردهای باطنی و شیوه‌های ژرف نگرانِ به متون مقدس و ارکان عبادی دین، از شاخصه‌های تفکر عرفانی است که البته هرگز به معنای غفلت از ظواهر دین و شریعت و تخطی از احکام شرعی نیست. این ادعا در بررسی نظریات و تعالیم عارفان در همه حوزه‌های ارکان دینی اسلام قابل‌مشاهده است. در تعالیم عرفانیِ صحیح در کنار تبیین طریقت و حقیقت، حفظ ظواهر شریعت به‌وضوح مشهود است. موضوعی که جایگاه خاصی را نیز در سیره و روایات اهل بیت (ع) به خود اختصاص داده است. ایشان به حفظ مراتبِ عبادت توجه داشته و همه عباد را به فراخور احوالشان به سیر در بطون دین سوق می‌دهند. این پژوهش با شیوه کتابخانه‌ای و با رویکرد نقلی ـ تحلیلی به بررسی نماز و مطابقت مراتب آن از منظر سید حیدر آملی و اهل بیت (ع) پرداخته است. حاصل بررسی‌ها نشان می‌دهد که وی به‌عنوان تربیت‌یافته مکتب اسلام ناب، قرائتی کاملاً همسو با آموزه‌های اهل بیت (ع) ارائه داده است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      5 - شاخص‌های جهاد‌‌ تبیین با تحلیل سخنرانی های حضرت زینب(سلام الله علیها) درمعرفی قیام عاشورا
      حسین برزگر
      شماره 2 , دوره 1 , زمستان 1401
      بهره‌گیری از قیام عاشورا و روشنگری‌های امام سجاد و حضرت زینب، به منظور دستیابی به یک الگوی موثر برای جهاد تبیین در عرصه‌های دینی یکی از دغدغه‌ها و مسائل مهم در جنگ شناختی در مقابل جریان تحریف برای پاسداران سنگر معارف الهی است. نوشتار حاضر، با هدف شناسایی و معرفی شاخص‌ چکیده کامل
      بهره‌گیری از قیام عاشورا و روشنگری‌های امام سجاد و حضرت زینب، به منظور دستیابی به یک الگوی موثر برای جهاد تبیین در عرصه‌های دینی یکی از دغدغه‌ها و مسائل مهم در جنگ شناختی در مقابل جریان تحریف برای پاسداران سنگر معارف الهی است. نوشتار حاضر، با هدف شناسایی و معرفی شاخص‌های محوری، نقش و رابطه هریک را در جهاد تبیین حضرت زینب  با شیوه تحلیلی و توصیفی مورد بررسی قرار داده است. به این منظور، در ابتدا معنای جهاد تبین از منابع اسلامی‌ و تعاریف امامین انقلاب مورد بررسی قرارگرفته و سپس به توصیف شاخص‌ها و تحلیل منطقی رابطه هر یک از شاخص‌ها با جهاد‌تبین پرداخته شده ‌است. با بررسی‌ها مشخص می‌شود، حضرت زینب درآگاه‌سازی و تبیین علاوه بر راهبرد معین، دارای شاخص‌های اصیل دینی همچون اعتقادی، اخلاقی و روش شناختی است که تبلور آن در سخنرانی‌های ایشان در قالب، خدامحوری، معادباوری، صبر و ایستادگی، موقعیت‌شناسی، مخاطب‌شناسی، رعایت حدود الهی به ویژه حیا و عفت، جریان سازی و حماسه‌آفرینی نمایان می‌باشد. نتیجه اینکه بی‌گمان بازخوانی این شاخص‌ها و شناخت نقش شاخص‌ها در عرصه جهاد تبیین می‌تواند برای هر قشری از مردان و زنان مومن در هر عصری و در شرایط مختلف الگویی علمی و عملی ارائه نماید. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      6 - نگاهی نو به ادله رجعت با تأکید بر نقش آن در امیدافزایی
      رویا جهاندوست دیز محسن احتشامی نیا مجید معارف
      شماره 5 , دوره 2 , پاییز 1402
      رجعت به معنای بازگشت دوباره به دنیا یکی از موارد اختلافی میان شیعه و اهل سنت است. البته مساله رجعت یک مسأله کاملا مهدوی نیست و پیش و بیش از آنکه مهدوی باشد، مسأله‌ای کلامی است که عالمان شیعه و اهل تسنن، دیدگاه متعارضی درباره آن دارند. دلائل قرآنی محکمی بر وقوع این حقیقت چکیده کامل
