آخرین اخبار نشریه
    رهبری و مدیریت آموزشی ( علمی پژوهشی )
  • شماره های پیشین

  • معرفي نشريه
    علمی

    فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی به صاحب امتیازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار ازجمله مجلات علمی دارای امتیاز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشد. 

    فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی در ارزیابی سال 1402 کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، موفق به کسب رتبه (ب) شده است.

     پژوهشگر گرامی:

    براساس دستورالعمل اجرایی حمایت مالی نشریات علمی دانشگاه آزاد اسلامی (10/62815-98/10/04) مقرر گردید در صورت تایید اولیه توسط سردبیر، بابت ارسال هرمقاله جهت داوری مبلغ 1/500/000 ریال و پس از تایید نهایی، مبلغ 3/500/000 ریال دیگر جهت چاپ مقاله از مولفان محترم دریافت گردد. (لازم بذکر است در صورتی که مقاله از طرف داوران محترم مردود اعلام شود مبلغ 1/500/000 ریال اولیه قابل بازگشت به مولف نمی باشد.)

    شماره حساب: 4407119277091   بانک قرض الحسنه مهر ایران گرمسار شعبه 4407دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار

     شماره کارت: 6063737005153919

    شبا:  ir040600440701100927709001

     این نشریه با احترام به قوانین اخلاق در نشریات، تابع قوانین کمیته اخلاق در انتشار (COPE) می باشد و از آیین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می نماید. COPE

    راهبرد اصلی این نشریه دسترسی آزاد و بدون محدودیت (Open Access) به محتوی تمام مقالات چاپ شده می باشد.

     


