• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - اعتبارسنجی الگوی خود توسعه ای معلمان مدرسه تلویزیونی ایران
        عباس محمدی مائده ارشد راد
        هدف: معلمان نقش اصلی در انتقال محتوای آموزشی به دانش‌آموزان دارند و از این رو توسعه ابعاد حرفه‌ای آنان برای پیشرفت شغلی اجتناب ناپذیر است. هدف این پژوهش، اعتبارسنجی الگوی خود توسعه‌ای معلمان مدرسه تلویزیونی ایران بود. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی ازنوع پیمایشی و از نظر ه چکیده کامل
        هدف: معلمان نقش اصلی در انتقال محتوای آموزشی به دانش‌آموزان دارند و از این رو توسعه ابعاد حرفه‌ای آنان برای پیشرفت شغلی اجتناب ناپذیر است. هدف این پژوهش، اعتبارسنجی الگوی خود توسعه‌ای معلمان مدرسه تلویزیونی ایران بود. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی ازنوع پیمایشی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری شامل معلمان مدرسه تلویزیونی ایران دوره ابتدایی که در دوران اپیدمی کرونا در شبکه آموزش و قرآن تدریس داشتند(161 نفر) که بر اساس فرمول کوکران تعداد 113 نفر به عنوان با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بر اساس مصاحبه‌های کیفی و ادبیات نظری طراحی شد. برای روایی از روایی صوری و برای پایایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن 83/0 بود. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از تحلیل عاملی تأییدی با کمک نرم‌افزار PLS استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد ضریب مسیر بین خود توسعه‌ای ارزشی-نگرشی در آموزش و تدریس و خود توسعه‌ای معلمان 704/0؛ بین خود راهبری یادگیری معلمان مدرسه تلویزیونی و خود توسعه‌ای معلمان 712/0؛ بین خود توسعه‌ای شناختی در آموزش و تدریس و خود توسعه‌ای معلمان 745/0، بین محرک‌های خود توسعه‌ای معلمان مدرسه تلویزیونی و خود توسعه‌ای معلمان 573/0 و بین خود توسعه‌ای مهارتی در آموزش و تدریس و خود توسعه‌ای معلمان 640/0 بود(05/0>P). نتیجه‌گیری: مدل خود توسعه‌ای معلمان مدرسه تلویزیونی ایران دارای اعتبار است و برنامه ریزان نظام آموزش‌وپرورش می‌توانند برای ارتقای کیفی خود توسعه‌ای معلمان به این نتایج توجه نمایند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - رابطه رهبری توزیعی و خودکارآمدی و رضایت شغلی معلمان با نقش میانجی فرهنگ حمایت مدار
        طیبه ارجمندی سمیه قمری
        هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه رهبری توزیعی با خودکارآمدی و رضایت شغلی معلمان بانقش میانجی فرهنگ حمایت مدار انجام شده است.روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا همبستگی می باشد ، جامعه آماری معلمان مدارس ابتدایی دخترانه منطقه 4 تهران با جمعیتی بالغ بر چکیده کامل
        هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه رهبری توزیعی با خودکارآمدی و رضایت شغلی معلمان بانقش میانجی فرهنگ حمایت مدار انجام شده است.روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا همبستگی می باشد ، جامعه آماری معلمان مدارس ابتدایی دخترانه منطقه 4 تهران با جمعیتی بالغ بر 658 نفر بوده و حجم نمونه نیز براساس جدول مورگان 343 نفر برآورد گردید. روش نمونه گیری تصادفی طبقه_ای بوده و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های رهبری توزیعی ایلمور، خودکارآمدی لیو ، رضایت شغلی لیوو فرهنگ حمایت مدار لیو و پلاتکن می باشد. جهت تایید پایایی ابزار از ضریب آلفا کرونباخ پرسشنامه استفاده شده که برای رهبری توزیعی 0.8 ، خودکارآمدی 0.7 ،رضایت شغلی 0.7 و فرهنگ حمایت مدار 0.8 برآورد گردیده است. روایی پرسشنامه های مذکور نیز به تایید چند تن از صاحبنظران و متخصصان مدیریت آموزشی رسیده است. فرضیات پژوهش بوسیله مدلسازی معادلات ساختاری وآزمون سوبل مورد بررسی قرار گرفتند.یافته ها: نتایج نشان دهنده رابطه مثبت و مستقیم بین رهبری توزیعی و خودکارآمدی، رضایت شغلی و فرهنگ حمایت مدار و بین فرهنگ حمایت مدار و خودکارآمدی و رضایت شغلی می باشد. همچنین فرهنگ حمایت مدار در رابطه بین رهبری توزیعی و خودکارآمدی نقش میانجی نداشته، اما در رابطه بین رهبری توزیعی و رضایت شغلی معلمان این نقش را ایفا می کند.نتیجه گیری: سبک رهبری توزیع شده در ایجاد باور خودکارآمدی و رضایت شغلی نقش آفرین بوده است، همچنین فرهنگ حمایت مدار نیز به نوبه خود می تواند زمینه ارتقا رضایت شغلی معلمان را فراهم آورد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - ارتباط بین عناصر و مولفه‌های رهبری مراقبتی مدیران مدارس استان مازندران
