معرفي نشريه
علمی
ضمن تبریک به اعضای محترم هیات تحریریه و ریاست محترم دانشگاه و نویسندگان مقالات که همواره یاری رسان مجله هستند.بر اساس نتایج دوازدهمین دوره ارزیابی نشریات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در شهریورماه 1402 فصلنامه مهندسی مدیریت نوین به رتبه A ارتقا یافت.مطابق بخشنامه دانشگاه آزاد اسلامی اخذ پذیرش و چاپ مقالات مستخرج از رساله دانشجویان دوره دکتری تخصصی در این فصلنامه 2.4 امتیاز خواهد داشت.
به اطلاع نویسندگان محترم رسانیده می شود که تایید اولیه مجله در موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام(ISC) انجام گردید.
نشریه «مهندسی مدیریت نوین» با احترام به قوانین اخلاق در نشریات تابع قوانین کمیتۀ اخلاق در انتشار (COPE) میباشد و از آیین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی مینماید.
بر اساس مصوبه ”سی و هشتمین جلسه کمیسیون تعیین اعتبار نشریات حوزه علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی“ مورخ 20 تیر ماه سال 1401 با انتقال امتیاز نشریه ”مهندسی مدیریت نوین“ از واحد دانشگاهی قشم به دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، موافقت نهایی صورت گرفته است.
- کشور محل چاپ : ایران
- ناشر: انتشارات دانشگاه ازاد اسلامی- واحد دهاقان- استان اصفهان
- فرمت: چاپی و الکترونیکی
- زبان مجله: فارسی (چکیده انگلیسی)
- حوزه تخصصی:مدیریت
- نوع مجله:علمی-پژوهشی
- دسترسی رایگان و آزاد به مقالات: بلی
- نمایه شده: بلی
- نوع داوری: داوری بسته و حداقل دو داوری
- زمان داوری: حداکثر 3 هفته
مقالات ارسالی به فصلنامه «مهندسی مدیریت نوین» قبل از ورود به فرایند داوری، از طریق نرم افزار
مشابهت یاب سمیم نور(www.samimnoor.ir) بررسی خواهند شد.
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - جامعهپذیری سازمانی در زیست بوم آموزش و پرورش ایران
محسن زمانی چریانی بدری شاه طالبی حسین آبادی نرگس سعیدیان خوراسگانیشماره 3 , دوره 10 , پاییز 1403پژوهش حاضر با هدف واکاوی جامعهپذیری سازمانی در زیست بوم آموزشوپرورش دولتی ایران انجام گردید. این تحقیق بصورت نرکیبی (کیفی_کمی) اجرا شد. قسمت کیفی با تحلیل مضمون با رویکرد اتراید استرلینگ انجام شد. محیط پژوهش در این بخش شامل مقالات و کتابهای حوزه جامعهپذیری سازمانی ب چکیده کاملپژوهش حاضر با هدف واکاوی جامعهپذیری سازمانی در زیست بوم آموزشوپرورش دولتی ایران انجام گردید. این تحقیق بصورت نرکیبی (کیفی_کمی) اجرا شد. قسمت کیفی با تحلیل مضمون با رویکرد اتراید استرلینگ انجام شد. محیط پژوهش در این بخش شامل مقالات و کتابهای حوزه جامعهپذیری سازمانی با هدف کشف متغیرهای هدف مطالعه بود. آنالیز دادهها در قسمت کیفی بیانگر راه کنشهای جامعهپذیری سازمانی در قالب انطباقپذیری سازمانی، کنشگری فعال، فرهنگپذیری سازمانی، تصویرگری آینده و رویه-مندی سازمانی بود.در بخش کمی از روش توصیفی نوع پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری در بخش کمی معلمین شاغل لیسانس و فوق لیسانس به بالا در مقاطع مختلف مدارس دولتی در مراکز استانهای منتخب در سال ۱۴۰۰ که با نمونهگیری در دسترس انتخاب شدندبود. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه ۱۲۷ گویهای برگرفته از قسمت کیفی پژوهش طبق طیف ۵ گزینهای لیکرت با تایید روایی محتوایی آن توسط تعدادی از متخصصان امر آموزش و پرورش موضوعی و روایی صوری توسط چند نفر از جامعه آماری بود.روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی انجام شد. سنجش پایایی طبق ضریب آلفای کرونباخ دارای برآورد ضریب برای کلیه مضامین بالاتر ۷/۰ بود که نشاندهنده همبستگی درونی بالای ابزار پژوهش بود. بمنظور آنالیز دادههای کمی از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در راستای جامعهپذیری سازمانی معلمان تازهوارد و توسعه جامعهپذیری برای معلمان با سابقه استغاده از راه کنشهای حاصل از پژوهش در ردههای سیاستگذاری سازمانی و برنامههای تربیت معلم توصیه میگردد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - طراحی مدل برندسازی درونی با تأکید بر رویکرد فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