    آخرین مقالات منتشر شده

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - اعتباربخشی ابعاد و مؤلفه های الگوی برنامه درسی مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده در نظام آموزش ابتدایی
      سمیه حقیقت حمیدرضا معتمد علیرضا قاسمی زاد
      شماره 4 , دوره 17 , زمستان 1402
      هدف: پژوهش حاضر با هدف اعتباربخشی ابعاد و مؤلفه های الگوی برنامه درسی مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده در نظام آموزش ابتدایی به انجام رسید. روش: روش پژوهش حاضر، کمی و پیمایشی بود. جامعه آماری شامل 130 نفر از افراد مطلع در حوزه واقعیت افزوده (برنامه ریزان درسی، معلمان، کا چکیده کامل
      هدف: پژوهش حاضر با هدف اعتباربخشی ابعاد و مؤلفه های الگوی برنامه درسی مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده در نظام آموزش ابتدایی به انجام رسید. روش: روش پژوهش حاضر، کمی و پیمایشی بود. جامعه آماری شامل 130 نفر از افراد مطلع در حوزه واقعیت افزوده (برنامه ریزان درسی، معلمان، کارشناسان و تکنولوژیست آموزشی) بودند که اطلاعات مورد نیاز پژوهشگر را در اختیار داشتند. با توجه به محدود بودن جامعه آماری، همه آنها با استفاده از روش نمونه گیری سرشماری به عنوان نمونه انتخاب شدند. گردآوری داده ها در این تحقیق پرسشنامه بود که از کدهای استخراج شده بخش کیفی تهیه شد، که شامل 17 گویه بود. روایی آن از طریق روایی واگرا و همگرا و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ و با ضریب 7/. برآورد گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی و از طریق نرم افزار Smart PLS 3 انجام گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد که بر اساس شاخصه هاي برازش بدست آمده، مدل روابط بین مؤلفه ها و عامل هاي مربوط به آن ها داراي برازش مناسب می باشد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که فناوری واقعیت افزده به عنوان یک ابزار الکترونیکی، در عنصر ارزشیابی برنامه درسی دوره ابتدایی، کاربرد زیادی دارد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - واکاوی راهبردهای ایجاد دانشگاه کارآفرین در راستای سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی: با استفاده از یک رویکرد آمیخته
      سمیه آقاشیری مرضیه حیدری
      شماره 4 , دوره 17 , زمستان 1402
      هدف: این پژوهش با هدف واکاوی راهبردهای ایجاد دانشگاه کارآفرین در راستای سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی انجام‌ شده است. روش: روش تحقیق، روش آمیخته (کیفی و کمی) بود که در بخش کیفی از فراترکیب و در بخش کمی از روش توصیفی همبستگی استفاده شد. جامعه آماری بخش کیفی شامل چکیده کامل
      هدف: این پژوهش با هدف واکاوی راهبردهای ایجاد دانشگاه کارآفرین در راستای سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی انجام‌ شده است. روش: روش تحقیق، روش آمیخته (کیفی و کمی) بود که در بخش کیفی از فراترکیب و در بخش کمی از روش توصیفی همبستگی استفاده شد. جامعه آماری بخش کیفی شامل مطالعات متعدد داخلی و خارجی بود که پس از غربال مطالعات فوق، 20 مطالعه در قالب روش نمونه‌گیری هدفمند را در بر می گرفت. روایی در شیوه کیفی از روش مثلث سازی و در شیوه کمی از طریق شیوه محتوایی از نوع صوری (با تائید چند نفر از اساتید دانشگاه) انجام شد که پس از اصلاحات مورد نظر، مورد تائید قرار گرفتند. افزون بر این، پایایی در رویکرد فراترکیب (کیفی)، بر مبنای شاخص‌های لينكلن و گوبا (1985) انجام شد. جهت تحلیل یافته‌های این مطالعه در بخش کیفی از اسنادکاوی به دلیل استفاده از رویکرد فراترکیب در قالب استخراج مفاهیم و کدهای مفهومی و تبدیل به ابعاد مدل مورد نظر؛ حاصل از مطالعات مختلف و اسناد احتمالی بالادستی با تأکید بر مطالعات داخلی و خارجی پیرامون سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی استفاده شد. همچنین جامعه آماری در بخش کمی، کلیه اساتید و خبرگان فعال حوزه کارآفرینی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز و واحدهای تابعه در سطح استان به تعداد 111 نفر یودند که از طریق تمام شماری انتخاب شدند. یافته ها: عوامل خلاقانه- فناورانه، عوامل سازمانی، عوامل زیرساختی- اجتماعی و عوامل مالی- اقتصادی به‌عنوان راهبردهای ایجاد دانشگاه کارآفرین در راستای سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی تشخیص داده شدند. نتیجه گیری: جهت توسعه مسیر کارآفرینی در دانشگاه کارآفرین و متناسب با سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد، توجه بیشتر به خلاقیت و بهره بردن از فناوری‌های نوین به ویژه در یادگیری و درک مطالب درسی؛ فراهم کردن بسترهای لازم درزمینه رشد کارآفرینی در بخش‌های مختلف و البته تأکید بر شاخص‌های مهم منابع مالی و اقتصادی در راستای عملیاتی کردن سند تحول لازم و ضروری می باشد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - طراحی و اعتبار سنجی الگوی توسعه فناوری اطلاعات به منظور آموزش و ترویج مدیریت دانش و سواد اطلاعاتی برای مدیران مدارس
      احسان محمدزاده نورالدین میرزایی نقی کمالی
      شماره 4 , دوره 17 , زمستان 1402
      هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبار بخشی الگوی توسعه فناوری اطلاعات به منظور آموزش و ترویج مدیریت دانش و سواد اطلاعاتی برای مدیران مدارس انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها آمیخته می باشد. جامعه آماري در بخش کیفی افراد صاحب نظر د چکیده کامل
      هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبار بخشی الگوی توسعه فناوری اطلاعات به منظور آموزش و ترویج مدیریت دانش و سواد اطلاعاتی برای مدیران مدارس انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها آمیخته می باشد. جامعه آماري در بخش کیفی افراد صاحب نظر در حوزه مدیریت و فناوری اطلاعات و ارتباطات بودند. نمونه ها با روش هدفمند انتخاب و مصاحبه نیمه ساختارمند تا اشباع نظری با آنها انجام شد. همچنین جامعه آماری در بخش کمی را تمامی مدیران آموزش و پرورش استان البرز تشکیل دادند، که در سال تحصیلی (۱۳۹۷)، اشتغال داشتند و جمعاً نمونه‌ای به حجم 400 نفر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تصادفی انتخاب شد. براي جمع آوري اطلاعات مورد نیاز از روش کتابخانه ای برای بررسی متون، از روش میدانی، برای انجام بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختارمند و برای بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. یافته ها: یافته ها حاکی از آن بود که پنج عامل مؤثر بر آموزش و توانمندسازی مدیران شناسایی شد. که بر اساس ضرایب مسیر؛ متغیر تدوین سیاست ها و راهبردهای مدیریت دانش در رتبه اول؛ متغیر آموزش و توانمندسازی مدیران در رتبه دوم؛ متغیر تغییر در فرهنگ سازمانی و ساختاری در رتبه سوم و متغیر حمایت مدیریت و رهبری در رتبه چهارم و متغیر توسعه فناوری اطلاعات در رتبه پنجم قرار دارد. مقدار GOF با مقدار 592/0 محاسبه شده که بالاتر از مقدار ملاک 3/0 است و نشان از توان مناسب مدل در پیش بینی متغیر مکنون درون زای مدل دارد. نتیجه گیری: توسعه فناوری اطلاعات با آموزش و ترویج مدیریت دانش و سواد اطلاعاتی مدیران تأثیر مثبت و مستقیم دارد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      4 - ارائه الگوی مدرسه کارآفرین و رابطه آن با تاب‌آوری تحصیلی دانش‌آموزان
      طیبه شاه رستم بیگ عصمت   مسعودی ندوشن زهرا طالب
      شماره 4 , دوره 17 , زمستان 1402
      هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی مدرسه کارآفرین و بررسی رابطه آن با تاب آوری تحصیلی در ایران می باشد. روش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت، توصیفی - اکتشافی و جزء تحقیقات آمیخته (کیفی و کمی) است. در بخش کیفی استخراج ابعاد و مضامین پژوهش(مؤلفه های کار چکیده کامل
      هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی مدرسه کارآفرین و بررسی رابطه آن با تاب آوری تحصیلی در ایران می باشد. روش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت، توصیفی - اکتشافی و جزء تحقیقات آمیخته (کیفی و کمی) است. در بخش کیفی استخراج ابعاد و مضامین پژوهش(مؤلفه های کارآفرینی) و (مؤلفه های تاب آوری تحصیلی) با استفاده از الگوی شش مرحله ای سنتزپژوهی روبرتس صورت گرفت و اعتبار تحلیل داده ها با معیار قابلیت اعتماد داده ها مورد تأیید واقع شد. بدین منظور کلیه پژوهش های داخلی و خارجی صورت گرفته در 15سال اخیر(2009-2024) با موضوع آموزش کارآفرینی که در پایگاههای اطلاعاتی وجود داشتند شناسایی و استخراج شدند. همچنین پس از انتخاب 18 نفر از خبرگان حوزه آموزش کارآفرینی با روش نمونه گیری هدفمند و مصاحبه نیمه ساختار یافته، داده ها گردآوری و سپس تجزیه و تحلیل شدند. همچنین جامعه بخش کمی شامل 102 نفر از کارآفرینان و اساتید علوم تربیتی و مشاوره و خبرگان بودند. برای تحلیل داده ها از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و مدل معادلات ساختاری با نرم افزار Smart PLS نسخه 4 و تحلیل آماری به کمک نرم افزار spss نسخه 27 استفاده شد. یافته‌ها: بر اساس نتایج بدست آمده، الگوی جهانی آموزش کارآفرینی دارای 8 بعد شامل اهداف، محتوای کارآفرینانه، مدیریت، کیفیت معلمان و اساتید، راهبردهای یاددهی – یادگیری، ابزار آموزشی، شرایط زمینه ای و ارزشیابی و 60 شاخص است. نتیجه‌گیری: الگوی مدرسه کارآفرین می‌تواند در تاب آوری تحصیلی دانش آموزان مؤثر واقع شود. لذا برنامه‌ریزان نظام آموزشی با توجه به یافته‌های این پژوهش می‌توانند در جهت توسعه تاب آوری تحصیلی اقدامات مؤثری انجام دهند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      5 - تحلیل محتوای کتاب جامعه‌شناسی دوره دوم متوسطه بر اساس میزان توجه به مولفه‌های شایستگی فرهنگی
      مریم افضل خانی
      شماره 4 , دوره 17 , زمستان 1402
      هدف: هدف تحقیق حاضر تحلیل محتوای کتاب های جامعه شناسی دوره دوم متوسطه از نظر میزان توجه به مولفه-های شایستگی فرهنگی است. روش: تحقیق حاضر با استفاده از روش آنتروپی شانون انجام شده است. جامعه پژوهشی شامل کتاب های جامعه شناسی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم علوم انسانی بوده ا چکیده کامل
      هدف: هدف تحقیق حاضر تحلیل محتوای کتاب های جامعه شناسی دوره دوم متوسطه از نظر میزان توجه به مولفه-های شایستگی فرهنگی است. روش: تحقیق حاضر با استفاده از روش آنتروپی شانون انجام شده است. جامعه پژوهشی شامل کتاب های جامعه شناسی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم علوم انسانی بوده است. با توجه به ماهیت پژوهش و محدودیت جامعه از نمونه گیری صرف نظر و کل جامعه برای نمونه انتخاب شده است. ابزار اندازه گیری، چک لیست محقق ساخته مشتمل بر چهار مولفه از اصلی ترین مولفه های شایستگی فرهنگی است که روایی آن با استفاده از داوری تخصصی، تایید و پایایی آن با روش اسکات 95/0 محاسبه شده است. یافته ها: بر اساس یافته های پژوهش، کتاب های جامعه شناسی دوره دوم متوسطه 893 مرتبه به مولفه های شایستگی فرهنگی توجه کرده اند و ضریب اهمیت آن در مولفه های شایستگی فردی، تحصیلی، مذهبی