      رجعت به معنای بازگشت دوباره به دنیا یکی از موارد اختلافی میان شیعه و اهل سنت است. البته مساله رجعت یک مسأله کاملا مهدوی نیست و پیش و بیش از آنکه مهدوی باشد، مسأله‌ای کلامی است که عالمان شیعه و اهل تسنن، دیدگاه متعارضی درباره آن دارند. دلائل قرآنی محکمی بر وقوع این حقیقت در تاریخ یهود و مسیحیت در دست است که روایت مشهور و صحیح السند تکرار تمامی سنتها و اتفاقات خرد و کلان ایندو امت در میان مسلمانان، پای این حقیقت را به جامعه اسلامی و مسلمانان نیز باز می‌کند. در فضای حدیثی اهل تسنن نیز شواهد انکارناپذیری بر وقوع رجعت در آخرالزمان در دست است. با اثبات این حقیقت، روشن می‌شود که هدف و غرض مهمی از قرار گرفتن آن در نظام مدیریتی خداوند متعال وجود دارد. نقش رجعت در امیدازایی و امیدافزایی جامعه ایمانی در سه بخش: امیدواری هرچه بیشتر به زندگی، تلاش هرچه بیشتر برای زیست مؤمنانه‌تر، و تلاش هرچه بیشتر برای زمینه‌سازی ظهور، گویای گوشه‌ای از جایگاه رجعت در نظام مدیریتی خداوند متعال و نظام فکری اهل بیت است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      7 - نقش مدیریت کسب وکاروتوسعه ارزش های دینی در سیره ی رضوی بر اساس اخلاق کار
      حسین مهدی رکن آبادی محسن عامری شهرابی علی حسینی
      شماره 2 , دوره 1 , زمستان 1401
      این تحقیق در راستای شناخت نقش مدیریت کسب و کار و توسعه ارزش های دینی در سیره رضوی بر اساس اخلاق کار در ، به انجام رسیده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نوع پیمایشی و کتابخانه‌ای می باشد. این تحقیق از نظر هدف از نوع کاربردی بوده و از نظر شیوه اجرا در زمره چکیده کامل
      این تحقیق در راستای شناخت نقش مدیریت کسب و کار و توسعه ارزش های دینی در سیره رضوی بر اساس اخلاق کار در ، به انجام رسیده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نوع پیمایشی و کتابخانه‌ای می باشد. این تحقیق از نظر هدف از نوع کاربردی بوده و از نظر شیوه اجرا در زمره تحقیقات همبستگی قرار می گیرد. جامعه آماری این تحقیق شامل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق می باشد که 400 پرسشنامه بین این افراد توزیع شده و 384 پرسشنامه برگشت داده شده است. در مرحله بعد بر اساس مدل مفهومی پژوهش، سوالات و فرضیه های پژوهش، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، گویه های مستخرجه در نمونه آماری تحقیق مورد پرسش قرار گرفت. در بخش آمارتوصیفی، توصیف داده ها در دو بخش متغیر های زمینه ای و متغیر های اصلی با استفاده از شاخص های فراوانی مطلق، فراوانی نسبی، میانگین، انحراف معیار و واریانس در جداول ارائه گردیده و در بخش استنباطی از آزمون کلموگروف اسمیرنوف، تکنیک تحلیل عاملی، آزمون t یک جامعه استفاده شده است. با توجه به نتایج حاصله از تحقیق بین اخلاق کار و توسعه ارزش های دینی (صبر و استقامت ، وجدان کاری و تقوای الهی ، صداقت و راستگویی ، امانت داری ، شایسته سالاری و عدم تکبر و سرمستی به مقام و ریاست طلبی) در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق رابطه وجود دارد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      8 - بیان شبهات انکار مهدویت به بهانه آثار سوء اعتقاد به مهدویت و پاسخ به آن
      مریم رضایی غلامحسین تاجری نسب
      شماره 3 , دوره 2 , بهار 1402
      باور به اصل مهدویت با ایجاد روحیه نشاط و امید در انسان‌ها، باعث تقویت نیروی مقاومت ایشان در مقابل ظلم و زور می‌گردد و لذا مسئله‌ای با ارزش برای جوامع انسانی است. از آنجا که چنین روحیه‌ای به زیان دشمنان اسلام است، همواره تلاش می‌کنند با روش‌های مختلف ازجمله تحریف و تخریب چکیده کامل
      باور به اصل مهدویت با ایجاد روحیه نشاط و امید در انسان‌ها، باعث تقویت نیروی مقاومت ایشان در مقابل ظلم و زور می‌گردد و لذا مسئله‌ای با ارزش برای جوامع انسانی است. از آنجا که چنین روحیه‌ای به زیان دشمنان اسلام است، همواره تلاش می‌کنند با روش‌های مختلف ازجمله تحریف و تخریب و انکار مهدویت، به مبارزه با آن بپردازند. برای انکار مهدویت با طرح شبهات و القاء آن در فکر و اندیشه مردم تلاش می‌کنند که اعتقاد به اصل مهدویت را از ذهن مردم بزدایند و در نتیجه باعث ایجاد آثار و عوارض منفی مثل؛ رکود و رخوت و فساد و تباهی در جامعه اسلامی شوند، در این راستا اساس تفکر مهدویت را جعلی دانسته‌اند و آن را منکر شده و به کل رد کرده‌اند. انکار مهدویت با طرح این شبهه بدون بررسی دقیق مسئله و فقط با استناد به سخنان ابن خلدون و افزودن شبهاتی بر سخنان وی صورت گرفته است. این مقاله ضمن بیان این شبهه و موارد مربوط به آن، تلاش نموده است با پاسخ دادن به آن و از بین بردن ابهامات مربوطه، در جهت از بین بردن افکار نادرستی که باعث تضعیف عقاید مهدوی می‌شود، گام مؤثری بردارد و مانع نفوذ این افکار در اذهان اندیشمندان شود. