شرح تسبیح ولی الله در قرآن و روایات
محورهای موضوعی : نشریه پژوهشنامه معارف اهل بیت علیه السلام
1 - یژوهشگر و دانش آموخته دکترای علوم قرآن و حدیث، تهران، ایران.
کلید واژه: تسبیح, قرآن, روایات, ولایت, ولیالله,
چکیده مقاله :
از آنجا که ولی الله نه مانند دیگر موجودات عالم، مظهر یک اسم، بلکه مظهر همه اسماء الهی است، به همین خاطر بر موجوداتی که مظهر یک یا حتی چند اسم از اسماء الهی هستند احاطه وجودی دارد؛ در واقع ولی الله الاعظم حقیقتی است که تمامی اسماء الهی در آن متجلی شده است، او کل واحدی است با پتانسیل در بردارندگی تمامی اسماء و صفات الهی(درعالم وحدت و کثرت که در واقع وجه انالله یی متعلق به تجلیات وحدتی و وجه نحن تعلق دارد به تجلیات کثرتی این حقیقت)؛ لذا هر آنچه در این دو وجه تجلی نموده ازدایره این حقیقت خارج نیست؛ که این همان معنای ولایت ولی الله است که تجلی ولایت الله می باشد. امر تسبیح از اموری است که رشد و تعالی تمامی پدیده ها را بعهده دارد؛ به عبارت دیگر تمامی اسماء با تسبیحی که در آنها جاری و ساری است به سمت تعالی خویش سیر و صیرورت دارند؛ و همانطور که در بالا اشاره شد، ازآنجا که تمامی اسماء و صفات در حقیقتی به نام ولی الله متجلّی است، پس تسبیح نیز در همین چارچوب به وقوع می پیوندد؛ بنابراین می توان نتیجه گرفت با تجلّی ولایت الهی درعالم، امر تسبیح نیز رخ نموده است و تمامی اسماء الهی در چارچوب ولایت ولی الله الاعظم، با توانمندیی به نام تسبیح که در نهاد هر اسم تعبیه شده است، به سمت هدف غایی خویش سیر و صیر مینمایند.
Since Walīyullāh is not the manifestation of one name like other beings in the world, but rather the manifestation of all divine names, for this reason it surrounds beings that are the manifestation of one or even several names of divine names; in fact, Walīyullāh is the truth in which all the divine names are manifested. He is a whole truth with the potential to bear all the divine names and attributes, therefore, everything that has manifested in these two aspects is not outside the scope of this truth; this is the meaning of wilāyat of Walīyullāh, which is the manifestation of Allah's wilāyat. Tasbīḥ is one of the things that is responsible for the growth and excellence of all phenomena; in other words, all the names are moving towards their exaltation with the glorification in them. And as mentioned above, since all the names and attributes are manifested in the name of Walīyullāh, then the glorification also takes place in this context; so, it can be concluded that with the manifestation of Allah's will in the world, glorification has also occurred, and all the divine names within the framework of wilāyat of Allah Almighty, with the ability called Tasbīḥ, which is embedded in the institution of each name, move toward their ultimate goal.
_||_