و محیطی به ترتیب 2398/0، 2549/0 ، 2547/0 و 2518/0 بوده است. توجه به مولفه های شایستگی فرهنگی در کتاب جامعه شناسی دوره دوم متوسط در حد متوسط ارزیابی شد. نتیجه کلی تحلیل محتوا نشان داد که اگرچه در کتاب های جامعه شناسی دوره دوم متوسطه به ویژگی های شایستگی فرهنگی توجه شده است، اما میزان توجه به مؤلفه های شایستگی فرهنگی در دروس مختلف نامتوازن است. در برخی از دروس به برخی از مولفه ها توجه بسیار کم شده است و همین امر موجب عدم آگاهی دانش آموزان از این مؤلفه ها می شود. نتیجه گیری: توجه متوازن به مولفه های شایستگی فرهنگی که با هم تفاوت دارند لازم است. وضعیت فعلی آموزش مولفه های شایستگی فرهنگی از جامعیت کافی برخوردار نیست. پیشنهاد می کنیم با توجه به اهمیت موضوع، با رعایت اصول سازمان دهی محتوا، اصل توازن رعایت شود. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      6 - اعتبار بخشی الگوی آموزش مهارت های اجتماعی دانش آموزان دوره ابتدایی
      فروغ   هاشمی سیداحمد هاشمی عباس قلتاش
      شماره 4 , دوره 17 , زمستان 1402
      هدف: هدف از تحقیق حاضر، اعتباربخشی الگوی آموزش مهارت های اجتماعی دانش آموزان دوره ابتدایی بود. روش: تحقیق حاضر، با توجه به ماهیت آن از حیث هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی محسوب می شود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی استان فارس بود. روش نمو چکیده کامل
      هدف: هدف از تحقیق حاضر، اعتباربخشی الگوی آموزش مهارت های اجتماعی دانش آموزان دوره ابتدایی بود. روش: تحقیق حاضر، با توجه به ماهیت آن از حیث هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی محسوب می شود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی استان فارس بود. روش نمونه گیری به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای بود. حجم افراد نمونه با توجه به فرمول نمونه گیری کوکران معادل 300 نفر برآورد شد. پس از دستیابی به الگوی آموزش مهارت های اجتماعی دانش آموزان دوره ابتدایی، پرسشنامه‌ای محقق ساخته بر اساس شاخص‌ها و مولفه‌های اصلی تحقیق تدوین و پس از تعیین روایی و پایایی آن، جهت گردآوری داده‌های مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل در بین نمونه آماری توزیع گردید. به منظور تجزيه و تحليل داده‌هاي در مرحله آزمون برازش مدل نيز از روش‌هاي کمي همانند مدل معادلات ساختاري، تحليل عاملي تائيدي و آزمونt و آزمون کولموگرف اسمیرنف و آزمون اولویت‌بندی فریدمن استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد روابط علي بين متغيرها معني‌دار بوده و با توجه به شاخص های برازندگی مدل تأیید شده است. روابط مفروض بین عناصر برنامه درسی آموزش مهارت های اجتماعی با متغیر اصلی و روابط هر یک از این عناصر با مولفه های مربوطه محاسبه شده است که برای تمامی ابعاد معنی دار به دست آمده است. بررسی ضریب رابطه آموزش مهارت های اجتماعی با عنصر هدف 69/0، با عنصر محتوا 53/0 با عنصر آموزش 54/0 و با عنصر ارزشیابی 48/0 می باشد. همچنین مقادیر بتا برای متغیرهای مکنون (ابعاد شاخص های اصلی) نشان می‌دهد که تمامی این ابعاد توانسته اند تبیین معنی داری از شاخص های اصلی پژوهش داشته باشند. نتیجه گیری: الگوی آموزش مهارت های اجتماعی دانش آموزان بعد از تایید اعتبار آن می تواند به عنوان یک الگوی پایه در مدارس ابتدایی کشور مورد استفاده قرار بگیرد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      7 - طراحی مدل رهبری سطح پنج در مدارس دوره ابتدایی: مورد مطالعه استان آذربایجان غربی
      بهکام مصطفوی قوشچی جعفر قهرمانی محمد حسنی
      شماره 4 , دوره 17 , زمستان 1402
      هدف: رهبری عنصر کلیدی برای موفقیت همه سازمان ها است به همین دلیل، هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل رهبری سطح پنج در مدارس دوره ابتدایی استان آذربایجان غربی بود. روش: طرح پژوهش کیفی بود. مشارکت کنندگان پژوهش حاضر، مدیران مدارس دوره ابتدایی و اساتید رشته مدیریت آموزشی مشغول ت چکیده کامل
      هدف: رهبری عنصر کلیدی برای موفقیت همه سازمان ها است به همین دلیل، هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل رهبری سطح پنج در مدارس دوره ابتدایی استان آذربایجان غربی بود. روش: طرح پژوهش کیفی بود. مشارکت کنندگان پژوهش حاضر، مدیران مدارس دوره ابتدایی و اساتید رشته مدیریت آموزشی مشغول تدریس در دانشگاه های استان آذربایجان غربی بودند که با رویکرد نمونه گیری هدفمند 20 نفر از مدیران مدارس ابتدایی و اساتید دانشگاه برای شناسایی ادراکات و دیدگاه آن ها نسبت به رهبری سطح پنج انتخاب شدند. انتخاب مشارکت کنندگان بر مبنای اشباع نظری و ابزار مورد استفاده جهت جمع آوری اطلاعات، مصاحبه های نیمه ساختار یافته بود. برای بررسی اعتبار اولیه اطلاعات از معیارهای قابل قبول بودن و قابلیت اعتماد بودن داده های کیفی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل تم و نرم افزار MAXQDA 2020 انجام شده است. یافته ها: یافته ها نشان داده است که مدل مفهومی رهبری سطح پنج از 1 مضمون فراگیر و 5 مضمون سازمان دهنده (ویژگی های فردی، فرهنگ انضباط، مهارت های رهبری، توسعه حرفه ای معلمان، روابط اجتماعی بالا) تشکیل شده است. نتیجه گیری: یافته های این تحقیق نشان می دهند که مدل رهبری سطح پنج در مدارس ابتدایی استان آذربایجان غربی می تواند به مدیران این مدارس کمک کند تا مدل مذکور را در مدارس خود پیاده ساخته و از این طریق بتوانند مدارس خود را از خوب به عالی برسانند. پرونده مقاله
    پربازدیدترین مقالات