        محمدحسین مرادی گردشی رضا یوسفی سعیدآبادی مریم تقوایی یزدی
        هدف: هدف از پژوهش حاضر ارتباط بین ابعاد و زیرمولفه های رهبری مراقبتی مدیران مدارس استان مازندران بود. روش: روش پژوهش توصیفی ازنوع همبستگی (کمی) بود. جامعه آماری شامل مدیران و معاونین ادارات آموزش و پرورش و مدیران دبیرستان های استان مازندران در سال تحصیلی 1400-1401 که چکیده کامل
        هدف: هدف از پژوهش حاضر ارتباط بین ابعاد و زیرمولفه های رهبری مراقبتی مدیران مدارس استان مازندران بود. روش: روش پژوهش توصیفی ازنوع همبستگی (کمی) بود. جامعه آماری شامل مدیران و معاونین ادارات آموزش و پرورش و مدیران دبیرستان های استان مازندران در سال تحصیلی 1400-1401 که دارای حکم رسمی بوده و تعداد آن ها 1412 نفر بود. حجم نمونه به روش خوشه ای و طبقه ای براساس سمت، با استفاده از جدول کرجسی مورگان به تعداد 306 نفر تعیین شد. روش جمع آوری اطلاعات به روش کتابخانه ای و ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه محقق ساخته بود که سؤالات آن برگرفته از داده های حاصل از مصاحبه بوده است. روایی پرسشنامه به دو روش صوری و محتوایی مورد تایید قرار گرفت. هم چنین ضریب پایایی با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ برای تمامی ابعاد و مولفه های پرسشنامه به صورت استاندارد بود. در تجزیه وتحلیل داده ها از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری از نرم‌افزارهای SPSS و LISREL استفاده شده‌ است. یافته ها: بین ابعاد و مولفه‌های رهبری مراقبتی مدیران مدارس در استان مازندران اثر مثبت و معنی داری وجود دارد که این ابعاد و مولفه‌ها می‌توانند رهبری مراقبتی مدیران مدارس در استان مازندران را تبیین و پیش‌بینی کنند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج، می توان بیان کرد مدیران مدارس که مسئولیت اداره مدارس ارائه دهنده آموزش را بر عهده دارند باید بتوانند با تلاش برای دست یابی به بهترین ها به شیوه ای موثر و کارآمد بدون اتلاف منابع مالی، انسانی و غیره به این خواسته متقاضیان آموزش پاسخ دهند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - شناسایی مولفه ها و شاخص های مدیریت تعالی سازمانی به منظور ارزیابی عملکرد مدارس دولتی شهر تهران
        حمیدرضا اشرفی بتول فقیه آرام عباس خورشیدی سعید مرادی لیلا شریفیان
        هدف: هدف اصلی این مقاله شناسایی مولفه ها و شاخص های مدیریت تعالی سازمانی به منظور ارزیابی عملکرد مدارس دولتی دوره دوم متوسطه شهر تهران بود. روش: روش انجام پژوهش آمیخته(کیفی-کمی) است. علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک دلفی برای شناسایی مولفه ها و شاخص های مدیریت تعالی سا چکیده کامل
        هدف: هدف اصلی این مقاله شناسایی مولفه ها و شاخص های مدیریت تعالی سازمانی به منظور ارزیابی عملکرد مدارس دولتی دوره دوم متوسطه شهر تهران بود. روش: روش انجام پژوهش آمیخته(کیفی-کمی) است. علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک دلفی برای شناسایی مولفه ها و شاخص های مدیریت تعالی سازمانی به منظور ارزیابی عملکرد مدارس دولتی استفاده شده است. جامعه آماری در این پژوهش کلیه خبرگان در حوزه اساتید، نخبگان و صاحب نظران سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بودند که تا اشباع نظری 15 مصاحبه صورت گرفت. مصاحبه های نیمه ساختار یافته با خبرگان به صورت پرسشنامه ای با 79 شاخص و 19 مولفه و یک سوال باز پاسخ انجام شد. یافته ها: با توجه به مصاحبه های نیمه ساختار یافته و در نهایت با استفاده