• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - اثربخشی آموزش کارآفرینی در صنایع تولیدی
        شهرام بیات افسانه زمانی مقدم حسین وظیفه دوست
        هدف: ارائه آموزش‌های اثربخش به بهبود ارتقای عملکرد کارآفرینی نیروی انسانی یاری می رساند. مطالعه حاضر به دنبال تحلیل اثربخشی آموزش کارآفرینی در صنایع تولیدی است، که یا استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار می گیرد. روش پژوهش: روش تحقیق حاضر توصیفی (غیر آزما چکیده کامل
        هدف: ارائه آموزش‌های اثربخش به بهبود ارتقای عملکرد کارآفرینی نیروی انسانی یاری می رساند. مطالعه حاضر به دنبال تحلیل اثربخشی آموزش کارآفرینی در صنایع تولیدی است، که یا استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار می گیرد. روش پژوهش: روش تحقیق حاضر توصیفی (غیر آزمایشی) و طرح تحقیق همبستگی معادلات ساختاری با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی است. جامعه‌ی آماری تحقیق شامل مدیران و کارشناسان صنایع تولیدی در شهر تهران می‌باشد، که در دوره های آموزش کارآفرینی شرکت داشته اند. تعداد جامعه‌ی آماری تحقیق شامل 5691 نفر تشکیل می‌دهند. تعداد نمونه‌ی آماری تحقیق بر اساس فرمول کوکران شامل 384 نفر از مدیران و کارشناسان صنایع تولیدی می‌باشد. از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای جهت انتخاب نمونه آماری استفاده شده است. یافته ها: یافته‌های تحقیق نشان داد که طراحی برنامه آموزشی، نیازسنجی آموزشی، آمادگی یادگیرنده، تقویت مهارت‌های، زمینه‌سازی و تقویت ارتباطات اجتماعی بر اثربخشی آموزش کارآفرینی تأثیر معنی دار دارد. همچنین در نهایت مدل تحقیق منجر به پیامد‌های افزایش خلاقیت فردی، افزایش بهره وری و جرات ریسک‌پذیری می‌شود. یافته ها نشان داد که مدل آزمون شده قادر هست میزان (0/613) از اثربخشی آموزش کارآفرینی را پیش بینی کند و همچنین در پژوهش حاضر برای الگوی آزمون شده شاخص برازش مطلق (GOF) 0/41 به‌دست آمد که مقدار به‌دست آمده برای این شاخص برازش نشانگر برازش مناسب الگوی آزمون شده است. نتیجه گیری: نتایج بررسی مقادیر واریانس استخراج شده متغیرهای پنهان اثربخشی آموزش کارآفرینی در صنایع تولیدی پژوهش نشان داد که روایی همگرای ابزارهای اندازه گیری با استفاده از شاخص میانگین واریانس استخراج شده، تأیید شد و مدل مقبول و قابل تعمیمی بود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - رابطه بازاریابی رسانه‏های اجتماعی با رفتار مصرف‏کننده بر اساس رده سنی با نقش میانجی ارزش ویژه برند در شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل
        زینب شعبانی نژاد احسانه نژادمحمد نامقی حسن اسماعیل پور
        چگونگی ارزشمند شدن یک برند در ذهن مشتری به چالش های اصلی شرکت ها تبدیل شده است. یکی از این منابع با ارزش که چندان مورد توجه قرار نگرفته است رسانه ها و شبکه های اجتماعی است. این پژوهش به بررسی تاثیر رسانه های اجتماعی بر ارزش ویژه برند از دیدگاه مشتریان و همچنین تاثیرات آ چکیده کامل