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - اعتبارسنجی الگوی خود توسعه ای معلمان مدرسه تلویزیونی ایران
      عباس محمدی مائده ارشد راد
      شماره 3 , دوره 17 , پاییز 1402
      هدف: معلمان نقش اصلی در انتقال محتوای آموزشی به دانش‌آموزان دارند و از این رو توسعه ابعاد حرفه‌ای آنان برای پیشرفت شغلی اجتناب ناپذیر است. هدف این پژوهش، اعتبارسنجی الگوی خود توسعه‌ای معلمان مدرسه تلویزیونی ایران بود. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی ازنوع پیمایشی و از نظر ه چکیده کامل
      هدف: معلمان نقش اصلی در انتقال محتوای آموزشی به دانش‌آموزان دارند و از این رو توسعه ابعاد حرفه‌ای آنان برای پیشرفت شغلی اجتناب ناپذیر است. هدف این پژوهش، اعتبارسنجی الگوی خود توسعه‌ای معلمان مدرسه تلویزیونی ایران بود. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی ازنوع پیمایشی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری شامل معلمان مدرسه تلویزیونی ایران دوره ابتدایی که در دوران اپیدمی کرونا در شبکه آموزش و قرآن تدریس داشتند(161 نفر) که بر اساس فرمول کوکران تعداد 113 نفر به عنوان با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بر اساس مصاحبه‌های کیفی و ادبیات نظری طراحی شد. برای روایی از روایی صوری و برای پایایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن 83/0 بود. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از تحلیل عاملی تأییدی با کمک نرم‌افزار PLS استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد ضریب مسیر بین خود توسعه‌ای ارزشی-نگرشی در آموزش و تدریس و خود توسعه‌ای معلمان 704/0؛ بین خود راهبری یادگیری معلمان مدرسه تلویزیونی و خود توسعه‌ای معلمان 712/0؛ بین خود توسعه‌ای شناختی در آموزش و تدریس و خود توسعه‌ای معلمان 745/0، بین محرک‌های خود توسعه‌ای معلمان مدرسه تلویزیونی و خود توسعه‌ای معلمان 573/0 و بین خود توسعه‌ای مهارتی در آموزش و تدریس و خود توسعه‌ای معلمان 640/0 بود(05/0>P). نتیجه‌گیری: مدل خود توسعه‌ای معلمان مدرسه تلویزیونی ایران دارای اعتبار است و برنامه ریزان نظام آموزش‌وپرورش می‌توانند برای ارتقای کیفی خود توسعه‌ای معلمان به این نتایج توجه نمایند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - ارائه الگوی مدرسه کارآفرین و رابطه آن با تاب‌آوری تحصیلی دانش‌آموزان
      طیبه شاه رستم بیگ عصمت   مسعودی ندوشن زهرا طالب
      شماره 4 , دوره 17 , زمستان 1402
      هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی مدرسه کارآفرین و بررسی رابطه آن با تاب آوری تحصیلی در ایران می باشد. روش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت، توصیفی - اکتشافی و جزء تحقیقات آمیخته (کیفی و کمی) است. در بخش کیفی استخراج ابعاد و مضامین پژوهش(مؤلفه های کار چکیده کامل
      هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی مدرسه کارآفرین و بررسی رابطه آن با تاب آوری تحصیلی در ایران می باشد. روش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت، توصیفی - اکتشافی و جزء تحقیقات آمیخته (کیفی و کمی) است. در بخش کیفی استخراج ابعاد و مضامین پژوهش(مؤلفه های کارآفرینی) و (مؤلفه های تاب آوری تحصیلی) با استفاده از الگوی شش مرحله ای سنتزپژوهی روبرتس صورت گرفت و اعتبار تحلیل داده ها با معیار قابلیت اعتماد داده ها مورد تأیید واقع شد. بدین منظور کلیه پژوهش های داخلی و خارجی صورت گرفته در 15سال اخیر(2009-2024) با موضوع آموزش کارآفرینی که در پایگاههای اطلاعاتی وجود داشتند شناسایی و استخراج شدند. همچنین پس از انتخاب 18 نفر از خبرگان حوزه آموزش کارآفرینی با روش نمونه گیری هدفمند و مصاحبه نیمه ساختار یافته، داده ها گردآوری و سپس تجزیه و تحلیل شدند. همچنین جامعه بخش کمی شامل 102 نفر از کارآفرینان و اساتید علوم تربیتی و مشاوره و خبرگان بودند. برای تحلیل داده ها از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و مدل معادلات ساختاری با نرم افزار Smart PLS نسخه 4 و تحلیل آماری به کمک نرم افزار spss نسخه 27 استفاده شد. یافته‌ها: بر اساس نتایج بدست آمده، الگوی جهانی آموزش کارآفرینی دارای 8 بعد شامل اهداف، محتوای کارآفرینانه، مدیریت، کیفیت معلمان و اساتید، راهبردهای یاددهی – یادگیری، ابزار آموزشی، شرایط زمینه ای و ارزشیابی و 60 شاخص است. نتیجه‌گیری: الگوی مدرسه کارآفرین می‌تواند در تاب آوری تحصیلی دانش آموزان مؤثر واقع شود. لذا برنامه‌ریزان نظام آموزشی با توجه به یافته‌های این پژوهش می‌توانند در جهت توسعه تاب آوری تحصیلی اقدامات مؤثری انجام دهند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - بررسی تاثیر آموزش های پیش دبستانی بر رشد مهارت های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه اول دوره ابتدایی
      خلیل غفاری مریم سرلک حسین داوودی
      شماره 3 , دوره 12 , پاییز 1397
      تحقیق حاضر به بررسی تاثیر آموزش های پیش دبستانی بر رشد مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه اول پرداخته است. هدف مقایسه مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه اول ابتدایی که دوره پیش دبستانی را گذرانده اند، با دانش آموزانی است که این دوره را نگذر چکیده کامل
