طراحی مدل دانشگاه نوآور با رویکرد یادگیری سازمانی در دانشگاه های آزاد اسلامی خراسان شمالی
محورهای موضوعی : آموزش عالیمریم قلی پور 1 , رویا افراسیابی 2 , محمود قربانی 3 , مریم حافظیان 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران.
2 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران.
3 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
4 - ستادیار، گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
کلید واژه: نوآوری, یادگیری, دانشگاه نوآور, یادگیری سازمانی,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر با هدف طراحی مدل دانشگاه نوآور با رویکرد یادگیری سازمانی در دانشگاه های آزاد خراسان شمالی انجام شد. در این تحقیق از روش تحقیق ترکیبی (آمیخته) استفاده شده است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان و متخصصین حوزه مدیریت بودند که محقق 20 نفر از آنها را به عنوان پانل خبرگان برگزید. با استفاده از ابزار مصاحبه و روش تحلیل تِم و بهره گیری از نرم افزار تحلیل اطلاعات کیفی NVIVO ، اطلاعات این بخش مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصله از بررسی و تحلیل مصاحبه ها نشان داد که مدل دانشگاه نوآور با رویکرد یادگیری سازمانی در دانشگاه های آزاد خراسان شمالی دارای 139 کد آزاد (شاخص) می باشد که در قالب 27 کدمحوری طبقه بندی شدند. در نهایت این کدهای محوری و کدهای آزاد در قالب 10 کد انتخابی طبقه بندی شدند.برای سنجش روایی مرحله کیفی پژوهش حاضر، از روش "ممیزی کردن از سوی داور" استفاده شد. در پژوهش پیش رو این روند توسط دو نفر از اساتید حوزه مدیریت انجام شد.در ادامه پرسشنامه بخش کمی تدوین شد و در بین اعضای نمونه آماری که شامل 124 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد خراسان شمالی بود، توزیع گردید. نتایج نشان داد وضع موجود دانشگاه نوآور و یادگیری سازمانی پایین تر از سطح متوسط است. بر اساس نتایج حاصله از معادلات ساختاری، از میان ابعاد تشکیل دهنده دانشگاه نوآور، بُعد ویژگی های شخصیتی و از میان ابعاد تشکیل دهنده یادگیری سازمانی، بُعد ساختار یادگیرنده دارای بیشترین میزان اهمیت می باشند. همچنین نتایج نشان داد که دانشگاه نوآور به میزان 0.79 درصد بر یادگیری سازمانی تأثیرگذار است. بنابراین جهت ایجاد یادگیری سازمانی در دانشگاه های آزاد خراسان شمالی، توجه به ابعاد تشکیل دهنده دانشگاه نوآور ضروری به نظر می رسد.
The present study was conducted with the intention of designing a conceptual model for an innovative university with a focus on the organizational learning approach in the Islamic Azad universities of North Khorasan. To carry out the study, the mixed-method was applied and the target population was the experts in the field of management of whom 20 subjects were selected as the expert panel. By applying the ‘theme analysis’, interview protocol, and qualitative data analysis software ‘NVIVO’, the data of the qualitative phase was analyzed.The findings indicated that, based on the experts’ opinions, an innovative university among North Khorasan universities possessed 139 free codes that were grouped into 27 axial codes. Finally they were classified into 10 selective codes. To measure and confirm the validity of the qualitative phase of the study, the investigator-triangulation was used where two university professors of management analyzed and judged the process and the instrument. To continue the study procedures, the questionnaire for the quantitative phase was developed whose face and content validity and reliability were confirmed by employing the Cronbach’s alpha. Thence, the questionnaire was administered to 124 faculty members of North Khorasan Islamic Azad universities, and the findings obtained from the quantitative section of the study indicated that the status-quo of the innovative university and organizational learning approach indices was far below average. Based on the structural equation analysis
آملی، فرنیا. عباس زاده، ناصر. حسینی، محمدعلی.(1400).شناسایی عوامل موثر بر ایجاد رفتار نوآورانه در دانشجویان(مطالعه موردی:دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران)، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 11(2): 180-151.
