هدف پژوهش حاضر، آسیب شناسی ارزشیابی توصیفی درجهت تحقق فرایند یاددهی و یادگیری بود. روش پژوهش، کیفی با رویکرد زمینه ای است. جامعه آماری این پژوهش معلمان ابتدایی مجری طرح ارزشیابی توصیفی(کیفی) در مدارس ابتدایی دخترانه منطقه 5 شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونهگیر چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر، آسیب شناسی ارزشیابی توصیفی درجهت تحقق فرایند یاددهی و یادگیری بود. روش پژوهش، کیفی با رویکرد زمینه ای است. جامعه آماری این پژوهش معلمان ابتدایی مجری طرح ارزشیابی توصیفی(کیفی) در مدارس ابتدایی دخترانه منطقه 5 شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به مرحله اشباع 25 نفر از معلمان انتخاب گردیدند. ابزار جمع آوری داده ها از طریق مصاحبه های نیمه ساختار مند بود. روایی محتوایی ابزار بر اساس نظر متخصصان برنامه ریزی درسی تعیین و تایید شد. تحلیل دادهها براساس کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شد. پس از فرآیند کدگذاری متن مصاحبهها، 97کد نهایی، 31 مفهوم نهایی و 15 مقوله (امکانات مدرسه، توسعه حرفه ای معلمان، اجرای نامناسب ارزشیابی توصیفی و ....) شناسایی گردید. مقوله محوری این تحقیق آسیب های ارزشیابی توصیفی درجهت تحقق فرایند یاددهی و یادگیری بود که در نهایت پس از کدگذاری انتخابی دادههای جمعآوری شده یافته های نهایی ارائه شد. نتایج و تحلیل دیدگاه ها، موجب شناسایی و دسته بندی شش طبقه از نقاط ضعف گردید که شامل کاهش انگیزه و کاهش شوق و حساسیت دانش آموزان نسبت به یادگیری و تحصیل؛ افزایش افت یادگیری و دامن زدن به کم سوادی دانش آموزان؛ کاهش عدالت در سنجش دانش آموزان و تبعات آن؛ کاهش افراطی استرس دانش آموزان و تبعات ناشی از آن؛ بی انگیزه بودن و عدم توسعه حرفه ای معلمان؛ عدم تناسب بین امکانات موجود و الزامات خواسته شده در ارزشیابی توصیفی می شود.
پرونده مقاله
هدف از پژوهش حاضر، ارائه مدل معماری منابع انسانی یود. پژوهش حاضر در دسته بندی پژوهشهای کیفی قرار دارد. جامعه آماری، خبرگان حوزه منابع انسانی دانشگاهی و مدیران و معاونین و کارشناسان حوزه منابع انسانی بودند. نمونه گیری به صورت هدفمند نظری بود که تا اشباع نظری ادامه یافت. چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر، ارائه مدل معماری منابع انسانی یود. پژوهش حاضر در دسته بندی پژوهشهای کیفی قرار دارد. جامعه آماری، خبرگان حوزه منابع انسانی دانشگاهی و مدیران و معاونین و کارشناسان حوزه منابع انسانی بودند. نمونه گیری به صورت هدفمند نظری بود که تا اشباع نظری ادامه یافت. حجم نمونه 19 نفر و ابزار مورد استفاده، مصاحبه به صورت نیمه ساختار یافته فردی و کانونی انجام شد. تجزیه و تحلیل مصاحبهها بر اساس روش تحلیل محتوای کیفی انجام گرفت. جهت روایی و پایایی دادهها از روش سه سویه نگری استفاده شد. به استناد تجمیع آراء نظرات خبرگان دانشگاهی و مدیران و کارشناسان منابع انسانی و پس از پیاده سازی متن مصابه ها و تم گذاری و کدگذاری مربوطه، در مرحله اول، 27 کد اولیه باز و در مرحله بعدی کدهای محوری در 6 بعد معماری منابع انسانی به شرح عناصر پایه منابع انسانی، ویژگیهای منابع انسانی، سیستم منابع انسانی، دستاوردهای منابع انسانی، فعالیتهای عملکردی پیشرفته و فعالیتهای نگهداشت منابع انسانی استخراج شد که بر اساس آن مدل معماری منابع انسانی طراحی گردید.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر محیطی و رفتاری بر برنامة توسعه فعالیت کارآفرینانه در بین کارکنان دانشگاه علمی-کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان دانشگاه علمی- کاربردی استان اردبیل (370 نفر) تشکیل میدادند و تعداد 310 نفر بهعنوان نمونه بر اساس رویکرد حداقل مربع چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر محیطی و رفتاری بر برنامة توسعه فعالیت کارآفرینانه در بین کارکنان دانشگاه علمی-کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان دانشگاه علمی- کاربردی استان اردبیل (370 نفر) تشکیل میدادند و تعداد 310 نفر بهعنوان نمونه بر اساس رویکرد حداقل مربعات جزئی انتخاب شدند که گزینش آنها با استفاده از روش طبقهای متناسب و تصادفی برای 21 مرکز لحاظ و با ابزار پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفت. دو پرسشنامه مورد استفاده از روایی صوری و محتوایی برخوردار بودند و پایایی آنها برای هرکدام از پرسشنامه‎ها به ترتیب با ضریب 94/.،93/.α= محاسبه شد. تحلیل دادههای گردآوریشده، با استفاده از نرمافزار Spss وSmart pls صورت گرفت. نتایج پژوهش برای بررسیِ برازش مدل با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و رابطة فرضیات با استفاده مدل معادلات ساختاری، حاکی از رابطه مثبت و معنیدار برای ویژگیهای محیطی شامل مؤلفههای اجتماعی- فرهنگی، قانونی- مقرراتی، سیاسی – اداری، اقتصادی – مالی، شبکههای نوآوری و موقعیت مکانی و عوامل رفتاری شامل فرهنگسازمانی، ویژگیهای شخصیتی مدیران، کارکنان، سبک رهبری، تضاد سازمانی با کارآفرینی دانشگاه توسط اعضاء دانشگاه بود.