      تحقیق حاضر به بررسی تاثیر آموزش های پیش دبستانی بر رشد مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه اول پرداخته است. هدف مقایسه مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه اول ابتدایی که دوره پیش دبستانی را گذرانده اند، با دانش آموزانی است که این دوره را نگذرانده اند. رو ش تحقیق،توصیفی از نوع علی-مقایسه ای بود. جامعه آماری دانش آموزان پایه اول ابتدایی شهر الیگودرز بود که از بین آنها 43 نفر(دو کلاس) با روش تصادفی خوشه ای تک مرحله ای و با استفاده از جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند(21 نفر در یک کلاس پیش دبستانی رفته و 22 نفر در یک کلاس پیش دبستانی نرفته). نتایج فرمول مانووا نشان داد که بین دانش آموزان پایه اول پیش دبستانی رفته با دانش آموزان پیش دبستانی نرفته درابعاد مهارت های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی تفاوت معنادار وجود دارد. این تفاوت در پیشرفت تحصیلی(361/13=f) از گروه پیش دبستانی نرفته بیشتر بوده و در بین ابعاد مهارت های اجتماعی بعد خودکنترلی(342/12=f) از بقیه ابعاد تفاوت و معنادارتری داشته است، که ناشی از تاثیر معنادار و اثرگذار آموزش های پیش دبستانی بر متغیرهایی چون پیشرفت تحصیلی و مهارت های اجتماعی بر روی دانش آموزان است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      4 - رابطه رهبری توزیعی و خودکارآمدی و رضایت شغلی معلمان با نقش میانجی فرهنگ حمایت مدار
      طیبه ارجمندی سمیه قمری
      شماره 3 , دوره 17 , پاییز 1402
      هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه رهبری توزیعی با خودکارآمدی و رضایت شغلی معلمان بانقش میانجی فرهنگ حمایت مدار انجام شده است.روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا همبستگی می باشد ، جامعه آماری معلمان مدارس ابتدایی دخترانه منطقه 4 تهران با جمعیتی بالغ بر چکیده کامل
      هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه رهبری توزیعی با خودکارآمدی و رضایت شغلی معلمان بانقش میانجی فرهنگ حمایت مدار انجام شده است.روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا همبستگی می باشد ، جامعه آماری معلمان مدارس ابتدایی دخترانه منطقه 4 تهران با جمعیتی بالغ بر 658 نفر بوده و حجم نمونه نیز براساس جدول مورگان 343 نفر برآورد گردید. روش نمونه گیری تصادفی طبقه_ای بوده و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های رهبری توزیعی ایلمور، خودکارآمدی لیو ، رضایت شغلی لیوو فرهنگ حمایت مدار لیو و پلاتکن می باشد. جهت تایید پایایی ابزار از ضریب آلفا کرونباخ پرسشنامه استفاده شده که برای رهبری توزیعی 0.8 ، خودکارآمدی 0.7 ،رضایت شغلی 0.7 و فرهنگ حمایت مدار 0.8 برآورد گردیده است. روایی پرسشنامه های مذکور نیز به تایید چند تن از صاحبنظران و متخصصان مدیریت آموزشی رسیده است. فرضیات پژوهش بوسیله مدلسازی معادلات ساختاری وآزمون سوبل مورد بررسی قرار گرفتند.یافته ها: نتایج نشان دهنده رابطه مثبت و مستقیم بین رهبری توزیعی و خودکارآمدی، رضایت شغلی و فرهنگ حمایت مدار و بین فرهنگ حمایت مدار و خودکارآمدی و رضایت شغلی می باشد. همچنین فرهنگ حمایت مدار در رابطه بین رهبری توزیعی و خودکارآمدی نقش میانجی نداشته، اما در رابطه بین رهبری توزیعی و رضایت شغلی معلمان این نقش را ایفا می کند.نتیجه گیری: سبک رهبری توزیع شده در ایجاد باور خودکارآمدی و رضایت شغلی نقش آفرین بوده است، همچنین فرهنگ حمایت مدار نیز به نوبه خود می تواند زمینه ارتقا رضایت شغلی معلمان را فراهم آورد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      5 - طراحی مدل دانشگاه نوآور با رویکرد یادگیری سازمانی در دانشگاه های آزاد اسلامی خراسان شمالی
      مریم قلی پور رویا افراسیابی محمود قربانی مریم حافظیان
      شماره 1 , دوره 16 , بهار 1401
      تحقیق حاضر با هدف طراحی مدل دانشگاه نوآور با رویکرد یادگیری سازمانی در دانشگاه های آزاد خراسان شمالی انجام شد. در این تحقیق از روش تحقیق ترکیبی (آمیخته) استفاده شده است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان و متخصصین حوزه مدیریت بودند که محقق 20 نفر از آنها را به عنوان پ چکیده کامل
      تحقیق حاضر با هدف طراحی مدل دانشگاه نوآور با رویکرد یادگیری سازمانی در دانشگاه های آزاد خراسان شمالی انجام شد. در این تحقیق از روش تحقیق ترکیبی (آمیخته) استفاده شده است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان و متخصصین حوزه مدیریت بودند که محقق 20 نفر از آنها را به عنوان پانل خبرگان برگزید. با استفاده از ابزار مصاحبه و روش تحلیل تِم و بهره گیری از نرم افزار تحلیل اطلاعات کیفی NVIVO ، اطلاعات این بخش مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصله از بررسی و تحلیل مصاحبه ها نشان داد که مدل دانشگاه نوآور با رویکرد یادگیری سازمانی در دانشگاه های آزاد خراسان شمالی دارای 139 کد آزاد (شاخص) می باشد که در قالب 27 کدمحوری طبقه بندی شدند. در نهایت این کدهای محوری و کدهای آزاد در قالب 10 کد انتخابی طبقه بندی شدند.برای سنجش روایی مرحله کیفی پژوهش حاضر، از روش "ممیزی کردن از سوی داور" استفاده شد. در پژوهش پیش رو این روند توسط دو نفر از اساتید حوزه مدیریت انجام شد.در ادامه پرسشنامه بخش کمی تدوین شد و در بین اعضای نمونه آماری که شامل 124 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد خراسان شمالی بود، توزیع گردید. نتایج نشان داد وضع موجود دانشگاه نوآور و یادگیری سازمانی پایین تر از سطح متوسط است. بر اساس نتایج حاصله از معادلات ساختاری، از میان ابعاد تشکیل دهنده دانشگاه نوآور، بُعد ویژگی های شخصیتی و از میان ابعاد تشکیل دهنده یادگیری سازمانی، بُعد ساختار یادگیرنده دارای بیشترین میزان اهمیت می باشند. همچنین نتایج نشان داد که دانشگاه نوآور به میزان 0.79 درصد بر یادگیری سازمانی تأثیرگذار است. بنابراین جهت ایجاد یادگیری سازمانی در دانشگاه های آزاد خراسان شمالی، توجه به ابعاد تشکیل دهنده دانشگاه نوآور ضروری به نظر می رسد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      6 - تحلیل روش تدریس پژوهی در توسعه حرفه ای دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان
      حسن باقری صمغ آبادی رضا قربان جهرمی ابولفضل بختیاری محمد حسین نژاد
      شماره 3 , دوره 17 , پاییز 1402