هومن امیراحمدی مهرداد صادقی ده چشمه سیامک کورنگ بهشتیشماره 3 , دوره 10 , پاییز 1403هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر برندسازی درونی با تأکید بر رویکرد فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان است. روش پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی (گرندد تئوری) و به لحاظ هدف کاربردی است. جهت جمع آوری اطلاعات از مصاحبه استفاده شده است. روایی بیرونی و پایایی کیفی دادهها مح چکیده کاملهدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر برندسازی درونی با تأکید بر رویکرد فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان است. روش پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی (گرندد تئوری) و به لحاظ هدف کاربردی است. جهت جمع آوری اطلاعات از مصاحبه استفاده شده است. روایی بیرونی و پایایی کیفی دادهها محاسبه شده است و به تأیید رسیده است. جامعه آماری پژوهش جمعی از خبرگان و اساتید دانشگاه خوراسگان بوده است که در ابتدا تعدا آنها 9 نفر و سپس تا اشباع نهایی 12 نفر ادامه یافته است. ابتدا با مصاحبه و با کمک کد گذاری باز و کد گذاری محوری مقوله ها و مفاهیم استخراج شده است و تعداد 80 کد باز و 28 مقوله محوری به دست آمد همان طور که از متن مصاحبه ها برگرفته شد، برای برندسازی درونی دانشگاه، چند نکته حائز اهمیت است: برندسازی داخلی برای بالابردن تعهد کارکنان نسبت به سازمان است؛ البته این مهم در این صورت حاصل خواهد شد که مدیران ارشد از فعالیت های مدیریت منابع انسانی و همین طور از کارکنان سازمان حمایت کنند که هر چه این حمایت بیشتر باشد، تعهد کارکنان در سازمان افزایش می یابد و برند داخلی بهتر شکل می گیرد. همچنین مدیران منابع انسانی به تمام عوامل مدیریت منابع انسانی از قبیل فرآیندهای جذب، نگهداشت، ارزیابی عملکرد، آموزش، توسعه، بهداشت و ایمنی، ارتباطات، نظام پیشنهادها و غیره اشراف داشتند . پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - شناخت عناصر و مؤلفه های اثربخش تشکیل دهندة مدل تبلیغات پوستری در حوزه بهداشت عمومی
فاطمه حق نژاد رسول عسگرپور احمدرضا شکرچی زاده رضا ابراهیم زاده دستجردی شیوا صمصام شریعت محمد حسین آرمانشماره 3 , دوره 10 , پاییز 1403هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر بکارگیری مدل تبلیغات پوستری در حوزه بهداشت عمومی میباشد. این پژوهش از نظر هدف، در دسته پژوهشهای کاربردی و بر اساس نحوه جمع آوری داده ها، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش عبارتند از کلیه مدیران مراکز بهداشتی استان اصفهان که در س چکیده کاملهدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر بکارگیری مدل تبلیغات پوستری در حوزه بهداشت عمومی میباشد. این پژوهش از نظر هدف، در دسته پژوهشهای کاربردی و بر اساس نحوه جمع آوری داده ها، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش عبارتند از کلیه مدیران مراکز بهداشتی استان اصفهان که در سال 1401 به خدمت اشتغال داشته و تعداد آنها 249 نفر بود، که تعداد 150 نفر به عنوان نمونه تحقیق، به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند.۰در این پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. برای تحلیل دادههای گردآوری شده از آزمونهای کولموگروف- اسمیرنف، به منظور نرمال بودن دادهها و همچنین تحلیل عاملی تاییدی و روش معادلات ساختاری از نرم افزار (AMOS24) استفاده شد. یافتهها نشان داد که در بین مولفههای مورد مطالعه به ترتیب: راهکارها با ضریب مسیر(80/۰)، اثربخشی(84/۰)، بسترهای حاکم(92/۰)، موانع با ضریب مسیر (94/۰) و مولفههای موثر(97/۰) بیشترین تاثیر را در مدل تبلیغات پوستری در حوزه بهداشت عمومی دارند. مدل حاصل از این پژوهش میتواند راهگشای دست اندرکاران و برنامهریزان بخش بهداشت و درمان جهت برنامه ریزی به منظور اثر بخش بودن کمپین های تبلیغات پوستری در حوزه بهداشت عمومی و ارتقای سطح بهداشت و سلامت جامعه و نیز ایجاد فرصتهای نوآورانه جهت افزایش بهرهوری در این حوزه میباشد پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
4 - ارائه یک مدل بهینهسازی لجستیک معکوس جهت کاهش اثرات زیستمحیطی مبتنی بر مدیریت ضایعات
مهتا کاکویی محمود مدیری قنبر عباسپور اسفدنشماره 3 , دوره 10 , پاییز 1403امروزه افزایش جمعیت و رشد سریع شهرنشینی، افزایش سطح زندگی اجتماعی، تولید زباله های جامد را در جهان به میزان قابل توجهی تسریع کرده است. ضایعات جامد تبدیل به یکی از مهمترین مسائل زیست محیطی در سطح جهان شده است. بنابراین، سیستم مدیریت ضایعات و لجستیک معکوس (RL) اخیراً به چکیده کاملامروزه افزایش جمعیت و رشد سریع شهرنشینی، افزایش سطح زندگی اجتماعی، تولید زباله های جامد را در جهان به میزان قابل توجهی تسریع کرده است. ضایعات جامد تبدیل به یکی از مهمترین مسائل زیست محیطی در سطح جهان شده است. بنابراین، سیستم مدیریت ضایعات و لجستیک معکوس (RL) اخیراً به دلیل ترکیبی از عوامل محیطی، اقتصادی و اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین برای جلوگیری از تخریب بیشتر محیط زیست ضروری است. مدیریت ضایعات شامل جمع آوری، انتقال، پاکسازی، بازیافت و دفع پسماندهاست. این پژوهش شامل یک شبکه لجستیک معکوس یازده سطحی و چند محصولی است که قابلیت حمایت از انواع صنایعی را دارد که محصولاتشان در دوران پایانی عمرخود قرار دارند. این تحقیق به طراحی شبکه لجستیک معکوسی است که کلیه ضایعات را در یک محل جمعآوری و بر اساس نیاز کارخانجات (از لحاظ جنس و ماهیت ضایعات و ...) آنها را تفکیک و به مقصد مورد نظر جهت بازیافت ارسال میکند. در این پژوهش مدل ریاضی مختلط جهت کاهش هزینههای کل سیستم ارائه شده است. تعداد مراکزتسهیلات، تعداد محصولات و قطعاتی که باید از یک مرکز به مرکز دیگر ارسال شوند، میزان انتشار CO2 و هزینه کل مدل مشخص شده است. پرونده مقاله
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - نگاشت علّی برند موفق در آموزش عالی ایران (مورد مطالعه دانشگاه فنی و حرفهای
شهناز نایب زاده ارسلان نامی سیدحسن حاتمی نسب محمدتقی هنریشماره 1 , دوره 10 , بهار 1403هدف اصلی این مطالعه، شناسایی، دسته بندی و نگاشت علّی مولفه های برند موفق در آموزش عالی است. این پژوهش از نظر هدف؛ کاربردی، از نظر ماهیت؛ اکتشافی- تحلیلی؛ از نظر روش گردآوری داده ها، ترکیبی (کیفی- کمی) است. براین اساس، در فاز کیفی با مرور ادبیات و پیشینه پژوهش و تاییدیه چکیده کاملهدف اصلی این مطالعه، شناسایی، دسته بندی و نگاشت علّی مولفه های برند موفق در آموزش عالی است. این پژوهش از نظر هدف؛ کاربردی، از نظر ماهیت؛ اکتشافی- تحلیلی؛ از نظر روش گردآوری داده ها، ترکیبی (کیفی- کمی) است. براین اساس، در فاز کیفی با مرور ادبیات و پیشینه پژوهش و