        چگونگی ارزشمند شدن یک برند در ذهن مشتری به چالش های اصلی شرکت ها تبدیل شده است. یکی از این منابع با ارزش که چندان مورد توجه قرار نگرفته است رسانه ها و شبکه های اجتماعی است. این پژوهش به بررسی تاثیر رسانه های اجتماعی بر ارزش ویژه برند از دیدگاه مشتریان و همچنین تاثیرات آن ها بر رفتار مصرف کننده می پردازد. پژوهش حاضر از نظر نحوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی پیمایشی از شاخه میدانی است و از نظر هدف کاربردی می باشد. هدف تحقیق کاربردی، آزمون مفاهیم نظری در موقعیت های واقعی و حل مشکلات ملموس است و از نظر ارتباط بین متغیرها از نوع همبستگی می باشد که برای جمع آوری داده های جامعه آماری مخاطبین تبلیغات شبکه های اجتماعی، از مطالعات کتابخانه ای و توزیع پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری مخاطبین تبلیغات شبکه های اجتماعی بوده است. برای تعیین ترکیب نمونه از روش نمونه گیری خوشه ای استفاده شده است. از 504 نمونه در دسترس تعداد 384 نفر پاسخگو بوده که نسبت پاسخگویی 76 درصد بوده است. در پژوهش حاضر از ابزار پرسشنامه استفاده شده که بر اساس مقیاس لیکرت تنظیم گردید. پس از بررسی توصیفی جامعه آماری تحقیق با استفاده از روش های استنباطی به تجزیه وتحلیل آماری مطالعات بدست آمده برای آزمون فرضیه ها از طریق نرم افزار 22 SPSS مبادرت شده است. مدل اصلی تحقیق نیز از طریق نرم افزار لیزرل و تکنیک معادلات ساختاری و از طریق تحلیل عاملی داده ها آزمون شده است. نتایج نشانگر تایید همة فرضیات بوده و در پایان پیشنهاداتی در راستای فرضیات پژوهش ارائه شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - ارائه مدل متغیرهای اثرپذیری بازاریابی بازارهای بالقوه با رویکرد ارزش محوری محصولات لبنی (مورد مطالعه: بازار منطقه‏ای محصولات لبنی ایران) ارائه مدل متغیرهای اثرپذیری بازاریابی
        زهرا رحیمی ناصر آزاد عبدالله نعامی محمود مدیری
        مقدمه: با توجه به اینکه امروزه مهم‌ترین تلاش بازاریابان و مدیران، انجام اقداماتی برای ایجاد، افزایش و حفظ سهم بازار است. هدف از این پژوهش ارائه مدل اثرپذیری ابعاد بازاریابی بازارهای بالقوه با رویکرد ارزش محوری محصولات لبنی می باشد.روش: روش این تحقیق از نوع کیفی- کمی بود چکیده کامل
        مقدمه: با توجه به اینکه امروزه مهم‌ترین تلاش بازاریابان و مدیران، انجام اقداماتی برای ایجاد، افزایش و حفظ سهم بازار است. هدف از این پژوهش ارائه مدل اثرپذیری ابعاد بازاریابی بازارهای بالقوه با رویکرد ارزش محوری محصولات لبنی می باشد.روش: روش این تحقیق از نوع کیفی- کمی بوده است. در روش کیفی از روش مضمون برای بدست آوردن ابعاد و معیارها استفاده شده که طی سه مرحله کدگذاری بدست آمده اند و بوسیله مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان انتخابی از طریق روش قضاوتی به تعداد 6 نفر از خبرگان مرتبط تشکیل شد و مدل ابعاد اثرپذیر ارائه شده که مصاحبه ها تا اشباع نظری داده ها دنبال شده اند. در روش کمی از طریق تولید پرسشنامه های زوجی و توزیع آنها بین 10 نفر خبره با استفاده از روش دیمتل فازی و روش ANP فازی به تحلیل داده ابعاد بدست آمده پرداختیم. جامعه آماری، بازار بالقوه کشور عراق بوده است.یافته ها: بر مبنای نتایج بدست آمده متغیرهای اثرپذیر این تحقیق شامل ابعاد بازار بالقوه و ارزش های بازاریابی بوده است. اولین متغیر اثرپذیر بازاربالقوه که دارای ابعاد قیمت رقابتی، بازار مصرف کننده و کیفیت محصول بوده ,دومین متغیر اثرپذیر ارزش های بازاریابی است که دارای مؤلفه‌های ایجاد نیاز واستراتژی انتخابی و رضایت مشتریان می‌باشند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی نقش متغیرهای رسانه و همسالان در گرایش دانشجویان دختر نسبت به محصولات آرایشی و بهداشتی: تئوری عمل منطقی بسط یافته
