هدف از این پژوهش تحلیل محتوای کتابهای جدید التألیف اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس تکنیک ویلیام رومی بوده است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بود و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری در این پژوهش نیز کتابهای پایه سوم، چهارم و ششم مطالعات اجتماعی جدید چاپ شده دفتر تألیف بوده ک چکیده کامل
هدف از این پژوهش تحلیل محتوای کتابهای جدید التألیف اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس تکنیک ویلیام رومی بوده است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بود و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری در این پژوهش نیز کتابهای پایه سوم، چهارم و ششم مطالعات اجتماعی جدید چاپ شده دفتر تألیف بوده که به طور تصادفی از هر کتاب 10 درس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گرداوری اطلاعات سیاهه تحلیل محتوای کتابهای جدید التألیف اجتماعی دوره ابتدایی است که براساس مبانی نظری تهیه و روایی آن توسط متخصصان علوم تربیتی تأیید شده است. واحد مطالعه درسهای مندرج در کتاب و واحد تجزیه و تحلیل، متن، پرسشها و تصاویر کتاب است که بر اساس مقولههای فعال و غیر فعال توسط فرمول ویلیام رومی تحلیل و ضریب درگیری آنها مشخص شده است. نتایج به دست آمده نشان میدهد ضریب درگیری در مقوله پرسش با 79/0 بیشترین ضریب درگیری و تصاویر با داشتن 07/0 درگیری کمترین ضریب درگیری را داشتند؛ البته ضریب درگیری مقوله متن نیز ضریبی پائین بوده (19/0) که حاکی از غیرفعال و غیرپویا بودن کتابهای اجتماعی جدید التألیف داشته است. بنابراین، تصاویر و متن کتابهای جدید التألیف اجتماعی پایه سوم، چهارم و ششم به روش غیر فعال و غیر پویا و پرسشهای کتاب به روش فعال تدوین شدهاند.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه هوش اجتماعی و سرمایه اجتماعی با سواد رسانهای در بین دانش آموزان دختر مدارس متوسطه (دوره دوم) انجام شد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دختر متوسطه (دوره دوم) شهر پاکدشت به تعداد 5263 نفر بودند. حجم نم چکیده کامل
پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه هوش اجتماعی و سرمایه اجتماعی با سواد رسانهای در بین دانش آموزان دختر مدارس متوسطه (دوره دوم) انجام شد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دختر متوسطه (دوره دوم) شهر پاکدشت به تعداد 5263 نفر بودند. حجم نمونه مطابق با فرمول کوکران 358 نفر برآورد گردید. برای گردآوری دادهها، از سه پرسشنامۀ الف) هوش اجتماعی ترومسو (2001) ب) پرسشنامه سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1998) ج) پرسشنامه سواد رسانه ای نصیری (1391) استفاده شد. دادههای گردآوری شده با بهره گیری از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون و آزمون t تک نمونهای تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحقیق نشان داد که بین هوش اجتماعی و هریک از مؤلفههای سواد رسانهای در دبیرستان دخترانه شهر پاکدشت رابطه مثبت وجود دارد. بین سرمایه اجتماعی وهریک از مؤلفههای سواد رسانهای در دبیرستان دخترانه شهر پاکدشت رابطه مثبت وجود دارد. سواد رسانهای دانشآموزان دختر را میتوان از سرمایه اجتماعی و هوش اجتماعی آنان پیشبینی کرد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف ساخت، پایاسازی و اعتباریابی ابزار اندازه گیری رهبری امنیت مدار انجام شده است. شیوه گردآوری داده ها، به صورت آمیخته (کمی-کیفی) از نوع طرح اکتشافی متوالی بود که در سه مرحله اصلی انجام گرفت. داده های کیفی از طریق بررسی 32 واحد مطالعاتی به روش نمونه گیری چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف ساخت، پایاسازی و اعتباریابی ابزار اندازه گیری رهبری امنیت مدار انجام شده است. شیوه گردآوری داده ها، به صورت آمیخته (کمی-کیفی) از