تاثیر روش تدریس جیگساو در پیشرفت تحصیلی و یادداری
محورهای موضوعی : آموزش و پرورش
اکبر هدایتی
1
(دانشگاه علامه طباطبایی)
احمد رضایی
2
(دانشجوی دکتری سنجش و اندازهگیری دانشگاه علامه طباطبائی)
مجید یوسفی افراشته
3
(عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه زنجان)
مصطفی هدایتی
4
(دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی مرکز تربیت معلم آیت الله طالقانی)
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدفپژوهشحاضربررسیتأثیرروش تدریس جیگساو و روش سنتیدرپیشرفتتحصیلی و میزان یادداریدرس جغرافیادردانشآموزانپسرسالسومدورةراهنماییتحصیلی مدارسسمادرشهرتهراناست. روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از لحاظ روش اجرا شبه آزمایشی استبدینمنظور،بااستفادهاز روشنمونه گیریتصادفیخوشه ای،نمونهایمتشکلازچهارکلاس(دوکلاسگروهآزمایشی،دوکلاسگروهگواه) انتخابشد.روش تدریس جیگساو برایگروهآزمایشیوروشتدریسسنتی برایگروکنترلبهکارگرفتهشد. معلوماتقبلیدانشآموزاندرزمینهدرس جغرافیابااستفادهازمقیاسمحققساختهپیشرفتتحصیلیمورد ارزیابیقرار گرفت. پیشرفتتحصیلیو یادداری دانشآموزانپسازاجرایروشهایتدریسنیزباهمینمقیاسارزیابی شد.دادههای جمعآوریشده بااستفادهازروشتحلیلکواریانسیکراهه و تی مستقلموردتجزیهوتحلیلقرار گرفت.نتایجحاصلازاین پژوهشحاکیازتأثیر معنیدار روش تدریس جیگساو برپیشرفت تحصیلیو یادداری دانشآموزاندردرسجغرافیا درگروه آزمایشی است.ایننتیجهنشاندهندهبرتری و کارآمدیروش تدریس جیگساو درمقابلروشتدریسسنتیاست.