هدف این پژوهش، بررسی رابطه مدیریت هوشمند با توانمندسازی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی که تعداد آنان 1563 نفر است. روش نمونهگیری، تصادفی ساده است که تعداد حجم چکیده کامل
هدف این پژوهش، بررسی رابطه مدیریت هوشمند با توانمندسازی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی که تعداد آنان 1563 نفر است. روش نمونهگیری، تصادفی ساده است که تعداد حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان، 302 نفر برآورد شد. برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته مدیریت هوشمند با مقیاس لیکرت 5 درجهای و همچنین پرسشنامه توانمندسازی کارکنان الوانی (1390) استفاده شده است. روایی پرسشنامه ازطریق استاد راهنما و مشاور و چند صاحبنظر حوزه مدیریت مورد تأیید قرار گرفته است. پایایی پرسشنامه مدیریت هوشمند و توانمندسازی با استفاده از آلفای کرانباخ به ترتیب 95/0 و 81/0 برآورد شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از رگرسیون چند متغیری و تحلیل واریانس استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داده است که توانمندسازی کارکنان ازطریق مدیریت هوشمند قابل پیشبینی است.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری در مدرسه و خودکارآمدی با اشتیاق به مدرسه در بین دانشآموزان دختر انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر مقطع راهنمایی شهر اردبیل در سال تحصیلی 1392-1391 میباشد. نمون چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری در مدرسه و خودکارآمدی با اشتیاق به مدرسه در بین دانشآموزان دختر انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر مقطع راهنمایی شهر اردبیل در سال تحصیلی 1392-1391 میباشد. نمونه پژوهش شامل 360 دانشآموز میباشد که با توجه به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از میان دانشآموزان مدارس ناحیه 1 و 2 شهر اردبیل انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای کیفیت زندگی کاری در مدرسه ویلیامز و باتن (1981)، خودکارآمدی موریس (2001) و اشتیاق به مدرسه فردریک، بلوم و پاریس (2004) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات، از روشهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که کیفیت زندگی کاری در مدرسه و خودکارآمدی با اشتیاق به مدرسه دانشآموزان رابطه معناداری دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیری نشان داد که کیفیت زندگی کاری در مدرسه و خودکارآمدی توان پیشبینی اشتیاق به مدرسه دانشآموزان را داراست. این نتیجه تلویحات مهمی در زمینه آموزش و ارتقای بهداشت روانی دانشآموزان دارد.
پرونده مقاله
در سالهای اخیر، پژوهشگران زیادی به بررسی رابطه تفکر انتقادی با پیشرفت تحصیلی پرداختهاند که حاصل این پژوهشها نتایج متناقضی بودهاند که تعدادی از این تحقیقات، رابطه بین تفکر انتقادی و پیشرفت تحصیلی را تأیید کردهاند و تعدادی نیز وجود این رابطه را رد کردهاند. ازاینرو چکیده کامل
در سالهای اخیر، پژوهشگران زیادی به بررسی رابطه تفکر انتقادی با پیشرفت تحصیلی پرداختهاند که حاصل این پژوهشها نتایج متناقضی بودهاند که تعدادی از این تحقیقات، رابطه بین تفکر انتقادی و پیشرفت تحصیلی را تأیید کردهاند و تعدادی نیز وجود این رابطه را رد کردهاند. ازاینرو پژوهشگر در پژوهش حاضر بر آن است تا با بهرهگیری از روش فراتحلیل، مطالعات انجامیافته در این زمینه را شناسایی کرده و نتایج کمی حاصل از این تحقیقات را باهم ترکیب کرده و نتیجهای جامع حاصل شود. جامعه موردمطالعه در این پژوهش دانشگاهها و مراکز مختلف پژوهشی شامل دانشگاههای شهید رجایی، شهید بهشتی، خوارزمی، تهران، الزهرا (س)، علامهطباطبائی، تربیتمدرس، شهید چمران اهواز، شیراز، اصفهان، تبریز و پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش، مرکز اسناد و اطلاعات مدارک علمی ایران و پایگاههای اطلاعاتی SID، magiran و noormags بودند از این تعداد، 51 مطالعه در زمینه موردنظر انتخاب شدند که از آنها، 139 اندازه اثر به دست آمد. جهت تحلیل اطلاعات از نرمافزار CMA2 و نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج حاکی از اثر کوچک ترکیبی بین تفکر انتقادی و پیشرفت تحصیلی بود. همچنین، هر سه شاخص شناختی، فراشناختی و عاطفی با تفکر انتقادی رابطه معنادار داشتند که در این میان اندازه اثر شاخص فراشناختی بیشتر از دو شاخص دیگر بود.
