شناسایی الگوی مدیریت بهبود عملکرد مدیران گروه های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران
محورهای موضوعی : آموزش عالیمحبوبه رجبی 1 , سعید مرادی 2 , لیلا شریفیان 3 , فیروز کیومرثی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران.
3 - استادیار گروه علوم تربیتی ، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
4 - استادیار، گروه روانشناسی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران.
کلید واژه: مدیران گروه های آموزشی, بهبود عملکرد, مدیریت,
چکیده مقاله :
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی عوامل، مولفه ها و شاخص های الگوی مدیریت بهبود عملکرد مدیران گروه های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران بود. روش: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون بود. نمونه آماری این پژوهش را 15 نفر از خبره های حوزه مدیریت، آموزش و علوم تربیتی و همچنین مدیران گروه های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران تشکیل داده بود. روش نمونه گیری در این پژوهش غیر احتمالی از نوع هدفمند و گلوله برفی بود. در این تحقیق اطلاعات به دو روش مطالعات اسنادی و مصاحبه های عمیق وتحلیل محتوی مصاحبه ها گردآوری شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از ابزارهای مختلف تحلیل مضمون مانند: تحلیل قالب مضمون ها، شبکه مضمون ها، ماتریس مضمون ها و تحلیل مقایسه ای و همچنین از نرم افزار تحلیل مضمون MAXQDA12 استفاده شد. یافته ها: یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که با بررسی لیست مضامین پایه و تحلیل دقیق آنها 228 مضمون پایه (شاخص)، و 35 مضامین سازمان دهنده (مولفه) و 6 مضامین فراگیر(عامل) حاصل گردیده است. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که عوامل الگوی مدیریت بهبود عملکرد مدیران گروه های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران شامل نظارت و ارزیابی مستمر، مدیریت دانش، توسعه حرفه ای، توانمند سازی، اخلاق حرفه ای و نقش مدیریتی می باشد.
Purpose: The purpose of this research was to identify the factors, components and indicators of the management model to improve the performance of managers of educational groups of Azad University of Tehran. Method: The current research was applied in terms of purpose and qualitative in nature and type using thematic analysis method. The statistical sample of this research was made up of 15 experts in the fields of management, education and educational sciences, as well as managers of educational departments of Tehran Azad University. The sampling method in this research was non-probability of purposeful and snowball type. In this research, information was collected by two methods: documentary studies and in-depth interviews and content analysis of the interviews. To analyze the data, different tools of theme analysis were used, such as theme format analysis, theme network, theme matrix, and comparative analysis, as well as MAXQDA12 theme analysis software. Findings: The findings of the research showed that by examining the list of basic themes and their detailed analysis, 228 basic themes (indicators), 35 organizing themes (components) and 6 overarching themes (factors) were obtained. Conclusion: The results showed that the factors of the management model for improving the performance of managers of educational departments of Tehran Azad University include continuous monitoring and evaluation, knowledge management, professional development, empowerment, professional ethics and managerial role.
اربابیان، زهرا. خورشیدی، عباس. شهریاری، محمدرضا و شریفی، مانی. (1399). ارائه الگوی مدیریت توانمندسازی برای مدیران مدارس متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران، مشاوره شغلی و سازمانی، 12 (3): 155-176.
بسطامی، رجب و طاهائی، صادق. (1393). شناسایی ابعاد اخلاق حرفه ای و اثرات آن بر بهبود عملکرد مدیران با رویکرد اسلامی، همایش مدیریت تحول در سازمان ها با رویکرد علوم رفتاری، تهران.
پناهی، معصومه. پورکریمی، جواد. رمضان، مجید. (1397). ارائه ی مدل شایستگی حرفهای مدیران پژوهشی در سازمانهای پژوهش محور، پژوهش های مدیریت منابع سازمانی، 8(1): 23-46.
پیرطارمسری، فرشید و شمشادی، ایمان. (1399). ارائه مدلی برای ارزیابی عملکرد و تعیین شایستگی و توانمندی های مدیران میانی بنیاد مستضعفان به روش استنتاج فازی، پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت، حسابداری و توسعه اقتصادی.
تربتی، امیر و احمدوند، محسن. (1394). تلفیق داده کاوی و مدیریت دانش به منظور بهبود عملکرد ناجا (نمونه پژوهی مرکز نظارت همگانی، مجله توسعه انسانی پلیس، 3 (2): 68-55.
توانگر مروستی، زهرا. محمدی فر، محمدعلی و امین بیدخت، علی اکبر. (1399). طراحی مدل ساختاری عدالت سازمانی، تعیین پیشایندها (جو سازمانی، هوش هیجانی، ارزش های اخلاقی سازمان) و پیامدها (کار آفرینی سازمانی)، مجله علوم شناختی، 19 (4): 107-90.
درویشعلی، یاسر. (1398). طراحی الگوی بهبود عملکرد مدیران مدارس متوسطه بر اساس نظریه داده بنیاد، پایان نامه کارشناسی ارشد، پردیس علوم انسانی و علوم اجتماعی، دانشکاه یزد.