از تکنیک دلفی 19 مولفه و 76 شاخص تایید شدند. نتایج معادلات ساختاری نشان داد که تمام شاخص ها، مولفه های خود را تایید نموده و مولفه ها متغیر اصلی را تایید می کنند. روایی همگرا و واگرای مدل نیز تایید شد. نتیجه گیری: استقرار سیستم مدیریت تعالی سازمانی و ارزیابی عملکرد مبتنی بر آن، می تواند راهکاری مهم در ارتقای کیفیت مدارس دولتی باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - شناسایی و رتبه بندی ابعاد تبیین‌کننده تاثیر مدیریت تدریس پژوهش‌محور بر مدیریت فراشناخت و جو سازمانی در مدارس دوره دوم متوسطه استان مازندران
        مهدیه رضازاده بابک حسین زاده سیده زهرا حسینی درون کلایی
        هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبه بندی ابعاد تبیین کننده تاثیر مدیریت تدریس پژوهش محور بر مدیریت فراشناخت و جو سازمانی در مدارس دوره دوم متوسطه استان مازندران انجام شد. روش: روش تحقیق مدل آمیخته اکتشافی بود. جامعۀ آماری در بخش کیفی، گروهی از خبرگان آکادمیک و خبرگ چکیده کامل
        هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبه بندی ابعاد تبیین کننده تاثیر مدیریت تدریس پژوهش محور بر مدیریت فراشناخت و جو سازمانی در مدارس دوره دوم متوسطه استان مازندران انجام شد. روش: روش تحقیق مدل آمیخته اکتشافی بود. جامعۀ آماری در بخش کیفی، گروهی از خبرگان آکادمیک و خبرگان سازمانی و در بخش کمی معلمان مدارس دخترانه و پسرانه دوره دوم متوسطه استان مازندران، در 400 مدرسه به‌تعداد 6420 نفر و در بخش اولویت بندی مدیران عالی آموزش و پرورش و اعضاء هیئت علمی رشته مدیریت آموزشی استان مازندران بودند. در بخش کیفی از روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند، 20 نفر، در بخش کمی با روش نمونه گیری خوشه ای نسبی چندمرحله ای، تعداد 364 نفر و در بخش اولویت بندی، 35 نفر با روش نمونه گیری هدفمند، انتخاب شدند. در بخش کیفی برای تعیین روایی، محتوای چک لیست خبره سنجی، مورد تائید چند تن از خبرگان دانشگاهی قرار گرفت. در مرحله کمی، روایی پرسشنامه به سه روش صوری، محتوایی و سازه تأیید شد. پایایی هم به سه روش تعیین ضریب بارهای عاملی گویه ها، آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی برآورد و تأیید شد. یافته ها: یافته های کیفی نشان داد، مدیریت تدریس پژوهش محور، دارای نه بعد، جو سازمانی، دارای هفت بعد و مدیریت فراشناخت، دارای هشت بعد، بوده است. نتایج بخش کمی نشان داد که مدیریت تدریس پژوهش محور بر مدیریت فراشناخت و جو سازمانی و جو سازمانی بر مدیریت فراشناخت، تاثیر معناداری داشته و جو سازمانی در تاثیر مدیریت تدریس پژوهش محور بر مدیریت فراشناخت، نقش میانجی را ایفا نمود. نتیجه گیری: نتایج حاکی از اهمیت بیشتر متغیر مدیریت فراشناخت و بعد راهبردهای حل مسئله در یاددهی–یادگیری داشته است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - تحلیل روش تدریس پژوهی در توسعه حرفه ای دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان
        حسن باقری صمغ آبادی رضا قربان جهرمی ابولفضل بختیاری محمد حسین نژاد
        هدف: هدف پژوهش پیش رو واکاوی وضعیت برنامه های آموزشی تدریس پژوهی در توسعه حرفه ای دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان بود. روش: از روش پژوهش آمیخته (کیفی - کمی) استفاده شد. نمونه آماری بخش کمی شامل 300 نفر (150 زن و 150 مرد) از نومعلمان و دانشجو معلمان مراکز تربیت معلم شهر چکیده کامل
