معرفي نشريه
علمی پژوهشی
به اطلاع می رساند این فصلنامه طبق فهرست شماره سه مورخ 1395/11/16 جزء مجلات مصوب دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته است. از نویسندگان محترم تقاضا می شود جهت ارسال مقاله در ابتدا، قسمت راهنمای نویسندگان را به دقت مطالعه فرمایید. لازم به ذکر است مقالاتی که مطابق با راهنمای نویسندگان تدوین نشوند از فرایند بررسی حذف خواهند شد.
از اساتيد و نويسندگان محترم خواهشمنديم از ارسال مقاله با موضوعات نامرتبط با محورهای موضوعی حوزهی روانسنجی خودداري نمايند روانسنجی شاخهای از روانشناسی است که به سنجش ویژگیهای روانی انسان، ساخت ابزارهای اندازهگیری و تحلیل مدلهای آماری مربوط به آن میپردازد. محورهای موضوعی این حوزه شامل مبانی نظری و فلسفی روانسنجی مانند نظریههای کلاسیک و نوین آزمون، مفاهیم روایی، پایایی، خطای اندازهگیری و مسائل اخلاقی در سنجش روانی است. محور دوم، ساخت و هنجاریابی ابزارهای روانی را دربر میگیرد که شامل تدوین، اعتباریابی، ترجمه و بومیسازی پرسشنامهها و آزمونها، بررسی انواع روایی و پایایی، و تعیین نمرههای برش میشود. محور سوم به مدلها و نظریههای اندازهگیری مانند نظریه کلاسیک آزمون، نظریه پاسخ به ماده، مدلهای راش، تحلیل عاملی و مدلسازی معادلات ساختاری اختصاص دارد. محور چهارم، کاربرد روانسنجی در روانشناسی و آموزش را پوشش میدهد؛ از جمله طراحی و تحلیل ابزارهای سنجش هوش، شخصیت، سلامت روان و پیشرفت تحصیلی. محور پنجم، تحلیل آماری و نرمافزارهای روانسنجی را شامل میشود که در آن از نرمافزارهایی مانند SPSS، AMOS، LISREL و SmartPLS برای ارزیابی شاخصهای برازش و مدلهای علی استفاده میشود. در محور ششم، روانسنجی نوین و بینرشتهای مورد توجه است؛ شامل روانسنجی دیجیتال، تحلیل شبکهای متغیرها، کاربرد یادگیری ماشین و دادههای کلان در ارزیابی روانی. و در نهایت، محور هفتم به ارزیابی در بافتهای خاص مانند مشاوره و رواندرمانی، سلامت و پزشکی، محیطهای سازمانی و مطالعات فرهنگی–تطبیقی میپردازد.
نوع داوري مقالات: در مجله به صورت دو سوكور و ناشناس مي باشد و ظرف مدت 2 الی 6 ماه نتيجه داوري مشخص خواهد شد.
با عنايت به ارزيابي سال 1403 فصلنامه روان سنجي دانشگاه آزاد اسلامي واحد رودهن توسط سامانه ارزيابي دانشگاه آزاد اسلامي موفق به كسب امتياز 81 و رتبه A گرديده است از اين پس مقالات چاپ شده در اين مجله حائز 2 امتياز پژوهشي براي دانشجويان محترم مقطع دكتري دانشگاه آزاد مي باشد
بدینوسیله به استحضار می رساند، با توجه به اینکه درگاه ملی یکپارچه سامانه نشریات سند به بهره برداری رسیده است ارسال کنندگان مقاله می توانند از سایت شخصی خود در مجله نسبت به پرداخت اینترنتی مبلغ 5000000 ریال برای پرداخت اولیه (هزینه داوری ) و پرداخت دوم (هزینه انتشار) به مبلغ 10000000ریال اقدام کنند.
.