        محمد نظری پور بهار دستاران
        موضوعات آرایشی و بهداشتی برای زنان به ویژه دختران جوان از اهمیت زیادی برخوردار است. تاثیر ویژگی های شخصیتی و عوامل محیطی و اجتماعی در این فرایند غیرقابل انکار است. در همین راستا، پژوهش حاضر تلاش کرده است گرایش دانشجویان دختر نسبت به محصولات آرایشی و بهداشتی براساس تئوری چکیده کامل
        موضوعات آرایشی و بهداشتی برای زنان به ویژه دختران جوان از اهمیت زیادی برخوردار است. تاثیر ویژگی های شخصیتی و عوامل محیطی و اجتماعی در این فرایند غیرقابل انکار است. در همین راستا، پژوهش حاضر تلاش کرده است گرایش دانشجویان دختر نسبت به محصولات آرایشی و بهداشتی براساس تئوری عمل منطقی بسط یافته و با تعدیل گری متغیرهای رسانه و همسالان مورد مطالعه و بررسی قرار دهد. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ گردآوری داده ها همبستگی - مقطعی است. جامعه آماری پژوهش حاضر دانشجویان دختر مقطع کارشناسی علوم اداری شاغل به تحصیل در دانشگاه های مستقر در شیراز و قم بودند. بازه زمانی این پژوهش نیم سال دوم سال تحصیلی 1402-1401 بود. برای آزمون فرضیه های پژوهش از مدل سازی معادلات ساختاری و تحلیل واریانس رتبه ای استفاده شده است. بنابر یافته های این پژوهش، متغیرهای رسانه، همسالان، نگرش و هنجارهای ذهنی بر قصد خرید محصولات آرایشی و بهداشتی از سوی دانشجویان دختر دارای اثر مثبت و معناداری است. همچنین متغیر رسانه دارای اثر تعدیلی بر رابطه بین نگرش و قصد خرید و متغیر همسالان دارای اثر تعدیلی بر رابطه بین هنجارهای ذهنی و قصد خرید می باشند. براساس آزمون کروسکال والیس متغیرهای اصلی پژوهش (قصد خرید، نگرش و هنجارهای ذهنی) در میان گروه های مختلف سنی تفاوت معناداری با یکدیگر ندارند. درنهایت، یافته های این پژوهش نشان می دهد دو متغیر رسانه و همسالان نقش مهمی در فروش محصولات آرایشی و بهداشتی دارند. لذا ضرورت استفاده از رسانه های اجتماعی جدید، پلت فرم ها و اینفلوئنسرها غیرقابل انکار است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - رتبه‏ بندی و مدل سازی ساختاری تفسیری عوامل کسب و کار پایدار و نوآورانه اقامتگاه‏ های گردشگری سدهای استان خوزستان (مطالعه موردی اقامتگاه گردشگری سد مارون)
        محمد امین ایزدجو مریم درویشی محمد همتی قنبر امیرنژاد
        مقدمه: هدف از انجام این پژوهش رتبه‌بندی و مدل‌سازی ساختاری تفسیری عوامل کسب ‌و کار پایدار و نوآورانه اقامتگاه‌های گردشگری سدهای استان خوزستان - مطالعه موردی اقامتگاه گردشگری سد مارون می‌باشد. این موضوع با بررسی اینکه چگونه نوآوری مدل کسب‌ و کار ممکن است به پایداری در زم چکیده کامل
