شناسایی و رتبه بندی سازکارهای اجرایی رهبری دانشگاهی مبتنی بر کوانتوم: رویکرد ویکور فازی
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشحمیدرضا کمالی اردکانی 1 * , کامران محمدخانی 2 , پریوش جعفری 3
1 - دانش آموخته دکتری مدبربت آموزش عالی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزش عالی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: رهبری دانشگاهی, کوانتوم, ویکور فازی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبهبندی سازکارهای اجرایی رهبری دانشگاهی کوانتومی در دانشگاههای کشور انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از حیث شیوه ی گردآوری دادهها، پیمایشی است. جامعهی آماری را خبرگان رهبری آموزش عالی تشکیل دادند؛ که تعداد هفت نفر از آنان با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی صوری و محتوایی آن از طریق قضاوت خبرگان مورد تایید قرار گرفت. پایایی ابزار نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مقدار 0.919 برآورد گردید. دادههای جمعآوری شده به کمک روش ویکور فازی مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که از دیدگاه خبرگان رهبری آموزش عالی 5 سازکار، اتخاذ بهترین تصمیم در شرایط پیچیده ، انطباق و هماهنگی با روند تغییرات از طریق انطباق خلاق( پیشنگری تغییر) ، درک درست فرصتها و بهرهگیری از آنها از طریق برخورداری از بینش، چشمانداز و مقاصد روشن، تدوین راهبردهایی برای شایستهگزینی، شایستهپروری و شایستهداری اعضای هیات علمی و کارکنان و تسهیل مشارکت مخالفان به ترتیب از بین 29 سازکار اجرایی استخراج شده از بالاترین درجه اهمیت برخوردار هستند.