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      9 - سبک زندگی اسلامی با محوریت آیه 34 سوره مبارکه نساء
      سید محمد رضوی مرضیه صائمی
      شماره 2 , دوره 1 , زمستان 1401
      زندگی در فرهنگ اسلامی مجموعه ای ازباورها ،ارزش ها، باید ها ونبایدهایی است که ازدومنبع قرآن وعترت سرچشمه می گیرد. اصول و مبانی ارتباط زوجین در فرهنگ اسلامی،که می تواند به سبک زندگی متعالی کمک کند، عموما درآیات قرآن بیان شده است وجزئیات آن توسط معصومین علیهم السلام تبیین چکیده کامل
      زندگی در فرهنگ اسلامی مجموعه ای ازباورها ،ارزش ها، باید ها ونبایدهایی است که ازدومنبع قرآن وعترت سرچشمه می گیرد. اصول و مبانی ارتباط زوجین در فرهنگ اسلامی،که می تواند به سبک زندگی متعالی کمک کند، عموما درآیات قرآن بیان شده است وجزئیات آن توسط معصومین علیهم السلام تبیین گردیده است و با محوریت اصل الهی بودن به تمام جوانب زندگی سمت وسو می دهد که غایت آن تعالی خانواده و جامعه است .یکی از بحث برانگیزترین آیات قرآن مجید آیه ی الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاء است از این آیه و روایات، درمبانی ارتباط زوجین و مهارتهای ارتباطی استمداد گرفت. ؛پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی درپی به دست آوردن سبک زندگی با تکیه برآیه شریفه می باشد،نگارنده پس ازبررسی معنای قیومیَت وبیان نکات تفسیری درخصوص این آیه شریفه،وبیان نظراسلام(قرآن وروایات)، به این نتایج دست یافته است که قوامیَت به معنای حق مدیریت داشتن،محافظت کردن،سرپرست خانواده بودن است ودربردارنده معنای ولایت وصاحب اختیار بودن نمی باشد،درسبک زندگی به ویژه زندگی اسلامی،چون غالبا بالطبع،مردان هم درعقل ورأی و تدبیرونیرومندی و تحمل شدائدوسختی ها وطاقت بیشتردربرابرمشکلات، براغلب زنها فزونی دارندوزنها احساسی و عاطفی هستند، به دلیل این فضیلتهای موهبی واکتسابی است،که مردبرزن سرپرستی دارد،وسبب سبک زندگی، متعالی می شود،ضمن اینکه بسیاری ازآیات قرآن کریم،مردوزن را همسان دانسته و کمال و نقص هردو را به صورت همزمان یاد می کندوتصریح به وحدت نوعی آنها می کند،بنابراین اسلام در حرکت و مسافرت به سوی خداوند هیچ تفاوتی میان آنها قائل نیست وسیر به سوی خدابا تعقل وعمل صالح امکان پذیر است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      10 - صفحات اولیه فصلنامه، شناسنامه، ضوابط نگارش و فهرست مقالات
      شماره 3 , دوره 2 , بهار 1402
      صفحات اولیه فصلنامه، شناسنامه، ضوابط نگارش و فهرست مقالات
      صفحات اولیه فصلنامه، شناسنامه، ضوابط نگارش و فهرست مقالات پرونده مقاله
    مقالات در انتظار انتشار

    ابر واژگان

  • پست الکترونیک
    ahlalbaytresearchpaper1@gmail.com
    نشانی
    تهران، ضلع شمالی میدان نیاوران (میدان باهنر)، پلاک ۵، طبقه چهارم، پژوهشکده قرآن و عترت.
    تلفن
    02126131219

    جستجو

    بانک ها و نمایه ها

    آمار مقالات

    تعداد دوره‌ها 2
    تعداد شماره ها 7
    مقالات چاپ شده 49
    تعداد نویسندگان 84
    تعداد مشاهده مقاله 4093
    تعداد دانلود مقاله 1391
    تعداد مقالات ارسال شده 67
    تعداد مقالات رد شده 8
    تعداد مقالات پذیرفته شده 49
    درصد پذیرش 64 %
    زمان پذیرش(روز) 54
    تعداد داوران 13
    آخرین به روزرسانی 11/04/1403