بررسی تطبیقی احسان در روایتهای معصومین (ع) و گزارشهای مسیحیت
سکینه الشهیر به مهین جعفری
1
(
دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، گروه علوم قرآن و حدیث، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
)
حسین مرادی زنجانی
2
(
گروه علوم قرآنی و حدیث، دانشکده علوم انسانی و هنر، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان. ایران.
)
مژگان سرشار
3
(
، استادیار گروه علوم قرآن و حدیث، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
)
کلید واژه: احسان, قرآن, روایات اهل بیت (ع), مسیحیت, دین, نیکوکاری.,
چکیده مقاله :
احسان و نیکوکاری درواقع یک عمل انسانی می باشد که نه تنها در اسلام بلکه در همه ادیان و مکاتب بشری مورد تأکید است. آنچه در این مقاله دنبال شده است عبارت است از بازخوانی احسان در سنت حضرات معصومین(ع)و سنت الهیات مسیحی بر اساس تازه ترین دیدگاههایی که در باره نیکوکاری و احسان وجود دارد. روش این مقاله توصیفی و تحلیلی است که از طریق تفسیر و تحلیل روایات به دست آمدهاند. از نتایج مهم این تحقیق این می باشد که ادبیات دینی ما در سیره معصومین(ع) مملو از روایت هایی است که به اهمیت نیکوکاری و احسان پرداخته و بر انجام آن به معنای مطلق کار خوب و کمک به نیازمندان تاکید داشتهاند امادر مسیحیت گرایشهای فضیلت گرایانه به احسان وجود داردیعنی نیکوکاری وقتی اتفاق می افتد که فضیلت ایمان و محبت وجود داشته باشد بدون این دو کمک به دیگران احسان بحساب نمی آید.
چکیده انگلیسی :
Ehsan is a broad concept of ethics and social tendencies in benefiting fellow human beings in society, which is emphasized by all religions and schools of thought and has been included in their teachings. In this article, an attempt has been made to better reveal their nature by comparing the moral virtue of Ehsan in the Quran and the New Testament and comparing the perspectives in order to bring religions closer and propagate the teachings of religion. The results obtained show that Ehsan has a wide range of meanings in both books. In both books, Ehsan and charity are among the main axes of these two religions. Both books consider Ehsan and charity to be signs of obedience to divine commands and declare it a requirement of faith and necessity. However, the Holy Quran and Christianity differ in two important issues: First, unlike the Quran, which views Ehsan as a moral virtue that is duty-oriented, Christianity has approached Ehsan with a virtue-oriented approach and has introduced love as a basic virtue that is a requirement of Ehsan and charity
• قرآن
• نهج البلاغه
• کتاب مقدس
1. ا.کمپیس، توماس. (1395). اقتدا به مسیح، مترجم: سعید عدالت نژاد، تهران: فرهنگ جاوید.
2. ابن خلدون، عبدالرحمن، (1388). مقدمه ابن خلدون، مترجم: محمد پروین گنابادی، تهران: علمی فرهنگی.
3. ابن منظور، ابوالفضل جمال الدین محمدبن مکرم. (2004)، لسان العرب، بیروت: ناشر دار صادر.
4. ازهری، منصوربن احمد. (1422). تهذیب اللغه، بیروت: ناشر دارالمعرفه.
5. اسدی، علی، 1388، احسان در قرآن، دایرةالمعارف قرآن: ttps://quran.isca.ac.ir
6. بهبودی، محمد باقر. (1394). معانی قرآن، تهران: نشر علم.
7. ــــــــــــــــــ (1366). تدبری در قرآن، تهران: سنا.
8. پت فیشر، ماری، (1389). دائره المعارف ادیان زنده جهان، ترجمه مرضیه سلیمانی، تهران: نشر علم.
9. توحیدی، محمد ضیاء. (1393). در آمدی بر کتاب مقدس و الهیات مسیحی، تهران: کانون اندیشه جوان.
10. تهرانی، مجتبی. (1397). اخلاق الهی، تهران: پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی.
11. ـــــــــــــ. (1397)، انفاق، اخلاق ربانی، تهران: موسسه پژوهشی فرهنگی مصابیح الهدی.
12. تیسن، هنری. (بی تا). الهیات مسیحی، ترجمه ط میکائلیان، (بی جا)، حیات ابدی.
13. جوادی آملی، عبدالله. (1400). مفاتیح الحیاه، قم: اسرا.
14. جوهری، اسماعیل بن حمّاد. (1407-1987). الصّحاح، تاج اللغه و صحاح العربیه، احمدعبدالغفورعطّار، بیروت: دارالعلم الملایین.
15. خدا دوست، زهرا، (1397)، مقایسه محبت در قرآن و عهد جدید، تهران: نشر هاجر.
16. رنجبر، محمد رضا. (1391). مقدمه ای بر خدمات اجتماعی در مذاهب، تهران: آوای نور.