پرونده مقاله
هدف از این پژوهش، بررسی رابطه هوش معنوی با خودکارآمدی معلمان مدارس ابتدایی شهر همدان بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری و تحلیل دادهها، جزء پژوهشهای توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی شهر همدان در سال ت چکیده کامل
هدف از این پژوهش، بررسی رابطه هوش معنوی با خودکارآمدی معلمان مدارس ابتدایی شهر همدان بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری و تحلیل دادهها، جزء پژوهشهای توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی شهر همدان در سال تحصیلی 1394-1393 به تعداد 1542 نفر بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی، و مطابق با فرمول کرجسی و مورگان نمونه ای به حجم 310 نفر انتخاب شد ابزار گردآوری دادهها شامل دو پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی مربیان اسچانن – موران و وولفولک (2001) و پرسشنامه هوش معنوی هیلد برانت (2011)، بود که پایایی پرسشنامه خودکارآمدی معلمان 91/0 و پرسشنامه هوش معنوی 90/0 با روش آلفای کرونباخ تعیین شد. نتایج همبستگی نشان داد که وضعیت هوش معنوی معلمان و خودکارآمدی آنان بالاتر از سطح متوسط است. بین هوش معنوی با خودکارآمدی معلمان رابطه مثبت و معنادار (327/0R=) مشاهده شد همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که مؤلفههای تفکر انتقادی وجودی و نیز تولید معنی شخصی قدرت پیشبینی خودکارآمدی معلمان را دارند.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی و اعتماد سازمانی در کارکنان دانشگاههای دولتی شیراز به مرحله اجرا در آمد. روش پژوهش توصیفی ازنوع همبستگی بود و جامعه آماری را 1300 نفر از کارکنان مرد و زن دانشگاههای دولتی شهر شیراز تشکیل دادند، ک چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی و اعتماد سازمانی در کارکنان دانشگاههای دولتی شیراز به مرحله اجرا در آمد. روش پژوهش توصیفی ازنوع همبستگی بود و جامعه آماری را 1300 نفر از کارکنان مرد و زن دانشگاههای دولتی شهر شیراز تشکیل دادند، که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای 280 نفر از بین آنها انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری اطلاعات در این پژوهش شامل سه پرسشنامه عدالت سازمانی، رفتار شهروندی سازمانی و اعتماد سازمانی بود که روایی و پایایی آن در حد مطلوب گزارش شده است. از 280 پرسشنامه توزیع شده 250 عدد آن بازگشت داده شد. دادههای حاصل از پرسشنامهها با استفاده ازضریب همبستگی پیرسون، و مدل معادلات ساختاری در راستای بررسی فرضیهها و پاسخ به سئوال پژوهش بررسی گردید. یافتههای حاصل از این پژوهش نشان داد که بین عدالت رویه ای و مؤلفههای رفتار سازمانی رابطه معناداری وجود ندارد. بین عدالت سازمانی و مؤلفههای آن با اعتماد سازمانی رابطه معنادار وجود دارد. بین عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی (161/0r=) در سطح 05/0 ≤p رابطه معنیدار وجود دارد؛ و بین مؤلفههای رفتار شهروندی سازمانی رابطه معنادار وجود دارد. همچنین الگوی معادلات ساختاری نشان داد که اعتماد به مدیر، عدالت توزیعی و عدالت رویه ای بر اعتماد به سازمان بر حسب شاخصهای برازندگی تأثیر مستقیم دارد و بیشترین تأثیر مربوط به اعتماد به مدیر است و بقیه مسیرها غیرمعنادار بوده اند.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر، به بررسی تأثیر سبک مدیریت کلاسی تعاملگرایانه بر اضطراب ریاضی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان پلدشت پرداخته است. این پژوهش، از نوع تحقیقات شبه آزمایشی بوده و طرح پژوهشی مورد استفاده در این پژوهش، طرح پیشآزمون و پسآزمون و با گروههای مقایسه است. جامعه چکیده کامل
پژوهش حاضر، به بررسی تأثیر سبک مدیریت کلاسی تعاملگرایانه بر اضطراب ریاضی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان پلدشت پرداخته است. این پژوهش، از نوع تحقیقات شبه آزمایشی بوده و طرح پژوهشی مورد استفاده در این پژوهش، طرح پیشآزمون و پسآزمون و با گروههای مقایسه است. جامعه آماری در این تحقیق، دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان پلدشت در سال تحصیلی 94-93 که تعداد آن 703 نفر (374 نفر دانشآموز پسر و 329 دانشآموز دختر) میباشد. حجم نمونه با استفاده از جدول بارتلت، 104 نفر تعیین و به روش نمونهگیری دسترس در چهار کلاس (دو کلاس دخترانه و دو کلاس پسرانه) انتخاب گردید. برای اندازهگیری اضطراب ریاضی دانشآموزان، از پرسشنامه 18 سؤالی اضطراب ریاضی شکرانی (1381) استفاده شد. پایایی درونی پرسشنامه براساس ضریب آلفای کرونباخ، 77/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها، با استفاده از نرم افزار SPSS 18 و با استفاده از روشهای آماری توصیفی و نیز استنباطی شامل تحلیل کواریانس انجام شد. نتایج نشان داد اعمال سبک مدیریت کلاسی تعاملگرایانه بر کاهش اضطراب ریاضی، کاهش اضطراب آزمون ریاضی و کاهش اضطراب ماهیت ریاضی، مؤثر است. همچنین، میانگین اضطراب ریاضی، اضطراب آزمون ریاضی و اضطراب ماهیت ریاضی در دختران کمتر از پسران است؛ بنابراین اعمال سبک مدیریت تعاملگرایانه میتواند نقش بسزایی در فراهم کردن جو مطلوب در جلسه آموزش درس ریاضی و کاهش اضطراب ریاضی داشته باشد.
