تدوین الگوی عوامل موثر بر جذب، نگهداشت و سازماندهی منابع نیروی انسانی آموزش و پرورش خراسان شمالی
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشمهدی عمرانی 1 , رویا افراسیابی 2 , محبوبه سلیمان پورعمران 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران.
2 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران.
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
کلید واژه: جذب, نگهداشت, سازماندهی, نیروی انسانی آموزش و پرورش.,
چکیده مقاله :
هدف: هدف پژوهش حاضر تدوین و بررسی الگوی عوامل موثر بر جذب، نگهداشت و سازماندهی منابع نیروی انسانی آموزش و پرورش خراسان شمالی بود. روش: روش پژوهش حاضر، از نوع تحقیقات اکتشافی بود که ماهیت کیفی دارد. در این پژوهش با استفاده از نظریه داده بنیاد و انجام مصاحبه، مولفه¬های جذب، نگهداشت و سازماندهی منابع نیروی انسانی استخراج گردید. جامعه پژوهش شامل مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش خراسان شمالی بود که در بازه زمانی 1402-1401 مشغول به فعالیت بودند. روش نمونه گیری پژوهش حاضر، نمونه گیری هدفمند بود که در نهایت بر اساس اشباع نظری 12 نفر به عنوان نمونه شرکت کردند. یافته ها: شرایط علی جذب، نگهداشت و سازماندهی منابع نیروی انسانی آموزش و پرورش شامل علل فردی، علل اجتماعی و علل سازمانی؛ پیامدهای جذب، نگهداشت و سازماندهی منابع نیروی انسانی آموزش و پرورش شامل پیامدهای سازمانی، پیامدهای فردی و پیامدهای فراسازمانی؛ شرایط زمینه ای جذب، نگهداشت و سازماندهی منابع نیروی انسانی شامل زیرساخت ها و فراهم بودن شرایط حمایتی؛ شرایط مداخله گر جذب، نگهداشت و سازماندهی منابع نیروی انسانی شامل شرایط شغلی، شرایط سازمانی، شرایط جهانی و شرایط کارکنان؛ راهبردهای جذب، نگهداشت و سازماندهی منابع نیروی انسانی شامل بهبود مدیریت منابع انسانی و راهبردهای توانمندسازی منابع انسانی می باشند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده، برنامه ریزان نیروی انسانی در استان خراسان شمالی جهت جذب و ارتقای نیروهای خود باید به این ابعاد و مولفه ها توجه کنند.
Purpose: The purpose of the current research was to compile and examine the model of factors affecting the recruitment, maintenance and organization of human resources for education and training in North Khorasan. Method: The method of the current research was an exploratory research that has a qualitative nature. In this research, the components of attracting, maintaining and organizing human resources were extracted by using the foundational data theory and conducting interviews. The research community included managers and education experts of North Khorasan who were active in the period of 1401-1402. The sampling method of the present research was purposive sampling, and finally, based on theoretical saturation, 12 people participated as a sample. Findings: The findings of the research showed that the causal conditions of attracting, maintaining and organizing the human resources of education and training include individual causes, social causes and organizational causes; The consequences of attracting, maintaining and organizing the human resources of education and training, including organizational consequences, individual consequences and extra-organizational consequences; Background conditions for attracting, maintaining and organizing human resources, including infrastructure and the availability of supporting conditions; Intervening conditions for recruiting, maintaining and organizing human resources for education and training, including job conditions, organizational conditions, global conditions and employee conditions; Strategies for attracting, maintaining and organizing human resources include improving human resource management and human resource empowerment strategies. Conclusion: According to the obtained results, human resources planners in North Khorasan province should pay attention to these dimensions and components in order to attract and improve their forces.