فهرست مقالات برحسب موضوع مدیریت بازرگانی- بازاریابی


    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - راهبردهای ضد بازاریابی و ارزش محصولات صنایع غذایی از دیدگاه مشتریان
      شادی ادیبی فرد مهدی مهرآور
      در دنیای رقابتی امروز بازاریابی از روش های جدید و مدرنی پیروی می کند که به صورت مهندسی معکوس و استراتژی ضد بازاریابی برای کسب سهم بازار بیشتر و کسب سود به راه ها و استراتژی های مفید برای بازاریابی پرداخته است. هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیرراهبردهای ضد بازاریابی بر ارزش مح چکیده کامل
      در دنیای رقابتی امروز بازاریابی از روش های جدید و مدرنی پیروی می کند که به صورت مهندسی معکوس و استراتژی ضد بازاریابی برای کسب سهم بازار بیشتر و کسب سود به راه ها و استراتژی های مفید برای بازاریابی پرداخته است. هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیرراهبردهای ضد بازاریابی بر ارزش محصولات صنایع غذایی از دیدگاه مشتریان در شرکت کاله در شهر تهران می باشد. فرضیات این تحقیق به بررسی تاثیر نگرش قبل از اعمال محرکها بر استراتژِیهای ضدبازاریابی ، استراتژیهای ضد بازاریابی بر نگرش بعد از اعمال محرکها ، محرک های در دسترس بر کیفیت ادارک شده، کیفیت ادارک شده بر ارزش محصول، ارزش محصول بر رضایت مشتری، رضایت بر تمایل به خرید مجدد می پردازد. جامعه آماری جامعه نامحدود و تموته گیری تصادفی ساده در سال 1395 در شهر تهران می باشند، این مقاله از لحاظ مبنای هدف کاربردی بوده و روش شناسی استفاده شده از حیث جمع آوری داده ها نیز کتابخانه ای و میدانی است .ابزار گردآوری داده ها در تحقیق حاضر پرسشنامه است که پایایی پرسشنامه و میزان قابلیت اعتماد کلیه داده ها بالاتر از 0.7بدست آمد. روایی ابزار تحقیق نیز با انجام تکنیک تحلیل عاملی تأئیدی مورد تأئید قرار گرفته است. تایج تحقیق حاضر نیز وجود تاثیر و روابط معنا دار بین متغیرهای این تحقیق شامل نگرش قبل از اعمال محرکها ، استراتژِیهای ضدبازاریابی نگرش بعد از اعمال محرکها ، محرک های در دسترس ، کیفیت ادارک شده، ارزش محصول، رضایت مشتری و تمایل به خرید مجدد را نشان می دهد. پرونده مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - شناسایی و اولویت بندی اقدامات استراتژیک بازاریابی در سازمان‌های غیرانتفاعی (مطالعه موردی: کمیته امداد امام خمینی استان هرمزگان)
      امیرمسعود سالکی اسماعیل حسن پور
      چکیده در این پژوهش، به شناسایی و اولویت بندی اقدامات استراتژیک بازاریابی در کمیته امداد امام (ره) استان هرمزگان پرداخته شد. این تحقیق از نظر هدف، اکتشافی- توصیفی و از نظر روش پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران و معاونین کمیته امداد امام خمینی استان هرمزگان به تع چکیده کامل
      چکیده در این پژوهش، به شناسایی و اولویت بندی اقدامات استراتژیک بازاریابی در کمیته امداد امام (ره) استان هرمزگان پرداخته شد. این تحقیق از نظر هدف، اکتشافی- توصیفی و از نظر روش پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران و معاونین کمیته امداد امام خمینی استان هرمزگان به تعداد 66 نفر می باشد. روش‌های گردآوری اطلاعات، اسناد و مدارک، مصاحبه و پرسشنامه می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده‎ها از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده گردید. به طوری که در بخش آمار استنباطی از آزمون T استیودنت جهت شناسایی و اولویت بندی اقدامات استراتژیک بازاریابی در کمیته امداد امام خمینی و از آزمون فریدمن جهت رتبه بندی متغیرها استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان می دهد، عوامل استراتژیک بازاریابی شامل خدمت، قیمت، توزیع، ترفیع، افراد (کارکنان)، تسهیلات فیزیکی و فرآیند، اثر مثبت در موفقیت استراتژیک کمیته امداد امام (ره) استان هرمزگان دارند؛ که بیش ترین میانگین رتبه متعلق به متغیر خدمت با مقدار 27/4 و کم ترین میانگین رتبه متعلق به متغیر قیمت با میانگین 87/3 است. پرونده مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر رفتار خرید سبز (موردمطالعه: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم)