        مقدمه: هدف از انجام این پژوهش رتبه‌بندی و مدل‌سازی ساختاری تفسیری عوامل کسب ‌و کار پایدار و نوآورانه اقامتگاه‌های گردشگری سدهای استان خوزستان - مطالعه موردی اقامتگاه گردشگری سد مارون می‌باشد. این موضوع با بررسی اینکه چگونه نوآوری مدل کسب‌ و کار ممکن است به پایداری در زمینه خاص گردشگری و مهمان‌نوازی کمک کند، غنا می بخشد. روش پژوهش: پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر نوع تحقیق ترکیبی (کیفی-کمی) هست. ابتدا عوامل مؤثر با بررسی ادبیات و تحلیل محتوای مصاحبه های مرحله کیفی این پژوهش استخراج گردید. سپس از تکنیک های FAHP و ISM جهت تأیید مدل استخراجی از بخش کیفی مورد استفاده قرار گرفت و بر اساس نظرات خبرگان دانشگاهی و اجرایی، روابط بین عوامل مختلف تعیین و تحلیل شد .ابزار گردآوری داده جدول ماتریسی محقق ساخته و واحد تحلیل نیز مضمون مستخرج از مرحله کیفی است. یافته‌ها: بر اساس این یافته‌ها ابعاد مدل کسب‌ و کار پایدار و نوآورانه برای اقامتگاه‌های گردشگری سد‌های استان خوزستان شامل مشتری شناسی، آمیخته ارتباطی، درآمدزایی، خلق ارزش، فعالیت‌های کلیدی، منابع کلیدی، مدیریت ذینفعان، شرکای کلیدی، هزینه یابی، پایداری، مسئولیت اجتماعی و نوآوری شناسایی و تأیید گردید. نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان می‌دهد که عوامل کسب ‌وکار پایدار و نوآورانه می‌تواند کارایی کسب‌ و کار اقامتگاه‌های گردشگری را افزایش داده و علاوه بر این، انتظارات گردشگران را برآورده کرده و پایدارتر شوند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - ارائه الگوی برند مقلد در رفتار خرید برندهای لوکس در کسب و کارهای اینترنتی با استفاده از نظریه داده بنیاد
        محمد رحیم زاده اسفروشان مجید فتاحی نیلوفر ایمانخان
        زمینه و هدف: برند مقلد محصولی است که به پیروی از برند اصلی یا پیشرو و با الگوگرفتن از ویژگی های ممتاز ظاهری یا کارکردی که به موجب آن برند ابتدایی به برند پیشرو تبدیل شده، به مشتریان معرفی می شود.. لذا، هدف از این تحقیق، ارائه ارائه الگوی برند مقلد در رفتار خرید برندهای چکیده کامل
        زمینه و هدف: برند مقلد محصولی است که به پیروی از برند اصلی یا پیشرو و با الگوگرفتن از ویژگی های ممتاز ظاهری یا کارکردی که به موجب آن برند ابتدایی به برند پیشرو تبدیل شده، به مشتریان معرفی می شود.. لذا، هدف از این تحقیق، ارائه ارائه الگوی برند مقلد در رفتار خرید برندهای لوکس در کسب و کارهای اینترنتی با استفاده از نظریه داده بنیاد می باشد. روش: ماهیت پژوهش حاضر اکتشافی و از داده های کیفی در آن استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، خبرگان و اساتید دکترای مدیریت بازاریابی در دانشگاه های استان مازندران می باشند. محقق در این زمینه از روش گلوله برفی برای رسیدن به اشباع نظری استفاده نمود که پس از مصاحبه با 13 نفر از نخبگان و صاحب نظران به اشباع نظری دست یافت. داده های کیفی با بکارگیری مصاحبه های ساختاریافته گردآوری و تجزیه و تحلیل داده ها با روش کیفی تئوری داده بنیاد، انجام شده است. یافته ها: عوامل علی تاثیرگذار بر الگوی برند مقلد در رفتار خرید برندهای لوکس شامل توسعه برند، ضعف منابع و امکانات، تهدیدات موجود و فرصت های موجود می باشد. و عوامل زمینه ای تاثیرگذار شامل اولویت برند، گرایش به تقلید محتوایی، گرایش به تقلید ظاهری، عوامل گرایش به برند مقلد، الگوهای ذهنی، ارزیابی و نگرش مشتریان