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر پیشبینی دستاوردهای تحصیلی دانشجویان بر اساس ادراک آنها از کیفیت یاددهی-یادگیری و پتانسیل انگیزش تحصیلی موجود در مراکز آموزش عالی شهرستان لامرد میباشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجوی چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر پیشبینی دستاوردهای تحصیلی دانشجویان بر اساس ادراک آنها از کیفیت یاددهی-یادگیری و پتانسیل انگیزش تحصیلی موجود در مراکز آموزش عالی شهرستان لامرد میباشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان مراکز آموزش عالی شهرستان لامرد (شامل 6483 نفر) بود که بر اساس فرمول کوکران، 356 نفر به روش نمونهگیری تصادفی نسبتی بر اساس ویژگی جنسیت انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای دستاوردهای تحصیلی تام (2004)، کیفیت فرآیند یاددهی-یادگیری ترکزاده و محترم (1392) و شناخت شغلی واگنر و هلنبک (1995) که توسط ترکزاده و زینعلی (1391) بودند که متناسب با فضای دانشگاهی مورد بازسازی و اعتباریابی قرار گرفته است. دادهها با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS24و Lisrel8.8 و آزمونهای آماری t تک متغیره، رگرسیون چندمتغیره و تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که از نظر دانشجویان میانگین ابعاد دستاوردهای تحصیلی، کیفیت یاددهی – یادگیری و پتانسیل انگیزش تحصیلی بالاتر از سطح متوسط و پایین تر از سطح مطلوب میباشد (05/0>p). متغیر کیفیت یاددهی - یادگیری به طور مستقیم بر دستاوردهای تحصیلی تأثیر معناداری دارد. همچنین به طور غیرمستقیم و از طریق متغیر پتانسیل انگیزش تحصیلی بر دستاوردهای تحصیلی تأثیر معنیداری دارد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تبیین پاسخگویی و بالندگی اعضای هیات علمی با میانجی گری یادگیری سازمانی بر مبنای رهبری معنوی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی انجام گرفت. این پژوهش از نظر روش، توصیفی همبستگی از نوع مدل یابی علی (مدل یابی معادلات ساختاری) می باشد. جام چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف تبیین پاسخگویی و بالندگی اعضای هیات علمی با میانجی گری یادگیری سازمانی بر مبنای رهبری معنوی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی انجام گرفت. این پژوهش از نظر روش، توصیفی همبستگی از نوع مدل یابی علی (مدل یابی معادلات ساختاری) می باشد. جامعه آماری 695 نفر از کلیه استادان تمام وقت 13 واحد بود که از میان آنان 263 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب شدند که برای تعیین حجم نمونه از جدول کرجسی و مورگان استفاده و برای گرداوری اطلاعات از چهار پرسشنامه استاندارد استفاده شد. روایی محتوایی و سازه ای پرسشنامه ها تایید و پایایی پرسشنامه ها به ترتیب89/.،87/.،87/.و88/. بدست آمد، به منظورارزیابی روابط بین متغیر های مکنون و اندازه گیری شده در الگوی مفهومی، از مدل یابی ساختاری از نرم افزار PLS3 استفاده گردید. یافته های مطالعه حاضر حاکی از نقش معنی دار بین متغیر درون زا با متغیرهای برون زا می باشد. همچنین نتایج حاکی از تائید نقش میانجی یادگیری سازمانی و در روابط علی بین رهبری معنوی با پاسخگویی و بالندگی بود.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبهبندی سازکارهای اجرایی رهبری دانشگاهی کوانتومی در دانشگاههای کشور انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از حیث شیوه ی گردآوری دادهها، پیمایشی است. جامعهی آماری را خبرگان رهبری آموزش عالی تشکیل دادند؛ که تعداد هفت نفر از آنان با ر چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبهبندی سازکارهای اجرایی رهبری دانشگاهی کوانتومی در دانشگاههای کشور انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از حیث شیوه ی گردآوری دادهها، پیمایشی است. جامعهی آماری را خبرگان رهبری آموزش عالی تشکیل دادند؛ که تعداد هفت نفر از آنان با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی صوری و محتوایی آن از طریق قضاوت خبرگان مورد تایید قرار گرفت. پایایی ابزار نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مقدار 0.919 برآورد گردید. دادههای جمعآوری شده به کمک روش ویکور فازی مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که از دیدگاه خبرگان رهبری آموزش عالی 5 سازکار، اتخاذ بهترین تصمیم در شرایط پیچیده ، انطباق و هماهنگی با روند تغییرات از طریق انطباق خلاق( پیشنگری تغییر) ، درک درست فرصتها و بهرهگیری از آنها از طریق برخورداری از بینش، چشمانداز و مقاصد روشن، تدوین راهبردهایی برای شایستهگزینی، شایستهپروری و شایستهداری اعضای هیات علمی و کارکنان و تسهیل مشارکت مخالفان به ترتیب از بین 29 سازکار اجرایی استخراج شده از بالاترین درجه اهمیت برخوردار هستند.