      مرضیه دهقانی اسماعیل حسن پور سیف اله رهنما
      پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر رفتار خرید سبز انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل 496 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم می باشد. با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 216 نفر محاسبه گردید و از روش نمونه گ چکیده کامل
      پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر رفتار خرید سبز انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل 496 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم می باشد. با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 216 نفر محاسبه گردید و از روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 933/0 بدست آمد، برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از شاخص های آمار توصیفی و آزمون کولموگروف اسمیرنوف جهت مشخص نمودن نرمال بودن توزیع داده‌ها و جهت بررسی سئوال های تحقیق از آزمون t تک نمونه ای و فریدمن با نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج حاصل از بررسی سئوال های تحقیق نشان می دهد که عوامل موقعیتی، آمیخته بازاریابی، تجربیات قبلی، دانش زیست محیطی، نگرش زیست محیطی، نگرانی زیست محیطی، عوامل روانشناختی و عوامل فرهنگی بر رفتار خرید سبز دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم موثر است. همچنین نتیجه رتبه بندی این عوامل حاکی از این بود که عوامل فرهنگی و عوامل موقعیتی اولویت بیشتری در رفتار خرید سبز دانشجویان دارد پرونده مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      4 - شناسایی و اولویت بندی راهکارهای زنجیره تأمین سبز در حوزه بسته بندی مواد غذایی (مورد مطالعه: شرکتهای مانی ماس و پانل در شهرستان فسا)
      عاطفه زراعت پیشه اسماعیل حسن پور
      هدف از این پژوهش شناسایی و اولویت بندی راهکارهای زنجیره تأمین سبز در حوزه بسته بندی مواد غذایی میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف اکتشافی، از نظر جمع آوری داده ها، توصیفی- پیمایشی و از نظر روش، تحلیل محتوا میباشد. جامعه آماری شامل کلیه کارشناسان شرکت های مانی ماس و پانل در ش چکیده کامل
      هدف از این پژوهش شناسایی و اولویت بندی راهکارهای زنجیره تأمین سبز در حوزه بسته بندی مواد غذایی میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف اکتشافی، از نظر جمع آوری داده ها، توصیفی- پیمایشی و از نظر روش، تحلیل محتوا میباشد. جامعه آماری شامل کلیه کارشناسان شرکت های مانی ماس و پانل در شهرستان فسا به تعداد 70 نفر میباشند. در مصاحبه تعداد 20 نفر از کارشناسان با استفاده از روش گلوله برفی، و در پرسشنامه هر 70 کارشناس با استفاده از روش سرشماری به عنوان نمونه انتخاب شدند. در ابتدا با استفاده از ابزار مصاحبه و روش تحلیل محتوا در ارتباط با زنجیره تأمین سبز در حوزه بسته بندی مواد غذایی 40 راهکار (استفاده از تمام دانش سازمان و حتی سازمان های خارجی جهت ارائه بهترین طرح و ویژگی های بسته بندی؛ تأسیس مراکز جمع آوری، تعمیر و بازیافت بسته بندی ها؛ و ...) شناسایی، و با استفاده از پرسشنامه رتبه بندی شدند. نتایج رتبه بندی ها نشان داد که 5 راهکاری که بالاترین رتبه را کسب نمودند به ترتیب عبارتند از: استفاده از نانو تکنولوژی جهت کاهش ضایعات و بهبود خواص بسته بندی پلیمری رتبه اول؛ طراحی بسته بندی ها با استفاده از تکنولوژی های جدید، با هدف کاهش مصرف مواد اولیه و انرژی مصرفی رتبه دوم؛ طراحی بسته بندی ها با استفاده از تکنولوژی های جدید، جهت استفاده مجدد، بازسازی و بازیافت مجدد رتبه سوم؛ نصب برچسب‌های قابل بازیافت روی بسته‌ها رتبه چهارم؛ صرفه‌جویی در فرایند بسته‌بندی در حالی ‌که محصول به خوبی محافظت شود رتبه پنجم. پرونده مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      5 - بررسی تاثیر فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی بانک‌ها بر عملکرد کارکنان و رضایت و وفاداری مشتریان (مورد مطالعه: یکی از بانک‌های خصوصی کشور)
      علی حمیدی زاده رسول ثانوی فرد مهسا اسدالله
      امروزه سازمان‌ها می‌بایست با مسئولیت اجتماعی به خوبی آشنا باشند تا ضمن بدست آوردن شهرت در بازار، تصویر مثبتی از خود در ذهن مشتریان، کارکنان و سایر ذینفعان و سهامداران ایجاد کنند. هدف اصلی از انجام این تحقیق بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی بانک‌ها‌ بر عملکرد کارکنان و رضایت چکیده کامل
      امروزه سازمان‌ها می‌بایست با مسئولیت اجتماعی به خوبی آشنا باشند تا ضمن بدست آوردن شهرت در بازار، تصویر مثبتی از خود در ذهن مشتریان، کارکنان و سایر ذینفعان و سهامداران ایجاد کنند. هدف اصلی از انجام این تحقیق بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی بانک‌ها‌ بر عملکرد کارکنان و رضایت و وفاداری مشتریان می‌باشد. در این پژوهش به دلیل حفظ محرمانگی اطلاعات از ذکر نام بانک مربوطه خودداری شده است. برای آزمون فرضیات پژوهش از روش میدانی و پرسشنامه‌های استاندارد دارای روایی و پایایی استفاده گردیده است. حجم نمونه متشکل از 189 نفر از مشتریان بانک است که از ‌روش تصادفی ساده انتخاب شده‌اند. برای تجزیه و تحلیل آماری از نرم افزار وارپPLS و روش مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج نشان می‌دهد مسئولیت اجتماعی بر روی عملکرد کارکنان و کیفیت ادراک شده خدمات تاثیر گذار است ولی بر روی رضایت مشتریان فاقد تاثیر مستقیم است. همچنین عملکرد کارکنان بر روی رضایت مشتریان تاثیر گذار است و رضایت مشتری نیز منجر به وفاداری نگرشی و رفتاری آنان می‌گردد. پرونده مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      6 - ارائه الگوی نهادینه سازی نوآوری اجتماعی با تاکید بر مزیت رقابتی در شرکتهای تجاری استان خوزستان
      محمد شریف زادگان فاطمه بهجت
      چکیده در این پژوهش ارائه الگوی نهادینه سازی نوآوری اجتماعی با تاکید بر مزیت رقابتی جهت کسب سهم بیشتر بازار در شرایط پیچیده رقابتی انجام گردید. براساس هدف، تبیینی و اکتشافی که سعی دارد الگوی نهادینه سازی نوآوری اجتماعی با تاکید بر مزیت رقابتی را با استفاده از روش دلفی چکیده کامل
      چکیده در این پژوهش ارائه الگوی نهادینه سازی نوآوری اجتماعی با تاکید بر مزیت رقابتی جهت کسب سهم بیشتر بازار در شرایط پیچیده رقابتی انجام گردید. براساس هدف، تبیینی و اکتشافی که سعی دارد الگوی نهادینه سازی نوآوری اجتماعی با تاکید بر مزیت رقابتی را با استفاده از روش دلفی و مدلسازی ساختاری - تفسیری مشخص سازد. بر حسب نتیجه این تحقیق از نوع توسعه ای بوده و همچنین از نظر گردآوری اطلاعات از نوع آمیخته می باشد. جامعة آماری این تحقیق خبرگان در شرکت های تجاری بازرگانی استان خوزستان و روش نمونه گیری از نوع هدفمند و با رویکرد انتخاب و استفاده از رویکرد های تخصصی و علمی خبرگان است. به منظور گرد‌آوری داده های مورد نیاز ابتدا با ایجاد پانل دلفی18 نفره از خبرگان در شرکت‌های تجاری استان خوزستان با تکیه بر مطالعات پیشین 8 معیار و 