می باشد. همچنین، عوامل مداخله گر، شامل عوامل محیطی، عوامل حقوقی و عوامل بنگاهی می باشد. راهبردهای اصلی شامل، تدوین پیوست حقوقی، تدوین پیوست اخلاقی، راهبردهای تصمیم خرید، راهبردهای گرافیکی، خلق شخصیت برند، راهبردهای دانشی، راهبردهای تقلید، راهبردهای نوآورانه، راهبردهای بازاریابانه، راهبردهای تبلیغی می باشند. و در نهایت پیامدها که نتیجه نهایی عوامل علی، راهبردها، عوامل زمینه ای و شرایط مداخله گر است، شامل تعهد به فروشگاه، تبلیغات شفاهی، تکرار خرید، وفاداری رفتاری، وفاداری نگرشی، سودآوری و افزایش سهم بازار می باشد. نتیجه: این پژوهش برای دستیابی به الگوی برند مقلد در رفتار خرید برندهای لوکس در کسب و کارهای اینترنتی با استفاده از نظریه داده بنیاد آغاز شد و با استفاده از روش کیفی سیر تکوینی خود را کامل و به الگویی دست یافته است. در انتها نیز پیشنهادهایی که برگرفته از تجربیات محقق است بیان شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - ارائه الگویی از بازاریابی محتوا با رویکرد کیفی
        مریم قادری فر جمشید سالار علی اکبر آقاجانی افروزی
        هدف اصلی این پژوهش، طراحی مدل بازاریابی محتوای در فروشگاه‌های آنلاین محصولات آرایشی و بهداشتی است که با استفاده از رویکرد مبتنی بر نظریه‌پردازی داده بنیاد به‌صورت کیفی اجراشده است. نخست بر اساس نظریه داده‌بنیاد برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده و چکیده کامل
        هدف اصلی این پژوهش، طراحی مدل بازاریابی محتوای در فروشگاه‌های آنلاین محصولات آرایشی و بهداشتی است که با استفاده از رویکرد مبتنی بر نظریه‌پردازی داده بنیاد به‌صورت کیفی اجراشده است. نخست بر اساس نظریه داده‌بنیاد برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها به روش استراوس و کوربین و مدل پارادایمی انجام گرفت. جهت نمونه‌گیری برای انجام مصاحبه‌های عمیق از روش نمونه‌گیری هدفمند و تکنیک نمونه‌گیری گلوله برفی استفاده شد که با 21 تن از خبرگان و اساتید دانشگاه مصاحبه انجام گردید. کدهای باز، محوری و انتخابی تولید و سپس مدل پارادایمی بازاریابی محتوای فروشگاه‌های آنلاین محصولات آرایشی و بهداشتی و خروجی نرم‌افزار MAXQDA ارائه شد. در مرحله کیفی، مبتنی بر رویکرد داده بنیاد، با انجام مصاحبه‌های عمیق و نیمه ساختاریافته 20 عامل مرتبط با مدل بازاریابی محتوای شناسایی شد و مبنای طراحی مدل پارادایمی قرار گرفتند که عبارت‌اند از طراحی، برند سازی، اثر اجتماعی، کیفیت ارائه خدمات وب‌سایت، زیرساخت فناوری، بازاریابی، عامل قانون، تصمیم‌گیری مدیران، رقابت‌پذیری وب‌سایت محصولات آرایشی و بهداشتی، خلق محتوای صحیح و باارزش، توانمندسازی مدیران فروش، استراتژی، محتوا، منابع انسانی، مدیریت ارتباط با مشتری، عملکرد، عناصر ارتباط مؤثر، اقتصادی، رسانه‌ها، عوامل حریم شخصی که این مؤلفه‌ها زیرمجموعه 6 بعد اصلی پژوهش که شامل شرایط علی، زمینه‌ای، مداخله‌ای، پدیده محوری، پیامدها و راهبردها طبقه‌بندی شدند. نتایج حاصل از این تحقیق بیانگر این است که فروشگاه‌های آنلاین محصولات آرایشی و بهداشتی برای بیشتر دیده شدن باید محتوای مرتبط و جذاب و صحیح تولید تا مشتریان زیادی را جذب و مزیت رقابتی پایدار را به‌دست آورند. پرونده مقاله