تاییدیه خبرگان مولفه های برند موفق در آموزش عالی شناسایی شد. سپس با استفاده از نظر خبرگان این مولفه ها دسته بندی گردید. در نهایت با استفاده از پرسشنامه مقایسه زوجی داده های مورد نیاز از 11 خبره دانشگاه فنی و حرفه ای استخراج و با استفاده از رویکرد نگاشت علّی مدل برند موفق با نقشه ذهنی ادغامی خبرگان طراحی شد. یافته های فاز کیفی نشان داد برند موفق در آموزش عالی بطور کلی در مقوله های تصویر دانشگاه، هزینه ها و موارد مالی، خدمات و امکانات دانشگاهی، تبلیغات و ارتباطات برون سازمانی، برنامه ریزی و موفقیت آموزشی و موقعیت دانشگاه دسته بندی شد. بیشترین رابطه متغیرها مربوط به خدمات و امکانات دانشگاهی با هزینه ها و موارد مالی، سپس رابطه بین متغیرهای تصویر دانشگاه و خدمات و امکانات دانشگاهی است. ضعیف ترین رابطه نیز بین متغیر هزینه و موارد مالی با متغیر تصویر دانشگاه و برنامه ریزی و موفقیت آموزشی با هزینه ها و موارد مالی است. برند موفق در دانشگاه فنی و حرفه ای از مقوله های تصویر دانشگاه، هزینه ها و موارد مالی، خدمات و امکانات دانشگاهی، تبلیغات و ارتباطات برون سازمانی، برنامه ریزی و موفقیت آموزشی و موقعیت دانشگاه تشکیل شده است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - بررسی تاثیر قابلیت های فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی چابکی سازمانی در بانک تجارت شعب منطقه جنوب غرب شهر تهران
پریسا کاشانی نژاد فریده حقشناس کاشانیشماره 13 , دوره 5 , تابستان 1395چکیده زمینه: یکی از چالش های امروزه سازمان ها با توجه به سرعت و حجم بالای اطلاعات و همچنین ارتقاء فناوری، استفاده بهینه از امکانات موجود می باشد؛ به عبارت دیگر مساله اصلی آن است که سازمان ها چگونه قادر خواهند بود از منابع انسانی و تجهیزات فناوری اطلاعات، به عنوان عوامل چکیده کاملچکیده زمینه: یکی از چالش های امروزه سازمان ها با توجه به سرعت و حجم بالای اطلاعات و همچنین ارتقاء فناوری، استفاده بهینه از امکانات موجود می باشد؛ به عبارت دیگر مساله اصلی آن است که سازمان ها چگونه قادر خواهند بود از منابع انسانی و تجهیزات فناوری اطلاعات، به عنوان عوامل تاثیرگذار در فرآیند توسعه، به بهترین نحو استفاده کنند. ارزیابی عملکرد سازمانها از دید فناوری اطلاعات ضمن نیل به این اهداف، امکان نحوه اثربخشی سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمان را برای مدیران سازمان فراهم می سازد هدف: هدف این تحقیق بررسی تاثیر قابلیت های فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی چابکی سازمانی در بانک تجارت شعب منطقه جنوب غرب شهر تهران می باشد. روشها: این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، بر اساس ماهیت توصیفی و میدانی است. جامعه آماری این تحقیق 400 نفر از کارمندان شاغل در شعب جنوبغرب بانک تجارت در شهر تهران می باشند که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان نمونه این تحقیق 196 نفر اعلام شد. روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. برای تجزیه تحلیل داده ها از نرم افزار spss و لیزرل استفاده گردید. نتیجه گیری: با بکار گیری و تقویت قابلیت های فناوری اطلاعات می توان ضمن افزایش چابکی سازمانی به بهبود عملکرد سازمانی دست یافت. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - تاثیر مدیریت دانش بر سازمان های هوشمند با نقش تعدیلگرقابلیت های تکنولوژی