      هدف: هدف پژوهش پیش رو واکاوی وضعیت برنامه های آموزشی تدریس پژوهی در توسعه حرفه ای دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان بود. روش: از روش پژوهش آمیخته (کیفی - کمی) استفاده شد. نمونه آماری بخش کمی شامل 300 نفر (150 زن و 150 مرد) از نومعلمان و دانشجو معلمان مراکز تربیت معلم شهر چکیده کامل
      هدف: هدف پژوهش پیش رو واکاوی وضعیت برنامه های آموزشی تدریس پژوهی در توسعه حرفه ای دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان بود. روش: از روش پژوهش آمیخته (کیفی - کمی) استفاده شد. نمونه آماری بخش کمی شامل 300 نفر (150 زن و 150 مرد) از نومعلمان و دانشجو معلمان مراکز تربیت معلم شهر تهران بود که در سال تحصیلی 1402-1401 به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها در بخش کیفی از مصاحبه های نیمه ساختار یافته استفاده شد. به منظور پاسخ به پرسش های مصاحبه، تکنیک تحلیل مضمون(محتوا) مورد استفاده قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون فریدمن برای مقایسه میانگین رتبه ها و تحلیل واریانس برای بررسی تفاوت میانگین ها استفاده شد. یافته‌ها: وضعیت تدریس پژوهی در دانشگاه فرهنگیان در شرایط مطلوبی قرار ندارد. مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر کیفیت تدریس پژوهی عبارتند از: عوامل فردی، عوامل اجتماعی، عوامل اقتصادی، عوامل سازمانی و عوامل آموزشی. مهمترین موانع اجرای تدریس پژوهی عبارت بودند از: عدم دانش و آگاهی کافی دانشجو معلمان و نومعلمان، عدم حمایت مالی مناسب از طرف آموزش و پروزش، عدم ارائه خدمات مشاروه ای مناسب از طرف آموزش و پروش، مشکلات مالی فراگیران، مشکلات روان شناختی و خانوادگی فراگیران، مشکلات تحصیلی فراگیران، عدم تاثیر امور پژوهشی در تدریس برای معلمان و عدم امکانات و تجهیزات کافی. نتیجه‌گیری: بر اساس اهمیت و اثرگذاری اجرای تدریس پژوهی بر کیفیت فراید یاددهی- یادگیری، ضروری است دست اندگاران نظام تربیتی بیش از پیش به فراهم کردن زیرساخت ها و برگزاری دوره های مهارت افزایی با کیفیت بیشتر و ایجاد انگیزه و تشویق بیشترمعلمانی که از این روش استفاده می کنند توجه نمایند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      7 - شناسایی مولفه های اثر گذار بر تقویت همدلی سازمانی در وزارت آموزش و پرورش
      محمد طاهر جعفری نیما رنجی جفرودی مرتضی حضرتی
      شماره 3 , دوره 17 , پاییز 1402
      هدف: هدف تحقیق حاضر شناسایی مولفه های اثر گذار بر تقویت همدلی سازمانی در وزارت آموزش و پرورش می باشد.روش: این پژوهش از لحاظ هدف از نوع ترکیبی(کمی و کیفی)، از لحاظ روش، داده بنیاد است. جامعه و نمونه آماری مورد مصاحبه مرحله کیفی، 15 نفر از مدیران ارشد وزارت آموزش و پرورش چکیده کامل
      هدف: هدف تحقیق حاضر شناسایی مولفه های اثر گذار بر تقویت همدلی سازمانی در وزارت آموزش و پرورش می باشد.روش: این پژوهش از لحاظ هدف از نوع ترکیبی(کمی و کیفی)، از لحاظ روش، داده بنیاد است. جامعه و نمونه آماری مورد مصاحبه مرحله کیفی، 15 نفر از مدیران ارشد وزارت آموزش و پرورش بودند. در مرحله کمی نیز 366 نفر از کارکنان و مدیران آموزش و پرورش استان اردبیل به پرسشنامه 43 سوالی با طیف لیکرت جواب دادند. این افراد به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی از تعداد جامعه آماری 7587 نفری انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و Lisrel با آزمونهای معادلات ساختاری انجام گرفت.یافته ها: مفاهیم درخرده مقوله ها شامل: ابعاد و نشانگرهای همدلی سازمانی(ویژگیهای جمعیت شناختی سازمان، ویژگیهای شخصیتی کارکنان، توانمندسازی روانشناختی کارکنان، عوامل مدیریتی و عوامل اجتماعی، عوامل اخلاقی و عوامل اعتقادی)؛ پیامدهای تأثیرگذار بر همدلی سازمانی(بهره وری سازمانی، اثربخشی سازمانی، خلاقیت و نوآوری، تعهد سازمانی و توسعه شغلی و فردی)؛ و عوامل علی اثرگذار بر همدلی سازمانی(جو سازمانی، ساختار سازمانی، عوامل سازمانی، عوامل محیطی) دسته‌بندی شدند.نتیجه گیری: ابعاد و نشانگرها، پیامدها و عوامل علی مولفه های اثر گذار بر تقویت همدلی سازمانی در وزارت آموزش و پرورش می باشند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      8 - الگوی ساختاری جو اخلاقی مبتنی بر رهبری پدرسالارانه در ادارات کل آموزش و پرورش استان‌های شمالی کشور
      سعید طیبی سامره شجاعی محمود رضا چراغعلی
      شماره 1 , دوره 15 , بهار 1400
      پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی ساختاری جو اخلاقی مبتنی بر رهبری پدرسالارانه در ادارات کل آموزش و پرورش استان‌های شمالی کشور انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی - توسعه‌ای و از نظر روش، همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کارکنان ادارات کل آموز چکیده کامل
      پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی ساختاری جو اخلاقی مبتنی بر رهبری پدرسالارانه در ادارات کل آموزش و پرورش استان‌های شمالی کشور انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی - توسعه‌ای و از نظر روش، همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کارکنان ادارات کل آموزش و پرورش استان‌های گلستان، مازندران و گیلان به تعداد 3301 نفر بوده است. حجم نمونه آماری با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 355 نفر برآورد شد. روش نمونه‌گیری به روش تصادفی طبقه‌ای صورت پذیرفت. گردآوری داده‌ها به وسیله پرسشنامه‌های استاندارد با روایی صوری و محتوایی با تأیید خبرگان دانشگاهی و پایایی مناسب از طریق آزمون آلفای کرونباخ انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و مدل‌یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS نسخه 25 و Smart-PLS نسخه 2/3 استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد رهبری پدرسالارانه با اعتماد به رهبر، رضایت شغلی، تعهد عاطفی، جو اخلاقی رابطه مستقیم و معنی‌داری دارد. از طرفی اعتماد به رهبر، رضایت شغلی، تعهد عاطفی با جو اخلاقی رابطه مستقیم و معنی‌داری دارد. ضریب تعیین بیانگر آن بود که 9/70 درصد از تغییرات جو اخلاقی توسط رهبری پدرسالارانه، اعتماد به رهبر، رضایت شغلی و تعهد عاطفی توضیح داده می‌شود. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      9 - شناسایی مولفه ها و شاخص های مدیریت تعالی سازمانی به منظور ارزیابی عملکرد مدارس دولتی شهر تهران