        هدف: هدف پژوهش پیش رو واکاوی وضعیت برنامه های آموزشی تدریس پژوهی در توسعه حرفه ای دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان بود. روش: از روش پژوهش آمیخته (کیفی - کمی) استفاده شد. نمونه آماری بخش کمی شامل 300 نفر (150 زن و 150 مرد) از نومعلمان و دانشجو معلمان مراکز تربیت معلم شهر تهران بود که در سال تحصیلی 1402-1401 به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها در بخش کیفی از مصاحبه های نیمه ساختار یافته استفاده شد. به منظور پاسخ به پرسش های مصاحبه، تکنیک تحلیل مضمون(محتوا) مورد استفاده قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون فریدمن برای مقایسه میانگین رتبه ها و تحلیل واریانس برای بررسی تفاوت میانگین ها استفاده شد. یافته‌ها: وضعیت تدریس پژوهی در دانشگاه فرهنگیان در شرایط مطلوبی قرار ندارد. مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر کیفیت تدریس پژوهی عبارتند از: عوامل فردی، عوامل اجتماعی، عوامل اقتصادی، عوامل سازمانی و عوامل آموزشی. مهمترین موانع اجرای تدریس پژوهی عبارت بودند از: عدم دانش و آگاهی کافی دانشجو معلمان و نومعلمان، عدم حمایت مالی مناسب از طرف آموزش و پروزش، عدم ارائه خدمات مشاروه ای مناسب از طرف آموزش و پروش، مشکلات مالی فراگیران، مشکلات روان شناختی و خانوادگی فراگیران، مشکلات تحصیلی فراگیران، عدم تاثیر امور پژوهشی در تدریس برای معلمان و عدم امکانات و تجهیزات کافی. نتیجه‌گیری: بر اساس اهمیت و اثرگذاری اجرای تدریس پژوهی بر کیفیت فراید یاددهی- یادگیری، ضروری است دست اندگاران نظام تربیتی بیش از پیش به فراهم کردن زیرساخت ها و برگزاری دوره های مهارت افزایی با کیفیت بیشتر و ایجاد انگیزه و تشویق بیشترمعلمانی که از این روش استفاده می کنند توجه نمایند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - شناسایی الگوی مدیریت بهبود عملکرد مدیران گروه های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران
        محبوبه رجبی سعید مرادی لیلا شریفیان فیروز کیومرثی
        هدف: هدف از این پژوهش شناسایی عوامل، مولفه ها و شاخص های الگوی مدیریت بهبود عملکرد مدیران گروه های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران بود. روش: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون بود. نمونه آماری این پژوهش را چکیده کامل
        هدف: هدف از این پژوهش شناسایی عوامل، مولفه ها و شاخص های الگوی مدیریت بهبود عملکرد مدیران گروه های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران بود. روش: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون بود. نمونه آماری این پژوهش را 15 نفر از خبره های حوزه مدیریت، آموزش و علوم تربیتی و همچنین مدیران گروه های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران تشکیل داده بود. روش نمونه گیری در این پژوهش غیر احتمالی از نوع هدفمند و گلوله برفی بود. در این تحقیق اطلاعات به دو روش مطالعات اسنادی و مصاحبه های عمیق وتحلیل محتوی مصاحبه ها گردآوری شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از ابزارهای مختلف تحلیل مضمون مانند: تحلیل قالب مضمون ها، شبکه مضمون ها، ماتریس مضمون ها و تحلیل مقایسه ای و همچنین از نرم افزار تحلیل مضمون MAXQDA12 استفاده شد. یافته ها: یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که با بررسی لیست مضامین پایه و تحلیل دقیق آنها 228 مضمون پایه (شاخص)، و 35 مضامین سازمان دهنده (مولفه) و 6 مضامین فراگیر(عامل) حاصل گردیده است. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که عوامل الگوی مدیریت بهبود عملکرد مدیران گروه های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران شامل نظارت و ارزیابی مستمر، مدیریت دانش، توسعه حرفه ای، توانمند سازی، اخلاق حرفه ای و نقش مدیریتی می باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - مدل استقرار مدیریت دانش در دانشگاه فرهنگیان استان خوزستان
        فیروزه میاحی عبدالمهدی معرف زاده محمد حسین پور
        هدف: مدیریت دانش ارتقای یک رویکرد جامع برای شناسایی، تسخیر، بازیافتن، تسهیم و ارزشیابی یک سرمایه اطلاعاتی سازمان است و بر ابعاد مختلف سازمان تاثیر می‌گذارد. سازمان‌ها مجبورند استراتژی های مدیریت دانش را متناسب با محیط سازمان خود طراحی کنند. هدف پژوهش حاضر، دستیابی به ال چکیده کامل