نادی علیزاده حسین دادفرشماره 3 , دوره 8 , پاییز 1401هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر مدیریت دانش بر سازمان های هوشمند با نقش تعدیلگر قابلیتهای تکنولوژی بوده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان شعب بانک کشاورزی شهر تهران بودند که از آن نمونه ای چکیده کاملهدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر مدیریت دانش بر سازمان های هوشمند با نقش تعدیلگر قابلیتهای تکنولوژی بوده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان شعب بانک کشاورزی شهر تهران بودند که از آن نمونه ای به تعداد 310 نفر با استفاده از فرمول کوکران با جامعه محدود به روش نمونه گیری طبقه ای نسبی انتخاب شدند. برای اندازه گیری متغیرها در پژوهش حاضر از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. برای اندازه گیری مدیریت دانش از پرسشنامه کنراد و نیومن (1999) و برای اندازه گیری قابلیت های تکنولوژی از پاندا و رامانتان (1996) و برای سنجش مولفه های سازمان هوشمند از پرسشنامه ارائه شده در مطالعه نجاری و همکاران (1394) استفاده شده است. برای تجزیه تحلیل داده ها از نرم افزار spss و Lisrel استفاده شد. نتایج آزمون فرضیه های تحقیق بر اساس مدل معادلات ساختاری نشان داد، مولفه های مدیریت دانش (خلق دانش ، ذخیره سازی دانش ، تسهیم دانش و بکارگیری دانش) از طریق قابلیت های تکنولوژی بر سازمان هوشمند تاثیر معنی داری دارند. ذخیره سازی دانش و تسهیم دانش تاثیر بیشتری بر سازمان هوشمند داشته اند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
4 - طراحی مدل مدیریت ارتباط با کارکنان (در بانک ملی ایران)
محمدرضا دلوی زکیه بیکی دمنهشماره 3 , دوره 8 , پاییز 1401مدیریت روابط با کارکنان، روند نوظهوری را دررابطهبا مدیریت منابع انسانی با ساخت و حفظ روابط فردی و متقابلاً روابط ارزشمند با کارکنان بر مبنای فناوری اطلاعات تشکیل میدهد مدیریت ارتباط با کارکنان را میتوان یک ابزار و فرایند راهبردی جهت توانمندسازی مدیران برای مدیریت منا چکیده کاملمدیریت روابط با کارکنان، روند نوظهوری را دررابطهبا مدیریت منابع انسانی با ساخت و حفظ روابط فردی و متقابلاً روابط ارزشمند با کارکنان بر مبنای فناوری اطلاعات تشکیل میدهد مدیریت ارتباط با کارکنان را میتوان یک ابزار و فرایند راهبردی جهت توانمندسازی مدیران برای مدیریت منابع انسانی در نظر گرفت. هدف این پژوهش طراحی مدل طراحی مدل بهبود عملکرد مبتنی بر مدیریت ارتباط با کارکنان با رویکرد دادهبنیاد است. روش پژوهش کیفی- استقرایی است و از نظریه زمینهای اشتراوس - کوربین استفادهشده است. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختارمند بود و اطلاعات با استفاده از روشهای کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیهوتحلیل شد. مشارکتکنندگان، متخصصان موضوعی واجد شرایط در بانک ملی ایران بودند که از طریق نمونهگیری گلولهبرفی تا 11نفر به سطح اشباع نظری دادهها رسید. نتایج با 10مقوله کلی در قالب مدل پارادایمی که این عوامل دربرگیرنده شرایط علی (فرهنگسازی، تعامل با سرمایههای انسانی سازمانی، ساختاری) پدیده محوری)(بهبود عملکرد مبتنی بر مدیریت ارتباط با کارکنان()، شرایط زمینهساز (بستر فرهنگ بانکداری)، شرایط مداخلهگر (مدیریت عاطفی) و راهبردها(بهبود عملکرد، بهینهسازی و ساختار مبتنی بر مدیریت ارتباط با کارکنان و پیامدها (ارتقای سیستم بانکی، کارایی و اثربخشی) است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
5 - پیشبینی انتخاب محصول توسط مشتریان مبتنی بر بازاریابی عصبی با الگوریتم هوش جمعی سالپ آشوبی