      حمیدرضا اشرفی بتول فقیه آرام عباس خورشیدی سعید مرادی لیلا شریفیان
      شماره 3 , دوره 17 , پاییز 1402
      هدف: هدف اصلی این مقاله شناسایی مولفه ها و شاخص های مدیریت تعالی سازمانی به منظور ارزیابی عملکرد مدارس دولتی دوره دوم متوسطه شهر تهران بود. روش: روش انجام پژوهش آمیخته(کیفی-کمی) است. علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک دلفی برای شناسایی مولفه ها و شاخص های مدیریت تعالی سا چکیده کامل
      هدف: هدف اصلی این مقاله شناسایی مولفه ها و شاخص های مدیریت تعالی سازمانی به منظور ارزیابی عملکرد مدارس دولتی دوره دوم متوسطه شهر تهران بود. روش: روش انجام پژوهش آمیخته(کیفی-کمی) است. علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک دلفی برای شناسایی مولفه ها و شاخص های مدیریت تعالی سازمانی به منظور ارزیابی عملکرد مدارس دولتی استفاده شده است. جامعه آماری در این پژوهش کلیه خبرگان در حوزه اساتید، نخبگان و صاحب نظران سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بودند که تا اشباع نظری 15 مصاحبه صورت گرفت. مصاحبه های نیمه ساختار یافته با خبرگان به صورت پرسشنامه ای با 79 شاخص و 19 مولفه و یک سوال باز پاسخ انجام شد. یافته ها: با توجه به مصاحبه های نیمه ساختار یافته و در نهایت با استفاده از تکنیک دلفی 19 مولفه و 76 شاخص تایید شدند. نتایج معادلات ساختاری نشان داد که تمام شاخص ها، مولفه های خود را تایید نموده و مولفه ها متغیر اصلی را تایید می کنند. روایی همگرا و واگرای مدل نیز تایید شد. نتیجه گیری: استقرار سیستم مدیریت تعالی سازمانی و ارزیابی عملکرد مبتنی بر آن، می تواند راهکاری مهم در ارتقای کیفیت مدارس دولتی باشد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      10 - الگوی توسعه رفتار شهروندی سازمانی مدیران در سازمان آموزش و پرورش با رویکرد آمیخته
      رفعت عطاری منیژه ذکریایی سید وحیده حسینی
      شماره 3 , دوره 15 , پاییز 1400
      هدف اصلی این مقاله ارائه الگوی توسعه رفتار شهروندی سازمانی مدیران در سازمان آموزش و پرورش بود. مطالعه حاضر، به روش ترکیبی و از نوع طرح‌های تحقیق آمیخته اکتشافی می‌باشد که در دو مرحله پیاپی کیفی–کمی انجام می‌گیرد. تحقیق حاضر در مرحله اول به مطالعه کیفی پرداخته و در چکیده کامل
      هدف اصلی این مقاله ارائه الگوی توسعه رفتار شهروندی سازمانی مدیران در سازمان آموزش و پرورش بود. مطالعه حاضر، به روش ترکیبی و از نوع طرح‌های تحقیق آمیخته اکتشافی می‌باشد که در دو مرحله پیاپی کیفی–کمی انجام می‌گیرد. تحقیق حاضر در مرحله اول به مطالعه کیفی پرداخته و در این فاز با بررسی و ارزیابی مطالعات انجام شده در زمینه شهروند سازمانی و همچنین مصاحبه عمیق با از خبرگان جامعۀ علمی و متخصصان دانشگاهی که از سوابق اجرایی در سطوح تصمیم‌گیری برخوردار بودند، اطلاعات لازم را جمع‌آوری کرده و با استفاده از روش تحلیل گراندد تئوری، به کدگذاری، مقوله بندی و ارائه مدل مفهومی پرداخته است. با استفاده از مصاحبه‌ی اکتشافی و نیمه‌ساختاریافته، سوالات کیفی از جامعه آماری خبرگان پرسیده شد که پس از انجام 16 مصاحبه، اشباع نظری حاصل گردید. نتایج گراندد تئوری نشان داد که الگوی توسعه رفتار شهروندی سازمانی مدیران در سازمان آموزش و پرورش شامل 78 کد باز، 26 کد محوری و 6 کد انتخابی می باشد. مرحله دوم مطالعه به صورت کمی و به روش مدل‌سازی معادلات ساختاری بود، بدین منظور داده‌های جمع‌آوری‌شده از پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر مدل پیشنهادی (برآمده از فاز کیفی مطالعه) با استفاده از نرم‌افزار Smart PLS مورد ارزیابی قرار گرفت. پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 78 گویه در اختیار 320 نفر از مدیران ارشد آموزشی و اساتید برجسته حوزه مدیریت در دانشگاه ها قرار داده شد. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که مقدار ضریب معناداری t مربوط به رابطه بین متغیرهای اصلی شرایط علّی با پدیده محوری؛ شرایط زمینه‌ای، شرایط مداخله‌ای و پدیده محوری با راهبردها؛ راهبردها با پیامدها در سطح اطمینان 95 درصد، از 96/1 بیشتر است و این مورد حاکی از معنی‌دار بودن تاثیر متغیرهای شرایط علّی با پدیده محوری؛ شرایط زمینه‌ای، شرایط مداخله‌ای، پدیده محوری با راهبردها؛ راهبردها با پیامدها می باشد. بنابراین هر 6 متغیر، به عنوان متغیرهای اصلی شناسایی می‌شوند. پرونده مقاله
    مقالات در انتظار انتشار

    ابر واژگان

  • صاحب امتیاز
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار
    مدير مسئول
    مدیر داخلی
    شاپا: 2717-1329
    شاپای الکترونیکی:2717-1337

    دوره انتشار: فصلنامه
    پست الکترونیک
    qelagarmsar@gmail.com
    نشانی
    آدرس پستی : گرمسار -خیابان دانشجو دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار- دفتر مجله رهبری ومدیریت آموزشی کد پستی :3581631167 کارشناس مجله: ایزدخواه شماره تماس: 34207722-023، روزهای پاسخگویی شنبه ها
    تلفن
    34207722
    کد پستی
    3581631167

    جستجو

    بانک ها و نمایه ها

    آمار مقالات

    تعداد دوره‌ها 17
    تعداد شماره ها 61
    مقالات چاپ شده 522
    تعداد نویسندگان 3409
    تعداد مشاهده مقاله 72598
    تعداد دانلود مقاله 17033
    تعداد مقالات ارسال شده 2017
    تعداد مقالات رد شده 1370
    تعداد مقالات پذیرفته شده 547
    درصد پذیرش 24 %
    زمان پذیرش(روز) 127
    تعداد داوران 46
    آخرین به روزرسانی 10/04/1403