        هدف: مدیریت دانش ارتقای یک رویکرد جامع برای شناسایی، تسخیر، بازیافتن، تسهیم و ارزشیابی یک سرمایه اطلاعاتی سازمان است و بر ابعاد مختلف سازمان تاثیر می‌گذارد. سازمان‌ها مجبورند استراتژی های مدیریت دانش را متناسب با محیط سازمان خود طراحی کنند. هدف پژوهش حاضر، دستیابی به الگوی استقرار مدیریت دانش در دانشگاه فرهنگیان استان خوزستان است. روش: این پژوهش جزء پژوهش های آمیخته اکتشافی (کیفی و کمی) می باشد. در بخش کیفی از تکنیک دلفی و 12 خبره برای شناسایی مولفه و شاخص‌های تحقیق استفاده شد. سپس با استفاده از نرم افزار میک مک و روش ساختاری- تفسیری (ISM) سطح بندی عوامل انجام شد. در بخش کمی روش نمونه‌گیری از نوع تصادفی خوشه‌ای ، 217 نفر از کارکنان دانشگاه فرهنگیان انتخاب و با نرم‌افزار اسمارت پی ال اس تحلیل صورت گرفت. برای اعتبار هر دو روش از روش صوری و پایایی نیز با آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته‌ها: تکنیک ساختاری- تفسیری نشان داد که عامل بهره‌برداری از سیستم دوسوتوانی یادگیرنده در بالاترین سطح یعنی سطح اول قرار دارد و عملکرد مستمر و کشف پایه دانشی در پایین ترین سطح قرار دارد. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که بین مولفه ها و الگوی استقرار مدیریت دانش دانشگاه فرهنگیان در استان خوزستان رابطه معناداری وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - شناسایی مولفه های اثر گذار بر تقویت همدلی سازمانی در وزارت آموزش و پرورش
        محمد طاهر جعفری نیما رنجی جفرودی مرتضی حضرتی
        هدف: هدف تحقیق حاضر شناسایی مولفه های اثر گذار بر تقویت همدلی سازمانی در وزارت آموزش و پرورش می باشد.روش: این پژوهش از لحاظ هدف از نوع ترکیبی(کمی و کیفی)، از لحاظ روش، داده بنیاد است. جامعه و نمونه آماری مورد مصاحبه مرحله کیفی، 15 نفر از مدیران ارشد وزارت آموزش و پرورش چکیده کامل
        هدف: هدف تحقیق حاضر شناسایی مولفه های اثر گذار بر تقویت همدلی سازمانی در وزارت آموزش و پرورش می باشد.روش: این پژوهش از لحاظ هدف از نوع ترکیبی(کمی و کیفی)، از لحاظ روش، داده بنیاد است. جامعه و نمونه آماری مورد مصاحبه مرحله کیفی، 15 نفر از مدیران ارشد وزارت آموزش و پرورش بودند. در مرحله کمی نیز 366 نفر از کارکنان و مدیران آموزش و پرورش استان اردبیل به پرسشنامه 43 سوالی با طیف لیکرت جواب دادند. این افراد به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی از تعداد جامعه آماری 7587 نفری انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و Lisrel با آزمونهای معادلات ساختاری انجام گرفت.یافته ها: مفاهیم درخرده مقوله ها شامل: ابعاد و نشانگرهای همدلی سازمانی(ویژگیهای جمعیت شناختی سازمان، ویژگیهای شخصیتی کارکنان، توانمندسازی روانشناختی کارکنان، عوامل مدیریتی و عوامل اجتماعی، عوامل اخلاقی و عوامل اعتقادی)؛ پیامدهای تأثیرگذار بر همدلی سازمانی(بهره وری سازمانی، اثربخشی سازمانی، خلاقیت و نوآوری، تعهد سازمانی و توسعه شغلی و فردی)؛ و عوامل علی اثرگذار بر همدلی سازمانی(جو سازمانی، ساختار سازمانی، عوامل سازمانی، عوامل محیطی) دسته‌بندی شدند.نتیجه گیری: ابعاد و نشانگرها، پیامدها و عوامل علی مولفه های اثر گذار بر تقویت همدلی سازمانی در وزارت آموزش و پرورش می باشند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        10 - ارائه الگویی جهت مستندسازی تجربیات آموزگاران به منظور ارتقاء کیفیت درس ریاضی
        آزیتا یاسور پورعلی غلامحسین برکت کریم سواری
        هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر ارائه الگویی جهت مستندسازی تجربیات آموزگاران به منظور ارتقاء کیفیت درس ریاضی مدارس بود. روش: برای انجام این پژوهش کیفی از نظریه داده بنیاد استفاده شد و برای گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. جامعه پژوهش شامل معلمان متخ چکیده کامل
        هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر ارائه الگویی جهت مستندسازی تجربیات آموزگاران به منظور ارتقاء کیفیت درس ریاضی مدارس بود. روش: برای انجام این پژوهش کیفی از نظریه داده بنیاد استفاده شد و برای گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. جامعه پژوهش شامل معلمان متخصص و کارشناس در حوزه تدریس ریاضی در مقطع ابتدایی شاغل در مدارس اهواز بود. پس از مصاحبه با 10 نفر از خبرگان جامعه مطالعه که به صورت گلوله برفی شناسایی شده بودند، اشباع نظری حاصل شد و به دلیل اطمینان از یافته‌ها سه مصاحبه دیگر نیز انجام شد که یافته جدیدی در پی نداشت. مصاحبه‌ها پس از پیاده‌سازی و تبدیل به متن نوشتاری، با استفاده از الگوی کدگذاری نظام‌‌مند گلیزر و اشتراوس(باز، محوری و انتخابی) تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: یافته‌های تحقیق در 7 کد محوری شامل مدیریت و رهبری، تدریس و روش‌های آن، ارتباط و تعامل، محتوا و مواد آموزشی، دانش‌آموزان و یادگیری، توسعه توانایی‌ها و منابع و امکانات خلاصه شد. نتایج تحقیق نشان داد با توجه به اهمیت ارتقاء کیفیت درس ریاضی در مدارس ابتدائی، ارائه الگویی جهت مستندسازی تجربیات آموزگاران می‌تواند یک ابزار قدرتمند برای بهبود این درس و فرآیند آموزش و یادگیری باشد. نتیجه‌گیری: این الگو می‌تواند به معلمان کمک کند تا تجربیات خود را بهبود بخشیده و از مطالبی که در کلاس‌های خود تدریس می‌کنند بهره بیشتری ببرند. این تجربیات به تطبیق ماده درسی با نیازهای ویژه دانش‌آموزان کمک کند و به توسعه روش‌های آموزشی مؤثر و شفاف منجر شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        11 - واکاوی تجربه زیسته دانشجویان بزرگسال از تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی
        حاتم عبدالهی پور علیرضا قاسمی زاد امین باقری کراچی پری مشایخ
        هدف: یادگیری در هر سنی می‌تواند مفید و مؤثر باشد و افراد بزرگسال نیز می‌توانند از آموزش عالی بهره‌مند شوند. هدف اصلی این پژوهش واکاوی تجربه زیسته دانشجویان بزرگسال از تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی بود. روش: در روش تحقیق از روش کیفی تحلیل مضمون استفاده شد. مشارکت کنندگان چکیده کامل
        هدف: یادگیری در هر سنی می‌تواند مفید و مؤثر باشد و افراد بزرگسال نیز می‌توانند از آموزش عالی بهره‌مند شوند. هدف اصلی این پژوهش واکاوی تجربه زیسته دانشجویان بزرگسال از تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی بود. روش: در روش تحقیق از روش کیفی تحلیل مضمون استفاده شد. مشارکت کنندگان، دانشجویان بزرگسال تحصیلات تکمیلی و بازنشستگان در حال تحصیل در دانشگاه بودند که به شیوه نمونه گیری هدفمند ملاک مدار 23 نفر از بین آن ها انتخاب شدند. ملاک انتخاب مشارکت کنندگان داشتن تجربه لازم در در زمینه آموزش بزرگسالان و بودن در زمره دانشجوی بزرگسال و یا بازنشسته تحصیلات تکمیلی بود. معیار انتخاب نمونه گیری اشباع نظری داده ها بود. اعتبار یابی پژوهش با استفاده از چهار معیار قابلیت اعتبار(باورپذیری)، بی طرفی (تأئیدپذیری)، قابلیت اطمینان (سازگاری)، و قابلیت کاربرد (انتقال پذیری) انجام شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که چارچوب مفهومی آموزش عالی بزرگسالان از 3 بعد(کلیدی، محتوایی و اجرایی) و 20 ملاک (تعلق خاطر،آزادی عمل و تکریم، خودآگاهی، گروه محوری، انگیزه بخشی، ابراز وجود، مهارت محوری، ارتباطات، یادگیری مادام العمر، انعطاف، ارزشیابی و مرشدیت، نیازمحوری، هدفگذاری، سیاستگذاری، بستر سازی، خلق محتوا، اجرا و ارزیابی ) تشکیل شده است. نتیجه گیری: توجه به ابعاد و ملاک های کشف شده در این تحقیق راه را برای ایجاد آموزش عالی بزرگسالان و حساسیت لازم در این عرصه را فراهم می آورد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        12 - تدوین الگوی عوامل موثر بر جذب، نگهداشت و سازماندهی منابع نیروی انسانی آموزش و پرورش خراسان شمالی
        مهدی عمرانی رویا افراسیابی محبوبه سلیمان پورعمران
        هدف: هدف پژوهش حاضر تدوین و بررسی الگوی عوامل موثر بر جذب، نگهداشت و سازماندهی منابع نیروی انسانی آموزش و پرورش خراسان شمالی بود. روش: روش پژوهش حاضر، از نوع تحقیقات اکتشافی بود که ماهیت کیفی دارد. در این پژوهش با استفاده از نظریه داده بنیاد و انجام مصاحبه، مولفه¬های چکیده کامل