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - مدل یابی ادراک استرس براساس حمایت اجتماعی و باورهای فراشناختی با میانجیگری انعطاف پذیری شناختی در بازماندگان کرونا
مهرناز رونق ششکلانی ، مالک میرهاشمی * ، افسانه طاهریشماره 54 , دوره 14 , پاییز 1404 -
دسترسی آزاد مقاله
2 - روایابی مقیاس بهزیستی روانشناختی مبتنی بر هیجانهای مثبت، تعامل، روابط، معنا و موفقیت در زنان سرپرست خانوار استان فارس
کیامرث زارع ، مجید بزرگر * ، نادره سهرابی شگفتی ، مریم زرنقاششماره 54 , دوره 14 , پاییز 1404 -
دسترسی آزاد مقاله
3 - استانداردسازی نسخه پنجم مقیاس هوشی وکسلرکودکان در دانش آموزان دارای اختلال نقص توجه-بیش فعالی
زهرا امیدی ، کامبیز کامکاری * ، خلیل میرزاییشماره 54 , دوره 14 , پاییز 1404 -
دسترسی آزاد مقاله
4 - بررسی ویژگیهای روانسنجی و ارائه دادههای هنجاری مقدماتی برای نسخه ایرانی مقیاس مسئولیت فرزندی-بزرگسال (FRS-A) در جمعیت بزرگسال ایرانی
محمد جواد خدادادی ، شهناز نوحی * ، نرگس رازقي ، حكيمه آقائيشماره 54 , دوره 14 , پاییز 1404 -
دسترسی آزاد مقاله
5 - تدوین و اعتباریابی بسته آموزش کارکردهای اجرایی در دانش¬آموزان کم توان هوشی آموزش پذیر
فاطمه نورالهي ، الهام حكيمي ، مريم اساسه * ، ليلا كاشاني وحيدشماره 54 , دوره 14 , پاییز 1404 -
دسترسی آزاد مقاله
6 - ساخت و هنجار یابی پرسشنامه رفتارهای بزهکارانه نوجوانان دانش آموز مقطع دوره متوسطه دوم استان مازندران
علی اصغر عباسی اسفجیر * ، مهرداد ثابت ، نسرین باقریشماره 54 , دوره 14 , پاییز 1404
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه شرم(MSRI-21)
فرانک احمدی پروری ، زهرا بردن *شماره 45 , دوره 12 , تابستان 1402 -
دسترسی آزاد مقاله
2 - مدلسازی معادلات ساختاری الگوهای ارتباطی خانواده بر عملکرد تحصیلی با میانجیگری سبکهای هویت در دانش آموزان
شهربانو دهرویه * ، نجمه توکلی ، نغمه توکلیشماره 45 , دوره 12 , تابستان 1402 -
دسترسی آزاد مقاله
3 - ساختار عاملی، پایایی و تغییرناپذیری اندازهگیری پرسشنامه هدف پیشرفت در دانشجویان دختر و پسر
زهرا شبرخ فومنی ، سیدعلی حسینی المدنی *شماره 45 , دوره 12 , تابستان 1402 -
دسترسی آزاد مقاله
4 - رواسازی و اعتباریابی نسخه ایرانی پرسشنامه نگرش نسبت به اینترنت در دانشجویان
مهتاب ابراهیمی کندری * ، مهرداد ثابتشماره 45 , دوره 12 , تابستان 1402 -
دسترسی آزاد مقاله
5 - تکنیکهای تجزیه و تحلیل میانجی و تعدیل آماری (نقدی بر مقالهی بارون و کنی و دیگر نویسندگان) اجرا و تحلیل تکنیکها با استفاده از بسته نرمافزاری R
حمیدرضا سامانی پور * ، امیرحسین محمدداودیشماره 45 , دوره 12 , تابستان 1402 -
دسترسی آزاد مقاله
6 - ویژگی های روان سنجی عزت نفس روزنبرگ
فاطمه ضیایی * ، حوریه قنبریشماره 37 , دوره 10 , زمستان 1400 -
دسترسی آزاد مقاله
7 - اعتباریابی و هنجار سازی پرسش نامه رشد و تحول پس از رخداد آسیب زا در جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از حادثه شهر ساوه
عاطفه حسینلو * ، هومن نامورشماره 42 , دوره 11 , پاییز 1401 -
دسترسی آزاد مقاله
8 - اعتباریابی مدل بیوریتم با استفاده از نمرات خوداظهاری در دانش آموزان دبیرستانی شهر یاسوج
سجاد رویین تن ، محترم جوکار ، شهدخت آزادی ، ابراهیم عطائیان ، شیر علی خرامین * ، ناصر امینی ، قدرت اله باقریشماره 50 , دوره 13 , پاییز 1403 -
دسترسی آزاد مقاله
9 - بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی پرسشنامه شوخطبعی در محل کار
پریسا ایوبی * ، رضا نیک بخش ، فروغ فتاحی مسرور ، علی محمد صفانیاشماره 50 , دوره 13 , پاییز 1403 -
دسترسی آزاد مقاله
10 - اعتباریابی قدرت رهبری و رابطه آن با تعهد شغلی در افسران نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران
سیده زهرا موسوی * ، مهناز عسکریانشماره 50 , دوره 13 , پاییز 1403