مرضیه ملکی زهرا دشت لعلیشماره 1 , دوره 10 , بهار 1403تعیین الگوی تصمیمگیری مشتریان در خرید محصولات یکی از موارد مهم در بازاریابی است و هدف از مقاله، ارائۀ راهکار جدید در بازاریابی عصبی در پیشبینی انتخاب محصولات توسط مشتریان است. در این تحقیق سیگنالهای مغزی از بیستوپنج نفر شرکت کننده با محدودۀ سنی 18 تا 38 سال در زمان چکیده کاملتعیین الگوی تصمیمگیری مشتریان در خرید محصولات یکی از موارد مهم در بازاریابی است و هدف از مقاله، ارائۀ راهکار جدید در بازاریابی عصبی در پیشبینی انتخاب محصولات توسط مشتریان است. در این تحقیق سیگنالهای مغزی از بیستوپنج نفر شرکت کننده با محدودۀ سنی 18 تا 38 سال در زمان مشاهده 14 محصول مختلف استفادهشده است که گروه اول شامل 10 مرد و 6 زن با گسترۀ سنی 18 تا 23 سال، گروه دوم شامل 8 مرد و 5 زن با گسترۀ سنی 25 تا 30 سال و گروه سوم شامل 7 مرد و 4 زن با گسترۀ سنی 31 تا 38 سال بودند. برای انتخاب ویژگی در این مقاله الگوریتم جدیدی مبتنی بر هوش جمعی سالپ آشوبی ارائهشده است که میتواند با قدرت جستجوی بالا، ویژگیهای مؤثر را مشخص نماید و برای پیشبینی نهایی از طبقه بندهای مختلف در قالب یادگیری چندتایی استفادهشده است. در مدل پیشنهادی، از روش طیفهای مرتبه بالا در استخراج ویژگیها از سیگنال مغزی استفادهشده که شامل بیش از هفتصد ویژگی است و سپس انتخاب ویژگی با الگوریتم هوش جمعی سالپ پیشنهادی تعداد ویژگی‎ها از 742 به 198 کاهش یافته است. نتایج نشان داده است که مدل پیشنهادی توانسته بهطور میانگین در تشخیص انتخاب کاربران در همه محصولات دقت 99/75 درصد داشته باشد که نشاندهنده بهبود 75/3 درصدی نتایج نسبت به تحقیقات مشابه است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
6 - بررسی تاثیر ویژگی های شخصیتی بر رفتار خرید آنی و خرید وسواسی (مورد مطالعه: دانشگاه های استان گلستان)
نرگس دل افروز محمد طالقانی مصطفی فرحزادشماره 1 , دوره 2 , بهار 1392خریدهای وسواسی به عنوان یک خصیصه شخصیتی به خریدهای مزمن تکرار شونده که اولین پاسخ به احساسات منفی افراد می باشد گفته می شود. در این صورت خریدهای وسواسی، جنبه تاریکی از رفتارمصرف کننده است که به یک مسئله اجتماعی عمده تبدیل شده است. اینپژوهش به بررسی تاثیرویژگی های شخصیتی چکیده کاملخریدهای وسواسی به عنوان یک خصیصه شخصیتی به خریدهای مزمن تکرار شونده که اولین پاسخ به احساسات منفی افراد می باشد گفته می شود. در این صورت خریدهای وسواسی، جنبه تاریکی از رفتارمصرف کننده است که به یک مسئله اجتماعی عمده تبدیل شده است. اینپژوهش به بررسی تاثیرویژگی های شخصیتی بر رفتار خرید وسواسی پرداخته است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش توصیفی- علی و از نوع پیمایشی است. روش نمونه گیری به کار رفته در این تحقیق، از نوع غیر احتمالی در دسترس بوده و پس از جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه، برای تجزیه وتحلیل داده ها از طریق معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل استفاده شده است. برای بررسی اعتبار ابزار اندازه گیری از روش ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده که نتایج به دست آمده برای تمامی سازه ها همگی بیشتر از 7/0 حاصل گردید. نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان داد دو ویژگی ترتیب برونگرایی و رنجورخواهی بعنوان مهمترین ویژگیها بر رفتار خرید آنی و وسواسی اثر دارند. بنابراین افرادی که خجالتی نیستند و در گروه احساس ناراحتی نمی کنند بیشتر به سمت خرید آنی سوق پیدا می کنند. همچنین افراد با ویژگی روان رنجوری دارای ثبات احساسی پایین اند. این افراد نگران، عصبی، مایوس و ناامید، دارای استرس، خجالتی، آسیب پذیر و شتابزده هستند و بیشتر به سمت خرید وسواسی تمایل دارند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
7 - مطالعه حسادت سازمانی و درگیری شغلی از طریق رفتارهای فریبکارانه
