ارتباط بین عناصر و مولفههای رهبری مراقبتی مدیران مدارس استان مازندران
محورهای موضوعی : آموزش عالیمحمدحسین مرادی گردشی 1 , رضا یوسفی سعیدآبادی 2 , مریم تقوایی یزدی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری ، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
2 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری ، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
3 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری ، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
کلید واژه: رهبری مراقبتی, مدیران مدارس, رهبری,
چکیده مقاله :
هدف: هدف از پژوهش حاضر ارتباط بین ابعاد و زیرمولفه های رهبری مراقبتی مدیران مدارس استان مازندران بود. روش: روش پژوهش توصیفی ازنوع همبستگی (کمی) بود. جامعه آماری شامل مدیران و معاونین ادارات آموزش و پرورش و مدیران دبیرستان های استان مازندران در سال تحصیلی 1400-1401 که دارای حکم رسمی بوده و تعداد آن ها 1412 نفر بود. حجم نمونه به روش خوشه ای و طبقه ای براساس سمت، با استفاده از جدول کرجسی مورگان به تعداد 306 نفر تعیین شد. روش جمع آوری اطلاعات به روش کتابخانه ای و ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه محقق ساخته بود که سؤالات آن برگرفته از داده های حاصل از مصاحبه بوده است. روایی پرسشنامه به دو روش صوری و محتوایی مورد تایید قرار گرفت. هم چنین ضریب پایایی با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ برای تمامی ابعاد و مولفه های پرسشنامه به صورت استاندارد بود. در تجزیه وتحلیل داده ها از روش مدلیابی معادلات ساختاری از نرمافزارهای SPSS و LISREL استفاده شده است. یافته ها: بین ابعاد و مولفههای رهبری مراقبتی مدیران مدارس در استان مازندران اثر مثبت و معنی داری وجود دارد که این ابعاد و مولفهها میتوانند رهبری مراقبتی مدیران مدارس در استان مازندران را تبیین و پیشبینی کنند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج، می توان بیان کرد مدیران مدارس که مسئولیت اداره مدارس ارائه دهنده آموزش را بر عهده دارند باید بتوانند با تلاش برای دست یابی به بهترین ها به شیوه ای موثر و کارآمد بدون اتلاف منابع مالی، انسانی و غیره به این خواسته متقاضیان آموزش پاسخ دهند.
Purpose: The purpose of this research was the relationship between the dimensions and sub-components of caring leadership of school principals in Mazandaran province. Method: The descriptive research method was correlational (quantitative). The statistical population includes directors and deputy directors of education departments and directors of high schools in Mazandaran province in the academic year 1400-1401, which has an official decree, and their number was 1412. The sample size was determined by the cluster and stratified method based on position, using Morgan's Kargesi table, with the number of 306 people, the data collection method was the library method, and the measurement tool included a researcher-made questionnaire, which its questions were taken from the data obtained from the interview. The validity of the questionnaire was confirmed by both formal and content methods. Also, the reliability coefficient using Cronbach's alpha test for all dimensions and components of the questionnaire was standard. The structural equation modeling method of SPSS and LISREL software was used for data analysis. Findings: The findings showed that there is a positive and significant effect between the dimensions and components of caring leadership of school principals in Mazandaran province. Conclusion: According to the results, it can be said that the school administrators who are responsible for the management of the schools that provide education should be able to achieve the best in an effective and efficient manner without wasting financial resources, humane, etc. to respond to this demand of education applicants.
دهقانی زاده، مرضیه و دستاران، محمود. (1398). تاثیر رهبری حمایتی و ویژگیهای شغل بر روی بیگانگی شغلی (مورد مطالعه: کارکنان آموزش وپرورش استان کهگیلویه و بویر احمد). دومین کنفرانس بین المللی توسعه و ترویج علوم انسانی در جامعه، تهران.
رحیمی نژاد، سیدپیمان و گل پرور، محسن. (1398) کارکردهای رهبری اخلاقی و رهبری حمایتی برای سرمایه روان شناختی و اثربخشی سازمانی، نشریه اخلاق در علوم و فناوری، 14 (1): 26- 34 .
سلیمی، اکبر. (1392). بررسی رابطه بین سبک رهبری حمایتی وتوانمندسازی روانشناختی کارکنان مرزبانی (موردمطالعه: هنگ مرزی نهبندان)، پژوهشنامه مطالعات مرزی، 1 (1): 127-147.
شیربگی، ناصر. امجدزبردست، محمد و امانی، سعادت. (1395). بررسی میزان خودبهسازی رهبری مدیران مدارس و ارتباط آن با عوامل انگیزشی و مهارتهای خودتنظیمی، مدیریت و برنامه ریزی در نظامهای آموزشی، 9 (2): 111-130.
میثاقی، ابراهیم. سعدیپور، اسماعیل. درتاج، فریبرز و معتمدی، عبدالله. (1399). مدل ساختاری سبک نظارتی و اعتیاد به شبکههای اجتماعی با میانجیگری شکاف نسلی (مورد مطالعه: جوانان شهر تهران)، پژوهشهای ارتباطی، 27 (4): 61-93.
نظری، علی. حسنی، رفیق و شیربگی، ناصر. (1399). ارائه الگوی بومی رهبری مراقبتی مدیران مدارس، اندیشه های نوین تربیتی، 16 (1): 152-121.
نظری، علی. حسنی، رفیق و شیربگی، ناصر. (1397). رهبری مراقبتی مدیران مدارس: تحلیل اکتشافی، مدیریت مدرسه، 6 (2): 324-305.
نوراد صدیق، میترا. نوه ابراهیم، عبدالرحیم. آراسته، حمیدرضا و زین آبادی، حسن رضا. (1396). واکاوی رتبه بندی و ارائه الگوی مؤلفه های شناسایی مدیران مستعد مدارس غیردولتی شهر تهران، رهیافتی نو در مدیری آموزشی، 20 (1): 28-1.
Bourini, I. (2021). The Effect of Supportive Leader on Employees’ Absorptive Capacity Towards Innovative Behaviour. International Journal of Innovation Management, 25 (1): 125-141.
Carter, S. C. (2012). No excuses: Lessons from 21 high-performing, high-poverty schools. Washington, DC: The Heritage Foundation.
Eren, Z. (2020). Complexity Leadership. in A Handbook of Leadership Styles. Edited by Ozgür Demirtaş, O. & Karaca, M. UK: Cambridge Scholars Publishing.
Kıral E. (2020). Excellent Leadership Theory in Education1, Journal of Educational Leadership and Policy Studies, 4(1): 521-533.
Kıral, E. & Başaran, R. (2018). Academic Leadership. in Vocational Identity and Career Construction in Education. Edited by Fidan, T. IGI Global.
Goulding, A. & Walton, J. G. (2014). Distributed leadership and library service innovation, Advances in Librarianship, 38: 37-81.
Oketch B. C. & Ruth Komunda, T. (2020). Supportive Leadership Style and Staff Motivation in Private Universities in Uganda: Case of Kampala International University, International Research Journal, 20(10): 1-9.
Murphy, J. & Torres, D. (2014). Creating productive cultures in schools for students, teachers, and parents, Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
Nell, K. R. (2012). Balancing accountability with caring relationships: The influence of leadership styles on the behaviors of secondary school administrators (Doctoral dissertation),Temple University.
Yavuz, O. (2016). Educational leadership and comprehensive Reform for improving Equity and Access for all, International Journal of Educational Policy & Leadership,11(10): 1-21.
_||_