نوع طرح اکتشافی متوالی بود که در سه مرحله اصلی انجام گرفت. داده های کیفی از طریق بررسی 32 واحد مطالعاتی به روش نمونه گیری هدفمند و همچنین مصاحبه های عمیق با 10 نفر از اعضای هیأت علمی و خبرگان آموزشی رشته مدیریت آموزشی و روانشناسی که به صورت هدفمند از نوع گلوله برفی انتخاب شدند، انجام گردید. جهت تحلیل اطلاعات از تکنیک های نظریه داده بنیاد و رویکرد کدگذاری اشتراوس و کوربن استفاده گردید و داده ها با استفاده از نسخه 12 نرم افزار MaxQDA تحلیل و ابعاد و ویژگی های این سبک رهبری شناسایی شد. در بخش کمی، پرسشنامه طراحی شده در یک مطالعه مقدماتی روی 10 نفر از خبرگان رشته مدیریت آموزشی و روانشناسی اجرا شد و روایی نسبی محتوایی آن مورد بررسی قرار گرفت و براساس آن به اصلاح پرسشنامه اقدام شد. سپس نسخه نهایی و اصلاح شده آن در اختیار 373 نفر از کارکنان (اداری و معلمان) مدارس دولتی شهر تهران قرار داده شد. اعتبار پرسشنامه توسط صاحبنظران تأیید و پایایی آن به وسیله آلفای کرونباخ (988/0) محاسبه گردید. برای آزمون ابزار اندازه گیری مزبور، از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. با انجام تحلیل عاملی مرتبه اول ابزار اندازه گیری در 3 بعد اصلی و 16 مؤلفه فرعی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی مرتبه اول نشان از برازش مطلوب هر یک از گویه ها با مؤلفه های فرعی داشت. نتایج تحلیل عاملی مرتبه دوم نیز نشان داد که هریک از مؤلفه ها دارای بارعاملی مناسبی جهت پیش بینی ابعاد اصلی ابزار اندازه گیری رهبری امنیت مدار داشتند. در نهایت تحلیل عاملی مرتبه بالاتر حاکی از بارعاملی مطلوب هریک از ابعاد با ابزار اندازه گیری داشت. نتایج شاخص های برازش، (x2/df) برابر با 59/2، (RMSEA) برابر با 065/0، (GFI) برابر با 98/0، (AGFI) برابر با 96/0، (CFI) برابر با 94/0، (NFI) برابر با 91/0 و (RFI) برابر با 96/0 نشان داد که ابزار اندازه گیری طراحی شده برای رهبری امنیت مدار از برازش بسیار مطلوب برخوردار بود.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سبکهای مدیریت تعارض در پیشبینی روحیه معلمان صورت گرفته است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه این پژوهش معلمان دوره ابتدایی، دوره اول و دوم متوسطه شهرستان چایپاره در سال تحصیلی 94- 93 در استان آذربایجان غربی بود که از این تعداد 20 چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سبکهای مدیریت تعارض در پیشبینی روحیه معلمان صورت گرفته است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه این پژوهش معلمان دوره ابتدایی، دوره اول و دوم متوسطه شهرستان چایپاره در سال تحصیلی 94- 93 در استان آذربایجان غربی بود که از این تعداد 201 معلم (117 نفر مرد و 84 نفر زن) به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند و پرسشنامههای سبکهای مدیریت تعارض (OCCI)(پوتنام،1991) و پرسشنامه سنجش روحیه اصغرینیا (1382) را تکمیل نمودند. دادههای حاصل با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد مولفهی عقلانیت مربوط به متغیر روحیه با مولفههای مصالحه، سازش و همکاری مربوط به سبکهای مدیریت تعارض رابطه مثبت و معنادار و با مولفهی رقابت رابطه منفی و معناداری دارد. همچنین مولفههای همانندی و تعلق مربوط به روحیه با مولفههای مصالحه، سازش و همکاری مربوط به سبکهای مدیریت تعارض رابطه مثبت و معناداری دارند. بین مولفههای اجتناب با هیچ کدام از مولفههای روحیه معلمان رابطه وجود ندارد. به علاوه همبستگی متغیر روحیه معلمان و با مدیریت تعارض در مدیران 45/0 میباشد که سطح 001/0 معنادار بود. همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد براساس مولفههای همکاری، مصالحه و رقابت میتوان روحیه کاری معلمان را به صورت خطی پیشبینی نمود. لذا توجه به سبکهای اثربخش مدیریت تعارض بین فردی، روحیهی معلمان را ارتقاء میدهد.