ربیعی، آمنه. مسعودی ندوشن، عصمت و احمدی، امینه. (1400). تاثیر الگوی اخلاق حرفه ای مدیران آموزش عالی بر ارتقاء کارایی آنها، مدیریت فردا، 20 (2): 55-41.
رحیمی لاهرودی، علی محمد. (1399). مطالعه و بررسی مولفه های بهره وری و اثربخشی موثر بر بهبود عملکرد منابع انسانی در سازمان ها در راستای افزایش توانمندی کارکنان، پنجمین کنفرانس بین المللی علوم انسانی و آموزش و پرورش با محوریت توسعه پایدار، تهران.
صفری، محمود. (1399). بازتاب هوش عاطفی در عملکرد شغلی معلمان منطقه 15 تهران، توسعه حرفه ای معلم، 5 (1) :77-86.
فطرت، محمد علی. خراسانی، اباصت. ابوالقاسمی، محمود و قهرمانی، محمد. (1397). طراحی و اعتبار سنجی مدل مدیریت عملکرد اعضای هیأت علمی دانشگاه کابل، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 9(3): 311-348.
کوچک زاده، حسن. خندان علمداری، صابر و موحدی، محمد مهدی. (1401)، طراحی الگوی بهبود عملکرد مدیریتی مبتنی بر سازوکار تقویت اعتماد بین فردی در سازمان، مدیریت عملیات، 2 (8): 9-36.
متوسلی، محمود. دباغی، حمیده و عباسی، افروز. (۱۳۹۶). الگوی نظری توانمندسازی فردی و جمعی به مثابه آزادی با تاکید بر دیدگاههای کانت و آمارتیاسن، توسعه محلی، ۹(۱): ۵۰- ۲۷.
محمدی، محمد و شاه بیگی، آزاده. (1400). بررسی نقش هویت سازمانی در بهبود عملکرد شغلی، ششمین کنفرانس بین المللی مدیریت، تجارت جهانی، اقتصاد، دارایی و علوم اجتماعی، تهران.
محمودزاده سیستانی، سیده سمانه و واثق، محمد. (1400). بررسی تاثیر اخلاق حرفه ای بر مدیریت عملکرد کارکنان رسمی سازمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال ۱۳۹۹، علوم پیراپزشکی و بهداشت نظامی، ۱۶ (۱) :۱۸-۲۳.
مهدی زاده، امیرحسین. عراقیه، علیرضا و لفظی، شیلا. (1398). شناسایی نیازهای مهارتی مدیران گروه های آموزشی دانشگاه شهید بهشتی، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 10(4): 252-267.
موسی زاده، رقیه و شیدایی، فریده. (1394). بررسی مؤلفه های تاثیر گذار در ارزیابی عملکرد مدیران مدارس مقطع متوسطه دوم مطالعه موردی استان اردبیل، دومین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین المللی پژوهشهای نوین در علوم انسانی، تهران.
میرباقری، سیدمحسن. رفیعی آتانی، عطاالله و دشتی، رضا. (1398). معرفی الگویی برای مدیریت عملکرد کارکنان در مراکز تحقیقاتی نظامی، مجله راهبرد دفاعی، 17 (2): 97تا130.
نریمانی، بهمن. مهرداد، حسین و جلیلی، راضیه. (1400). مطالعه پیشرانهای بهبود عملکرد مدیران مدارس، علوم تربیتی، 106 (1): 125-101.
واپرزه، فهیمه. طالبی، بهنام و سامری، مریم. (1400). تبیین نقش اخلاق حرفه ای بر عملکرد مدیران مدارس در توانمند سازی معلمان با رویکردPLS ، مجله توانمندسازی سرمایه انسانی، 4(1): 69-78.
Farahbakhsh , S ., Usefvand , k . (2019). The effect of social capital on the quality of work life of faculty members with moderating of social popularity (case study: Lorestan University). Quarterly Journal of New Approaches in Educational Administration, 9 (35): 91-108.
Firmin, M. W., Shinkle, M. W., Kohli, S. B., Dosier, S. L.& Chaung, Y. (2020). Advice from Former Department Chairs: Qualitative Perspectives Educational Research, Theory and Practice, 31(2): 29-40.
Jadhav, P. K., Shastri, A., & Jagtap, M. (2021). Improving and developing performance through effective mentoring management system to bring on innovative progress in an individual. UGC Care Journal, 44(1): 87-91.
Tweedie, D., Wild, D., Rhodes, C., & Martinov‐Bennie, N. (2019). How does performance management affect workers? Beyond human resource management and its critique. International Journal of Management Reviews, 21(1): 76-96.
Strauss, A; Corbin, J. (1990). Basic of qualitative research: grounded theory process and techniques, Sage Publications, Thousand Oaks.
Stewart, G; Brown, K. (2019). Human Resource Management: linking strategy to practice, Danvers. John Wiley and Sons, Inc.
Tsai, J. W., Vanderford, N. L., & Muindi, F. (2018). Optimizing the utility of the individual development plan for trainees in the biosciences, Nature biotechnology, 36(6):552-553.
Vanderford, N. L., Evans, T. M., Weiss, L. T., Bira, L., & Beltran-Gastelum, J. (2018). Individual Development Plan among doctoral students, International Journal of Training and Development, 8(2): 33-47.
_||_