قرن بيست و يکم يا به عبارتي عصر اطلاعات، فرصتها و چالشهايي براي جهان ما، به ارمغان آورده است. نکته مهم اين است که مديران با يک محيط بينالمللي پويا و به هم پيوسته مواجه شده اند.يکي از چالشهاي مهم در عصر حاضر پيدايش رسانههاي اجتماعي در کنار رسانههاي سنتي و ايفاي نقش آنها در حوزههاي مختلف بوده است که يکي از مهمترين حوزههاي آن بازاريابي ميباشد. هدف ازتحقیق حاضر بررسی تاثیر عوامل اصلی تبلیغات در شبکههای اجتماعی بر قصد خرید مشتریان نوجوان درصنعت رستورانداری میباشد. این پژوهش از نظر نوع هدف، کاربردی و از نظر نوع ماهیت، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل افراد نوجوانی است که از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند. منظور از نوجوان در این پژوهش دانشآموزان 14 تا 17 سال مدارس غیر انتفاعی واقع در شمال شهر تهران میباشد.پس از نمونهگیری به روش در دسترس، با استفاده از روش حداقل مربعات جزئي تعداد 106 پرسشنامه جمعآوری شد. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد (Alalwan, 2018) استفاده شد. پرسشنامه دارای 31 گویه و ابعاد انتظارات عملکرد، ارتباط درک شده، تعامل و هم کنشی، اطلاع رسانی، انگیزه لذت و سرگرمی و عادت و قصد خرید بود.
به منظور تجزیه و تحلیل دادهها وبررسی فرضیهها از نرم افزار PLS استفاده شد.نتایج حاکی از تأیید فرضیهها شامل تأثیر عملکرد مورد انتظار بر قصد خرید، تأثیر عادت بر قصد خرید، تأثیر تعامل بر قصد خرید، تأثیر تعامل بر انگیزه لذت بخش، تأثیر آگاهی بخشی بر قصد خرید و همچنین تأثیر انگیزه لذت بخش بر قصد خرید،، تأثیر آگاهی بخشی بر عملکرد مورد انتظار و تأثیر ارتباط ادراک شده بر قصد خرید است. در نهایت با توجه به نتایج بدست آمده به شرکت های فعال در صنعت رستوراندار یپیشنهاد میگردد که به منظور تأثیرگذاری بر قصد خرید مشتریان نوجوان به کیفیت رابطه، تعامل با مشتری، استفاده از ابزارهای هوش تجاری، آگاهی بخشی و ایجاد اعتماد توجه نماید.
پرونده مقاله