امید صفری فاطمه حسینی حدیث قاسمیان اصل غلامرضا صفریشماره 4 , دوره 8 , زمستان 1401هدف از انجام این تحقیق، بررسی ارتباط حسادت سازمانی و درگیری شغلی از طریق رفتارهای منافقانه در معلمان تربیت بدنی شهرستان های ممسنی و رستم بود. این تحقیق بر حسب هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی از نوع همبستگی و از لحاظ زمانی، مقطعی بود. جامعه آماری این تحقیق، کلی چکیده کاملهدف از انجام این تحقیق، بررسی ارتباط حسادت سازمانی و درگیری شغلی از طریق رفتارهای منافقانه در معلمان تربیت بدنی شهرستان های ممسنی و رستم بود. این تحقیق بر حسب هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی از نوع همبستگی و از لحاظ زمانی، مقطعی بود. جامعه آماری این تحقیق، کلیه معلمان تربیت بدنی شهرستان های ممسنی و رستم به تعداد 87 نفر بود، که از این تعداد 83 نفر به عنوان نمونه و به روش نمونه گیری سر شماری با محقق همکاری کردند. برای توصیف دادهها از روش های آمار توصیفی و برای تجزیه و تحلیل استنباطی دادهها از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، ریگرسیون و معادلات ساختاری در نرم افزارهای SPSS وPLS استفاده شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که ببین حسادت سازمانی و مولفه های آن با رفتارهای منافقانه رابطه مثبت و معنادار و بین حسادت سازمانی و مولفه های آن با درگیری شغلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد و همچنین بین رفتارهای منافقانه و مولفه های آن با درگیری شغلی رابطه منفی و معنادار مشاهده شد و در نهایت نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که بین حسادت سازمانی و درگیری شغلی از طریق رفتارهای منافقانه در آزمودنی ها رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
8 - بررسی ارتباط بینکیفیت حسابرسی و پایداری سود در شرکتهای دارویی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
کاوه پرندین احسان مهری سید حسام وقفیشماره 1 , دوره 8 , بهار 1401هدف این پژوهش بررسی تأثیر کیفیت حسابرسیبر پایداری سود در شرکتهای دارویی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. برای دستیابی به اهداف پژوهش، جامعه و نمونه آماری پژوهش شامل 25 شرکت دارویی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که در صنعت دارو فعالیت داشته چکیده کاملهدف این پژوهش بررسی تأثیر کیفیت حسابرسیبر پایداری سود در شرکتهای دارویی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. برای دستیابی به اهداف پژوهش، جامعه و نمونه آماری پژوهش شامل 25 شرکت دارویی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که در صنعت دارو فعالیت داشته اند را در طی یک دوره 7 ساله از سال 1390 تا 1396 مورد بررسی قرارگرفته است. جهت آزمون فرضیههای پژوهش ازیک مدل رگرسیونی تک متغیره با بکارگیری نرم افزار spss استفاده شده است و در نهایت یک مدل کلی رگرسیون چند متغیره ارائه شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که کیفیتحسابرسی میتواند بر پایداریسود شرکتها تأثیر داشته باشد. رابطه بین متغیرهای کیفیتحسابرسی و پایداریسود بصورت یکرابطه مثبت و معنادار میباشد. همچنین نتایج نشان میدهد شرکتهایی که از حسابرسان با کیفیت بالا استفاده میکنند میتوانند در آینده تأثیر آن را برروی پایداری سود خود مشاهده نمایند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
9 - بررسی تاثیر قابلیت دیجیتال بر عملکرد صادرات شرکت با نقش میانجی اکتشاف، بهره برداری، چابکی زنجیره تامین ، چابکی عملیاتی و چابکی بازاریابی