آرایی، محمود. محمدی مهر، مژگان.(1399).بررسی نقش میانجی یادگیری سازمانی در رابطه بین مدیریت دانش و نوآوری سازمانی (مورد مطالعه: اعضای هیئتعلمی یک دانشگاه نظامی)، مجله طب نظامی، 22(4):383-373.
اقبالی برمچی، طالب.(1399).بررسی اثرات فرهنگ سازمانی بر ابعاد سازمان یادگیرنده(مورد مطالعه:دانشگاه های آزاد استان گیلان)، مدیریت و چشم انداز آموزش، 2(4): 95-77.
باقری مجد، روح الله. مهدی پور، یوسف. باقری مجد، عادل.( 1397 ).تاثیر رهبری کارآفرینی بر رفتار نوآؤرانه با نقش میانجی محرک های نوآورانه در آموزش عالی(دانشگاه سیستان و بلوچستان)،توسعه کارآفرینی،11(4) : 758-739.
بختیاری، مرضیه. موسی خانی، مرتضی. الوانی، مهدی. حسینی، رسول.(1400).ارائه الگوی توسعه کارآفرینی دانشگاهی نوآور محور با تاکید بر مزیت های منطقه ای مبتنی بر روش فراترکیب، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 11(1):160-135.
برزگر، نادر. قورچیان، نادر قلی. تقی پور ظهیر، علی.(1400).ارائه مدلی جهت خلق ظرفیت های نوآوری در مدیریت دانشگاهی ایران، مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، 14(1):70-43.
پوررشیدی، زهرا.(1400). نقش میانجی مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در تاثیر فعالیت های توسعه منابع انسانی بر نوآوری کارکنان(مورد کارکنان دانشگاه شهید باهنر کرمان)، مدیریت و چشم انداز آموزش، 3(2):76-49.
پورابراهیمی، محمد.حسینی، محمد علی. ابراهیمی برمی، بنفشه. اقبالی، محمد. بندری، راضیه(1399). تبیین چالش های کاربردی کردن دانشگاه فناور و نوآور در نظام آموزش عالی کشور، مجله راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 13(6):689-681.
ثقفی، تکتم. قربانی، محمود. ناصری، نازیا سادات.(1399). طراحی مدل استقرار سازمان مربی گرا با رویکرد یادگیری سازمانی، پژوهش نامه مدیریت تحول، 12(24):316-289.
جلیلیان، نگار. زنجیرچی، محمود. نقیبی زاده میبدی، مهدی. محسنی، محمدامین.(1400).طراحی مسیر توانمندسازی دانشگاه ها جهت نقش آفرینی در اکوسیستم نوآوری با استفاده از رویکرد تلفیقی تحلیل محتوا و نگاشت شناخت فازی، توسعه کارآفرینی، 14(2):220-201.
جوانمردی، شیوا. عباس پور، عباس.( 1400). شناسایی عوامل مرتبط با دانشگاه نوآور،اندیشه های نوین تربیتی، آنلاین شده در مجله .]31/3/1400 [.
جوانمردی، شیوا. عباس پور، عباس. خورسندی طاسکوه، علی. غیاثی ندوشن، سعید. (1397). طراحی الگوی دانشگاه نوآور در چارچوب اکوسیستم نوآوری در ایران،آموزش عالی ایران، 10(4):170-137.
خان احمدلو، رضا. معزز، هاشم. محمدی، مهدی. یزدانی، حمیدرضا. زارعی متین، حسن.(1399).فراترکیب عوامل موثر بر شکل گیری و توسعه اکوسیستم نوآوری مبتنی بر دانشگاه، مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی، 3(3):130-97.
داورپناه، هدایت اله. سیادت، علی. یدالهی ده چشمه، آرش.(1400). الگوی ساختاری روابط علی بین نوع جهان بینی رهبری و نوآوری سازمانی با نقش میانجی هشیاری سازمانی(مورد مطالعه کارکنان اداری دانشگاه اصفهان)، مدیریت بهره وری، 15(1):136-107.
دوستار، محمد. بابازاده، طاهره. مرادی، محمود.(1398).بررسی تاثیر یادگیری بر نوآوری با نقش تعدیل گری اینرسی سازمانی،ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 9(2):198-165.