17. روحانی، محمود. (1368). المعجم الاحسایی الفاظ القرآن الکریم، مشهد: آستان قدس رضوی.
18. سربخشی، محمد، 1401، وظیفه گرایی یا غایت گرایی و وجه مراعات ارزش های اخلاقی توسط خداوند متعال، دینپژوهی و کارآمدی، شماره سه.
19. شریف رضی، محمد بن حسین، (1379)، نهج البلاغه، مترجم: محمد دشتی، تهران: پیام آزادی.
20. شیرازی، سپیده و دیگران. (1394). سلونی، تهران: دلیل ما.
21. صادق نیا، مهراب، (1393)، قرآن و کتاب مقدس: مقایسه ساختار و محتوی، قم: هاجر.
22. ــــــــــــــــــ، 1378، شیعه در اسلام، قم: جامعه مدرسین.
23. فرحزاد، حبیب الله. احسان راهی بسوی خوشبختی، قم: عطش.
24. فضل الرحمان ملک. (1397). اسلام و مدرنیته، مترجم: زهرا ایران بان، تهران: کرگدن.
25. ــــــــــــــــــ. (1398)، مضامین اصلی قرآن، مترجم: فاطمه علاقه بندی، تهران: نشر کرگدن.
26. کاشانی، محمد. (1398). نجات شناسی در اسلام و مسیحیت، قم: خاتم النبیین.
27. کمیجانی، داوود. (1395)، مقایسه تطبیقی قرآن با عهدین، قم: دانشکاه علوم و معارف قرآن کریم.
28. لسانی فشارکی، محمدعلی؛ مرادی زنجانی، حسین. (1399)، روش تحقیق موضوعی در قرآن کریم، قم: موسسه بوستان کتاب.
29. ماسون، دنیز. (1385). قرآن و کتاب مقدس، درون مایه های مشترک، مترجم: فاطمه سادات تهامی، تهران: سهروردی.
30. محسنیان راد، مهدی. (1393). هنجارها در سه کتاب مقدس، قم: دانشگاه ادیان و مذاهب.
31. مصباح یزدی، محمد تقی، (1392)، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، تحقیق و تنظیم: احمد حسین شریفی، تهران: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
32. مفتاح، احمد رضا، سلیمانی، حسین، قنبری، حسن، ( 1393)، تعالیم کلیسای کاتولیک، انتشارات، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، چاپ اول.
33. میشل، توماس(1378)، کلام مسیحی، مترجم: حسین توفیقی، قم: مرکز مطالعات ادیان و مذاهب.
34. نظری، محمد، امن نژاد، حمید، اسد زاده، عطاءالله، علیقلی، محمد مهدی. (1395). تدوین متون آموزش مفاهیم نهج البلاغه، قم: دارالعلم.
35. نوری، میرزا حسین. (1368). مستدرک الوسائل، قم: موسسه آل البیت.
36. ورنر منسکی، پگی مورگان، النورنسبیت، کلایولاتون، ترورشانون، معشوق ابن علی، 1378، اخلاق در شش دین جهان، مترجم: وقار محمد حسین، ناشر: اطلاعات، چاپ سوم.
37. Aquinas, Thomas. 1920. The Summa Theologiæ of St. Thomas Aquinas (revised ed.), translated by Fathers of the English Dominican Province. – via New Advent.— Summa Theologica, (Complete American edition) at Project Gutenberg.
38.
Bernas, Casimir, ocso,THe newCatholic,Encyclopedia,2nd Edition. 39.
BiBLE FREF, (2002-2023), Got Questions Ministries: January 4,2022 40.
Carter,Lindberg, (2008), love, abrif history through western Christianity, Willy-BlackWell. 41.
Eliade et al, (1908), The Encyclopaedia of Religion, Vol 4. 42.
Eliade, Mircea, (1907-1986), The Encyclopedia of religion 43.
GARY A. ANDERSON, 2013, Charity: The Place of the Poor in the Biblical Tradition, Published by: Yale University Press. 44.
Gilby,T, Charity in The New Catholic Encyclopedia. 45.
Hastings, (1908),The Encyclopaedia of Religion and Ethics, Vol 8. 46.
Hollen Bach, David, (2002), The Commn Good and Christian Ethics, Cambridge university press, New Rork, First published in printed formar. 47.
Hollenbach, s.J. , David, 2002, Common Good and Christian Ethics, Cambridge university. 48.
Murray Mizrachi,Hershey Freidman, 2021, Raising the Needy from the Dust”: The Judeo-Christian Imperative, https://doi.org/10.69492/jbib.v24i1.592. 49.
Smith, Margarent, 1997, The way of the Mystics (The erly Christian Mystic and The rise of the Sufism), London. 50.
William H. Byrnes, 2013, The Development of Charity: Jurisprudential Lessons from History, in Social Science Research Network .