مرضیه جهان دیده حسینعلی بهرام زادهشماره 1 , دوره 9 , بهار 1402نقش قابلیتهای دیجیتال در تجارت الکترونیک و توانایی آن در بهبود عملکرد سازمانهای صنعتی موردتوجه جدی محققان کسبوکار قرارگرفته است. از طرفی امروزه، تقویت صادرات غیرنفتی یکی از اهداف راهبردی کشور است که توجه ویژه به آن، رشد اقتصادی و افزایش اشتغال را به همراه دارد. چکیده کاملنقش قابلیتهای دیجیتال در تجارت الکترونیک و توانایی آن در بهبود عملکرد سازمانهای صنعتی موردتوجه جدی محققان کسبوکار قرارگرفته است. از طرفی امروزه، تقویت صادرات غیرنفتی یکی از اهداف راهبردی کشور است که توجه ویژه به آن، رشد اقتصادی و افزایش اشتغال را به همراه دارد. از سوی دیگر یکی از راههای مهم و تأثیرگذار بر افزایش صادرات, بهبود عملکرد صادراتی بنگاههای تجاری است. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر قابلیت دیجیتال بر عملکرد صادرات شرکت با نقش میانجی اکتشاف، بهرهبرداری، چابکی زنجیره تأمین، چابکی عملیاتی و چابکی بازاریابی در شرکت سیمان بجنورد بود. روش پژوهش توصیفی - پیمایشی و جامعه آماری آن، کلیه کارکنان شرکت سیمان بجنورد به تعداد 405 نفر بودند؛ که طبق جدول کرجسی و مورگان تعداد 196 نفر به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از پرسشنامه برگرفته از تحقیق ساپوترا و همکاران جهت سنجش متغیرهای پژوهش استفاده شد. جهت تجزیهوتحلیل، آزمون فرضیات تحقیق از روش مدل ساختاری با نرمافزار PLS نسخه 3 استفاده گردید. نتایج آزمون فرضیات پژوهش نشان داد قابلیت دیجیتال بر عملکرد صادرات شرکت با نقش میانجی اکتشاف، بهرهبرداری، چابکی زنجیره تأمین، چابکی عملیاتی و چابکی بازاریابی تأثیر معناداری داشت؛ ازاینرو با افزایش میزان قابلیتهای دیجیتال، عملکرد صادرات سیمان بهبود پیداکرده که در این میان اکتشاف، بهرهبرداری مناسب و چابکی نقش اثرگذاری داشتند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
10 - رتبه بندی کشورهای منتخب از لحاظ کارایی نهادهای پژوهشی و بخش صنعت در تولید فناوریهای پیشرفته
کتایون اعلامی محمد علی کرامتی قاسم توحیدیشماره 2 , دوره 9 , تابستان 1402این پژوهش به دنبال ارزیابی کارایی کشورهای دارای ضریب هوش ملی بالای 85 در تولید فناوری های پیشرفته، باتوجهبه قابلیتهایی است که پایه و اساس آن ها سرمایۀ انسانی است؛ مانند نوآوری، موفقیت تحصیلی و هوش ملی. پژوهش حاضر از نظر روش، کمی و توصیفی و از نوع کاربردی است. از لحاظ چکیده کاملاین پژوهش به دنبال ارزیابی کارایی کشورهای دارای ضریب هوش ملی بالای 85 در تولید فناوری های پیشرفته، باتوجهبه قابلیتهایی است که پایه و اساس آن ها سرمایۀ انسانی است؛ مانند نوآوری، موفقیت تحصیلی و هوش ملی. پژوهش حاضر از نظر روش، کمی و توصیفی و از نوع کاربردی است. از لحاظ افق زمانی مقطعی و از منظر شیوۀ گردآوری دادهها به صورت کتابخانهای و از طریق مراجعه به درگاههای رسمی بین المللی مانند بانک جهانی است. به جهت رتبه بندی کشورها، شناسایی کشورهای ابرکارا و بهبود کارایی تولید فناوری های پیشرفته، با استفاده از روش تحلیل پوششی دادههای شبکه، یک زنجیرۀ دومرحلهای برای تولید فناوری پیشرفته در نظر گرفته شده است. در مرحلة اول این زنجیره، نهاد های پژوهشی با ورودیهای تعداد محقق تحقیق و توسعه (شاخص سرمایۀ انسانی) و میزان هزینهکرد برای تحقیق و توسعه و در مرحلۀ دوم آن، بخش صنعت با ورودیهای سرمایهگذاری مستقیم خارجی، تعداد درخواست های ثبت اختراع (شاخص نوآوری) و تعداد مقالات علمی (شاخص موفقیت تحصیلی) هر کشور قرار دارد. یافتهها نشان میدهند که 12 کشور از 56 کشور در تولید فناوریهای پیشرفته کارا و 3 کشور آمریکا، انگلیس و روسیه در هر دو بخش صنعت و پژوهش ابرکارا هستند. پرونده مقاله