49 زیر معیار شناسایی شد. به ترتیب بکارگیری شیوه های متفاوت بازاریابی رتبه اول، محوریت فعالیت های اجتماعی رتبه دوم، تغییر و اصلاح رویکرد های بازاریابی رتبه سوم، تمرکز بر نیروی انسانی متخصص رتبه چهارم، بازاریابی اجتماعی رتبه پنجم، نوآوری بازاریابی رتبه ششم، ترسیم چشم‌انداز و خلق ارزش مشترک رتبه هفتم، شبکه‌سازی و توسعه تصویر ذهنی رتبه هشتم و آخرین اولویت معیارهای نهادینه سازی نوآوری اجتماعی با تاکید بر مزیت رقابتی حاصل شد. پرونده مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      7 - بررسی عوامل مؤثر بر تعیین هویت مشتری به وسیله برند و تأثیر آن بر روی وفاداری و طرفداری از برند (مطالعه موردی: برند همراه اول)
      اسماعیل حاجی نژاد پرویز سعیدی
      این پژوهش در جهت بررسی تأثیر شش عامل (CBI) بر تعیین هویت مشتری به وسیله برند (MCI) و تأثیر شناسایی تعیین هویت یک مشتری به وسیلۀ برند (MCI) بر روی وفاداری و طرفداری مشتری از برند (MCI) می‌باشد. پژوهش حاضر بر اساس هدف کاربردی؛ بر حسب شیوه گردآوری داده‌ها، توصیفی–پیم چکیده کامل
      این پژوهش در جهت بررسی تأثیر شش عامل (CBI) بر تعیین هویت مشتری به وسیله برند (MCI) و تأثیر شناسایی تعیین هویت یک مشتری به وسیلۀ برند (MCI) بر روی وفاداری و طرفداری مشتری از برند (MCI) می‌باشد. پژوهش حاضر بر اساس هدف کاربردی؛ بر حسب شیوه گردآوری داده‌ها، توصیفی–پیمایشی و از نوع همبستگی، و بر پایه مدل‌یابی معادلات ساختاری (SEM) می‌باشد. جامعه آماری پژوهش شامل 1150000 نفر و حجم نمونه معادل با 384 نفر می‌باشد. روایی به صورت صوری و پایایی براساس ضریب آلفای کرونباخ در حد خوب ارزیابی شده است. نتایج حاکی از آن است که از میان 6 عامل (CBI)، به جز شهرت برند، پنج عامل دیگر دارای تأثیر معنادار و مثبتی در تعیین هویت مشتری به وسیلۀ برند بوده‌اند و در نهایت تعیین هویت مشتری به وسیلۀ برند نیز تأثیر معناداری در افزایش وفاداری و طرفداری از برند ایفا می‌کند. پرونده مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      8 - بهره‌گیری از تحلیل عاملی در ارائه مدلی از عوامل مدیریت دانش بازاریابی
      فاطمه رضایی مصطفی جعفری
      هدف از این مطالعه تعیین عوامل مدیریت دانش بازاریابی در صنعت بانکداری ایران می باشد. از این روی در این مقاله سعی شده است که با مطالعه مدیریت دانش بازاریابی در بین مدیران و معاونین صنعت بانکداری، مدلی مناسب جهت شناسایی عوامل مدیریت دانش بازاریابی ارائه گردد. برای سنجش متغ چکیده کامل
      هدف از این مطالعه تعیین عوامل مدیریت دانش بازاریابی در صنعت بانکداری ایران می باشد. از این روی در این مقاله سعی شده است که با مطالعه مدیریت دانش بازاریابی در بین مدیران و معاونین صنعت بانکداری، مدلی مناسب جهت شناسایی عوامل مدیریت دانش بازاریابی ارائه گردد. برای سنجش متغیرهای مدل تحقیق پرسشنامه 29 سوالی طراحی و به طور نمونه گیری تصادفی بین بانک های منطقه 8 تهران توزیع و 110 پرسشنامه بازگشت داده شد که 98 تای آن ها معتبر و قابل استفاده بودند. نتایجاینتحقیق توسط نرم افزار SPSS و لیزرلنشانداد عوامل مدیریت دانش بازاریابیدرصنعت بانکداریایران شامل مشتری خارجی، بازاریابی، فناوری اطلاعات، خلاقیت و نوآوری، حمایت مدیریت ارشد و مشتری داخلی می شود. حمایت مدیریت ارشد اصلی ترین عامل و فناوری اطلاعات به عنوان آخرین عامل در پیاده سازی مدیریت دانش بازاریابی در صنعت بانکداری شناخته شد. حمایت مدیریت ارشد به عنوان اولین عامل گویای اهمیت و جایگاه نگرش و دیدگاه های مدیریتی در پیاده سازی مدیریت دانش بازاریابی در صنعت بانک داری را گوش زد می نماید که می تواند شرایط وجود عوامل دیگر را نیز مهیا نموده و موانع و محدودیت ها را رفع نماید. پرونده مقاله