پرونده مقاله
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و رهبری تحول آفرین با ساختار سازمانی اداره آموزشوپرورش استان مازندران است. جامعه آماری این تحقیق، 113 نفر از کارکنان اداره آموزشوپرورش استان مازندران هستند که 102 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق حاضر توصیفی- همبس چکیده کامل
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و رهبری تحول آفرین با ساختار سازمانی اداره آموزشوپرورش استان مازندران است. جامعه آماری این تحقیق، 113 نفر از کارکنان اداره آموزشوپرورش استان مازندران هستند که 102 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق حاضر توصیفی- همبستگی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است. هم چنین با استفاده از نرم افزارهای آماری اس.پی.اس.اس و لیزرل به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شده است. پایایی سؤالات با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ تعیین و روایی پرسشنامه ها بهوسیله خبرگان مدیریت مورد تائید قرار گرفت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری برای اندازه گیری برازش مدل متغیرهای اصلی تحقیق نشان داد که تمامی روابط مدل های تحقیق معنی دار بوده است و دارای ضریب استاندارد بالایی نیز هستند، یعنی همه ابعاد متغیرها (فرهنگسازمانی، سبک رهبری تحولآفرین و ساختار سازمانی) تأثیرگذار و تبیینکننده آن ها هستند. از طرفی یافته های اصلی تحقیق حاکی از آن بود که فرهنگسازمانی بر ساختار سازمانی تاثیری منفی و معنی داری وجود دارد (092/0=RMSEA و 92/0=NFI و 86/0=GFI و 55/0-=β)، هم چنین این رابطه منفی و معنی دار در جهت تأثیر رهبری تحولآفرین بر ساختار سازمانی نیز یافت شد (087/0=RMSEA و 91/0=NFI و 91/0=GFI و 85/0-=β).
پرونده مقاله
هدف از انجام تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین رهبری تحول گرا با سلامت سازمانی و امنیت شغلی مدیران مدارس شهرستان ازنا میباشد. تحقیق حاضر به روش توصیفی – همبستگی انجام شد. جامعه آماری آن شامل کلیه مدیران مدارس شهرستان ازنا به تعداد 49 نفر بود که نمونه گیری انجام نشده و چکیده کامل
هدف از انجام تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین رهبری تحول گرا با سلامت سازمانی و امنیت شغلی مدیران مدارس شهرستان ازنا میباشد. تحقیق حاضر به روش توصیفی – همبستگی انجام شد. جامعه آماری آن شامل کلیه مدیران مدارس شهرستان ازنا به تعداد 49 نفر بود که نمونه گیری انجام نشده و کل جامعه به عنوان نمونه مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه رهبری تحول گرا برنت و همکارا ن (2001)، پرسشنامه فهرست سلامت سازمانی (OHI) هوی و همکاران (1996)، پرسشنامه امنیت شغلی نیسی و همکاران (1998) بود. روایی پرسشنامهها به شکل صوری با نظر استفاده از نظر متخصصان تأیید شد. پایایی پرسشنامهها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ عملیات انجام شده برای پرسشنامه رهبری تحول گرا برنت و همکارا ن (2001)، 89/0 پرسشنامه فهرست سلامت سازمانی (OHI) هوی و همکاران (1996)، 91/0 پرسشنامه امنیت شغلی نیسی وهمکاران (1998)،90/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق، از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین رهبری تحول گرا با سلامت سازمانی مدارس شهرستان ازنا رابطه وجود دارد. همچنین بین رهبری تحول گرا با امنیت شغلی مدیران مدارس شهرستان ازنا نیز رابطه وجود دارد. (0001/0=P).