        هدف: هدف پژوهش حاضر تدوین و بررسی الگوی عوامل موثر بر جذب، نگهداشت و سازماندهی منابع نیروی انسانی آموزش و پرورش خراسان شمالی بود. روش: روش پژوهش حاضر، از نوع تحقیقات اکتشافی بود که ماهیت کیفی دارد. در این پژوهش با استفاده از نظریه داده بنیاد و انجام مصاحبه، مولفه¬های جذب، نگهداشت و سازماندهی منابع نیروی انسانی استخراج گردید. جامعه پژوهش شامل مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش خراسان شمالی بود که در بازه زمانی 1402-1401 مشغول به فعالیت بودند. روش نمونه گیری پژوهش حاضر، نمونه گیری هدفمند بود که در نهایت بر اساس اشباع نظری 12 نفر به عنوان نمونه شرکت کردند. یافته ها: شرایط علی جذب، نگهداشت و سازماندهی منابع نیروی انسانی آموزش و پرورش شامل علل فردی، علل اجتماعی و علل سازمانی؛ پیامدهای جذب، نگهداشت و سازماندهی منابع نیروی انسانی آموزش و پرورش شامل پیامدهای سازمانی، پیامدهای فردی و پیامدهای فراسازمانی؛ شرایط زمینه ای جذب، نگهداشت و سازماندهی منابع نیروی انسانی شامل زیرساخت ها و فراهم بودن شرایط حمایتی؛ شرایط مداخله گر جذب، نگهداشت و سازماندهی منابع نیروی انسانی شامل شرایط شغلی، شرایط سازمانی، شرایط جهانی و شرایط کارکنان؛ راهبردهای جذب، نگهداشت و سازماندهی منابع نیروی انسانی شامل بهبود مدیریت منابع انسانی و راهبردهای توانمندسازی منابع انسانی می باشند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده، برنامه ریزان نیروی انسانی در استان خراسان شمالی جهت جذب و ارتقای نیروهای خود باید به این ابعاد و مولفه ها توجه کنند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        13 - شناسایی ابعاد و مؤلفه های به اشتراک گذاری تجارب مدیریتی در مدارس ابتدایی
        مریم محمدی نادرقلی قورچیان فرهاد شفیع پور مطلق محمد صاحب الزمانی
        هدف: هدف تحقیق حاضر شناسایی ابعاد و مؤلفه های به اشتراک گذاری تجارب مدیریت در مدارس ابتدایی به منظور ارائه یک مدل بوده است. روش: روش تحقیق از حیث هدف، کاربردی و به لحاظ روش توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی استان مرکزی در سال چکیده کامل
        هدف: هدف تحقیق حاضر شناسایی ابعاد و مؤلفه های به اشتراک گذاری تجارب مدیریت در مدارس ابتدایی به منظور ارائه یک مدل بوده است. روش: روش تحقیق از حیث هدف، کاربردی و به لحاظ روش توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی استان مرکزی در سال 1402-1401 به تعداد 209 نفر بود. برای انتحاب نمونه از شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته ابعاد به اشتراک گذاری تجارب مدیریت در مدارس ابتدایی شامل 253 گویه بود. روایی آن بر اساس نظر خبرگان تایید شد و ضریب اعتبار آن به روش آلفای کرونباخ برابر 94/0 بدست آمد. تحلیل داده ها بر اساس آزمون ها همبستگی پیرسون و مدل یابی معادلات ساختاری صورت پذیرفت. یافته ها: نتایج نشان داد بین وضع موجود و مطلوب مؤلفه های یادگیری سازمانی(همکاری های گروهی، درگیری شغلی، انگیزه شغلی، اعتماد سازمانی، بازنگری در ارزشیابی مدیران، جوّ سازمانی، مدیریت دانش، امنیت شغلی، تعهد سازمانی، و یادگیری سازمانی) تفاوت معناداری در سطح 01/0P≤ معنادار وجود دارد. نتیجه گیری: یکی از مهمترین شاخص های اثربخشی مدیران در مدارس، به اشتراک گذاری تجارب مدیریتی است که مسئولان ارشد آموزش و پرورش می توانند با استفاده از مولفه های همکاری های گروهی، درگیری شغلی، انگیزه شغلی، اعتماد سازمانی، بازنگری در ارزشیابی مدیران، جوّ سازمانی، مدیریت دانش، امنیت شغلی، تعهد سازمانی، و یادگیری سازمانی به این امر مهم کمک کنند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        14 - طراحی مدل مدرسه امن برای مدارس ابتدایی استان آذربایجان غربی
        منیره مقدم جعفر قهرمانی محمد حسنی
        هدف: ایمنی یک نیاز اساسی برای همه افراد، از جمله مدیران، معلمان و دانش آموزان است و نگرانی های والدین از عدم ایمن بودن مدارس یکی از چالش های آموزش و پروزش که نظر محققان، صاحبنظران و دست اندرکاران نظام های آموزشی را به خود جلب کرده است. از این رو، هدف تحقيق حاضر طراحی چکیده کامل
