استانداردسازی نسخه پنجم مقیاس هوشی وکسلرکودکان در دانش آموزان دارای اختلال نقص توجه-بیش فعالی
محورهای موضوعی : روان سنجی
زهرا امیدی
1
,
کامبیز کامکاری
2
*
,
خلیل میرزایی
3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن دانشکده روانشناسی
2 - روانشناسی،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه آزاد واحد اسلامشهر
3 - گروه آموزشی علوم اجتماعی/دانشکده علوم انسانی/دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن/دماوند/ایران
کلید واژه: استانداردسازی, نسخه پنجم مقیاس هوشی وکسلر کودکان, اختلال نقص¬توجه/بیش¬فعالی,
چکیده مقاله :
در این پژوهش به استانداردسازی نسخه پنجم مقیاس هوشی وکسلر کودکان در دانشآموزان با اختلال نقص توجه- بیش فعالی پرداخته شده است. هدف از اجرای این پژوهش محاسبه ضرایب روانسنجی این ابزار که شامل روایی سازه، روایی ملاکی از نوع همزمان و ضریب ثبات و تجانس درونی است. جامعه آماری این پژوهش تعداد 1350 دانش آموز به عنوان نمونه درنظر گرفته شد که 1200 نمونه هنجاری بوده و هیچگونه عارضهای را تجربه نمیکنند و از طریق نمونهگیری خوشهای این افراد مورد ارزیابی واقع شدند. در مقابل نیز 150 نمونه دارای زمینه بالینی میباشند که از طریق ملاکهای تشخیصی DSM5-TR توسط درمانگران مرکز مشاوره آموزش و پرورش منطقه 1 و 4 و6 در دو کلینیک خصوصی روان نما و رواننمای نوین و مرکز مشاوره آموزش پرورش منطقه یک، مورد ارزیابی و ارائه خدمات درمانی به صورت هدفمند انتخاب شدند.از مقیاس هوش استنفورد بینه نسخه پنجم به عنوان ملاک همزمان بر روی نمونهها اجرا شد که یافته ها نشان داد که در دانشآموزان دارای اختلال نقص توجه-بیش فعالی روایی ملاکی از نوع همزمان وجود دارد. همچنین با تاکید بر روش سلسله مراتبی متعامد و روش آزمون-بازآزمون و روش آلفای کرانباخ، روایی سازه، ضریب ثبات و تجانس درونی از اعتبار مطلوبی در دانشآموزان دارای اختلال نقص توجه- بیش فعالی برخوردار است.
In this study, the standardization of the fifth edition of the Wechsler Intelligence Scale for Children in students with attention deficit hyperactivity disorder was addressed. The purpose of this study was to calculate the psychometric coefficients of this tool, which include construct validity, concurrent criterion validity, and internal consistency and consistency coefficients. The statistical population of this study was 1350 students, of which 1200 were normative and did not experience any complications, and these individuals were evaluated through cluster sampling. On the other hand, 150 samples have a clinical background and were selected for evaluation and targeted treatment services through the diagnostic criteria of DSM5-TR by therapists of the Education and Training Counseling Center of Regions 1, 4, and 6 in two private clinics, Ravanama and Ravanama Novin, and the Education and Training Counseling Center of Region 1. The Stanford Binet Intelligence Scale, fifth edition, was administered to the samples as a concurrent criterion, and the findings showed that there is concurrent criterion validity in students with attention deficit hyperactivity disorder. Also, with emphasis on the orthogonal hierarchical method, test-retest method, and Cronbach's alpha method, the construct validity, stability coefficient, and internal consistency have good validity in students with attention deficit hyperactivity disorder.