پرونده مقاله
هدف این پژوهش شناسایی مؤلفههای نهادینه کردن شایسته گزینی مدیران بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده آمیخته (کیفی و کمی) بود. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل نخبگان و متخصصان مرتبط با امور بانکی بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و اصل اشباع ده چکیده کامل
هدف این پژوهش شناسایی مؤلفههای نهادینه کردن شایسته گزینی مدیران بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده آمیخته (کیفی و کمی) بود. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل نخبگان و متخصصان مرتبط با امور بانکی بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و اصل اشباع ده نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. گروه دوم از جامعۀ آماری این پژوهش، شامل کلیه مدیران بانک ملی ایران در کشور به تعداد 3766 نفر بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و انتخاب حجم نمونه در مدلسازی معادلات ساختاری 400 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شد. در این پژوهش بهمنظور گردآوری دادهها از روش کتابخانه ای، مصاحبه نیمه ساختار یافته (بخش کیفی) و پرسشنامه محقق ساخته (بخش کمی) استفاده شد. به منظور محاسبه پایایی از روش پایایی بین دو کدگذار استفاده شد که نتایج بیانگر پایا و روا بودن مصاحبه بود. به منظور بررسی روایی پرسشنامه نیز از روایی صوری، محتوا و سازه استفاده شد و به منظور محاسبه پایایی آن نیز از ضریب آلفای کرونباخ (دانش (0.862)، مهارت (0.812)، عامل فردی و ادراکی (0.858) و عامل سازمانی (0.812)) و پایایی ترکیبی استفاده شد که نتایج بیانگر روا و پایا بودن پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تحلیل داده های کیفی پژوهش از روش تحلیل محتوا (کد گذاری) استفاده شد. در بخش کمّی نیز با توجه به سؤال های پژوهش از روش های آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، جداول توزیع فراوانی و نمودار) و استنباطی (مدل سازی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی اکتشافی) و با استفاده از نرمافزارهای Spss-V22، Smart PLS و Lisrel-V8.8 استفاده شد. نتایج نشان داد که مؤلفه های مؤثر بر شایسته گزینی مدیران عبارتاند از دانش، مهارت، عوامل فردی و ادراکی و عوامل سازمانی؛ با توجه به مؤلفه های پژوهش مدلی ارائه شد که برازش مطلوبی داشتند.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر، با هدف بررسی الگوی علی روابط اخلاق حرفهای، سلامت سازمانی و کیفیت زندگی کاری در نظام آموزش عالی انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه ارومیه (غیر از کارکنان حراست و خدماتی) می باشد که در مجموع 490 نفر بود چکیده کامل
پژوهش حاضر، با هدف بررسی الگوی علی روابط اخلاق حرفهای، سلامت سازمانی و کیفیت زندگی کاری در نظام آموزش عالی انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه ارومیه (غیر از کارکنان حراست و خدماتی) می باشد که در مجموع 490 نفر بود و 190 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند و به پرسشنامه های اخلاق حرفه ای رحیمی و آقابابایی، سلامت سازمانی هوی و فیلدمن و کیفیت زندگی کاری والتون، پاسخ دادند. جهت تعیین روایی پرسشنامهها، از تحلیل عاملی تأییدی استفاده و پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شد که به ترتیب 93/0، 87/0 و 88/0 بود. نتایج حاصله از اجرای مدلهای تحلیل مسیر خروجی نرم افزار، نشان دهنده مناسب بودن برازش مدل معادلات ساختاری است. نتایج آزمون فرضیات به روش معادلات ساختاری نشان داد که اثر مستقیم اخلاق حرفهای بر روی کیفیت زندگی کاری (30/0) مثبت و معنادار است؛ اثر مستقیم سلامت سازمانی بر کیفیت زندگی کاری (21/0) مثبت و معنا دار است. اثر مستقیم اخلاق حرفهای بر سلامت سازمانی (24/0) مثبت و معنادار است. اثر غیر مستقیم اخلاق حرفهای بر کیفیت زندگی کاری با میانجیگری سلامت سازمانی (14/0) مثبت و معنا دار است و اثر کل اخلاق حرفهای بر سرمایه اجتماعی (44/0) مثبت و معنادار است.
پرونده مقاله