        هدف: ایمنی یک نیاز اساسی برای همه افراد، از جمله مدیران، معلمان و دانش آموزان است و نگرانی های والدین از عدم ایمن بودن مدارس یکی از چالش های آموزش و پروزش که نظر محققان، صاحبنظران و دست اندرکاران نظام های آموزشی را به خود جلب کرده است. از این رو، هدف تحقيق حاضر طراحی مدل مدرسه امن برای مدارس ابتدیی بود. روش: روش تحقیق کیفی با استفاده از رویکرد پدیدارشناختی بود. مشارکت کنندگان تحقیق حاضر، مدیران و معلمان مدارس ابتدایی استان آذربایجان غربی بودند که با رویکرد نمونه گیری هدفمند با تکنیک معیار، 20 نفر برای شناسایی ادراکات و دیدگاه آن ها نسبت به مدرسه امن انتخاب شدند. انتخاب مشارکت کنندگان بر مبنای اشباع نظری و ابزار مورد استفاده جهت جمع آوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. برای بررسی اعتبار اولیه اطلاعات از معیارهای قابل قبول بودن و قابلیت اعتماد بودن داده های کیفی استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل تم استفاد شد. پس از کد گذاری داده ها،57 مضمون پایه، 5 مضمون سازمان دهنده و یک مضمون فراگیر استخراج شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد برخی از مولفه های مدرسه امن در مدارس ابتدایی استان آذربایجان غربی شامل امنیت فیزیکی، امنیت عاطفی-روانشناختی، روابط سالم اجتماعی درون مدرسه، امنیت محیطی و عدم خشونت معلم می باشد. نتیجه گیری: برای افزایش امنیت مدارس ابتدایی به همه مولفه های مدرسه امن از جمله امنیت فیزیکی، امنیت عاطفی-روانشناختی، روابط سالم درون مدرسه، امنیت محیطی و عدم خشونت معلم توجه شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        15 - شناسایی عوامل موثر بر توسعه یادگیری الکترونیکی در دانشگاه ها با تکیه بر فناوری‌های نوین
        کبری  داودی کیومرث خطیرپاشا مریم تقوایی
        هدف: فضای مجازی محیطی مشتمل بر شبکه‌های رایانه‌ای، رسانه‌های ارتباطی و کاربرانی است که به تبادل داده‌ها و اطلاعات می‌پردازند. یکی از تغییرات مهم در این زمینه شکل‌گیری یادگیری الکترونیک می‌باشد. تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر توسعه یادگیری الکترونیکی با تکیه بر چکیده کامل
        هدف: فضای مجازی محیطی مشتمل بر شبکه‌های رایانه‌ای، رسانه‌های ارتباطی و کاربرانی است که به تبادل داده‌ها و اطلاعات می‌پردازند. یکی از تغییرات مهم در این زمینه شکل‌گیری یادگیری الکترونیک می‌باشد. تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر توسعه یادگیری الکترونیکی با تکیه بر فناوری‌های نوین از دیدگاه اساتید انجام شده است. روش: تحقيق حاضر برمبناي هدف از نوع تحقيقات كاربردي، برمبناي نحوه گردآوري داده‌ها، از نوع تحقيق توصيفي پیمایشی و از نظر ماهیت داده‌ها، کمی است. در چارچوب روش پیشنهادی ابتدا روایی و پایایی پرسشنامه مربوط به یادگیری الکترونیک بررسی شده و پس از تایید، در بین نمونه آماری شامل اساتید دانشگاه های استان سمنان توزیع گردید. پس از جمع‌آوری و آماده‌سازی داده‌های پرسشنامه، ابتدا به توصيف آماری ويژگي¬های جمعيت¬شناختي نمونه مورد مطالعه پرداخته شده و برای تحلیل داده ها از آزمون نرمال بودن، آزمون همبستگی و آزمون فریدمن استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد مقدار ضريب همبستگي اسپيرمن برای متغیر عوامل «تکنولوژیک» برابر با 0.50، برای عوامل «فرهنگی – اجتماعی» برابر با 0.473، برای عوامل «آموزشی» برابر با 0.512 و برای عوامل «سازمانی» برابر با 0.488 و در سطح خطاي کمتر از 05/0 معنادار بود. لذا نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن نشان داد که از دیدگاه اساتید، کلیه عوامل «تکنولوژیک»، «فرهنگی – اجتماعی»، «آموزشی» و «سازمانی» در توسعه یادگیری الکترونیک تأثیر معنادار دارند. اساس نتایج آزمون فریدمن، از دیدگاه اساتید، به ترتیب عوامل«فرهنگی – اجتماعی» با میانگین 3.86، بیشترین تاثیر را بر توسعه یادگیری الکترونیکی مبتنی بر فناوری های نوین در دانشگاه‌های استان سمنان دارند. نتیجه گیری: با شناسایی عوامل موثر بر پذیرش یادگیری الکترونیکی، ارائه خدمات بهتر برای آموزش الکترونیکی مفیدتر خواهد بود. پرونده مقاله