پرونده مقاله
هدف کلی این پژوهش، طراحی الگوی شهرداری کارآفرین با محوریت آموزش گردشگری (مولفه های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی) و نقش میانجی سرمایه اجتماعی بود. روش پژوهش توصیفی ازنوع همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران و کارشناسان شهرداری گرگان به تعداد 400 نفر بود چکیده کامل
هدف کلی این پژوهش، طراحی الگوی شهرداری کارآفرین با محوریت آموزش گردشگری (مولفه های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی) و نقش میانجی سرمایه اجتماعی بود. روش پژوهش توصیفی ازنوع همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران و کارشناسان شهرداری گرگان به تعداد 400 نفر بود که با استفاده از جدول نمونهگیری کرجسی و مورگان، تعداد 196 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این پژوهش از روش کتابخانه ای و روش میدانی برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته شهرداری کارآفرین (8 سؤال)، سرمایه اجتماعی (6 سؤال) و توسعه آموزش گردشگری (15 سؤال) بوده است. جهت بررسی روایی پرسشنامه ها از روش روایی محتوایی استفاده شده است. در روایی محتوایی از نظرات اساتید و خبرگان سازمان شهرداری و میراث فرهنگی استفاده شد و پس از جرح و تعدیل پرسشنامه نهایی تهیه گردید. پایایی پرسشنامه از طریق آزمون آلفای کرونباخ با میزان 862/. مورد تأیید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادههای بهدستآمده از نرم افزار smart pls استفاده گردید. نتایج نشان داد که شهرداری کارآفرین بر آموزش گردشگری تأثیرگذار است و همچنین شهرداری کارآفرین بر سرمایه اجتماعی تأثیرگذار است. لذا الگوی شهـرداری کارآفرین می تواند راه را برای گسترش توسعه آموزش گردشگری و به تبع آن افزایش مشارکت ازطریق توسعه سرمایه اجتماعی فراهم سازد.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف تبیین نقش واسطه ای خودکارآمدی و اشتیاق کاری در رابطه بین ادراک از سازمان های یادگیرنده با عملکرد شغلی معلمان شهرستان آباده انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه ی آماری این پژوهش را معلمان مدارس شهرستان آباده تشکیل می دهند که تع چکیده کامل
این پژوهش با هدف تبیین نقش واسطه ای خودکارآمدی و اشتیاق کاری در رابطه بین ادراک از سازمان های یادگیرنده با عملکرد شغلی معلمان شهرستان آباده انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه ی آماری این پژوهش را معلمان مدارس شهرستان آباده تشکیل می دهند که تعداد آن ها برابر با 1274نفر می باشد. جهت انتخاب حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان نمونه 295 نفری به شیوه تصادفی طبقه ای انتخاب گردید. جهت اندازه گیری ادراک از سازمان یادگیرنده از پرسشنامه سنگه (1990)، خودکارآمدی از تچانن موران و گاریس (2004)، اشتیاق کاری از پرسشنامه شوفلی(2006)، عملکرد شغلی از پاترسون (1995) استفاده گردید. روایی سازه پرسش نامه ها با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی تاییدی و روایی محتوایی توسط تعدادی از صاحب نظران علوم تربیتی و پایایی آنها به وسیله ضریب آلفای کرونباخ و پایایی مرکب مورد بررسی و تایید قرار گرفت. با استفاده از تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری فرضیات تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق بیانگر آن بود که رابطه ادراک از سازمان های یادگیرنده بر عملکرد شغلی، خودکارآمدی و اشتیاق کاری مثبت و معنادار بود. همچنین مشخص گردید خودکارآمدی و اشتیاق کاری نقش میانجی بین ادراک از سازمان های یادگیرنده با عملکرد شغلی ایفا می کنند. بنابراین می توان تأثیر ادراک کلی فرهنگ سازمان یادگیری بر عملکرد شغلی را از طریق خودکارآمدی و اشتیاق کاری مدنظر قرار داد.
پرونده مقاله