شناسایی مولفه ها و شاخص های مدیریت تعالی سازمانی به منظور ارزیابی عملکرد مدارس دولتی شهر تهران
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشحمیدرضا اشرفی 1 , بتول فقیه آرام 2 , عباس خورشیدی 3 , سعید مرادی 4 , لیلا شریفیان 5
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
3 - استاد گروه مدیریت آموزشی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران.
4 - استاد یار گروه علوم تربیتی، واحد اسلامشهر،دانشگاه آزاداسلامی،اسلامشهر،ایران ،تهران
5 - استادیار گروه علوم تربیتی ، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر،،تهران، ایران
کلید واژه: تعالی سازمانی, ارزیابی عملکرد, مدیریت تعالی سازمانی, دوره دوم متوسطه,
چکیده مقاله :
هدف: هدف اصلی این مقاله شناسایی مولفه ها و شاخص های مدیریت تعالی سازمانی به منظور ارزیابی عملکرد مدارس دولتی دوره دوم متوسطه شهر تهران بود. روش: روش انجام پژوهش آمیخته(کیفی-کمی) است. علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک دلفی برای شناسایی مولفه ها و شاخص های مدیریت تعالی سازمانی به منظور ارزیابی عملکرد مدارس دولتی استفاده شده است. جامعه آماری در این پژوهش کلیه خبرگان در حوزه اساتید، نخبگان و صاحب نظران سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بودند که تا اشباع نظری 15 مصاحبه صورت گرفت. مصاحبه های نیمه ساختار یافته با خبرگان به صورت پرسشنامه ای با 79 شاخص و 19 مولفه و یک سوال باز پاسخ انجام شد. یافته ها: با توجه به مصاحبه های نیمه ساختار یافته و در نهایت با استفاده از تکنیک دلفی 19 مولفه و 76 شاخص تایید شدند. نتایج معادلات ساختاری نشان داد که تمام شاخص ها، مولفه های خود را تایید نموده و مولفه ها متغیر اصلی را تایید می کنند. روایی همگرا و واگرای مدل نیز تایید شد. نتیجه گیری: استقرار سیستم مدیریت تعالی سازمانی و ارزیابی عملکرد مبتنی بر آن، می تواند راهکاری مهم در ارتقای کیفیت مدارس دولتی باشد.
Purpose: The main purpose of this article was to identify the components and indicators of organizational excellence management in order to evaluate the performance of public schools of the second year of high school in Tehran. Method: The research method is mixed (qualitative-quantitative). In addition to document study, the Delphi technique has been used to identify the components and indicators of organizational excellence management in order to evaluate the performance of public schools. The statistical population in this research was all the experts in the field of professors, elites and experts of the Educational Research and Planning Organization, and 15 interviews were conducted until theoretical saturation. Semi-structured interviews with experts were conducted in the form of a questionnaire with 79 indicators and 19 components and one open-ended question. Findings: According to the semi-structured interviews and finally using the Delphi technique, 19 components and 76 indicators were confirmed. The results of structural equations showed that all indicators confirm their components and the components confirm the main variable. The convergent and divergent validity of the model was also confirmed. Conclusion: Establishment of organizational excellence management system and performance evaluation based on it can be important solutions in improving the quality of public schools.
تقوایی یزدی، مریم. نیازآذری، مرضیه. (1399). رابطه آیندهنگری با هوش سازمانی، خلاقیت سازمانی و تعالی سازمانی در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران به منظور ارایه مدل، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 11(4): 167-192.
جمشیدی کوهساری، محبوبه. قهرمانی، محمد. شمس مورکانی، غلامرضا. ابوالقاسمی، محمود. (1399). طراحی مدل تعالی نظام دانشگاهی با تاکید بر بنیاد مدیریت کیفیت اروپا (مورد مطالعه:دانشگاههای دولتی جامع شهر تهران)، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 11(3): 167-202.
حاجی تبار فیروزجایی، محسن. جامگوهری، صمد. میرعرب رضی، رضا. (1399). امکانسنجی بومیسازی و موقعیتیسازی برنامه درسی در مدارس ابتدایی، مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 9(4): 65-90.
خراسانی، اباصلت. عموزاده، محمد. ملامحمدی، اعظم. (1395) اعتباریابی مدل تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی ایران، آموزش و توسعه منابع انسانی، 3 (8): 21-36.
رنجگر، بایرامعلی. میرهاشمی، مالک. پاشاشریفی، حسن. (1399). فراتحلیل تأثیر عوامل فردی، آموزشگاهی و خانوادگی در عملکرد تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی، پژوهش در نظام های آموزشی، 2(32): 19-33.
گودرزی فاطمه. (1400). ترسیم نقشه فازی تعالی سازمانی در سازمان تامین اجتماعی شعبه 25 با رویکرد جایزه کیفیت اروپا، رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری, 5(4): 252-269.
مرادی، سعید. امین بیدختی، علی اکبر. (1398). نظام آموزش و پرورش و خلاء ده ساله یک الگوی عملیاتی برای ارزیابی عملکرد مدارس هیات امنایی کشور از منظر سیستم مدیریت مدرسه محور، مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، 22(1): 101-124.
همتی، پری. صفری، محمود. اولادیان، معصومه. (1399). آسیب شناسی نظام آموزش های فنی و حرفه ای براساس مدل تعالی سازمانی، نشریه پژوهش در نظام های آموزشی، 14(3): 163-185.
Abdel Azem Mostafa, H., Hassan EL-Sayed Mahfouz, H., & Mohammed Araby Ebraheem, S. (2021). Effect of Educational Program about Talent Management for Nursing Managers on Their Job Affiliation and Organizational Excellence. Egyptian Journal of Health Care, 12(2): 718-740.
Harky, Y. F. M. (2018). The significance of recruitment and selection on organizational performance: The case of private owned organizations in Erbil, North Iraq. International Journal of Contemporary Research and Review, 9(2): 20393-20401.
Hashemy, S., Yousefi, M., Soodi, S., & Omidi, B. (2016). Explaining human resources empowerment pattern and organizational excellence among employees of emergency of Guilan’s University Hospitals. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 230,:6-13.
Hijjawi, G. (2021). The effect of entrepreneurship on organizational excellence: The mediating role of visionary leadership. Management Science Letters, 11(1): 57-66.
Ida, R. C., & Maurizio, L. (2021). Supportive care centers: definition of excellence. Current Opinion in Oncology, 33(4): 267-272.
Khuda Bakhsh, D., Iqbal, J., & Naz, B. A. (2021). Total Quality Management Practices and Organizational Excellence of Government Secondary Schools in Khyber Pakhtunkhwa. Elementary Education Online, 20(5): 2839-2844.
Schereus, M. (2019). TQM in e-learning: A self assessment model and questionnaire. The TQM Journal, 10 (6):458-463.
Schindler, Laura. Puls-Elvidge, Sarah. Welzant, Heather. Crawford, Linda. (2015), Definitions of Quality in Higher Education: A Synthesis of the Literature, High Learn Resource, 5 (3): 3-13.
_||_