رضاپور مسگریان فرد، آزاده. عنایتی، ترانه.(1400).رابطه جامعه یادگیرنده حرفه ای با نوآوری سازمانی به منظور ارائه مدل، مجله توسعه آموزش جندی شاپور، 12(2):542-532.
رفیعی، مجتبی. قدیریان، عباسعلی. احمدی، علی اکبر. فقیهی، ابوالحسن.(1395).تدوین مدل مناسب رهبری برای بهبود عملکرد سازمان های نوآور، مدیریت سازمان های دولتی، 4(3):132-119.
سلامت اهوازی، مریم. حسین پور، محمد. شاهی، سکینه.(1398). عوامل موثر بر ارزیابی عملکرد و یادگیری سازمانی از دیدگاه کارکنان و نقش آنها در توسعه مدیریت منابع انسانی، رهبری و مدیریت آموزشی، 13(4):35-21.
قلیپور، وحید. بهروزی، ابوالفضل. غفوری، مسعود.(1400).نقش استراتژی های مدیریت دانش بر یادگیری سازمان، نوآوری سازمانی و تسهیم دانش در سازمان، نگرش های نوین بازرگانی، 2(5):199-179.
کریمی، زهرا. صمدی، لاله. اسدی، سعید(1400).اعتبارسنجی شاخص های نوآوری در دانشگاه های ایران بر اساس شاخص های نوآوری دانشگاه های جهان، پژوهش نامه علم سنجی، 7(1):256-235.
مندعلی زاده، زینب. نقش جواهری، صدف.(1400). تاثیر ابعاد شایستگی فناوری اطلاعات بر نوآوری سازمانی ادارات کل ورزش و جوانان ایران، فصلنامه علمی کارافن، 18(2):164-153.
مهدیه، امید. محمدی، پروین.(1399). تاثیر یادگیری سازمانی بر چابکی سازمانی با نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی، مدیریت بر آموزش سازمان ها، 9(1):278-259.
مقدم زاده، علی. علی اکبری، زهرا. مزاری، ابراهیم.(1397). رابطه یادگیری خودراهبر و یادگیری سازمانی در سازمان های آموزشی، مدیریت فرهنگ سازمانی، 16(4):850-827.
هاشمی، حامد. اکرادی، احسان. گودرزوند چگینی، مهرداد. یوسفی، مینو.( 1397).بررسی تاثیر عملکرد مدیریت منابع انسانی بر عملکرد کارکنان با نقش واسطه ای یادگیری سازمانی(مورد مطالعه کارکنان دانشگاه های پیام نور استان گیلان)، نامه آموزش عالی، 11(42):53-35.
هاشمی دهقی، زهرا. محمدی، فرزاد.(1396).کاربرد مدل ساختاری تفسیری برای سطح بندی زنجیره نوآوری و فناوری در دانشگاه علوم پزشکی تهران، مدیریت توسعه و تحول، (28):29-23.
Dong, P., & Tu, C.C. (2021). Research on the Impact of University Innovation and Entrepreneurship Education on University Students’ Entrepreneurship Willingness Based on Virtual Reality Technology. Mathematical Problems in Engineering, <htts://doi.org/10.1155/2021/9730705>.
Feher, K. Gering, Z., & K, G. (2021). Promoting the future of innovative higher education through thousands of master’s programmers STEM, interdisciplinary and business programmers in a changing labor market, Society and Economy, <Doi:10.1556/204.2021.00019>,[2022/6/3].
Hall, Randolph W. (2020). Creating the Innovative University, Technology and Innovation,21:1-14.
Landa, E. Zhu,C ., & Sesabo, J.(2021).Readiness for integration of innovative teaching and Learning technologies: An analysis of meso-micro variables in Tanzanian higher education, International journal of Educational Research Open ,2:1-9.
Muhayo, B., & Rakhmatillaqizi, A.S(2022). Innovative Development of a Modern University in The Conditions of The Digitalization of Education, Eurasian journal of Learning and Academic Teaching, 4:103-100
_||_