پرونده مقاله
هدفپژوهشحاضربررسیتأثیرروش تدریس جیگساو و روش سنتیدرپیشرفتتحصیلی و میزان یادداریدرس جغرافیادردانشآموزانپسرسالسومدورةراهنماییتحصیلی مدارسسمادرشهرتهراناست. روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از لحاظ روش اجرا شبه آزمایشی استبدینمنظور،بااستفادهاز روشنمونه گیریتصادف چکیده کامل
هدفپژوهشحاضربررسیتأثیرروش تدریس جیگساو و روش سنتیدرپیشرفتتحصیلی و میزان یادداریدرس جغرافیادردانشآموزانپسرسالسومدورةراهنماییتحصیلی مدارسسمادرشهرتهراناست. روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از لحاظ روش اجرا شبه آزمایشی استبدینمنظور،بااستفادهاز روشنمونه گیریتصادفیخوشه ای،نمونهایمتشکلازچهارکلاس(دوکلاسگروهآزمایشی،دوکلاسگروهگواه) انتخابشد.روش تدریس جیگساو برایگروهآزمایشیوروشتدریسسنتی برایگروکنترلبهکارگرفتهشد. معلوماتقبلیدانشآموزاندرزمینهدرس جغرافیابااستفادهازمقیاسمحققساختهپیشرفتتحصیلیمورد ارزیابیقرار گرفت. پیشرفتتحصیلیو یادداری دانشآموزانپسازاجرایروشهایتدریسنیزباهمینمقیاسارزیابی شد.دادههای جمعآوریشده بااستفادهازروشتحلیلکواریانسیکراهه و تی مستقلموردتجزیهوتحلیلقرار گرفت.نتایجحاصلازاین پژوهشحاکیازتأثیر معنیدار روش تدریس جیگساو برپیشرفت تحصیلیو یادداری دانشآموزاندردرسجغرافیا درگروه آزمایشی است.ایننتیجهنشاندهندهبرتری و کارآمدیروش تدریس جیگساو درمقابلروشتدریسسنتیاست.
پرونده مقاله
هدف از اجرای این پژوهش بررسی رابطه رهبری توزیعشده با خوشبینی علمی معلمان مدارس ابتدایی پسرانه دولتی شهر تهران بود. روش پژوهش، توصیفی – همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش را تمامی معلمان مدارس ابتدایی پسرانه دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 94-93 تشکیل میدادند (7848 چکیده کامل
هدف از اجرای این پژوهش بررسی رابطه رهبری توزیعشده با خوشبینی علمی معلمان مدارس ابتدایی پسرانه دولتی شهر تهران بود. روش پژوهش، توصیفی – همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش را تمامی معلمان مدارس ابتدایی پسرانه دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 94-93 تشکیل میدادند (7848 نفر). برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و تعداد 366 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند که گزینش آنها با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و طبقهای انجام شد. جمعآوری دادهها براساس دو پرسشنامه رهبری توزیعشده و خوشبینی علمی معلمان صورت گرفت که ضریب آلفای کرونباخ آنها به ترتیب 0.87 و 0.92 به دست آمد. جهت تعیین روایی پرسشنامه، از روایی محتوایی و سازه استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک نرمافزار SPSS نسخه 22 صورت پذیرفت. نتایج پژوهش نشان داد که وضعیت رهبری توزیعشده و خوشبینی علمی معلمان ابتدایی پسرانه دولتی شهر تهران بالاتر از حد متوسط و میانگین نظری قرار دارد و بین رهبری توزیعشده با خوشبینی علمی معلمان رابطه مثبت و معناداری در سطح 01/0 وجود دارد. همچنین یافتههای پژوهش نشان داد که از بین هفت بعد رهبری توزیعشده؛ ابعاد تعامل مبتنی بر اعتماد، فرهنگ مدرسه، عمل رهبری، حمایت همهجانبه و ارزیابی و توسعه حرفهای هر یک به ترتیب 28/0، 19/0، 27/0، 13/0 و 19/0 خوشبینی علمی معلمان را پیشبینی میکنند و رویهمرفته ۶5/0 از خوشبینی علمی معلمان را تبیین مینمایند ولی دو بعد ماموریت و تصمیمگیری مشترک پیشبینی کننده مناسبی برای خوشبینی علمی معلمان نمیباشند.
پرونده مقاله